Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Comhem Humax HDPVR-1000c

5077 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#4801

Postad 10 december 2012 - 09:22

Unregisteredab1dc712
  • Unregisteredab1dc712
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Förutom kanalval så är det EPG som visar TV i stället för Favorit. Men det är i princip bara en knapptryckning som behövs där också för att växla till favorit.
Om man har programmerbar fjärr kan man ju lägga in favorit-val (som är icketogglande) innan EPG visas.

#4802

Postad 10 december 2012 - 11:59

Kristoffer
  • Kristoffer
  • Användare

  • 123 inlägg
  • 0
Ok, då är jag med. Tack för förklaringarna!

#4803

Postad 03 januari 2013 - 16:02

Kristoffer
  • Kristoffer
  • Användare

  • 123 inlägg
  • 0
Nu har jag köpt en box, fått hem och installerat. So far funkar den utmärkt och intuitivt (särskilt i jämförelse med Motorolan). :)

#4804

Postad 04 januari 2013 - 00:15

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Kul! Grattis!

#4805

Postad 04 januari 2013 - 15:58

Unregistereddf968eb3
  • Unregistereddf968eb3
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Måste testa och fixa min Humax box nu. Har en Motorola 1963C som jag skicka till Comhem på reparation, tvivlar på att den blir bättre.

Kan man i princip stoppa i vilken sata disk som helst ?, tex. http://www.alina.se/...l&T2=WD5000AAKX

Tacksam om nån tar sig tid att svara?

(Förstår att det säkert redan är besvarat i tråden, men den är lång och jag är lat)

#4806

Postad 04 januari 2013 - 16:07

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

  • 2 520 inlägg
  • 0

Måste testa och fixa min Humax box nu. Har en Motorola 1963C som jag skicka till Comhem på reparation, tvivlar på att den blir bättre.

Kan man i princip stoppa i vilken sata disk som helst ?, tex. http://www.alina.se/...l&T2=WD5000AAKX

Tacksam om nån tar sig tid att svara?

(Förstår att det säkert redan är besvarat i tråden, men den är lång och jag är lat)

I princip kan du sätta i vilken SATA-disk som helst MEN:
  • undvik diskar med advanced format om du kan, dessa kan fungera sämre.
  • Diskar upp till 1TB kan boxen formatera själv.
  • Större diskar måste du formatera utanför boxen (i en dator) med filsystemet ext3. Det ska vara 4 partitioner, sök i tråden för exakt beskrivning.
Den disk du länkar till fungerar säkert, men vill du inte ha åtminstone 1TB när du ändå går igenom besväret att byta disk?

Redigerat av distortion2, 04 januari 2013 - 16:08.


#4807

Postad 04 januari 2013 - 16:14

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

Måste testa och fixa min Humax box nu. Har en Motorola 1963C som jag skicka till Comhem på reparation, tvivlar på att den blir bättre.

Kan man i princip stoppa i vilken sata disk som helst ?, tex. http://www.alina.se/...l&T2=WD5000AAKX

Tacksam om nån tar sig tid att svara?

(Förstår att det säkert redan är besvarat i tråden, men den är lång och jag är lat)

(Läste föregående svar sedan jag skrivit mitt - Advanced Format verkar åtminstone i min box fungera ok och jag kan inte minnas att jag gjorde något särskilt när jag fixade till min 2TB-hdd).
Hårddisken i Humax HDPVR-1000C är på 320GB så att byta till 500GB kanske är i minsta laget men fullt möjligt.
Vill man inte hålla på med partitionering och formatering så ger en 1TB hdd bäst resultat för den kan boxen själv formatera och man får tredubbel kapacitet mot standarddisken. En 1TB-disk är dessutom billig idag.
Själv har jag:
http://www.proshop.s...TB-2229480.html
men flera olika hdd har visat sig fungera bra i Humax-boxen, även andra Advanced Format-diskar.
Buffertstorleken verkar inte har betydelse - läsning och skrivning är ändå sekventiell vid video.
Tänk på att garantin förverkas när man öppnar boxen vilket har särskild betydelse om den är fabriksny och något inte fungerar efter bytet av hårddisk. Men det brukar fungera om man plockar in originaldisken igen. Förhoppningsvis iaf. Lycka till!

Redigerat av Unregistered558ade6e, 04 januari 2013 - 16:16.


