Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken Blu-Ray-spelare är bäst på vanlig DVD?

71 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 mars 2008 - 19:15

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Filmhyllorna hemma är överfulla av vanliga DVD-filmer. Och eftersom Blu-Ray-filmer kostar 300kr eller mer (tänk att filmbolagen aldrig lär sig) är det ett mångårigt projekt att byta ut alla dessa DVD:s, om det någonsin blir gjort. En lång tid framöver kommer jag och säkert många fler att fortsätta titta på vanliga DVD:s. Dessutom är det oklart när man kan hyra Blu-ray- filmer i större omfattning. Och det lär dröja innan man kan hitta en bra inspelningsbar Blu-ray-spelare till överkomligt pris. Och fler än jag vill/kan säkert inte ha både en DVD-spelare och en Blu-Ray-spelare i hyllan under TV:n.

Om då ens Blu-ray-nerv pirrar otåligt och Blu-ray-spelar-köpsuget växer, kokar allt detta ovan ihop till en enda helt köpavgörande fråga: Vilken Blu-Ray-spelare är riktigt bra på helt vanlig DVD?

Jag har läst runt på trådarna här, läst åtskilliga recensioner på nätet och i tidningar som M3 och Bild & Ljud Hemma. Somliga testare menar att Samsungs spelare är bäst på DVD, andra hävdar bestämt att Sonys är ett snäpp vassare på just DVD. Ytterligare någon lyfter fram något annat märke.

Vilka erfarenheter har ni? Hur resonerar ni om Blu-rayarnas förmåga att spela upp vanlig DVD?

#2

Postad 01 mars 2008 - 21:02

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Och eftersom Blu-Ray-filmer kostar 300kr eller mer (tänk att filmbolagen aldrig lär sig) är det ett mångårigt projekt att byta ut alla dessa DVD:s, om det någonsin blir gjort.

Jag tror att du får byta inköpsställe om du snittar på 300 kr och uppåt. Jag tror att jag ligger på runt 170-180 kr i snitt på mina bluray-filmer.

#3

Postad 01 mars 2008 - 21:18

-Danne-
  • -Danne-
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0
är inte ps3 allmänt känd på att den behandlar dvdfilmer på ett bra sätt. Sen hur den står i förhållande till andra renodlade spelare vet jag ej. Hur som helst har den tillräckligt med kräm för att fixa en snygg uppskalning :P

#4

Postad 01 mars 2008 - 21:34

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Pioneers LX70A ska vara riktigt bra, sitter väl samma prylar i den som i 989an för dvd spelning...

#5

Postad 02 mars 2008 - 20:52

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Tack för alla svar!

Joakim99! Var handlar du dina filmer? ;) På CDON tar de t.ex. 289 för "Råttatouille" och 249 för "1408". I snitt ligger Blu-ray-filmerna nästan på en hundring mer än vanliga DVD:s. Dessutom består filmsamlingen här hemma uteslutande av några hundra DVD:s.

Danne! PS3 har jag läst ska vara rätt dålig på vanlig DVD. Stämmer inte det?

THXcht! Pioneers LX70A vore något att ha. Tyvärr är 15000kr lite för mycket för mig.

I tidningen Bild & Ljud Hemma nr 12/2007 testas Panasonic DMP-BD10A, Sony BDP-S300 och PS3. PS3:an anses dålig på vanlig DVD. Av de tre jämförda Blu-rayarna anses istället BDP-S300 vara bäst på vanlig DVD. "Med uppskalning till 1080 har Sony-spelaren en mycket fin detaljåtergivning och en superb färgmättnad. Svärtan är övertygande, men skärpan verkar lite matt."

Skärpan hos Sonys BDP-S500 får kritik i nr 2/2008 av samma tidning. Istället är det Samsungs BDP-1400 som får beröm för förmågan att ge bra bild med vanlig DVD. Trist nog har jag lite svårt för Samsung. De Samsung-prylar jag äger har lidit/lider av en oräknelig mängd buggar. Räknar man dessutom in Samsungs knöliga support skulle det bli med en stor knut i magen jag investerar i ännu en Samsung-pryl.

