Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Problem med streck

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 19 september 2016 - 21:01

Unregistered25560e2f
  • Unregistered25560e2f
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Tjena
Jag har googlat och sökt men ej hittat svaret varför min projektor epson tw eh6000 har fått en skarp gul linje lodrät över hela bilden.Är det någon här på forumet som vet vad det är.

#2

Postad 19 september 2016 - 22:07

cinemadream
  • cinemadream
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0

Tjena
Jag har googlat och sökt men ej hittat svaret varför min projektor epson tw eh6000 har fått en skarp gul linje lodrät över hela bilden.Är det någon här på forumet som vet vad det är.

 

Testa byta HDMI kabel samt testat en annan bild källa och testa byta till den andra hdmi porten i projektorn.


Redigerat av cinemadream, 19 september 2016 - 22:08.


#3

Postad 20 september 2016 - 06:38

Unregistered25560e2f
  • Unregistered25560e2f
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Har testat det redan
Strecket började synas lite sporadiskt någon gång ibland och jag misstänkte att det kunde ha med lampan att göra.Lampan hade lyst i 6000 timmar.Men efter lampbytet återvände det gula strecket och nu är det konstant.Väldigt irreterande för i övrigt är bilden riktigt bra.

#4

Postad 21 september 2016 - 16:48

Unregistered25560e2f
  • Unregistered25560e2f
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Uppdatering
Ringde Epson support idag inte för att reklamera för jag har haft den i fyra år.Utan för att höra om det går att fixa på något sätt.Hon i supporten visste direkt vad problemet var tyvärr.Är inte så teknisk så jag förstod inte riktigt vad problemet var men det skulle kosta 15000 att åtgärda. Det var precis det den kostade för fyra år sedan.Någon som vet vad hon pratade om för del som gått sönder? Och frågan är om man vågar köpa en Epson igen .Lite exta tråkigt att man bytte lampa för två veckor sedan.

#5

Postad 09 maj 2024 - 21:51

Sank
  • Sank
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag har fått exakt samma på min epson tw eh 6000.
Någon som vet vad som behöver göras? Är det värt att lägga pengar på det? Även nu 2024 så är projektorn riktigt bra, med nya lampor och rengjort filter så tuffar den på bra annars!

#6

Postad 10 maj 2024 - 10:19

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 225 inlägg
  • 0

Generellt för alla displaytekniker med fasta pixlar, oavsett om det är i skärmar eller projektorer, är att streck över en bildpanelen ett tecken på att panelen är trasig och transistorerna som styr över de pixlarna slutat fungera. Det är inget som kan repareras utan man byter ut panelen. Panelen brukar vara den enskilt dyraste komponenten i display.

 

På en projektor likt Epsons är det tre paneler för röd, grön samt blått som sitter i runt ett slags prisma i ett block. Så man byter hela det optiska blocket vid en reparation. Återigen – den förmodligen enskilt dyraste komponenten.

 

Eftersom teknikutveckling gör att paneler blir billigare att tillverka och dessutom bättre för varje ny generation är trasiga paneler på flera år gamla displayer så gott som alltid ekonomiskt icke försvarbara att byta ut. Kostnaden för reservdelen, service och transport till och från servicecenter närmar sig eller kan rent av kosta mer än att köpa en helt ny produkt av motsvarande kvalitet. 

 

Så kortfattat: Streck över bilden på en äldre display = i praktiken har den displayen gjort sitt. Tack för åren som var.

 

Den lösning som kan ligga närmast om man redan tagit kostnader i sådant som nya lampor etc. är att köpa en fortfarande fungerande enhet begagnad, till exempel en med slutkörd lampa. Det är oftast långt mycket billigare än att försöka reparera. Samtidigt som man bär överväga ifall det är värt att spendera mer pengar på ett system som förmodligen gjort sitt. Inget blir ju bättre av de pengar man spenderar utan man kan i bästa fall upprätthålla nivån.


Redigerat av Ringblixt, 10 maj 2024 - 10:21.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.