Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Sony Alpha DSLR-A700 *

998 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony Alpha DSLR-A700 (Systemkameror) 1 8,43 (6) Inga priser
Sony Alpha DSLR-A700 + 16-80/3,5-4,5 (Systemkameror) 1 (0) Inga priser
Sony Alpha DSLR-A700 + 18-70/3,5-5,6 (Systemkameror) 1 7 (1) Inga priser
Sony Alpha DSLR-A700 + 16-105/3,5-5,6 (Systemkameror) 1 (0) Inga priser
2 relaterade trådar

#901

Postad 27 september 2009 - 20:50

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Wow, i vissa affärer i England kostar A700 £499 :)

#902

Postad 29 september 2009 - 09:08

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0

Wow, i vissa affärer i England kostar A700 £499 :)


Någon som skeppar hit?

#903

Postad 29 september 2009 - 09:12

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Ska nog bara vara lokala "små"-affärer har jag uppfattat det som!

#904

Postad 29 september 2009 - 09:59

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0

Ska nog bara vara lokala "små"-affärer har jag uppfattat det som!


Äsch då.. :)

#905

Postad 29 september 2009 - 10:17

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
Vet inte om den här är någon hjälp ?

#906

Postad 29 september 2009 - 11:40

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Jag anser det inte riktigt "riktigt" att här "sprida" globala "lokala småaffärers" priser där man inte har ens en susning om man får handla,, eller ens om affären är seriös,, eller om man ens får en kamera.. Jag anser forumet här faktiskt bör höja kraven för hur vi medlemmar får påvisa priser så sådant styrs upp lite till snäppet högre nivå än det nu ibland blir...Man ser ett pris. Men sedan då??

Skriv ut sådana priser som är verkliga samt kan köpas samt med även en hint om att affären är seriös... Samt länk osv...

"kameraexperten handlare" finns nog även i andra länder vilket är värt att klart markera ...

Sedan kanske allt är inte pris vid inköp.. Inte för mig i alla fall.. Jag har sänt min kamera 2 ggr på service ( tyvärr,, Men även som tur är då den nya "Slider unitén" var klart ett lyft )..

Ringt bara ett samtal till Cyberphoto där min kamera kommer ifrån .. Smack så ligger direkt utan minsta lilla strul en fraktsedel förskriven addreserad o klar i min brevlåda. Felraport utskriven samt bifogad... Iväg med kameran.. 2 veckor senare är den åter med garatier på jobb osv i 100% ordning... Inget tjafs eller strul alls...Inte en kr i kostnad för frakt och sådant.. Servicegrad därmed på hög nivå för mig som enbart är amatör...

Saker som jag anser klart värdefullt vid köp av en produkt.. Men som kanske (?) inte ingår i billighetkiten man inte ens vet om man får.. Eller om man får grejerna inte sedan vet om man får från nån globalt placerad lokal småaffärs service org.. Om ens sådan finns... Vilket kanske är tveksamt. I alla fall jämfört med Cyberphotos service dom ger.Men iofs är där just Cyberphoto i mina ögon sett sanslöst bra.. Servicen är oklanderlig Har alltid varit så oavsett det handlat om Canon Pentac blixt osv osv jag köpt tidigare också..... Support och servicegrad av proffskaraktär trotts jag är amatör"..

Däremot givetvis är tips ifrån seriösa butiker som säljer samt har garantier betyg , fraket samt garantifrakter mm..mm i ordning tips som hjälper en köpare... Samt klart även intresanta att se då det sätter press även på våra Svenska handlare som ofta gärna saltar väldigt mycket på priserna ...

Medans massa prisinfon från tex lokala utsälj osv från "småhandlare" globalt sett föga rättvisande eller ens relevanta anser jag.... oavsett märke givetvis..

Men givetvis finns även en gräns för hur mycket mer service mm får kosta vid inköp.. Så det är inte det jag påstår orelevant.. Utan just enbart detta med priser globalt funna totalt utan minsta lilla info om vad,, hur,, vad man får,, om man får,, osv osv.... Om man ens får köpa..Om man får det man betalat för .. Om moms ingår eller ej. frakter osv osv..hur service sköts samt av vem..Vem som betalar frakter vid ev service ... Sådant tycker jag skall ingå då man delger tips om billiga priser...man bör vara försiktig med att lägga ut i inlägg om billighetspriser om inte den infon delges samtidigt anser jag....

