Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BenQ W1070

2216 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#2101

Postad 26 juni 2015 - 09:32

davvekulneff
  • davvekulneff
  • Lärjunge

  • 346 inlägg
  • 0
Har monterat och fått upp och är helnöjd då jag spelat lite Xbox 360 nhl15. Dock har jag inte provat 3d. Hur startar jag upp en 3D film från datorn? Kan man få en guide? Finns ju en 3D knapp på fjärren, men osäker på vad den gör. Har tidigare kört 3D film via KMplayer, men är öppen för förslag för att det ska funka. Behöver veta inställningar på datorn etc och vad och vilken ordning man ska trycka typ...

Redigerat av davvekulneff, 04 juli 2015 - 11:08.


#2102

Postad 11 juli 2015 - 14:01

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 945 inlägg
  • 0

Kikar lite på denna, eller 1070+... vad är skillnaderna egentligen? Verkar som + har lite lägre ljudnivå, och det där trådlösa, som jag inte är intresserad av... finns det horisontell L-shift på den?

Det skiljer en tusenlapp, men bor nära netonnet i Ullared, och där finns inte 1070 kvar, bara 1070+, så funderar på om den tusenlappen är värd det där pluset... :)



#2103

Postad 12 juli 2015 - 20:34

Unregisteredcf6b1eda
  • Unregisteredcf6b1eda
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0

Tjena.

 

Det small till om projektorn och började ryka, projektorn startar men får ingen bild och stänger då av sig själv, antar att det är lampan..

 

Projektorn är inköpt 2014-01-24 från komplett.se

Har jag fått ett måndags exemplar eller varför håller inte lampan längre? Har alltid kört projektorn i smartecoläget som skall ge cirka 6000 brinntimmar.

 

Vad kostar en lampa? Går det att beställa från ebay? Kan man ringa komplett och höra varför den inte håller längre? Är det svårt att byta själv?

 

Mvh



#2104

Postad 12 juli 2015 - 23:55

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0

Sök hära;  https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=116629



#2105

Postad 13 juli 2015 - 00:47

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
På 1.5år kan man komma upp i ganska många timmar ;) Hur många timmar har lampan gått? Jag vet att tex hembiobutiken lämnar 1års eller 1000h lampgaranti.

Ifall garantin gått ut blir det till att köpa ny lampa och även lamphus ifall man vill göra det enkelt för sig. Lite dyrare men smidigare :)

#2106

Postad 13 juli 2015 - 10:40

Freddusen
  • Freddusen
  • Lärjunge

  • 274 inlägg
  • 0
Elgiganten har 10 % på projektorer och dukar i veckan. 1070 finns för 5661 men de har däremot inte 1070+.
Har själv stirrat mig blind på 1070+ men vet inte hur mycket mer jag vill betala för den.
Vad exakt ger den trådlösa möjligheten som 1070+ ger?

#2107

Postad 13 juli 2015 - 11:36

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 945 inlägg
  • 0

Helv*** vad bra pris... måste det komma mitt i sommaren! :ph34r:

 

Edit: Hur funkar lens shiften neråt om den står på "rätt" sida, alltså på fötterna?

Har en hylla jag skulle kunna montera upp igen som jag haft förr, men projektorn jag hade innan hade riktigt bra lensshift, hyllan kommer sitta rätt högt upp...


Redigerat av Garrett, 13 juli 2015 - 12:39.


#2108

Postad 13 juli 2015 - 13:21

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

Vad exakt ger den trådlösa möjligheten som 1070+ ger?

Det har nämts ett x antal gånger i denna tråd men vi provar igen.

Skillnaden mellan w1070 vs 1070+ är att den senare har man möjlighet att slippa dra en lång hdmi kabel. Dock behöver man kompletera med ett sånt här kit för att få det att funka att köra utan en lång hdmi kabel: https://www.komplett...-hd-kit/824839#

Har man möjlighet och kan tänka sig att dra en lång hdmi kabel så är w1070 mest prisvärd då det går att hitta en fungerande lång hdmi kabel för ca 500:-

Dock vill jag tillägga att har man tänkt ha en längre kabel än 10m så vill jag rekommendera att man köper en hdmi kabel av bättre kvalite för att inte riskera att tappa signalen med jämna mellanrum.

Redigerat av MikeVKR, 13 juli 2015 - 13:29.


#2109

Postad 13 juli 2015 - 14:00

Freddusen
  • Freddusen
  • Lärjunge

  • 274 inlägg
  • 0

Helv*** vad bra pris... måste det komma mitt i sommaren! :ph34r:

Jag hade tänkt beställa duk och takfäste i veckan och sen vänta någon vecka på projektorn och då siktat in mig på 1070+.
Nu vet jag inte hur fasen man ska göra. Börjar bli för stor prisskillnad för att motivera mig.

