Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Måla om högtalare

27 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 30 augusti 2007 - 19:12

Morfius
  • Morfius
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Hej alla högtalar kunniga ute i etern. :)

Jag har en liten fundering på att måla om mina monitor audio högtalare o även subben.
men som sagt är det bara en fundering än så länge. :)
Så mina funderingar är om det är någon som vet något om hur det är.
Påverkar det ljudbilden?
Är det en dum ide?
förstör det mina högtalare?'

kan tänka mig att det kan vara svårt att byta ut dom om man vill sälja dom för att byta upp sig o köpa nya.

Så fram med era åsikter nu o var inte blyga.

Mvh Morfius...

#2

Postad 30 augusti 2007 - 19:32

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Om du gör ett bra jobb så lär du ju inte ha sönder dom men däremot så kommer ju andrahandsvärdet att gå i botten skulle jag tro. :)

#3

Postad 30 augusti 2007 - 19:36

Morfius
  • Morfius
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Ja jag undrar hur svårt det kan vara att få det snyggt. Det måste ju finnas många som har målat om sina högtalare för att få dom att smälta in i ett vardagsrum.

Så sjung ut nu alla kunniga!!! :)

#4

Postad 30 augusti 2007 - 19:48

bjorn_m_eriksson
  • bjorn_m_eriksson
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Att bara lägga lite färg på dom är nog inte så svårt. Det luriga är väl att få en jämn och fin yta om det är t.ex. faner på högtalarna... Å anra sidan, får du till det snyggt och väljer en lite diskretare färg så ska du nog kunna sälja dom till någorlunda vettigt pris.

Men - varför inte göra som många buss och taxi-företag t.ex. När dom köper in fordon väljer dom ofta en annan färg än bolagets för att kunna sälja dom begagnade lite enklare framöver. Bussbolag som vill ha två eller fler färger på sina fordon gör oxå såhär ibland..

Gå till en reklamfirma och be dom "filma" dina högtalare. Dom lägger då på en plastfilm i en färg som du väljer. Det blir en jämn och högblank yta, du kommer förmodligen inte se fanéren igenom, och sist men inte minst, den går att ta av, och vips så har du orginallooken tillbaka!

Det är ytterligare en av anledningarna till att detta används, det skyddar ju orginallacken lite grann..

Men det är dock ganska mjukt och tål inga större påfrestningar. Är nog ganska dyrt oxå.

#5

Postad 30 augusti 2007 - 19:55

Stenlund
  • Stenlund
  • Användare

  • 191 inlägg
  • 0
En polare filmade sina högtalare med nån blank vit film.. Blev jävligt bra, nått litet veck på baksidan men annars kunde man omöjligt tro att dom var filmade..

#6

Postad 30 augusti 2007 - 19:56

FiRREN
  • FiRREN
  • Lärjunge

  • 444 inlägg
  • 0
Jag målade om min gammla proson sub. Det är inte lätt att måla på fanér, rättare sagt omöjligt.
Man måste slipa med väldigt fint sandpapper för att repor inte ska synas.

Det är ett jobb, speciellt om du ska göra det på dina frontar som kommer att synas, som kommer att kräva mycket tid och nogrannhet om det ska bli snyggt. Har du ork och tålamod så ska det nog gå bra, men det är inget jag rekommenderar.

#7

Postad 30 augusti 2007 - 20:05

Morfius
  • Morfius
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Ja det kanske inte är någon bra ide att måla om. Undrar vad det kan kosta att lägga på film som ni pratrar om. Kan man få vilken färg man vill på högtalarna med sådan film?
Det är ju svårt att inreda ett rum efter högtalarna. :) när den kvinliga delen i samboskapet inte tycker om färgen på högtalarna. :)

#8

Postad 31 augusti 2007 - 07:41

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0
Mitt tips om du vill byta ytfinnish.

Plocka isär högtalaren helt (element, anslutningar etc) och lämna in dem till en billackerare.

Kostar nog inte allt för många hundralappar och du får ett schysst resultat (en profesionell lackerare kan
ju verkligen lacka...)

#9

Postad 31 augusti 2007 - 07:51

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Har sett och varit med om ommålning och även påsättande av film. (Tror det t.o.m. finns en tråd om att tapetsera högtalarna!)
Dock är jag lite fundersam. Har varit med om omlackering av köksluckor och där är det ganska vanligt att faneret börjar lossna. Har säker set 4-5 kök med den tendensen. Eftersom jag inte kan det där med färg så har jag ingen aning om det beror på färgen, luckkonstruktionen eller något annat.

