Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Comhem Motorola VIP1963C - Inspelningsbar On Demand

93 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Motorola Home VIP 1963C 320GB (Digitalboxar) 3 3,62 (7) Inga priser

#1

Postad 25 juni 2012 - 13:54

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

  • 2 520 inlägg
  • 0
Jag tröttnade på att vänta på att någon annan skulle starta en tråd om denna nya inspelningsbara On Demand-box.

Jag har ingen själv men hoppas att folk börjar posta vad som är bra respektive dåligt med boxen.

Specar enligt ComHem

#2

Postad 25 juni 2012 - 14:10

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

Jag tröttnade på att vänta på att någon annan skulle starta en tråd om denna nya inspelningsbara On Demand-box.

Jag har ingen själv men hoppas att folk börjar posta vad som är bra respektive dåligt med boxen.

Specar enligt ComHem

Tack för initiativet!
Det ska bli intressant att höra om de första intrycken. Den "vanliga" Motorola On demand-boxen har ju kritiserats bl a för att vara långsam och att navigering och menyer är ganska bökiga.
När någon satt i en större hårddisk än originalet på 320GB blir det spännande att höra om boxen själv kan formatera t ex en 2TB hdd eller om man måste partitionera och formatera på annat sätt.

#3

Postad 26 juni 2012 - 07:50

andersgog
  • andersgog
  • Lärjunge

  • 434 inlägg
  • 1
Kan säga att efter testat denna ca 1 vecka så hade jag vela´t ha en Samsung C7160 med OnDemand i stället för denna.
Nu finns ju ej Samsung med OnDemand så vi får köra vidare med Motorolan.

Det finns knappt inga inställnings möjligheter i denna box. I Samsungen tog jag fram en favolista , tog tex svt1hd la den
på kanal plats 1 , sen tryckte jag på knapp1 på fjärren o fick fram rätt kanal , perfekt.

I denna box går det ej att göra så. Trycker jag på knapp1 kommer svt1 fram , ej svt1hd. För svt1hd har kanalnr 66 (har jag för mig)
så jag måste trycka 66 på fjärren. Möjligt att jag gör fel här men någon bruksanvisning fanns ju ej med.
Väljer man sin favolista i Samsung , den finns alltid kvar. På denna box måste man välja sin favolista varje gång.

Boxen verkar annars stabil , inga hängningar , hyffsat snabb. Men tyvärr för basic för mig. Men ville ha OnDemand..

#4

Postad 26 juni 2012 - 20:50

Xet
  • Xet
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 1
Efter ett par dagars användning (utan on demand eftersom comhem glömde skicka med ett modem), kan jag konstatera att min gamla Humax HDPVR-1000C var/ är betydligt rappare i menyerna. Den var även enklare att hantera när man skapar favoritlistor, den hade även fler inställnings möjligheter.

Trycker man för fort på fjärren så låser boxen sig i några sekunder, samt att programguiden är seg/låser sig. En annan bugg är att man inte kan se på det programmet som man tittar på samtidigt som man tittar i programguiden, istället är det en svart ruta uppe till höger där bilden ska vara.

Jag ska testa att starta om boxen (fabriksåterställning) när jag har fått modemet och se om det gör någon skillnad...

Jag saknar möjligheten att ställa in hur länge kanal-informationen visas när man byter kanal, nu visan den i 7sekunder vilket är på tok för lång tid om den kanalen man byter till är textat(ex. nyheter som visar en fransk intervju mm), texten täcks över av info-rutan. Jag är van vid att se den i 3 sekunder vilket är en stor skillnad, men det är kanske bara en vanesak.

Lite besviken med tanke på att boxen i sig inte är ny och jag hade hoppats att man kommit längre med utvecklingen av den. Om det är comhems mjukvara som skapar problem eller om det är boxen i sig det är fel på kan jag inte svara på...

Jag verkar väldigt negativ men jag ska som sagt göra en återställning av boxen och se om det blir någon skillnad... man har kanske blivit bortskämd efter att ha haft Humax boxen :blush:

Redigerat av Xet, 26 juni 2012 - 20:50.


#5

Postad 27 juni 2012 - 07:35

andersgog
  • andersgog
  • Lärjunge

  • 434 inlägg
  • 0
Jag ser programmet i rutan. Och min låser sig ej och är ej särskilt seg. Men jag håller med om inställningsmöjligheterna
dom är få. Och som sagt favolistan kan göras bättre.

#6

Postad 27 juni 2012 - 18:56

Xet
  • Xet
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
Hmm... undrar vad hårdisken sysslar med när boxen är avstängd? Den går ju för jämnan, det stör inte men det verkar lite onödigt att slita på den när boxen är "avstängd".

#7

Postad 28 juni 2012 - 21:09

keffo
  • keffo
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Skaffade den nyss också. Comhem glömde även att skicka ett modem... vilket jag inte visste att man måste ha, hade räknat med att jag kunde använda mitt BBB-internet och är faktiskt lite förbannad över att jag måste ha ett till modem**** som betyder mer kabeldragning över halva rummet.