Det har nämts ett x antal gånger i denna tråd men vi provar igen.

Skillnaden mellan w1070 vs 1070+ är att den senare har man möjlighet att slippa dra en lång hdmi kabel. Dock behöver man kompletera med ett sånt här kit för att få det att funka att köra utan en lång hdmi kabel: https://www.komplett...-hd-kit/824839#

Har man möjlighet och kan tänka sig att dra en lång hdmi kabel så är w1070 mest prisvärd då det går att hitta en fungerande lång hdmi kabel för ca 500:-

Tack. Ändå har jag bläddrat och läst igenom den här tråden (dock mer allmänt än för att hitta svar på den här frågan), men blev mer att ögna igenom mot slutet så ber om ursäkt :)

Trådlösa delen känns inte vettig för min del. Blir för stor skillnad för att vara värt för min del.

Ljudnivå, ljusstyrka och strömförsörjd-USB kvar. Strömförsörjd-USB hade verkligen inte skadat för min del... men ska jag ändå dra en vettig lösning för strömmen till projektorn är det inget merjobb att lösa den punkten samtidigt.
Ljudnivån känns viktig, är det någon som jämfört och kan göra en jämförelse?

#2110

Postad 13 augusti 2015 - 17:39

Unregistered6a9f33a8
  • Unregistered6a9f33a8
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Funderar på att köpa en W1070.

Är det ngn som har testat eller använder Chromecast med W1070?

Hur ska man koppla, eller hur fungerar det med ljudet?



#2111

Postad 13 augusti 2015 - 19:38

lamm
  • lamm
  • Användare

  • 155 inlägg
  • 0

Har inte hunnit läsa igenom hela tråden utan bara använt sökfunktionen utan att lyckats hitta infon jag söker.

 

På det avstånd jag ska ha projektorn på och med den dukstorlek jag har kommer min lensshift möjlighet vara 0-12.4cm. Jag funderar lite på att montera projektorn så att jag behöver använda 6cm lensshift för att gardera mig mot fästets eventuella kvalitetsbrister samt att det skulle gå lite smidigare/snabbare att montera då.

 

Dum ide?

Har någon sett några bildkvalitetsförsämringar vid lensshift på denna projje?



#2112

Postad 13 augusti 2015 - 19:56

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0
Du får ingen bildförsämring med lensshift... Du tänker nog på keystone!

#2113

Postad 13 augusti 2015 - 21:41

lamm
  • lamm
  • Användare

  • 155 inlägg
  • 0

keystone vet jag är kass men är osäker på hur lensshift påverkar...



#2114

Postad 14 augusti 2015 - 22:21

Freddusen
  • Freddusen
  • Lärjunge

  • 274 inlägg
  • 0

Funderar på att köpa en W1070.
Är det ngn som har testat eller använder Chromecast med W1070?
Hur ska man koppla, eller hur fungerar det med ljudet?

Vi kopplade chromecast in i förstärkaren och sen vidare till projektorn.

#2115

Postad 15 augusti 2015 - 22:23

guigzy
  • guigzy
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Någon här som använder W1070 tillsammans med en 90"-duk?

 

Undrar isf på vilken höjd ni monterat projektorn och duken?



#2116

Postad 16 augusti 2015 - 09:11

lamm
  • lamm
  • Användare

  • 155 inlägg
  • 0

Någon här som använder W1070 tillsammans med en 90"-duk?

 

Undrar isf på vilken höjd ni monterat projektorn och duken?

 

duk: ögonen i höjd med 1/3 från dukens nedkant

proj: http://www.benq.com/...atiocalculator/


Redigerat av lamm, 16 augusti 2015 - 09:14.


#2117

Postad 16 augusti 2015 - 18:27

Asprarn
  • Asprarn
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Bah, renoverade i rummet och böt till vägghylla (eftersom mitt svindyra takfäste gängade fel när jag monterade det första gången så det gick sönder när jag skulle plocka ner skiten) och nu är det några centimeter för långt till andra sidan för att komma ner i 90".

 

Suck...

 

Finns det någon lösning på detta kanske?

 

Jag är 50cm från godkänt avstånd ;((


Redigerat av Asprarn, 16 augusti 2015 - 19:08.


#2118

Postad 17 augusti 2015 - 20:19

Freddusen
  • Freddusen
  • Lärjunge

  • 274 inlägg
  • 0

Någon här som använder W1070 tillsammans med en 90"-duk?

