Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Börja gymma

10620 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara
Beurer BF 800 (PersonvÄgar) 1 3 (6) Inga priser
Apple Watch Sport 42mm with Sport Band (Smarta klockor) 9 7,14 (20) Inga priser

#51

Postad 09 augusti 2010 - 18:00

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlĂ€gg
  • 0

Om vi ska förenkla det dÄ, dÄ du Àr ny pÄ gymmet sÄ kan jag sÀga sÄ hÀr -

Är ditt mĂ„l hypertrofi (muskeltillvĂ€xt) sĂ„ bör du undvika fĂ„niga isolationsövningar (maskiner, biceps övningar blabla) och fokusera mer pĂ„ tunga basövningar (knĂ€böj, marklyft, bĂ€nkpress, chins etc) SĂ„ kommer nog allt gĂ„ toppen!!


Vad anser du att dom andra övningarna Àr till för dÄ? Man gÄr vÀl pÄ gymmet för att bli starkare? Kondition sÄ kan man lika gÀrna springa en runda vart som helst bara.

#52

Postad 09 augusti 2010 - 18:21

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlĂ€gg
  • 0

Och sjÀlv har jag trÀnat 1,5 Är med 18 bast som Älder, och pÄ fritiden förbÀttrat kÀllkritiken genom att analysera till punkt och pricka vad auktoriteterna föresprÄkar. Och dÀrefter se det ur ett helt annat perspektiv Àn revolutionerande. Vad jag vill sÀga med detta Àr att dina 20 Är behöver nödvÀndigtvis inte stÄ sig nÄgot vidare bra, mot mina 1,5 dÄ jag kan vara mer fulllÀrd och fÄtt mer utveckling.

DÀrför jag inte skrev generella tips förutom uppvÀrmningen. PT pÄ Sats har 25 Ärs utbildning och köpta utbildningar pÄ 2 veckor o skit. Man fÄr helt enkelt vidarebefodra hjÀlp nu för tiden till studier.

Joachim Bartoll skrev att mjölk efter styrkepass förstör precis ALLTING. I sina 8mÄnaders prottokoll sÄ har han och sin stab kommit fram till detta.

Konstigt.... över 32 studier jag kan lÀnka pÄ snabb rak hand, talar om att det gör följande:

* Stimulerar proteinsyntesen utmÀrkt - Fullgod fetmjölk pÄ 3% (den röda) har visat sig vara bÀst
* Stimulerar kroppens största tillvÀxthormon kraftigt (IGF-1)
* Enda proteinet (Kasein) som Àr antikatabol och minskar muskelnedbrytning
* Reglerar tillbaks glykogenförrÄdet alldeles prima

Nackdel? Saktar ner nÀringsupptaget flera timmar framöver, beroende pÄ konsumtion. Men skillnaden har pÄpekats i flertals diagram att vara marginell...

Hans böcker sÀljs pÄ MM sports, och han Àr en kÀnd byggarprofil med mÄnga Àss i bakÀrmen. Han Àr sveriges bÀsta PT enligt mÄnga tidningar och han jobbar pÄ Stadium som coach för tidning och internet svar.

ÄndĂ„ snackar han dynga. SĂ„ snĂ€lla Gaes, skriv inte att du gymmat 20 Ă„r. Det betyder bokstavligen ingenting utan förvillar snarare Ă€nnu mera trĂ„dskaparen. Till att du Ă€r The one pĂ„ gym, och dina metoder Ă€r ingen slutgiltlig sanning.
Ska du ge tips, ge beprövad fakta och lÀnk till studier som kÀlla.

Vad hackar jag pÄ? Ditt pÄstÄende om streching efter passet.... Det kan öppna Àrrbildningar och förvÀrra muskeln sÄ du vet.
Just so u know


Över 32 stycken? LĂ€nka gĂ€rna till dessa, man ska ju ange sina kĂ€llor som du sĂ€ger. ;) Annars kan ju jag lika gĂ€rna sĂ€ga att jag har lĂ€st 44 studier som sĂ€ger att gurka Ă€r den optimala proteinkĂ€llan för att bygga muskler?

#53

Postad 09 augusti 2010 - 18:39

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

  • 1 114 inlĂ€gg
  • 0

Över 32 stycken? LĂ€nka gĂ€rna till dessa, man ska ju ange sina kĂ€llor som du sĂ€ger. ;) Annars kan ju jag lika gĂ€rna sĂ€ga att jag har lĂ€st 44 studier som sĂ€ger att gurka Ă€r den optimala proteinkĂ€llan för att bygga muskler?


Kevin Tipton, Robert Wolfe; Med Sci Sports Exerc. 2006 Apr;38(4):667-74. Milk Ingestion Stimulates Net Muscle Protein Synthesis following Resistance Exercise.

Shirreffs S, et al. British Journal of Nutrition. 2007; 98: 173-180. (vÀtskebalansen)

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2006 Feb;16(1):78-91. Chocolate milk as a post-exercise recovery aid.

Med Sci Sports Exerc. 2004 Dec;36(12):2073-81: Ingestion of casein and whey proteins result in muscle anabolism after resistance exercise. Tipton KD, Elliott TA, Cree MG, Wolf SE, Sanford AP, Wolfe RR.

Am J Clin Nutr. 2007 Apr;85(4):1031-40. Consumption of fluid skim milk promotes greater muscle protein accretion after resistance exercise than does consumption of an isonitrogenous and isoenergetic soy-protein beverage.

Milk as an effective post-exercise rehydration drink.

Shirreffs SM, Watson P, Maughan RJ.

School of Sport and Exercise Sciences, Loughborough University, Loughborough, UK. [email protected]
http://www.ncbi.nlm....pubmed/17459189

Resten kan jag leta upp, dÄ jag nyligen omformaterat datorn om sÄ önskas! Men har inte mer tid för ikvÀll!

Varsegod med repetitionen pÄ engelskan :P
StÄr för mina ord.

#54

Postad 09 augusti 2010 - 18:50

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

  • 1 408 inlĂ€gg
  • 0

Jo, det kÀnns skönt efterÄt. KÀnner mig dock otroligt svag i dom musklerna som anvÀnts idag. Plocka ur diskmaskinen var riktigt trögt...
Skulle uppskatta om ni kunde hÄlla alla extrema saker utanför denna trÄden. Det kan vi ta efter jag har gymmat ett tag.
Hade tÀnkt att försöka fÄ tag pÄ en instruktör imorrn som sagt och be denna visa mig alla maskiner osv och eventuellt sÀtta upp ett eget program eller om han anser att jag kan haka pÄ kompisarna.


VÀrm upp bÀttre innan
kör inte för hÄrt nu början av din gymmarkarriÀr. att börja köra tungt direkt nÀr dina muskler inte Àr van vid dessa vikter Àr vÀl inte helt bra...man ska helt enkelt "mjuka" upp musklerna. Jag skulle nÀstan sÀga att du inte ska köra pÄ sÄ mycket du precis orkar..tex om du klarar av att köra 10kgs hantlar
sÄ kan du nu i början nÀr dina muskler inte Àr vana vid tyngder köra kanske 5kgs hantlar, om nÄgra dagar ökar du till 7kg, och sen till 10kg...helt enkelt en mjuk övergÄng. Att köra stenhÄrt Àr inte musklerna vana vid.
Du kan Àven massera musklerna efter trÀning, det brukar jag göra nÀr jag tror jag kan komma fÄ trÀningsvÀrk.

Jag tycker att nÀstan inte trÀningen och hur mÄnga reps och allt möjligt som alla sÀger Àr det viktigaste. Mycket ligger i nÀring, du kommer inte bygga nÄgra muskler om du inte kÀkar ordentligt. Köp proteinpulver och ta efter och kÀka gröt pÄ morgonen.

#55

Postad 09 augusti 2010 - 19:32

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlĂ€gg
  • 0
Vet inte om jag vill ta proteinpulver. Är det inte massa annat skit och biverkningar osv i och med det?
Gröt tÀnker jag aldrig heller börja med. Men möjligtvis kan jag tÀnka mig att Àndra min kost lite.
Är det en bra idĂ© med banan efter trĂ€ning? Har konsum i dörren bredvid sĂ„ jag kan titta in dĂ€r och köpa mig en banan efter ett pass om det Ă€r bra.

Jo. Borde jag ta ungefÀr det jag precis orkar och sedan bara köra typ hÀlften av det eller? LÄter ju smart, trÀna upp teknik och balans kanske.

#56

Postad 09 augusti 2010 - 19:41

Kalekulan
  • Kalekulan
  • MĂ€stare

  • 2 926 inlĂ€gg
  • 0

Vet inte om jag vill ta proteinpulver. Är det inte massa annat skit och biverkningar osv i och med det?
Gröt tÀnker jag aldrig heller börja med. Men möjligtvis kan jag tÀnka mig att Àndra min kost lite.
Är det en bra idĂ© med banan efter trĂ€ning? Har konsum i dörren bredvid sĂ„ jag kan titta in dĂ€r och köpa mig en banan efter ett pass om det Ă€r bra.

Jo. Borde jag ta ungefÀr det jag precis orkar och sedan bara köra typ hÀlften av det eller? LÄter ju smart, trÀna upp teknik och balans kanske.


Det finns inga biverkningar direkt. Möjligtvis allergier om jag inte har fel? Jag tycker verkligen att du ska skippa proteinpulver och köra pÄ en banan direkt efter trÀning och sedan kÀka riktig mat nÀr du kommit hem. SÄ hÀr stÄr det pÄ de flesta proteinpulver: "Proteinpulver bör ej intas av personer under 18 Är." Plus att man klarar sig superfint pÄ att ta en banan och sen kÀka ett riktigt mÄl mat ca en timma senare.

#57

Postad 09 augusti 2010 - 19:45

LTMS
  • LTMS
  • ForumrĂ€v

  • 845 inlĂ€gg
  • 0

Vet inte om jag vill ta proteinpulver. Är det inte massa annat skit och biverkningar osv i och med det?
Gröt tÀnker jag aldrig heller börja med. Men möjligtvis kan jag tÀnka mig att Àndra min kost lite.
Är det en bra idĂ© med banan efter trĂ€ning? Har konsum i dörren bredvid sĂ„ jag kan titta in dĂ€r och köpa mig en banan efter ett pass om det Ă€r bra.

