Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bra inspelad klassisk musik på cd

638 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#501

Postad 24 september 2009 - 18:53

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Tyvärr köpte jag inte skivorna i våras, vet inte med det kom av sig på något sätt. Har för mig att jag inte hittade dem att köpa någonstans riktigt. Nu har jag efter en period med lite mindre klassisk musik börjat lyssna på det igen :P Så snart tänkte jag beställa lite skivor.

Bruckner's 7:a har jag med Karajan och Mahler's 5:a med Abbado (även en inspelning med Karajan). Dem gillar jag! Jag kanske helt enkelt ska kolla in mer med Mahler och Bruckner. :blush:

#502

Postad 24 september 2009 - 20:40

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Om du vill testa nåt nytt Wild and Crazy - varför inte Bartoks konsert för orkester?

#503

Postad 25 september 2009 - 11:08

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Bartok lät inte alls dumt! Tror jag kommer att slänga med den i beställningen faktiskt. Alltid kul att upptäcka någon ny :angry:

Redigerat av Hifi-Arne, 25 september 2009 - 11:10.


#504

Postad 04 oktober 2009 - 23:33

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0
----

Redigerat av Tompa123, 07 oktober 2009 - 10:28.


#505

Postad 07 oktober 2009 - 12:37

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Tompa, har du tagit bort ditt inlägg?

#506

Postad 07 oktober 2009 - 20:21

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Synd i så fall. Det var ju bra tips och kul med en ny i tråden :(

#507

Postad 07 oktober 2009 - 21:11

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0

Synd i så fall. Det var ju bra tips och kul med en ny i tråden :(

Okej. Jag trodde att någon kanske blev stött. Sparade det, så här kommer det åter: :unsure:
__________

Jaha, så har jag läst det mesta i denna tråd.

Mycket Bach, Beethoven och Mozart här. Karjan hyllas med eftertryck. Visst - han var mycket bra. Carlos Kleiber var en bättre dirigent, enligt mig. Min sångpedagog (den siste av två och en halv) försökte att få mig att sjunga Frohe Hirten, ur nån av Bachs enerverande passioner/oratorier, eller vad bakdelsplågarna nu kallas. ;) Av någon outgrundlig anledning lyckades jag glömma noterna till just denna röstuttråkare varje gång. Till slut gav han gudskelov upp. Jo, jag VET EGENTLIGEN ur vilket verk det där stycket kommer ifrån.

Bach är alltså ingen favorit hos mig. Hans Passacaglia i C moll (BWV 582) är det enda verk som jag står ut med. Faktiskt gillar väldigt mycket. Endast en inspelning som jag har lyssnat på duger åt mig. Daniel Chorzempa heter mannen som spelar på Orgeln(finns som SACD - märke: PentaTone). Denna

Det är inget fel på italiensk opera. Skall givetvis räknas in i den klassiska musikfamiljen. Basta!

Wagnerian var jag i mina tonår. Bayreuth besökte jag när jag var 16. Håller med om Parsifal. Förmodligen den opera som jag skulle ta med mig till en öde ö, om jag endast fick ta med mig en inspelning av varje genre dit. Då fick det bli den från Bayreuth 1951 med Ludwig Weber som Guremanz. Knappertsbusch dirigerar. Enda smolken i glädjebägaren där är Martha Mödl, som faktiskt låter som hon hade en Knödl i halsen. Karajans inspelning. med suveräne Kurt Moll. är inte så pjåkig den heller.

Om man skall börja lyssna på Wagner, så rekommenderar jag Lohengrin och Valkyrian. Parsifal är nog inget för en "nybörjare"...

Jag läste att det var en till i denna tråd som har musicerat/musicerar själv (Alban). Jag håller med om att man för alltid har förlorat förmågan att kunna slappna av och bara njuta av ett stycke, efter att ha spelat/primalskrikit själv på någorlunda proffessionell nivå. Jag kan t ex inte lyssna på en sångare utan att känna efter i kroppen och fundera på hur han/hon gör. Det kan dessutom vara en plåga att spela upp någonting för mig. Framför allt något med sång. Ett ton falskt och jag kommer att jämra mig genom resten av stycket.

Jussi sjöng bättre än Pavarotti, enligt många med mig. Jag kan nämna fler tenorer som jag tycker var bättre än honom.

Favoritverk inom Romanssången? Schuberts Die Schöne Müllerin och efterföljande Winterreise är två verk som har förföljt med mig genom alla mina år. Kan beskrivas som: Svart följt av Nattsvart. Schumanns Dichterliebe är också en favorit. Betydligt mer lättsmält. Fischer-Dieskau kommer man på något sätt inte förbi. Han är nog faktiskt romanssångens konung. Jag hörde en inspelning av Dichterliebe med Fischer-Dieskau och Svjatoslav Richter en gång. Vilken "duell". Minns av jag tyckte att det var riktigt bra. På tal om Richter: En juvel!. Rachmaninovs Op 32, Nr 10 i B moll hör till ett av mina favoritpianostycken.

Elgar har inte bara skrivit Pomp and Circumstance. Mycket mer finns att hitta där. Waughan Williams är en annan mycket bra kompositör. Börja med The Lark Ascending (rekommenderar denna) och braka sen igång A Sea Symphony, en underbar symfoni. SKALL vara inspelningen med Haitink som dirigent, denna.

Tjajkovsky och Mravinsky är en bra kombination. Svetlanov var en annan mycket bra rysk dirigent. Jag gillar rysk musik.

Kom på en barockinspirerad musik som romantikern, jag, gillar ibland. Respighi's Antiche arie e danze. :blush: Hans fontäner/pinjer/fester är inte så usla de heller. riktigt maffiga...

Den unge Werthers lidanden finns i operaform. En mycket bra sådan: Werther av Jules Massenet.

Joseph Jongen har skrivit en riktigt vacker orgelkonsert. Det finns inte så många inspelningar av detta urromantiska stycke. Jag har själv denna CD (inte världens bästa ljudkvalité, tyvärr): Symphonie concertante

Poulenc's orgelkonsert rekommenderar jag!!! Denna skall det vara - ABSOLUT!. Det finns mer godis på den skivan. Bäst att tillägga att Orgelkonserten är i stereo. Jag har för mig att resten av styckena är i mono (bl a Konserten för 2 pianon och orkester - med Poulenc själv som en av pianisterna). Poulenc var en mycket speciell man. Dirigenten Georges Prêtre skall f.ö. dirigera nästa års nyårskonsert. Han är född den 14 August 1924...

Nä, nu har det här blivit alldeles för långt...

