Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Sony VPL-HW10 *

707 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 15 oktober 2008 - 08:35

PerssonsPack
  • PerssonsPack
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0

Jag upplever HW10 som bättre på nästan allt i jämförelse med W5000, och skärpan är som jag ser det likvärdig. På dina andra parametrar tycker jag HW10 är klart mycket bättre.

MVH
/Chuck


W5000 kostar i skrivande stund 8000kr mindre än HW10 (15000kr vs 23000kr)

W5000 bör vara en bomb för 15k med senaste FW!

Redigerat av PerssonsPack, 15 oktober 2008 - 08:36.


#52

Postad 15 oktober 2008 - 08:46

ZooZ
  • ZooZ
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0

HW10 är som redan tidigare nämnt överaskande bra.

Den har det mesta man kan önska sig hos en projektor och det till ett väldigt förmånligt pris för den prestandan man får.

Det som är den stora överraskningen för mig mot tidigare Sony SXRD projektorer är att den är riktigt skarp och detaljrik, något som varit en stor akilleshäl för Sony tidigare. Den har också ett väldigt bra ljusflöde, där den har riktigt bra tryck i bilden även när den är färgkorrekt. Svärtan är så pass bra man kan förvänta sig också.

Som tidigare nämnt är färgerna mycket bra på denna, där primär och sekundärfärgerna nästan är spot-on när den kommer. Sen behöver man tweaka gråskalan lite för att få till den optimalt, men den är rätt bra där med. Precis som de flesta projektorer där färgerna är korrekta så får man ett väldigt bra djup i bilden, med en kraftig 3D känsla.

Om frågan mot TW2000, den står sig mycket bra mot den. Faktiskt så är svärtan ganska likvärdig, men det är mera ljustryck i Sonyn. Färgerna är ungefär lika bra, men på detalj och skärpan så är Sonyn bättre.


Hur är det med leveranser av den här? Kan man köpa den idag eller är det bara demo-ex som ni har fått in?

Mvh ZooZ

#53

Postad 15 oktober 2008 - 10:06

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Energin som behövs för att spela 1000 db under 1 sek motsvarar all energi som finns i 10 triljoner universums av den storlek som vårt universum har.

Tveksamt om HW10 kan producera den energin ;)

Är inte den sammalagda energin i ett universum mer eller mindre 0? :)

Ang ämnet, har en tråd nånsin varit mer offtopic... ;)

#54

Postad 15 oktober 2008 - 12:36

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0

Hur är det med leveranser av den här? Kan man köpa den idag eller är det bara demo-ex som ni har fått in?

Mvh ZooZ


Vi ska antingen få in dom för leverans i slutet av denna vecka eller under början av nästa.

#55

Postad 15 oktober 2008 - 20:04

SundaySailor
  • SundaySailor
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

Ang ämnet, har en tråd nånsin varit mer offtopic... :)


Sorry, det var nog jag som distraherade forum-fysikerna genom att citera den angivna 1000 dB-nivån för fläktljudet. Men det handlade ju om HW10:an (on-topic, alltså...) och jag kunde inte låta bli... :rolleyes:

Frågan om deinterlacingen kvarstår, tycker jag. Har HW10:an en bra deinterlacing av 1080i-signaler?
(Jfr BenQ som enligt uppgift hade en rätt dålig deinterlacingfunktion i W9000 men gjorde en rejäl uppryckning med ny videoprocessing i W5000.)

#56

Postad 19 oktober 2008 - 12:59

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0

Några frågor.

Hur tro ni 800 eller 1000 ANSI fungerar i ett vardagsrum med ett avstånd på 5m?

När det gäller SXRD, vad är fördelar/nackdelar med den tekniken i förhållande till LCD och DLP?

Hur mörkt kan du få i ditt vardagsrum? :)

SXRD är, precis som DLP, en reflektiv bildteknik. Detta ger högre kontrast (djupare svärta) gentemot LCD. Dock handlar det om 3 paneler, precis som i LCD-projar.
Kort sagt i vardaglig mun brukar SXRD (D-ila, Lcos) beskrivas som att den kombinerar LCDs och DLPs fördelar. Då med tanke på först och främst att den ger bättre kontrast jämfört med LCD, avsaknar RBE (regnbågseffekt) som DLP's lider av och även att den har betydligt bättre pixel fill factor än vad LCD har = i princip obefintlig screen-door effect.

