Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad är den allmänna uppfattningen om kablars inverkan på ljudet?

81 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Gör kablar någon skillnad på ljudet? (138 medlem(mar) har röstat)

Vad tycker ni?

  1. Ju dyrare kabeln är ju bättre blir ljudet (överlag) (14 röster [10.14%])

    Procent av omröstning: 10.14%

  2. Ljudet bli bättre upp till en viss prisklass (37 röster [26.81%])

    Procent av omröstning: 26.81%

  3. En lampsladd från elfa låter lika bra som vilken kabel som hellst! (34 röster [24.64%])

    Procent av omröstning: 24.64%

  4. Priset säger inget om hur bra kabeln är! (ljudskillnad finns) (53 röster [38.41%])

    Procent av omröstning: 38.41%

Rösta Gäster kan inte rösta

#1

Postad 30 mars 2008 - 17:17

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Måste göra ett riktigt grundligare test själv för att få en egen åsikt om saken.. Tycker det är många som tycker att det inte gör någon skillnad här på forumet. Blev därför lite intresserad av vad den allmänna uppfattningen faktiskt är. Rösta gärna och utvecklade svar uppskattas även det väldigt mycket! Detta riktar sig framför allt till högtalarkablar.

EDIT: La till en till valmöjlighet som jag hade glömt! (förlåt till er sex som hade röstat!)

Redigerat av Explorer45, 30 mars 2008 - 20:39.


#2

Postad 30 mars 2008 - 17:28

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Konstiga svarsalternativ tycker jag. Kablar kan både blir sämre och bättre med ökande pris tycker jag.

#3

Postad 30 mars 2008 - 20:18

Unregisteredb55e42eb
  • Unregisteredb55e42eb
  • Lärjunge

  • 359 inlägg
  • 0
En tråkig omröstning kryddad med en massa märkliga och onödiga påhopp. :)
Låt folk använda vilka kablar dom vill.

Redigerat av Unregisteredb55e42eb, 30 mars 2008 - 20:19.


#4

Postad 30 mars 2008 - 20:36

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0

En tråkig omröstning kryddad med en massa märkliga och onödiga påhopp. :)
Låt folk använda vilka kablar dom vill.

Om någon tog illa upp så ber jag om ursäkt då detta inte var min mening. Jag har självklart inte några invändningar mot vad folk använder för kablar! Det jag ville veta var egentligen bara hur den allmänna uppfattningen var på forumet. Skall genast ändra topic (var lite sur och trött när den skrevs..).

Konstiga svarsalternativ tycker jag. Kablar kan både blir sämre och bättre med ökande pris tycker jag.

Okej, saknade visst ett alternativ men att de andra alternativen skulle vara konstiga ser jag inte.. :)

#5

Postad 01 april 2008 - 22:27

toler
  • toler
  • Veteran

  • 1 548 inlägg
  • 0
Clicktronic är gedigna å billiga, det ä min referens. Har inte orkat testa med Monster.

#6

Postad 02 april 2008 - 20:26

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Ni som har röstat på alternativet "Ljudet blir bättre upp till en viss prisklass", vad tycker ni är en lagom prisklass metervis?

#7

Postad 02 april 2008 - 20:32

Unregistered2965a9a5
  • Unregistered2965a9a5
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0

Ni som har röstat på alternativet "Ljudet blir bättre upp till en viss prisklass", vad tycker ni är en lagom prisklass metervis?


Det beror helt och hållet vad man har för övrig utrustning

#8

Postad 03 april 2008 - 09:41

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0

Ni som har röstat på alternativet "Ljudet blir bättre upp till en viss prisklass", vad tycker ni är en lagom prisklass metervis?


Det beror helt och hållet vad man har för övrig utrustning

Tänkte lite mer procent messigt. :) När jag har frågat på Hi-Fi Klubben så har jag fått svaret ca 10% av värdet på din anläggning.

#9

Postad 03 april 2008 - 09:47

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

  • 756 inlägg
  • 0
10% regeln är bra. Då behöver man aldrig fundera på om man gått
på ormolja-niten :)

Sen är det inte fel att rida i kölvattnet efter dom som byter grejer
som andra byter kallingar. Dvs köp kablage begeganat.

#10

Postad 03 april 2008 - 11:05

toler
  • toler
  • Veteran

  • 1 548 inlägg
  • 0
Ja tycker Clicktronic räcker - den är allvarligt underprissatt.
Det bästa är dock att köpa Dyra kablar begagnat - så är de inbrända med.
Kablar slits ju inte - de blir bara bättre.
Samma fördel att köpa en väl inbränd plasma som gått uppåt 1000h.