Edit:

Är hemma på lunchen och kom helt plötsligt på att det var Horowitz, och inte Richter som Fisher-Dieskau sjöng Dichterliebe med. Sökte och fann skivan. Är nu beställd. Om nu någon är intresserad...

Redigerat av Tompa123, 08 oktober 2009 - 18:05.


#508

Postad 08 oktober 2009 - 18:49

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 496 inlägg
  • 0
Absolut, ett bra inlägg, intressant läsning, och inget stötande som jag kunde se (fast man vet ju aldrig vilka ömfotingar som läser här :))

Kul om tipsen och diskussionen kommer igång igen.

Karajan...håller med om att han (ibland) är överskattad, men glöm inte Böhm, underskattad, men lugn, majestätisk, cool.

Bach...antar att du lyssnat på Goldbergvariationerna. För mig är det obegripligt hur man inte kan gilla Bach efter det, men smaken är ju delad.

Wagner...Tannhäuser är ju i mitt tycke bland det finaste.

Jussi sjöng bättre äv Pavarotti, medhålles, men så många andra kommer jag inte på på rak arm.

#509

Postad 08 oktober 2009 - 20:52

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Kanon att du hade sparat!
Välkommen till tråden! :)

Jag tycker som du att Kleiber är en superdirigent också. Dock har jag nog lyssnat på honom för lite, men det jag har hört har jag blivit tagen av.

Poulenc tipset tycker jag lät intressant. Jag har inte hört orgelkonserten, men däremot gillar jag konserten för två pianon som finns på samma skiva. Den är originell ;)

Richter / Rachmanoff skivan... Det är sällan man hör så mycket kraft vid pianot. En helt suverän skiva!!

Kul att du skrev mycket om sång. Det har inte varit så mycket sånt i tråden, vilket ju är lite synd. Kul!

#510

Postad 09 oktober 2009 - 11:32

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0
Trevligt att ni svarade. Är hemma på lunch och måste äta nu. Hittade några klipp frå YouTube, som kan ge er en försmak av mina förslag. Det finns även ett klipp från Parsifal 1951, men inte något som jag vill rekommendera som det första man hör från den operan.

Goldbervariationerna. Sorry. Inget som berör mig. Skall ge dem en ny chans. Man skall aldrig säga aldrig. :)

A Sea Symphony Länk

The Lark Ascending: Länk

Passacaglia: Länk

Rachmaninovs Preludium Op 32, Richter: Länk

Poulencs orgelkonsert: Länk

Poulenc konsert för 2 pianon(Länkar till anda satsen. Troligtvis den lättaste att ta till sig på en gång): Länk

Joseph Jongen - Symphony Concertante, 3:e satsen: Länk

Ur Werther får det bli den berömda tenorarian, med Villazon. Hmm.... Länk

Redigerat av Tompa123, 09 oktober 2009 - 17:02.


#511

Postad 11 oktober 2009 - 14:43

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Fina tips Tompa! :)

Rachmaninoff med Richter är ju helt oslagbart! Den kraften och precisionen han har är ju enorm och Rachmaninoff passar honom ju som handen i handsken!

The Lark Ascending, har jag en favvo-violinist. Jag vet inte varför, men hon fänglar mig på något sätt. Hon heter Nicola Benedetti och en, visserligen lite smetig video, finns här.

Fräsig video med Poulenc, där han själv spelar! Kul!
För några somrar spelade systrarna Labeque den i SVT i en sändning från Berlin. Här är ett klipp från den konserten, där någon ambitiös människa klippt ihop konserten från Berlin så att alla satserna blir en (vilket givetvis inte var så de spelades).

Redigerat av Alban, 11 oktober 2009 - 14:44.


#512

Postad 11 oktober 2009 - 23:47

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0
Vackert spelat av Benedetti.

Skönt att det inte var så konserten spelades (Poulenc-konserten alltså). Men - vilket furiöst tempo. Gillar det på nåt sätt.

Redigerat av Tompa123, 12 oktober 2009 - 04:24.


#513

Postad 14 oktober 2009 - 21:41

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0
Några fler "tips".

Ett stycke som verkligen berör, men kanske inte är så "lättsmält" är det här: Shostakovichs 13:e symfoni, "Babi Yar".

Hans 5:a och 7:a är enklare att ta till sig. 11:an är lika berörande som den som den13:e

"Överkurs (?)"

Göra denna 11:a till stereo: Man lägger till "fmt=18" lägst bak i länken.
Man ändrar alltså t ex denna adress:
http://www.youtube.c...h?v=n6lYSvg6BUE

till

http://www.youtube.c...YSvg6BUE&fmt=18

Funkar inte fmt=18, kan man prova med fmt=22

Jag hoppas att ingen tar illa upp av dessa länkar till YouTube. Jag tycker att det är bra att man kan få chansen att lyssna på styckena, så att man vet om man gillar dem eller inte.

Redigerat av Tompa123, 15 oktober 2009 - 17:47.


#514

Postad 14 oktober 2009 - 22:48

Guran70
  • Guran70
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Hejhej, jag är en ny medlem på detta forum som bara var tvungen att ge mig in i den här tråden med lite kommentarer...

Det är många här som har kommentarer om olika inspelningar. Det är värdefullt att få både tips och varningar så det är kanon. Det som däremot gör mig skeptisk är hur många som har generella uppfattningar om olika skivbolag vilket enligt min uppfattning är helt felaktigt.

Min tes är följande: Det finns INGET bolag som bara har gjort bra inspelningar. Det finns INGET bolag som bara har gjort dåliga inspelningar. Visst, man kan med fog säga att bolag som BIS och Harmonia Mundi generellt håller en hög kvalitet men det finns bottennapp även där, jag lovar. Och när man kommer in på de historiskt sett största bolagen (Decca, DG, Philips, EMI) blir det nästan omöjligt att jämföra deras inspelningar från 30- och 40-talet med dagens inspelningar. För en nybörjare är det med andra ord viss risk att få inspelningar på dessa bolag som låter oerhört illa ur ett hifi-perspektiv men som kan ha ett stort värde på en mer historisk nivå.