Undrar isf på vilken höjd ni monterat projektorn och duken?


Projektorn sitter i ett takfäste som är 60cm.
Från taket till bildyta är det ca 70cm. Började nu fundera på att hissa ned duken lite till, men får se hur det blir.
Har duken i en vägghylla, se bilder https://www.minhembi...eddusen/356625/
Edit: har ca 2,40 i takhöjd.

#2119

Postad 17 augusti 2015 - 21:19

guigzy
  • guigzy
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Projektorn sitter i ett takfäste som är 60cm.
Från taket till bildyta är det ca 70cm. Började nu fundera på att hissa ned duken lite till, men får se hur det blir.
Har duken i en vägghylla, se bilder https://www.minhembi...eddusen/356625/
Edit: har ca 2,40 i takhöjd.


Aha ok!
Antar att du har projektorn precis ovanför soffan då?
Problemet för mig är att mitt rum är 3,60...w1070 måste sitta cirka 2,60 ut från 90"-duken.
M.a.o projjen hamnar nästan mitt ute i rummet.
Svåra beslut när man dessutom inte vill ha duken sittandes för högt.

Efter att ha känt lite på det vill jag egentligen ha den cirka 0,60m från golv.

#2120

Postad 18 augusti 2015 - 11:28

Freddusen
  • Freddusen
  • Lärjunge

  • 274 inlägg
  • 0

Aha ok!
Antar att du har projektorn precis ovanför soffan då?
Problemet för mig är att mitt rum är 3,60...w1070 måste sitta cirka 2,60 ut från 90"-duken.
M.a.o projjen hamnar nästan mitt ute i rummet.
Svåra beslut när man dessutom inte vill ha duken sittandes för högt.

Efter att ha känt lite på det vill jag egentligen ha den cirka 0,60m från golv.



Ja precis, den hänger rakt ovanför soffan. För oss fungerar det bra och den är inte i vägen på något sätt. Den lever om lite om man tänker på det men koncentrerar man sig på film/spel lägger inte vi märke till det.

Att hänga den på samma höjd mitt i rummet hade inte varit ett alternativ för oss. Det blir för lågt. Rakt över ett bord kanske skulle fungera, men kanske inte så speciellt snyggt.
Har du redan köpt projektor/duk? Av allt att döma så är det här en oerhört prisvärd projektor men du kanske måste kolla på någon som du kan hänga längre ifrån duken? Eller större duk?

#2121

Postad 18 augusti 2015 - 14:02

guigzy
  • guigzy
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Ja precis, den hänger rakt ovanför soffan. För oss fungerar det bra och den är inte i vägen på något sätt. Den lever om lite om man tänker på det men koncentrerar man sig på film/spel lägger inte vi märke till det.

Att hänga den på samma höjd mitt i rummet hade inte varit ett alternativ för oss. Det blir för lågt. Rakt över ett bord kanske skulle fungera, men kanske inte så speciellt snyggt.
Har du redan köpt projektor/duk? Av allt att döma så är det här en oerhört prisvärd projektor men du kanske måste kolla på någon som du kan hänga längre ifrån duken? Eller större duk?

Sant!
Jag har jämfört lite med W1300... som händelse hittade jag en returnerad sådan på elgiganten idag.
7495kr skulle dom ha för den... såklart all garanti o.s.v.
Skulle ni slå till???

Lite osäker på ljudnivån dock. Den är specad några decibel högre än W1070.
Och folk verkar ju tycka att den väsnas nog mycket.

Sen verkar ju en del ha haft lite problem med IR-mottagaren till fjärrkontrollen...samt vissa problem med överhettning när man hänger den upp- och ner.... eller är dessa problem åtgärdade?

Edit: Ska även tillägga att jag inte kommer kunna montera projjen förrän om cirka 2mån då vi renoverar...är det kanske vanskligt att överstiga 30dagars öppet köp?

Redigerat av guigzy, 18 augusti 2015 - 14:06.


#2122

Postad 23 augusti 2015 - 10:48

Unregistered9e4096b0
  • Unregistered9e4096b0
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0

Tjo. Har börjat kolla lite lätt på att införskaffa en projektor nu när jag ska flytta in i en ny stor lägenhet. Det blir i ett ljust vardagsrum, hur ljust det är där vet jag inte men ena väggen har ett stort fönster i alla fall. Får utvärdera när jag får tillgång :)

 

Har fortfarande inte gjort ett val om jag ska införskaffa en enorm tv istället eller köra en combo mellan TV och projektor men efter att ha  surfat runt  verkar det som att det är den här som gäller. Sjukt poppis projektor. Hur är den att gamea på då jag även kommer köra min ps4a på den?