Har lite problem med att ljudet hackar på HD-kanalerna (DD-ljud) samt att boxen är förjävligt seg jämfört med min Humax 5000C.

#8

Postad 29 juni 2012 - 07:02

andersgog
  • andersgog
  • Lärjunge

  • 434 inlägg
  • 0

Jag ser programmet i rutan. Och min låser sig ej och är ej särskilt seg. Men jag håller med om inställningsmöjligheterna
dom är få. Och som sagt favolistan kan göras bättre.


Hmm igår kväll hängde sig boxen , den stängdes av o på igen , vet ej vad det var , men nu är min ruta också svart.

#9

Postad 29 juni 2012 - 08:27

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

  • 2 520 inlägg
  • 0

[...] samt att boxen är förjävligt seg jämfört med min Humax 5000C.

Det kanske inte är så konstigt att boxen upplevs som seg och omodern. När jag sökte efter manual på nätet hittade jag en på litauiska där det står att boxen är från 2009. Om det stämmer kan man ju fråga sig varför det tagit så lång tid för comhem att ta in boxen i sortimentet.
Inst_manual_VIP1903T_Motorola_LV.pdf

#10

Postad 29 juni 2012 - 10:09

joinma
  • joinma
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Har bytt från den gamla modellen, Vip 1920 tror jag den hette, och den nya, Vip 1963 upplever jag som betydligt snabbare, en sak som man kan undra över är att många med den gamla boxen fick störningar på sina HD kanaler som visade sig som att bilden blev kraftigt förvrängd med blockbildning och inverterade färger efter kanalomläggningen som Comhem genomförde, kan det vara så att Comhem uppgraderar sitt nät till en teknik som dom gamla boxarna inte klarar av?
I så fall så borde man väl kostnadsfritt ha fått bytt box?

#11

Postad 29 juni 2012 - 16:32

Xet
  • Xet
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
En uppdatering av tidigare synpunkter. Efter att ha fått hem modemet (som är lika liten som en elefant) och gjort en fabriks återställning av boxen så är upplevelsen helt annorlunda. Den är nu MYCKET rappare, man måste tydligen ha ett modem för att den ska fungera korrekt(?)... skumt! När det gäller övriga synpunkter som jag tidigare har skrivit om boxen så gäller dessa fortfarande.

#12

Postad 29 juni 2012 - 16:37

Xet
  • Xet
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

Har lite problem med att ljudet hackar på HD-kanalerna (DD-ljud) samt att boxen är förjävligt seg jämfört med min Humax 5000C.


Att HD-ljudet hackar upplevde jag även tidigare, störst är problemen på viasats kanaler (ibland även tv4). Det beror säkert på deras dåliga utsändningar till comhem, dock hoppas jag att comhem ställer krav på viasat att åtgärda detta.

#13

Postad 01 juli 2012 - 13:34

Xet
  • Xet
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
Under inspelning av ett program så har boxen STORA problem med att fungera som den ska. Ett par saker jag märkt att den har problem med är att spela in program och samtidigt titta på play kanaler, det blir väldigt hackigt med långa uppehåll av play sändningen. En annan sak som händer under inspelning är att boxen låser sig, ibland så startar boxen om utan förvarning. Det känns som att mjukvaran inte riktigt är genomarbetad och skapar en massa konflikter som boxen inte klarar av att hantera.

När inspelningen är klar så fungerar boxen bra igen.

Är det någon som vet vem det är som gör mjukvaran till boxen? Är det motorola eller Comhem?

#14

Postad 01 juli 2012 - 18:25

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

Under inspelning av ett program så har boxen STORA problem med att fungera som den ska. Ett par saker jag märkt att den har problem med är att spela in program och samtidigt titta på play kanaler, det blir väldigt hackigt med långa uppehåll av play sändningen. En annan sak som händer under inspelning är att boxen låser sig, ibland så startar boxen om utan förvarning. Det känns som att mjukvaran inte riktigt är genomarbetad och skapar en massa konflikter som boxen inte klarar av att hantera.

När inspelningen är klar så fungerar boxen bra igen.

Är det någon som vet vem det är som gör mjukvaran till boxen? Är det motorola eller Comhem?

När det gäller mjukvara i Motorola-boxarna så är det KreaTV application platform med Linux som operativsystem. Så är det i alla VIP-boxar oberoende av om det är IP-TV, DVB-T eller DVB-C.
Vem som gjort anpassningen till ComHems system framgår inte men man har ju haft den vanliga Motorola On demand-boxen i två versioner VIP-1920 & 1903 sedan tidigare så det som kommit till är PVR-funktionalitet.
Står en del om KreaTV här:
http://www.motorola....on_Platform.pdf


#15

Postad 04 juli 2012 - 07:18

andersgog
  • andersgog
  • Lärjunge

  • 434 inlägg
  • 0
Hmm har en fråga om inspelning på denna box. Vill spela in ett program kl 20,00 , men lägga till 5 min.
Går in i ändra inspelning , förlänger tiden , ändrar att bara spela in 1 gång , trycker ok. Ingen symbol kommer fram
i rutan till programmet.
Går jag tillbaka är mina egna satta tider borta ??? . Trycker jag bara rec , kommer symbolen fram.