Det som ändå gjorde att jag var tvungen att ge mig in i debatten var alla felaktiga påståenden om bolaget Naxos som nämns i denna tråd. För att kunna förstå vad Naxos är måste man sätta sig in i bolagets historia. Naxos startade för bara 22 år sedan och bolaget hade då inga andra ambitioner än att kunna sälja klassiska inspelningar till lägsta möjliga pris. Man licensade med andra ord vad som stod till buds. En del av dessa tidiga utgåvor var rent skräp som aldrig borde getts ut. Trots den låga ljudtekniska och konstnärliga nivån i slutet av åttiotalet sålde skivorna som smör och bolagets grundare Klaus Heyman förstod att han hade ett stort koncept på gång. I snabb takt spelade han in merparten av den klassiska musikens grundrepertoar på ca 500 CD med de orkestrar och musiker han kunde få tag i. Detta var under CD:ns guldår så att få tag i stora namnkunniga artister var inte möjligt. Trots detta började bolaget få in en del fullträffar, bland dem Idil Birets Chopincykel och Kodalykvartettens kompletta inspelning av Haydns stråkkvartetter. Med dessa inspelningar började bolaget bemötas "seriöst" i den kunniga klassiska skivvärlden och deras inspelningar började recenseras i Gramophone och liknande. Efter detta tog bolaget en helt ny vändning och började satsa på att kunna matcha de allra bästa på alla områden, bland annat då man anställde Paul Meyers (Deccas legendariska gamla chefsproducent) som producent. De senaste tio åren har mycket hänt. Naxos är idag världens absolut största producent av nyinspelad musik och av förstagångsinspelningar av tidigare outgiven musik. Antalet titlar är idag 4394 och man får regelbundet utmärkelser som Record of the month i Gramophone (den klassiska skivbranschens bibel), senast i septembernumret då Marin Alsops nya inspelning av Bernsteins mässa på Naxos utsågs till månadens bästa skiva alla kategorier (oavsett prisklass). Idag kom beskedet om vilka skivor Gramophone anser vara årets allra bästa. Hela listan finns att läsa på www.gramophone.co.uk under fliken Awards. Det traditionellt sett tyngsta priset är det för årets bästa orkesterinspelning och det vinns i år av... Naxos. En jury på världens mest erkända tidning för klassisk musik anser att Naxos i år har släppt en skiva (Tjajkovskijs Manfredsymfoni med Liverpool PO under Vasily Petrenko) som är bättre än allt vad DG har släppt, allt vad Decca har släppt, allt vad BIS har släppt, allt vad Philips har släppt, allt vad....ja ni fattar. Och ändå målas bolaget ut som en ren skräplabel av folk som inte har förstått hur bolaget har förändrats under de här 22 åren.

Det som skall sägas till Naxos nackdel är att det fortfarande cirkulerar en del gammalt skräp, även att bolaget har en ganska ojämn teknisk nivå, detta beroende på avsaknad av egna tekniker. Man hyr in teknik för varje inspelning och det blir inte alltid lika bra. Detta är för övrigt något som Naxos har gemensamt med bolag som Decca, DG, Philips, EMI, Warner, Virgin etc. Samtliga dessa har sparkat sina anställda tekniker och hyr nu in olika tekniker vid det fåtal nyinspelningar som ännu görs på dessa bolag. Sedan kan även jag som Naxosvän tycka att skivomslag, förpackningar och texthäften känns ganska trista på Naxos om man jämför med de allra bästa på den fronten (typ Harmonia Mundi och Alia Vox) så i någon mening får man väl vad man betalar för. Men för er som antingen har en rent fördomsfull bild av Naxos som lågbudgetskräp eller har haft oturen att köpa någon enstaka skräpinspelning och sedan mycket logiskt aktat er för labeln så är mitt tips att köpa årets bästa orkesterskiva enligt Gramophone. Att man kan få den för 59:- (eller 49:- på CD-ON) måste väl ändå räknas som ett riktigt fynd.

#515

Postad 15 oktober 2009 - 13:16

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Välkommen till tråden Guran!

Väldigt bra och intressant inlägg!

Kul att läsa om Naxos historik och utveckling. Den tid jag själv var mest aktiv i Naxoshyllorna var ju faktiskt just i första halvan av 90-talet.

Naturligtvis är jag ju, för min del högst medveten om att man inte kan säga att något bolag alltid håller hög kvalité. Däremot så har bolag som Deutche Gr. alltid haft musiker i den absoluta framkanten kopplade till sig. Givetvis måste man ju vara medveten om att inspelningar speglar sin tid när det gäller både praxis och ideal, som inspelngsteknik. Vidare är det ju inte alls säkert att de stora namnen alltid spelar in verken de släpper "bäst" eller på ett sätt som passar just mig. Man får helt enkelt lära sig hur olika musiker jobbar och tänker och hur tänket går mellan olika tider. Och gärna också hur olika skivbolag ser på ljudteknik och även över tiden. Så för min del har bolagen mest betydelse för hur jag upplever ljudet. Musikerna får för min del annars vara på vilket skivbolag som helst.

Men jag måste skiva det också, när det gäller Harmonia Mundi, att jag är fascinerad över hur hög kvalité dom lyckas hålla i snitt. Jag har rätt många av deras skivor och måste säga att jag inte tror att jag fått nån inspelning jag inte gillar nångång - och det har inte hänt med något annat skivbolag. Säkert finns det skräp där också, men jag har än så länge inte hittat något.

Men det var intressant att läsa om Naxos historia! Jag lever nog kvar i min gamla syn på Naxos som jag skaffade mig på -90-talet och är säkert, precis som du skriver - kanske inte helt up to date. Det jag har köpt den sista tiden har mest varit deras historiska serie, med bland annat Rachmaninoffs pianokonserter med honom själv. Jag har också sett en hel del releaser med fina svenska musiker på Naxos som verkar riktigt trevliga!
Men kanske måste man veta lite mer om vad man köper Naxos, med tanke på deras äldre inspelngar. För samtidigt är en del äldre inspelningar jag har därifrån, visserligen högst subjektivt, men bland de västa jag har hört rent konstnärligt. Men de kanske tilltalar nån annan - jag vet inte. Men det är ju också som du skriver - bottennapp finns ju överallt och man måste alltid veta vad man köper och det är ju därför denna tråden finns.

Well well - bra inlägg och tack för beskrivningen av Naxos som var mycket intressant!
Jag fick mig en tankeställare.

Inte för det spelar nån roll, men har du nån koppling till Naxos?

#516

Postad 15 oktober 2009 - 15:42

Guran70
  • Guran70
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Jag håller med om att bolag som DG och Harmonia Mundi oftast gör väldigt bra grejor. På Harmonia Mundi har jag faktiskt bara hört en skiva som jag tyckte var olyssningsbar (Pergolesis Stabat Mater sjungen av gosskör). Även jag har favoritlablar som BIS, Archiv och ECM vilka jag tycker har en högre genomsnittlig kvalitet än t ex Naxos. Min poäng är snarast att det inte går att döma ut 4000 inspelningar på ett bräde utan det finns gott om pärlor och fynd i Naxoskatalogen och att det är kul när man hittar dem. Det finns gott om hjälp att få för tips, CD-revyn i P2 är ett utmärkt program, sedan finns ju Gramophone som alltid brukar finnas på biblioteken om man inte vill köpa den själv, detsamma gäller för svenska tidningen Opus. www.classicstoday.com är en bra sida som kontinuerligt lägger ut nya recensioner med betyg för både ljudteknisk och konstnärlig kvalitet.