#4808

Postad 04 januari 2013 - 17:32

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

  • 2 520 inlägg
  • 0

(Läste föregående svar sedan jag skrivit mitt - Advanced Format verkar åtminstone i min box fungera ok och jag kan inte minnas att jag gjorde något särskilt när jag fixade till min 2TB-hdd).

Var det inte någon i tråden som hade problem med sin HDD och det var en advanced format-disk? Kan minnas fel. Kan ju ha varit ett undantag också. Jag skulle också satsa på minst 1TB. Det går åt :)

#4809

Postad 04 januari 2013 - 17:36

Unregistereddf968eb3
  • Unregistereddf968eb3
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Tack för snabba svar.

Tänkte köra den billigaste disken bara och jag tyckte 320GB orginal räckte bra. Vet inte om det är disken på boxen som strular nu. Den startar upp i 15 sec med bild inget ljud sen blir det svart. Brukar komma igång efter ett tag, men tar mååånga omstarter.

Advanced forrmat har jag ingen koll på alls så det fick jag läsa på om.

Jag har inga sata diskar över heller, gamla ide diskar kryllar det av i lådorna. Kanske ska ta en disk ur en burk och testa med den först.

Edit: WD Black verkar vara utan Advanced Format

Redigerat av Unregistereddf968eb3, 04 januari 2013 - 18:40.


#4810

Postad 05 januari 2013 - 00:29

Kristoffer
  • Kristoffer
  • Användare

  • 123 inlägg
  • 0
Kan man öppna boxen och dra ut någon liten sladd eller något till lysdioden runt powerknappen, så att den inte lyser? Tycker den stör rätt mycket i mörkret. :)

#4811

Postad 05 januari 2013 - 19:27

PatrikGolfer
  • PatrikGolfer
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Kan man öppna boxen och dra ut någon liten sladd eller något till lysdioden runt powerknappen, så att den inte lyser? Tycker den stör rätt mycket i mörkret. :)


Det kan man säkert, lycka till ;-)

#4812

Postad 05 januari 2013 - 19:29

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0
varför inte ta svart nagellack då och måla över ringen?

#4813

Postad 07 januari 2013 - 12:46

Kristoffer
  • Kristoffer
  • Användare

  • 123 inlägg
  • 0
Svart nagellack? Skulle det funka? Blir det inte kladdigt och dant? :)

#4814

Postad 07 januari 2013 - 13:01

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Skär ut en ring ur en bit svart tejp. Då kan du också ångra dig om du skulle sakna ljuset. :D

Till en Rotelförstärkare jag köpte följde det med en passande bit svart tejp, just för detta ändamål. Somliga tillverkare månar om sina kunder. :)

#4815

Postad 07 januari 2013 - 15:03

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0
sätter du lite vaselin under lacket så kan man ta bort det som en tejpbit... tejp i klippt ringform går bra de med

Redigerat av Duckface21, 07 januari 2013 - 15:03.


#4816

Postad 08 januari 2013 - 14:10

Kristoffer
  • Kristoffer
  • Användare

  • 123 inlägg
  • 0
Hehe, okej, jag ska testa lite tejp. :)

#4817

Postad 15 januari 2013 - 14:17

rob08
  • rob08
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Favortilistan försvinner inte. Det är bara det att boxen titt som tätt växlar över till listan som heter "TV".


Jag stör mig oerhört på detta. Jag antar att någon fix för denna bugg aldrig kommer komma eftersom Comhem inte säljer boxen ifråga längre?

Finns det något enkelt sätt att komma tillbaka till favoritlistan i EPG? Som det är nu måste man dra ner den nedre luckan på fjärren trycka på OPT+ och sen bläddra höger och markera Favorit och sen OK. Blir lite väl många steg....

#4818

Postad 15 januari 2013 - 14:32

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

  • 1 228 inlägg
  • 0

Jag stör mig oerhört på detta. Jag antar att någon fix för denna bugg aldrig kommer komma eftersom Comhem inte säljer boxen ifråga längre?

Finns det något enkelt sätt att komma tillbaka till favoritlistan i EPG? Som det är nu måste man dra ner den nedre luckan på fjärren trycka på OPT+ och sen bläddra höger och markera Favorit och sen OK. Blir lite väl många steg....

Utanför EPG, Tryck på grön knapp och välj kanal, sen är det klart.

Redigerat av rickardl, 15 januari 2013 - 14:33.


