Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

HDMI 1.3 - en kort presentation

21 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 24 augusti 2007 - 10:02

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

  • 34 inlĂ€gg
  • 0
Det pratas en hel del om HDMI-version 1.3 men vad Àr det egentligen för speciellt med just denna version och varför behövs den, eller behövs den kanske inte alls? I denna artikel presenterar Digitaltvexperten AB sin syn pÄ saken.
LÀs mer hÀr

#2

Postad 15 september 2007 - 11:47

Safaex
  • Safaex
  • Wannabe

  • 48 inlĂ€gg
  • 0
Intressant!

Tydligen har min tv 1.3, vilket jag var helt omedveten om nÀr jag investerade, happy day.

Bra artikel!

#3

Postad 16 september 2007 - 15:42

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • LĂ€rjunge

  • 305 inlĂ€gg
  • 0
Efter att vi skrev den hÀr artikeln har det framkommit lite mer. Inte minst vid vÄrt besök pÄ IFA.

Det finns idag ett antal tusen tillverkare i Kina som tillverkar periferi-produkter för HDMI, exempelvis switchar mm. NĂ€r vi trĂ€ffade ett antal av dem pĂ„ IFA stĂ€llde vi direkt frĂ„gan; Ă€r dessa produkter HDMI 1.3. ”Yes of course” svarade samtliga. NĂ€r vi sedan frĂ„gade om de hade ett ATC test protokoll eller certfikat som stödde deras pĂ„stĂ„ende sĂ„ svarade alla; No solly, solly! We don’t have dat.

NĂ€r man sedan frĂ„gade om de hade ett certfikat/medlemsbevis som visade att de var med i och betalade sina avgifter till HDMI-sammanslutningen (alla tillverkare som vill vara med och ta del av alla uppdateringar och vara med och utveckla och tillverka HDMI-produkter mĂ„ste vara medlemmar och betala en saftig avgift för detta) var svaret detsamma; No solly solly! We don’t have dat!

Detta innebÀr i korthet att de inte Àr medlemmar, de har heller inte tillgÄng till den fulla specen och alla uppdateringar som kommer. Detta innebÀr ocksÄ att deras produkter inte Àr/kommer att vara fullt HDMI 1.3 kompatibla, om de ens Àr kompatibla med nÄgon version. Ett enormt problem för alla att hantera.

Med andra ord, den 1.3 switchen du köper/funderar pÄ att köpa kanske inte alls Àr 1.3.

SÄ mitt rÄd Àr; köp av ett betrott företag som kan uppvisa certfieringar och annat som Àr nödvÀndigt. Exempelvis Cypress som legat i framkant i den hÀr teknologin sedan dess början.

//Göran

#4

Postad 17 september 2007 - 11:45

doomenicer
  • doomenicer
  • AnvĂ€ndare

  • 247 inlĂ€gg
  • 0
Om nu sjÀlva kontakten blir mindre pÄ 1.3 sÄ kan den ju omöjligtvis vara bakÄtkompitabel med de andra versionerna?

Vet inte om jag kan hÄlla med om att mindre Àr bÀttre. De Àr redan ganska smÄ.

#5

Postad 17 september 2007 - 12:27

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • LĂ€rjunge

  • 305 inlĂ€gg
  • 0
Kontakten blir inte automatiskt mindre. Det kommer att finnas tvÄ olika kontakter. Detta för att det skall vara lÀttare att implementera HDMI i bÀrbara apparater.

Är nog bara en tidsfrĂ„ga innan vi ser den första bĂ€rbara mediaspelaren typ ipod eller en mobiltelefon med HDMI-mini.

//Göran

#6

Postad 19 september 2007 - 13:11

pewi78
  • pewi78
  • ForumrĂ€v

  • 730 inlĂ€gg
  • 0
Hur Àr det igentligen med "bakÄtkompabiliteten" ex. 1.2(HD box) med 1.3(ev. ny TV) osv.

#7

Postad 19 september 2007 - 18:31

GambitSWE
  • GambitSWE
  • Wannabe

  • 32 inlĂ€gg
  • 0
HDMI Àr som de flesta standarder usb, ide, sata bakÄtkompatibelt, sÄ en ansluten hdbox (1.2) som Àr ansluten till en tv (1.3) kommer fungera som det Àr tÀnkt. Skulle du dÀremot ha en a/v förstÀrkare med 1.3 och en dvd/hddvd/blueray med 1.2 sÄ skulle tex lipsyncen inte fungera dÄ version 1.2 inte har den funktionen. RÀtta mig om jag har fel.