 

Och vad skiljer egentligen 1300, 1070 och 1070+  åt. Kanske är lika bra bildmässigt?

 

Tack!



#2123

Postad 23 augusti 2015 - 13:21

novaland
  • novaland
  • Veteran

  • 2 004 inlägg
  • 0

Tjo. Har börjat kolla lite lätt på att införskaffa en projektor nu när jag ska flytta in i en ny stor lägenhet. Det blir i ett ljust vardagsrum, hur ljust det är där vet jag inte men ena väggen har ett stort fönster i alla fall. Får utvärdera när jag får tillgång :)

 

Har fortfarande inte gjort ett val om jag ska införskaffa en enorm tv istället eller köra en combo mellan TV och projektor men efter att ha  surfat runt  verkar det som att det är den här som gäller. Sjukt poppis projektor. Hur är den att gamea på då jag även kommer köra min ps4a på den?

 

Och vad skiljer egentligen 1300, 1070 och 1070+  åt. Kanske är lika bra bildmässigt?

 

Tack!

 

Min sambo använder en 1070 för att spela med sin PS4:a på. Har ett ljust vardagsrum med grå 95" duk från vår förra lägenhet. Nu sommartid så går det inte att spela så bra förens det har blivit mörkare ute. Ljudmässigt så låter den ganska duktigt även om det finns mer högljudande projektorer. Generellt så tycker jag att det fungerar bra.

 

Om jag inte skulle ha projektorn och jag skulle stå där jag står idag så skulle jag nog skaffa en 65" TV istället. Man slipper ljudet från projektorn och har en ljusstarkare produkt. Det känns inte så pyssligt att "bara" strötitta på TV om man vill, även om jag för all del har en väldungerande multifjärr som är bra programmerad. Jag håller koll på tv-priserna dessutom, för jag kommer nog skaffa en TV förr eller senare för att byta ut min gamla 40":are... då kanske dessutom projektorn får stryka med i samma vända, vem vet.



#2124

Postad 25 augusti 2015 - 19:26

stuk
  • stuk
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

5990 på Komplett nu. Jag slog till. Blev ett sådant här fäste också, någon som vet om det är bra:https://www.komplett...-takfste-axp210

 

Sätter upp projektorn först och väljer duk och storlek sen. Kommer sitta på runt 3,5 meters avstånd med projiceringsavstånd som max 3,3 m. Funderar på hur stort man kan gå innan det blir för stort/nära? 108"?

Jag tänkte också få in kabel-TV till den. Är smidigaste lösningen att koppla in en gammal video? Med S-video (för ljud och bild) till min Pioneer https://www.prisjakt...kt.php?p=622497 och sedan vidare med HDMI till projektorn?



#2125

Postad 25 augusti 2015 - 21:09

Unregistered9e4096b0
  • Unregistered9e4096b0
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0

Urgh, Flyttar inte in i min nya lgh förräns i december, Känns som det är smartast o vänta, snyft. får väl hoppas på ny kampanj till julhandeln ;)

 

Novaglad: Kommer nog försöka köra en combo, Inte allt för tokdyr projektor, inte allt för tokdyr TV, kanske 65 istället för 75 så att säga ;)


Redigerat av Unregistered9e4096b0, 25 augusti 2015 - 21:10.


#2126

Postad 31 augusti 2015 - 20:57

stuk
  • stuk
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

Jag håller på att mäta på http://www.benq.com/...ratiocalculator/ och märker att projektorfästet på 20 cm kanske är lite väl kort. Hur mäter man "Distance from the ceiling"? Om projektorfästet är 20 cm, skall jag då räkna på 20 cm eller räknar man till mitten av linsen så att det blir några centimeter till?

Höjd till taket är 2,38 m och projektorn kan som längst placeras cirka 3,3 m ifrån. Jag har köpt en ramspänd duk på 104". 

Enligt beräkningen måste jag då ha duken 0,82 m från golv, vilket känns för högt. Vad menas med lens shift på 0,78m? Om jag använder lens shift, vilken lägsta höjd från golv kan jag då ha duken?

http://oi59.tinypic.com/2ebyiiv.jpg

Jag hade för övrigt tidigare en Sanyo PLV-Z2000. Vad kan jag förvänta mig för skillnad med denna?

 



#2127

Postad 01 september 2015 - 06:46

novaland
  • novaland
  • Veteran

  • 2 004 inlägg
  • 0

Jag håller på att mäta på http://www.benq.com/...ratiocalculator/ och märker att projektorfästet på 20 cm kanske är lite väl kort. Hur mäter man "Distance from the ceiling"? Om projektorfästet är 20 cm, skall jag då räkna på 20 cm eller räknar man till mitten av linsen så att det blir några centimeter till?