Ett annat bolag som liksom Naxos har höga berg och djupa dalar är Brilliant classics. Här kan man ibland hitta helt osannolika fynd, tidigare fullprisutgåvor från bolag som BIS, Chandos, DG, Decca, EMI etc som i Brilliants återutgivningar säljs för en spottstyver. Brilliant saknar svensk distribution men de går att köpa genom den något plottriga webshopen www.privag.se Priserna är 30-35:- för enkel-CD och 60:- för dubbel-CD. Vad sägs t ex om en Stravinskijskiva med John Eliot Gardiner, Monteverdikören och London symphony orchestra (ursprungligen utgiven på DG 1999) för 35:-? En 5-CD-box med Alfvéns kompletta orkesterverk med Neeme Järvi och Stockholmsfilharmonikerna (ursprungligen på BIS) för 175:-? Osv, osv.

#517

Postad 19 oktober 2009 - 15:07

Unregistered49577949
  • Unregistered49577949
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Kan detta klassas som klassisk musik?..
Yanni - en grekisk kompositör och pianist som växt upp i england.

http://www.youtube.c...h?v=ubTveCihjoQ
http://www.youtube.c...h?v=7bNal4-amdE

(Den andra länken är något otroligt.. ett tips är att lyssna på hela låten.)

#518

Postad 23 oktober 2009 - 21:21

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Har för mig att det har varit tal om Yanni tidigare i tråden och då tror jag vi kom fram till att det inte riktigt räknades som klassisk musik :D

Kul förresten att det kommer in lite nytt folk och blåser liv i tråden!

Alban, jag har förresten inte fått iväg någon beställning än :D

Redigerat av Hifi-Arne, 23 oktober 2009 - 21:27.


#519

Postad 24 oktober 2009 - 10:10

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0
Hejsan!

Suttit och bläddrat i denna tråd vid några olika tillfällen nu, men får inget bra grepp om det.
Får en känsla av att ju längre fram man kommer i tråden, ju mer avancerat blir det.

Så som egentligen helt grön på klassisk musik, men intresserad av allt som är bra inspelat, kan någon ge 3-4 förslag som passar sig att börja lyssna på.

Kan ju dock nämna att jag lyssnat en hel del på Holst: The Planet (Dutoit, Montreal Symphony Orchestra), och tycker skivan är totalt fantastisk :D

#520

Postad 24 oktober 2009 - 14:25

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Kul med ännu en i tråden! :)
Hoppas att det blir lite mer liv här nu.

Italiensk barockmusik tror jag är bra, om man inte är så van.
Corellis concerto grosso kanske kan vara något? Denna skiva har varit uppe i tråden innan och den tror jag kan vara något.

Vidare någon skiva med Mozarts pianokonsert. Denna skiva tycker jag är väldigt välspelt och har en riktigt bra nerv! Väldigt bra skiva!

Schubert tror jag också är bra i början. Ofta väldigt naturligt och okonstlat. På slutet får verken en lite mer tyngd i, men har väldigt väldigt hög kvalité. Denna skiva med Schuberts stråkkvintett är helt lysande! Lite tyngre musik än de två tidigare tipsen, men otroligt bra musik! Kanske kräver lite mer av lyssnaren...

Havet av Debussy kanske också kan vara något. Läckert stycke! På denna skivan finns också Ravel, som ju är en mästare på att hantera en orkester.

Messiaens kvartett för tidens ände är ett verk med lite modernare tongångar. Väldigt fascinerande verk, som jag tror skulle passa. Här är en länk till en inspelning.


Och lite Sporify länkar:
En inspelning jag inte hört innan, men ändå ett smakprov på Corellis fina Concerto Grossi :
spotify:track:3o677BL0N20gDK4BdJ2GDC

Här är Mozart inspelningen:
spotify:track:5lavenNg0SI0eQ8kBj0Xqf

Här är Schubert. Lyssna gärna på den innan du köper den. Här är en annan inspelning än den jag tipsade om:
spotify:track:0NcdrSrPlwE5iPhhsrjarl

Här finns Havet:
spotify:track:00OOiSSUf6A9tLBg2LDQMw
och Ravel:
spotify:track:0a2EAMlUGMcFwU0Mx9NTS5

Här är Messiaen, också en annan inspelning:
spotify:track:3f3j3MYKbpXJcq4k7XrWaE

Till sist - när jag började komma in i det klassiska tänket, så såg jag en serie som hette Det andra Heimat på SVT. Jag var då 17 eller nåt och det kom att betyda jättemycket för min utveckling. Nu går den serien på Axess TV under december (tror jag!). Så ett hett tips!

Redigerat av Alban, 24 oktober 2009 - 16:46.


#521

Postad 24 oktober 2009 - 15:34

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Jag var total amatör när jag började läsa denna tråd (klassas nog fortfarande som amatör) och jag kan ge några tips på vad jag lyssnade på i början. :)

Richard Strauss - Also Sprach Zarathustra med Karjan som dirigent. Fin inspelning där du säkerligen känner igen inledningen :D

http://www.amazon.co...-...3955&sr=8-2

Tchaikovsky - Swan Lake, Sleeping Beauty och Nutcracker. Swan Lake var väl det som jag vill åt mest när jag köpte denna skiva. Också en fin inspelning, denna med Rostropovich som dirigent.

http://www.amazon.co...-...4231&sr=1-3

Edvard Grieg - Peer Gynt är mycket fin musik. Tyvärr har kanske många blivit skadade av "Morning Mood" eftersom stycket användes flitigt i en viss tvättsåpareklam under 90-talet. Men det är hur som helst ett mycket fint stycke (tillsammans med övriga skivan) om man sätter sig ner och lyssnar på det i lugn och ro.

http://www.amazon.co...o...4414&sr=1-1

Beethoven's 9 Symfonier var nog det som jag lyssnade på allra först. Man gillar naturligtvis inte alla 9 på en gång utan man har sin favorit i början och upptäcker hela tiden nya. Denna inspelning körde jag på:

http://www.amazon.co...s...4647&sr=1-9

Sen finns ju såklart Bruckner's, Dvorak's och Mahler's symfonier som jag verkligen gillar. Och Bach's verk såklart! :D

Redigerat av Hifi-Arne, 24 oktober 2009 - 15:39.