Panasonics kommande DMP-BD30 får beröm i alla avseenden, utom när det gäller uppspelning av vanlig DVD. På http://www.hometheat...l-review_2.html
sägs t.ex. "The BD30 borders on one of the worst SD DVD players I’ve seen".

Återigen, är det så att det ännu inte finns en Blu-rayare som har bra specar och dessutom klarar både Blu-ray-skivor och vanliga DVD:s på ett bra sätt?

Redigerat av Mange36, 02 mars 2008 - 21:12.


#6

Postad 02 mars 2008 - 21:57

sebb_1
  • sebb_1
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Om du tycker 15000:- är för mkt för en LX70A. Så köp PIONEER ELITE BDP-95FD. Är tydligen den amerikanska modellen av Lx70a men 5000 billigare 9995:- på http://www.dvdirect.net/. Denna funderar ja själv på. Men 10000:- är väldigt mkt. Är den värd det??
Vill också ha en spelare som är bra på Sd-dvd.

#7

Postad 02 mars 2008 - 22:12

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0

Danne! PS3 har jag läst ska vara rätt dålig på vanlig DVD. Stämmer inte det?


Har inte läst Ljud och Bilds test (kan dock tillstå att jag absolut inte litar på dem efter diverse andra skumma testresultat:)), men tycker att PS3:ans DVD står sig alldeles utmärkt. Den var väl ingen höjdare innan nödvändiga uppgraderingar kom förra våren, men efter det tycker jag den sköter sig bra. Slår alla DVD-spelare jag ahr haft hemma på fingrarna. Därmed inte sagt att det inte finns bättre, det gör det säkerligen, men mitt hem har faktiskt inte sett ngn bättre till dags dato. ;)

#8

Postad 03 mars 2008 - 07:48

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0

Har inte läst Ljud och Bilds test (kan dock tillstå att jag absolut inte litar på dem efter diverse andra skumma testresultat:)), men tycker att PS3:ans DVD står sig alldeles utmärkt. Den var väl ingen höjdare innan nödvändiga uppgraderingar kom förra våren, men efter det tycker jag den sköter sig bra. Slår alla DVD-spelare jag ahr haft hemma på fingrarna. Därmed inte sagt att det inte finns bättre, det gör det säkerligen, men mitt hem har faktiskt inte sett ngn bättre till dags dato. ;)


Ok. Du har kanske rätt i att Bild & Ljud Hemma inte alltid är att lita på. Överhuvudtaget är det nog klokt att läsa flera tester innan man slår till. Kanske är det Sony som gäller då, för min del. Jag har stor respekt för Pioneer, men även 10.000kr för en Blu-ray-spelare är väl mycket, tycker jag.

Sonys BDP-S300 för beröm för kvaliteten på sd-dvd här http://reviews.cnet....?tag=prod.txt.1
och BDP-S500 presterar lika bra med vanlig DVD enligt testerna här
http://www.smartson....ny-bdp-s500.htm

BDP-S500 klarar ju lite mer än S300 och har dessutom HDMI 1.3. Priset ligger dock fortfarande ganska högt på S500.

#9

Postad 03 mars 2008 - 08:28

Lindholm R
  • Lindholm R
  • Beroende

  • 1 194 inlägg
  • 0
Tycker själv DVD-kvalitén på PS3:an är klart ok! Uppskalningen ser jättebra ut. Självklart finns det bättre spelare men jag är rätt säker på att de kommer vara ganska mycket dyrare...

#10

Postad 03 mars 2008 - 08:30

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Eller så väntar du tills det som spelarna är gjorda för (Blu-Ray) uppspelningen blir bättre - nextgen helt enkelt....Imo är spelarna inte tillräkligt bra ännu ;)

Redigerat av Dreadlock, 03 mars 2008 - 08:31.


#11

Postad 03 mars 2008 - 12:18

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Denna väntan! ;) Förmodligen är det klokast att hålla i plånboken och bemästra blu-ray-pirret ett tag till. Spelarna blir ju varken sämre eller dyrare. Fast det är så trist att aldrig få kasta sig över allt nytt och spännande.