Höjd till taket är 2,38 m och projektorn kan som längst placeras cirka 3,3 m ifrån. Jag har köpt en ramspänd duk på 104". 

Enligt beräkningen måste jag då ha duken 0,82 m från golv, vilket känns för högt. Vad menas med lens shift på 0,78m? Om jag använder lens shift, vilken lägsta höjd från golv kan jag då ha duken?

http://oi59.tinypic.com/2ebyiiv.jpg

Jag hade för övrigt tidigare en Sanyo PLV-Z2000. Vad kan jag förvänta mig för skillnad med denna?

 

stuk: Det optimala är ju att slippa använda lensshift, för det ska enligt somliga ge mindre försämrigar i bilden. Lensshiften kan man väl använda som slutgiltig inställningsmöjlighet och inget man ska planera att använda.

 

Jag misstänker att det är till överkant av projektorn som man räknar, men det skulle vara ca 5cm skillnad om det är till mitten av linsen, vilket väl täcks in av en neutral lensshift. De 78cm är de spann du har, dvs från högsta till lägsta nivån.... Vid 1x zoom hade det varit nästan en meter, dvs 15% (x2) av 330cm, men med zoom blir det lite mindre. Dela det med två så har du vad du kan sänka duken, dvs c:a 39cm vilket får din duk 45cm från golv. Men då hamnar du verkligen på max lensshift och det är nog inget som någon rekomenderar.

 

Jag skulle föreslå ett längre fäste. Själv är mitt fäste precis så att en 1.80 lång person inte slår i huvudet, dessutom sitter det precis ovan ryggstödet på soffan och där är det ingen som går... och man står inte heller i soffan :P



#2128

Postad 01 september 2015 - 09:44

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

stuk: Det optimala är ju att slippa använda lensshift, för det ska enligt somliga ge mindre försämrigar i bilden. Lensshiften kan man väl använda som slutgiltig inställningsmöjlighet och inget man ska planera att använda.

Det är skillnad på lens shift och lens shift. 

 

"Lens shift" hos BenQ W1070 är mer att betrakta som en variabel offset inom intervallet 10 till 30% av bildhöjden vilken blir en justeringsmån på 2-3 decimeter. Optiken är redan rätt dålig så där är användningen sak samma. Det är mer en finess för att slippa måtta in duken på exakt centimeter.

 

Lens shift på större projektorer från Epson, Panasonic med flera kan gå till 100% av bildhöjden uppåt och nedåt, 40% åt sidorna och liknande och alltså flytta positionen på bilden metervis. Då skjuts ljuset i högre grad mot projektoroptikens kanter och optik blir sämre ju närmare kanten man kommer med användningen. Där kan mycket lens shift tydligt påverka bilden med varierande fokusplan och mängden kromatisk aberration.

 

Fast en W1070 är ju inte i närheten av de möjligheterna.



#2129

Postad 01 september 2015 - 12:37

stuk
  • stuk
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

Tack för era kommentarer.

Om vi ponerar att det är 20 cm till taket från projektorn (det vill säga att man räknar till projektorn och inte till linsen) så hamnar alltså duken på 0,82 m höjd utan lens shift.

Jag bör då kunna "lens shifta" ned den till runt 0,6 m (och kanske ännu mer?) utan några märkbara förändingar i bildkvalité? I så fall skulle jag nog kunna köra på detta takfäste...



#2130

Postad 03 september 2015 - 07:57

AbductedTurtle
  • AbductedTurtle
  • Lärjunge

  • 481 inlägg
  • 0

Hej allesammans, i mitt rum har jag en stor vit vägg så tanken om en bra men ändå prisvärd projektor kom upp i huvudet på mig men jag är en total nybörjare på detta, har ingen aning om hur man ska planera eller kalkylera distans osv. Min blick har fastnat på W1070, tycker ni att priset på 7K är bra för den? Det jag vill använda den till är i princip till mina spelkonsoler, vilket i detta fallet är en Wii U. Behöver man även en förstärkare/högtalare till projektorn? Måste man montera den i taket eller räcker det med att enkelt lägga den på en hylla och köra igång? Vad behöver man tänka på? Man vill helst inte spendera för mycket, tänkte mest för att ha nåt enkelt.

PS: Jag kan tillägga att jag har en lång HDMI kabel (High Speed with Ethernet) på 7m med guldpläterad huvud för att inte störa signalen, tror ni den blir bra att använda?