Men detta är min åsikt det.. :lol:



Jag personligen skulle lätt betala 1000 - 1500 kr mer för en kamera ifrån tex Cyberphoto än köpa utomlands.. Lätt.... Detta också beroende på att jag vet att företagande här i Sverige är dyrt.. Så kostnadsbilden här är hög delvis beroende på Befolkningen är mindre.. Som utgör att företag här måste på mindre antal kunder förtjäna sitt levebröd... Men vi handlar ju från vår lokale cykelhandlare dyrare cyklar till barnen för ha honom kvar då han ju reparerar även annat såsom gräsklippare motorsåg mm..och snudd gratis reparerar saker vi köpt av honom då garanti gått ut.. Vi handlar från vår byaffär dyrare än från Willys.. Därför den lokala handlaren är så förbaskat bra att ha.. Endast större köp görs på billighetsbutikerna..

Vi gynnar alltid det lokala i största möjliga mån om vi kan... och vet ni.. Gud vad det känns trevligt att komma in i tex icabutiken och ägaren kommer traskande och säger.. "Tjenare Tobbe... Hur är det med Lena? "... Jo han vet ju min fru varit sjuk samt nu igen har krångel med operationskomplikationer....

Sådant är värt en slant det... :)

#907

Postad 29 september 2009 - 11:48

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Utan att ha läst hela Mayro´s inlägg så kan jag bara säga att jag bara påpekade hur priset ligger till i England, jag tipsade inte om någon speciell butik utan bara påpekade hur priskurvan har börjat röra sig neråt där borta!

Så, nu väntar lite läsning!

Redigerat av Ponisch, 29 september 2009 - 12:00.


#908

Postad 29 september 2009 - 13:44

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Jag förstår hur du tänker Ponisch.. Men ändå bör man ha med annat än enbart priser som egentligen säger ingenting alls om helhetskostnad för ett ev köp..

Och "tror" folk att man får en ny A700 från superseriöst företag liggande hemma på posten för säg tex dina prisuppgifter som är nu 499 pund.. Och att det är inklusive garantier frakt ingående ev service , Moms mm mm så kan sådant bli rejält missvisande för vad saker egentligen kostar.. Så mer riktiga uppgifter är vad jag ber om än enbart utkastade priser här o var ifrån...



Allt går ju köpa globalt sett idag... Nätet är på så sätt fantastiskt.!!. Men. Och ett stort Men... Det "menét" är att vad får man? Får man det man beställer.. Så vad kostar det klappat o klart? Om service sedan är kostnadsfritt om sådan erfodras....osv osv...

och det viktigaste kanske förutom om man får grejerna man betalt för... Är företaget man uppger priser ifrån seriösa företag som betalar sina skatter mm.?? Eller är det utförsäljningsbolag enbart som lika gärna kan jämföras med "kameraexperten".
Eller till o med är en slags "kameraexperten"... Sådana bolag klarar inget seriöst bolag att konkurera emot någonsin....

Så mer försiktighet samt nogranhet är enligt mig en sak som borde finnas med då man hänvisar till priser osv. Samt faktiskt ett krav jag anser forumet här borde ställa för att vi medlemmar skall ens få skriva ut sådana tips öppet i topics....

Jisses vad siten här samt andra får / fått skit då man inte "stoppat i tid" bolag som blåser folk ... Då kräver folk /medlemmar / Köpare att denna site vi deltar i här skall vara alert samt mer kontrollerande av bolagen som får finnas här på prisjakt..... Medans i pristips ifrån oss medlemmar är det fritt fram för tips utan minsta lilla regler för vad som skall finnas med som "säkerhet" för att den affär man tipsar om ens är seriös....

jag anser att där finns skäl att faktiskt kräva lite mer av oss medlemmar... :)

Dessutom anser jag detta ur handlarna´s ögon som är seriösa och sköter sig samt som deltar i "prisjakt" här att även medlemstips skall ha en viss nivå av "säkerhet" samt "krav" av mer "fullständighet" för få utges... För hur sjutton skall dom seriösa som pristävlar här på prisjakt kunna tävla mot ev företag som ev ej sköter sig,, kanske utomlands ifrån men som kanske kränger hejvilt så länge det håller och går via medlemstips här samt globalt där noll kontroll alls finns mer än billiga priser och sedan ev konkursade näthandlare som slut...och kunder som står där med lång näsa...