#11

Postad 03 april 2008 - 14:13

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

  • 1 450 inlägg
  • 0
Inbrända kablar? Var det skrivet med ironi eller?

#12

Postad 03 april 2008 - 17:39

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0

Inbrända kablar? Var det skrivet med ironi eller?

Mycket bra fråga. :)

#13

Postad 07 april 2008 - 09:36

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

  • 2 944 inlägg
  • 0
Här har vi ett kul ämne tycker jag.. :)

Är själv väldigt förtjust i kablar och testar gärna lite nytt och olika kombinationer..
Att man ska gå efter pris eller viss procent kan jag inte tycka stämmer..
Kablar är precis som resterande i anläggning; något man måste matcha med resten.

Själv så gick jag ner på billigare kablar efter ett kört med 10% regeln ett tag.. Blev bara lyssningstrött efter ett par timmars spelande.. Körde då med ren koppar och det funkade inte med mina dåvarnade anläggningar..
Testade sedan silverplatterat som ryktas vara ljusare och mer detaljrik..

Men 10% regeln kan nog vara en hyfsad riktlinje..

Och mycket riktigt.. Saknade lite av basen från förr, detaljerna kom ju fram bättre (<-- för att basen försvann lite?)
Men lyssningstrött blev jag inte längre..

Kör fortfarande med silverplatterat mellan CD och stärkare..
Nya talarkablar kommer att testas och inhandlas nu med de nya talarna..
Sålde mina gamla kablar eftersom jag visste om att de inte skulel funka med mina nya högtalare..

Vad det gäller inbränning av kablar så är det något jag tycker gör skillnad..
Signalen kommer fram tydligare efter ett par timmar spelade med kabeln..
En ny kabel låter sällan lika bra som den gör efter ca 100h.. :)

Redigerat av Darth Tojayz, 07 april 2008 - 09:42.


#14

Postad 13 april 2008 - 18:38

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Spännande resultat måste jag säga.

#15

Postad 14 april 2008 - 21:58

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Priset säger inget, och skildnad finns, pungt.. :D

#16

Postad 02 juni 2008 - 11:24

nickeskbg
  • nickeskbg
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0
Det finns absolut skillnader i ljud på olika kablar, om än i olika stor grad.. Jag har själv upplevt både mkt stora och mkt små förändringar..

Men som tidigare sagts, det handlar om att matcha alla komponenter rätt för att uppnå ett visst resultat, det behöver absolut inte innebära att dyrare är bättre.

Lite av det roliga ligger ju i att testa o pröva sig fram, ibland blir det ett steg bakåt o ibland ett framåt..det jobbiga ligger i att man aldrig blir helt nöjd, eller att man faktiskt känner sig nöjd men i alla fall vill testa något nytt..ungefär som med flickvänner :blink:

(tolka mig nu rätt, det var ju ett skämt... ;) )

#17

Postad 02 juni 2008 - 11:34

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

  • 969 inlägg
  • 0
Alla som inte är övertygade på kablars inverkan på ljudet är välkomna till butiken så ska jag försöka visa på lite skillnader.

//Max Reference

#18

Postad 02 juni 2008 - 12:21

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
75% av de som har röstat tycker med andra ord att kablar har inverkan på ljudet. Måste verkligen göra en seriös test själv för att få en egen sann uppfattning..

#19

Postad 02 juni 2008 - 18:02

Fnoord
  • Fnoord
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
sen kan man ju fråga sig varför ljudet ändras beroende på kablar. ändras ljudet så måste kablarna på nått sätt på värka signalen till det bätre eller sämre är ju upp till den som lysnar. men min instälning är ju att kabeln inte ska ändra på signalen. den ska bara överföra den. Själv tror jag inte ett dyft på att lägga massa pengar på dyra kablar om dom nu hadde vart så väldigt mycket bätre på över föra signaler så hadde dom funnits i industrin på mät instrument osv.

#20

Postad 02 juni 2008 - 22:43

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Har varit på "kabeldemo" en gång i en butik och vi som var med där upplevde alla skillnader när det byttes kablar.
Lakrits -> medel -> dyra kablar, var det som testades i snabb följd.

Det som var roligt att upptäcka var att direkt efter vi "lyssnat" på de dyraste kablarna sattes lakritssnörena in och ljudbilden föll ihop helt och allt lät jättetråkigt.

Inbildning eller ej så upplevde samtliga i lyssningsrummet det fenomenet.