Dock håller jag med Niklas. Har sett exempel på det och det har varit imponerande ...

#10

Postad 31 augusti 2007 - 12:07

Morfius
  • Morfius
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Tack för alla fina förslag, tål att tänkas på. Det kanske inte är värt allt besvär, sen så kanske man inte får mer än ett korvöre för dom om man får för sig att sälja någon dag. Nja! det här måste nog tänkas över ordentligt.
Men ett stort tack för alla bra förslag. :)

Mvh Morfius...

#11

Postad 31 augusti 2007 - 12:15

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0
Kom att tänka på att dina MA är gjorda i vinylfinish. Vinylplasten är förmodligen av typen "fet". Kan vara svårt att få färg att fastna. Men varför inte plocka bort vinylen och fanéra om dom? Det finns ställen man kan få hjälp med sådant (har dock inget tips…), och det borde inte sänka andrahandsvärdet. Snarare tvärtom. Känns som en uppgradering… :)

Thomas

#12

Postad 31 augusti 2007 - 12:27

Morfius
  • Morfius
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
fanéra om dom? Hum! ja, det kan ju vara en möjlighet. Men det låter som en dyr åtgärd, men vad vet jag. Undrar vart man kan göra det? Man kan ju inte lägga ut så mycket pengar på att göra om dom heller käns det som. Då kan man ju lika gärna sälja dom o köpa nya men det vill jag inte för jag gillar judet i mina MA. Infinity subben däremot kanske är värd att fanera om ? . Suck vilket huvudbry det här blev. :)

#13

Postad 31 augusti 2007 - 17:43

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0
Om du är händig kan du säkert göra det själv. Fanér lär finnas lite här och var. Finns några på forumet som gjort det själva. Men man bör nog ha ett lämpligt ställe att vara på, förutom att vara lite händig…

Hittade en tråd om att fanera (finns fler…). Där kan du säkert hitta lite tips:
https://www.minhembi...howtopic=134901

Ett ställe som säljer fanér: http://www.slojd-detaljer.com/

DIY: http://hem.bredband....ring/fanera.htm

Thomas

Redigerat av Thomas S., 31 augusti 2007 - 17:44.


#14

Postad 02 september 2007 - 11:43

ted1001
  • ted1001
  • Lärjunge

  • 302 inlägg
  • 0
Jag köpte en sprayburk på Clas Ohlson - matt grå.

Blev förvånansvärt bra! (Stativare)

Dock så blev det lite fläckigt på en sida, där jag sprayade lite för mycket färg. Så se till att träna på själva sprayningen först.

Snyggt blev det iaf!

#15

Postad 03 september 2007 - 14:07

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0
Är nuvarande "fanér" av typen vinyl plats så lär du först få bort det lagret, oavsett om du lackar om
eller fanérar om dem.
Bestämmer du dig för att lackera dem så bör du definitivt slipa bort vinyl-lagret först.
Detta pga att det dels kan finnas risk för att lacken inte fäster ordentligt och att limmet bakom vinylen
löses upp lite om färgen diffunderar igenom vinylen, vilket kan leda till att vinylen släpper från
lådorna senare.
Fanéret kommer du inte att få dit bra om du inte tar bort vinylen eftersom trälimmet inte kan suga
fast i plasten. Man kan ju förstås fanéra med kontaktlim också men det kan ställa till med bekymmer...
Dels kan kontaktlimmet "förstöra" ytan på fanéret vilket märks i form av fula fläckar efter att du har
ytbehandlat fanéret. Trälim tar sig förvisso också igenom fanéret men brukar inte ge missfärgningar.
Sen är det svårt att få på fanéret riktigt rakt då kontaktlimmet suger fast det illa kvickt...

Jag har själv fanérat mina piP och resultatet blev väl rätt så hyggligt.
Det var inte direkt jättesvårt (första gången jag fanérade över huvudtaget) men det tar sin lilla tid.
Det svåraste momentet var när jag fick skarva fanér eftersom lådorna var djupare än de fanérbitar
jag hade... Men det går att få till även det snyggt bara man har tungan rätt i mun.
De fasade vinklarna på lådorna fick man fanéra mha kontaktlim (gäller att få på fanéret rakt o fint
på en gång...).

piP är ju dock rätt så små stativare vilket gör det enklare att fanéra när lådorna är ihop-byggda.
Det är betydligt svårare med stora ytor pga att du måste upprätthålla ett HÖGT och JÄMT tryck över
hela ytan när du limmar fanéret.