Och Ponisch.. Jag skriver nu efter ditt tips här.. Men detta är inte för vara "elak" mot just dig. Absolut inte!!!!!.

Utan för att jag nu känner det dax att faktiskt ta upp ämnet lite då detta har legat och grott i mina tankar då och då vid tillfällen då just globala priser dyker upp utan vad jag anser något som helst krav på "säkerhet" eller "fullständighet" i tipsen man delger...... Och nu jag kom mig för att komentera ämnet lite denna gång...

Så absolut inget personligt alls Ponisch !!!!

#909

Postad 29 september 2009 - 14:08

kinjon
  • kinjon
  • Beroende

  • 1 015 inlägg
  • 0
Ligger inte ansvaret lite mer på den som genomför köpet?

#910

Postad 29 september 2009 - 14:30

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

Ligger inte ansvaret lite mer på den som genomför köpet?


Givetvis..

Men för ett barn inte förstår hur man går tryggt över en gata därför att föräldrarna inte lärt barnet så innebär det inte att jag inte bör hjälpa barnen att passera så tryggt som möjligt .. Speciellt inte om dessutom det är jag som hänvisar vägen barnet kan använda för gå dit den söker sig.. För om jag ger vägtips till det oerfarna barnet så är det mitt ansvar att faktiskt också berätta om hur,, var,, och hur undvika ev faror osv som kan finnas på den väg jag hänvisar som tips :)

Att enbart skicka ut vägtips innehållande massa moment som kan vara rent farliga utan upplysa om dom är för min del uteslutet..

#911

Postad 29 september 2009 - 16:05

AndreasG
  • AndreasG
  • Lärjunge

  • 324 inlägg
  • 0
Håller till 100% med Mayro här. Det är dumt och samhällsekonomisk katastrof om man är dumsnål och letar hundralappar på att beställa prylar utomlands. Om all lokal handel försvinner försvinner även underlag för skola, barnomsorg, ... osv

Visst ska man pruta, men både pga närhet till service och iaf lite omtanke om sin bygd bör man handla lokalt så långt det går även om det innebär några hundralappar högre pris. Jag brukar själv acceptera 10% påslag innan jag väljer icke-lokala alternativ.

#912

Postad 29 september 2009 - 16:28

kinjon
  • kinjon
  • Beroende

  • 1 015 inlägg
  • 0
Så det här med konkurrenskraftiga priser och prisfighter är inte intressant sålänge det inte hålls på ett lokalt plan om jag har förstått det rätt?

Självklart kan man stödja sin lokala handlare, men om en pryl är hälften så dyr utomlands så köper jag den självklart där (Vid garanti bekymmer kan jag alltid köpa en till och fortfarande ligga på samma pris som en med garanti i sverige)

Jag säger inte emot resonemanget att inte marknadsföra "skumma" återförsäljare, men jag är lite fundersam kring att ni bara baserar den bedömningen på prissättning.

#913

Postad 29 september 2009 - 17:44

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

Jag säger inte emot resonemanget att inte marknadsföra "skumma" återförsäljare, men jag är lite fundersam kring att ni bara baserar den bedömningen på prissättning.



Inget illa ment nu.. Men har du läst vad jag skriver?? Tror faktiskt du får läsa igen samt då se helheten och inte enskilda rader eller ord... :)

#914

Postad 08 oktober 2009 - 19:21

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Haha, jag vänjer mig nog aldrig vid att USB-porten på kameran sitter på motsatt sida mot min tidigare A200 :)
Bifogad fil  camera_side1_close1.jpg   49,99K   2 Antal nerladdningar

#915

Postad 18 oktober 2009 - 19:24

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Då var ett paket på väg med posten..

#916

Postad 18 oktober 2009 - 23:09

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
jaha.. Så nu är en 700á på G ?... :)

#917

Postad 19 oktober 2009 - 08:20

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Jupp, ska bli skönt med en lite rejälare kamera med direkt knappar till det mesta och bättre hög ISO prestanda. :)

#918

Postad 19 oktober 2009 - 11:13

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

  • 470 inlägg
  • 0
Grattis. :blush:

Ja det är lyx med knappar. :lol:

#919

Postad 19 oktober 2009 - 11:25

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Tack fastson. :lol:
Jo, det är det verkligen! Bara det större greppet och den större sökaren kommer höja entusiasmen för foto ett rejält snäpp.