Fast som sagt, lyssningsrummet och elektronik spelar betydligt större roll än valet av kablar och 10% regeln är rätt vettig.
Har man tex köpt stereogrejer för 10 000kr är 1000kr på högtalar- och signalkablar inte så mycket pengar för att få vettiga kablar med skärmning och schysta kontakter tex.

Edit : medelkablarna var i klass med Supras vanliga, de dyra var Eichmann och kostade ett par tusen kr/st.

Redigerat av tb303, 02 juni 2008 - 22:45.


#21

Postad 04 juni 2008 - 17:15

nickeskbg
  • nickeskbg
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0

sen kan man ju fråga sig varför ljudet ändras beroende på kablar. ändras ljudet så måste kablarna på nått sätt på värka signalen till det bätre eller sämre är ju upp till den som lysnar. men min instälning är ju att kabeln inte ska ändra på signalen. den ska bara överföra den. Själv tror jag inte ett dyft på att lägga massa pengar på dyra kablar om dom nu hadde vart så väldigt mycket bätre på över föra signaler så hadde dom funnits i industrin på mät instrument osv.


Kruxet är ju att det inte bara är kablarna som färgar ljudet, snarare är det väl så att elektroniken färgar i bra mkt större skala än vad kablar generellt gör..så helt neutralt kan man nog se sig om efter ganska länge..

Nu spekulerar jag...men tror inte alls på det där industri o mätinstrument, varför skulle det per automatik vara just inom industri och mätinstrument dom använder de bästa "sladdarna", tror inte dom bryr sig ett dyft om hur kablar låter, så länge dom ger ett korrekt mätresultat så är dom nog mest nöjda, o kostar det så lite som möjligt med är de om möjligt ännu nöjdare..och bara för att en sladd mäter "bra" eller "korrekt" betyder väl inte det att den låter bättre än andra..

Kablar kan man diskutera länge, men att de har inverkan på ljudet tror jag de flesta är överens om..och att priset inte heller är det avgörande för vad som är bättre eller sämre..allt beror på sammansättningen i just den anläggning man själv har, men möjligheten att fintrimma ljudet i den riktning man själv vill med hjälp av bla kablar är fin fint, eller?

Ibland när jag lagar mat kan jag tycka jag saltat lite för dåligt, inte fan tillsätter jag då någon exlusiv dyr krydda med sötma i sig bara för att den är just dyr, icka sa nicke, ja det vill säga jag :(

#22

Postad 05 juni 2008 - 06:35

Unregistered2345ed51
  • Unregistered2345ed51
  • Lärjunge

  • 328 inlägg
  • 0
Har inte testat så värst mycket med olika kablar, men kan absolut tänka mig att en aspekt är att lite dyrare kablar(som åtmistonde har någon typ av isolering) låter bättre, i och med isoleringen från omgivande kablar, ifall man har en massa strömkablar liggandes ihop med signalkablarna, jämfört då naturligvis med kablar osm saknar isolering typ lakrissören :(
Sen att Dyrare kablar i regel är aningen snyggare att titta på och känns rejälare när man kopplar med dom kan bidraga på ett sätt eller ett annat :)

#23

Postad 08 juni 2008 - 15:31

wader
  • wader
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0

Alla som inte är övertygade på kablars inverkan på ljudet är välkomna till butiken så ska jag försöka visa på lite skillnader.

//Max Reference


Jag tror säkert att kabeln ger inverkan men frågan om det till det bättre eller det sämre. Det jag tror folk och i synnerhet jag retar mig på är alla flummiga begrep som kabelkrängare svänger sig med. Itället för att ge en riktig fysisk beskrivning av kabel. Det är också svårt som kund att stå i butiken och säga att man inte hör någon nämnvärd skillnad när det demas kablar modell svindyra. "hör jag så himla illa eller känner jag inte kvalite när den ligger rätt framför mig"? Det som också retar mig en smula är att det finns otroligt lite mätdata på kablar. Om det är sån jäkla stor skillnad då tusan kan man bevisa det på papper också.

Nu är det här ingen kritik direkt riktad mot reference audio för jag har blivit mycket bra bemött i den butiken.

Jag har själv provat en hel del faktiskt och vissa från mitt perspektiv mycket dyra kablar. Pris vs kvalite/prestanda så blev det en EKK från draka.

Ekk ingår ju i en standard och kvalite/miljöcertifiering.

#24

Postad 09 juni 2008 - 12:41

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

  • 756 inlägg
  • 0
Du behöver varken skämmas eller köpa om du inte hör skillnad, Wader.