#522

Postad 24 oktober 2009 - 15:36

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0

Kan detta klassas som klassisk musik?..
Yanni - en grekisk kompositör och pianist som växt upp i england.

http://www.youtube.c...h?v=ubTveCihjoQ
http://www.youtube.c...h?v=7bNal4-amdE

(Den andra länken är något otroligt.. ett tips är att lyssna på hela låten.)

Jag skall också vara ärlig och säga att jag inte skulle räkna det som "klassisk musik", MEN! Blir du berörd av det - så är det BRA musik för dig. Det är faktiskt lyssnarens upplevelse som är viktig. Etiketter hit och dit får inte vara något slags "mall" för ens upplevelse.

Redigerat av Tompa123, 26 oktober 2009 - 11:19.


#523

Postad 24 oktober 2009 - 15:38

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0

Jag skall också vara ärlig och säga att jag inte skulle räkna det som "klassisk musik", MEN! Blir du berörd av det - så är det BRA musik för dig. Det är faktiskt lyssnarens upplevelse som är viktig. Etiketter hit och dit får inte vara något slags "mall" för ens upplevelse.

Helt rätt, bra musik för lyssnaren är alltid bra musik och då spelar det ingen roll i vilken kategori den hör hemma.

Redigerat av Hifi-Arne, 24 oktober 2009 - 15:38.


#524

Postad 24 oktober 2009 - 15:45

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0

Jag var själv amatör när jag började läsa denna tråd (klassas nog fortfarande som amatör) och jag kan ge några tips på vad jag lyssnade på i början. :)

[-----]

Sen finns ju såklart Bruckner's, Dvorak's och Mahler's symfonier som jag verkligen gillar. Och Bach's verk såklart! :D

Dessa komistiörer skulle nog, av många anses som tämligen svåra i början. Jag gillar dem väldigt mycket, alla kompositörer utom: gissa vem? :D

Dock vet man inte viken musik som fastnar först. För mig var det väldigt snabbt
Wagners musik...

Annars tycker jag att du har föreslagit bra förstagångsverk.

Jag kom på några, som också kanske skulle passa i början:

Die Moldau, eller "Ma Vlast"

Varför inte: Les Préludes?

Den här måste bara höras. Svår? Nä, tycker inte det.

Redigerat av Tompa123, 26 oktober 2009 - 20:14.


#525

Postad 24 oktober 2009 - 16:03

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Tompa: Hmm...kan det vara... Bach? :)

#526

Postad 24 oktober 2009 - 16:05

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0

Tompa: Hmm...kan det vara... Bach? :)

Hehe, du är en mästare på att gissa. :D

Redigerat av Tompa123, 24 oktober 2009 - 16:05.


#527

Postad 24 oktober 2009 - 16:29

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
På tal om Dvorak - hans stråkserenad kanske kan vara något i början:

Här finns en länk till youtube och här finns en länk till en inspelning jag gillar.

Förresten - har ni spotify? Jag ska nog leta lite och komplettera lite.
Här finns föresten Dvorak på Spotify: spotify:track:1JmEEpm6ArnbHzkywbdcyZ

För er som gillar Bach :D har jag just hittat en jättefin Bachpianist. Han heter Martin Stadtfeld och har spelat in mycket Bach - bland annat jättefina Goldbergsvariationer, som är bland det mest välspelta som jag har hört. Mycket bra liv i alla stämmor och väldigt välspelt och kul att lyssna på. Tyvärr hittar jag ingen Amazon-länk, men spotify:
spotify:track:0ndMEMPKgP435UyFK5CfcV

Här spelar han en av Bachs pianokonserter :
spotify:track:4uKyQQT7httZVetSXk9oni

Och för er som gillar pianokonserterna. David Frey, som spelade i veckans konsert i SVT i våras. Jättekul att höra:
spotify:track:4bZRttJfaa1d9cmSPMNMRO

Fina tips föresten! Beethoven och Kleiber var riktigt riktigt fin! :)

Redigerat av Alban, 24 oktober 2009 - 16:56.


#528

Postad 24 oktober 2009 - 16:53

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0

På tal om Dvorak - hans stråkserenad kanske kan vara något i början:

Här finns en länk till youtube och här finns en länk till en inspelning jag gillar.



Förresten - har ni spotify? Jag ska nog leta lite och komplettera lite.
Här finns föresten Dvorak på Spotify: spotify:track:1JmEEpm6ArnbHzkywbdcyZ


Håller med on Dvorak-serenaden. Andra stycket på skivan, Tjajkovskij's serenad för stråkar, är inte heller så pjåkig.

...Dvoraks 9:a är nog ett förstatycke för många...

Har ej Spotify.

Redigerat av Tompa123, 24 oktober 2009 - 17:03.


#529

Postad 24 oktober 2009 - 18:19

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Nej, den är inte så pjåkig :)
Kommer att tänka på Moendelssohns oktett när jag hör den. Den har också den där täta stråkklangen:

Youtube

Spotify (med Emerson kvartetten, som om jag förstått det rätt själva spelar båda kvartetterna):

spotify:track:1Z4C6JyhYXgRox58G5Rhgj

Redigerat av Alban, 24 oktober 2009 - 18:20.


#530

Postad 24 oktober 2009 - 19:48

Guran70
  • Guran70
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Ett bra tips för en nybörjare är nog att börja med "hitsen", det finns många boxar och skivor typ "Klassiska favoriter", "Your favourite classics", "Baroque favourites" etc etc. På det sättet kan man få en överblick över flera kompositörer och epoker på en kort lyssningstid. Om du sedan hittar någon "hit" som du gillar är det bara att gå vidare med att köpa det verket komplett. Om intresset väcks kommer det att bli naturligt att söka vidare och så småningom börja jämföra olika inspelningar av samma verk osv. Det viktigaste i början är nog att över huvud taget hitta klassisk musik som man lär sig uppskatta och känna igen.

Själv började jag med att köpa en box med alla Beethovensymfonier och det kändes mest som ett straff att ta sig igenom 6 timmar okänd musik som jag inte kunde relatera till. Några år senare kunde jag höra och uppskatta skillnader mellan olika Beethoveninspelningar men jag tror inte att det är den bästa starten.

BIS 3CD-box "your favourite classics" är fylld av musik som de flesta känner igen och i bra inspelningar. Det är en ypperlig start.