#920

Postad 19 oktober 2009 - 12:35

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Grattis och välkommen till klubben Explorer :lol:

#921

Postad 19 oktober 2009 - 19:47

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Tack, tack. B)

EDIT: Förresten Ponisch, du köpte väl din i England va? Vet inte om du redan har fixat en ny kabel men jag beställde en från kabeldirekt.se för 20:- inkl. frakt. Fick hem den dagen efter beställningen gjordes. Mycket smidigare att bara byta ut sladden till laddaren istället för att krångla med engelsk-svensk adapter.

Redigerat av Explorer45, 19 oktober 2009 - 21:29.


#922

Postad 20 oktober 2009 - 07:38

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Hade redan ett flertal hemma, även om dom inte från början användes till just att ladda batterier så funkar sladden jag använder! B)

#923

Postad 20 oktober 2009 - 17:34

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Kanon. :)

#924

Postad 22 oktober 2009 - 18:45

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Då var den framme. :)

Bifogad fil  DSC09458_2.jpg   339,15K   0 Antal nerladdningar

#925

Postad 22 oktober 2009 - 19:43

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Spännande att se hur du uppfattar skillnaden mot din gamla kamera... :)

#926

Postad 22 oktober 2009 - 19:48

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Hur är AF med ditt nya Sigma jämfört med A200?
Får gärna testa imorgon för just nu är det ju inte så ljust :)

#927

Postad 22 oktober 2009 - 20:12

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Nu har jag bara hunnit testa välidgt lite inne än så länge men första intrycket är väldigt positivt. Sökaren är helt underbar! Mycket större och ljusare än A200. Klart lyft. :) Det går mycket snabbare att ändra inställningar när man har alla direktknappar och idén med två hjul (ett fram och ett bak) är genialt! Kameran sitter mycket bättre i handen då den är större och har ett djupare grepp. Nu känner man inte längre att fingrarna "bottnar". Ergonomin är helt enkelt några snäpp bättre. Sen är ju 5fps också trevligt.

AF:en skall jag försöka testa imorgon också. Jag har fått godkännande från min syster att fota hennes handbollsmatcher (hon spelar i elitserien). Det blir väl då som det riktiga AF testet kommer..

Jag har beställt ett elastiskt Sony axelband från ebay som jag tror kommer hjälpa till att avlasta lite i längden. Har ett batterigrepp på G via dyxum och när det och Sigmat sitter på så blir det runt 2,5kg.

Ser välidgt mycket fram emot att göra lite tester imorgon. Jag förstår att ni är nöjda med A700:an Ponisch och Mayro. :)

#928

Postad 23 oktober 2009 - 07:47

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Det gäller gissar jag att du har ljuskänsligt objektiv som dessutom är skarpt vid f2,8 för greja fota handboll... :)

#929

Postad 23 oktober 2009 - 08:04

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Eller så kör man ISO2000 och får utmärkta resultat :) :)

#930

Postad 23 oktober 2009 - 08:13

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Jag kommer använda mitt Sigma 70-200/2,8. Jag kan lägga upp en testbild så får du själv avgöra om den är skarp eller inte mayro. Men nog är jag nöjd med den så långt. Fick hem den igår igen och de hade tydligen justerat fokusen vid vidvinkel med -15 och -10 vid tele. Säger mig inte så jätte mycket dock. Hur mycket kan man justera objektiven i A900?

På tal om att fota sport inomhus, hur tycker ni AWB funkar inomhus? Träffar den någorlunda rätt för det mesta eller blir custom WB ett måste?

#931

Postad 23 oktober 2009 - 08:18

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Tycker ibland att färgerna inomhus blir helt fel när jag kör RAW, men det botar jag ju sedan i efterbehandlingen!
Har dock inte testat så mycket JPEG än, kommer väl så småningom!

#932

Postad 23 oktober 2009 - 08:20

waconda
  • waconda
  • Beroende

  • 1 026 inlägg
  • 0
a700 och a900 passar min hand alldeles utmärkt. Kommer en efterföljare till a700 så måste den ha samma grepp :)

#933

Postad 23 oktober 2009 - 08:33

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0

Tycker ibland att färgerna inomhus blir helt fel när jag kör RAW, men det botar jag ju sedan i efterbehandlingen!
Har dock inte testat så mycket JPEG än, kommer väl så småningom!

