Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - BenQ PE8700(+) *

649 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 18 juni 2004 - 23:50

Unregisteredd3e6445d
  • Unregisteredd3e6445d
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

herakles

Det som händer är att jag inte får någon bild på DVI-ingången har testat olika kablar och tom med en helt annan dator, kör jag med vanlig VGA kabel fungerar det men jag har kört DVI i 2-3 månader så något måste ha gått sönder i själva projektorn.



Hoppas detta inte är ett generellt fel, men här hittar du två trådar med minst en till som har samma problem som du: AVS tråd 1, AVS tråd 2



Jag har inte haft möjlighet att testa min DVI ingång ännu, men låter ju trist om den skulle sluta fungera efter ett 100-tal timmar.

Det var som fan, precis samma fel som för mig. I mitt fall hände det när jag installerat senaste Catalyst drivrutiner till mitt ATI grafikkort, men har även provat att installera äldre drivrutiner. Och sen att jag inte får någon bild i BIOS etc. det står bara typ "DVI-I Searching" på projektorn vad jag än har testat!

#102

Postad 19 juni 2004 - 00:09

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Petesapie:

När tror du att du får din proj? Skriv så snart du kan när du fått hem den :rolleyes:. Hade du bestämt dig för vilken duk du skall ha? Lennart rekommenderade starkt en grå duk med 1.0 gain för denna, en Projekta ProCinema High Contrast grå. Svärtan på Sharpen var fantastisk och BenQen kom inte riktigt upp i den klassen men denna duken skulle hjälpa till en bra bit på vägen. Att jämföra med Sharpen är iofs lite orättvist eftersom den kostar tre gånger så mycket men man kan ju inte låta bli :) 8700+ har väl ganska schyst ANSIlumen på 1000? så en grå duk passar nog rätt så bra ändå eftersom ljusstyrkan är så pass hög. Jag är väldigt nära att beställa en, jag bara avvaktar lite på prisutvecklingen. Fick bekräftat att InetData säljer HD2+modellen och isåna fall ligger dom väldigt billigt på den, men jag vill köpa från Lennart så jag väntar och ser om han sänker. Detta är InetDatas svar på mailet:

--------------------------------------------------------------------

Hej,

jag har en fråga angående denna produkt:

"Projektor BenQ PE8700+ XGA
(1280x720)

Postorderlager: 2004-07-01
Postorderpris: 30 278 kr
24 222 kr exkl. moms"

Är detta +modellen av projektorn, därför att det finns en "vanlig"
8700modell av projektorn som kom innan +modellen och den har lite andra
specifikationer.

Mvh Nikola

---------------------------------------------------------------------

Hej Nikola.

Denna produkt säljs bara via Inet-webb.
Jag vidarebefodrar ditt e-post till Webbavdelningen som tar kontakt med dig i
början på nästa vecka.

Trevlig helg.

---------------------------------------------------------------------

"ja det är HD2+ modellen!

/Erik

---------------------------------------------------------------------

Redigerat av Drem, 19 juni 2004 - 00:14.


#103

Postad 19 juni 2004 - 12:48

papphatt
  • papphatt
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Klart oroväckande det här med DVI ingången, det är det enda som håller mig tillbaka från att slå till på en PE8700.

Läste det här på en tråd i AVS Forum ang. trasig DVI ingång:

"According to BenQ, it has something to do with power settings on a chip inside the projector??? I know, sounds vague.

But it is something to do with the projector, not the external equipment hooked up to it."

Länk till inlägg...

#104

Postad 19 juni 2004 - 15:01

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Klart oroväckande det här med DVI ingången, det är det enda som håller mig tillbaka från att slå till på en PE8700.

Läste det här på en tråd i AVS Forum ang. trasig DVI ingång:

"According to BenQ, it has something to do with power settings on a chip inside the projector??? I know, sounds vague.

But it is something to do with the projector, not the external equipment hooked up to it."

Länk till inlägg...

Hmm, det där var nyheter för mig :rolleyes: Det låter inte speciellt kul. Är det många som drabbats av detta?

#105

Postad 19 juni 2004 - 15:05

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Är det många som råkar ut för detta så måste det ju finnas en "fix" till projen för det. Har säkert något med spänningen till kontakten att göra skulle jag tro. Kan ju hända med vilken proje som helst. Dock låter det lite oroande, ja. :rolleyes:

Är det bara de som kör HTPC som råkat ut för detta? Hur är det med de som kör med en DVD-spelare med DVI/HDMI-kabel? :)

#106

Postad 19 juni 2004 - 16:04

papphatt
  • papphatt
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Drem: Hmm, det där var nyheter för mig  Det låter inte speciellt kul. Är det många som drabbats av detta?


Läste åtminstone ett tidigare inlägg i tråden:

herakles: Då har min Benq PE8700 gått sönder efter knappt 100 timmar på lampan, trodde man inte om en projektor för 45000:-  Hade enorma problem med min tidigare LG projektor så jag hade verkligen hoppas att slippa problem och bara kunna koppla av och se på film.
Det som händer är att jag inte får någon bild på DVI-ingången har testat olika kablar och tom med en helt annan dator, kör jag med vanlig VGA kabel fungerar det men jag har kört DVI i 2-3 månader så något måste ha gått sönder i själva projektorn. Är det någon som vet hur man går tillväga för att få service på projektorn och tar det lång tid, kollade på deras hemsida men kunde inte hitta någonstans där man kan logga service, eller måste man ringa någon slags kundtjänst och felsöka och hålla på?


Sedan några inlägg i AVS Forum.
Det verkar ju i alla fall som om det är ett tillverkningsfel som gör att DVI porten kan gå sönder när som helst.
Skulle var väldigt trevligt att få reda på om felet är åtgärdat i nya projektorer eller kommer att åtgärdas.

Redigerat av papphatt, 19 juni 2004 - 16:06.


#107

Postad 19 juni 2004 - 16:30

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Angående service så finns det några nummer att ringa HÄR.

