Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Begagnad Sony VPL-WS270ES Eller ny Epson TW-7100

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 december 2023 - 17:28

Anton999
  • Anton999
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej allihopa!
Efter att ha flyttat ut från en villa där jag kunde ha ett dedikerat rum för hemmabio, planerar jag nu att göra en ny hemmabio i min nya lägenhet.
Min budget är inte obegränsad och jag tittar för närvarande på två alternativ:
1. Helt ny Epson TW-7100 + helt ny Euroscreen TT React 3.0
2. Begagnad Sony VPL-WV270ES + helt ny Euroscreen TT React 3.0

Uppenbarligen är Sony VPL-WS270ES en bättre projektor, med bättre objektiv, etc etc, men jag kan bara köpa den begagnad. Nytt är utanför min budget.
Så jag kunde köpa en 5 år gammal Sony WS270ES och jag skulle få chansen att kolla upp den, leta efter problem etc. Lamptimern säger 3629 timmar och den har aldrig ändrats. Men vad skulle du säga är den "förväntade livslängden" för en projektor i den prisklassen? Vid 5 år kommer jag att förvänta mig några problem under de kommande 3, 5 eller 10 åren? Med andra ord skulle jag veta om lampans livslängd, men jag undrar över själva projektorn.
Och vad ska jag titta efter när jag inspekterar projektorn innan jag köper den? Och låt oss säga att den ser välskött ut och i perfekt skick, är det värt att köpa en 5 år gammal projektor, eller kompromissa lite med bildkvalitet men köpa en ny?

Stort tack till alla som vill dela med sig av sina erfarenheter och synpunkter!

#2

Postad 22 december 2023 - 17:48

Djhedan
  • Djhedan
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Beror nog lite på hur det ser ut i rummet i övrigt. Jag hade en Samsung SPA-800B när den var ny. Sen gick den sönder och jag köpte en Epson TW7300 vilket måste ses som en klar nedgradering. Men tycker bilden blev bättre för att den kan trycka på med mer ljus.

Duk Stewart Firehawk G3 110" Widescreen. Kör du 2:35 format kan det ju vara skönt med motordriven zoom som Epson har.


Redigerat av Djhedan, 23 december 2023 - 01:11.


#3

Postad 23 december 2023 - 08:59

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 699 inlägg
  • 0

Om 270 presterar som den ska, så är det en stor skillnad i bildkvalitet. Vi talar inte om nyanser, det är olika nivåer. Sen om lampan gått så pass långt så är det bara köpa ny direkt. Då kommer bilden också lyfta rejält. Sen vet du säkert att 270 saknar linsminne, så den gör sig bäst på 16:9. Den har heller inte iris som kan strypa ljusflödet, men det behöver inte göra ngt om den ska hänga i ett mer vanligt rum i din lgh. Då behöver du ändå ljuset och är duken tillräckligt stor så gäller detsamma även om man har ljuskontroll. 
 

När du tittar på 270 så är det bra om du kan kika i 16:9 så du får se ”hela” bilden. Titta efter ev färgskiftningar mm. Har sett det ngn gång och det har iofs då berott på damm som gått att få bort. Rörande livslängd på maskinen och rek att gå på en äldre proj så måste du själv ta det beslutet. Det är nära omöjligt att veta hur länge den kommer leva. Den kan gå sönder imorgon eller hålla i tio år till. Sony i denna klass brukar ha bra kvalitet så jag skulle inte vara oroad. Vet att det finns en ägare av en 260 här på forumet som kört den riktigt länge och bytt många lampor. Den är enligt uppgift still going strong. 
 

Jag har själv en 570 som jag köpte julen 2019. Den hade då ett år på nacken som demo. Dvs den är väl dryga fem år nu. Fungerar som den ska och jag är mkt nöjd med den. Den fick ny lampa förra året. Lampan hade då gått ca 2500 timmar. Lyftet efter bytet var enormt. När jag köpte denna så jämförde jag mot min gamla hw40 och Epson 9400. Skillnaden är så påtaglig att det var relativt lätt att ta kosten för 570. En 270 har ”samma” bildkvalitet fast utan iris. 


Redigerat av DPC, 23 december 2023 - 09:00.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.