EKK har jag provat och blev rejält besviken. Färgade diskanten och
dämpade resten av registren. Kan dock tänka mig att den fungerar
i billiga system (ej avslöjande).

Reference har kablen jag fastnade för till slut, Chord Signature. Det är
Chords dyraste, men den stannar ändå under 10 000 Kr. Dom känns
seriösa i jämförelse med kablar som kostar sexsiffrigt.

Hör du inte skillnad på dom och tex Supra: du har sotöron och kommer
billigt undan. :)

Redigerat av Unregistered1064, 09 juni 2008 - 13:30.


#25

Postad 11 juni 2008 - 09:30

wader
  • wader
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
Jag vare sig skämms eller något annat. Lite lustigt att du tar upp det med färgning. Vore intressant att höra hur du menar. För att kunna tala om färgning måste man ju ha en referens, I så fall har du hör material live i en studio och direkt kunnat höra en kabels påverkan efter det. Hur ver du var neutralt är? Var är neutralt om man inte har referens?

Faktum kvarstår dock, en kabel ska leda elektriska signaler så bra som möjligt och motstå påverkan utifrån. Ska det vara så himla svårt att redogöra för hur bra kabeln leder elektriska signaler? Dessutom finns ju vare sig standard eller miljöcertifiering på dom flesta kablar. En annan sak är och hur tusan dom är brandklassade?

Påverkan på en kabel i ett normalt hem är väldigt liten, den mesta är ju mekanisk, både från ljud och rörelse. Naturligtvis har olika material olika påverkna på den elektriska signalen och ger olika karatär på ljudet och olika som vi alla är så passar det bättre för vissa och sämre för andra. Skulle tro att övrig utrustning också påverkar, budget eller inte.

Kanske lite som med bilar, har du köpt en svindyr bil så ska det på svindyra fälgar. Det blir inte bättre för det men det ser bärre ut och innehavaren av bilen känner sig väl till mods med det. Slipper gliringar typ " vafan har du snikfälgar på nya fetmercan"

Det är helt rätt att bara du kan avgöra vad som låter bra i dina öron. Var och en blir salig på sin tro.

#26

Postad 11 juni 2008 - 09:59

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

  • 756 inlägg
  • 0
Håller med. Att avgöra vad som är referensen är svårt. Jag
har min egen metod. Är fritidsmusiker sedan snart 30 år och
har en uppfattning av hur olika instrument och naturliga
vokaler ska låta. Sen har jag några referensskivor som är
erkänt naturtrogna. Tex fyra st Sheffield Labs vinyler,
2st Patricia Barber cd. En Uscherdemocd mm..

Om jag utgår från det jag har idag och anser det låta
trovärdigt och sen slänger på EKK, som gav en diskant
som lät som grus i en betongblandare: subjektivt dömmer
jag det som en färgning.

Nu ska jag gå å käka. Ska ta ett exempel på en anti-placebo
upplevelse jag hade för en månad sen....

#27

Postad 11 juni 2008 - 11:12

wader
  • wader
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
Hehe jag har skruvar racerbilar lika länge, inte blir lättmetallfälgar bättre för det. Men skulle tro att du har skaffat dig en bra erfarenhet vad det gäller musiks naturtrogenhet. Du har väl hört ditt band eller dig själv live och inspelat många gånger en nog så god erfarenhet det.

Men det är egentligen inte det jag vänder mig mot. Vi alla uppfattar nog musik och ljud på olika sätt. Enligt min fru hör jag aldrig vad hon säger. Dock är det nog så att olika kablar passa oss människor och våra hifisystem olika bra. Fan fan vet om det inte känns som om vissa säljer ormolja. Ingen vet vad det är men bra det är det, det vet ju alla, speciellt han som säljer den.

Ser fram emot att få läsa din anekdot.

#28

Postad 11 juni 2008 - 11:22

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

  • 756 inlägg
  • 0
Jo, här är min placebohistoria:

Lånade hem ett försteg och behövde en balanserad kabel till för
att kunna koppla ihop. I butiken sprang säljarn runt och hittade
till slut en silverfärgad kabel med rätt billigt utseende. Hmm, om
det hade funnits nån annan "känd" kabel som jag kanske tom
hade testat tidigare, så hade jag aldrig tagit denna.

Åkte hem och testade försteget. Förkastade det snabbt och körde
DACén rakt in i slutsteget igen. Första skivan som åkte på var Stanley
Clarke "Toys for Men". Lyfte på ögonbrynet: nu var virveltrumman inte
lika vass utan lät mer naturlig. Kvällen fortsatte och jag lyssnade och
nickade gillande. Först dagen efter googlade jag på kabeln - hoppsan
den kostar visst 6500 Kr. :)

Så jag hade följande förutsättningar:

- Trodde det var nåt hemmabygge butiken lött ihop.
- Silverkabel: Myten säger vasshet.
- Ingen aning om vad det var för märke eller pris.