Till teknisk support (helpdesk) i Sverige är numret: 08-519 92048

Får väl ringa till dem på måndag eller nått och höra om detta problem och se om de vet något om det.

#108

Postad 19 juni 2004 - 21:30

Unregisteredd3e6445d
  • Unregisteredd3e6445d
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

Är det många som råkar ut för detta så måste det ju finnas en "fix" till projen för det. Har säkert något med spänningen till kontakten att göra skulle jag tro. Kan ju hända med vilken proje som helst. Dock låter det lite oroande, ja.  :rolleyes:

Är det bara de som kör HTPC som råkat ut för detta? Hur är det med de som kör med en DVD-spelare med DVI/HDMI-kabel? :)

Du menar att det skulle vara mjukvarurelaterat problemet med DVI-ingången? Jag är lite orolig eftersom det är utbytesservice så får man kanske en begagnad projektor med andra problem om man loggar en service via Benq så jag har kontaktat Hembiobutiken för att höra vad dom säger innan jag går vidare med detta. Fast med tanke på hur populär denna projektor verkar vara borta i staterna så är det ju inte så många som haft problem, iofs kanske inte alla skriver om det i avsforum sedan är ju frågan hur många som använder DVI de flesta kör ju troligen endast Component/S-video och därav aldrig märker av problemet.
En annan sak jag upptäckt som inte kan vara en slump är att projektorn går mycket tystare när den matas med analog signal över DVI ingången, i vanliga fall brukade min projektor konstant ändra varvtal på fläktarna vilket var ganska störande. Jag såg på att det fanns en mjukvariufix för detta men det är samma mjukvara som redan är installerat på projektorn har varit i servicemenyn och kollat upp detta. Men nu har projektorn varit tyst i tre dagar vilket jag måste säga är ganska konstigt borde ju inte variera i ljudnivå beroende på vilken ingång jag använder på projektorn?

#109

Postad 20 juni 2004 - 18:49

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
En sak som jag börjat undra över är om PE8700+ ÄR PE8710? Ska man tro Hembiobutiken så är det så. Citerar det som står på deras hemsida:

"Den nya modellen som skulle ha hetat PE8710 får inget nytt namn utan heter PE8700+ och har det senaste HD2+ chippet." Länk HÄR (längst ner).

I så fall är det ju kul! 7 segments färghjul med stöd för 1080p! :wub: PE8700 har ju "bara" stöd för 1080i och 6 segments färghjul.

#110

Postad 20 juni 2004 - 19:43

Unregistered6675e297
  • Unregistered6675e297
  • Forumräv

  • 921 inlägg
  • 0
Jag undrar om 8700 har samma tråkighet som 7800an, dvs att det verkar lite klurigt att köra DVI med en htpc med passande 16:9 uppslösningar.
Min projektor vill inte ta 1280*720p, 576p, 480p över DVI med pc:n.
Dock har ju robertaas här provat med 720p med en dvd spelare med dvi ut utan problem.
Det står att projektorn klarar dessa uppslöningar, dock inte specificikt för DVI ingången, frågan är bara hur man får till det med en htpc :wub: .
Har ni som äger en 8700 provat att köra htpc via DVI?
Man vill ju så gärna se hur bilden blir pixelmappad :blink: .

Missförstå mig inte, bilden är döbra med PS spelare, men när väl projektorn står bredvid datorn, så vill man ju testa right?

//Cineoholic

Redigerat av Unregistered6675e297, 20 juni 2004 - 19:44.


#111

Postad 21 juni 2004 - 06:50

infan
  • infan
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

En sak som jag börjat undra över är om PE8700+ ÄR PE8710?



För att ta historien från början...

8710 var en modell som aldrig började säljas. 8710 Skulle ha ett HD2+ chip och ett 7segment på färghjulet. Av någon anledning valde Benq att strunta i den modellen och uppgraderade 8700 med HD2+ chippet istället.

Alltså, det finns ingen modell som heter 8710 som går att köpa (eller som kommer gå att köpa). Det finns inte heller någon modell som heter 8700+. Alla heter igentligen 8700, men vissa försäljare skriver "(+)" efter för att man skall förstå att det är den med hd2+ chippet. Dock verkar inte alla köra med det och det är därför ni blir mega förvirrade.

I så fall är det ju kul! 7 segments färghjul med stöd för 1080p!  PE8700 har ju "bara" stöd för 1080i och 6 segments färghjul.


8700:or med HD2+ chippet har 6 segment, precis som tidigare.
Tvivlar på att den stödjer högre upplösningar på ingångarna. Det enda som skiljer är såvitt jag förstått bara hd2+ chippet

Redigerat av infan, 21 juni 2004 - 06:57.


#112

Postad 21 juni 2004 - 09:01

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
infan: Okey. Mysko att det te.x. finns en modell på projectorcentral.com som heter PE8710. De borde ju ta bort den i så fall tycker man ju. He he.

Ska ringa till BenQ snart då jag vill få lite andra uppgifter av dem också.
Jag återkommer. :wub:

#113

Postad 21 juni 2004 - 09:27

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Nu har jag ringt till BenQ, eller [:Benkju] som de sa i luren. :huh:
Tjejen som jag blev kopplad till kunde inte svara på mer än en av mina frågor. :D Ska skicka ett mail till deras huvudkontor istället.
Det jag dock fick svar på var angående garantiärenden som ligger till så här:

- Om ett fel uppstår/upptäcks inom de första 15 dagararna efter köp så får man en ny projektor. BenQ kallar det för "DOA" = Dead on arrival. Då får man ett NYTT exemplar på en gång. Inget bagagnat exemplar. Det frågade jag speciellt om. :wub:

- Inom det första året så har man gratis serviceärenden från BenQ. BenQ betalar frakt osv fram- och tillbaka från kunden.

- Det andra och tredje året så måste man själv gå in med projektorn på något serviceställe när man skall skicka iväg projektorn. Servicestället skickar i sin tur in projektorn till BenQ om de inte fixar problemet själva. BenQ betalar då frakten tillbaka till kund.