VAd gör jag för fel ?

Va fan , varför finns det ej en riktig bruksanvisning till denna box , riktigt dåligt tycker jag av Comhem...

Redigerat av andersgog, 04 juli 2012 - 07:19.


#16

Postad 13 juli 2012 - 09:34

Xet
  • Xet
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
Är det bara jag som ibland får problem med inspelningar? Inspelningar som avbryts mitt i ett program eller som inte spelar in hela programlängden?

Detta har hänt både när jag använt boxen samtidigt till att se på andra program eller om den har varit i "standby".

När jag ändå nämner standby, så är den ju aldrig i riktig standby. Den stänger bara av utmatningen av bild och ljud medans resten av boxen går som vanligt... lite udda lösning. Ingen av mina tidigare boxar har betett sig så, dom har stängts av i standby läget och startat om när man sätter på boxen.

#17

Postad 13 juli 2012 - 09:42

Xet
  • Xet
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

När det gäller mjukvara i Motorola-boxarna så är det KreaTV application platform med Linux som operativsystem. Så är det i alla VIP-boxar oberoende av om det är IP-TV, DVB-T eller DVB-C.
Vem som gjort anpassningen till ComHems system framgår inte men man har ju haft den vanliga Motorola On demand-boxen i två versioner VIP-1920 & 1903 sedan tidigare så det som kommit till är PVR-funktionalitet.
Står en del om KreaTV här:
http://www.motorola....on_Platform.pdf


Jo, jag vet att den är baserad på linux och använder sig av en KreaTV plattform. Det är inte det som är intressant, utan vem som har kodat comhems mjukvara. Dålig kodning av mjukvaran ger en seg slutprodukt oavsett vilken plattform den är basserad på. Boxen blir seg när den måste göra 2 saker samtidigt, vilket förmodligen beror på en dålig kodning. Det finns mycket att jobba med innan denna boxen ska kännas som modern...

#18

Postad 13 juli 2012 - 11:02

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

  • 2 520 inlägg
  • 0

Jo, jag vet att den är baserad på linux och använder sig av en KreaTV plattform. Det är inte det som är intressant, utan vem som har kodat comhems mjukvara. Dålig kodning av mjukvaran ger en seg slutprodukt oavsett vilken plattform den är basserad på. Boxen blir seg när den måste göra 2 saker samtidigt, vilket förmodligen beror på en dålig kodning. Det finns mycket att jobba med innan denna boxen ska kännas som modern...

Jag tvivlar starkt på att ComHem skulle ha personal som kodar mjukvara till olika boxar. Det vore svårt att ha den kompetensen till alla olika boxar som finns. Nej, ComHem beställer nog viss anpassad funktionalitet av leverantörerna, som sedan kodar det som behövs.

#19

Postad 13 juli 2012 - 11:13

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

Jo, jag vet att den är baserad på linux och använder sig av en KreaTV plattform. Det är inte det som är intressant, utan vem som har kodat comhems mjukvara. Dålig kodning av mjukvaran ger en seg slutprodukt oavsett vilken plattform den är basserad på. Boxen blir seg när den måste göra 2 saker samtidigt, vilket förmodligen beror på en dålig kodning. Det finns mycket att jobba med innan denna boxen ska kännas som modern...

Jag har en VIP-1903C så jag vet att användarinterfacet på Motorola-boxarna ger ett ganska gammalmodigt intryck. Boxen fungerar dock - On demand-funktionen använder jag inte så ofta för jag är besviken på innehållet. Kan inte ersätta inspelning på min HDPVR.
När det gäller vidareutveckling av ComHems mjukvara till Motorola VIP-1963C får man väl hoppas på att feedback från kunderna och ComHems egna slutsatser ska leda till att den successivt förbättras. Som kund kan man inte göra så mycket mer än att meddela ComHem synpunkter och fungerar boxen inte alls så är det supporten som gäller. Men visst, det är naturligtvis frustrerande att vara försökskanin...
Humax HDPVR-1000C var full av problem och buggar under ett par år innan den blev riktigt användbar. De problem som återstår i den boxen kommer nog aldrig att fixas - de är ju inte blockerande heller.

#20

Postad 17 juli 2012 - 09:30

rocky77
  • rocky77
  • Användare

  • 123 inlägg
  • 0

Är det bara jag som ibland får problem med inspelningar? Inspelningar som avbryts mitt i ett program eller som inte spelar in hela programlängden?

Detta har hänt både när jag använt boxen samtidigt till att se på andra program eller om den har varit i "standby".


har exakt samma problem, har även hänt att en 4 timmar lång inspelning blivit uppdelad i 40 min sektioner med tilläget "avbruten inspelning". Boxen har alltså abrutit inspelningen och sen börjat spela in igen...