Jo. Borde jag ta ungefÀr det jag precis orkar och sedan bara köra typ hÀlften av det eller? LÄter ju smart, trÀna upp teknik och balans kanske.


Efter trÀning bör du fÄ i dig snabba kolhydrater och protein, i bananer finns inget protein, gröna bananer har snabba kolhydrater, ta 2-3 stycken isÄfall och protein, aminosyror, gainer pro frÄn star nutrition Àr bra och sedan nÄgon timme efter detta kan du Àta vanlig mat

#58

Postad 09 augusti 2010 - 19:49

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlĂ€gg
  • 0
Vet inte om jag vill gÄ sÄ seriöst att jag köper stuff för 20-30kr efter varje pass. Det blir lite grann till slut. Tror jag tar en eller tvÄ bananer till en början.

#59

Postad 09 augusti 2010 - 19:51

LTMS
  • LTMS
  • ForumrĂ€v

  • 845 inlĂ€gg
  • 0

Vet inte om jag vill gÄ sÄ seriöst att jag köper stuff för 20-30kr efter varje pass. Det blir lite grann till slut. Tror jag tar en eller tvÄ bananer till en början.


Ta lite mjölk och nÄgra Àgg ocksÄ, det finns vÀl hemma ibland ;)
För protein Àr musklernas byggstenar, ska ej tjata mer :P

#60

Postad 09 augusti 2010 - 19:55

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlĂ€gg
  • 0

Ta lite mjölk och nÄgra Àgg ocksÄ, det finns vÀl hemma ibland ;)
För protein Àr musklernas byggstenar, ska ej tjata mer :P


Mjölk Àr ju alltid gott!
Ägg dĂ€remot vet jag inte. Har hört att rĂ„a Ă€gg ska vara riktigt bra, men vet inte om jag klarar av det :S Aja, man mĂ„ste ju testa nĂ„gon gĂ„ng B)

#61

Postad 09 augusti 2010 - 20:39

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlĂ€gg
  • 0

Kevin Tipton, Robert Wolfe; Med Sci Sports Exerc. 2006 Apr;38(4):667-74. Milk Ingestion Stimulates Net Muscle Protein Synthesis following Resistance Exercise.

Shirreffs S, et al. British Journal of Nutrition. 2007; 98: 173-180. (vÀtskebalansen)

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2006 Feb;16(1):78-91. Chocolate milk as a post-exercise recovery aid.

Med Sci Sports Exerc. 2004 Dec;36(12):2073-81: Ingestion of casein and whey proteins result in muscle anabolism after resistance exercise. Tipton KD, Elliott TA, Cree MG, Wolf SE, Sanford AP, Wolfe RR.

Am J Clin Nutr. 2007 Apr;85(4):1031-40. Consumption of fluid skim milk promotes greater muscle protein accretion after resistance exercise than does consumption of an isonitrogenous and isoenergetic soy-protein beverage.

Milk as an effective post-exercise rehydration drink.

Shirreffs SM, Watson P, Maughan RJ.

School of Sport and Exercise Sciences, Loughborough University, Loughborough, UK. [email protected]
http://www.ncbi.nlm....pubmed/17459189

Resten kan jag leta upp, dÄ jag nyligen omformaterat datorn om sÄ önskas! Men har inte mer tid för ikvÀll!

Varsegod med repetitionen pÄ engelskan B)
StÄr för mina ord.


Jag vÀrmer inte heller upp med nÄgon cardio, men att köra ettor i uppvÀrmningsseten med sÄpass hög belastning fungerar inte för mig. Jag avstÄr pÄ grund av skaderisken. ;)

Japp, det önskas - detta var lÄngt ifrÄn 32 stycken. :P

#62

Postad 09 augusti 2010 - 20:43

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlĂ€gg
  • 0
Kamui och Hakuna-matata, skulle ni kunna ta det dÀr via PM eller skapa en egen trÄd för det?
KÀnns som att detta Àr inget som nybörjaren behöver tÀnka pÄ. Om mjölk eller banan Àr bÀst osv.

#63

Postad 09 augusti 2010 - 22:05

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

  • 2 219 inlĂ€gg
  • 0
Jag tycker inte alls att de ska ta det via PM, jag vill veta om jag ska ta banan eller mjölk!!! ;) Hakuna föreslog visst pucko i den förra trÄden? Men han kan ju skriva de andra lÀnkarna i trÄden om vassleprotein kanske...

#64

Postad 09 augusti 2010 - 22:06

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlĂ€gg
  • 0
Ska det skrivas om sÄdant sÄ ska det vara om saker sÄsom mjölk, banan eller Àgg. SÄdant som man normalt brukar kunna ha hemma. Inga kosttillskott a'la proteinpulver, gainomax (blÀ) eller annat "skit".

#65

Postad 10 augusti 2010 - 00:15

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

  • 1 428 inlĂ€gg
  • 0
SjÀlv kan jag inte öka nÄgot alls utan proteinpulver och kreatin. Inte med 5st en timmes pass i veckan.

#66

Postad 10 augusti 2010 - 01:11

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • ForumrĂ€v

  • 744 inlĂ€gg
  • 0
Nu vill jag fan inte va en glÀdje sabotör men 5 pass i veckan, Àr det sÄ bra nÀr man helst ska lÄta musklerna vila 24 timmar, inte för jag tror att du klemar en o samma muskel alla gÄnger men i mÄnga övningar anvÀnds hela kroppen.

Ala95: Vad e det för fel pÄ gröt ? ok om du inte gillar det men en portion havregryns gröt ger rejÀlt med nÀring till trÀning.
SjÀlv gör jag havregryns gröt pÄ mjölk kvÀllen innan varje löp pass och dÄ behöver jag bara trycka i mig nÄt lÀtt pÄ morgonen.

#67

Postad 10 augusti 2010 - 01:33

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlĂ€gg
  • 0

Och sjÀlv har jag trÀnat 1,5 Är med 18 bast som Älder, och pÄ fritiden förbÀttrat kÀllkritiken genom att analysera till punkt och pricka vad auktoriteterna föresprÄkar. Och dÀrefter se det ur ett helt annat perspektiv Àn revolutionerande. Vad jag vill sÀga med detta Àr att dina 20 Är behöver nödvÀndigtvis inte stÄ sig nÄgot vidare bra, mot mina 1,5 dÄ jag kan vara mer fulllÀrd och fÄtt mer utveckling.

DÀrför jag inte skrev generella tips förutom uppvÀrmningen. PT pÄ Sats har 25 Ärs utbildning och köpta utbildningar pÄ 2 veckor o skit. Man fÄr helt enkelt vidarebefodra hjÀlp nu för tiden till studier.

Joachim Bartoll skrev att mjölk efter styrkepass förstör precis ALLTING. I sina 8mÄnaders prottokoll sÄ har han och sin stab kommit fram till detta.

Konstigt.... över 32 studier jag kan lÀnka pÄ snabb rak hand, talar om att det gör följande:

* Stimulerar proteinsyntesen utmÀrkt - Fullgod fetmjölk pÄ 3% (den röda) har visat sig vara bÀst
* Stimulerar kroppens största tillvÀxthormon kraftigt (IGF-1)
* Enda proteinet (Kasein) som Àr antikatabol och minskar muskelnedbrytning
* Reglerar tillbaks glykogenförrÄdet alldeles prima

Nackdel? Saktar ner nÀringsupptaget flera timmar framöver, beroende pÄ konsumtion. Men skillnaden har pÄpekats i flertals diagram att vara marginell...

Hans böcker sÀljs pÄ MM sports, och han Àr en kÀnd byggarprofil med mÄnga Àss i bakÀrmen. Han Àr sveriges bÀsta PT enligt mÄnga tidningar och han jobbar pÄ Stadium som coach för tidning och internet svar.

ÄndĂ„ snackar han dynga. SĂ„ snĂ€lla Gaes, skriv inte att du gymmat 20 Ă„r. Det betyder bokstavligen ingenting utan förvillar snarare Ă€nnu mera trĂ„dskaparen. Till att du Ă€r The one pĂ„ gym, och dina metoder Ă€r ingen slutgiltlig sanning.
Ska du ge tips, ge beprövad fakta och lÀnk till studier som kÀlla.

Vad hackar jag pÄ? Ditt pÄstÄende om streching efter passet.... Det kan öppna Àrrbildningar och förvÀrra muskeln sÄ du vet.
Just so u know



Det verkar onekligen som att en viss herre har Bartoll som sitt rÀttesnöre ;) Jag sÀger inte att Bartoll Àr dÄlig pÄ ngt sÀtt. Man kan dÀremot frÄga sig vilka resultat han uppbringat? Varken SM eller GP sÄ vit jag vet...
En viss Carlsson kanske borde lyssna lite mindre pÄ Bartoll, sÄ kanske han fÄr stÄ överst pÄ pallen ngn gÄng ;)

Och ja, jag har full förstĂ„else för att 1Âœ Ă„rs trĂ€ning Ă€r mer erfarenhet Ă€n nĂ€stan 20 Ă„rs trĂ€ning, he he.

GymvĂ€rlden Ă€r precis som du sĂ€ger vĂ€ldigt komplext. Det enda man kan sĂ€ga Ă€r statiskt Ă€r hur kroppsdelar fungerar och hur de kontraherar/extraherar. NĂ€r det kommer till mat Ă€r vi dock alla olika. Vissa tĂ„l produkter som andra inte tĂ„l. DĂ€r gĂ€ller det att hitta den kost man sjĂ€lv upplever resultat med och till det krĂ€vs det lĂ„ng erfarenhet. Betydligt mer Ă€n 1Âœ Ă„r... FrĂ„ga mig, jag har hĂ„llt pĂ„ i mĂ„nga Ă„r och upptĂ€cker hela tiden nya varianter, vilket Ă€r oerhört roligt :D

Årets bĂ€sta Ă€r Ă€ndĂ„ att "stretchning kan öppna Ă€rrbildningar...". Det Ă€r mkt som kan gĂ„ snett hĂ€r i livet. Man kan exempelvis fĂ„ en tung 25 kgs vikt pĂ„ tĂ„n om det vill sig illa.
Det du skriver om stretcning ger bara inkompetensen ett större ansikte. Naturligtvis ska man inte stretcha om man precis fĂ„tt en muskelbristning. Jag förmodar att du inte fĂ„tt det Ă€nnu, dĂ„ du bara trĂ€nat i 1Âœ Ă„r ;)
Muskelbristningar uppkommer vÀldigt sÀllan av att man stretchat. Snarare, överbelastning, dÄligt med vila, överanstrÀning, samt att muskeln Àr för kort pga av dÄlig stretchning.