#12

Postad 03 mars 2008 - 13:46

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
De spelare som finns idag är bra och så, men personligen är jag ute efter intern avkodning av alla format så man kan skicka som PCM till en stärkare som inte har avkodning av alla nya format... Har du en sådan stärkare så ser jag ingen anledning att vänta egentligen?

#13

Postad 03 mars 2008 - 14:14

goa gubben
  • goa gubben
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Hej
tittar man på Prisjakt, tar bort alla regionvarianter och gamla modeller som sammy P1000 och LG combos, finns det bara 10 spelare på marknaden, dvs 11 inkl PS3. Det dämpar bluray-pirret en hel del, speciellt som man kan räkna med att det kommer ett helt lass nya spelare till hösten. Jag är ganska säker på att det kommer att finnas spelare som avkodar alla format internt och spelar DVD på ett bra sätt till anständiga priser

#14

Postad 03 mars 2008 - 20:08

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Joakim99! Var handlar du dina filmer? :) På CDON tar de t.ex. 289 för "Råttatouille" och 249 för "1408". I snitt ligger Blu-ray-filmerna nästan på en hundring mer än vanliga DVD:s. Dessutom består filmsamlingen här hemma uteslutande av några hundra DVD:s.

Jag handlar på:
http://www.axelmusic.com/
http://www.hdmoviesource.com/catalog/
http://www.amazon.com

För att se vilka filmer som fungerar i en region B spelare rekommenderar jag denna sida

#15

Postad 03 mars 2008 - 21:51

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0

Hej
tittar man på Prisjakt, tar bort alla regionvarianter och gamla modeller som sammy P1000 och LG combos, finns det bara 10 spelare på marknaden, dvs 11 inkl PS3. Det dämpar bluray-pirret en hel del, speciellt som man kan räkna med att det kommer ett helt lass nya spelare till hösten. Jag är ganska säker på att det kommer att finnas spelare som avkodar alla format internt och spelar DVD på ett bra sätt till anständiga priser


Det värsta är att det är långt till hösten. Fast det är väl bara att stålsätta sig. I höst är man kanske glad för att man gjorde det. :)

Jag handlar på:
http://www.axelmusic.com/
http://www.hdmoviesource.com/catalog/
http://www.amazon.com

För att se vilka filmer som fungerar i en region B spelare rekommenderar jag denna sida


Tack för infon! Har man inte behov av svensk text verkar ju Axel music vara ett kanonalternativ.

#16

Postad 03 mars 2008 - 22:15

Wachtel
  • Wachtel
  • Lärjunge

  • 294 inlägg
  • 0
Fick hem "Life of Brian" idag från AxelMusic. Den hade faktiskt svensk text, bland massor av andra, noterade jag. Det verkar som om vissa utgåvor är internationella?

#17

Postad 03 mars 2008 - 23:04

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Back on topic people :)

Det kommer nog att komma en hel del nya spelare nu när företag som inte velat släppa spelare och riskera att satsa på fel format kommer med sina.

#18

Postad 04 mars 2008 - 09:19

goa gubben
  • goa gubben
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Hej
köpte marsnumret av hemmabiotidningen igår. Där testar man igenom alla bluray på marknaden, även med avseende på DVD-uppspelning. Ingen spelare ansågs alltigenom "klockren"

#19

Postad 04 mars 2008 - 10:05

QAM
  • QAM
  • Forumräv

  • 755 inlägg
  • 0

Hej
köpte marsnumret av hemmabiotidningen igår. Där testar man igenom alla bluray på marknaden, även med avseende på DVD-uppspelning. Ingen spelare ansågs alltigenom "klockren"


Ingen spelare kommer någonsin bli klockren på DVD, det går nämligen inte att deinterlaca perfekt ens i teorin.