#21

Postad 20 juli 2012 - 11:38

Xet
  • Xet
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
Inte nog med att inspelningar inte spelar in korrekt tid/avbryter inspelning, det är ofta små hack i inspelningar som är över 30min. Grymt irriterande!

#22

Postad 20 juli 2012 - 13:01

joinma
  • joinma
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Japp, jag har oxå märkt hack i inspelningarna, det verkar som om det är HD-inspelningar som är drabbade -bilden fryser till någon sekund flera ggr under uppspelningen och ibland stannar den helt och man får trycka på play för att få igång den.
Jag har ännu inte märkt detta på SD-inspelningar och inspelningarna var gjorda när jag inte använde boxen till något annat.

#23

Postad 27 juli 2012 - 10:45

Pinnacle
  • Pinnacle
  • Lärjunge

  • 297 inlägg
  • 0
Jag funderade på att skaffa on demand från ComHem och denna box men efter att ha läst tråden så har jag ändrat mig och kommer att vänta antingen på en ny box eller tills denna har blivit uppdaterad och fungerar bättre.

Kan inte ni som skrivit om boxen i denna tråd kopiera in era omdömen till prisjakt.nu också?

#24

Postad 27 juli 2012 - 12:30

Xet
  • Xet
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 1

Kan inte ni som skrivit om boxen i denna tråd kopiera in era omdömen till prisjakt.nu också?


Fixat! :)

#25

Postad 28 juli 2012 - 08:11

Pinnacle
  • Pinnacle
  • Lärjunge

  • 297 inlägg
  • 0

Fixat! :)


Tackar, underlättar för de som inte "orkar" läsa i forumet.... ;-)

#26

Postad 30 juli 2012 - 16:41

rookie75
  • rookie75
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 1
ja än så länge kan jag inte rekommendera denna box till någon annan, instabil med inspelningarna och almänt seg och omodernt gränsnitt.
Hoppas på rejäla föbättringar via ny mjukvara omgående.

Redigerat av rookie75, 30 juli 2012 - 16:41.


#27

Postad 03 augusti 2012 - 11:46

Xet
  • Xet
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
WTF!!! Boxen startade om när jag bytte kanal, och låste sig i omstarten. Det är väl bara till att dra ur strömkabeln och starta om på nytt tänkte jag, men tjena vad blåst man blev. Boxen startade om 8 gånger, jag upprepar, 8 gånger!!!!!!

Nu har jag äntligen fått igång skiten igen.... men boxen är ju inte helt frisk. När ska ComHem göra något åt detta missfoster till box?

#28

Postad 04 augusti 2012 - 15:44

joinma
  • joinma
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Kan återigen bekräfta samma strul, min box ville inte starta, drog ut sladden, väntade en minut och när jag satte i den igen så hamnade den i en loop av omstarter, först efter flera försök så startade den som den skulle och efter en fabriksåterställning så har den funkat som den skall i åtminstone ett par, tre veckor nu, dock fortfarande hackiga Hd-ispelningar.

#29

Postad 07 augusti 2012 - 11:59

HugoK
  • HugoK
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Gah! Jag satt just och funderade på om man skulle skaffa en Motorola VIP1963C när/om vi byter till Com Hem i oktober, men efter att ha läst den här tråden blev jag ytterst tveksam. :(

Då står det mellan Samsung SMT-C7160 (ej on-demand) eller VIP1903C som antagligen är samma skit som 1963 fast utan inspelning. Eller så får jag damma av vår skitkassa Humax 9200C. <_<

#30

Postad 07 augusti 2012 - 12:11

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

Gah! Jag satt just och funderade på om man skulle skaffa en Motorola VIP1963C när/om vi byter till Com Hem i oktober, men efter att ha läst den här tråden blev jag ytterst tveksam. :(

Då står det mellan Samsung SMT-C7160 (ej on-demand) eller VIP1903C som antagligen är samma skit som 1963 fast utan inspelning. Eller så får jag damma av vår skitkassa Humax 9200C. <_<

Du får väl göra som jag dvs ha en Humax HDPVR-1000C med syskonabonnemang och en VIP1903C för huvudabonnemanget. Nackdelen är kostnaden för syskonabonnemang och i mitt fall även Viasat tvillingabonnemang. Man tappar även inspelningsmöjlighet på ev tillvalskanaler utanför grundabonnemanget eftersom huvudkortet måste sitta i on demand-boxen.
Och så är det ingen subvention på Humax HDPVR längre förstås.

#31

Postad 09 augusti 2012 - 19:14

HugoK
  • HugoK
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 1

Du får väl göra som jag dvs ha en Humax HDPVR-1000C med syskonabonnemang och en VIP1903C för huvudabonnemanget. Nackdelen är kostnaden för syskonabonnemang och i mitt fall även Viasat tvillingabonnemang. Man tappar även inspelningsmöjlighet på ev tillvalskanaler utanför grundabonnemanget eftersom huvudkortet måste sitta i on demand-boxen.
Och så är det ingen subvention på Humax HDPVR längre förstås.