Trevligt att en som trĂ€nat i 1Âœ Ă„r skriver att det enda antikatabola proteinet Ă€r cassein?
Konstigt att flertalet idrottsmÀn och byggare i mÄnga Är kört med just Vassle direkt efter trÀning, just för att det Àr antikatabolt? DÀrmed inte sagt att Cassein Àr dÄligt. Det jag vill pÄpeka Àr att det skiljer sig lite i nÀr pÄ dygnet man kan ta de olika proteinerna. Cassein Àr exempelvis kanon innan man gÄr och lÀgger sig, dÄ det utsöndras under en lÀngre tid. Vidare Àr det en kanonprodukt vid deff. Vassle Àr helt ok efter trÀning, men i en kombination med snabba kolhydrater. Ska man inta vassle under dagen bör man göra det i samband med ngn form av kolhydrater. Gröt och Vassle Àr exempel pÄ en grymt bra kombo.

Det som skiljer sig oerhört mkt Àr emellertid en kille som precis börjat gymma och de lite mer erfarna byggarna vilka mer eller mindre har ett helt apotek i kroppen. Tar du exempelvis en mer erfaren kille kan han i praktikten nÀstan Àta vad han vill, dÄ de extra hjÀlpmedlen ÀndÄ höjer hans kaloriförbrukning under uppbyggnad. Vidare nÀr det kommer till deff tar man ett annat extra hjÀlpmedel för att fÄ ut kolisarna i muskler, samt att bibehÄlla musklerna under deff. VÀl vid tÀvling brukar det hjÀlpa med tömning av vatten med hjÀlp av medel, sedan kolhydratsfyllning, dÀrefter fyllning av vÀtska + lite alkohol. Sedan Àr man klar att stÄ pÄ scen :(
Det hela Àr en procedur utan dess like! Inte konstigt att man har sett flertalet killar spy upp alla kolisar vid tÀvling, dÄ kroppen mer eller mindre har varit resistent mot just kolhydrate under den sista perioden av deffen.

Men man ska som sagt inte blanda ihop tÀvlingsbyggarna med en nybörjare :)

För en nybörjare rÀcker det med att se till sÄ att kosten Àr bra. Minst 5-6 mÄl om dagen. Om man tar kosttillskott för att man ska slippa stÄ vid spisen Àr det helt ok. DÀrefter kommer trÀningen. Se till att trÀna regelbundet, men se Àven till att kroppen fÄr erfordlig vila. LÀgg ner drickandet (alkohol) under helgen. Det tar minst 3-4 dgr för kroppen at ÄterstÀlla sig efter en praktfylla. TrÀnar man under tiden bryter man ner kroppen Ànnu mer.
Bereonde pÄ Älder Àr testosteronhalten i kroppen olika. NÀr du börjar bli Àldre Àn 25 avtar succesivt produktionen av testosteronet. DÄ blir det Ànnu viktigare för dig att hÄlla testosteronhalten hög, vilket man kan göra pÄ en mÀngd olika lagliga sÀtt.

Skynda lÄngsamt. FÀsten hÀnger inte med i utvecklingen lika fort som mittendelen av muskeln. För att du inte ska fÄ inflammation i muskelfÀsten, vilket Àr mkt vanligt om man gÄr för fort fram, ska du ta det vÀldigt lugnt i början. Allt för att kroppen ska vÀnja sig vid den nya belastningen den utsÀtts för.
För övrigt kan jag rekommendera basövningar efter det att du kört 1 mÄnad med ett nybörjarprogram.

Det svÄra Àr att hÄlla i det hela, vilket ngn pÄpekat tidigare. Muskler bygger man under flera Är. Ju Àldre och desto mer erfarenhet du fÄr om just dig sjÀlv. Desto enklare kommer du att hitta dina egna rutiner för hur du ska trÀna och vad du ska Àta. Ta Àven hjÀlp av andra nÀr du kÀnner att du behöver input eller att du stagnerat. Andra mÀnniskor kan vara vÀrdefulla bollplank nÀr det gÀller kost och trÀning.

SjÀlv brukar jag lÀsa en hel del om kost dÄ jag finner det högintressant. DÀremot kan jag inte jÀmföra mig med hur exempelvis R.Colman och D.Yates trÀnar och Àter, dÄ de hÀr killarna har lite andra förutsÀttningar om du förstÄr vad jag menar ;) Kolla pÄ youbube nÀr de hÀr killarna trÀnar och du kommer att fÄ se utföranden som fÄr dig att sÀtta i halsen nÀr det kommer till trÀning. TrÀningen har en mindre betydande del betrÀffande storleken pÄ kroppshyddan. Folk hÀr inne skulle inte tro pÄ vad jag skrev om jag skulle nÀmna hur en vanligt "coctail" för de hÀr killarna ser ut....

Ps Torskade inte Bartoll för nÄgra Är sedan???

Har du frÄgor Àr du vÀlkommen att skicka ett PM:

G

#68

Postad 10 augusti 2010 - 03:22

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlĂ€gg
  • 0

Kamui och Hakuna-matata, skulle ni kunna ta det dÀr via PM eller skapa en egen trÄd för det?
KÀnns som att detta Àr inget som nybörjaren behöver tÀnka pÄ. Om mjölk eller banan Àr bÀst osv.


Det finns en separat trÄd för detta (https://www.minhembi...howtopic=266132) sÄ jag föreslÄr att just kost-diskussionen kan fortsÀtta dÀr.

Ska det skrivas om sÄdant sÄ ska det vara om saker sÄsom mjölk, banan eller Àgg. SÄdant som man normalt brukar kunna ha hemma. Inga kosttillskott a'la proteinpulver, gainomax (blÀ) eller annat "skit".


Att bara ta en banan efter trÀning Àr bÀttre Àn ingenting alls, dÄ kroppen behöver tillföras kolhydrater direkt efterÄt för att inte börja förbrÀnna musklerna. Men om du dessutom vill bygga muskelmassa, sÄ Àr ett proteinintag inom 15-30 min efter trÀning mest optimalt och dÄ Àr diverse proteinshakes att föredra dÄ de Àr flytande (tas dÀrmed upp snabbare) och dessutom ger dig kolhydrater (om du köper rÀtt shake vill sÀga). Oftast Àr de Àckliga i början, men man vÀnjer sig och tillslut kan man börja gilla dem (trÀning frigör endorfiner, dopaminer och adrenalin som fÄr dig att mÄ bra efterÄt; om du dÄ alltid dricker en shake sÄ kopplar hjÀrnan ihop smaken med vÀlbefinnande och vips sÄ börjar du gilla det...)

Men du BEHÖVER inte börja med tillskott nu - tvĂ€rtom, se till att inte gĂ„ i nybörjarfĂ€llan genom att trĂ€na för hĂ„rt innan du byggt upp muskelfĂ€sten etc. DĂ„ kör man med relatvit lĂ„g belastning (och gĂ€rna mĂ„nga reps). Se ocksĂ„ till att ha kul, gör övningar som du kĂ€nner att du gillar och se till att variera mkt mellan muskelgrupper.

Vila 48h mellan varje pass för en viss muskelgrupp, dvs om du trÀnar ben idag, sÄ kan du trÀna armar eller bÄl imorgon.

VÀrm upp, att jogga 5-10 min lÀtt pÄ bandet tycker jag inte rÀknas som "cardio" (konditionstrÀning pÄ svenska) dÄ det enbart handlar om att fÄ upp vÀrmen och pumpa ut ledvÀtska etc. i kroppen. Se ocksÄ till att hÄlla pulsen och vÀrmen mellan övningarna, det Àr vÀldigt mÄnga som gör en övning i 30 s för att sedan stÄ och spÀnna sig framför spegeln i 3-4 min.

Slutligen - jag tycker det Àr bra att du försöker fÄ lite hjÀlp av en instruktör, som jag tidigare tipsat om. Det kan skona dig frÄn en hel del besvÀr.. TÀnk pÄ att det Àr lÀtt att skada kroppen med felaktig gymtrÀning (har en sjukgymnast i familjen som sett det mesta...) sÄ om en övning kÀnns fel - skippa den för tillfÀllet, frÄga en instruktör (inte nÄgon annan som trÀnar, för de kanske ocksÄ gör fel) och gör en annan övning. Se ocksÄ till att fÄ lite konditionstrÀning emellanÄt för att bygga upp din fysik överlag - som tidigare nÀmnts sÄ Àr det mÄnga som bara trÀnar pÄ gym som inte orkar springa en kilometer...

Lycka till!

Mvh,
Peter

EDIT: se alltid till att inte trÀna pÄ tom mage; Àt en banan, macka eller ta en energidryck ca 20-30 min innan trÀning. Om du trÀnar pÄ tom mage sÄ Àr blodsockret lÀgre och du förbrÀnner muskler i onödan...

Redigerat av Unregisteredcc128e50, 10 augusti 2010 - 06:23.


#69

Postad 10 augusti 2010 - 07:15

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlĂ€gg
  • 0

Det verkar onekligen som att en viss herre har Bartoll som sitt rÀttesnöre ;) Jag sÀger inte att Bartoll Àr dÄlig pÄ ngt sÀtt. Man kan dÀremot frÄga sig vilka resultat han uppbringat? Varken SM eller GP sÄ vit jag vet...
En viss Carlsson kanske borde lyssna lite mindre pÄ Bartoll, sÄ kanske han fÄr stÄ överst pÄ pallen ngn gÄng ;)

Och ja, jag har full förstĂ„else för att 1Âœ Ă„rs trĂ€ning Ă€r mer erfarenhet Ă€n nĂ€stan 20 Ă„rs trĂ€ning, he he.