Klipper in denna text i BenQ-trådarna. :blink:

#114

Postad 21 juni 2004 - 14:55

Unregistered17073e7d
  • Unregistered17073e7d
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Hej på er alla!!!

Nu är det, åtminstone till 90-95%, klart att jag kommer att köpa BenQ 8700+...

Har dock några frågor till er som har/ska få/vill ha 8700+:

- Vilken typ av duk har/skulle ni ha köpt?? Grått för ökad svärta eller vanligt vitt?? Är nämligen osäker på vad för duk jag ska ha till 8700+...
- Kommer ev köra 230 cm bred bild vilken betyder 103'' diagonalt, kommer att sitta ca 3,4-3,5 m från duken.. Bra så eller bör jag köra 210 cm bred (95'' diagonalt) istället??

Kommer inte på mer just nu... Skulle uppskatta jättemycket om nån tar sig tid att svara!!!

// Daniel

Redigerat av Unregistered17073e7d, 21 juni 2004 - 18:09.


#115

Postad 21 juni 2004 - 15:50

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Hej på er alla!!!

Nu är det, åtminstone till 90-95%, klart att jag kommer att köpa BenQ 8700+...

Har dock några frågor till er som har/ska få/vill ha 8700+:

- Vilken typ av duk har/skulle ni ha köpt?? Grått för ökad svärta eller vanligt vitt?? Är nämligen osäker på vad för duk jag ska ha till 8700+...
- Kommer ev köra 240 cm bred bild vilken betyder 103'' diagonalt, kommer att sitta ca 3,4-3,5 m från duken.. Bra så eller bör jag köra 210 cm bred (95'' diagonalt) istället??

Kommer inte på mer just nu... Skulle uppskatta jättemycket om nån tar sig tid att svara!!!

// Daniel

Jag beställer min idag. Jag ska ha en Projecta ProCinema High Contrast grå gain 1.0 (den skulle vara mycket bättre än t ex Euroscreen Black Greyline enligt Lennart på hembioconsult) på lösmeter för jag ska fixa ramspänt, storlek 240x150 kommer den i, så får vi se hur stort det blir sen, får väl klippa till och ha mig tills jag blir nöjd :wub: samt 1st Supra component 8m med BNC-adaptrar. (Det ska väl inte vara någon egentlig kvalitetsskillnad mellan en kabel med adaptrarna och en med "riktig" BNC ?

Redigerat av Drem, 21 juni 2004 - 15:51.


#116

Postad 21 juni 2004 - 16:10

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Drem: Ska du köpa en ny Suprakabel kan du ju be dem terminera BNC-kontakter i ena ändan. Hela principen försvinner ju om du kör med adaptrar. BNC har oftast bättre terminering och bättre kontaktyta samt att det är lättare att hålla 75 Ohm i en sådan terminering jämtemot RCA-kontakter.

Angående mitt köp så har det bangat ut TOTALT! Inte jag som strulat utan andra. :blink: Nämner inga namn. Priset är nu en helt annat än vad jag först trodde att det skulle bli. Får se hur jag gör. Är och förblir projelös hur som helst ett tag nu då dessa projar verkar vara en bristvara också just nu.

Vill ha denna proje, MEN nu måste jag vaska fram helt andra summor pengar. :wub:

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 21 juni 2004 - 16:13.


#117

Postad 21 juni 2004 - 16:42

Unregistered17073e7d
  • Unregistered17073e7d
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Jag beställer min idag. Jag ska ha en Projecta ProCinema High Contrast grå gain 1.0 (den skulle vara mycket bättre än t ex Euroscreen Black Greyline enligt Lennart på hembioconsult) på lösmeter för jag ska fixa ramspänt, storlek 240x150 kommer den i, så får vi se hur stort det blir sen, får väl klippa till och ha mig tills jag blir nöjd :huh: samt 1st Supra component 8m med BNC-adaptrar. (Det ska väl inte vara någon egentlig kvalitetsskillnad mellan en kabel med adaptrarna och en med "riktig" BNC ?

Vilken tur du har!!! Kan inte ha ramspända duk härhemma!!! Är tvungen att köpa en sådan där som man kan rulla ner o upp tyvärr!!! Funderade på Euroscreen One, som ska vara bra.... Dock känns grått smått märkligt, har "lärt" mej att duken ska vara vitt, menmen problemet är att jag har hört att grått är bättre till sådana projjar som jag ska köpa dvs DLP och högre ANSI-lumen... Nån sa, jag tror att det var på den här tråden, att andra föredrar vitt ändå... Bättre än grått... Men jag kan ha fel... Mhmm... Hoppades på att nån kunde dela av sig sina erfarenheter... Kanske kommer flera svar senare *hoppas* :D Dock kan jag inte så mkt om sådana där adaptrar... Bara att hoppas på att det ska va bra :wub:

Petesapie: Trist att andra strular!!! Men det är väl ändå sådant man får räkna med i livet antar jag.. Hoppas bara inte att det blir strul med den projjen som jag bestämt mej för :blink: Jag hade oxå problem med att få fram pengarna, om jag inte hade lånat från andra, skulle jag få vänta tills typ nov och jag ville INTE vänta längre.. Tur att det finns föräldrar som kan låna ut hehe... :o

// Daniel

#118

Postad 21 juni 2004 - 17:00

Unregisteredab1514eb
  • Unregisteredab1514eb
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0

infan: Okey. Mysko att det te.x. finns en modell på projectorcentral.com som heter PE8710. De borde ju ta bort den i så fall tycker man ju. He he.

Ska ringa till BenQ snart då jag vill få lite andra uppgifter av dem också.
Jag återkommer.  :wub:

Ikke stol 100% på alt fra projectorentral.com. Jeg har flere ganger informert dem om feil info, modeller som er utdaterte (etterfølgeren som projectorcentral manglet var også utdatert) og regnefeil i projector-kalkulatoren.

De har helt gitt opp å holde siten korrekt og oppdatert.