Tacksam för svar :)
 


Redigerat av AbductedTurtle, 03 september 2015 - 08:01.


#2131

Postad 05 september 2015 - 12:22

davvekulneff
  • davvekulneff
  • Lärjunge

  • 346 inlägg
  • 0

Hej allesammans, i mitt rum har jag en stor vit vägg så tanken om en bra men ändå prisvärd projektor kom upp i huvudet på mig men jag är en total nybörjare på detta, har ingen aning om hur man ska planera eller kalkylera distans osv. Min blick har fastnat på W1070, tycker ni att priset på 7K är bra för den? Det jag vill använda den till är i princip till mina spelkonsoler, vilket i detta fallet är en Wii U. Behöver man även en förstärkare/högtalare till projektorn? Måste man montera den i taket eller räcker det med att enkelt lägga den på en hylla och köra igång? Vad behöver man tänka på? Man vill helst inte spendera för mycket, tänkte mest för att ha nåt enkelt.

PS: Jag kan tillägga att jag har en lång HDMI kabel (High Speed with Ethernet) på 7m med guldpläterad huvud för att inte störa signalen, tror ni den blir bra att använda?

Tacksam för svar :)
 

Stor vit väg funkar i brist på annat, men ett mörkt rum är att föredra.

Avstånd mäter du här: http://www.benq.com/...atiocalculator/

Du kan montera antingen i tak eller på en hylla eller bord eller vad som.

Så kort HDMI kabel som möjligt.

Pojektorn står för bilden, inte för ljudet. Den har inbyggda högtalare men dem är kass. Du måste köra signalen från källan till en förstärkare isf, sen får den fördela bilden till pojektorn och ludet vidare till externa högtalare.


Jag har fått problem med min. Lampan har brunnit 560 timmar, har haft den i några månader. Den är placerad i tak upp och ned ca 7-8 cm från taket. Den överhettar konstant! Det funkar när jag kör den i höghöjdsläge men det låter ju lite mer då. Vad kan va felet? Lösning?

 

Sen undrar jag om man kan hitta eco mode nånstans till lampan? Har kollat under lampinställningar och där finns bara återställa lamptimmar, inget annat val finns!

 

EDIT. hittade eco inställningen nu. Men ska man ha smart eco eller eco? Smart eco verkar ju mycket bättre?


Redigerat av davvekulneff, 05 september 2015 - 12:49.


#2132

Postad 05 september 2015 - 15:53

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0

Stor vit väg funkar i brist på annat, men ett mörkt rum är att föredra.

Avstånd mäter du här: http://www.benq.com/...atiocalculator/

Du kan montera antingen i tak eller på en hylla eller bord eller vad som.

Så kort HDMI kabel som möjligt.

Pojektorn står för bilden, inte för ljudet. Den har inbyggda högtalare men dem är kass. Du måste köra signalen från källan till en förstärkare isf, sen får den fördela bilden till pojektorn och ludet vidare till externa högtalare.


Jag har fått problem med min. Lampan har brunnit 560 timmar, har haft den i några månader. Den är placerad i tak upp och ned ca 7-8 cm från taket. Den överhettar konstant! Det funkar när jag kör den i höghöjdsläge men det låter ju lite mer då. Vad kan va felet? Lösning?

 

Sen undrar jag om man kan hitta eco mode nånstans till lampan? Har kollat under lampinställningar och där finns bara återställa lamptimmar, inget annat val finns!

 

EDIT. hittade eco inställningen nu. Men ska man ha smart eco eller eco? Smart eco verkar ju mycket bättre?

Jag säger som i den andra tråden lämna in den om du vet med dig att du har normal temperatur i rummet och filter m.m är rengjorda för den skall inte överhetta i något lampläge eller för att den är monterad i taket.



#2133

Postad 05 september 2015 - 16:27

davvekulneff
  • davvekulneff
  • Lärjunge

  • 346 inlägg
  • 0

Jag säger som i den andra tråden lämna in den om du vet med dig att du har normal temperatur i rummet och filter m.m är rengjorda för den skall inte överhetta i något lampläge eller för att den är monterad i taket.

Får väl göra det. Men pallar ju inte va utan i flera veckor!!

Jag säger som i den andra tråden lämna in den om du vet med dig att du har normal temperatur i rummet och filter m.m är rengjorda för den skall inte överhetta i något lampläge eller för att den är monterad i taket.


Får väl göra det. Men pallar ju inte va utan i flera veckor!!