Nej, så "roligt" ska vi inte ha. Något syskonabonnemang vill jag inte betala för. :)

#32

Postad 09 augusti 2012 - 20:12

rookie75
  • rookie75
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
fick igår ny mjukvarauppdatering till min SONY-LED-TV. Då blev det helt svart i rutan med denna förbannade box. Kopplade in min gamla Humax istället och den funkar klockrent...

Hur nu en mjukvaruuppdatering till TV´n kan få en box att sluta fungera begriper jag inte men så är fallet med detta värdelösa måndagsexemplar till box som ComHem släppt ut :(

Redigerat av rookie75, 09 augusti 2012 - 20:37.


#33

Postad 10 augusti 2012 - 10:10

Xet
  • Xet
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

fick igår ny mjukvarauppdatering till min SONY-LED-TV. Då blev det helt svart i rutan med denna förbannade box. Kopplade in min gamla Humax istället och den funkar klockrent...

Hur nu en mjukvaruuppdatering till TV´n kan få en box att sluta fungera begriper jag inte men så är fallet med detta värdelösa måndagsexemplar till box som ComHem släppt ut :(


Boxen har många fel och brister, men att det skulle vara boxens fel att den inte fungerar efter en uppdatering av tv:ns programvara tror jag inte ett ögonblick på. Det är snarare en bristfällig programvara till din tv som ligger bakom det. Det gör ju inte din situation roligare men kritiken ska riktas åt rätt håll, nämligen Sonys uppdatering.

Jag hoppas att det löser sig för dig!

Redigerat av Xet, 10 augusti 2012 - 10:13.


#34

Postad 14 augusti 2012 - 00:36

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 1
Postade detta i tråden om Telias Digital TV, men det känns lika relevant här att döma av kommentarerna innan:

  • YouTube erbjuder i en helt vanlig webbläsare ett gränssnitt och en användarupplevelse som utklassar alla operatörsboxar.
  • YouTube erbjuder (förutsatt att klippet i sig är tillräckligt bra) en kvalité som utklassar allt man kan få från iaf Telia och ComHem (1080p, 3D osv).
Är jag den enda som tycker så här? Om inte, hur kan det komma sig att dyra tjänster inte är i närheten av att kunna konkurrera med en gratistjänst (iof med reklam, men det gäller ju många av TV kanalerna också)? Redan idag ser jag fler timmar på NetFlix, Vudu och liknande riktiga Internet-tjänster än jag ser "vanlig TV, och trenden är snarare ökande än något annat.

Min högst personliga teori är att det är en bransch som domineras av gamla stofiler som försöker så gott de kan med vad de kan (typ gamla kretskopplade lösningar och olika former av frekvens- och amplitudmodulering) som helt enkelt inte har moderna visioner och inser vart allt ändå kommer att sluta (riktig Internet TV). Minns bara hur länge vissa inom Telecom branschen försökte hävda erbjuda tjänster som innebar att datatrafik på olika sätt skulle skickas över telenät, när det borde varit självklart från dag 1 att det var teletrafik som skulle skickas över ett generellt datanät. Det känns nästan omöjligt att inte dra paralleller till Symbians resa från marknadsdominerande till utdöende på bara ett par år...

#35

Postad 14 augusti 2012 - 05:15

xxxx
  • xxxx
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0

Postade detta i tråden om Telias Digital TV, men det känns lika relevant här att döma av kommentarerna innan:

  • YouTube erbjuder i en helt vanlig webbläsare ett gränssnitt och en användarupplevelse som utklassar alla operatörsboxar.
  • YouTube erbjuder (förutsatt att klippet i sig är tillräckligt bra) en kvalité som utklassar allt man kan få från iaf Telia och ComHem (1080p, 3D osv).
Är jag den enda som tycker så här? Om inte, hur kan det komma sig att dyra tjänster inte är i närheten av att kunna konkurrera med en gratistjänst (iof med reklam, men det gäller ju många av TV kanalerna också)? Redan idag ser jag fler timmar på NetFlix, Vudu och liknande riktiga Internet-tjänster än jag ser "vanlig TV, och trenden är snarare ökande än något annat.

Min högst personliga teori är att det är en bransch som domineras av gamla stofiler som försöker så gott de kan med vad de kan (typ gamla kretskopplade lösningar och olika former av frekvens- och amplitudmodulering) som helt enkelt inte har moderna visioner och inser vart allt ändå kommer att sluta (riktig Internet TV). Minns bara hur länge vissa inom Telecom branschen försökte hävda erbjuda tjänster som innebar att datatrafik på olika sätt skulle skickas över telenät, när det borde varit självklart från dag 1 att det var teletrafik som skulle skickas över ett generellt datanät. Det känns nästan omöjligt att inte dra paralleller till Symbians resa från marknadsdominerande till utdöende på bara ett par år...


Du har träffat mitt i spiken!