Okej. Jag fotar 100% i RAW så hur JPEG motorn presterar spelar för mig faktiskt ingen roll. Tycker du den är bättre eller sämre än A200 när det gäller att träffa rätt på vitbalansen?

Det regnar ute!! :) Verkar som jag får skjuta lite på mina ute tester..

#934

Postad 23 oktober 2009 - 09:04

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0

Tycker du den är bättre eller sämre än A200 när det gäller att träffa rätt på vitbalansen?


A700 är nog aning bättre i normalförhållanden (inte för ljusa dagar t.ex), märker det mer när jag fotar macro då färgerna blir spot on!
A200 tog i lite mer och så mättnaden blev alldeles för hög!

Mayro sände ju in sin A700 för koll och upplever ju nu att kameran är mer exakt när det gäller vitbalansen!
Kanske ska man göra likadant bara för "säkerhets" skull?

Redigerat av Ponisch, 23 oktober 2009 - 09:04.


#935

Postad 23 oktober 2009 - 09:18

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Okej, låter bra det. Jo, men då får du skicka in den via England då? Eller så kan man ju kolla vad det kostar, det kanske inte är så dyrt att det är värt portot till England.

Påverkar "creative style" inställningen färgerna på RAW bilderna? Eller är den bara när det gäller JPEG?

Beställde ett Sandisk Extreme 8GB 60MB/s från dustin nu för 615:-. Hade bara plats för drygt 200 RAW bilder på mitt nuvarande Sandisk Extreme IV 4GB så det blev att komplettera med ett större (och billigare!) minneskort.

#936

Postad 23 oktober 2009 - 10:46

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Här är en testbild med A700 + Sigma 70-200/2,8. Fotot är taget i RAW, konverterad till JPEG med Lightroom och nerskalad i PS CS4. Ingen extra skärpa eller efterbehandlingar överhuvudtaget har använts. ISO 200: f/2,8: 100mm: 1/160". Exif finns även i bilden.

Bifogad fil  DSC00037_2.jpg   548,5K   0 Antal nerladdningar

100% crop:
Bifogad fil  DSC00037_crop.jpg   210,98K   0 Antal nerladdningar

#937

Postad 23 oktober 2009 - 11:30

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0

Okej, låter bra det. Jo, men då får du skicka in den via England då? Eller så kan man ju kolla vad det kostar, det kanske inte är så dyrt att det är värt portot till England.


Ska väl kunna gå att fixa i Sverige? Mayro´s blev väl skickad till Sony´s reparationscenter i Belgien(?) eller något liknande...


Påverkar "creative style" inställningen färgerna på RAW bilderna? Eller är den bara när det gäller JPEG?


Har för mig att det bara är JPEG!

Beställde ett Sandisk Extreme 8GB 60MB/s från dustin nu för 615:-.


Funderar på att göra samma sak! Fast då 2 stycken, lite overkill men man kan ju aldrig ha för mycket minne :)

#938

Postad 23 oktober 2009 - 11:32

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Men du har väl minneskort sedan tidigare? Jag nöjer mig med mitt 8GB och har mitt 4GB som reserv om det skulle ta slut. Man får ju ändå plats med uppåt 650 RAW bilder på 12GB. :)

#939

Postad 23 oktober 2009 - 11:35

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Har ett sånt här just nu:


Men känner att jag nästan "måste" ha några fler, bara för säkerhets skull :) :)

Här är en testbild med A700 + Sigma 70-200/2,8. Fotot är taget i RAW, konverterad till JPEG med Lightroom och nerskalad i PS CS4. Ingen extra skärpa eller efterbehandlingar överhuvudtaget har använts. ISO 200: f/2,8: 100mm: 1/160". Exif finns även i bilden.

100% crop...


Ganska skarpt för att vara f/2.8 tycker jag!

#940

Postad 23 oktober 2009 - 11:47

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0

Har ett sånt här just nu:



Men känner att jag nästan "måste" ha några fler, bara för säkerhets skull :) :D

Okej, det blir många bilder med 24GB utrymme. :)

Ganska skarpt för att vara f/2.8 tycker jag!

Jupp, jag är nöjd.