#2134

Postad 06 september 2015 - 10:33

stuk
  • stuk
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

Jag håller på att sätta upp min nu. Märkte att manualen hävdar skruvar på 20-25 mm till att skruva fast projektorn i fästet. Köpte 25 mm och de var inte ens nära att nå ned. Fick ta 16 mm istället. 

Funderar på att byta till en bättre strömkabel. Någon länkade denna. Är det 100 att den är lämplig till denna projektor?
http://www.kjell.com...-vit-5-m-p67006


3D har inte varit särskilt intressant på bio, men jag tänkte prova att köpa ett par av dessa, som rekommenderats tidigare i tråden:
http://www.ebay.com/itm/130859096852



#2135

Postad 06 september 2015 - 10:57

davvekulneff
  • davvekulneff
  • Lärjunge

  • 346 inlägg
  • 0

Jag håller på att sätta upp min nu. Märkte att manualen hävdar skruvar på 20-25 mm till att skruva fast projektorn i fästet. Köpte 25 mm och de var inte ens nära att nå ned. Fick ta 16 mm istället.

Funderar på att byta till en bättre strömkabel. Någon länkade denna. Är det 100 att den är lämplig till denna projektor?
http://www.kjell.com...-vit-5-m-p67006


3D har inte varit särskilt intressant på bio, men jag tänkte prova att köpa ett par av dessa, som rekommenderats tidigare i tråden:
http://www.ebay.com/itm/130859096852


Varför ska du byta strömkabel? Men ja, den funkar, är ju samma kontakt.

EBay har många 3D brillor som funkar. Bara att kolla i listan vad dem passar till (DLP) och om de ser sköna ut typ.

#2136

Postad 06 september 2015 - 15:48

stuk
  • stuk
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

Varför ska du byta strömkabel? Men ja, den funkar, är ju samma kontakt.
EBay har många 3D brillor som funkar. Bara att kolla i listan vad dem passar till (DLP) och om de ser sköna ut typ.

Jag har lite mindre än fem meter till eluttaget och slipper då en ful skarvsladd i taket. Tänkte om det var annan spänning eller dylikt som skiljer kablarna åt...

Fint, jag provar nog dessa och ser hur de är. Har inte så höga förväntningar på 3D.

Har fått upp duk och projektor nu, men behöver en ny HDMI på tio meter innan jag kan köra igång. Tror duken hamnade lite väl långt ned till slut, så får se hur det blir.

Har en 104" ramspänd kingpin. Märkligt nog hänger nedre delen av duken ut en bit från väggen. Ungefär som att den är lite sned/vind. Någon annan med samma problem.

Redigerat av stuk, 06 september 2015 - 15:48.


#2137

Postad 07 september 2015 - 11:36

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Jag har lite mindre än fem meter till eluttaget och slipper då en ful skarvsladd i taket. Tänkte om det var annan spänning eller dylikt som skiljer kablarna åt...

Fint, jag provar nog dessa och ser hur de är. Har inte så höga förväntningar på 3D.

Har fått upp duk och projektor nu, men behöver en ny HDMI på tio meter innan jag kan köra igång. Tror duken hamnade lite väl långt ned till slut, så får se hur det blir.

Har en 104" ramspänd kingpin. Märkligt nog hänger nedre delen av duken ut en bit från väggen. Ungefär som att den är lite sned/vind. Någon annan med samma problem.

 

Om det är en framed velvet screen så är min likadan. Det är inget som syns direkt när man tittar på film.



#2138

Postad 07 september 2015 - 19:19

stuk
  • stuk
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

Om det är en framed velvet screen så är min likadan. Det är inget som syns direkt när man tittar på film.

Det stämmer. Fint, då kanske jag slipper fästa nederdelen i väggen.



#2139

Postad 09 september 2015 - 07:25

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Jag har inte upplevt det som ett problem de 2 åren jag haft min iaf men sånt är ofta individuellt.



#2140

Postad 20 september 2015 - 09:14

stuk
  • stuk
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

Jag har fått upp allt och är ganska nöjd.

Enda negativa är att bilden har vissa defekter. Funderar på om det beror på HDMI-kabeln eller om det är den så kallade "regnbågseffekten"?

Det blir filmmer på bilden, ofta via rörelse och linjer/partier kan liksom hoppa. Vad tror ni att det är? Av det jag läst så tycks det vara regnbåge.Men är det verkligen så här illa? När jag såg South Park, tecknat med många klara linjer, så kändes bilden rent utsagt riktigt defekt.
 