Normalt så fanérar man ju bitarna innan de sätts ihop till en låda och detta görs i en fanérpress som
kan hålla x-antal tons tryck.

Risken om man har för lågt tryck (N/mm2) är att du får luftbubblor mellan fanéret och stommen vilket
faktiskt kan leda till missljud :P

#16

Postad 03 september 2007 - 21:02

Unregistered978afc2c
  • Unregistered978afc2c
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0
Målade mina bokfärgade Dynavoice M65 i våras tillsammans med tv-bänken. Det blev grymt bra! Ytan förvånade mig allra mest, två målningar räckte för att det skulle se ut som om de var vita från början.

#17

Postad 05 september 2007 - 16:38

sucram_
  • sucram_
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

Målade mina bokfärgade Dynavoice M65 i våras tillsammans med tv-bänken. Det blev grymt bra! Ytan förvånade mig allra mest, två målningar räckte för att det skulle se ut som om de var vita från början.

<{POST_SNAPBACK}>



Hur gick du då tillväga?

Jag har precis målat om min Tv-bänk och ytan blir som en apelsin. Jag grundade först skivan och sedan målade direkt med brun färg på min vitlackade Tv-bänk.
Blev inte alls som jag tänkt mig.

#18

Postad 07 september 2007 - 19:22

Theo05
  • Theo05
  • Lärjunge

  • 431 inlägg
  • 0

Mitt tips om du vill byta ytfinnish.

Plocka isär högtalaren helt (element, anslutningar etc) och lämna in dem till en billackerare.

Kostar nog inte allt för många hundralappar och du får ett schysst resultat (en profesionell lackerare kan
ju verkligen lacka...)

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har också hört att detta skall vara det klart bästa alternativet! Dock har jag en följdfråga har någon en aning vad kostnaden skulle bli för ett par stativare?

Intresserad! B)

#19

Postad 08 september 2007 - 20:00

Matte75
  • Matte75
  • Lärjunge

  • 426 inlägg
  • 0

Jag har också hört att detta skall vara det klart bästa alternativet! Dock har jag en följdfråga har någon en aning vad kostnaden skulle bli för ett par stativare?

Intresserad!  :D

<{POST_SNAPBACK}>



Jag lämnade in mina stativ-högtalare igår till en lackerare som ska lacka dom pianosvart( högblankt) . Skulle gå på några hundralappar sa han. I och för sig så lackar han dom "svart" :D

Kan återkomma med exakta priser när jag hämtat dom.





http://inspirationsdesign.blogg.se/

#20

Postad 09 september 2007 - 07:13

Theo05
  • Theo05
  • Lärjunge

  • 431 inlägg
  • 0
Jag lämnade in mina stativ-högtalare igår till en lackerare som ska lacka dom pianosvart( högblankt) . Skulle gå på några hundralappar sa han. I och för sig så lackar han dom "svart" :)

Kan återkomma med exakta priser när jag hämtat dom.





http://inspirationsdesign.blogg.se/

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Härligt! Hoppas det blir bra! Lackerare är det detsamma som "billackerare"?

Ha det gott

/Eddie nr2

#21

Postad 09 september 2007 - 08:24

Matte75
  • Matte75
  • Lärjunge

  • 426 inlägg
  • 0

 

Härligt! Hoppas det blir bra! Lackerare är det detsamma som "billackerare"?

Ha det gott

/Eddie nr2

<{POST_SNAPBACK}>




Japp, det stämmer att det är en billackerare.


Matte.



http://inspirationsdesign.blogg.se/

Redigerat av Matte75, 09 september 2007 - 08:31.


#22

Postad 09 september 2007 - 11:36

Morfius
  • Morfius
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
[quote name='Theo05' date='Sep 9 2007, 07:13 ']
Jag lämnade in mina stativ-högtalare igår till en lackerare som ska lacka dom pianosvart( högblankt) . Skulle gå på några hundralappar sa han. I och för sig så lackar han dom "svart" ;)

Kan återkomma med exakta priser när jag hämtat dom.