Jag har bl a förflutet från Telia Telecom som både produktansvarig och affärs/produkt-utvecklare. Det stämmer så väl att telianer, speciellt från mellan chef nivå och uppåt försökte på den tiden att tillbakahålla utvecklingen av nya internetbaserade tjänster, bl IP/SIP-telefoni, etc Fokuset och belöningen låg i att mjölka gamla kon (påmålade gamla tjänster baserade på gamla nät, teknikplatformar och -protokoll) tills den är död, och inte i att driva på utvecklingen. Vi utvecklade på Telia fungerande "Skype" telefoni tjänster (SIP-telefoni i olika fungerande prototyper) länge sedan, innan Skype "uppfanns". Som jag förstår Skypens "grundare" är en föredetta Skanova (Telia nät) anställd.

De mindre företag driver på utvecklingen, inte de stora och gamla (med stora marknadsandelar).

Enbart en bra konkurrens läge gynnar oss konsumenter, där det finns många fler aktörer som konkurrerar med varandra och där det finns större tjänsteutbud och närmare relation med slutanvändare och deras egentliga behov.

#36

Postad 15 augusti 2012 - 08:48

Torrbollen
  • Torrbollen
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

Postade detta i tråden om Telias Digital TV, men det känns lika relevant här att döma av kommentarerna innan:

  • YouTube erbjuder i en helt vanlig webbläsare ett gränssnitt och en användarupplevelse som utklassar alla operatörsboxar.

Dina dumheter blir inte mer relevanta för att du skriver dem i flera trådar. En "vanlig webbläsare" kör fortfarande på en modern PC. Prova kör YouTube en gammal PC med en 450MHz Pentium-processor, 256MB internminne och ett inbyggt grafikkort och se hur imponerad du blir! :rolleyes:

#37

Postad 15 augusti 2012 - 11:27

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 1

Dina dumheter blir inte mer relevanta för att du skriver dem i flera trådar. En "vanlig webbläsare" kör fortfarande på en modern PC. Prova kör YouTube en gammal PC med en 450MHz Pentium-processor, 256MB internminne och ett inbyggt grafikkort och se hur imponerad du blir! :rolleyes:


Så ja, personangrepp är ett utmärkt sätt att framstå som trovärdig och sansad. Både ComHem och Telia använder samma box, därav känns det relevant att posta i båda trådarna som handlar om just det.

Varför ska man jämföra med en 10 år gammal PC när man för samma pengar som vad dessa boxar kostar idag kan få en modern dator som är fullt kapabel att köra webbläsare och YouTube i 1080p? Och 1000 andra grejer som dessa boxar bara kan drömma om. Köper man dessutom in ett par hundratusen enheter som väl Telia & ComHem gör så lär priset sjunka ytterligare.

De specar du listar är ju precis de som Motorolas VIP1963 har, 256MB RAM och 450 Mhz CPU, och precis som du säger blir man inte heller speciellt imponerad av vad den levererar. Tack för att du hjälper till och bevisar min poäng.

Länk till Motorola:
http://www.motorola....s/VIP1963_US-EN

Redigerat av Unregistered1413, 15 augusti 2012 - 11:36.


#38

Postad 15 augusti 2012 - 12:54

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0

Varför ska man jämföra med en 10 år gammal PC när man för samma pengar som vad dessa boxar kostar idag kan få en modern dator som är fullt kapabel att köra webbläsare och YouTube i 1080p? Och 1000 andra grejer som dessa boxar bara kan drömma om. Köper man dessutom in ett par hundratusen enheter som väl Telia & ComHem gör så lär priset sjunka ytterligare.

Att jämföra med PC är inte så relevant i dessa sammanhang. Vilken leverantör av IPTV-plattformar erbjuder en box med de specifikationer du anser behövs?

#39

Postad 15 augusti 2012 - 16:56

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

Att jämföra med PC är inte så relevant i dessa sammanhang. Vilken leverantör av IPTV-plattformar erbjuder en box med de specifikationer du anser behövs?


Antar att du nog inte menade att ställa frågan till mig då jag ju klagar på att boxarna är för dåliga? I övrigt känner kan jag inte påstå att jag har koll på alla världens tillverkare av olika IPTV-boxar, men det faktum att det måste finnas tiotals (hundratals?) miljoner enheter som faktiskt kan spela upp t.ex. 1080p från YouTube visar ju på att möjligheterna finns.

Det kan ju vara värt att komma ihåg att det ComHem, Telia m.fl. beskriver med ord som "fantastisk bild" och tar extra betalt för, är 720p, dvs. 1280×720, en upplösning som inom "IT-branschen" väl är snudd på utdöd idag, annat än på Smartphones då. Kollar man t.ex. på Vudu så streamar dom filmer i 1080p med 5.1 ljud över Internet. Bara som en liten jämförelse...

Redigerat av Unregistered1413, 15 augusti 2012 - 17:08.


#40

Postad 15 augusti 2012 - 17:00

Torrbollen
  • Torrbollen
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

Så ja, personangrepp är ett utmärkt sätt att framstå som trovärdig och sansad.