Ger en mjuk "filmlik" bild, dock med nackdelen att den inte blir riktigt lika skarp som en DLP.
Dock verkar HW10 riktigt vass inom de flesta områden.
Ungefär så...

#57

Postad 19 oktober 2008 - 14:33

DLS
  • DLS
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0
undrar hur sonyn är jämfört med hc6500? :)

#58

Postad 20 oktober 2008 - 07:52

Unregistered70c626f4
  • Unregistered70c626f4
  • Beroende

  • 1 117 inlägg
  • 0
Kom och tänka på en sak som jag skulle vilja få svar på. Hur klarar denna av en PS3a om man syftar på alla dessa inputlagg som jävligt många LCD TV har nu för tiden. Är lika mycket som dessa eller mer eller mindre?

Och Varför?

//VH Cel

#59

Postad 20 oktober 2008 - 15:55

Unregistereda22d99cd
  • Unregistereda22d99cd
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
Fan verkar ju vara en underbart projektor! Har vart insnöad på tw2000 och dem nyare projektorerna som är på g nu i höst. Men fan har änna fastnat för denna nu låter ju himla bra, måste ta mig en kik på denna live. Hemmabiocenter ligger d i göteborg?

Mvh

#60

Postad 20 oktober 2008 - 17:22

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
Nej, Stockholm :)

Närmare bestämt på Södra Kungsvägen 68-70 på Lidingö

mvh

/Pär

#61

Postad 20 oktober 2008 - 18:48

Unregistereda22d99cd
  • Unregistereda22d99cd
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
Ofan =) Var i göteborg kan man se denna projektor demad då???=)

#62

Postad 20 oktober 2008 - 19:42

Unregisteredef08951c
  • Unregisteredef08951c
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Hej!
Hembioconsult kanske har den för demo,de skulle försöka sätta upp den denna vecka.Det ligger i Stenkullen.Mycket bra butik och kunnig och trevlig personal.Har verkligen mycket grejor för demo.Ska själv dit och se den på lördag.
Kontakta de innan och fråga bara.
www.hembioconsult.se

#63

Postad 21 oktober 2008 - 07:36

ZooZ
  • ZooZ
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0
Ni som har sett den här, vilket bara verkar vara "experter" än så länge kanske kan bidra med er visdom och rekommendera någon bra duk till denna. Gärna i olika prisklasser.

Då man funderar på ett köp, vill man gärna veta vart slutsumman landar :-)

Jag räknar med att kunna mörklägga nästan helt. Har 3,5 m från lins till duk och kommer nog försöka satsa på något runt 100".

Mvh Zooz

#64

Postad 21 oktober 2008 - 07:59

Frostbitaren
  • Frostbitaren
  • Lärjunge

  • 427 inlägg
  • 0
Jag har sett den här projjen i en "shoot out" mot Mitsubishi HC7000. Vid samma tillfälle kikade jag också på Samsung 800, BenQ W5000 och InFocus X10. Lite blandade prisklasser och projektortekniker. Själv ingen "expert" men mycket intresserad och har sedan några år en 720p projje.

Edit:

Rankar projjarna enligt följande: (räknar inte med Samsungen som endast fick agera referens)

1) Sony och Mitsubishi. Sonyn är närmst D65 och mer detaljer i lågdagrar (väldigt lik den betydligt dyrare samsungreferensen), Mitsun har å andra sidan en sanslöst skarp och klar bild med fint flyt och djup svärta, dock inte lika färgkorrekt plus att detaljer går förlorade i svärtan.

2) BenQ W5000. Grym skärpa och ett fint tryck i bilden men regnbågar, vilket gör att den går bort för min del. Annars väldigt prisvärd.

3) InFocus X10. Lik BenQ men oroligare bild med mer regnbågar.

Kommer antagligen att köpa Sonyn och en Grandview 92" duk. Skulle helst vilja ha en duk på 100" eller mer men det funkar inte riktigt hemma hos mig, men jag anser det vara optimalt för ett tittavstånd runt 3,5m. Idag sitter jag med 81" och det känns för litet.

Redigerat av Frostbitaren, 21 oktober 2008 - 08:45.