Hoppas att det blir mycket bra och att du blir nöjd.
Det skulle vara hemskt kul att få se det fädiga resultatet så jag hoppas att du lägger upp lite fina bilder på högtalarna när dom är nymålade. :)

Mvh Morfius...

#23

Postad 09 september 2007 - 22:54

Matte75
  • Matte75
  • Lärjunge

  • 426 inlägg
  • 0

Hoppas att det blir mycket bra och att du blir nöjd. 
Det skulle vara hemskt kul att få se det fädiga resultatet så jag hoppas att du lägger upp lite fina bilder på högtalarna när dom är nymålade.  :D

Mvh Morfius...

<{POST_SNAPBACK}>


Jadå, jag kan lägga upp bilder när jag hämtat hem dom.

Matte.



http://inspirationsdesign.blogg.se/

#24

Postad 26 september 2007 - 05:23

Wiborg
  • Wiborg
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0


Hoppas att det blir mycket bra och att du blir nöjd. 
Det skulle vara hemskt kul att få se det fädiga resultatet så jag hoppas att du lägger upp lite fina bilder på högtalarna när dom är nymålade.  :)

Mvh Morfius...

<{POST_SNAPBACK}>


Jadå, jag kan lägga upp bilder när jag hämtat hem dom.

Matte.



http://inspirationsdesign.blogg.se/

<{POST_SNAPBACK}>


Nu blev jag också sugen på att måla om mina satteliter och center. Frontarna är i körsbärsträ och dom andra högtalarna i något ljust björkliknande fanér, passar inte så jäkla bra ihop alltså. Skulle vara kul att se/höra om resultatet och priset för att se om det kan vara värt det.

Ps. Nu längtar jag bara på att få flytta så jag kan visa lite bilder jag också :(

#25

Postad 29 februari 2008 - 12:39

Matte75
  • Matte75
  • Lärjunge

  • 426 inlägg
  • 0

Jag lämnade in mina stativ-högtalare igår till en lackerare som ska lacka dom pianosvart( högblankt) . Skulle gå på några hundralappar sa han. I och för sig så lackar han dom "svart" :D

Kan återkomma med exakta priser när jag hämtat dom.



Hoppas att det blir mycket bra och att du blir nöjd.
Det skulle vara hemskt kul att få se det fädiga resultatet så jag hoppas att du lägger upp lite fina bilder på högtalarna när dom är nymålade. :)

Mvh Morfius...



Hade helt glömt denna tråd, men bättre sent än aldrig:)

Om ni vill se bilder på det färdiga resultatet av de pianolackade högtalarna så kolla på bilderna i länken. På den tredje bilden uppifrån syns det ganska bra. Jag betalade 600kr för att få mina två fronthögtalare och min sub slipad , spacklad och lackad. Blev helnöjd med dom. Ser ut som helt nya högtalare. Syns inte ett spår av den gamla " vinylplasten" som satt på högtalarna och subben.

http://inspirationsd...ve.html#comment

Redigerat av Matte75, 01 mars 2008 - 16:14.


#26

Postad 01 juni 2008 - 14:22

Unregistered7da62804
  • Unregistered7da62804
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0

Hade helt glömt denna tråd, men bättre sent än aldrig:)

Om ni vill se bilder på det färdiga resultatet av de pianolackade högtalarna så kolla på bilderna i länken. På den tredje bilden uppifrån syns det ganska bra. Jag betalade 600kr för att få mina två fronthögtalare och min sub slipad , spacklad och lackad. Blev helnöjd med dom. Ser ut som helt nya högtalare. Syns inte ett spår av den gamla " vinylplasten" som satt på högtalarna och subben.

http://inspirationsd...ve.html#comment



länken funkar inte!

#27

Postad 02 juni 2008 - 21:33

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0
Blev riktigt fint Matte!

Korrekt länk

OT: Bara en fråga, vart gör du av tvn när du ser på proj?

Redigerat av Mr_Empa, 02 juni 2008 - 21:56.


#28

Postad 02 juni 2008 - 21:35

Unregisteredb8bb5cfd
  • Unregisteredb8bb5cfd
  • Lärjunge

  • 371 inlägg
  • 0
Såg ju riktigt nice ut.

Vad tycker du om högtalarställen. Har ett par högtalare med painolack och undrar om det kanske inte blir för mycket med dem men jag kanske har fel!?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.