Om jag kallar dig idiot och antyder att du har bristande läsförståelse så är det ett personangrepp. Om jag säger att dina argument och dina resonemang inte håller är det ett angrep på just det; dina argument och dina resonemang. De som förstår skillnaden får dra sina egna slutsatser. :rolleyes:

#41

Postad 15 augusti 2012 - 17:32

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0

Antar att du nog inte menade att ställa frågan till mig då jag ju klagar på att boxarna är för dåliga? I övrigt känner kan jag inte påstå att jag har koll på alla världens tillverkare av olika IPTV-boxar, men det faktum att det måste finnas tiotals (hundratals?) miljoner enheter som faktiskt kan spela upp t.ex. 1080p från YouTube visar ju på att möjligheterna finns.

Jo, frågan var riktad till dig då det är du som genom att hänvisa till en annan industri antyder att det vore enkelt att ordna fram en bättre lösning.
Missförstå mig inte, jag tycker IPTV av idag suger och jag avråder alla som frågar mig från den vägen, men för en leverantör som är hänvisad till den distributionskanalen så finns troligen inte många plattformar att välja på i nuläget. Jag har dessutom mött ganska många som tycker det funkar toksmidigt, så det finns antagligen inget stort tryck på leverantörerna att skaka fram något bättre.

#42

Postad 15 augusti 2012 - 17:40

Torrbollen
  • Torrbollen
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

Missförstå mig inte, jag tycker IPTV...


Kan vi inte enas om att improwise2 återgår till Telia-tråden där de faktiskt är relevant att diskutera IPTV och så kan den här tråden få fortsätta att handla om ComHem, DVB-C och Motorola VIP1963C.

#43

Postad 15 augusti 2012 - 18:38

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 1

Kan vi inte enas om att improwise2 återgår till Telia-tråden där de faktiskt är relevant att diskutera IPTV och så kan den här tråden få fortsätta att handla om ComHem, DVB-C och Motorola VIP1963C.


Föreslår att vi istället enas om att Torrbollen låter bli att tala om för andra medlemmar vad de ska skriva och var de ska göra det och fokuserar på sina egna inlägg istället. Av det jag sett av ComHems HD boxar är diskussionen om hur de kan förbättras i högsta grad relevant även för ComHems VIP1963 box, och kommentarena ovan verkar hålla med.

#44

Postad 15 augusti 2012 - 18:43

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

Jo, frågan var riktad till dig då det är du som genom att hänvisa till en annan industri antyder att det vore enkelt att ordna fram en bättre lösning.
Missförstå mig inte, jag tycker IPTV av idag suger och jag avråder alla som frågar mig från den vägen, men för en leverantör som är hänvisad till den distributionskanalen så finns troligen inte många plattformar att välja på i nuläget. Jag har dessutom mött ganska många som tycker det funkar toksmidigt, så det finns antagligen inget stort tryck på leverantörerna att skaka fram något bättre.


Vet inte om jag sagt att det skulle vara enkelt att ordna fram en bättre lösning, iaf inte vad jag kan minnas. Däremot påpekat att det uppenbarligen finns lösningar som är klart bättre än de som ComHem (och Telia) använder sig av. Definitionen av IPTV känns lite flytande, så att säga att de är så dåliga så att de suger är nog att ta i, skulle inte påstå att ComHems (eller Telias) lösning gör det heller. Men jämfört med ViaPlay, NetFlix, Vudu och många fler tjänster (som ju också är IPTV) tycker jag det finns massor av förbättringspotential.

Sen kan jag ha förståelse för att affärsdrivande företag inte gör mer än de måste för att få kunder, det handlar ju trots allt om att tjäna så mkt pengar som möjligt. Om jag var produktägare hos ComHem eller Telia med uppgift att vinstmaximera Digital TV är det mycket möjligt att jag skulle valt precis samma lösningar som de som finns idag. Och precis som Alfista skriver så är nog även dagens tjänster för många kunder, tom de absoluta flertalet, ett rejält steg framåt jämfört med vad de hade innan. På samma sätt som många faktiskt tycker att deras SmartTVs är "smarta", när jag istället tycker de är otroligt korkade. Men det är ju inte upp till mig att tala om för dom vad dom ska tycka, och är de nöjda är det ju jättebra!

Så, för att bli mer konkreta, hur illa är ComHems 1963C box ihop med deras tjänster tycker ni? Av kommentarerna ovan verkar det ju katastrofalt dåligt, att det knappt fungerar alls, men det kanske är så att det överlag fungerar rätt bra med enstaka undantag?

Redigerat av Unregistered1413, 15 augusti 2012 - 18:55.


#45

Postad 16 augusti 2012 - 12:11

rookie75
  • rookie75
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Boxen har många fel och brister, men att det skulle vara boxens fel att den inte fungerar efter en uppdatering av tv:ns programvara tror jag inte ett ögonblick på. Det är snarare en bristfällig programvara till din tv som ligger bakom det. Det gör ju inte din situation roligare men kritiken ska riktas åt rätt håll, nämligen Sonys uppdatering.

Jag hoppas att det löser sig för dig!