#20

Postad 04 mars 2008 - 10:21

Wachtel
  • Wachtel
  • Lärjunge

  • 294 inlägg
  • 0
Jag gjorde en liten jämförelse mellan PS3 och Marantz 4001, hade tyvärr bara "Hitta Nemo" i dubbel DVD-upplaga. I vilket fall så blev utfallet att Marantzen får fortsätta hantera DVD (uppskalat till 1080i) och PS3 får nöja sig med Blu-Ray filmerna. Har dock inte testat att låta PS3:an skala upp, har hört att den blir bråkigare då när processorerna får mer att göra.

#21

Postad 04 mars 2008 - 10:33

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0

Hej
köpte marsnumret av hemmabiotidningen igår. Där testar man igenom alla bluray på marknaden, även med avseende på DVD-uppspelning. Ingen spelare ansågs alltigenom "klockren"


Måste köpa det numret. Vilken spelare lyfte de fram som bäst på vanlig DVD?

#22

Postad 04 mars 2008 - 17:38

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Mina två cent går på att de spelare som kommer nu till sommaren/efter sommaren från de stora tillverkarna (Yamaha, Marantz, Onkyo, Denon osv osv) kommer hålla en avsevärt högre dvd-uppspelningsprestanda än de som finns idag. Känns lite som att jämföra äpplen och päron när de kör en Pioneer 989 eller Denon 3930 som referens och testar blu-rayspelare i 5k klassen...

#23

Postad 04 mars 2008 - 18:41

goa gubben
  • goa gubben
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
test i Hemmabiotidningen. PS3, om man aktiverar uppskalning, och den gamle kämpen panna BD10A ansågs nog bäst på DVD-uppspelning, som jag tolkar det.

#24

Postad 04 mars 2008 - 21:36

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Jag köpte också nr 3 av "Hemmabio". Och jo, PS3 och Panasonic DMP-BD10A anses tydligen bäst på vanlig DVD, enligt tidningen. I sitt helhetsomdöme om de 15 testade HD-spelarna skriver de också så här: "Släng inte din DVD-spelare ännu. DVD-bilden från HD DVD- och Blu-rayspelarna är sällan bättre än många budgetalternativ." Överlag är det ingen spelare som får riktigt bra betyg: "För att en spelare hädanefter ska få ett betyg över 8 [på en skala upp till 10] måste den klara 1080p/24, internt avkoda alla superljudformat, ge bra DVD-uppspelning och snabb hantering. Det klarar ingen apparat ännu."

Dreadlock har rätt i att tålamod kommer att belönas. Tidningen "Hemmabio" hävdar dessutom att flera nya spelare är på gång redan nu till våren. Tålamod är blu-rayfantastens bäste vän! :) (Även när det frestar på nu när Elgiganten säljer Sonys BDP-S300 för tre tusen. Fast hamnar den spelaren på Elgiganten till det priset är det kanske ett tecken på att bättre maskiner väntar runt hörnet.)

Frågan är bara hur mycket blu-rayfantast man kan bli här hemma. Jag har än så länge bara beundrat blu-raybilden på plats i butik. I "Hemmabio" påstås att den bättre bildkvaliteten hos blu-ray, jämfört med vanlig DVD, inte alltid kan uppfattas på en TV som är mindre än 37 tum. Huga! Jag ångrar att vi nöjde oss med just 37 tum.

#25

Postad 04 mars 2008 - 22:56

QAM
  • QAM
  • Forumräv

  • 755 inlägg
  • 0

Jag gjorde en liten jämförelse mellan PS3 och Marantz 4001, hade tyvärr bara "Hitta Nemo" i dubbel DVD-upplaga. I vilket fall så blev utfallet att Marantzen får fortsätta hantera DVD (uppskalat till 1080i) och PS3 får nöja sig med Blu-Ray filmerna. Har dock inte testat att låta PS3:an skala upp, har hört att den blir bråkigare då när processorerna får mer att göra.


Nu förstår jag inte, om du inte prövat att låta din PS3 skala upp, så har du väl inte jämfört PS3 och Marantz 4001?
Sen måste jag säga att animerat är väldigt lättuppskalat jämfört med filmat.
Min PS3 40gig bråkar inte hörbart av att skala upp DVD.