#4819

Postad 15 januari 2013 - 15:46

rob08
  • rob08
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Utanför EPG, Tryck på grön knapp och välj kanal, sen är det klart.


Tack! Ska testa ikväll. Bättre än något iaf

#4820

Postad 15 januari 2013 - 21:06

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0
Är det någon av er som har anslutit boxen via en Yamaha receiver till en TV och fått problem med saknad bild?
Får det inte att fungera via Yaman. Direkt mellan boxen och TVn fungerar det.
Vad skall jag göra?

#4821

Postad 16 januari 2013 - 09:25

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Vår box går med HDMI via receivern Yamaha RX-V771. Det är väl samma som du har?

När jag kopplade in fungerade det direkt. Fungerar allt annat som går via receivern? Jag har aktiverat Standby Through i menyn Setup, vet inte om det gör någon skillnad. Egentligen betyder det endast att signalen ska skickas vidare till TV:n när receivern är avstängd.

Har du någon annan bildvisare, t.ex. en projektor, kopplad till HDMI 2 Out? Jag har haft en del problem med att få bild på TV:n (som går via HDMI 1 Out) när projektorn står i standby-läge. Gör jag projektorn helt strömlös fungerar det utan problem (har satt en fjärrströmbrytare på projektorns elkontakt).

Redigerat av Mange36, 16 januari 2013 - 09:26.


#4822

Postad 16 januari 2013 - 15:26

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0
Konstigt nog får jag 'HDCP error' då jag försöker koppla in den till RX-A3010.
Detta står i Information - Video Signal längst ned i rutan.
Vad står det i er ruta?

Datorn är kopplad och fungerar via receiver till TVn.
Har inget annat HDMI Out än TVn (kopplad till HDMI 1 Out)

Redigerat av Unregistered1605, 16 januari 2013 - 16:12.


#4823

Postad 16 januari 2013 - 21:17

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Det står ingenting i rutan. Eller, vilken ruta menar du?

Jag googlade lite. HDCP är ett slags kopieringsskydd för digitalt material. Får man meddelandet "HDCP error" betyder det att någon av dina enheter inte är HDCP-kompatibel. Det borde inte vara Humax-boxen. Din receiver introducerades 2011, så även den borde vara HDCP-kompatibel. När du kopplat direkt mellan TV:n och digitalboxen, har du använt HDMI då? Om inte kan du testa det. Om jag fattat rätt används HDCP endast via HDMI. Om du inte får bild på TV:n med HDMI mellan box och TV är det TV:n som inte är HDCP-kompatibel. Ett sätt att komma runt problemet kanske är att koppla boxen till receivern med komponent för bild och optisk för ljud.

Fast jag kan ha fattat allt detta fel, Läs om HDCP error här: http://tv.about.com/...cpcompliant.htm

#4824

Postad 17 januari 2013 - 09:58

Bullit
  • Bullit
  • Forumräv

  • 724 inlägg
  • 0

Måste testa och fixa min Humax box nu. Har en Motorola 1963C som jag skicka till Comhem på reparation, tvivlar på att den blir bättre.

Kan man i princip stoppa i vilken sata disk som helst ?, tex. http://www.alina.se/...l&T2=WD5000AAKX

Tacksam om nån tar sig tid att svara?

(Förstår att det säkert redan är besvarat i tråden, men den är lång och jag är lat)


Ursäkta att jag frågar om fel box i denna tråd. Jag skall nämligen skicka in min Motorola 1963C för reparation. Det är inte så att du har HDMI-problem?

#4825

Postad 17 januari 2013 - 15:46

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0
Tack skall ni ha för all hjälp
Det var synkproblem mellan Receiver och TV
Det var en HDMI kabel (den mellan Receiver och TV) som var felaktig (den ville inte HDCP synka).
Nu är kabeln bytt och allt är frid och fröjd. :P

Redigerat av Unregistered1605, 17 januari 2013 - 15:47.


#4826

Postad 17 januari 2013 - 16:41

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Härligt att det löste sig till slut!