#531

Postad 25 oktober 2009 - 10:06

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0

Jag håller med om att bolag som DG och Harmonia Mundi oftast gör väldigt bra grejor. På Harmonia Mundi har jag faktiskt bara hört en skiva som jag tyckte var olyssningsbar (Pergolesis Stabat Mater sjungen av gosskör). Även jag har favoritlablar som BIS, Archiv och ECM vilka jag tycker har en högre genomsnittlig kvalitet än t ex Naxos. Min poäng är snarast att det inte går att döma ut 4000 inspelningar på ett bräde utan det finns gott om pärlor och fynd i Naxoskatalogen och att det är kul när man hittar dem. Det finns gott om hjälp att få för tips, CD-revyn i P2 är ett utmärkt program, sedan finns ju Gramophone som alltid brukar finnas på biblioteken om man inte vill köpa den själv, detsamma gäller för svenska tidningen Opus. www.classicstoday.com är en bra sida som kontinuerligt lägger ut nya recensioner med betyg för både ljudteknisk och konstnärlig kvalitet.

Ett annat bolag som liksom Naxos har höga berg och djupa dalar är Brilliant classics. Här kan man ibland hitta helt osannolika fynd, tidigare fullprisutgåvor från bolag som BIS, Chandos, DG, Decca, EMI etc som i Brilliants återutgivningar säljs för en spottstyver. Brilliant saknar svensk distribution men de går att köpa genom den något plottriga webshopen www.privag.se Priserna är 30-35:- för enkel-CD och 60:- för dubbel-CD. Vad sägs t ex om en Stravinskijskiva med John Eliot Gardiner, Monteverdikören och London symphony orchestra (ursprungligen utgiven på DG 1999) för 35:-? En 5-CD-box med Alfvéns kompletta orkesterverk med Neeme Järvi och Stockholmsfilharmonikerna (ursprungligen på BIS) för 175:-? Osv, osv.


Ja, Brilliant Clasics är billiga och har kanske ojämn kvalitet. Men även där finns flertalet bra inspelningar och musiker. Köpte själv "Mozart Complete Works" en box med 170 cd skivor för otroligt billiga 398 Kr på Ginza.

http://www.ginza.se/...dentifier=11111

Bifogad fil  mozart_complete.jpg   31,89K   0 Antal nerladdningar

Här finns licenserade inspelningar fån EMI, Telarc, BIS m.m. och inspelningar från egna Brillinat Classic. För priset av en dubbel cd kan man här få möjlighet att lyssna på det mesta som Mozart skrev. Har dock inte lyssnat på så mycket än, men gillade dom jag hört. Det dyker säkert upp ett antal som är dåliga. Men till de priset är redan boxen ett kanon köp.

#532

Postad 25 oktober 2009 - 22:19

Guran70
  • Guran70
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Helt osannolikt billigt. Har inte hört den här boxen men det finns med största säkerhet tillräckligt många bra skivor i den för att den skall vara väldigt väldigt prisvärd. Ett riktigt fynd!!

#533

Postad 25 oktober 2009 - 22:23

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Smått sjukt billigt ja, nästan lika dyrt som att köpa 170st blanka cd´s :P .
Hur är inspelningskvalitèn då?

#534

Postad 25 oktober 2009 - 23:22

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0
Tack för alla svar :)
Ska kommentera dem närmare när jag lyckats lyssna lite!
Finns en del att ta sig igenom. Tyvärr ganska dyrt att köpa massa skivor på chans...

http://www.ginza.se/...dentifier=12107
Vad anser ni om denna? Borde vara en hyfsad introduktion, men 40 skivor är tveksamt om man tar sig igenom...
Eller är alla sådana här stora samlingar bara "sämre" inspelningar och dirigenter?

Redigerat av jaQoB, 25 oktober 2009 - 23:35.


#535

Postad 26 oktober 2009 - 00:06

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Med tanke på priset 199kr får man ju många smakprov för pengarna. Kan nog vara en bra start. De verk du verkligen gillar kan du köpa andra erkänt bättre inspelningar av så småningom så att du kan jämföra. Om det nu inte är riktigt fina inspelningar i boxen vill säga, jag har inte hört dom. Du kommer höra skillnaden mellan en bra och dålig inspelning efter ett tag. :)

Jag lyssnade mycket på Bach's Brandenburger konserter i början t.ex, jag hade någon skiva från något mer okänt bolag som jag köpte på måfå. Fick en rekommendation här i tråden om en utgåva från Bis med Masaaki Suzuki. Jag köpte den och det var otrolig skillnad! Alla instrument lät så myckeet bättre!

Nu när jag lyssnar på den gamla inspelningen igen låter ljudet platt och livlöst. Även tempot är lite skumt, mycket snabbare än andra inspelningar jag hört.

Men som sagt så kan nog en sån där samling vara bra att köpa och lyssna in sig lite på olika kompositörer och se vilka du gillar. Säkert finns en del verk som har rekommenderats i tråden med på skivorna. :P

Redigerat av Hifi-Arne, 26 oktober 2009 - 00:43.


#536

Postad 26 oktober 2009 - 19:03

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0
Jag tänkte "chocka" alla med ett tips av en av de vackraste operaduetterna som jag känner till - och det är inte direkt något som är skrivet idag. Inte heller under romatikens era...

YouTube-tips

Mest prisvärda alternativet

Jag har inte kommit igenom alla tre operorna ännu. Men - jag försöker i alla fall. ;)

Redigerat av Tompa123, 26 oktober 2009 - 19:04.


#537

Postad 26 oktober 2009 - 19:43

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Wow, snyggt Tompa! ;)

Jag hörde Popeas kröning på Drottningholmsteatern i somras. Jättefint!
Monterverdi är ju superbra!

Det finns också en jättebra inspelning med Orfeo med René Jacobs. Här har du något att testa bashögtalaren med ;-)
Länk
Och skivan hittar du här. Den är helt annorlunda än Harnoncourt.

Sen har jag en inspelning med åttonde magdrigalboken med Alessandrini, också jättefint och riktigt bra musik.
Här är ett smakprov.

Vilket superkap det lät med Mozartboxen! Grattis! ;)
Brilliant verkar ju vara ett riktigt lysande märke och skivaffären som Guran tipsade om tidigare i tråden var ju helt fantastisk!

#538

Postad 27 oktober 2009 - 10:50

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0

Smått sjukt billigt ja, nästan lika dyrt som att köpa 170st blanka cd´s ;) .
Hur är inspelningskvalitèn då?


Jag har nu lyssnat på ett antal skivor från Mozart boxen och måste säga att jag är positivt överraskad.

