Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Optisk kabel fastnat

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 07 juni 2011 - 11:39

jlindq
  • jlindq
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Har en optisk ljudkabel koppad från TV:n till förstärkaren. Nu när jag köpt en digitalbox/PVR vill jag koppla in den istället (förstärkaren har bara två optiska ingångar, och den andra är upptagen av en media extender). Flytta kabeln från TV:n till digialboxen, alltså.

Men, då visar det sig att kabeln sitter fast. Jag har dragit så mycket jag vågar, men det händer ingenting. Jag minns att när jag köpte denna kabel (även om jag inte minns var jag köpte den eller märke) så kändes det som den "klickade fast" när man satte i den. Just då kändes det solitt och stabilt, men nu är det ett problem.

Jag kan inte se några knappar eller liknande dolt i kontakten som man kan trycka på. Kanske det är luckan framför SPDIF-kontakten i TV:n som fallit in i något spår på kontakten?

Är det någon som stött på något liknande, och famför allt vet hur man får loss sladden utan att göra våld på den?

#2

Postad 07 juni 2011 - 12:34

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Har en optisk ljudkabel koppad från TV:n till förstärkaren. Nu när jag köpt en digitalbox/PVR vill jag koppla in den istället (förstärkaren har bara två optiska ingångar, och den andra är upptagen av en media extender). Flytta kabeln från TV:n till digialboxen, alltså.

Men, då visar det sig att kabeln sitter fast. Jag har dragit så mycket jag vågar, men det händer ingenting. Jag minns att när jag köpte denna kabel (även om jag inte minns var jag köpte den eller märke) så kändes det som den "klickade fast" när man satte i den. Just då kändes det solitt och stabilt, men nu är det ett problem.

Jag kan inte se några knappar eller liknande dolt i kontakten som man kan trycka på. Kanske det är luckan framför SPDIF-kontakten i TV:n som fallit in i något spår på kontakten?

Är det någon som stött på något liknande, och famför allt vet hur man får loss sladden utan att göra våld på den?

Nej, men vad du gör så dra inte i sladden. Då lär den lossna och kontakten sitta fast. Att luckan har hackat fast är ju ett tips, som du själv är inne på. :D

#3

Postad 07 juni 2011 - 19:54

jlindq
  • jlindq
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Nej, men vad du gör så dra inte i sladden. Då lär den lossna och kontakten sitta fast. Att luckan har hackat fast är ju ett tips, som du själv är inne på. :D

Någon som har någon erfarenhet av något liknande? Typ "ta spetsen av ett tunt buntband och tryck in i 22 graders vinkel ovanför kontakten så lossar luckan"?

#4

Postad 07 juni 2011 - 19:57

phuq
  • phuq
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Samma sak hände mig, jag tog i lite mer än TS och vips så hade jag en sladd i näven och en kontakt kvar i receivern. Sensmoral: dra verkligen inte i kabeln och inte i kontakten heller, iallafall inte hårt.. :D

#5

Postad 14 juni 2011 - 07:58

jlindq
  • jlindq
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Efter mycket möda och (visade det sig) meningslöst tankearbete är det löst; det var enklare än jag trodde. Alla varnar ju för att dra i sladden, och kontakten hade jag dragit i så mycket jag vågade/klarade av i den smala och hala kontakten. Efter att ha försökt pilla in tunna papper, klippta remsor av fotopapper och plastark mm för att försöka få en eventuell lucka eller spärr att lossna, försökte jag med en knappnål. Inget av de böjliga materialen hade haft någon effekt, och det finns ju ingen ström i utaget så risken att kortsluta något är ju minimal. Efter en stunds petande (med ganska stor kraft) var den enda synliga effekten att kontakten rört sig en kvarts milimeter utåt. Men om den kan röra sig lite ut kan den ju i alla fall röra sig. Så jag tog tag i kontakten med en tång [1] och drog långsamt men hårt takt ut. Och då ploppade den ut. Det var helt enkelt en fråga om att den var fastkilad.

Sedan satte jag - för att visa att jag inget lärt mig - den nu utdragna kontakten i min Humax BXR och den gled in och fastnade på ett mycket gediget och förtroendeingivande sätt. Jag kommer säkert att ha problem att få ut den därifrån när det är dags, och undra varför jag inte bytte kabel när jag visste att den gett mig problem. Förhoppnignsvis kommer jag även ihåg HUR jag fick loss den förra gången, eller kanske hittar denna min egen postning som påminner mig.


[1] OK, jag hade ingen tång nära. Jag tog saxen jag klippt plastremsorna med, öppnade den stort och klämde till föriktigt över plastkontakten. Inte snyggt, men det löste problemet. Tveksamt om en platt tång hade riskerat skada kontakten mindre.

Redigerat av jlindq, 14 juni 2011 - 08:00.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.