Och nog hörde jag skillnad i positiv mening. Kabeln köpte jag för 4900 kr
och skickade till polaren i Norge. Den blev kvar där, så jag köpte en
till för 4500 Kr.

Sammanfattning:

- Kablar gör inga underverk. Är anläggningen/rummet åt h***vete så fixar
inte kablar till det.

- Du kan fintrimma ljudet dock. En hissig diskant kan dämpas. Vill du ha fylligare
mellanregister: det går att få det med kablar. Förutsatt punkt 1 förstås.

- Förhållandet pris/prestanda är inte linjärt.

- Låt inte kablarna för sanslösa pengar förmörka faktumet att det finns köpekablar
till rimliga kostnader som kan göra jobbet. Var förnuftig och köp inte kablar
för 10 000 Kr till ett system som kostar tex 20 000. Jag ligger på ca 7% kabelkostnad
och där stannar jag oavsett om resten av anläggningen skenar iväg. Jag har hittat
mina sladdar...

- Ha inga förutfattade meningar åt nåt håll. Vill man inte höra skillnad så är risken
mindre att man oxå gör det och vice versa.

- Butiker som inte lånar ut för att i lugn och ro testa hemma: bojkotta!

Ja just det. Kabeln är: http://www.wildweste...val-in--5m.html

Redigerat av Unregistered1064, 11 juni 2008 - 12:20.


#29

Postad 11 juni 2008 - 12:54

wader
  • wader
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
Håller med fullt och fast, kvalite kostar med råvarupriser och tillverkningskostnader med mera. Har inget att säga om det. 4500 för en kabel är väl kankske inte farligt om man har andra grejor för cirka 60k. Men 4500 för en kabel är ju inget alls om man jämnför med andra. Det finns hiskeligt dyra kablar och man får inte ens veta vad det är. Det gör mig förbannad. Många av dom finns det ju inte ens en specifikation till!!! För 4500 finns ju en del att välja på och hitta något som passar ens egna öron och utrustning.

#30

Postad 11 juni 2008 - 13:38

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

  • 756 inlägg
  • 0
Det är väl mkt pga en sk "high-end" produkt inte tillverkas/säljs
i så många exemplar som det kostar gruvligt mycket. Om man
jämför en Denon Reciever som säljs i 1000-tal jämfört med
en Krellstärkare, så kan Denon smeta ut utvecklingskostnader/
marknadsföring mm på ett större antal=lägre pris.

Så en Uberdyr kabel måste kosta mer för att tillverkarn ska
få tillbaka pengarna.

Men då frågar man sig om det är värt 50 000 kr för en sladd? Är
den så mkt bättre än en sladd som kostar säg en tiondel???

Jag blir inte så arg, men har ofta frågat mig vilka kunderna är????????
Är det stekarn som kliver in i butiken och säger: "Ge mig det bästa
Ni har" (Måste vara en handlares våta dröm...)

#31

Postad 12 juni 2008 - 07:54

wader
  • wader
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0

Det är väl mkt pga en sk "high-end" produkt inte tillverkas/säljs
i så många exemplar som det kostar gruvligt mycket. Om man
jämför en Denon Reciever som säljs i 1000-tal jämfört med
en Krellstärkare, så kan Denon smeta ut utvecklingskostnader/
marknadsföring mm på ett större antal=lägre pris.

Så en Uberdyr kabel måste kosta mer för att tillverkarn ska
få tillbaka pengarna.

Men då frågar man sig om det är värt 50 000 kr för en sladd? Är
den så mkt bättre än en sladd som kostar säg en tiondel???

Jag blir inte så arg, men har ofta frågat mig vilka kunderna är????????
Är det stekarn som kliver in i butiken och säger: "Ge mig det bästa
Ni har" (Måste vara en handlares våta dröm...)


Det kan säkert vara så men en sak som är himla märkligt. Om det nu är så att man använder dyra produktionsmetoder och uberdyra material så är ju det i sig en marknadsförares våta dröm. Att kunna motivera det dyra priset med att kunden får det absolut bästa materialet, att produktionens toleranser är så snäva och tidsödande för få en outstanding kvalite och framför allt visa på att grejor som man använder sig av håller gängse standarder, certifieringar och till exempel brandklasser! Istället svänger man sig med flummiga begrepp och säljer "ormolja". Vi får ju se datablad, kurvor och diagram på precis allt annat men inte kablar. Det är ju för tusan 2008 och kan man tillverka en kabel som kostar 50k ut till kund då kan man visa vad man säljer också.