#65

Postad 21 oktober 2008 - 08:04

ZooZ
  • ZooZ
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0
Skrev runt 100" pga att jag inte vet än vilken storlek. Ska köpa projektor och kolla lite hemma först på ett par olika filmer för att se vad som passar bra :-)

Glömde även skriva förut att jag tänker satsa på en ramspänd duk. Finns ett antal Grandview, men jag kunde bara hitta elektriska? Vilken gain har de på duken?

Mvh ZooZ

#66

Postad 21 oktober 2008 - 08:36

Frostbitaren
  • Frostbitaren
  • Lärjunge

  • 427 inlägg
  • 0
Här har du några Grandview ramspända: (samtliga har gain 1)

Grandview ramspända dukar

Annars tycker jag, av egen erfarenhet, att Projecta håller bra kvalitet.

#67

Postad 21 oktober 2008 - 08:39

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0

Skrev runt 100" pga att jag inte vet än vilken storlek. Ska köpa projektor och kolla lite hemma först på ett par olika filmer för att se vad som passar bra :-)

Glömde även skriva förut att jag tänker satsa på en ramspänd duk. Finns ett antal Grandview, men jag kunde bara hitta elektriska? Vilken gain har de på duken?

Mvh ZooZ


Grandview finns som manuell, elektrisk och elektrisk med tab-tension i rullduksvarianter - sedan finns den även som ramspänd. Materialet är neutralt vitt med en godkänd diffusion för 1080p och dukar ned till ca: 180cm bildbredd. Materialet har en gain på 1.0

mvh

/Pär

#68

Postad 21 oktober 2008 - 08:48

ZooZ
  • ZooZ
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0

Grandview finns som manuell, elektrisk och elektrisk med tab-tension i rullduksvarianter - sedan finns den även som ramspänd. Materialet är neutralt vitt med en godkänd diffusion för 1080p och dukar ned till ca: 180cm bildbredd. Materialet har en gain på 1.0

mvh

/Pär



Är det en duk som du också rekommenderar Pär?

Vad är skillnaden på Grandview: signature, prestige och ultimate? Vilken passar bäst till denna projektor?

Hur står sig Grandview mot tex Kingpin? För-/nackdelar?

Mvh ZooZ

#69

Postad 21 oktober 2008 - 09:19

Unregistered70c626f4
  • Unregistered70c626f4
  • Beroende

  • 1 117 inlägg
  • 0

Kom och tänka på en sak som jag skulle vilja få svar på. Hur klarar denna av en PS3a om man syftar på alla dessa inputlagg som jävligt många LCD TV har nu för tiden. Är lika mycket som dessa eller mer eller mindre?

Och Varför?

//VH Cel


Ingen som kan svara på frågan?

//VH Cel

#70

Postad 21 oktober 2008 - 15:35

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Har kört xbox 360 på en annan projektor och det funkade riktigt fint.

#71

Postad 21 oktober 2008 - 17:55

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0

Är det en duk som du också rekommenderar Pär?

Vad är skillnaden på Grandview: signature, prestige och ultimate? Vilken passar bäst till denna projektor?

Hur står sig Grandview mot tex Kingpin? För-/nackdelar?

Mvh ZooZ


Jag tycker att det är en bra duk för pengarna, och den håller liknande klass som flera av deras större konkurrenter.

Ingen som kan svara på frågan?

//VH Cel


Inget inputlag vad vi kan se på HW10, varken på PS3 eller XBOX360 - åtminstone inte i likhet med vad en generell LCD TV presterar.

mvh

/Pär

#72

Postad 22 oktober 2008 - 07:24

Unregistered70c626f4
  • Unregistered70c626f4
  • Beroende

  • 1 117 inlägg
  • 0

Jag tycker att det är en bra duk för pengarna, och den håller liknande klass som flera av deras större konkurrenter.



Inget inputlag vad vi kan se på HW10, varken på PS3 eller XBOX360 - åtminstone inte i likhet med vad en generell LCD TV presterar.

mvh

/Pär


Tack så mycket Per! *bugar* :blink:

//Cel

#73

Postad 22 oktober 2008 - 07:28

ZooZ
  • ZooZ
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0

Jag tycker att det är en bra duk för pengarna, och den håller liknande klass som flera av deras större konkurrenter.