Jag har inte hört någon opera skiva förut, bara hört korta stycken på tv. t ex från olika tv deckare där kriminalkommisarien brukar lyssna när han är hemma. Därför tog jag tillfället i akt och började med "Die Zauberflöte" på en dubbel cd skivor ur boxen. Inspelningen är en licenserad utgåva från skivbolaget "Telarc" 1991 och med dirrigenten Sir Charles Mackerras. Ljudet är riktigt bra och artisterna verkar vara i högform. utan att snabbspola lyssnade jag igenom båda skivorna och måste säga att det lät förträffligt och var underhållande att lyssna på. De kvinliga sångerskorna gör ett fantastiskt jobb och sjunger helt otroligt vackert. De pratas en del i operan och då tyvärr på tyska som jag inte förstår riktigt. Men det bästa av allt är att det finns 44 cd skivor till i boxen med totalt 19 operor. Ska nu fortsätta med operan "Idomeneo" utgiven av EMI, från 1972 på 3 cd skivor med Chor des Leipziger Rundfunks, Staatskapelle Dresden och dirrigenten Hans Schmidt-Isserstedt.
Här finns uttrag ur operan "Die Zauberflöte;
http://www.amazon.co...B...1642&sr=1-1

Har även hört 2 stycken cd skivor med sympfonier ur boxen. Skiva nummer 9 innehåller Symphony No.31 även kallad "Paris", No. 36 "Linz" och No. 40 (första versionen utan klarinett). Skiva Nr 11 innehåller Symphony No. 40 igen, men den här gången med Klarinett och No. 41 "Jupiter". Båda skivorna inspelade av Brilliant Classic och med Mozart Akademie Amsterdam, dirrigent Jaap Ter Linden. Mycket bra inspelningar och inspelad med instrument från tidsepoken. 11 skivor med 41 symfonier.

Skiva 12 innehåller "Clarinet Concerto in A majot KV 622" och "Concerto for Flute, harp & Orchestra" här har Brilliant spelat in båda konserterna och Klarinett konserten är bra och rolig att lyssna på med Harmen de Boer på klarinett och Nieuw Sinfonietta Amsterda. under ledning av Lev Markiz. Men tyvärr tycker jag inte om Flöjt och Harpa konserten som ligger på samma cd skiva. harpan är för närmickad och slår över, i mitt tycke blir den för markerad. 18 cd skivor med 55 concertos för piano, klarinett, harpa, flöjt, oboe, horns, fiol m.m.

Även Mozart's "Requiem KV 626" med Suddeutsches Kammerorchester Pforzheim under ledning av Nicol Matt blir en liten besvikelse. Men det beror nog mest på att jag redan har en favorit inspelning hemma. Med Wiener Philharmoniker och Herbert von karajan på bolaget Deutsche Grammophon nr. 419 610-2. brilliants utgåva orkar helt enkelt inte upp till samma klass som Karajans.
Bifogad fil  Mozart_Requiem_Karajan.jpg   16,58K   0 Antal nerladdningar

Riktigt bra är skiva nr. 3 "String Quintets KV 516 & 614" med Orlando Quarteten lisencerad från svenska BIS. Det bästa är att det finns två till skivor med Orlando Quarteten från BIS i boxen.

Lyssnar nu på skiva Nr 10 "piano Concertos No. 14, No 4 och No. 27" med Derek Han på Piano och Philharmonia Orchstra under ledning av Paul Freeman. Bra ljud och strålande spel av Derek. Och så finns det 8 stycken till att lyssna på.

Hur är det möjligt att släppa en sån här bra box för 398 kronor. Med 77 licenserade skivor från andra bolag och övriga inspelade av Brilliant Classics. Rekommenderas!!!

OBS! Eftersom jag är nybörjare på klassisk musik får ni ta min enkla recension med en nypa salt!
Men jag är nöjd och kommer att hålla utkik efter fler billiga utgåvor med Brilliant Classic.

Redigerat av Unregistered1061, 27 oktober 2009 - 11:09.


#539

Postad 27 oktober 2009 - 11:38

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0
Du behöver verkligen inte be om ursäkt för din recension. Alldeles utmärkt.

Edit:

Ändrar resten i min text:

Tips till alla Bach-älskare.

Redigerat av Tompa123, 27 oktober 2009 - 19:46.


#540

Postad 27 oktober 2009 - 12:08

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0

Du behöver verkligen inte be om ursäkt för din recension. Alldeles utmärkt.

Om jag vore självplågare, skulle jag skaffa denna. Nu är jag gudskelov inte det. :)

Mozartboxen är jag dock lite intresserad av...


OJ! Tack

Ooohh! Nej, Finns det en Bach box också!?
Hmmm! 999 Kr på Ginza. Om jag bara äter hårt bröd och dricker vatten, kanske pengarna räcker ändå. :-(

#541

Postad 27 oktober 2009 - 14:55

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0

OJ! Tack

Ooohh! Nej, Finns det en Bach box också!?
Hmmm! 999 Kr på Ginza. Om jag bara äter hårt bröd och dricker vatten, kanske pengarna räcker ändå. :-(

Skönt att du inte tog illa upp an min text. Var kanske en smula i överkant skämtsam... :)

Förresten, varför inte göra sökningen "Complete" på Ginza. :blush:

Redigerat av Tompa123, 27 oktober 2009 - 18:49.


#542

Postad 27 oktober 2009 - 21:07

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Riktigt kul! :)

Tack för recensionen Turismo!
- och jag håller med Tompa - be inte om ursäkt. Har du föresten hört något av Bart van Oort som ska finnas med i Mozart-boxen? Jag har några skivor med honom och jag tycker han är superbra. Min kompis spelade för honom på en masterclass en gång och det hade tydligen varit väldigt inspirerande och han hade varit hur trevlig som helst.

#543

Postad 28 oktober 2009 - 10:19

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0

Riktigt kul! :)

Tack för recensionen Turismo!
- och jag håller med Tompa - be inte om ursäkt. Har du föresten hört något av Bart van Oort som ska finnas med i Mozart-boxen? Jag har några skivor med honom och jag tycker han är superbra. Min kompis spelade för honom på en masterclass en gång och det hade tydligen varit väldigt inspirerande och han hade varit hur trevlig som helst.


Tompa123: Hur ska detta sluta? Bach, (Beethoven inte rätt, skall vara ett vitt omslag) och Haydn i Complete serien. Tur att Julen närmar sig med stormsteg.

Alban: Tack!

Bart van Oort medverkar på 9 skivor i Mozart boxen. Riktigt duktig var han. Lyssnar på CD 6 "variation Vol. 1 av 2. Där Bart van Oort spelar helt ensamt på ett fortepiano. Instrument: fortepiano after Walter ca 1795, by Chris Maene, Ruiselede, 2000, står det på det enkla omslaget till skivan.
Vad ett fortepiano är för något vet jag inte, därför skickar jag frågan vidare till er, någon som vet?