Robert-

#119

Postad 21 juni 2004 - 19:10

Unregistered5443661d
  • Unregistered5443661d
  • Forumräv

  • 584 inlägg
  • 0

[ 1st Supra component 8m med BNC-adaptrar. (Det ska väl inte vara någon egentlig kvalitetsskillnad mellan en kabel med adaptrarna och en med "riktig" BNC ?

Som jag sagt tidigare:

Använder du RCA/BNC-adaptrar så tappar du hela vitsen med att
använda BNC... Skippa adaptrarna! En bild- eller digitalsignal mår
inte bra av att gå genom en RCA-kontakt, då hjälper det inte om
det sitter en adapter efter RCA´n... "skadan" är redan skedd då!

+ Att det a l d r i g är nyttigt att skarva eller adaptra sig fram med
kablarna!!! Bara det är en anledning att inte använda sig av adaptrarna
i ditt fall.

"Adapter-fallet" :wub:
* Du får en lödning mellan kabel och RCA
* Du får en kontaktyta mellan RCA och adapter
* Du får en kontaktyta mellan adapter och projje-kontakten
* Signalen måste passera genom TVÅ (!) RCA-kontakter (kabel-kont + adapterhonan)
* Har du riktigt otur så är det en massa lödningar och skit inne
i adaptern oxå!

"Det riktiga alternativet" :D
* Du får en lödning mellan kabel och BNC
* Du får en kontaktyta mellan BNC och projje-kontakten

...och signalen behöver aldrig passera en RCA! (förutom i DVD-spelaren
ifall du inte har en seriös modell) :blink:



/L

Redigerat av Unregistered5443661d, 21 juni 2004 - 19:18.


#120

Postad 21 juni 2004 - 19:43

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

[ 1st Supra component 8m med BNC-adaptrar. (Det ska väl inte vara någon egentlig kvalitetsskillnad mellan en kabel med adaptrarna och en med "riktig" BNC ?

Som jag sagt tidigare:

Använder du RCA/BNC-adaptrar så tappar du hela vitsen med att
använda BNC... Skippa adaptrarna! En bild- eller digitalsignal mår
inte bra av att gå genom en RCA-kontakt, då hjälper det inte om
det sitter en adapter efter RCA´n... "skadan" är redan skedd då!

+ Att det a l d r i g är nyttigt att skarva eller adaptra sig fram med
kablarna!!! Bara det är en anledning att inte använda sig av adaptrarna
i ditt fall.

"Adapter-fallet" :wub:
* Du får en lödning mellan kabel och RCA
* Du får en kontaktyta mellan RCA och adapter
* Du får en kontaktyta mellan adapter och projje-kontakten
* Signalen måste passera genom TVÅ (!) RCA-kontakter (kabel-kont + adapterhonan)
* Har du riktigt otur så är det en massa lödningar och skit inne
i adaptern oxå!

"Det riktiga alternativet" :D
* Du får en lödning mellan kabel och BNC
* Du får en kontaktyta mellan BNC och projje-kontakten

...och signalen behöver aldrig passera en RCA! (förutom i DVD-spelaren
ifall du inte har en seriös modell) :blink:



/L

Tackar för upplysningen! Jag ska försöka få en med BNC-kontakter direkt.

#121

Postad 21 juni 2004 - 20:26

Unregisteredab1514eb
  • Unregisteredab1514eb
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Og dette tror dere virkelig at dere kan se forskjell på? :wub:


Robert-

#122

Postad 22 juni 2004 - 01:02

infan
  • infan
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

infan: Okey. Mysko att det te.x. finns en modell på projectorcentral.com som heter PE8710. De borde ju ta bort den i så fall tycker man ju. He he.


Jag har sett att de hade 8710 från något reportage från en mässa i USA där benQ visade upp den. Dock valde de som jag sa att inte släppa den modellen. 8710 existerar i princip under företaget Runco (osäker på modellbeteckningen).

BenQ säljer rätt ofta OEM, dvs låter andra företag klistra på sin logga (och göra vissa småförändrigar). Runco har alltså en modell som är baserad på Benq8710, men den kommer aldrig om jag förstått rätt säljas i benq:s namn.

Runcos projektorer har jag aldrig sett i sverige, dock skall de tydligen vara rejält dyrare än vad benq tar (de säljer också en som är baserad på Benq8700 hd2 6segment)

Sökning på AVS forum efter Runco och 8710
(Finns mycket nyttig info där).

#123

Postad 22 juni 2004 - 01:29

infan
  • infan
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
petesapie:

infan: NAJS! Samma scen som jag har för check av RBE.  He he. Såg flimmer med SP-5700 och det kunde jag leva med. Ser du det inte alls med PE8700+ är jag GRYMT nöjd!


Värt att tillägga är att jag troligen inte är speciellt känslig för regnbågar då jag inte såg några på infocus 5700 heller (under nån timmes demo i butik). Dock tittade jag inte på gladiator då.

Hur är bilden annars? Kan du inte skriva någon minirecension av projen


En riktigt mini då:

Lyckats få bättre svärta än jag först trott var möjligt. Nu upplevs det svarta lika mörkt som från min gamla Thomson CRT backprojection TV i princip. Åtminstånde som jag hade tv:n inställd för att få lagom bright bild.

Jag fick ned svärtan något mot default på benq:n genom att gå in i servicemenyn och minskade på DLP brigness till -2. Så testa det.

Fått till färgerna rätt bra, miskat en del på rött och gult, default var explosioner något för röda enligt min smak, men lätt fixat.

Pixlar eller screendoor pga av projektors upplösning ser jag inte alls. Vid en film har jag sett progressive "knas", dvs fladdrande pixlel linjer från en husfasad i "spy game". Dessa blev bättre när jag aktiverde progressive på dvdspelaren istället för att låta projektorn sköta det. Detta knas syntes även på min tv när man körde interlace. I övrigt verkar kretsen i projektorn för att göra bilden progressive rätt bra, såg dock chroma buggen i "Finding Nemo" så en bra progressiv dvdspelare är väl optimalt.