Redigerat av wader, 12 juni 2008 - 07:55.


#32

Postad 06 juli 2008 - 21:36

Sync
  • Sync
  • Lärjunge

  • 369 inlägg
  • 0
Undra hur många det är som köpt dyra högtalarkablar och kopplat mellan förstärkare och högtalare MEN som inte bytt kablar inne i högtalaren? (länken blir ju inte bättre än den svagaste länken.. [vid kortare avstånd])

Kablarna som sitter inne i högtalarna är enligt min uppfattning ganska basic.. Annars skulle högtalare som nu kostar ett visst antal kronor bli mycket dyrare pga det dyrare kablaget som behövs vid tillverkningen.
Låt oss anta att det behövs ca 3m kabel inne i en högtalare, kostar denna kabeln 500kr/m blir det ju 1500kronor extra/högtalare.. det skulle motsvara ca 6-7000 kronor mer för ett hemmabiosystem!! (om man då även inkluderar avgifter mm som företagen får betala bland annat vid frakt som tull, försäkring, transportskydd mm, så kommer det bli dyrt för högtalartillverkaren.. Dessa kostnader stiger ju desto dyrare godset är!)

Så.. undra hur många som tänkt på att byta ut "basic" kablaget inne i högtalaren när man "uppgraderat" det utvändiga kablaget i hemmabion?! :D

#33

Postad 08 juli 2008 - 23:19

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Du behöver varken skämmas eller köpa om du inte hör skillnad, Wader.

EKK har jag provat och blev rejält besviken. Färgade diskanten och
dämpade resten av registren. Kan dock tänka mig att den fungerar
i billiga system (ej avslöjande).

Reference har kablen jag fastnade för till slut, Chord Signature. Det är
Chords dyraste, men den stannar ändå under 10 000 Kr. Dom känns
seriösa i jämförelse med kablar som kostar sexsiffrigt.

Hör du inte skillnad på dom och tex Supra: du har sotöron och kommer
billigt undan. :P


Villken EKK provade du ?

5g, 4g, 3g ( antalet ledare samanlagt i bakeln) 2,5mm eller 1,5mm i vilken längd och hur kopplad ?!
vore kul att veta bara :)

#34

Postad 09 juli 2008 - 08:13

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

  • 756 inlägg
  • 0
Hallo DVD-ai. Det var en forummedlem, Hedman, som hade snott ihop
den enligt instruktioner han läst om på forum. Jag har lämnat tillbaks
dom till honom, men det jag minns var att det var 4-ledare 1,5mm.
Längd ca 2,5m -3m.

Jag dömmer inte ut EKK annat än i mitt system. Jag blev dock lite besviken,
då jag hade rätt höga förväntningar. Men jag tror resultatet beror
mkt på att min JBL Horn verkar väldigt känsliga i diskant och övre
mellanreg. Det är inte bara EKK som inte funkat utan oxå betydligt
dyrare sladdar :)

Redigerat av Unregistered1064, 09 juli 2008 - 08:20.


#35

Postad 09 juli 2008 - 09:37

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Ett hifi system bli aldrig bättre än den svagaste länken. :)

#36

Postad 10 juli 2008 - 10:08

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Hallo DVD-ai. Det var en forummedlem, Hedman, som hade snott ihop
den enligt instruktioner han läst om på forum. Jag har lämnat tillbaks
dom till honom, men det jag minns var att det var 4-ledare 1,5mm.
Längd ca 2,5m -3m.

Jag dömmer inte ut EKK annat än i mitt system. Jag blev dock lite besviken,
då jag hade rätt höga förväntningar. Men jag tror resultatet beror
mkt på att min JBL Horn verkar väldigt känsliga i diskant och övre
mellanreg. Det är inte bara EKK som inte funkat utan oxå betydligt
dyrare sladdar ;)


OK, ne det trodde jag inte att du gjorde heller, ville bara veta villken konstruktion det va som du inte va nöjd med.
Vet du om dom va korskopplade eller inte ?! Det är en mycket viktig del nämligen...

