Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Scart -> S-video?

1 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 03 september 2008 - 18:58

erik011
  • erik011
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hoppas att denna tråd hamnade rätt nu. Och har försökt söka utan att hitta svar som passar mig....

Jag har handlat en Easycap för att överföra video till dator/dvd via USB. Denna har följande ingångar:
Ljud, S-video, Komposit.
Komposit ger för dåligt resultat för min smak (känns som att färgerna "flyter" ut extra mycket när det är lite dålig kvalitet på VHS:en från början).

Mitt problem: Min VCR verkar inte stödja S-video ut. Har testat med scart-adapter som har både komposit och s-video utgång. Då blev det färg endast i ett grovmaskigt nät, och resten var svartvitt, och dålig kvalitet överhuvudtaget.
Sedan testade jag att bygga en egen adapter genom att helt enkelt löda på en S-video kabel på rätt stift på en scart-kontakt. Nu fick jag riktigt OK bild rent skärpemässigt - MEN - svartvit och partier med rött i sig blir kraftigt randiga.

Så frågan är hur jag kan få ut en signal som är bättre än komposit, och hur få den till S-video. Har inte riktigt koll på vad för slags signal VCR:en skickar ut via scarten till TV:n annars (blir ju mycket bättre kvalitet än komposit tycker jag, men tror inte att den klarar RGB från bandet).....

Jag har inga problem att löda ihop nåt själv, om det inte är alltför avancerat.

Min VCR är en gammal Panasonic NV-SD240....

Redigerat av erik011, 03 september 2008 - 19:01.


#2

Postad 07 september 2008 - 21:15

legobit
  • legobit
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Sitter med samma problem. Ska föra över VHS till datorn och får bra bild men ingen färg.
Jag har en Sony PD-150 videokamera som har en inbyggd konverteringsfunktion.

Hittade detta när jag sökte. Kanske denna kan hjälpa dig?

http://www.s-video-to-scart.com/

Lycka till!

Redigerat av legobit, 07 september 2008 - 21:16.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.