Ljudnivån var lägre än jag befarat. Allt är dock relativt. Inte tittat på specielt många andra projektorer, gissningsvis låter den mindre än infocus 5700, men mer än z2 som är nästan helt ljudlös.

Förövrigt är jag skitnöjd, mkt bra bild helt enkelt.

Jag kör interlaced signal från en Philips 963sa pga av att den "buggar" (ger en grönaktig bild i progressivt läge).
Är på jakt efter den "ultimata" problemfria, dvdspelararen med dvi eller hdmi, hoppas på denons efterföljare till 2900 eller nått.

Redigerat av infan, 22 juni 2004 - 01:34.


#124

Postad 22 juni 2004 - 04:22

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
infan:

Det låter helscshysst! Jag kanske har missat läsa tidigare i tråden, har lite bråttom iväg till jobbet så jag undrar vad du har för duk? Kör du på grå?

Så undrar jag om det är svårt att gå in i servicemenyn och ändra, som du säger, färgsticket mot orange/rött? utan att äventyra allt för mycket :wub:

#125

Postad 22 juni 2004 - 09:14

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
infan: Tack för ditt svar! Najs! Nu måste jag köpa denna proje! :blink: Angående DVD så lär ju Denon DVD-A11 vara grymt till denna proje. Går ju då att köra BNC- till BNC-kontakter, eller DVI. :wub: Dock kanske den DVDn är i dyraste laget. He he

Drem och ni andra: För att komma in i servicemenyen trycker man följande ovanpå projektorn (vad jag hört):
OBS! Ändra inget om ni inte vet vad ni gör! Anskriver mig allt ansvar om ni skulle förstöra något i projektorn! Anteckna ALLA inställningar INNAN någon parameter ändras.

MENY - ON - MENY

#126

Postad 22 juni 2004 - 10:13

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Tack för infon Petesapie! Jag beställde följande idag:

# 1st Benq PE8700+
# 1st Supra 3RCA-3BNC (8m)
# 1st Projecta High Contrast GDS (240x150cm)
# 1st Vogel EPC 4010

Hoppas få projektorn tidigt nästa vecka.

#127

Postad 22 juni 2004 - 11:43

papphatt
  • papphatt
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Eftersom inget nytt om DVI problemet verkar ha kommit fram så ringde jag BenQ supporten i Sverige och frågade om problemet.
Naturligtvis så hade dom inte hört talas om det och därför kunde dom inte kommentera något om det heller.

La upp en tråd på BenQ's egna forum, får väl se om det kommer några svar...

BenQ forum

(Under Product Forum/Projector/Broken DVI port on pe8700)

#128

Postad 22 juni 2004 - 11:57

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0
Hej!

En fråga från en novis inom området:

Har länge funderat på att köpa en Panasonic AE500, men har börjat snegla mer åt denna (8700+) nu när priset sjunker. Visst, den kostar fortfarande ca dubbelt så mycket som pannan, men ändå.

Har sett demo på pannan och blev mycket imponerad av bildkvaliten. Frågan är om 8700+ är såpass mycket bättre att den är värd dubbla priset? VAD är det i så fall som gör den bättre?

En annan fråga är det här med lamptiden. Pannan kan man köra i 5000 timmar i eco-mode. Hur länge ungefär kan man pressa en 8700+? Måste man byta lampa stup i kvarten på denna så får man ju väga in det i priset också.

Jag har tänkt använda projen till DVD (naturligtvis!), PS2-spelande och en del digitalTV-tittande.

Tacksam för alla svar och synpunkter!

#129

Postad 22 juni 2004 - 14:16

infan
  • infan
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Det låter helscshysst! Jag kanske har missat läsa tidigare i tråden, har lite bråttom iväg till jobbet så jag undrar vad du har för duk? Kör du på grå?


Jag kör Projecta Pro Cinema HC (svagt grå), 190x107cm (bildyta)

Så undrar jag om det är svårt att gå in i servicemenyn och ändra, som du säger, färgsticket mot orange/rött? utan att äventyra allt för mycket


Svårt, nej, "menu, on, menu" är inte så svårt att trycka på ;)

Hur mycket man äventyrar beror väl lite på om man skriver upp default värdena innan man ändrar. Jag tror inte ens det behövs då det finns val för att nollställa allt till fabriks default om allt blev fel.


Rött,grönt,blått,gult går att ändra utanför servicemenyn dessutom.
3 separata minnen per ingång (3 minnen för svideo, 3minnen för komponent rca, 3minnen för komponent BNC osv.. många minnen blir det).

Ändrar man i servicemeny, tror jag att förändringen sker på samtliga ingångar.

Redigerat av infan, 22 juni 2004 - 14:25.


#130

Postad 22 juni 2004 - 14:30

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
PJay: Är du nöjd med den bilden som PT-AE500 presterar skall du inte kolla på DLP-projar med samma upplösning! Gör det på egen risk i så fall. Det blir bara jobbigt för dig. Detta "jobbiga" har hänt mig. He he. ;) Angående lamptiden på PT-AE500 ska du ta det med en stor nypa salt. I verkligheten blir det säkert betydligt mindre än 5000 timmar. Är det någon som kommit/kommer upp i 5000 timmar(?) på denna proje så är det en bragd i sig. Lampan kan lika gärna gå sönder efter, säg 600 timmar. Har du ingen lampgaranti kvar så får du köpa en ny lampa vare sig du vill eller inte. ;) Om garantin har gått ut och lampan sprängs inne i projen (säg efter te.x. 2800 timmar) så skulle du nog ha velat bytt lampan tidigare vill jag lova. * no offense *
Ska du ha projen för TV-tittande rekommenderar jag nog dock PT-AE500. PE8700+ varnar att lampbyte är dags då lampan gått i 1950 timmar. Efter 2000 timmar så går den bara en viss tid, sedan stänger projen av sig själv. Just för att slippa te.x. att lampan sprängs osv.