Jo en del högtalare kan ha svårt med EKK, T.ex. Focal brukar inte tiktigt gilla EKK det blir lätt lite för vasst övre mellanresgister.
Kan mycket väl tänka mig att din JBL inte gillar dom heller, då JBL generellt har en lite "frammåt" spelstil och det kan blir problem med EKK till denna, Men EKK kan göra underverk för högtalare som har vissa problem med att kanske låta "sömninga"


Ett hifi system bli aldrig bättre än den svagaste länken. :D


Så sant, men i dom flessta system så skulle inte EKK vara den svagaste länken men att den inte skulle passa på grund av karaktären, det är ju en annan historia :blush:

Redigerat av DVD-ai, 10 juli 2008 - 10:10.


#37

Postad 10 juli 2008 - 10:21

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Du behöver varken skämmas eller köpa om du inte hör skillnad, Wader.

EKK har jag provat och blev rejält besviken. Färgade diskanten och
dämpade resten av registren. Kan dock tänka mig att den fungerar
i billiga system (ej avslöjande).

Reference har kablen jag fastnade för till slut, Chord Signature. Det är
Chords dyraste, men den stannar ändå under 10 000 Kr. Dom känns
seriösa i jämförelse med kablar som kostar sexsiffrigt.

Hör du inte skillnad på dom och tex Supra: du har sotöron och kommer
billigt undan. ;)

du kan få testa mina coogan hall fullrange för 25000 kr på 80 talet och det finns ingen som helst skillnad mellan coogan och ekk men ta och titta på singnal sidan där finns en heldel vinigar att göra för en högtalar kabel skickar växelström till en högtalare sen är det beroende på hur mycket man vrider på volym knappen

#38

Postad 10 juli 2008 - 11:46

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

  • 564 inlägg
  • 0

Undra hur många det är som köpt dyra högtalarkablar och kopplat mellan förstärkare och högtalare MEN som inte bytt kablar inne i högtalaren? (länken blir ju inte bättre än den svagaste länken.. [vid kortare avstånd])

Kablarna som sitter inne i högtalarna är enligt min uppfattning ganska basic.. Annars skulle högtalare som nu kostar ett visst antal kronor bli mycket dyrare pga det dyrare kablaget som behövs vid tillverkningen.
Låt oss anta att det behövs ca 3m kabel inne i en högtalare, kostar denna kabeln 500kr/m blir det ju 1500kronor extra/högtalare.. det skulle motsvara ca 6-7000 kronor mer för ett hemmabiosystem!! (om man då även inkluderar avgifter mm som företagen får betala bland annat vid frakt som tull, försäkring, transportskydd mm, så kommer det bli dyrt för högtalartillverkaren.. Dessa kostnader stiger ju desto dyrare godset är!)

Så.. undra hur många som tänkt på att byta ut "basic" kablaget inne i högtalaren när man "uppgraderat" det utvändiga kablaget i hemmabion?! ;)


Det vore väl dumt att byta kablarna inne i högtalarna, högtalarna är ju avstämda med just dom kablarna som sitter i. Däremot kan man skaffa bra högtalarkabel för att få så bra signal som möjligt fram till högtalaren.

#39

Postad 10 juli 2008 - 20:07

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

  • 756 inlägg
  • 0
Jag är nästan säker på att ledarna var korsade som du skriver.
Däremot gjorde jag inget speciellt med kontakterna.

Säker på att det finns köpekablar som "låter" som EKK. Tycker
man ska testa. Funkar det kommer man billigt undan. Funkar
det inte så har man inte förlorat nåt. Dummare saker har
jag lagt pengar på... Sprit & Cigg tex.

#40

Postad 10 juli 2008 - 23:46

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
precis, EKK är inte dyrt och då kan man ju prova i alla fall ;)

#41

Postad 25 juli 2008 - 14:00

glomt20
  • glomt20
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Är det ingen som har provat en skärmad kabel? Mad tanke på hur det brukar se ut bakom en tv möbel där recivern brukar stå. ”Kraftkablar” till tv, reciver, dvd mm. Det brukar se ut som ett medelstort orm bo. Det blir en massa magnetiska fällt helt enkelt. En skärmad kabel borde skydda ljudsignalen bättre. Detta borde påverka minst lika mycket som kabeltyp.

#42

Postad 25 juli 2008 - 14:04

glomt20
  • glomt20
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Typ EKLK eller signalkabel typ FKAR-PG

#43

Postad 26 juli 2008 - 09:57

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0

Är det ingen som har provat en skärmad kabel? Mad tanke på hur det brukar se ut bakom en tv möbel där recivern brukar stå. ”Kraftkablar” till tv, reciver, dvd mm. Det brukar se ut som ett medelstort orm bo. Det blir en massa magnetiska fällt helt enkelt. En skärmad kabel borde skydda ljudsignalen bättre. Detta borde påverka minst lika mycket som kabeltyp.