GymvĂ€rlden Ă€r precis som du sĂ€ger vĂ€ldigt komplext. Det enda man kan sĂ€ga Ă€r statiskt Ă€r hur kroppsdelar fungerar och hur de kontraherar/extraherar. NĂ€r det kommer till mat Ă€r vi dock alla olika. Vissa tĂ„l produkter som andra inte tĂ„l. DĂ€r gĂ€ller det att hitta den kost man sjĂ€lv upplever resultat med och till det krĂ€vs det lĂ„ng erfarenhet. Betydligt mer Ă€n 1Âœ Ă„r... FrĂ„ga mig, jag har hĂ„llt pĂ„ i mĂ„nga Ă„r och upptĂ€cker hela tiden nya varianter, vilket Ă€r oerhört roligt :D

Årets bĂ€sta Ă€r Ă€ndĂ„ att "stretchning kan öppna Ă€rrbildningar...". Det Ă€r mkt som kan gĂ„ snett hĂ€r i livet. Man kan exempelvis fĂ„ en tung 25 kgs vikt pĂ„ tĂ„n om det vill sig illa.
Det du skriver om stretcning ger bara inkompetensen ett större ansikte. Naturligtvis ska man inte stretcha om man precis fĂ„tt en muskelbristning. Jag förmodar att du inte fĂ„tt det Ă€nnu, dĂ„ du bara trĂ€nat i 1Âœ Ă„r ;)
Muskelbristningar uppkommer vÀldigt sÀllan av att man stretchat. Snarare, överbelastning, dÄligt med vila, överanstrÀning, samt att muskeln Àr för kort pga av dÄlig stretchning.

Trevligt att en som trĂ€nat i 1Âœ Ă„r skriver att det enda antikatabola proteinet Ă€r cassein?
Konstigt att flertalet idrottsmÀn och byggare i mÄnga Är kört med just Vassle direkt efter trÀning, just för att det Àr antikatabolt? DÀrmed inte sagt att Cassein Àr dÄligt. Det jag vill pÄpeka Àr att det skiljer sig lite i nÀr pÄ dygnet man kan ta de olika proteinerna. Cassein Àr exempelvis kanon innan man gÄr och lÀgger sig, dÄ det utsöndras under en lÀngre tid. Vidare Àr det en kanonprodukt vid deff. Vassle Àr helt ok efter trÀning, men i en kombination med snabba kolhydrater. Ska man inta vassle under dagen bör man göra det i samband med ngn form av kolhydrater. Gröt och Vassle Àr exempel pÄ en grymt bra kombo.

Det som skiljer sig oerhört mkt Àr emellertid en kille som precis börjat gymma och de lite mer erfarna byggarna vilka mer eller mindre har ett helt apotek i kroppen. Tar du exempelvis en mer erfaren kille kan han i praktikten nÀstan Àta vad han vill, dÄ de extra hjÀlpmedlen ÀndÄ höjer hans kaloriförbrukning under uppbyggnad. Vidare nÀr det kommer till deff tar man ett annat extra hjÀlpmedel för att fÄ ut kolisarna i muskler, samt att bibehÄlla musklerna under deff. VÀl vid tÀvling brukar det hjÀlpa med tömning av vatten med hjÀlp av medel, sedan kolhydratsfyllning, dÀrefter fyllning av vÀtska + lite alkohol. Sedan Àr man klar att stÄ pÄ scen :(
Det hela Àr en procedur utan dess like! Inte konstigt att man har sett flertalet killar spy upp alla kolisar vid tÀvling, dÄ kroppen mer eller mindre har varit resistent mot just kolhydrate under den sista perioden av deffen.

Men man ska som sagt inte blanda ihop tÀvlingsbyggarna med en nybörjare :)

För en nybörjare rÀcker det med att se till sÄ att kosten Àr bra. Minst 5-6 mÄl om dagen. Om man tar kosttillskott för att man ska slippa stÄ vid spisen Àr det helt ok. DÀrefter kommer trÀningen. Se till att trÀna regelbundet, men se Àven till att kroppen fÄr erfordlig vila. LÀgg ner drickandet (alkohol) under helgen. Det tar minst 3-4 dgr för kroppen at ÄterstÀlla sig efter en praktfylla. TrÀnar man under tiden bryter man ner kroppen Ànnu mer.
Bereonde pÄ Älder Àr testosteronhalten i kroppen olika. NÀr du börjar bli Àldre Àn 25 avtar succesivt produktionen av testosteronet. DÄ blir det Ànnu viktigare för dig att hÄlla testosteronhalten hög, vilket man kan göra pÄ en mÀngd olika lagliga sÀtt.

Skynda lÄngsamt. FÀsten hÀnger inte med i utvecklingen lika fort som mittendelen av muskeln. För att du inte ska fÄ inflammation i muskelfÀsten, vilket Àr mkt vanligt om man gÄr för fort fram, ska du ta det vÀldigt lugnt i början. Allt för att kroppen ska vÀnja sig vid den nya belastningen den utsÀtts för.
För övrigt kan jag rekommendera basövningar efter det att du kört 1 mÄnad med ett nybörjarprogram.

Det svÄra Àr att hÄlla i det hela, vilket ngn pÄpekat tidigare. Muskler bygger man under flera Är. Ju Àldre och desto mer erfarenhet du fÄr om just dig sjÀlv. Desto enklare kommer du att hitta dina egna rutiner för hur du ska trÀna och vad du ska Àta. Ta Àven hjÀlp av andra nÀr du kÀnner att du behöver input eller att du stagnerat. Andra mÀnniskor kan vara vÀrdefulla bollplank nÀr det gÀller kost och trÀning.

SjÀlv brukar jag lÀsa en hel del om kost dÄ jag finner det högintressant. DÀremot kan jag inte jÀmföra mig med hur exempelvis R.Colman och D.Yates trÀnar och Àter, dÄ de hÀr killarna har lite andra förutsÀttningar om du förstÄr vad jag menar ;) Kolla pÄ youbube nÀr de hÀr killarna trÀnar och du kommer att fÄ se utföranden som fÄr dig att sÀtta i halsen nÀr det kommer till trÀning. TrÀningen har en mindre betydande del betrÀffande storleken pÄ kroppshyddan. Folk hÀr inne skulle inte tro pÄ vad jag skrev om jag skulle nÀmna hur en vanligt "coctail" för de hÀr killarna ser ut....

Ps Torskade inte Bartoll för nÄgra Är sedan???

Har du frÄgor Àr du vÀlkommen att skicka ett PM:

G


VÀl talat, att som nybörjare vÀga maten och oroa sig för att nÄgon proteinkÀlla skulle vara x antal procent mindre optimal kommer verka kontraproduktivt pÄ sikt - man kommer bara ledsna. TS bör Àta mycket mat och njuta av att se resultaten komma. Det viktigaste Àr att lÀra kÀnna sin kropp och vad som fungerar för just en sjÀlv. ;)

HÄller för övrigt med angÄende Bartoll...

Jag slÀpper diskussionen med Hakuna Matata, ledsen för utsvÀvningarna! ;)

#70

Postad 10 augusti 2010 - 10:17

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlĂ€gg
  • 0
Blir inget gym för mig idag. Visst, jag klarar av ett benpass men skulle hellre vilja gÄ med instruktör och med denna vÀrk i kroppen fÄr jag inte mycket gjort. Ska bli spÀnnande att se hur det gÄr pÄ golftrÀningen ikvÀll :S
Antingen imorgon eller pÄ torsdag, beroende pÄ hur det kÀnns.

#71

Postad 10 augusti 2010 - 10:29

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • MĂ€stare

  • 3 398 inlĂ€gg
  • 0

Fullt djup? Menar du att man nÀstan ska gÄ ner med arslet i marken? Det skulle inte jag rekommendera. Du belastar knÀna pÄ ett dÄligt sÀtt. GÄ ner 90 grader, sedan upp. En nÀra bekant till mig som Àr sjukgymnast fÄr ofta in snubbar som har problem med knÀna efter djupa knÀböj. Han sÀger att man ska gÄ ner 90 grader för annars kan du lÀtt skada knÀna.

Dock verkar det hÀr vara en delad frÄga dÄ det Àr mÄnga som kör djupa och mÄnga som kör ca 90 grader. Men det som hÀnder vid djupa knÀböj Àr att brosket i knÀna nöts i ytterkant. NÀr man gÄr ner lÀngre Àn 90 grader ökar trycket pÄ broskplattan i knÀt, dess placering i leden blir ofördelaktig, den nöts. Vid lÄngvarigt slitage kommer alltsÄ tillslut brosket att vara trasigt/borta.



Belastning pÄ knÀt Àr som störst vid 90 grader. Att dÄ vÀnda övningen ger en extrem belastning. KnÀleden Àr gjord för att böjas lÄngt mer Àn 90 grader och bör göras sÄ Àven vid gymtrÀning.

#72

Postad 10 augusti 2010 - 10:43

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

  • 1 114 inlĂ€gg
  • 0
Att Àta 5-6 mÄl mat om dan kÀnns improduktivt och förlegat. Finns ju studier som backar upp att periodisk fasta dÀr 3 stora mÄl om dan, bygger bÀst. Dessutom fÄr man förbÀttrad insulinkÀnslighet, mindre bukfett, högre fettförbrÀnning.
Man stimulerar proteinsyntesen med kosten - först efter trÀning. DÀrav kÀnns det dumt att lÀgga 50% av sin mat innan trÀning.

Det enda antikatabola proteinet Àr inte kasein, nej. Min hjÀrna hade gÄtt och lagt sig timman innan jag skrev det, sÄ fÄr be om ursÀkt. Det MEST antikatabola Àr kasein.

Varför inte komma Ät olika sockerarter efter trÀning trÄdskaparen?

Inta en pucko (93% mellanmjölk som stimulerar muskelproteinsyntesen) och 7% sackaros, och ta en banan efter trÀningen sÄ har du lite fruktos oxÄ. Den lilla mÀngd kalcium (2dl pucko tex) hindrar inte jÀrnupptaget nÀmnvÀrt, sÄ du kan skippa mjölk vid ÄterhÀmtningsmÄlet och ta juice och fÄ upp all jÀrn om du Àter jÀrnrik kost efter trÀningen. Det avgör din prestationsförmÄga till nÀsta gÄng.