Kingpin är sämre?

Här har du några Grandview ramspända: (samtliga har gain 1)

Grandview ramspända dukar

Annars tycker jag, av egen erfarenhet, att Projecta håller bra kvalitet.


Vad är skillnaden mellan de presenterade dukarna förutom storleken?

Mvh ZooZ

#74

Postad 22 oktober 2008 - 08:05

Frostbitaren
  • Frostbitaren
  • Lärjunge

  • 427 inlägg
  • 0
Nu tycker jag visserligen att vi gått lite völ OT men jag ska svara dig kort ZooZ;

Dukarna som jag föreslog var olika storleksalternativ samt att två av dem har sammetsklädda ramar, bortsett från det är det inget som skiljer dem åt. Sammetsklädd ram ska minska reflektioner, men jag tycker det kan vara onödigt då exempelvis min projecta inte har sammetsklädd ram och ändå inte lämnar några störande reflektioner.

#75

Postad 22 oktober 2008 - 15:16

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0

Nu tycker jag visserligen att vi gått lite völ OT men jag ska svara dig kort ZooZ;

Dukarna som jag föreslog var olika storleksalternativ samt att två av dem har sammetsklädda ramar, bortsett från det är det inget som skiljer dem åt. Sammetsklädd ram ska minska reflektioner, men jag tycker det kan vara onödigt då exempelvis min projecta inte har sammetsklädd ram och ändå inte lämnar några störande reflektioner.


Ingen skillnad?? Hur har du verifierat det? Vi kan lätt visa med mätingar och visuellt vilka skillnader det är mellan dukar - Projecta drar t ex åt antingen gult eller blått, beroende på batch. Diffusionslagret är lite varierande, men oftast OK för dukbredder över 100" eller 221cm. I alla avseenden ser Grandview

Det är dessutom stor skillnad på en duk med och utan sammetsklädd ram - det är även stor skillnad på ramens konstruktion, och dessutom på dukmaterialet. En icke sammetsklädd ram rekommenderas endast i skitiga miljöer, eller med städfirmor som inte klarar av att hålla ramen ren på rätt sätt... För hemmiljö finns IMO ingen anledning att "snåla" på den detaljen, då den förhöjer bilduplevelsen väsentligt.

mvh

/Pär

#76

Postad 22 oktober 2008 - 15:28

Frostbitaren
  • Frostbitaren
  • Lärjunge

  • 427 inlägg
  • 0

Ingen skillnad?? Hur har du verifierat det? Vi kan lätt visa med mätingar och visuellt vilka skillnader det är mellan dukar - Projecta drar t ex åt antingen gult eller blått, beroende på batch. Diffusionslagret är lite varierande, men oftast OK för dukbredder över 100" eller 221cm. I alla avseenden ser Grandview

Det är dessutom stor skillnad på en duk med och utan sammetsklädd ram - det är även stor skillnad på ramens konstruktion, och dessutom på dukmaterialet. En icke sammetsklädd ram rekommenderas endast i skitiga miljöer, eller med städfirmor som inte klarar av att hålla ramen ren på rätt sätt... För hemmiljö finns IMO ingen anledning att "snåla" på den detaljen, då den förhöjer bilduplevelsen väsentligt.

mvh

/Pär


Hold your horses Perra! :blink:

Jag håller med dig men jag refererade till dukarna jag länkade till på prisjakt i tidigare inlägg (#66) - samtliga Grandview. Otydligt måhända.

Skillnaden med sammetsram tar jag dock inte lika för givet (visst finns den finns det medger jag men i mitt konkreta fall är den inte på något sätt störande).

// Mathias

Redigerat av Frostbitaren, 23 oktober 2008 - 15:13.


#77

Postad 23 oktober 2008 - 14:46

JmKFrozT
  • JmKFrozT
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Det har kommit ut en recension på denna nu, verkar vara en väldigt prisvärd projektor :)

http://www.trustedre...RD-Projector/p1

#78

Postad 23 oktober 2008 - 15:02

ZooZ
  • ZooZ
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0

Det har kommit ut en recension på denna nu, verkar vara en väldigt prisvärd projektor :)

http://www.trustedre...RD-Projector/p1


Man blir bara säkrare o säkrare på den här projektorn :-) Skulle väl komma denna veckan? Men när man kikar på lite olika siter så verkar det som att den är försenad en vecka?