Annars det som gör DLP bättre än LCD kan du läsa lite om HÄR. DLP har bättre svärta, kontrast, "tillförlitlighet" (te.x. att LCD-paneler är organiska) osv osv. Enda igentliga nackdelen med (enchips-)DLP är "regnbågarna" eller RBE (-RainBowing Effect) som det ofta kallas. Detta har dock blivit bättre och bättre med tiden då tekniken går framåt. Bara att se efter själv hur känslig man är mot detta fenomen. Jag vet var min gräns går. B)

PS. Som kuriosa så kollade jag min WS-TVs "uptime" just nu. Den är köpt den 15 oktober 2002 och den hade gått precis 2300 timmar och 5 minuter (kollade detta i servicemenyn). Jag kollar mycket på TV och den står och går även när jag sitter här vid datorn. Har te.x. MTV på i bakgrunden. Håller min projelampa lika länge blir jag grymt nöjd! Kollar bara på DVD och sportevenemang med min proje så då tar det ju betydligt längre tills dess att man måste byta lampa. Jag "slötittar" aldrig när jag kör en projektor. Det gör jag på min TV. :lol: DS.

#131

Postad 22 juni 2004 - 14:35

infan
  • infan
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Angående DVD så lär ju Denon DVD-A11 vara grymt till denna proje. Går ju då att köra BNC- till BNC-kontakter, eller DVI.  Dock kanske den DVDn är i dyraste laget. He he


Jo, men även den har ju sina små problem. Blockighet i mörka scener (ovanligt, men finns ibland). Sega menyer (kanske fixat nu dock). Och sämre än lillebror på lagerbyten och kanske något annat jag glömt.

Skulle jag lägga 19 tusen för en dvdspelare, skall den fan inte inte ha ett problem.

#132

Postad 22 juni 2004 - 14:40

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
infan: De problemen som denna spelare (DVD-A11) har haft ska tydligen vara fixat nu från fabrik nu vad jag har hört. Firmware för dem som redan har den ska komma om den inte redan har kommit? Angående lagerbyten så skall den ju vara lika snabb som te.x. DVD-2900 är dvs 0 sekunder. ;)

Själv sitter jag och väntar på en ersättare till min DVD-2900. Hoppas att den är en spelare med HDMI/DVI, Denon-Link och komponent med BNC-kontakter. ;)
Först vill ja dock ha denna proje som tråden handlar om. B)

Jaja, nog om det. Back on topic nu! :lol:

#133

Postad 22 juni 2004 - 17:07

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
infan och ni andra som har denna proje: Har läst på vissa ställen att bilden kan vara lite "orolig" på denna proje. Är den det även på PE8700+? Min Z2a hade lite orolig bild ("scanlines" nästan) om man gick nära duken. Skulle vilja slippa detta i framtiden. Tyvärr hann jag inte testa med Z2an fullt ut om det berodde på kablage, ström eller liknande. Är bilden "flimmrig" är det jag undrar? ;)

#134

Postad 22 juni 2004 - 17:36

infan
  • infan
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Petesapie:

Nope, inte vad jag märkt (ca 40 timmars drift hittils).

#135

Postad 22 juni 2004 - 17:39

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Låter betryggande! ;)

Nu är det bara fråga om BenQ har gjort något åt "DVI-kontaktsproblemet"? ;)
Jag själv har skickat mail till huvudkontorer i Holland, men de har inte svarat på mina frågor. Skriver i denna tråd så fort jag hör något.

#136

Postad 22 juni 2004 - 22:05

Unregistered782df325
  • Unregistered782df325
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Någon som vet hur man vet att det är HD2+ chip i projektorn? I manualen står det HD2 DMD. På kartongen till projektorn står det att den är tillverkad i maj 2004. Hittade även en liten klisterlapp där det stod HD2+. Men det står inget i manualen som sagt och ingenting någonstans på projektorn. Hur kan jag vara säker på att det är ett HD2+ chip?

#137

Postad 22 juni 2004 - 22:12

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Lashman: Har du ett serienummer som är högre än 99J5877B2140300017H så är det en HD2+. Du hade ju också en klisterlapp sa du, så du behöver nog inte vara orolig. ;)

#138

Postad 22 juni 2004 - 22:24

Unregistered6675e297
  • Unregistered6675e297
  • Forumräv

  • 921 inlägg
  • 0
infan: jag hade också lite problem med grönaktig bild via PS från min dvd spelare, har en H/K DVD-22, som vissa kanske vet har jag dock en PE7800.
Har dock fått bort den grönaktiga bilden, alltså det känns som det är lite grönaktigt i det svarta områdena, dvs maskningen osv, samma för dig?.
Det var inte det i interlaced ifrån dvd spelaren.
Har dock fått bort det.
Har 2 frågor, som nog är rätt generell för både 7800 och 8700.
Har ni som kört PS från dvd spelaren laggt märke till att bilden är underscannad, funderar om det är endast i mitt fall med H/K som dvd, ca 2cm grå ram runt hela bilden, som istort sett inte syns något nämnvärt, men vid detaljgranskning så lägger man ju märke till allt.
Bilden blir inte underscannad via interlaced(komponent)
Nästa fråga, är det någon som lyckats med att köra andra upplösningar än 800*600 och 1024*768 ifrån en htpc via DVI?

Har mailat BenQ om detta, då min projje inte tar varken 1024*576p, eller 720p ifrån "htpc:n"

-----------------------------------------------------

Dear Sir,

Only specialised pc hardware components can support HDTV through DVI , it will not work with a geforce 4 gfx card. The DVI connector found on some standalone DVDplayers can support HDTV resolutions.

With kind regards,

Michel Geers
Product Technical Specialist
BENQ Europe B.V.
Email : [email protected]
www : www.benq-eu.com

----------------------------------------------------

//Cineoholic

Redigerat av Unregistered6675e297, 22 juni 2004 - 22:26.


#139

Postad 22 juni 2004 - 22:42

Unregisteredf5ba0a40
  • Unregisteredf5ba0a40
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Om HDTV uplösning inte funkar via DVI (1280x720) vore det kul att få reda på om 1280x1024 funkar i stället (inte pixel map, men är nog den näst bästa upplösningen).