Och kalla mig inte nybörjare Àr du snÀll. 1,5 Är kvittar. Redan fÄtt tillgÄng till material frÄn Göteborgs universitet, och lÀst en nÀmnvÀrd mÄngfald avhandlingar om trÀning och kost frÄn Sahlgrenska medicinarebergets bibl.
National institutet för medicinsk forskning och hÀlsa (pubmed) likasÄ. Min information byggs pÄ fakta och gentemot auktoriteter sÄ byggs det pÄ kÀllkritik. Bartoll har inget att komma med.

1,5 Är... ska vi jÀmföra resultat om inte intelligens betyder nÄgot för dig? :D
Fritt:
160 knÀböj - 5 djupa
105 frontknÀböj - 5 djupa
120 mark (tradi & rumÀnska) - 5 djupa
90 bÀnk (smal och tradi) - 2 djupa
50kg viktskiva Dips (smal och brett grepp) - 5 djupa

8.5 % kroppsfett mÀtt med 7 punkters kaliper Äterigen.
NÀmnvÀrd muskelmassa, om jag sjÀlv fÄr sÀga.

Jag har dÀrmed erfarenhet i praktiken ocksÄ!

TrÄdskaparen : öka 1,5 - 3 % viktbelastning per pass. Muskler anpassar sig fort, men leder och senband kan ta flera veckor för detta. Undvikt dessa smÀrre snedsteg att öka för fort, fixa NÀringstajmingen sÄ Àr du pÄ gÄng.

Redigerat av Unregistered1734, 10 augusti 2010 - 10:45.


#73

Postad 10 augusti 2010 - 11:39

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlĂ€gg
  • 0

Att Àta 5-6 mÄl mat om dan kÀnns improduktivt och förlegat. Finns ju studier som backar upp att periodisk fasta dÀr 3 stora mÄl om dan, bygger bÀst. Dessutom fÄr man förbÀttrad insulinkÀnslighet, mindre bukfett, högre fettförbrÀnning.
Man stimulerar proteinsyntesen med kosten - först efter trÀning. DÀrav kÀnns det dumt att lÀgga 50% av sin mat innan trÀning.

Det enda antikatabola proteinet Àr inte kasein, nej. Min hjÀrna hade gÄtt och lagt sig timman innan jag skrev det, sÄ fÄr be om ursÀkt. Det MEST antikatabola Àr kasein.

Varför inte komma Ät olika sockerarter efter trÀning trÄdskaparen?

Inta en pucko (93% mellanmjölk som stimulerar muskelproteinsyntesen) och 7% sackaros, och ta en banan efter trÀningen sÄ har du lite fruktos oxÄ. Den lilla mÀngd kalcium (2dl pucko tex) hindrar inte jÀrnupptaget nÀmnvÀrt, sÄ du kan skippa mjölk vid ÄterhÀmtningsmÄlet och ta juice och fÄ upp all jÀrn om du Àter jÀrnrik kost efter trÀningen. Det avgör din prestationsförmÄga till nÀsta gÄng.

Och kalla mig inte nybörjare Àr du snÀll. 1,5 Är kvittar. Redan fÄtt tillgÄng till material frÄn Göteborgs universitet, och lÀst en nÀmnvÀrd mÄngfald avhandlingar om trÀning och kost frÄn Sahlgrenska medicinarebergets bibl.
National institutet för medicinsk forskning och hÀlsa (pubmed) likasÄ. Min information byggs pÄ fakta och gentemot auktoriteter sÄ byggs det pÄ kÀllkritik. Bartoll har inget att komma med.

1,5 Är... ska vi jÀmföra resultat om inte intelligens betyder nÄgot för dig? :(
Fritt:
160 knÀböj - 5 djupa
105 frontknÀböj - 5 djupa
120 mark (tradi & rumÀnska) - 5 djupa
90 bÀnk (smal och tradi) - 2 djupa
50kg viktskiva Dips (smal och brett grepp) - 5 djupa

8.5 % kroppsfett mÀtt med 7 punkters kaliper Äterigen.
NÀmnvÀrd muskelmassa, om jag sjÀlv fÄr sÀga.

Jag har dÀrmed erfarenhet i praktiken ocksÄ!

TrÄdskaparen : öka 1,5 - 3 % viktbelastning per pass. Muskler anpassar sig fort, men leder och senband kan ta flera veckor för detta. Undvikt dessa smÀrre snedsteg att öka för fort, fixa NÀringstajmingen sÄ Àr du pÄ gÄng.


LÀngd och vikt pÄ dig?
8.5% kroppsfett slog jag innan jag ens satt en fot pÄ ett gym, utan att veta lÀngd/vikt sÄ sÀger det inte sÀrskilt mycket. Men om du nu gör en strikt femma pÄ 160 kg knÀböj (ATG) sÄ har du bra krÀm i benen mÄste jag sÀga :D Med tanke pÄ det sÄ ligger du vÀldigt lÄngt efter i bÀnken...

#74

Postad 10 augusti 2010 - 12:19

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

  • 1 114 inlĂ€gg
  • 0
1.80 lÄng
71 kg
8.5 % mÀtt med 7-punkters kaliper (J&P) dubbelkollning. Ingen fettprocent vÄg som Àr otroligt kass.

Tack för komplimangen om benen, och rosen om bÀnken men för att vÀga 71 kilo och ta 90 tycker jag inte Àr fy skam.
Man tar ju mycket mer i benen, sÄ kÀnner inte som att jag ligger efter. Benen e svin kul.

Langa lite stats och vikt info om dig kamui :D

#75

Postad 10 augusti 2010 - 13:00

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlĂ€gg
  • 0

1.80 lÄng
71 kg
8.5 % mÀtt med 7-punkters kaliper (J&P) dubbelkollning. Ingen fettprocent vÄg som Àr otroligt kass.

Tack för komplimangen om benen, och rosen om bÀnken men för att vÀga 71 kilo och ta 90 tycker jag inte Àr fy skam.
Man tar ju mycket mer i benen, sÄ kÀnner inte som att jag ligger efter. Benen e svin kul.

Langa lite stats och vikt info om dig kamui :D


Aha, men dĂ„ Ă€r det ju stor skillnad! PĂ„ 71 kg och inte byggd som en dvĂ€rg sĂ„ vill jag pĂ„stĂ„ att du Ă€r VÄLDIGT stark i benen. BĂ€nken ligger du ju helt ok till pĂ„ ocksĂ„ i sĂ„ fall om Ă€n inte i nĂ€rheten av benstyrkan.

Är 1.94 lĂ„ng och ligger idag pĂ„ 114 kg. BF ligger kring pĂ„ 14-15 %, men det Ă€r en gissning eftersom jag inte har orkat fixa kaliper. Jag pĂ„började deffen igĂ„r, ska till Malaysia senare i höst (all inclusive) sĂ„ jag vill gĂ€rna vara i form tills dess för att kunna inleda bulken dĂ€r. :(

De tre heliga:

Mark: 170 kg
Böj: 130*8 kg (aldrig maxat eller kört till fail)
BĂ€nk: 150 kg
Bonus - FrivÀndning: 100 kg

Mitt pers i mark Àr nog tvÄ Är gammalt, jag fixar inte det i dagslÀget eftersom jag sÀllan kör mark numer. FÄr en abnorm röv av mark och böj (slÀktdrag, vill inte bygga den ytterligare!) sÄ jag har hÄllt igen lite. Maxar oerhört sÀllan dÄ jag mest kör mellan 6-14 reps. Har enkelt fÄtt bÀst resultat med lite fler, strikta reps Àn med fÄ.
Ben har jag alltid haft lÀtt att bygga, men ryggen har jag haft stora problem att fÄ massa pÄ. Det verkar ha underlÀttat nÄgot efter flera veckors ryggtrÀning med en erfaren byggare pÄ gymmet, men den Àr min sÀmsta muskelgrupp volymmÀssigt. Hoppas kunna fÄ fason pÄ den efter jag kommer hem frÄn resan.

#76

Postad 10 augusti 2010 - 13:21

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

  • 1 114 inlĂ€gg
  • 0
150 i bÀnken. Det var nÄgra jÀdra starka armar du har :D

Gillar ditt sÀtt att tÀnka, dÄ Àven jag gjorde likadant nyligen. Deffade (tömde vÀtskan etc) i 1-2 veckor för att inleda en hÀrlig bulk med risotto, cevapcici, fisk och allt medelhavet har att erbjuda, i mÀngder :( Kom frÄn Kroatien för 2 veckor sedan.

Dock som den trÀningsnarkoman jag Àr, sÄ passade jag pÄ att köra lite 120m intervaller, 60m etc sÄ jag kunde fÄ anvÀndning för alla kolhydrater + med gott samvete dessutom :)

Ha sÄ kul pÄ resan din!

Redigerat av Unregistered1734, 10 augusti 2010 - 13:22.


#77

Postad 10 augusti 2010 - 13:34

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlĂ€gg
  • 0

150 i bÀnken. Det var nÄgra jÀdra starka armar du har :D

Gillar ditt sÀtt att tÀnka, dÄ Àven jag gjorde likadant nyligen. Deffade (tömde vÀtskan etc) i 1-2 veckor för att inleda en hÀrlig bulk med risotto, cevapcici, fisk och allt medelhavet har att erbjuda, i mÀngder :( Kom frÄn Kroatien för 2 veckor sedan.

Dock som den trÀningsnarkoman jag Àr, sÄ passade jag pÄ att köra lite 120m intervaller, 60m etc sÄ jag kunde fÄ anvÀndning för alla kolhydrater + med gott samvete dessutom :)

Ha sÄ kul pÄ resan din!


Det lÄter nog mer Àn vad det Àr, i förhÄllande till kroppsvikten Àr det ju inte sÀrskilt mycket egentligen.

Mmm, det blir nog en underbar inledning pÄ bulken! Bara 10 veckor kvar...

#78

Postad 10 augusti 2010 - 14:35

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlĂ€gg
  • 0
Inte för att jag gillar att visa skriva vad jag tar, men hÀr kommer ÀndÄ ngt:

Vikt: 84 kg
LĂ€ngd: 169
Fett: Mellan 12-16% uppskattat

BĂ€nk: 100x 8
KnÀböj: 100x15
Chins: 23 st
Axlar: 42x8 (obs hantlar)
Mark: Numer kör jag inte mark sÄ ofta. DÄ jag kör brukar jag bara ligga pÄ vikter mellan 60-100 kg.