#4827

Postad 27 januari 2013 - 12:15

lazio69
  • lazio69
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Jag tycker det är tragiskt att det här är den bästa boxen för comhem - missförstå mig rätt jättebra bild men läppsynken är ju hemsk på tv4 hd och även ibland på svt hd tycker jag och hur ska man få till det ?

sedan bara 3dgr att programmera och att man inte kan radera delar av program eller radera flera program helt på en gång tycker jag man borde fått till

Borde det inte bli bättre och bättre boxar ju längre fram i tiden vi kommer men samsungen verkade inte vara lika bra och inte heller motorolan så hoppas verkligen att tivon kommer bli bra

vill ha alla kanaler i HD-kvalité... :rolleyes:

#4828

Postad 27 januari 2013 - 12:22

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Jag tror att problemet med läppsynk ofta ligger i sändningen. Ibland går det att lösa antingen genom att byta kanal och tillbaka igen, eller också genom att man pausar, väntar några sekunder och startar igen.

Vill man radera flera inspelningar på en och samma gång använder man "Edit", flyttar med pilar och bockar för dem man vill radera med "Ok" och trycker sedan på röd.

#4829

Postad 27 januari 2013 - 12:48

lazio69
  • lazio69
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Jag tror att problemet med läppsynk ofta ligger i sändningen. Ibland går det att lösa antingen genom att byta kanal och tillbaka igen, eller också genom att man pausar, väntar några sekunder och startar igen.

Vill man radera flera inspelningar på en och samma gång använder man "Edit", flyttar med pilar och bockar för dem man vill radera med "Ok" och trycker sedan på röd.


Tack Mange
Om jag har spelat in tex på tv4 HD hur gör jag då med läppsyncen när jag ska se på inspelningen ?

Försökte läsa hur jag skulle göra för att söka varje gång läppsync var skrivet på den hår tråden men jag hittar inte hur man ska göra för att söka ?

#4830

Postad 27 januari 2013 - 13:19

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

...
sedan bara 3dgr att programmera och att man inte kan radera delar av program eller radera flera program helt på en gång tycker jag man borde fått till
...

Problemet med att EPG bara går max tre dygn framåt är inte Humax-boxens fel. Enligt vad ComHem tidigare har svarat så beror detta på att man inte får tillgång till mer information från den partner som levererar programtablåerna.
Vill man ha en mer omfattande EPG får man använda en On demand-box med modem och internetanslutning.

#4831

Postad 27 januari 2013 - 16:00

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0

Tack Mange
Om jag har spelat in tex på tv4 HD hur gör jag då med läppsyncen när jag ska se på inspelningen ?

Försökte läsa hur jag skulle göra för att söka varje gång läppsync var skrivet på den hår tråden men jag hittar inte hur man ska göra för att söka ?


Om man spelat in kanske det inte funkar att pausa och starta igen för att få ordning på läppsynken. Testa. Annars kan man ju ställa in läppsynk under menyn i boxen. Men som sagt, det är framförallt på HD-kanalerna (1 och 4) som det är problem med läppsynk, i alla fall här hos oss. Jag tror inte att det är boxen som är problemet, utan utsändningarna.

#4832

Postad 09 februari 2013 - 22:40

novaland
  • novaland
  • Veteran

  • 2 004 inlägg
  • 0
Jag råkade ut för att min box inte spelade in kvällens schlagerdelfinal, Jag vet givetvis inte vad som har hänt, men nu när jag går in och tittar så säger den helt enkelt att nästa inspelning kommer ske den 16/2 klockan 20:00, men inget spår av dagens inspelning. Förra veckans finns dock.

Någon som vet vad för förutsättningar som behövs för att den inte ska spela in? Jag har inte rört boxen sedan förra lördagen.. kanske att man måste starta boxen för att nästa veckas inspelning ska uppdateras?

#4833

Postad 10 februari 2013 - 02:01

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

Jag råkade ut för att min box inte spelade in kvällens schlagerdelfinal, Jag vet givetvis inte vad som har hänt, men nu när jag går in och tittar så säger den helt enkelt att nästa inspelning kommer ske den 16/2 klockan 20:00, men inget spår av dagens inspelning. Förra veckans finns dock.

Någon som vet vad för förutsättningar som behövs för att den inte ska spela in? Jag har inte rört boxen sedan förra lördagen.. kanske att man måste starta boxen för att nästa veckas inspelning ska uppdateras?


kolla alltid några timmar innan inspelningen att den finns om ch ändrat epg så kan den försvinna

#4834

Postad 13 februari 2013 - 22:21

Unregisteredab1dc712
  • Unregisteredab1dc712
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Hur hanterar boxen ljud? Jag reagerade att jag med en nyinköpt 7.1 surroundförstärkare fick så dåligt ljud från TVsändningar, även från HD sändningar. Jag läser om HD TV och på Comhems sidor att HD sändningar ofta har 5.1 ljud och det borde låta bra i min anläggning. Finns det något sätt att kolla vilket ljud som används i olika sändningar? Med infoknappen kan man få fram en dolby digital-ikon, inget annat kan jag hitta. Det finns också parametrar för ljudformat=mono/stereo och dolby digital prioritering=på/av, men inget mer avancerat. Det påpekas att optisk-ut ljudet är till för 5.1, men hdmi-ut borde väl också förmedla 1.5 ljud. Är det någon som kan ge lite grundfakta så man kan börja undersöka?

