Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Billig systemkamera

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 december 2009 - 19:41

tirim
  • tirim
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0
Hej! Jag vet att det finns ett antal liknande trådar här, men jag har inte lyckats hitta riktigt det jag söker. Jag har fotat en hel del med diverse kompaktkameror, men had nu tänkt ta steget över till systemkamera. Det jag letar efter är en bra all-roundkamera då jag antagligen kommer fota allt och alla, men antagligen mest naturbilder. Live View är nästintill ett måste då jag är väldigt van vid det och gillar det skarpt. Prisklassen är upp till och runt 5000 kronor.
De alternativ jag kollat på är först och främst är

Olympus E-420

+Två Objektiv
+Rätt bra autofokus med Live View
-Lite sämre bildkvalité, prickiga bilder vid högre ISO.
-Känns som att man betalar för att den är liten, något jag egentligen inte bryr mig om.

Canon EOS 1000D

+Allmänt rätt bra.
-Sämre Autofokus med Live View.

Jag passar på att skriva en fråga här. Canonen har två lägen för autofokus, fasdetekteringen och kontrastdetektering, vilket ska vara rätt segt. Min fråga är då om Autofokusen i läge 2 är ungefär lika seg som i en vanlig kompaktkamera eller om den blir segare?

Sen har jag även kollat en del på
Sony A330

+Bäst Autofokus med Live View.
-Som jag förstått det så roterar den främre delen av objektivet vid fokusering och man måste efter (eller innan?) varje bild sedan snurra tilbaks det. Stämmer detta?

Sen undrar jag om det finns något bra ställe söder om Stockholm man kan gå och känna och klämma på dessa?

Redigerat av tirim, 22 december 2009 - 19:42.


#2

Postad 22 december 2009 - 20:02

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Hej! Jag vet att det finns ett antal liknande trådar här, men jag har inte lyckats hitta riktigt det jag söker. Jag har fotat en hel del med diverse kompaktkameror, men had nu tänkt ta steget över till systemkamera. Det jag letar efter är en bra all-roundkamera då jag antagligen kommer fota allt och alla, men antagligen mest naturbilder. Live View är nästintill ett måste då jag är väldigt van vid det och gillar det skarpt. Prisklassen är upp till och runt 5000 kronor.
De alternativ jag kollat på är först och främst är

Olympus E-420

+Två Objektiv
+Rätt bra autofokus med Live View
-Lite sämre bildkvalité, prickiga bilder vid högre ISO.
-Känns som att man betalar för att den är liten, något jag egentligen inte bryr mig om.

Canon EOS 1000D

+Allmänt rätt bra.
-Sämre Autofokus med Live View.

Jag passar på att skriva en fråga här. Canonen har två lägen för autofokus, fasdetekteringen och kontrastdetektering, vilket ska vara rätt segt. Min fråga är då om Autofokusen i läge 2 är ungefär lika seg som i en vanlig kompaktkamera eller om den blir segare?

Sen har jag även kollat en del på
Sony A330

+Bäst Autofokus med Live View.
-Som jag förstått det så roterar den främre delen av objektivet vid fokusering och man måste efter (eller innan?) varje bild sedan snurra tilbaks det. Stämmer detta?

Sen undrar jag om det finns något bra ställe söder om Stockholm man kan gå och känna och klämma på dessa?


Kommenterar det feta i ordning:
- Du kommer bara använda LV i knepigare vinklar. Inte som med en kompakt alltså då man är hänvisad till den. Du kan stå med kameran en bit framför dig a'la kompakt men kommer se ut som en idiot. Till vanligt fotande är den optiska sökaren överlägsen för snabb hantering av komposition och stabilitet.

- Utan ha testat canons LV så gissar jag på en del segare.

- Du kan ha rätt att sonys roterar. Canons gör det också, troligen också nikons. Oly vet jag inte och Pentax roterar ej. Bara ett "problem" om du använder polarisationsfilter.

Du bör nog känna på dem. Speciellt sonyn har av nån anledning "designats" så den har uselt grepp. Just den delen som man uppskattar för att hålla den säkert i handen har tagits bort.

Mediamarkt är det bästa valet om du har dem nära. :D

#3

Postad 23 december 2009 - 00:07

tirim
  • tirim
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0

Kommenterar det feta i ordning:
- Du kommer bara använda LV i knepigare vinklar. Inte som med en kompakt alltså då man är hänvisad till den. Du kan stå med kameran en bit framför dig a'la kompakt men kommer se ut som en idiot. Till vanligt fotande är den optiska sökaren överlägsen för snabb hantering av komposition och stabilitet.

- Utan ha testat canons LV så gissar jag på en del segare.

- Du kan ha rätt att sonys roterar. Canons gör det också, troligen också nikons. Oly vet jag inte och Pentax roterar ej. Bara ett "problem" om du använder polarisationsfilter.

Du bör nog känna på dem. Speciellt sonyn har av nån anledning "designats" så den har uselt grepp. Just den delen som man uppskattar för att hålla den säkert i handen har tagits bort.

Mediamarkt är det bästa valet om du har dem nära. :D


Tack för de snabba svaren! Jag har väldigt små erfarenheter av systemkameror så alla dessa svar är väldigt informativa.
Om sonyn så var det ett omdöme på prisjakt som fick mig att tveka, men det du säger verkar ju lugnande.
Får väll ta en tripp till Mediamarkt och känna på dem då...

EDIT: En ny fråga: Om man ser till dessa 3, är det värt att satsa på Olympuskameran för att man får med två objektiv, men kanske behöver stå ut med lite sämre bildegenskaper?

Redigerat av tirim, 23 december 2009 - 11:42.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-06-17 11:52:05
  • Ny fåtölj
    Kurben
    2024-06-17 11:48:52
  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.