#8

Postad 19 september 2007 - 20:17

StarChild
  • StarChild
  • LĂ€rjunge

  • 297 inlĂ€gg
  • 0
Vad Àr skillnaden pÄ HDMI 1.3 och HDMI 1.3a dÄ?

mvh StarChild

#9

Postad 25 september 2007 - 19:20

GambitSWE
  • GambitSWE
  • Wannabe

  • 32 inlĂ€gg
  • 0
1.3a Àr nog en mindre mjukvaruuppdatering, till den befintliga 1.3 standarden. Vad jag kommit fram till , sÄ har bÄda samma specs', sÄ det Àr nog nÄgot liknande som en bios/firmware uppgradering som snart fÄr en uppföljare med 1.3b, men specifikationerna kommer att vara de samma om man skall tolka artiklarna som cirkulerar omkring.

Ganska tjatigt med med att varje ny hdmi version skall kunna överföra miljoner och billjoner fÀrger, som nÄgon high-end tv kanske faktiskt kan visa, men dÄ det inte finns nÄgon hd-dvd eller blue-ray skiva som stödjer dessa fÀrgdjup som nyare hdmi-versioner tillÄter. Lipsync stöd i all Àra, men resten?

Dessutom dessa problems som vissa upplever trots att bÄde receiver och hddvd/blueray spelare har 1.3? Det jag menar Àr att vissa recievrar mÄste bearbeta ljudet sjÀlva, medans andra vill ha den bearbetad av spelaren. (Dolby TrueHD etc).

Redigerat av GambitSWE, 25 september 2007 - 19:32.


#10

Postad 26 september 2007 - 00:17

Onaqui
  • Onaqui
  • AnvĂ€ndare

  • 104 inlĂ€gg
  • 0
MÄste man ha en specifik HDMI 1.3-kabel för att nyttja möjligheterna med 1.3?

#11

Postad 02 oktober 2007 - 17:44

Slakthus13
  • Slakthus13
  • Wannabe

  • 42 inlĂ€gg
  • 0
Tack för informationen. Jag har sjÀlv undrat vad det Àr för skillnad


Edit: Ang. kabel sÄ verkar det som man behöver ny för att fÄ full styrka.
Kolla lÀnken
http://www.calibex.c...DID=12916390011

Redigerat av Slakthus13, 02 oktober 2007 - 17:49.


#12

Postad 07 oktober 2007 - 08:10

erli
  • erli
  • Amatör

  • 56 inlĂ€gg
  • 0

1.3a Àr nog en mindre mjukvaruuppdatering, till den befintliga 1.3 standarden. Vad jag kommit fram till , sÄ har bÄda samma specs', sÄ det Àr nog nÄgot liknande som en bios/firmware uppgradering som snart fÄr en uppföljare med 1.3b, men specifikationerna kommer att vara de samma om man skall tolka artiklarna som cirkulerar omkring.

Ganska tjatigt med med att varje ny hdmi version skall kunna överföra miljoner och billjoner fÀrger, som nÄgon high-end tv kanske faktiskt kan visa, men dÄ det inte finns nÄgon hd-dvd eller blue-ray skiva som stödjer dessa fÀrgdjup som nyare hdmi-versioner tillÄter. Lipsync stöd i all Àra, men resten?

Dessutom dessa problems som vissa upplever trots att bÄde receiver och hddvd/blueray spelare har 1.3? Det jag menar Àr att vissa recievrar mÄste bearbeta ljudet sjÀlva, medans andra vill ha den bearbetad av spelaren. (Dolby TrueHD etc).

<{POST_SNAPBACK}>


HDMI 1.0: (Typ A/"Single Link")
165 MHz/4,95 Gbps bandbredd (1920x1200). 24 bits fÀrg (16,7 miljoner fÀrger), Dolby Digital (EX), DTS (ES), PCM Stereo 24 bit/192 KHz, PCM Surround 24 bit/96 KHz & HDCP-koprieringsskydd.