#4835

Postad 13 februari 2013 - 23:05

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Har tyvärr inga grundfakta. Men vi har boxen via HDMI till en surround-receiver och när sändningarna är i 5.1 får vi det också. Jag tror inte att allt på HD-kanalerna sänds i 5.1.

#4836

Postad 16 februari 2013 - 15:12

atr
  • atr
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

...


Redigerat av atr, 04 mars 2017 - 16:51.


#4837

Postad 16 februari 2013 - 22:31

lubbis
  • lubbis
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Jag har kört SmartWI ver 1 i 1,5 år utan problem. Ver 2 fungerar inte med denna box (om man inte skaffar sig ett ver 1-kort och specialprogrammerar)



Någon som med 100% lyckat resultat kör någon av följande cardsplitters med sin Humax HDPVR-1000C?:
http://www.cloneplus.com/
http://www.splitworks.se/
http://www.smartwi.net/



#4838

Postad 03 mars 2013 - 20:34

Unregistered72f18b60
  • Unregistered72f18b60
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Min box har krånglat, låst sig och bootat om. Det berodde på en kass hårddisk som jag bytte ut och nu funkar boxen bra igen.

Hjärtligt tack till alla som skrivit i denna tråd, det har verkligen varit till stor hjälp!
Tänkte dela med mig av mina erfarenheter för ev nytillkomna trådläsare vars diskar också börjat krångla.

Problemen börjar:
- Boxen kunde ibland frysa bilden efter ett par minuter vid vanligt (direkt) tittande. Boxen var sedan inte mottaglig för kommandon via fjärr eller på fronten. Då behövde man bryta kraften med strömbrytaren på baksidan.
- En radering av en film gick ej klart. Ikonen för radering låg kvar. Jag togglade kraften och när boxen startat upp påbörjade den eviga raderingen igen. Följ av att boxen fryser efter någon minut och startar om av sig själv efter ytterligare några minuter.

Efter att ha läst tråden om comhems nuvarande box med inspelning Motorola VIP1963C https://www.minhembi...howtopic=299267, så var jag inte direkt sugen på att byta ner mig till en sämre box.

Jag öppnade Humaxen och kopplade bort sladdarna till hårddisken.
Och se då funkade iallafall vanlig TV-tittning igen. Inga frysningar.
Vilket gav hopp om att en ny hårddisk skulle lösa problemen.

Min orginaldisk är en Seagate 320 GB.
Den nya disken: Seagate SV35 1 TB https://www.prisjakt...t.php?p=1069068
Jag nöjde mig med 1 TB. Då kan boxen själv formatera den nya disken.
Formateringen påbörjas vid första uppstart och man kan då ej välja storlek på partitionerna.
Sedan formaterade jag själv om en gång till för att minska den onödigt stora partitionen (ca 20 GB) för musik/bilder.
MENU > Systeminställningar > Media > Hårddiskkontroll > Formatera hårddisk

Nu har boxen funkat felfritt i några dagar.

#4839

Postad 03 mars 2013 - 20:43

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

  • 2 520 inlägg
  • 0

Min box har krånglat, låst sig och bootat om. Det berodde på en kass hårddisk som jag bytte ut och nu funkar boxen bra igen.

Hjärtligt tack till alla som skrivit i denna tråd, det har verkligen varit till stor hjälp!
Tänkte dela med mig av mina erfarenheter för ev nytillkomna trådläsare vars diskar också börjat krångla.

Problemen börjar:
- Boxen kunde ibland frysa bilden efter ett par minuter vid vanligt (direkt) tittande. Boxen var sedan inte mottaglig för kommandon via fjärr eller på fronten. Då behövde man bryta kraften med strömbrytaren på baksidan.
- En radering av en film gick ej klart. Ikonen för radering låg kvar. Jag togglade kraften och när boxen startat upp påbörjade den eviga raderingen igen. Följ av att boxen fryser efter någon minut och startar om av sig själv efter ytterligare några minuter.