Skärmningen kan också påverka signalen negativt. Vilken denna negativa effekt som skärming kan för signalledningsförmågan har jag glömt.

#44

Postad 08 augusti 2008 - 14:31

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Gick ner till hifi klubben härom dagen för att köpa kortare kablar då de jag hade var aldeles för långa efter flytt. När jag kom ner så sa han jag pratade med att de inte hade kabeln inne (Omni 2 bi-wire) men rekommenderade Dali silver wave som var rätt mycket dyrare än den jag hade nu. Har varit lite skeptiskt mot detta då jag inte har några värstinghögtalare och trodde därför inte jag skulle höra någon skillnad över huvudtaget. Han stod dock på sig och gav mig en kabel att låna hem för att testa. Eftersom jag ändå ville testa och se själv om jag faktiskt hör skillnad eller om det var båg, så gick jag med på att låna hem den. Väl hemma satte jag på en låt som jag kan utan och innan och vet hur den låter.

Testade först med kabeln jag redan hade (som redan var uppklippt då jag ändå hade beslutat mig för att inte köpa ny. Lyssnade länge och väl om och om igen innan jag till slut bytte kabel till Dalin. Då tyckte jag plötsligt mig höra att basen blev mindre brumlig och blev mycket fastare med ett bättre tryck. Efter ett tags lyssnande med den nya kabeln så bytte jag snabbt till den gamla för att verifiera det jag hade hört. Visst var det så, basen blev mer brumlig än tidigare och inte lika fast. Detta kan jag inte skylla på placebo då jag inte trodde på det från början. Därmed måste jag ansluta mig till anhängarna som faktiskt hör skillnad mellan högtalarkablar. :P

#45

Postad 09 augusti 2008 - 20:43

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Detta kan jag inte skylla på placebo då jag inte trodde på det från början.

Det kanske skall tilläggas att förväntanseffekt, placebo eller vad man nu kallar det mycket väl kan vara en undermedveten reaktion. Så ett påstående om att man skulle vara immun mot den effekten bara för att man inte förväntar sig någon skillnad är tyvärr inte relevant.

MVH
/Chuck

#46

Postad 09 augusti 2008 - 21:18

wader
  • wader
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0

Det kanske skall tilläggas att förväntanseffekt, placebo eller vad man nu kallar det mycket väl kan vara en undermedveten reaktion. Så ett påstående om att man skulle vara immun mot den effekten bara för att man inte förväntar sig någon skillnad är tyvärr inte relevant.

MVH
/Chuck


Håller fullt och fast med om det, det blir kanske en förändmen är den verkligen till det bättre?

#47

Postad 13 augusti 2008 - 10:29

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0

Det kanske skall tilläggas att förväntanseffekt, placebo eller vad man nu kallar det mycket väl kan vara en undermedveten reaktion. Så ett påstående om att man skulle vara immun mot den effekten bara för att man inte förväntar sig någon skillnad är tyvärr inte relevant.

MVH
/Chuck

Så som jag har förstått det så är placebo en effekt av det man vill ska hända. Eftersom det kvittade för mig (då jag kan köpa billigare kablar) så antog jag bara att jag kunde utesluta placebo. Men säger ni att det ändå inte går så får jag väl lita på er. :blink: Jag vet ändå vilken grupp av anhängare jag kommer att sluta mig till.

#48

Postad 14 augusti 2008 - 04:36

wader
  • wader
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0

Så som jag har förstått det så är placebo en effekt av det man vill ska hända. Eftersom det kvittade för mig (då jag kan köpa billigare kablar) så antog jag bara att jag kunde utesluta placebo. Men säger ni att det ändå inte går så får jag väl lita på er. ;) Jag vet ändå vilken grupp av anhängare jag kommer att sluta mig till.


Vet inte om jag precis kænner någon speciell grupptillhørighet men var och en blir salig på sin tro och det ska man ha respekt før. Låter det bættre før dig så ær det mycket bra.

#49

Postad 14 augusti 2008 - 08:00

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0

Vet inte om jag precis kænner någon speciell grupptillhørighet men var och en blir salig på sin tro och det ska man ha respekt før. Låter det bættre før dig så ær det mycket bra.

Håller helt med.

#50

Postad 18 augusti 2008 - 16:19

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
jo, det e ju du själv som ska lyssna så det är vad du upplever som en skillnad som är det viktiga



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-06-17 11:52:05
  • Ny fåtölj
    Kurben
    2024-06-17 11:48:52
  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.