Vill passa på att tacka för alla bra skivtips som ni lämnat till oss nybörjare på klassisk musik. Värdefullt och trevlig läsning!!!

Edit: Alban, din kompis måste vara duktig på att spela, masterclass! Där finns inga duvungar precis.

Redigerat av Unregistered1061, 28 oktober 2009 - 10:29.


#544

Postad 28 oktober 2009 - 12:07

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Ja, han är superduktig! - Konsertorganist.
Annars är en masterclass som en vanlig lektion, fast den är öppen och oftast med en lärare utanför institutionen. Ibland är det med riktiga äss. Men det behöver inte alltid vara så märkvärdigt. Men dom kan vara rätt spännande att lyssna på. Jag kan tänka mig att om man bor i Stockholm, Göteborg eller Malmö, så tror jag att man kan gå och lyssna när dom har masterclass på musikhögskolan. Alla föreläsningar ska väl vara öppna på universiteten och det borde ju också gälla dom? Där kan man lära sig mycket och det är ofta väldigt intressant.

Fortepiano?

Det är ett äldre piano - typ ett från Mozart eller Beethovens tid. Dom kan också kallas för hammarklavier. Forte betyder ju starkt och piano svagt - det vill säga att det är ett instrument som man både kan spela starkt och svagt på. En cembalo låter ju alltid lika mycket, oavsett hur hårt du tycker på tangenten (däremot kan du ju registrera om den, så att den får en annan eller mer klang). Så att man fick ett konsertinstrument som kan kunde spela starkt och svagt på var ju hur fräsigt som helst på den tiden. Däremot är dom lite mer tonsvaga än dagens flyglar eller pianon och har liksom en sprödare klang. Vidare var inte omfånget lika stort utan gick ofta till trestrukna F. Mozart och den tidigare Beethoven använder ofta denna ton, men aldrig högre och ibland ner man omskriningar av figurer för att pianot slutar helt enkelt där. Men å andra sidan har dom ingen klar ton i högre register så det var nog inte idé att bygga fler toner...
Ett exempel:
Länk
Den stora Horowitz (antingen älskar man honom, eller så hatar man honom). Spola fram till uppgången som börjar vid 5:45. Där är ju samma figur tre gånger, fast den tredje är inte likadan. Varför? Jo, då hade det blivit ett G och alltså utanför pianot, så den stora Mozart fick göra om figuren. En sån där filosofisk fråga är om man får göra dom figuren nu när man spelar på flyglar som har fler toner...

Sen är dom ju hammarklaver rätt vackra också:
Postad bild

Föresten - vilken liten snorunge va:
Länk

Lär gå i tvåan...

Redigerat av Alban, 28 oktober 2009 - 12:31.


#545

Postad 28 oktober 2009 - 12:36

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0

Föresten - vilken liten snorunge va:
Länk

Lär gå i tvåan...

Charmerande och ortroligt begåvat.

Här är ett tips på en annan "snorunge". :)

Länkar till hans kanal. Inte specifikt till något av hans uppladdningar.

Här seplar han i Carnegie Hall, en liten håla nånstans i USA, typ. :lol:

Redigerat av Tompa123, 28 oktober 2009 - 13:31.


#546

Postad 28 oktober 2009 - 13:22

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0
Tack Alban! för utförlig förklaring av fortepiano.

Horowitz verkar också vara en duktig pianist, roligt med videoklipp. Finns det någon CD skiva som ni rekommenderar med Horowitz?

De två barnen var fantastiska på att spela piano!

#547

Postad 28 oktober 2009 - 14:14

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Shit, vilken liten "snorunge" ;-)

Japps, men när det gäller Horowitz så finns väldigt mycket som inte är riktigt dåligt också. En av de (enligt mig) främsta pianisterna, men också en av de absolut ojämna. Sen så spelar han ju lite speciellt också, så många har riktigt riktigt starka åsikter om honom, även om jag själv tycker att han när han spelar bra spelar som ingen annan.

Men mina två skivor jag inte kan vara utan är hans inspelningar från Carnegie Hall från -60-talet. Helt otroligt bra!!
Länk

Vidare, kanske den bästa pianoinspelningen som gjorts - tredje pianokonserten med Horowitz och Fritz Reiner. Den finns utgiven på fler skivor, bland annat ur serien Great Pianists, men också här. Absolut värd ett köp. Men enligt mitt tycke är hans senare inspelning med Ormandy inte lika bra.

Sen tycker jag att hans Mozart-konsert är rätt trevlig. Länk. Hans kritiker brukar alltid sparka på hans Mozart inspelningar och kanske är dom lite speciella, men vissa har ändå något magiskt över sig.

Men åter igen - han är väldigt ojämn, så vet vad du köper innan du köper något med honom.

Och till sist en trevlig Spotifylänk, det svänger rätt bra om : spotify:track:2fqrGXKmVGijurz6wZM1Bw

Redigerat av Alban, 28 oktober 2009 - 14:18.


#548

Postad 28 oktober 2009 - 14:17

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0

Shit, vilken liten "snorunge" ;-)

Jag säger bara det. Dessa ungar. Hehe.

Den som brukade jämföras med Horowitz, var Arthur Rubinstein. Inte så tekniskt brilliant, men mer känslosam. En annan som jag gillar är, en här är välidgt ung Evgeny Kissin.

Redigerat av Tompa123, 28 oktober 2009 - 22:30.


#549

Postad 29 oktober 2009 - 00:07

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0

Jag säger bara det. Dessa ungar. Hehe.

Den som brukade jämföras med Horowitz, var Arthur Rubinstein. Inte så tekniskt brilliant, men mer känslosam. En annan som jag gillar är, en här är välidgt ung Evgeny Kissin.

Läckert!
Rubinstein är en av mina absoluta favissar och skulle jag bli tvungen att välja att ta med mig skivor från bara en pianist till en ó öde ö, skulle jag nog välja honom. Även hans Chopin inspelningar är lysande! Grieg konserten hade jag inte hört,men jag uppskattade den mycket!

#550

Postad 29 oktober 2009 - 00:37

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Vilken aktivitet i tråden! Mycket trevligt, det är alldeles för få människor som lyssnar på klassisk musik :)

Vilken butik var det någon tipsade om för ett tag sen, hittar inte igen det? Är på gång med beställning men det är svårt att hitta vissa skivor hos CDON och Ginza.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.