Mvh ZooZ

#79

Postad 23 oktober 2008 - 19:58

SundaySailor
  • SundaySailor
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Jag upplever dubbla budskap i det som skrivs kring denna projektor.
Det skyfflas beröm över den, men då och då påminns man om att det handlar om "budgetserien" och "lillebror".

Vad är egentligen den fundamentala skillnaden mellan HW och VW-serierna?
HW10:an är ju en nyare projektor som verkar ge mycket Pang för Pengarna, men piskar den verkligen t.ex. den fortfarande mycket dyrare VW60???

#80

Postad 23 oktober 2008 - 20:17

PerssonsPack
  • PerssonsPack
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Verkar fortfarande som man får bättre kontrast och svärta i W5000 för 16 000kr.

#81

Postad 23 oktober 2008 - 21:21

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0

Verkar fortfarande som man får bättre kontrast och svärta i W5000 för 16 000kr.

Baserat på?

#82

Postad 24 oktober 2008 - 08:45

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0

HW10:an är ju en nyare projektor som verkar ge mycket Pang för Pengarna, men piskar den verkligen t.ex. den fortfarande mycket dyrare VW60???


Ja den är bättre på alla punkter :)

Verkar fortfarande som man får bättre kontrast och svärta i W5000 för 16 000kr.


Nej, W5000 är inte lika bra som HW10 på något annat än absolut pixel phase - vilket beror på att den är en enchips teknologi.

mvh

/Pär

#83

Postad 24 oktober 2008 - 14:36

hembiobutiken
  • hembiobutiken
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0
Nu har vi fått in Hw10 för demo både i Göteborg och Stockholm, ser än så länge riktigt lovande ut.

Välkomna in för demo för att kika själva.

//Daniel

#84

Postad 24 oktober 2008 - 14:53

Unregistered70c626f4
  • Unregistered70c626f4
  • Beroende

  • 1 117 inlägg
  • 0

Ja den är bättre på alla punkter :)



Nej, W5000 är inte lika bra som HW10 på något annat än absolut pixel phase - vilket beror på att den är en enchips teknologi.

mvh

/Pär


Jag ger det 1 vecka till sen kommer vi argumentera om varför vi INTE köpt den än :blink:

Ser inte att komma någon i denna prisklass som kan ge vad HW10 kan prestera :blink:

#85

Postad 24 oktober 2008 - 15:58

Unregistered665b7df5
  • Unregistered665b7df5
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0

Jag upplever dubbla budskap i det som skrivs kring denna projektor.
Det skyfflas beröm över den, men då och då påminns man om att det handlar om "budgetserien" och "lillebror".

Vad är egentligen den fundamentala skillnaden mellan HW och VW-serierna?
HW10:an är ju en nyare projektor som verkar ge mycket Pang för Pengarna, men piskar den verkligen t.ex. den fortfarande mycket dyrare VW60???


Jag är grymt nöjd med vad min VW60 presterar i bildväg. Du kan läsa flera åsikter angående VW60 och HW10 här


http://www.avsforum....d.php?t=1069405

#86

Postad 24 oktober 2008 - 16:02

Unregistereda22d99cd
  • Unregistereda22d99cd
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
Har HW10 den såkallade nya 100hz tekniken spm pt ae3000 har? Gillar ju 100hz på lcd tv m.m blir så fin stabil bild, inget som jag riktigt stört mig på, på mina tidigare projektorer men 100 - 120hz e fint =)

#87

Postad 24 oktober 2008 - 20:00

mrspl
  • mrspl
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0
Nu har jag haft möjligheten att kika på denna proje och damn vilken bild.
Den slår Panna 2000 W5000 utan tvekan och jag anser att den även är bättre än Tw2000.
Den jag såg var inte kalibrerad än men ändå så tycker jag att den var bättre än ovanstående projar.
Och OTROLIGT tyst, det har jag iof inte jämfört med så många moderna projar men jag satt 0,5m ifrån dem med örat och hörde den inte ens i tysta partier av filmen.
Skärpan och lugnet var nog det jag blev mest imponerad av, imho så är pannan aldelse för "blurig" och benq har inte samma detalgrad som sonyn.
Det är nog Epson som är närmast men jag skulle välja sonyn alla dagar i veckan.
Färgåtergivning tycker jag det är svårt att kommentera utan att se projerna på samma dag och samma ställe men inte är sonyn sämmre än de andra som jag har listat iaf.