Kan någon som har projjen kanske lista de upplösningar som den verkar fixa på DVI? ;)

#140

Postad 23 juni 2004 - 00:30

Unregistered782df325
  • Unregistered782df325
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Petesapie: Tack för informationen! När du nämner det kommer jag ihåg att det skrivits tidigare. Man är ju en paranoid person, så jag ska kolla mitt serienummer för säkerhets skull - även om jag inte borde behöva oroa mig ;-)

Nu ska jag bygga klart biorummet och njuta! ;-)

#141

Postad 23 juni 2004 - 10:32

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
virtual_void: 1280x1024 ska inte vara några problem. Den upplösningen finns med i manualen. Dock så vill man ju försöka få 1280x720.
Jag ska försöka med samma sätt som jag gjorde med min Sanyo Z2a om jag köper denna proje. Jag har ett ATI Radeon 9800 Pro. Det jag ska testa är detta (ingen aning om det som står nedan funkar så skyll INTE på mig! ;) ). Citerar från tidigare inlägg från detta forum:

"Börja med att tanka hem PowerStrip 3.47
Prova högerklicka på Powerstrip ikonen i system tray
-> "Display profile"
-> "configure"
-> "advanced timing options"
-> "custom resolutions"
-> "1280x720p (DVI/HDCP)"
-> "add new resolution"

Om det nu är 1280x720p du vill ha...
-----------------------------
Det jag gjorde var att hitta en skärmdrivare som passar. Det finns en standard skärm i WinXP från SANYO som har 1280x720. Det är skärmen Sanyo CMT-B17M6W jag använder. Funkar klockrent med digital DVI och ger pixel 1:1 mappning.
" slut citat

Om det inte går att köra med Sanyo-drivisen så har jag sett att det finns ett par "Acer-skärms-drivisar" som följer med Windows XP. Kanske funkar med någon av dem(?) då BenQ tillhör samma koncern som Acer. ;)

#142

Postad 23 juni 2004 - 13:45

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

  • 296 inlägg
  • 0

Tack för infon Petesapie! Jag beställde följande idag:

# 1st Benq PE8700+
# 1st Supra 3RCA-3BNC (8m)
# 1st Projecta High Contrast GDS (240x150cm)
# 1st Vogel EPC 4010

Hoppas få projektorn tidigt nästa vecka.

Hej och grattis,

Min skulle ha kommit denna vecka men blev sen och kommer också nästa vecka såsom din. Tror vi har samma leverantör, åtminstone enl. ditt galleri. Vi får väl tillfälle att ösa beröm över den senare nästa vecka om allt går enl. plan.

#143

Postad 23 juni 2004 - 15:26

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Tack för infon Petesapie! Jag beställde följande idag:

# 1st Benq PE8700+
# 1st Supra 3RCA-3BNC (8m)
# 1st Projecta High Contrast GDS (240x150cm)
# 1st Vogel EPC 4010

Hoppas få projektorn tidigt nästa vecka.

Hej och grattis,

Min skulle ha kommit denna vecka men blev sen och kommer också nästa vecka såsom din. Tror vi har samma leverantör, åtminstone enl. ditt galleri. Vi får väl tillfälle att ösa beröm över den senare nästa vecka om allt går enl. plan.

Tack! Ja det blir svårt att hålla sig nu tills nästa vecka. Det kliar redan i fingrarna ;) Man får väl ta en rejäl fylla på midsommar då så kan man vakna upp ibörjan på nästa vecka och åka direkt och hämta projen haha :lol: Min semester börjar också nästa vecka, det blir perfekt ;)

#144

Postad 23 juni 2004 - 19:31

Unregistered782df325
  • Unregistered782df325
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Har ni problem att ställa in 1280 x 720 såsom de med PE7800 har att ställa in sin upplösning? Jag pluggade bara i kontakten på grafikkortet och BNC kontakterna i projektorn, sen gick det att välja 1280 x 720 utan problem. Efter det var det bara att se till att det var 60Hz uppdateringsfrekvens och ställa in aspect på rät format. Behöver inget powerstrip eller dylikt.

Tillägger att jag har ett ATI GeForce 3 Ti500 kort.

Redigerat av Unregistered782df325, 23 juni 2004 - 19:32.


#145

Postad 23 juni 2004 - 19:34

Unregistered6675e297
  • Unregistered6675e297
  • Forumräv

  • 921 inlägg
  • 0
Återigen är problemet inte för RGBHV, utan över DVI+htpc.. det är inga problem att köra 1280*720 över BNC(RGBHV)+htpc.

//Cineoholic

#146

Postad 23 juni 2004 - 20:42

Unregisteredd3e6445d
  • Unregisteredd3e6445d
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

infan: jag hade också lite problem med grönaktig bild via PS från min dvd spelare, har en H/K DVD-22, som vissa kanske vet har jag dock en PE7800.
Har dock fått bort den grönaktiga bilden, alltså det känns som det är lite grönaktigt i det svarta områdena, dvs maskningen osv, samma för dig?.
Det var inte det i interlaced ifrån dvd spelaren.
Har dock fått bort det.
Har 2 frågor, som nog är rätt generell för både 7800 och 8700.
Har ni som kört PS från dvd spelaren laggt märke till att bilden är underscannad, funderar om det är endast i mitt fall med H/K som dvd, ca 2cm grå ram runt hela bilden, som istort sett inte syns något nämnvärt, men vid detaljgranskning så lägger man ju märke till allt.
Bilden blir inte underscannad via interlaced(komponent)
Nästa fråga, är det någon som lyckats med att köra andra upplösningar än 800*600 och 1024*768 ifrån en htpc via DVI?

Har mailat BenQ om detta, då min projje inte tar varken 1024*576p, eller 720p ifrån "htpc:n"

-----------------------------------------------------

Dear Sir,

Only specialised pc hardware components can support HDTV through DVI , it will not work with a geforce 4 gfx card. The DVI connector found on some standalone DVDplayers can support HDTV resolutions.