Problemet löst, Sony sa de inte kunde se något i sin uppdatering som borde påverka 3:e partsutrustning (och min Humax-box, min Playstation etc funkade ju bra vilket stärker deras resonemang). Comhem felsökte lite och bad mig sedan skicka in boxen. Fick idag tillbaka boxen och den fungerar klockrent.

Vet ej vad Comhem gjorde men felet låg alltså i BOXEN.

#46

Postad 16 augusti 2012 - 14:55

Xet
  • Xet
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

Problemet löst, Sony sa de inte kunde se något i sin uppdatering som borde påverka 3:e partsutrustning (och min Humax-box, min Playstation etc funkade ju bra vilket stärker deras resonemang). Comhem felsökte lite och bad mig sedan skicka in boxen. Fick idag tillbaka boxen och den fungerar klockrent.

Vet ej vad Comhem gjorde men felet låg alltså i BOXEN.


Bra att det löste sig för dig, hoppas att det kommer att fungera även i fortsättningen. Synd att det fortfarande är en skitbox...

#47

Postad 16 augusti 2012 - 15:12

Xet
  • Xet
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

Så, för att bli mer konkreta, hur illa är ComHems 1963C box ihop med deras tjänster tycker ni? Av kommentarerna ovan verkar det ju katastrofalt dåligt, att det knappt fungerar alls, men det kanske är så att det överlag fungerar rätt bra med enstaka undantag?


Boxen känns som den kommer ifrån slutet av 90-talet, opålitlig och seg. Att man sedan måste ha ComHems router för att få tillgång till ondemand tjänsterna är en märklig lösning. Det känns som dom har sparat in på boxens kvalitet och prestanda för att ha råd med att erbjuda routern "gratis" till sina kunder.

Tjänsterna går säkert att utveckla på alla plan (större video utbud mm), men det hjälper inte om man har en seg box med dåligt användar gränssnitt. Det ska vara enkelt och gå snabbt att använda sig av dess tjänster som erbjuds, annars så slutar man till slut att använda tjänsterna vilket betyder mindre inkomster för ComHem.

#48

Postad 16 augusti 2012 - 15:47

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

Boxen känns som den kommer ifrån slutet av 90-talet, opålitlig och seg. Att man sedan måste ha ComHems router för att få tillgång till ondemand tjänsterna är en märklig lösning. Det känns som dom har sparat in på boxens kvalitet och prestanda för att ha råd med att erbjuda routern "gratis" till sina kunder.
...

De kunder som också är bredbandskunder hos ComHem och redan har Netgear CG3100 förutsätts använda det modem de redan har. Jag ville ha ett extra specifikt till boxen när jag skaffade On demand (Motorola VIP1903C) eftersom priset ju är detsamma vare sig man behöver modem eller inte men det gick inte att utverka hos ComHem.
Blev istället tvungen att köpa ett begagnat CG3100 på Blocket vilket med hjälp från ComHem-supporten nu fungerar utan problem till On demand-boxen och inte påverkar min bredbandstjänst.

#49

Postad 16 augusti 2012 - 18:47

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

Boxen känns som den kommer ifrån slutet av 90-talet, opålitlig och seg. Att man sedan måste ha ComHems router för att få tillgång till ondemand tjänsterna är en märklig lösning. Det känns som dom har sparat in på boxens kvalitet och prestanda för att ha råd med att erbjuda routern "gratis" till sina kunder.


Oj då, det låter ju så illa som jag befarade, iof helt i linje med vad jag sätt av vänners olika ComHem boxar. Ganska otroligt hur man kan ha en egen box med så begränsad funktionalitet, men ändå misslyckas med att få ens det att fungera, trots 100% kontroll över omgivningen. Så vad tycker ni man ska göra, köpa en annan box som klarar HD och har flera tuners, eller helt enkelt bara ge upp för stunden och avvakta?

#50

Postad 16 augusti 2012 - 20:32

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

Oj då, det låter ju så illa som jag befarade, iof helt i linje med vad jag sätt av vänners olika ComHem boxar. Ganska otroligt hur man kan ha en egen box med så begränsad funktionalitet, men ändå misslyckas med att få ens det att fungera, trots 100% kontroll över omgivningen. Så vad tycker ni man ska göra, köpa en annan box som klarar HD och har flera tuners, eller helt enkelt bara ge upp för stunden och avvakta?

Den bästa HDPVR som finns fn för ComHem är Humax HDPVR-1000C. Kan du tänka dig att betala drygt 2000 kr finns några ex fortf till det priset hos:
http://www.webbshopp...px?q=p:10501064
Jag har två sådana boxar och är mycket nöjd - enkelt att sätta in större hdd också om man vill.
Därutöver har jag en VIP1903C dvs On demand utan inspelningsfunktion. Skulle gärna vilja ha en On demand-box med HDPVR men jag avvaktar för VIP1963C verkar inte fungera så bra - varken hos ComHem eller Telia. Konstigt för Telia har haft denna box ett par år så man tycker att den skulle vara "avlusad" nu...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.