#88

Postad 24 oktober 2008 - 20:08

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 0

Har HW10 den såkallade nya 100hz tekniken spm pt ae3000 har? Gillar ju 100hz på lcd tv m.m blir så fin stabil bild, inget som jag riktigt stört mig på, på mina tidigare projektorer men 100 - 120hz e fint =)

HW10 har ingen sådan teknik. Dess storebror VPL-VW80 har däremot en variant som Sony kallar Motionflow Dark Frame Insertion som du kan läsa om här.

#89

Postad 24 oktober 2008 - 20:40

Svärta
  • Svärta
  • Forumräv

  • 848 inlägg
  • 0
Jag ägde tidigare en VPL-VW50 som jag var mycket nöjd med förutom på en punkt då den led av kraftig panel alignment där plattorna var förskjutna en hel pixel.

Kan någon testa HW10 med Pixelmappat.nu eller helt enkelt på nära håll kolla om den tunna vita horisontella linjen i PS3-menyn är vit ända ut i kanterna utan att blöda röd/grön/blå ovanför/under linjen?

#90

Postad 25 oktober 2008 - 08:34

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

HW10:an är ju en nyare projektor som verkar ge mycket Pang för Pengarna, men piskar den verkligen t.ex. den fortfarande mycket dyrare VW60???

Ja, utan tvekan.

MVH
/Chuck

#91

Postad 25 oktober 2008 - 12:02

Unregistered665b7df5
  • Unregistered665b7df5
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0

Ja, utan tvekan.

MVH
/Chuck


Gör den? I vilket avseende?

#92

Postad 25 oktober 2008 - 12:18

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0
Alla som jag ser det.

MVH
/Chuck

#93

Postad 25 oktober 2008 - 12:36

Unregistered665b7df5
  • Unregistered665b7df5
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0

Alla som jag ser det.

MVH
/Chuck


Du ser vad olika man kan tycka angående detta. Såg du dom sida vid sida då under en demonstration eller?

#94

Postad 25 oktober 2008 - 13:58

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0
Nej.

MVH
/Chuck

#95

Postad 25 oktober 2008 - 14:12

50plus
  • 50plus
  • Forumräv

  • 744 inlägg
  • 0
Hi!

Då är man precis hemkommen från ett mycket trevligt besök hos Fredrik på HembioConsult i Stenkullen
och en demonstration av HW10. Eller snarare en shootout mellan HW10 och Mitsu's HC7000.
Eftersom jag har tittat på HC7000 tidigare ville jag se vad Sony hade åstakommit.
Båda maskiner var nyinkomna och hade bara ett fåtal timmar på lampan och okalibrerade.
Demon gjordes i HembioConsults "batcave".

Projektorerna upplevde jag faktiskt som ganska likvärdiga på det mesta förutom på två punkter:

HW10:an var helt klart mer färgkorrekt. Mitsun hade en lite gulbrun tint.
Det märktes när Fredrik växlade mellan maskinerna. (Ett känt Mitsu-drag efter vad jag förstår.)

Sony'n har en "soft" bild om är mycket vilsam att titta på. Mitsu'n däremot är redan innan känd
för sin skärpa där utmejslingen av detaljer är ett stort plus. Den har ett annat "pop" i bilden. Lite mer DLP-karaktär.
När man växlade till Sony'n så upplevde jag den lite väl "soft". Fredrik tycker att Sony'n är mer "filmlik". Hmmm...möjligt.

Om jag minns rätt så kördes båda projjarna i högt lampläge. Jag satte örat direkt intill maskinerna och
upplevde inte någon direkt skillnad i ljudnivå. Men båda är så tysta att det egentligen är en ickefråga.

Jag är en okunnig amatör som en tid tittat runt på olika projektorer och måste säga att Sony'n är fantastisk
med tanke på prisnivån och med tanke på hur korrekt den är "out of the box".

Den här visningen hos Fredrik visar hur olika man värderar olika bildakaraktärer! Han är ISF-certifierad och
uppskattar "korrektheten" hos Sony'n medan jag kanske kan acceptera Mitsuns "defekt" mot att jag får mer "pop".