Efter att ha läst tråden om comhems nuvarande box med inspelning Motorola VIP1963C https://www.minhembi...howtopic=299267, så var jag inte direkt sugen på att byta ner mig till en sämre box.

Jag öppnade Humaxen och kopplade bort sladdarna till hårddisken.
Och se då funkade iallafall vanlig TV-tittning igen. Inga frysningar.
Vilket gav hopp om att en ny hårddisk skulle lösa problemen.

Min orginaldisk är en Seagate 320 GB.
Den nya disken: Seagate SV35 1 TB https://www.prisjakt...t.php?p=1069068
Jag nöjde mig med 1 TB. Då kan boxen själv formatera den nya disken.
Formateringen påbörjas vid första uppstart och man kan då ej välja storlek på partitionerna.
Sedan formaterade jag själv om en gång till för att minska den onödigt stora partitionen (ca 20 GB) för musik/bilder.
MENU > Systeminställningar > Media > Hårddiskkontroll > Formatera hårddisk

Nu har boxen funkat felfritt i några dagar.

Grattis, du kan komma åt dina gamla inspelningar från dina gamla HDD om du sätter i den i en extern hårddiskkabinett och kopplar den via usb till HDPVR:en. Funkar väldigt bra.

#4840

Postad 03 mars 2013 - 21:33

Unregistered72f18b60
  • Unregistered72f18b60
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Grattis, du kan komma åt dina gamla inspelningar från dina gamla HDD om du sätter i den i en extern hårddiskkabinett och kopplar den via usb till HDPVR:en. Funkar väldigt bra.


Tack,
Trots att den gamla HDDn krånglade så chansade jag på att den kanske var läsbar ändå.
Så jag har skaffat en HD docka http://www.inet.se/p...ta-till-usb-3-0 och det funkar. Det gick att kopiera inspelningar, åtminstone en i taget. Har dock inte provat att kolla på någon av dem ännu.

Tror jag har läst någonstans i tråden att det ska gå att markera flera inspelningar för kopiering, men jag hittar inget sätt att göra det.

Fråga: Går det att kopiera flera inspelningar åt gången?

#4841

Postad 03 mars 2013 - 23:46

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

  • 2 520 inlägg
  • 1

Tror jag har läst någonstans i tråden att det ska gå att markera flera inspelningar för kopiering, men jag hittar inget sätt att göra det.

Fråga: Går det att kopiera flera inspelningar åt gången?

Jadå, det går bra. Tryck på "edit" (saxen) så får du kryssrutor bredvid alla inspelningar. Markera flera och kopiera sedan.

#4842

Postad 12 mars 2013 - 14:35

Unregisteredc8d4aee6
  • Unregisteredc8d4aee6
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0

... att man inte kan radera delar av program eller radera flera program helt på en gång tycker jag man borde fått till


Jodå, se nedan!

Jadå, det går bra. Tryck på "edit" (saxen) så får du kryssrutor bredvid alla inspelningar. Markera flera och kopiera sedan.


Detsamma gäller då för att radera flera program på samma gång ;-)

#4843

Postad 14 mars 2013 - 21:00

Asprilla
  • Asprilla
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Vad tror ni om en Western Digital Red till denna box? dvs den hårddisken som är gjord för NAS.

#4844

Postad 14 mars 2013 - 21:37

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

Vad tror ni om en Western Digital Red till denna box? dvs den hårddisken som är gjord för NAS.

Den WD-hdd som är avsedd för är HDPVR är AV-GP:
"Power-conserving WD AV-GP drives offer significant power savings and thermally optimized operation resulting in lower cost of ownership and unsurpassed reliability for PVR/DVR, IPTV boxes and media server manufacturers."
Detta utesluter inte att WD Digital Red också kan fungera även om den är optimerad för NAS och RAID men jag skulle inte köpa en Digital Red om jag enbart ska montera den i en Humax HDPVR.

#4845

Postad 15 mars 2013 - 17:57

Asprilla
  • Asprilla
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0

Den WD-hdd som är avsedd för är HDPVR är AV-GP:
"Power-conserving WD AV-GP drives offer significant power savings and thermally optimized operation resulting in lower cost of ownership and unsurpassed reliability for PVR/DVR, IPTV boxes and media server manufacturers."
Detta utesluter inte att WD Digital Red också kan fungera även om den är optimerad för NAS och RAID men jag skulle inte köpa en Digital Red om jag enbart ska montera den i en Humax HDPVR.