#26

Postad 05 mars 2008 - 00:15

Wachtel
  • Wachtel
  • Lärjunge

  • 294 inlägg
  • 0
Det blev fel där i hastigheten :) sista meningen skulle ha varit något i stil med "Lät inte PS3:an vara inställd på uppskalning ...". Fast det är kanske ingen fara med den inställningen, läste dock någon kommentar där postaren upplevde betydligt högre fläktljud i det läget.

Jag testade först uppskalat från PS3:an (upplevde ingen direkt skillnad) och ställde sedan tillbaka och jämförde igen (dvs 576p från PS3 och TV:n sköter uppskalningen själv) och jämförde båda varianterna med 576p (scart samt HDMI) samt 1080i (HDMI) från DVD:n. Animerat är nog som sagt inte det bästa testmediet men det var vad jag hade att tillgå för parallell körning. Kan vara därför jag inte såg några avgörande skillnader.

Slutsumman av allt blev att jag kör uppskalat från DVD. Mest för att jag upplevde bilden från denna som bättre via HDMI jämfört med scart och DVD:n då automatiskt skalar som standard. Om jag kan låna någon lämpligare DVD så kan jag kanske göra om hela testet igen.

Fast, som jag läst i andra liknande trådar på forumet, en bra TV kan nog sköta uppskalningen väl så bra som spelaren.

#27

Postad 06 april 2008 - 11:23

Mille2000
  • Mille2000
  • Lärjunge

  • 369 inlägg
  • 0
Jag tänkte fortsätta på denna tråden lite... eller låna den iaf.

Jag köpte en ny Marantz DV-4001 i fredags och kollade igenom priserna på BD-spelarna som finns och märkte att det finns BD spelare för runt 3000 kr att köpa idag. Jag är inte så sugen på att skaffa nya BD filmer än, men borde jag ha köpt en BD spelare istället för en ny DVD-spelare? Eller finns det något att vänta in fortfarande? Alltså... finns det någon anledning att vänta med BD ? Vet inte om butiken tar tillbaka DVD-spelaren... men jag är ju sjukt nöjd med den och samtidigt känner jag att jag hellre kanske kunnat köpa en billig BD spelare istället.

Svårt svårt..

#28

Postad 07 april 2008 - 06:58

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Förmodligen är det bättre med en bra DVD-spelare än en halvbra Bluray-spelare :) särskilt om du tänker fortsätta handla DVD-filmer ett tag till. Hade jag varit du hade jag behållt Marantzen och avvaktat.

#29

Postad 10 april 2008 - 06:54

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0
Jag har haft min PS3a ett drygt halvår och inte ens tänkt på att kolla hur den är som ren dvd spelare för som Bluray spelare tycker jag den är den bästa på marknaden just, laddningstiden är lika snabb som en vanlig dvd spelare och de är den ensam om idag, men som sagt testade lite dvd filmer också för att se hur de såg ut men blev besviken, inte var de någon vidare bra bild inte, kan nämna att jag har 2 st stationära dvd spelare som jag jämförde mot, den som har klart bäst bild är min Pioneer 668, helt överlägsen bild faktist men den kostar ju ungefär lika mycket som PS3an kostade då den kom, eller ja lite mer till och med, min andra dvd är en Pioneer dvd/r med 250gb HD som kan skala upp bilden till 1080p men där är de dött lopp, men den här dvd spelaren har alltid visat en sämre bild en min andra 668a trots att jag provat att köra i alla lägen från 480i och uppåt.
Ps3an är säkert bra om man ska jämföra med en dvd spelare i den lägre klassen, alltså den klassen som dom flesta svenssons handlar i men går man upp ett snäpp till mellan klassen, alltså över 4000 och uppåt så har PS3an svårt att hänga med.
Jag kommer då aldrig att använda min PS3a som dvd spelare då jag har en bättre spelare att titta på.

#30

Postad 10 april 2008 - 07:01

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0

Jag tänkte fortsätta på denna tråden lite... eller låna den iaf.