HDMI 1.0: (Typ B/"Dual Link")
Minst 330 MHz/9,9 Gbps bandbredd (2560x1600+).

HDMI 1.1:
DVD Audio (PCM/MLP).

HDMI 1.2a:
Super Audio CD (DSD), PC-stöd (RGB) & lÀgre spÀnningskrav.

HDMI 1.3a: (Typ A/"Single Link")
340 MHz/10,2 Gbps bandbredd (2560x1600+), "DeepColor" 48 bits fÀrg (281 biljoner fÀrger), Dolby True HD/Dolby Digital Plus, DTS-HD Master Audio/DTS-HD High Resolution Audio, PCM Stereo 24 bit/768 KHz, PCM Surround 24 bit/192 KHz, Mini-HDMI (Typ C), Automatisk LÀppsynk & xvYCC-fÀrgrymd.

HDMI: 1.3a (Typ B/"Dual Link") Àr Ànnu inte tagen i bruk, men specifikationen Àr öppen för introduktion om/nÀr behovet uppstÄr. Den enda skillnaden kommer dÄ att vara hur höga upplösningar (d.v.s. videobandbredd) standarden kan erbjuda.

#13

Postad 26 oktober 2007 - 13:57

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlĂ€gg
  • 0
Jag har en HDMI 1.3-frÄga som nÄgon i denna trÄd kanske vet nÄgot om.

Jag har en LCD-TV, Samsung 37 M87, med angivet att det Àr HDMI 1.3. (Har postat frÄgan i TV-trÄden, men ingen dÀr verkar veta nÄgot). För att göra en lÄng historia kort: ibland ser jag pÄ DVD (Samsung DVD-R155) med ljudet via TV:n och mÄste dÄ vÀlja ljudformatet PCM och ibland anvÀnder jag surrounden och mÄste dÄ ha ljudformat bitsteram. NÀr jag valt bitstream dyker följande meddelande upp pÄ TV-skÀrmen: "HDMI-ljud stöds ej".

I TV:ns manual kan man lÀsa: "De externa enheter som stöder lÀgre versioner av HDMI-lÀget kan inte implementera ljudutgÄng för TV:n med den senaste HDMI-versionen (HDMI 1.3)" (sidan 5). Hur ska man tolka det? Betyder det att DVD-spelaren har HDMI 1.2 (har inte lyckats fÄ fram den infon) och att problemet skulle lösas om DVD-spelaren haft HDMI 1.3? 1.3 Àr ju bakÄtkompatibelt.

Tacksam för er hjÀlp!

Redigerat av Mange36, 26 oktober 2007 - 13:58.


#14

Postad 15 november 2007 - 12:12

GambitSWE
  • GambitSWE
  • Wannabe

  • 32 inlĂ€gg
  • 0

Jag har en HDMI 1.3-frÄga som nÄgon i denna trÄd kanske vet nÄgot om.

Jag har en LCD-TV, Samsung 37 M87, med angivet att det Àr HDMI 1.3. (Har postat frÄgan i TV-trÄden, men ingen dÀr verkar veta nÄgot). För att göra en lÄng historia kort: ibland ser jag pÄ DVD (Samsung DVD-R155) med ljudet via TV:n och mÄste dÄ vÀlja ljudformatet PCM och ibland anvÀnder jag surrounden och mÄste dÄ ha ljudformat bitsteram. NÀr jag valt bitstream dyker följande meddelande upp pÄ TV-skÀrmen: "HDMI-ljud stöds ej".

I TV:ns manual kan man lÀsa: "De externa enheter som stöder lÀgre versioner av HDMI-lÀget kan inte implementera ljudutgÄng för TV:n med den senaste HDMI-versionen (HDMI 1.3)" (sidan 5). Hur ska man tolka det? Betyder det att DVD-spelaren har HDMI 1.2 (har inte lyckats fÄ fram den infon) och att problemet skulle lösas om DVD-spelaren haft HDMI 1.3? 1.3 Àr ju bakÄtkompatibelt.

Tacksam för er hjÀlp!