#941

Postad 23 oktober 2009 - 12:15

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Jag har testat runt lite med AF:en och någon direkt hastighetsskillnad tyckte jag inte att jag märkte så mycket av. Däremot så är det enorm skillnad på träffsäkerhet! A200 missar runt dubbelt så ofta som A700 och har ibland svårt att hitta fokus överhuvudtaget. Klar förbättring där!
Nu är ju testet gjort relativt snabbt och på stillastående föremål.

EDIT: Läste igenom bruksanvisningen och tydligen så påverkar DRO inställningen även RAW filer (fast då enbart för DR off och DR standard). Detta betyder att väljer du DR avancerad så kommer den automatiskt att ställa sig på DR standard om du fotar i RAW.

Redigerat av Explorer45, 23 oktober 2009 - 12:49.


#942

Postad 23 oktober 2009 - 14:16

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
I Ungern ligger Sonys fabrik som gör service för Sverige... Medans själva skickandet sker via "Inside" i Solna. och dom sänder vidare kameran i sin tur..

Och jag tror kanske garantiservice sker även i Ungern för Engelskinköpta kameror.. Skulle vara underligt om Sony hade flera ställen då servic ändå går på +/- 2 veckor inklusive frakter osv oavsett bara justering eller som med min sista service då dom bytte ut "Slider Unit" till en senare typ än den som tydligen sitter i dom tidigare modeler utav A700.... samt justerade hela kameran och rengjorde den mm..

#943

Postad 26 oktober 2009 - 22:08

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Jag gjorde ett snabbt ISO test mellan A200:an och A700:an. Nu är inte omständigheterna de bästa (inomhus med enbart artificiell belysning). A700:ans bilder har jag skalat ner till samma bredd som A200 (3872 pixlar) för att få ett rättvist test. Inställningarna var identiska på de två kamerorna: WB Tungsten, f/4, 105mm, M-läge. Slutartiden halverades för varje ISO fördubbling.

Här är hela bilden som 100% crop bilderna är tagna från:

Om man kollar på det röda tyget i mitten av bilden så ser man tydligt att A700 har bättre detaljer när ISO:n ökar. Även på den röda SanDisk texten nere till höger i bild ser man att kanterna är mer distinkta hos A700.

Redigerat av Explorer45, 28 oktober 2009 - 20:20.


#944

Postad 28 oktober 2009 - 20:02

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
EDIT: Ignorera mitt ISO test. Jag kom på att jag hade glömt att kolla vilken FW version jag hade i kameran. Det var v.1!

#945

Postad 30 oktober 2009 - 22:41

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Fick hem ett batterigrepp idag. Det gör verkligen skillnad på kameran, den blir större och ligger ännu bättre i handen. Nu är greppet helt undebart även när man skall fota porträtt! ;)

Bifogad fil  DSC09512_3.jpg   236,76K   0 Antal nerladdningar

Starkt rekommenderat till alla A700 användare där ute som inte har ett redan.

#946

Postad 31 oktober 2009 - 00:24

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
It´s....it´s...it´s beautiful ;)

#947

Postad 31 oktober 2009 - 13:08

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Haha, tack Ponisch. ;) Jag köpte det beggat via dyxum för ca 1550:- inkl. frakt. Det var det väl värt kan jag säga. ;) Huset känns nu enormt stabilt med 70-200 monterat. En investering helt enkelt!

#948

Postad 31 oktober 2009 - 13:39

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Ser dessutom riktigt proffsigt ut.. :P

#949

Postad 31 oktober 2009 - 13:42

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Jo, det får man väl säga. :P

#950

Postad 04 november 2009 - 11:53

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Lite intresant "testresultat" detta.. Därför att enligt testfakta som låtit testa/mäta kamerorna så är ju faktiskt A700 "bäst" kamerahus egentligen om man bortser ifrån att kameran inte har live view......

http://www.testfakta...8/2/7/24619.pdf

En annan intresant sak är att D300 samt fujifilm fick sin test utförd med rätt "orättvist" finobjektiv mot Canon samt Sony samt andra kamerahusen....

Så hur detta avlöpt om alla kamerorna fått avnjuta "finobjektiv kan man nog ha skäl att fundera lite på enligt mitt förmenande....

Hursom helst.. Detta test föder också en del funderingar (hos mig i alla fall) hur egentligen Dxo mark mätningar skall bedömmas då detta testlab som Testfakta använder får andra värden rätt klart enligt resultaten som visas.... :unsure:

Redigerat av mayro, 04 november 2009 - 11:55.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.