För övrigt kan nÀmnas att trÀningen mest Àr att betÀckna som underhÄllstrÀning. Men ivÄr kanske kanske...

DÄ du ev bor i Gbg skulle jag rekommendera dig att ta ett prat med en viss herr KjÀllström , en viss Jonas K och delge snubbarna en del av dina Äsikter. De hÀr killarna skulle troligtvis tacksamt ta emot dina idéer om att bara behöver Àta 3 ggr om dagen :D
Och nÀr du nÀmner Bartoll. Han har ju en hel del i bagaget om man sÀger sÄ... Om du Àgnade lite mer tid Ät dina sk kÀllor skulle du troligtvis hitta bÄde det ena och det andra, enough said...

För mig Àr 1,5 Är fortfarande nybörjare. Man letar ny informartion hela tiden. Man lyssnar och tar till slig nÀstan allt som skrivs. Det Àr inte helt ovanligt att man sÀger emot sig sjÀlv de första fem Ären, dÄ man stÀndigt hittar nya infallsvinklar och ibland Àr det raka motsatser. De riktigt erfarna har under flera Ärs tid hittat olika system som fungerar. NÀr det vÀl kommer till kritan visar det sig att det inte skiljer sÄ mkt pÄ upplÀgen i slutÀndan, betrÀffande kost, trÀning och extra hjÀlpmedel. Det som brukar skilja en del Àr upplÀgget pÄ deffen. NÀr det kommer till deff har jag som tidigare nÀmnt att Bartolls klientern gjort riktigt bra ifrÄn sig eller hur?

Jag tycker att du ska lĂ€sa nĂ„gra av RFs avhandlingar. JĂ€mför du vissa av dom kontra egna erfarenheter, dĂ„ du verkar ha stor erfarenhet efter 1Âœ Ă„rs trĂ€nande, tror jag inte de hĂ€r avhandlingarna blir vatten vĂ€rda för dig. Och dĂ„ Ă€r Ă€ndĂ„ avhandlingarna skrivna av proffessorer.

Intelligens handlar knappast om hur mÄnga avhandlingar man lÀst...

Jag vill inte pÄstÄ att jag Àr intelligent pÄ ngt sÀtt, men jag trivs rÀtt bra med mig sjÀlv ÀndÄ. Jag har sett tillrÀckligt mÄnga killar som trÀnat mellan 2-5 Är komma och gÄtt genom Ären. Det Àr nÀstan alltid samma visa. Efter 2 Ärs trÀning Àr flertalet sk experter. Efter 10 Är har mer Àn hÀlften av trÀningsnarkomanerna lagt av beroendes pÄ olika anledningar. Du kan inte ana vad dumma saker jag hört genom Ären? NÀstan i klass med 3 mÄl om dagen vid deff. Jag kan sÀtta mitt lillfinger pÄ att du inom 5 Är har bytt stÄndpukt i den frÄgan och dÄ Àr vi tillbaks till ruta et igen. NÀr man kört pÄ under flera Är har man hunnit testa av en hel del. Det Àr det jag menar med erfarenhet. Man kan inte tyvÀrr inte lÀsa sig till erfarenhet. Vidare Àr kost ingen rocket science, oftast sunt förnuft. Idag kommer det nya rön hela tiden, men frÄgan Àr vad man skall tro pÄ? Det har gÄtt inflation i sk experter dÄ kost egentligen inte behöver vara vidare svÄrt. TyvÀrr har folk i idag inte tÄlmodigheten utan allt mÄste intrÀffa fort. FÄr man inga snabba resultat, dÄ Àr det vÀrdelöst? Kroppen fungerar vÀldigt olika hos olika individer, men basen brukar ÀndÄ vara densamma oavsett.

Nog om detta nu....

Jag ska inte förstöra trĂ„den mer för trĂ„kskaparen. UrsĂ€kta om jag svĂ€vat ut lite tillsammans med enav de mer erfarana killarna som trĂ€nat i hela 1Âœ Ă„r. ag lĂ€gger ner min yxa. From nu ska jag endast försöka tillföra det trĂ„dskaparen efterstrĂ€var, dvs hjĂ€lp med sin trĂ€ning.

MÄ bÀst allesammans, inkl Hakuna... :(

G

#79

Postad 10 augusti 2010 - 19:19

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlĂ€gg
  • 0
Ja det hÀr spÄrade ju ur ganska snabbt med de vanliga kontroverserna inom trÀning och dispyter om metoder... Inte vad trÄdskaparen ville höra direkt.

#80

Postad 10 augusti 2010 - 20:03

Unregistered9d110ebc
  • Unregistered9d110ebc
  • Rookie

  • 2 inlĂ€gg
  • 0

Ja det hÀr spÄrade ju ur ganska snabbt med de vanliga kontroverserna inom trÀning och dispyter om metoder... Inte vad trÄdskaparen ville höra direkt.

Ja, men det blev en ganska komisk trÄd. TS frÄgade efter vad man skall tÀnka pÄ nÀr man börjar gymma, nybörjartips, men det spÄrade ut ganska snabbt. MÄnga svar Àr underhÄllande och bra, men det hör inte direkt till Àmnet.

Men för att ge tips sÄ har det nÀmnts tidigare i trÄden, helkroppspass till en början med mycket basövningar bygger snabbast och bÀst upp en bra fysik.

Som nybörjare tycker inte jag man behöver kosttillskott, men efter ett tag kan man börja anvÀnda proteiner+kolhydrater. Antingen allt efter trÀning eller mer optimalt proteiner (EAA Àr bÀttre men inte nödvÀndigt) direkt före trÀning och kolhydrater direkt efter trÀning (gainer med kolhydrater+proteiner). Det enda viktiga jag skulle vilja sÀga till trÄdskaparen Àr att proteiner enbart rÀcker inte, mÄste till lite kolhydrater ocksÄ. Kolhydrater Àr det viktiga att fÄ i sig efter trÀningen. Funkar ju lika bra med bra mat efter passet.

NÀsta steg Àr vÀl att börja med Kreatin eller nÄgot liknande, det hjÀlper dom flesta att ta nÀsta steg.

#81

Postad 10 augusti 2010 - 20:25

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

  • 1 114 inlĂ€gg
  • 0
Djur som fÄr fasta periodiskt uppvisar förbÀttrad glukosmetabolism och förbÀttringar vad gÀller hjÀrt- och kÀrlfaktorer.

http://www.pnas.org/...ull/100/10/6216

http://jn.nutrition....full/133/6/1921

MÀnniskor som fÄr Àta sina kalorier i ett mÄl per dygn uppvisar lÀgre kortisolnivÄer, mindre mÀngd kroppsfett och ökad mÀngd muskelmassa. Samtidigt pÄverkades kolesterolnivÄer negativt (alltsÄ i innebörden dÄligt), och hungersymptom ökade.

TillÀggas skall, att mÀtningarna gjordes vid en tidpunkt pÄ dygnet, som kan förvrÀnga resultaten, men en indikation i alla fall.

http://www.ajcn.org/...stract/85/4/981

En trÀnande som förlÀgger en majoritet av sitt nÀringsintag efter trÀning skapar antagligen bra förutsÀttningar för ÄterhÀmtning och tillvÀxt.

Varför skulle jag Àndra Äsikt om 5 Är? snarare bara förÀndra upplÀgget, men inte byta upplÀgg. FörÀndra enbart om nya rön gör mödan vÀrt det.

Periodisk fasta Àr idealiskt för bygga cleant, och Àven för bygga maximalt.

LÀs lite avhandlingar frÄn sahlgrenska, pubmed, kritisera auktoriteterna som bartoll, och kolla om dina resultat kommer. DÄ Àr du inte en nybörjare trots 1,5 Är i bagaget. Jag anser mig inte vara en nybörjare dÄ jag lÀr ut info till folk med 15 Är i bagaget utan resultat. Skrivit en 15 sidor rapport om detta jag absolut Àr villig att skicka till dig, om proteinets biologiska vÀrde - hastighet - upptag beroende pÄ tuggmotstÄnd etc.

Mer variabler spelar större roll Àn du tror för att bli nÀsta Arnold. Och det Àr jag om 8 Är :D

Redigerat av Unregistered1734, 10 augusti 2010 - 20:26.


#82

Postad 10 augusti 2010 - 20:35

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlĂ€gg
  • 0

Djur som fÄr fasta periodiskt uppvisar förbÀttrad glukosmetabolism och förbÀttringar vad gÀller hjÀrt- och kÀrlfaktorer.

http://www.pnas.org/...ull/100/10/6216

http://jn.nutrition....full/133/6/1921

MÀnniskor som fÄr Àta sina kalorier i ett mÄl per dygn uppvisar lÀgre kortisolnivÄer, mindre mÀngd kroppsfett och ökad mÀngd muskelmassa. Samtidigt pÄverkades kolesterolnivÄer negativt (alltsÄ i innebörden dÄligt), och hungersymptom ökade.

TillÀggas skall, att mÀtningarna gjordes vid en tidpunkt pÄ dygnet, som kan förvrÀnga resultaten, men en indikation i alla fall.

http://www.ajcn.org/...stract/85/4/981

En trÀnande som förlÀgger en majoritet av sitt nÀringsintag efter trÀning skapar antagligen bra förutsÀttningar för ÄterhÀmtning och tillvÀxt.

Varför skulle jag Àndra Äsikt om 5 Är? snarare bara förÀndra upplÀgget, men inte byta upplÀgg. FörÀndra enbart om nya rön gör mödan vÀrt det.

Periodisk fasta Àr idealiskt för bygga cleant, och Àven för bygga maximalt.

LÀs lite avhandlingar frÄn sahlgrenska, pubmed, kritisera auktoriteterna som bartoll, och kolla om dina resultat kommer. DÄ Àr du inte en nybörjare trots 1,5 Är i bagaget. Jag anser mig inte vara en nybörjare dÄ jag lÀr ut info till folk med 15 Är i bagaget utan resultat. Skrivit en 15 sidor rapport om detta jag absolut Àr villig att skicka till dig, om proteinets biologiska vÀrde - hastighet - upptag beroende pÄ tuggmotstÄnd etc.