Jag köpte en ny Marantz DV-4001 i fredags och kollade igenom priserna på BD-spelarna som finns och märkte att det finns BD spelare för runt 3000 kr att köpa idag. Jag är inte så sugen på att skaffa nya BD filmer än, men borde jag ha köpt en BD spelare istället för en ny DVD-spelare? Eller finns det något att vänta in fortfarande? Alltså... finns det någon anledning att vänta med BD ? Vet inte om butiken tar tillbaka DVD-spelaren... men jag är ju sjukt nöjd med den och samtidigt känner jag att jag hellre kanske kunnat köpa en billig BD spelare istället.

Svårt svårt..

Som de ser ut idag finns de ingen riktigt bra billig spelare som klarar både BluRay och dvd bra.
Jag har då inte tänkt skaffa en billig BluRay spelare utan jag tänker uppgradera till en Marantz 7001.
För BluRay tittande använder jag min PS3a men den kommer inte ens i närheten av bild klassen som Marantzen kan ge, har en Pioneer 668 nu som även den har bra mycket bättre dvd bild.
Jag kommer nog alltid ha en spelare för varje typ av media.
Just nu har jag som sagt Pioneer 668 för dvd filmer.
Pioneer dvd/r med 250gb HD, vet inte modell namnet men jag använder den som recorder och brännare.
PS3an för BluRay filmer.

#31

Postad 14 april 2008 - 19:18

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

  • 889 inlägg
  • 0

Frågan är bara hur mycket blu-rayfantast man kan bli här hemma. Jag har än så länge bara beundrat blu-raybilden på plats i butik. I "Hemmabio" påstås att den bättre bildkvaliteten hos blu-ray, jämfört med vanlig DVD, inte alltid kan uppfattas på en TV som är mindre än 37 tum. Huga! Jag ångrar att vi nöjde oss med just 37 tum.


Det beror på relationen bildstorlek/tittavstånd. 37 tum duger bra, om du inte sitter längre än ca 1,5 m ifrån ! Förutsatt fullgod syn då.

#32

Postad 17 april 2008 - 11:49

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0

Det beror på relationen bildstorlek/tittavstånd. 37 tum duger bra, om du inte sitter längre än ca 1,5 m ifrån ! Förutsatt fullgod syn då.


Vi sitter ca 3 meter från vår 37:a. Egentligen tycker jag att det är en lagom stor bild. Tror du att skillnaden i bildkvalitet blir påtagligt märkbar om man växlar från bra uppskalad DVd till Blu-ray?

#33

Postad 17 april 2008 - 20:57

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

  • 889 inlägg
  • 0

Vi sitter ca 3 meter från vår 37:a. Egentligen tycker jag att det är en lagom stor bild. Tror du att skillnaden i bildkvalitet blir påtagligt märkbar om man växlar från bra uppskalad DVd till Blu-ray?

Svårt att säga, du måste nog prova ! Själv sitter jag ca 2,6 m från en duk som är 2,1 m bred (kör 1280x720p), men så har jag alltid gillat o sitta nära ända från den tiden jag gick mycket på bio :( .

Rekommendationen angående tittavstånd kontra bildstorlek hittade jag här. Har läst en del om det också i AVSforum, där det handlade om synskärpa, ögats egen upplösning etc.

Redigerat av Unregistered4e1812ee, 17 april 2008 - 20:59.


#34

Postad 18 april 2008 - 07:27

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Undrar just hur jag ska göra då. Lite knepigt att köpa en spelare bara för att testa om bilden blir märkbart bättre än uppskalad DVD. Kanske blir det så att jag väntar tills det finns inspelningsbara som också är bra på DVD. Om jag nu inte kan låna en spelare. Vore kul.

Ingen som har en 37tums lcd och har jämfört blu-ray med bra uppskalad DVD?

#35

Postad 18 april 2008 - 07:34

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

  • 3 680 inlägg
  • 0
I vilket fall som helst så lär ju bilden inte bli sämre iaf...!!