#2141

Postad 20 september 2015 - 10:34

Unregistered3e3e8684
  • Unregistered3e3e8684
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0

Jag har fått upp allt och är ganska nöjd.
Enda negativa är att bilden har vissa defekter. Funderar på om det beror på HDMI-kabeln eller om det är den så kallade "regnbågseffekten"?
Det blir filmmer på bilden, ofta via rörelse och linjer/partier kan liksom hoppa. Vad tror ni att det är? Av det jag läst så tycks det vara regnbåge.Men är det verkligen så här illa? När jag såg South Park, tecknat med många klara linjer, så kändes bilden rent utsagt riktigt defekt.

Det låter som att du är den delen som är känslig för RBE. Jag kan under några fåtaliga stunder se antydan till dem, men endast när jag tvingar fram det genom att flacka med blicken över vita partier mot svart. Annars upplever jag den inte och är därför inget problem när jag tittar normalt på film.

I värsta fall om problemet är så pass allvarligt så kanske DLP inte är projektionstekniken för dig.

Redigerat av Unregistered3e3e8684, 20 september 2015 - 10:37.


#2142

Postad 20 september 2015 - 14:41

stuk
  • stuk
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

Det låter som att du är den delen som är känslig för RBE. Jag kan under några fåtaliga stunder se antydan till dem, men endast när jag tvingar fram det genom att flacka med blicken över vita partier mot svart. Annars upplever jag den inte och är därför inget problem när jag tittar normalt på film.

I värsta fall om problemet är så pass allvarligt så kanske DLP inte är projektionstekniken för dig.

Aj då. Jag hade dock lite problem med tydliga störningar i bilden till en början, som gick bort efter att jag bytte ingångar. Så jag skall prova med en annan kabel för att se om det blir någon skillnad. Jag köpte en helt ny 10-meters, men den verkar uppenbarligen lite risig:
https://www.dustinho...peed-w-ethernet

Annars, på LCD-sidan finns bara Epson EH-TW5100 och Epson EH-TW5200. Hur är dessa i jämförelse med denna, bortsett från att de då kanske inte har defekt bild?


Redigerat av stuk, 20 september 2015 - 14:44.


#2143

Postad 20 september 2015 - 14:54

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Jag tycker inte alls att det låter som RBE på den beskrivningen.

Vad använder du för bildkälla?

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#2144

Postad 20 september 2015 - 15:09

Unregistered3e3e8684
  • Unregistered3e3e8684
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0

Aj då. Jag hade dock lite problem med tydliga störningar i bilden till en början, som gick bort efter att jag bytte ingångar. Så jag skall prova med en annan kabel för att se om det blir någon skillnad. Jag köpte en helt ny 10-meters, men den verkar uppenbarligen lite risig:https://www.dustinho...peed-w-ethernet
Annars, på LCD-sidan finns bara Epson EH-TW5100 och Epson EH-TW5200. Hur är dessa i jämförelse med denna, bortsett från att de då kanske inte har defekt bild?

Den där HDMIn såg ganska tunn ut. Den jag har är iof också tunn men ganska bred.

https://fyndiq.se/pr...svart-flat-7-m/

Den funkar problemfritt med min projektor. Men jag är själv nybörjare inom området.. :)

#2145

Postad 20 september 2015 - 15:14

stuk
  • stuk
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

Jag hoppas och tror att det beror på kabeln. Jag har en mediespelare med annan HDMI-kabel jag kan prova.

Jag kör HDMI till receiver (Pioneer VSX-924) och sedan till HTPC.



#2146

Postad 20 september 2015 - 17:09

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 1
Större risk felet ligger i din dator än i projektorn, så testa en annan (pålitlig)källa.

/Marcus

#2147

Postad 23 september 2015 - 20:03

stuk
  • stuk
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

Märkligt nog så fungerar allt som vanligt nu, utan att jag haft tid att testa annan kabel. Osäker på var felet var (är?) men gissar på kabeln...



#2148

Postad 17 oktober 2015 - 22:35

galvatron
  • galvatron
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Har precis satt upp min 1070+ men har satt den för långt bak i rummet... Använder HBB projektorfäste, om jag sätter den på rätt ställe skiljer det mycket mellan att använda långa eller korta röret i förhållande till hur långt ner jag kan placera duken?



#2149

Postad 19 oktober 2015 - 13:18

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Nu e jag inte säker på hur du menar men det kommer skilja precis lika många cm som det skiljer mellan det korta och det långa röret ifall det är så du menar..

Redigerat av MikeVKR, 19 oktober 2015 - 20:55.


#2150

Postad 19 oktober 2015 - 14:09

galvatron
  • galvatron
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Väldigt dåligt formulerad fråga ser jag nu, frågan var egentligen om och hur mycket längre ner jag kan få duken med de olika rören?





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.