Med andra ord: Titta själv! (Om du har möjlighet.) Läs inte bara tester. Smaken är olika och man värderar olika
kvalitéer olika.


Det skall väl i sanningens namn nämnas att jämförelsen kantrar lite eftersom projjarna faktiskt inte ligger
riktigt i samm prisklass. Fördel Sony där.

(För mig som kommer att ha projjen i mitt vita vardagsrum så värdera jag "tryck" i bilden högt och kan kanske
stå ut med lite "tint". Jag vet att min hjärna ganska snabbt vänjer sig vid en ev. liten felaktighet i färgen och
glömmer den. Dessutom värderar jag Mitsuns fjärrkontrollstyrda elektriska zoom och lensshift.)


Stort tack till Fredrik och HembioConsult!

PS. Jisses vad stora projjarna är. Och Svarta!

Hälsn

Redigerat av 50plus, 25 oktober 2008 - 14:25.


#96

Postad 25 oktober 2008 - 17:36

Unregistered8386e6b4
  • Unregistered8386e6b4
  • Lärjunge

  • 495 inlägg
  • 0
Läsvärda synpunkter 50+, tackar.

#97

Postad 25 oktober 2008 - 19:05

Unregisteredef08951c
  • Unregisteredef08951c
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Hej!
Var också hos Fredrik på Hembioconsult idag och fick en shootout av HW10,HC7000,W5000 samt deras Samsung SPA 800. Samsungen var jag mest nyfiken på att se om det var jättestor skillnad jämfört med Hw10 med tanke på pris och utmärkelse den har fått och kan inte säga att jag upplevde någon stor skillnad utan tyckte bilden såg nästan likadan ut.Sedan var det Benqs tur och jag tyckte inte den hade något att komma med gentemot Sonyn,den kom inte i närheten när det gällde färgerna.Sist ut och närmaste konkurent för tilfället HC7000 och den måste jag säga var väldig skarp och hade jättebra bild men den var lite brunaktig och tyckte även det såg lite åt blå hållet i lite mörkare scener men jag är ingen expert,sedan såg man lite mer brus i bilden men det är nog på grund av att den är så skarp.
Sonyn som jag åkte dit för att se i första hand hade jättefina och naturliga färger,bra skärpa, en väldig bra bild i övrigt men inte lika skarp som HC7000,den var mer mjuk i bilden utan att verka oskarp och nästan ingen bildbrus.Det finns nog ingen just nu som kan slå Sonyn när det gäller pris=prestanda.
Det är en smaksak vilken av dessa två man väljer,jag har i alla fall bestämt mig och beställt så nästa vecka ska jag in och hämta min HW10 hos Hembioconsult.
Tack Hembioconsult för en trevlig och proffsig demo!Alltid lika trevligt att besöka er!

#98

Postad 25 oktober 2008 - 21:11

Unregistered95ac8a8d
  • Unregistered95ac8a8d
  • Forumräv

  • 720 inlägg
  • 0
Kul med olika recentioner av era intryck!.Måste själv snart åka och kolla in sony HW 10:an.Börjar bli dags att köpa någon snart.Men framfarten på projektor-sidan (bildkvalité) går så fort nu att man verkar få mer och mer för pengarna.Så man ska nog inte hasta iväg för fort.

#99

Postad 25 oktober 2008 - 23:41

dnlar
  • dnlar
  • Forumräv

  • 562 inlägg
  • 0
Om Sonyn hade haft lika bra placeringsvänlighet som Epson TW3800 hade det tveklöst legat en beställning nu.. :huh: Undrar hur de står sig mot varandra i övrigt..

#100

Postad 26 oktober 2008 - 03:04

hdready
  • hdready
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Som sagt, jag har själv sett sonyn, det är helt otroligt bra,det finns inget att tveka på om man vill ha en projektor som har verkligen allt,ingen i världen skulle bli missnöjd med den, det finns ingen bättre projektor i samma prisklass, sen måste jag säga att jag nästan störs av jämnförelserna mellan sonyn och benq w5000, dom lirar inte ens i samma liga,"har sett dom prestera brevid varandra, och sonyn är klart bättre på allt.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.