#36

Postad 18 april 2008 - 21:36

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Så sant, så sant... :)

#37

Postad 19 april 2008 - 15:34

Unregisteredcd71c6cb
  • Unregisteredcd71c6cb
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Skall man ha hög kvalitet på både SD-DVD o BD är det nog Denon DVD 3800 BD som gäller. Kostar en slant men som det brukar heta, smakar det så kostar det.
har exakt samma SD-DVD kapacitet som Denons 3930 (Silicon Optix Realta HQV)
Klarar CD-uppspelning med hög kvalitet oxå.

Råkat få se div interna Denon dokument och denna verka mäktigt specad.

Kommer i sommar!

#38

Postad 19 april 2008 - 18:19

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlägg
  • 0
Mange36,

sitter du 3m från en 37'' TV lär du inte kunna se någon skillnad mellen DVD och BD, du har helt enkelt inte så bra syn. Man räknar med att man bör sitta mindre än två bildbredder från TV:n för att kunna se skillnad och du sitter på 3-4. En bra uppskalande DVD bör räcka långt i ditt fall och det finns ingen anledning att lägga onödiga pengar på BD.

/professorB

#39

Postad 19 april 2008 - 20:04

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0

Mange36,

sitter du 3m från en 37'' TV lär du inte kunna se någon skillnad mellen DVD och BD, du har helt enkelt inte så bra syn. Man räknar med att man bör sitta mindre än två bildbredder från TV:n för att kunna se skillnad och du sitter på 3-4. En bra uppskalande DVD bör räcka långt i ditt fall och det finns ingen anledning att lägga onödiga pengar på BD.

/professorB


Tack professor B. Detta är ungefär vad jag börjat misstänka. Då kan man hålla kvar vid sin gamla DVD och vänta och se var Blu-ray-marknaden tar vägen. Kanhända blir det aldrig någon stor framgång. Flertalet vanliga användare är nog rätt nöjda med vanlig DVD och entusiasterna är nog på väg mot att lägga allt på hårddisk, även det högupplösta.

Redigerat av Mange36, 19 april 2008 - 20:05.


#40

Postad 20 april 2008 - 07:47

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Och som sagt, när det dyker upp en inspelare för Blu-ray som även spelar in på DVD och är bra på att spela upp vanlig DVD och som har ett överkomligt pris - det är väl då det är dags att slå till. :) Fast det lär väl dröja minst ett år.

#41

Postad 25 april 2008 - 19:55

X11
  • X11
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Pioneer BDP-LX70A
Hur dan är den? är det ingen som har kollat på hur bilden är i båda formaten?

#42

Postad 25 april 2008 - 20:08

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0

Mange36,

sitter du 3m från en 37'' TV lär du inte kunna se någon skillnad mellen DVD och BD, du har helt enkelt inte så bra syn. Man räknar med att man bör sitta mindre än två bildbredder från TV:n för att kunna se skillnad och du sitter på 3-4. En bra uppskalande DVD bör räcka långt i ditt fall och det finns ingen anledning att lägga onödiga pengar på BD.

/professorB

Sant att det blir svårt att uppfatta den högre upplösningen på så liten bild/långt avstånd. Dock är det inte bara upplösningen som är bättre på BD jämfört med DVD. Komprimeringsartefakter är så gott helt eliminerade på BD exempelvis. För att inte tala om det bättre ljudet! Om man har en någorlunda hygglig ljudanläggning också förståss.

#43

Postad 26 april 2008 - 07:26

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0

Sant att det blir svårt att uppfatta den högre upplösningen på så liten bild/långt avstånd. Dock är det inte bara upplösningen som är bättre på BD jämfört med DVD. Komprimeringsartefakter är så gott helt eliminerade på BD exempelvis. För att inte tala om det bättre ljudet! Om man har en någorlunda hygglig ljudanläggning också förståss.


Jo, och som någon annan skrev: det kan ju inte bli sämre i alla fall. Oron är ju, som sagt, att en blu-ray-spelare ska ge sämre uppskalning på vanlig DVD. Ingen som har en 37-tummare, sitter tre meter ifrån och kör blu-ray?

En annan sak, är det någon som vet när inspelningsbara blu-ray-spelare dyker upp i Sverige? Och visst har jag fattat rätt om jag tror att de som är på g också kan spela in på vanlig DVD?