Har ungefÀr samma text pÄ min tv, och jag kan förestÀlla att mÄnga andra med. PCM kodningen Àr standard instÀllningen för nÀstan alla dvd-spelare. Om du har PCM instÀllt pÄ din dvd, och ansluter den till tv'n, sÄ ser du ingen text pga att pcm-kodningen skickar en 2-kanals ljudström. PCM kodningen anvÀnds i vanliga CD-skivor samt i nÄgra filformat som tex wav. PCM Àr en tidig kodning, dÀrför brukar filerna oftast vara stora, till skillnad frÄn andra kodningar som exempelvis mp3, dÀr man kan slÀnga in över hundra lÄtar pÄ samma skiva. Skulle du lyssna genom din a/v förstÀrkare, sÄ skulle den inte upptÀcka att signalen innehÄller 5.1 ljud, som dolby digital 5.1 och dts. FörstÀrkaren skulle bara kunna duplicera stereo ljudet ut genom mÄnga högtalare, men inte Äterge de olika ljudbilderna som 5.1 ljud erbjuder.

Har du dvd'n instÀlld pÄ bitstream, sÄ skickar ju dvd'n 5.1 ljud ut genom kabeln, och Àven om din tv-stödjer ljud, sÄ vet den ocksÄ att den bara har tvÄ inbyggda högtalare, och dessa kan inte Äterge 5.1 ljud.

#15

Postad 16 november 2007 - 08:35

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlĂ€gg
  • 0
GambitSwe!
Tack för ditt svar!
Trist att TV:n inte klarar av att ta emot och omvandla en 5.1 bitstream till stereo. Det trodde man ju ÀndÄ att en ny platt-tv skulle klara. Men jag fÄr vÀl leva med att vÀxla ljudformat i menyn. Eller ocksÄ fÄr jag skaffa en till DVD-spelare som bara körs med projektor och surround.

Men jag förstÄr fortfarande inte formuleringen i TV:ns manual. Gör du det?

#16

Postad 29 november 2007 - 17:11

GambitSWE
  • GambitSWE
  • Wannabe

  • 32 inlĂ€gg
  • 0

GambitSwe!
Tack för ditt svar!
Trist att TV:n inte klarar av att ta emot och omvandla en 5.1 bitstream till stereo. Det trodde man ju ÀndÄ att en ny platt-tv skulle klara. Men jag fÄr vÀl leva med att vÀxla ljudformat i menyn. Eller ocksÄ fÄr jag skaffa en till DVD-spelare som bara körs med projektor och surround.

Men jag förstÄr fortfarande inte formuleringen i TV:ns manual. Gör du det?


"De externa enheter som stöder lÀgre versioner av HDMI-lÀget kan inte implementera ljudutgÄng för TV:n med den senaste HDMI-versionen (HDMI 1.3)"

Ärligt talat gör jag inte det heller. Jag tolkar det sĂ„ att enheter med 1.2 eller lĂ€gre version inte kan skicka ljudet till tv'n dĂ„ den har en högre hdmi version. Det gör mig dĂ„ förbryllad, dĂ„ det Ă€r exakt det som inte skall hĂ€nda. Ok, lipsync och mindre bandbredd och allt det som innebĂ€r med 1.3 kan inte anvĂ€ndas, men varför inget ljud. Ingen aning faktiskt.

Första gÄngen jag lÀsta meningen, uppfattade jag den helt annorlunda. Jag förstod den sÄ att tv'n inte kunde skicka signalen genom hdmi-utgÄngen till en enhet som har lÀgre hdmi-version. Fast det Àr ju lite knasigt med tanke pÄ att signalen gÄr andra vÀgen, frÄn externa enheter TILL tv'n.

Samsung mÄste ha anvÀnt sig av babelfish eller vad det nu heter för att översÀtta manualen, för den meningen Àr verkligen knasig.

Jag skulle rekomendera dig att höra av dig till samsung för lite klarhet, dÄ hdmi-versioner skall vara kompatibla med varandra oavsett version.

#17

Postad 07 december 2007 - 09:15

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlĂ€gg
  • 0
GambitSwe!
Tack för din tolkning. Jag har löst problemet genom att skaffa en annan DVD-spelare. Köpte en begagnad LG. Den klarar av att skicka bitstream till avkodaren och pcm till TV:n utan att jag varje gÄng behöver Àndra i spelarens ljudinstÀllningar.