With kind regards,

Michel Geers
Product Technical Specialist
BENQ Europe B.V.
Email : [email protected]
www : www.benq-eu.com

----------------------------------------------------

//Cineoholic

Det spelar ingen roll vad det är för grafikkort, nästan alla klarar 1280x720 även över DVI endera som standard eller med hjälp av Powerstrip som i fallet med mitt ATI Radeon 9600, men just nu tar min projektor inga upplösningar alls över DVI-ingången måste ringa imorgon och logga service på projektorn har dragit mig lite då jag hade hoppats det skulle dyka upp någon lösning på problemet.

#147

Postad 23 juni 2004 - 21:54

Unregisteredf5ba0a40
  • Unregisteredf5ba0a40
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Tack för info:n Petesapie!

Testade lite vad mitt grafikkort (Radeon 9800Pro) fixar för upplösningar över DVI när jag
kör med min TFT skärm (Samsung SyncMaster 191T).

Jag kör i.o.f.s Linux men det borde vara samma för windows.
Ser att 56Hz är lägsta refresh rate som förhandlas fram över DDC (85Hz den högsta), kan ju vara monitorn som inte fixa lägre. 50 Hz hade varit trevligt.
Någon som vet om det funkar med 50Hz på någon projje?

Nåväl jag antar att 75 Hz är det näst bästa för PAL (då 100 Hz inte var möjligt för mig, 85 Hz är max).

Dessa 16:9 lägen funkar finfint i alla fall:
1024x576@60
1024x576@75
1280x720@60
1280x720@75

Jag verifierade även i monitorn menyn att det faktist var dessa lägen också.
Nu gäller det bara hitta en projje som kan ta dessa över DVI också, och BenQ PE8700+ verkar ju riktigt trevlig (fast hade planer på Hitachi PX100 innan BenQ:en droppade till 30kkr) ;)

PS. För er som använder Linux, jag använde http://xtiming.sourc...-bin/xtiming.pl
för att räkna ut korrekt Modeline för varje upplösning DS

Redigerat av Unregisteredf5ba0a40, 23 juni 2004 - 21:54.


#148

Postad 23 juni 2004 - 22:54

Unregistered6675e297
  • Unregistered6675e297
  • Forumräv

  • 921 inlägg
  • 0

Det spelar ingen roll vad det är för grafikkort, nästan alla klarar 1280x720 även över DVI endera som standard eller med hjälp av Powerstrip som i fallet med mitt ATI Radeon 9600, men just nu tar min projektor inga upplösningar alls över DVI-ingången måste ringa imorgon och logga service på projektorn har dragit mig lite då jag hade hoppats det skulle dyka upp någon lösning på problemet.


Ptja, tydligen verkar det så, varför går det då ej?, har ju läst flertalet inlägg på avsforum som beskriver att ibland funkar det med en dator med ATI men inte med nvidia GFX och vise versa.. över dvi dvs
Jag har powerstrip och har försökt få projektorn att köra 1280*720(HD), dvs den förinställda upplösningen som redan finns under predefined.
Har även prövat att ändra på 60Hz till 50Hz utan några framgångar.
Projektorn tappar sync helt enkelt, det säger att uppslöningarna inte stöds.
Men man frågar sig ju själv detta, vad kan det vara för skillnad när tex robertaas utan problem har kört med en dvd via dvi med 720p, så nått måste ju skilja sig.
I powerstrip kan man ju ändra en hel del, utöver upplösningen så det känns ju som att det helt enkelt kan vara någon parameter som behövs rättas till.
Eller så kanske det kan vara så som Petesapie förklarar, att man måste köra någon bildskärmsdrivrutin för att få det att fungera, frågan är ju bara vad som finns under win 2000 som jag kör ;) .


//Cineoholic

Redigerat av Unregistered6675e297, 23 juni 2004 - 22:55.


#149

Postad 24 juni 2004 - 13:43

Unregisteredd3e6445d
  • Unregisteredd3e6445d
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Jag ringde och felanmälde min P8700 projektor idag, kommer få en fraktsedel så jag får skicka projektorn till Holland eller om det var Belgien. Det var iallafall utanför Sverige men det skulle inte ta mer än 5 dagar. Men jag hade hoppats på att få en utbytesprojektor så att jag inte behöver vara utan projektor, jag menar tänk om det tar 1 månad det vore katastrof! Jag har semester nu så jag hade sett fram mot att använda projektorn ganska mycket men jag vill ju samtidigt ha en fungerande projektor så snabbt som mökjligt så jag kan använda DVI-ingången.

#150

Postad 25 juni 2004 - 10:39

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0

[ 1st Supra component 8m med BNC-adaptrar. (Det ska väl inte vara någon egentlig kvalitetsskillnad mellan en kabel med adaptrarna och en med "riktig" BNC ?

Som jag sagt tidigare:

Använder du RCA/BNC-adaptrar så tappar du hela vitsen med att
använda BNC... Skippa adaptrarna! En bild- eller digitalsignal mår
inte bra av att gå genom en RCA-kontakt, då hjälper det inte om
det sitter en adapter efter RCA´n... "skadan" är redan skedd då!

+ Att det a l d r i g är nyttigt att skarva eller adaptra sig fram med
kablarna!!! Bara det är en anledning att inte använda sig av adaptrarna
i ditt fall.

"Adapter-fallet" ;)
* Du får en lödning mellan kabel och RCA
* Du får en kontaktyta mellan RCA och adapter
* Du får en kontaktyta mellan adapter och projje-kontakten
* Signalen måste passera genom TVÅ (!) RCA-kontakter (kabel-kont + adapterhonan)
* Har du riktigt otur så är det en massa lödningar och skit inne
i adaptern oxå!

"Det riktiga alternativet" :P
* Du får en lödning mellan kabel och BNC
* Du får en kontaktyta mellan BNC och projje-kontakten

...och signalen behöver aldrig passera en RCA! (förutom i DVD-spelaren
ifall du inte har en seriös modell) B)



/L

BNC kontakter löds väl inte (fördel), utan crimpas eller vad det heter, man klämmer ihop det.

Kolla MarcusCables...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.