#44

Postad 27 april 2008 - 13:44

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0

Ingen spelare kommer någonsin bli klockren på DVD, det går nämligen inte att deinterlaca perfekt ens i teorin.

Jo så länge det är filmbaserat material (vilket det ju i regel är på filmer) så går det att deinterlacea "perfekt".

Jag gjorde en liten jämförelse mellan PS3 och Marantz 4001, hade tyvärr bara "Hitta Nemo" i dubbel DVD-upplaga. I vilket fall så blev utfallet att Marantzen får fortsätta hantera DVD (uppskalat till 1080i) och PS3 får nöja sig med Blu-Ray filmerna. Har dock inte testat att låta PS3:an skala upp, har hört att den blir bråkigare då när processorerna får mer att göra.

Ska man använda PS3:an som DVD-spelare "måste" man ha uppskalningen påslagen, detta beroende på att det är nått kajko på PS3:an då den ger 576p ut, färg bandbredden/upplösningen åker i botten.

Iaf senaste jag testa, var inte med nuvarande FW dock men jag har inte hört att de ändrat nått här. Tyvärr, för annars får jag bättre bild då jag skickar oskalat till Pion. Plus att den låter mer med uppskalning igång.

Redigerat av pacman, 27 april 2008 - 13:46.


#45

Postad 27 april 2008 - 18:51

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0
Enligt hembiotidningen så skulle de optimala tittavståndet för mig vara 2,5 meter ifrån min 42 tums plasma, alltså avståndet för just full hd tittande.
Och de är just de avståndet jag ser på nu, från början satt jag på ca 3 meters avstånd men när jag såg på Full HD så var bilden helt ok men den där riktigt vassa bilden saknades, de räckte att flytta fram soffan ca 40 cm och bilden blev helt plötsligt bra mycket bättre.

Redigerat av Unregistered94c28536, 27 april 2008 - 19:01.


#46

Postad 27 april 2008 - 22:34

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Bilden kan knappast ha blivit bättre för att du flyttade fram 40 cm :lol:

Men att du såg den bättre vill jag nog tro på :D

Maveric :P

#47

Postad 29 april 2008 - 16:19

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0
I testen av BD spelare i nya M3 tidningen fick Pioneers 16 tusen kronors spelare bästa betyget för just ljud och bild, den fick 10 av 10 möjliga poäng, dom testade även att köra vanlig dvd och även då var Pioneer spelaren bäst, så om man vill ha en spelare som klarar att visa bra bild på Blu ray och dvd så är Pioneer nr.1 men de som drog ner betyget var priset.
Panasonic BD30 fick inte speciellt höga betyg för dvd tittande vilket jag redan har konstaterat, just därför som jag har kvar min vanliga dvd spelare som är bättre.

#48

Postad 29 april 2008 - 16:55

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Jag har Sony S300 tycker den är bättre på att spela upp dvd än min tidigare Denon va.

#49

Postad 30 april 2008 - 08:07

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0

Jag har Sony S300 tycker den är bättre på att spela upp dvd än min tidigare Denon va.


Vilken Denon hade du?

I testen av BD spelare i nya M3 tidningen fick Pioneers 16 tusen kronors spelare bästa betyget för just ljud och bild, den fick 10 av 10 möjliga poäng, dom testade även att köra vanlig dvd och även då var Pioneer spelaren bäst, så om man vill ha en spelare som klarar att visa bra bild på Blu ray och dvd så är Pioneer nr.1 men de som drog ner betyget var priset.
Panasonic BD30 fick inte speciellt höga betyg för dvd tittande vilket jag redan har konstaterat, just därför som jag har kvar min vanliga dvd spelare som är bättre.


16 tusen är väl saftigt. Hoppas det snart dyker upp en riktigt bra Pioneer till ett rimligare pris. B)

#50

Postad 30 april 2008 - 09:20

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
[quote name='Mange36' date='Apr 30 2008, 09:07 ' post='1896350']
Vilken Denon hade du?

Jag hade Denon 1730



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.