#18

Postad 07 januari 2008 - 09:23

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • LĂ€rjunge

  • 305 inlĂ€gg
  • 0

I TV:ns manual kan man lÀsa: "De externa enheter som stöder lÀgre versioner av HDMI-lÀget kan inte implementera ljudutgÄng för TV:n med den senaste HDMI-versionen (HDMI 1.3)" (sidan 5). Hur ska man tolka det? Betyder det att DVD-spelaren har HDMI 1.2 (har inte lyckats fÄ fram den infon) och att problemet skulle lösas om DVD-spelaren haft HDMI 1.3? 1.3 Àr ju bakÄtkompatibelt.

Tacksam för er hjÀlp!


TyvĂ€rr sĂ„ blev inte HDMI den GÔA standard som alla hoppats pĂ„.

Det finns ett antal tillverkare som har valt att "skruva" lite i standarden/specifikationen för att de tycker det passar dem och deras apparater bÀttre. Sedan vÀljer de att skriva en "trudelutt" i manualen för att ursÀkta sig.

Samsung har gjort det flera gÄnger, bl.a ocksÄ nÀr det gÀller att koppla PC till apparater över HDMI.

SÄ det Àr egentligen inte ett kompatibilitetsproblem mellan versioner, utan det Àr för att de har valt att bygga det sÄ. SÄ Àr det nÀr man tycker att man Àr sÄ stor och kan göra som man vill.

De Àr tyvÀrr inte heller ensamma med att förÀndra/skruva i specen. MÄnga Àr det!

//Göran

#19

Postad 07 januari 2008 - 20:22

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlĂ€gg
  • 0

I TV:ns manual kan man lÀsa: "De externa enheter som stöder lÀgre versioner av HDMI-lÀget kan inte implementera ljudutgÄng för TV:n med den senaste HDMI-versionen (HDMI 1.3)" (sidan 5). Hur ska man tolka det? Betyder det att DVD-spelaren har HDMI 1.2 (har inte lyckats fÄ fram den infon) och att problemet skulle lösas om DVD-spelaren haft HDMI 1.3? 1.3 Àr ju bakÄtkompatibelt.

Tacksam för er hjÀlp!


TyvĂ€rr sĂ„ blev inte HDMI den GÔA standard som alla hoppats pĂ„.

Det finns ett antal tillverkare som har valt att "skruva" lite i standarden/specifikationen för att de tycker det passar dem och deras apparater bÀttre. Sedan vÀljer de att skriva en "trudelutt" i manualen för att ursÀkta sig.

Samsung har gjort det flera gÄnger, bl.a ocksÄ nÀr det gÀller att koppla PC till apparater över HDMI.

SÄ det Àr egentligen inte ett kompatibilitetsproblem mellan versioner, utan det Àr för att de har valt att bygga det sÄ. SÄ Àr det nÀr man tycker att man Àr sÄ stor och kan göra som man vill.

De Àr tyvÀrr inte heller ensamma med att förÀndra/skruva i specen. MÄnga Àr det!

//Göran



Tack Göran!
Det betyder att man inte kan lita alltför mycket pÄ specarna, utan alltid mÄste lÀsa manualen ordentligt innan man handlar. Om man nu kan tolka den. Det Àr ju, som sagt, inte alltid sÄ lÀtt. :)

#20

Postad 13 januari 2008 - 17:29

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

  • 1 029 inlĂ€gg
  • 0
TÀnkte frÄga om Deep Color & det övriga 32/48-bits som stödjs av hdmi 1.3. Vilka tillÀmpningar Àr aktuella för denna teknologi, kommer vi fÄ se det pÄ HD-formaten?

Eller Àr tÀnkt för att tex anvÀndas pÄ grafikkort, tv-spel mm?

#21

Postad 14 januari 2008 - 20:30

shuriken
  • shuriken
  • ForumrĂ€v

  • 851 inlĂ€gg
  • 0
HDMI-versioner

#22

Postad 24 oktober 2008 - 15:59

_Boggan
  • _Boggan
  • Wannabe

  • 30 inlĂ€gg
  • 0
Om man har ett asus xonar 1.3 ljudkort i datorn, och en receiver med hdmi 1.3a version, och vill skicka hd ljud frÄn bluray filmer.
MĂ„ste dĂ„ kabeln vara hdmi 1.3 ? Är helt lost. :(



0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.