Mer variabler spelar större roll Àn du tror för att bli nÀsta Arnold. Och det Àr jag om 8 Är :D


SnĂ€lla. Jag bryr mig allvarligt inte om detta. Som jag har sagt tidigare, ta detta i en annan trĂ„d eller via PM. Den hĂ€r trĂ„den Ă€r till för att ge tips till en NYBÖRJARE pĂ„ gymmet. Jag har gĂ„tt pĂ„ gymmet en gĂ„ng i hela mitt liv och jag Ă€r inte ens sĂ€ker pĂ„ att jag kommer att hĂ„lla pĂ„ nĂ„gon lĂ€ngre tid.
AngĂ„ende mat och sĂ„dant sĂ„ Ă€r jag intresserad av t.ex. om det Ă€r en bra idĂ© att ta en banan efter passet eller om det Ă€r dĂ„ligt. Sedan kolesterolvĂ€rden, kortisolnivĂ„er och glukosmetabolism skiter jag fullstĂ€ndigt i dĂ„ jag fortfarande Ă€r NYBÖRJARE. Dessutom skiter jag i dessa avhandlingar frĂ„n sahlgrenska och din 15 sidors rapport och den dĂ€r Bartoll-snubben.

UngefÀr hur lÀnge tar det för trÀningsverk att slÀppa?

#83

Postad 10 augusti 2010 - 20:43

Hyperactive
  • Hyperactive
  • LĂ€rjunge

  • 314 inlĂ€gg
  • 0

AngÄende mat och sÄdant sÄ Àr jag intresserad av t.ex. om det Àr en bra idé att ta en banan efter passet eller om det


Ja det Àr bara positivt att fylla pÄ depÄerna efter trÀning.
SĂ„ ta dig en banan du. :D

Första trÀningsvÀrken kan sitta i ett tag, 4-5 dagar.
Men nÀr du har trÀnat ett tag sÄ kommer du fÄ betydligt mindre trÀningsvÀrk.

Redigerat av Hyperactive, 10 augusti 2010 - 20:44.


#84

Postad 10 augusti 2010 - 20:48

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlĂ€gg
  • 0

Ja det Àr bara positivt att fylla pÄ depÄerna efter trÀning.
SĂ„ ta dig en banan du. :D

Första trÀningsvÀrken kan sitta i ett tag, 4-5 dagar.
Men nÀr du har trÀnat ett tag sÄ kommer du fÄ betydligt mindre trÀningsvÀrk.


Okej, dÄ ska jag se till att svÀnga in pÄ konsum innan jag far hem dÄ.
AjdÄ, hade hoppats pÄ att kunna gÄ imorrn eller i vÀrsta fall pÄ torsdag. Aja, det lÀr ju vara bÀttre att vÀnta tills man Àr helt ÄterstÀlld Àn att trÀna med trÀningsvÀrk.
Finns det nÄgot sÀtt att snabba pÄ försvinnandet av trÀningsvÀrken? Jag har för mig att man kunde typ massera musklerna. Det kÀnns Àven som att det blir bÀttre nÀr jag rör pÄ mig men det blir lika illa igen nÀr jag Àr stilla ett litet tag.

#85

Postad 10 augusti 2010 - 20:49

Unregistered9d110ebc
  • Unregistered9d110ebc
  • Rookie

  • 2 inlĂ€gg
  • 0

SnĂ€lla. Jag bryr mig allvarligt inte om detta. Som jag har sagt tidigare, ta detta i en annan trĂ„d eller via PM. Den hĂ€r trĂ„den Ă€r till för att ge tips till en NYBÖRJARE pĂ„ gymmet. Jag har gĂ„tt pĂ„ gymmet en gĂ„ng i hela mitt liv och jag Ă€r inte ens sĂ€ker pĂ„ att jag kommer att hĂ„lla pĂ„ nĂ„gon lĂ€ngre tid.
AngĂ„ende mat och sĂ„dant sĂ„ Ă€r jag intresserad av t.ex. om det Ă€r en bra idĂ© att ta en banan efter passet eller om det Ă€r dĂ„ligt. Sedan kolesterolvĂ€rden, kortisolnivĂ„er och glukosmetabolism skiter jag fullstĂ€ndigt i dĂ„ jag fortfarande Ă€r NYBÖRJARE. Dessutom skiter jag i dessa avhandlingar frĂ„n sahlgrenska och din 15 sidors rapport och den dĂ€r Bartoll-snubben.

UngefÀr hur lÀnge tar det för trÀningsverk att slÀppa?

hehe, jag förstÄr dig. Ja banan eller andra snabba kolhydrater Àr bra efter passet. Funkar jÀttebra.

TrÀningsvÀrk brukar vara som vÀrst 2 dagar efter passet, 3 dagar efter passet Àr det lite bÀttre. 4 dagar efter passet borde det vara ok att trÀna samma muskelgrupper igen om man har extremt trÀningsvÀrk. Men det blir ju bÀttre med vana...

#86

Postad 10 augusti 2010 - 20:55

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlĂ€gg
  • 0

SnĂ€lla. Jag bryr mig allvarligt inte om detta. Som jag har sagt tidigare, ta detta i en annan trĂ„d eller via PM. Den hĂ€r trĂ„den Ă€r till för att ge tips till en NYBÖRJARE pĂ„ gymmet. Jag har gĂ„tt pĂ„ gymmet en gĂ„ng i hela mitt liv och jag Ă€r inte ens sĂ€ker pĂ„ att jag kommer att hĂ„lla pĂ„ nĂ„gon lĂ€ngre tid.
AngĂ„ende mat och sĂ„dant sĂ„ Ă€r jag intresserad av t.ex. om det Ă€r en bra idĂ© att ta en banan efter passet eller om det Ă€r dĂ„ligt. Sedan kolesterolvĂ€rden, kortisolnivĂ„er och glukosmetabolism skiter jag fullstĂ€ndigt i dĂ„ jag fortfarande Ă€r NYBÖRJARE. Dessutom skiter jag i dessa avhandlingar frĂ„n sahlgrenska och din 15 sidors rapport och den dĂ€r Bartoll-snubben.

UngefÀr hur lÀnge tar det för trÀningsverk att slÀppa?


Kanon! Det Àr precis pÄ den nivÄn du ska börja, allt annat blir överflödigt för dig nu till en början.
KÀmpa pÄ i din egen takt. Tycker du att det Àr roligt kan du börja höra dig för om lite information, vilket kan vara till hjÀlp. Jag tycker du resonerar klokt, dvs skyna lÄngsamt.
Man blir ÀndÄ inte arnold pÄ 8 Är idag :D

Försök fÄ i dig ngt direkt efter gympasset i form av kolhydrater. Du kan Àven ta en proteindrink i samband med kolhydraterna. Sedan nÀr du kommer hem kan du försöka fÄ i dig ngt tyngre, nÀr du kÀnner att det börjar att suga i magen :)

Som sagt, lycka till pÄ gymmet och hoppas att du fortsÀtter att trÀna :(

G

#87

Postad 11 augusti 2010 - 10:19

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlĂ€gg
  • 0
Fyfan. TrÀningsvÀrken Àr bra mycket vÀrre Àn igÄr. JÀtteöm överallt och har ingen kraft. Kan knappt lyfta mina egna armar.
KÀnns dock som att vÀnstra sidan Àr bÀttre Àn högra. Vet inte om jag belastade tokigt och mer pÄ högra sidan eller om det var för att jag satt och masserade vÀnstra nÀr jag kom hem frÄn gymmet. Tror ni att alvedon hjÀlper för att ta bort lite av smÀrtan?

#88

Postad 11 augusti 2010 - 10:56

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

  • 1 114 inlĂ€gg
  • 0

Fyfan. TrÀningsvÀrken Àr bra mycket vÀrre Àn igÄr. JÀtteöm överallt och har ingen kraft. Kan knappt lyfta mina egna armar.
KÀnns dock som att vÀnstra sidan Àr bÀttre Àn högra. Vet inte om jag belastade tokigt och mer pÄ högra sidan eller om det var för att jag satt och masserade vÀnstra nÀr jag kom hem frÄn gymmet. Tror ni att alvedon hjÀlper för att ta bort lite av smÀrtan?


Du kanske ska lÀra dig trÀna korrekt först. Verkar som du skadat dig.
Ta tips av nÄn lokal snubbe pÄ gymmet, eller en kompis till dig sÄ ska du se att det inte vÀrker sÄpass senare framöver.

#89

Postad 11 augusti 2010 - 10:58

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlĂ€gg
  • 0

Du kanske ska lÀra dig trÀna korrekt först. Verkar som du skadat dig.
Ta tips av nÄn lokal snubbe pÄ gymmet, eller en kompis till dig sÄ ska du se att det inte vÀrker sÄpass senare framöver.


Jag har skrivit det flera gÄnger i trÄden hur jag gjorde i tisdags och vad jag tÀnker göra nÀsta gÄng pÄ gymmet. Men du har vÀl varit insnöad i din 15 sidors rapport eller avhandlingar frÄn sahlgrenska.

#90

Postad 11 augusti 2010 - 11:01

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlĂ€gg
  • 0

Jag har skrivit det flera gÄnger i trÄden hur jag gjorde i tisdags och vad jag tÀnker göra nÀsta gÄng pÄ gymmet. Men du har vÀl varit insnöad i din 15 sidors rapport eller avhandlingar frÄn sahlgrenska.


Nej du har inte trÀnat fel, du har bara djÀvulsk trÀningsvÀrk. Jag hade det efter mitt första gympass ocksÄ och det gÄr över. Men i flera dagar framöver kommer du ha det vÀldigt obehagligt :D Ta det bara lugnt och vila dig i form igen, nÀsta gÄng blir det mindre dramatisk vÀrk.

Redigerat av Kamui, 11 augusti 2010 - 11:03.