Ja, jag tog det säkra före det osäkra. Tyckte att Red har samma typ av egenskaper och är ca 2 år nyare. Men vill inte gambla. Det är till en extrabox då jag behöver mer utrymme och dessutom vill ha en bättre box till sovrummet. I min nuvarande kör jag en Seagate utan problem. Just den hårddisken var dock inte så lätt att få tag i nu.

Återkommer om jag gör några vettiga observationer när jag installerat AV-GP.

Förresten, när jag formaterat disken, kan jag då sätta den i en USB-dock kopplad till min nuvarande box och kopiera över filer från den så jag sprider utrymmet lite mellan mina boxar?

#4846

Postad 15 mars 2013 - 18:59

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

...
Förresten, när jag formaterat disken, kan jag då sätta den i en USB-dock kopplad till min nuvarande box och kopiera över filer från den så jag sprider utrymmet lite mellan mina boxar?

De inspelningar som avkodats genom programkortet ligger ändå krypterade på boxens hårddisk. De måste alltså spelas upp genom samma krypteringskrets som skapat dem - även om de tillfälligt lagrats på annan hårddisk.
Du kan alltså inte flytta dessa filer för att spela upp dem genom en annan box eftersom den har sin egen krypteringskrets vilket blockerar uppspelning.
Inspelningar från de sju fria digitala kanalerna dvs SVT1, SVT2, Barn och Kunskapskanalen, SVT24,
TV4, TV6, AXESS TV
bör du dock fritt kunna flytta mellan boxarna.

Redigerat av Unregistered558ade6e, 15 mars 2013 - 19:03.


#4847

Postad 16 mars 2013 - 17:34

Asprilla
  • Asprilla
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0

De inspelningar som avkodats genom programkortet ligger ändå krypterade på boxens hårddisk. De måste alltså spelas upp genom samma krypteringskrets som skapat dem - även om de tillfälligt lagrats på annan hårddisk.
Du kan alltså inte flytta dessa filer för att spela upp dem genom en annan box eftersom den har sin egen krypteringskrets vilket blockerar uppspelning.
Inspelningar från de sju fria digitala kanalerna dvs SVT1, SVT2, Barn och Kunskapskanalen, SVT24,
TV4, TV6, AXESS TV
bör du dock fritt kunna flytta mellan boxarna.


Ok, tack! Då slipper jag lägga tid på det helt enkelt.

#4848

Postad 18 mars 2013 - 09:55

Unregisteredc4853c32
  • Unregisteredc4853c32
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej alla,

Hur står sig denna box mot de som Comhem för närvarade erbjuder (Motorola VIP1963C)?

/ Fredrik

#4849

Postad 18 mars 2013 - 10:14

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

Hej alla,

Hur står sig denna box mot de som Comhem för närvarade erbjuder (Motorola VIP1963C)?

/ Fredrik

Den är iaf bättre än Samsung HD-PVR SMT-C7160 enl samstämmiga uppgifter.
Men Motorola VIP1963C är en On Demand-box så en jämförelse blir inte helt rättvis. Motorola-boxarna är f ö de två digitalboxar med HD som ComHem tillhandahåller i dagens läge - bägge med On Demand och 1963C med hdd.
Om det kommer någon ny inspelningsbar box före TiVo-lanseringen är väl tveksamt.

#4850

Postad 18 mars 2013 - 12:18

Unregisteredc4853c32
  • Unregisteredc4853c32
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Den är iaf bättre än Samsung HD-PVR SMT-C7160 enl samstämmiga uppgifter.
Men Motorola VIP1963C är en On Demand-box så en jämförelse blir inte helt rättvis. Motorola-boxarna är f ö de två digitalboxar med HD som ComHem tillhandahåller i dagens läge - bägge med On Demand och 1963C med hdd.
Om det kommer någon ny inspelningsbar box före TiVo-lanseringen är väl tveksamt.

Jag har redan en on demand box som jag tycker är ganska kass. Helt värdelös ut ett användarperspektiv. Man får klicka sig runt som en tok för att komma åt EPG och andra grejor som man vill komma åt enkelt. Tror det är VIP1903C jag har.
Om man alltså glömmer att VIP1963C har on demand, hur står HDPVR-1000c sig då?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.