#91

Postad 11 augusti 2010 - 11:03

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlĂ€gg
  • 0

Nej du har inte trÀnat fel, du har bara djÀvulsk trÀningsvÀrk. Jag hade det efter mitt första gympass ocksÄ och det gÄr över. Men i flera dagar framöver kommer du ha det vÀldigt obehagligt ;)


Haha, kan tÀnka mig det :D
Det som inte dödar gör en bara starkare. Man fÄr se pÄ saken pÄ det sÀttet istÀllet :D

#92

Postad 11 augusti 2010 - 11:08

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlĂ€gg
  • 0

Haha, kan tÀnka mig det :D
Det som inte dödar gör en bara starkare. Man fÄr se pÄ saken pÄ det sÀttet istÀllet ;)


Precis! Dessutom Àr ju det första Äret pÄ gymmet underbart, framstegen man gör Àr helt fantastiska. Klart vÀrt smÀrtan. Njut!

#93

Postad 11 augusti 2010 - 16:31

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlĂ€gg
  • 0
Utan att ha sett eller kÀnt pÄ nÄgra mjukdelar i din kropp Àr jag beredd att hÄlla med Kamui. Jag "tror" inte att du har skadat dig. Det Àr vÀldigt lÀtt att man kompenserar den svagare sidan med andra muskler Àn den specifika muskeln sÄ hÀr i början. Exempelvis, trÀnar du rygg Àr det stor sannolikhet att du involverar mer arm och axel pÄ vÀnster sida Àn pÄ den högra och vice versa om man Àr vÀnsterhÀnt.

Jag tror att du kan vara lugn med att det endast Àr trÀningsvÀrk du rÄkat ut för :P Vidare skrev du att du masserat en sida. Massage gör att blodet enklare strömmmar genom muskeln och pÄ sÄ vis fÄr du en snabbare lÀkningsprocess. Ibland proffsbyggarna Àr det mkt vanligt med massage minst 1 gÄng i veckan. Allt för att blodgenomströmningen skall bli sÄ bra som möjligt och dÀrmed öka ÄterhÀmtningen.

Ett litet tips kan vara att vÀxla med kyla/vÀrme. Ta exempelvis nÄgra isbitar. LÀgg isbitarna i en liten plastpÄse och linda in pÄsen i en kökshandduk. Placera det lilla paketet dÄr du har ont. LÄt det verka i ca 10-15 minuter. Sedan gÄr du och duschar varmt eller köp ngt vÀrmebalsam, exempelvis tigerbalsam. PÄ sÄ vis ökar du genomströmningen i muskeln och lÀkeprocessen förkortas. Jag kan garantera dig att du kommer att tycka att det kÀnns bÀttre efter den hÀr proceduren :D

TyvÀrr kommer du att fÄ leva med din trÀningsvÀrk under inledande veckor/ mÄnader, beroendes pÄ hur regelbundet du trÀnar. Den vÀrta vÀrken brukar infinna sig efter 2-3 dagar, dÀrefter avtar vÀrken snabbare Àn den uppkom. En positiv sak med trÀningsvÀrk Àr att du nÄtt ett av dina mÄl, vilket Àr att belasta en muskel och dÀrmed brutit ner muskeln. Nu Àr det upp till dig att bygga upp muskeln igen med vila och rÀtt kost ;)
Sköter du bÄde kost och vila kommer din muskel att vÀxa sig Ànnu starkare och större Àn vad den varit innan du började trÀna :D

Som sagt. Du behöver inte kÀnna ngn oro Àn sÄ lÀnge. Det jag ÀndÄ vill att du ska ta med dig nu sÄ hÀr i början nÀr du Àr pÄ gymmet. Last inte pÄ för tunga vikter, Àven om du kÀnner att du orkar lyfta tyngre. Till en början mÄste din kropp anpassa sig till de nya rörelsemönstren. Vidare hÀnger inte fÀsten med i samma takt som det mittersta partiet av muskeln, vilket Àr den stora delen av muskeln. Lastar man pÄ för tungt i början kommer inflammation som ett brev pÄ posten. Jag har tyvÀrr sjÀlv erfarenhet av detta...

Lycka till pÄ gymmet :)

G

#94

Postad 11 augusti 2010 - 16:47

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlĂ€gg
  • 0
Jo. Jag Àr ju högerhÀnt ocksÄ.
KÀnde att nÀr jag gjorde nÄgon mag-övning i maskin sÄ tog det i ryggen ocksÄ. Har lite trÀningsvÀrk dÀr ocksÄ.
Har liksom ont i hela muskeln men vid mitten mellan brösten typ Àr jag riktigt öm. Inte lika illa pÄ vÀnstra sidan men högra sidan Àr riktigt riktigt öm. Annars sÄ Àr det rÀtt sÄ jÀmnt i hela muskeln.
Kan inte riktgt lyfta högerarmen heller, men muskeln Àr vÀl helt slut och trÀningsvÀrken gör sitt till. VÀnstra gÄr dock rÀtt sÄ bra.
FÄr hoppas att det Àr bÀttre imorrn. Funderar pÄ att fara ner pÄ gymmet och iaf prata med en instruktör och kanske komma överens om nÄgon tid pÄ fredag/lördag.

#95

Postad 11 augusti 2010 - 17:03

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

  • 1 408 inlĂ€gg
  • 0

Vet inte om jag vill gÄ sÄ seriöst att jag köper stuff för 20-30kr efter varje pass. Det blir lite grann till slut. Tror jag tar en eller tvÄ bananer till en början.


Du vÀljer precis vilken nivÄ du vÀljer att ligga pÄ, men tro inte pÄ nÄgon "Arnold Schwarschenger muskler" oavsett hur mycket du kommer trÀna.

Att kÀka dÄligt nÀr man trÀnar Àr som att byta 1 dÀck till vinterdÀck pÄ vintern..för att fÄ ut det bÀsta sÄ mÄste man helt enkelt byta alla dÀck.

#96

Postad 11 augusti 2010 - 17:49

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlĂ€gg
  • 0

Du vÀljer precis vilken nivÄ du vÀljer att ligga pÄ, men tro inte pÄ nÄgon "Arnold Schwarschenger muskler" oavsett hur mycket du kommer trÀna.

Att kÀka dÄligt nÀr man trÀnar Àr som att byta 1 dÀck till vinterdÀck pÄ vintern..för att fÄ ut det bÀsta sÄ mÄste man helt enkelt byta alla dÀck.


Javisst. Men jag Àr inte ute efter att bli kroppsbyggare eller liknande. Inte just nu. Dessutom vill jag börja enkelt och sedan nÀr/om jag vill sÄ kan jag gÄ in lite mer ambitiöst genom att se över kosten rejÀlt osv.

#97

Postad 11 augusti 2010 - 17:49

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlĂ€gg
  • 0

Jo. Jag Àr ju högerhÀnt ocksÄ.
KÀnde att nÀr jag gjorde nÄgon mag-övning i maskin sÄ tog det i ryggen ocksÄ. Har lite trÀningsvÀrk dÀr ocksÄ.
Har liksom ont i hela muskeln men vid mitten mellan brösten typ Àr jag riktigt öm. Inte lika illa pÄ vÀnstra sidan men högra sidan Àr riktigt riktigt öm. Annars sÄ Àr det rÀtt sÄ jÀmnt i hela muskeln.
Kan inte riktgt lyfta högerarmen heller, men muskeln Àr vÀl helt slut och trÀningsvÀrken gör sitt till. VÀnstra gÄr dock rÀtt sÄ bra.
FÄr hoppas att det Àr bÀttre imorrn. Funderar pÄ att fara ner pÄ gymmet och iaf prata med en instruktör och kanske komma överens om nÄgon tid pÄ fredag/lördag.


Jag tycker du gör helt rÀtt i att uppsöka en intruktör vid gymmet. Han kan ge dig rÄd om hur du ska anvÀnda maskinerna, utan att det tar skada pÄ din kropp. SjÀlv tycker jag att en grundlig genomgÄng av maskinerna borde vara basic om man sÀger till den man tecknat kortet, att man aldrig trÀnat tidigare.
Bra beslut! Reps pÄ den...

Att du inte kan lyfta din högerarm beror sÀkerligen pÄ att din axel Àr ngt överanstrÀngd.
Problemen med mage/rygg kan komma frÄn en maskin dÀr du kör crunches, dvs mage. Alternativt en maskin som Àr Abdominal Rotator cuff dÀr du roterar bÄlen frÄn en sida till motsatt sida. . Det Àr lÀtt hÀnt att man överastrÀnger fel delar pÄ kroppen om man lastar pÄ för tungt i de hÀr maskinen.
Vissa hÀvdar att just Rotator Cuff belastar rggen pÄ ett felaktigt sÀtt dÄ det innebÀr vridning. SjÀlv har jag ingen Äsikt i Àmnet, men jag brukar avstÄ just Abdomial Rotator Cuff.

Ps Lakritstomte. Jag tror att vederbörande Àr fullt medveten om att han inte kommer att bli ngn Arnold. Vidare har han fÄtt sÄ mÄnga "dÄliga" tips hÀr inne att han nÀstan Àr spyfÀrdig :D

Lycka till och kÀmpa pÄ!

G

#98

Postad 11 augusti 2010 - 18:13

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlĂ€gg
  • 0
Jo. KÀnns meningslöst om man inte vet hur maskinerna fungerar. DÄ kan jag lika gÀrna jobba pÄ med veden hemma dÄ det ger rÀtt sÄ bra trÀning ocksÄ.
Jo, det kÀnns aningen överanstrÀngt tror jag ;P
I maskinen dÀr sÄ liksom "kröp" man ihop med kroppen.

#99

Postad 11 augusti 2010 - 18:15

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlĂ€gg
  • 0

Jo. KÀnns meningslöst om man inte vet hur maskinerna fungerar. DÄ kan jag lika gÀrna jobba pÄ med veden hemma dÄ det ger rÀtt sÄ bra trÀning ocksÄ.
Jo, det kÀnns aningen överanstrÀngt tror jag ;P
I maskinen dÀr sÄ liksom "kröp" man ihop med kroppen.


Cruuches maskin. Det Àr jag sÄ gott som helt sÀker pÄ nu nÀr du beskriver stÀllningen. Tror att det handlar om en överanstrÀning. Ta det försiktigt framöver, i synnerhet nu i början.

G

#100

Postad 11 augusti 2010 - 18:15

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlĂ€gg
  • 0

Cruuches maskin. Det Àr jag sÄ gott som helt sÀker pÄ nu nÀr du beskriver stÀllningen. Tror att det handlar om en överanstrÀning. Ta det försiktigt framöver, i synnerhet nu i början.

G


Will do!



0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.