Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

H/K DVD 30, nu har den kommit! Bifogar infolänk

36 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 12 juni 2003 - 22:25

Unregistered33380
  • Unregistered33380
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0
Nå har den kommet. Harman/Kardons DVD 30, og jeg som nettopp har kjøpt meg 656An.. Hadde vært fint med en spiller som hadde verdens første Bass Management med innebygd delefilter. Progressiv Scan er heller ikke å forakte!

For de som kan litt norsk kan de lese om den her: http://www.hi-fi-cen...2734_1_2e3.html

Kenti, tänk på att alltid skriva en så tydlig ämnesrubrik som möjligt, det underlättar för oss alla på forumet.
/preacher

#2

Postad 12 juni 2003 - 22:33

Unregistered54f3d098
  • Unregistered54f3d098
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0
Vad menas med komponent video med SCART? Konverterar den progressiv scan bilden från komponent till RGB eller?

#3

Postad 12 juni 2003 - 23:13

Unregisterede2a9d159
  • Unregisterede2a9d159
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0
Undra om det verkligen stämmer ?
Den skulle ju inte komma nämligen.

#4

Postad 12 juni 2003 - 23:15

Unregistered5cf1b4b0
  • Unregistered5cf1b4b0
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0
Pratade med Harman Scandinavia idag och den kommer till Sverige i juli...

#5

Postad 12 juni 2003 - 23:17

Unregistered33380
  • Unregistered33380
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0
Er neimen ikke sikker. Lastet ned brukermanualen til den, men står ikke noe om komponentvideo via scart. Tror de mener RGB via scart, det sto det om der. Komponent sto det at ble sendt ut fra "utganger" bak på spilleren.... Sikkert vanlige komponentutganger det da...

#6

Postad 12 juni 2003 - 23:19

Unregistered33380
  • Unregistered33380
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0
|Berra|: Bor i norge jeg vet du! [:D]

Lite kul at den kan vise .jpg bilder, og spiller WMA musikkfiler også forresten.

#7

Postad 12 juni 2003 - 23:44

Unregisterede2a9d159
  • Unregisterede2a9d159
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0
Jag sökte senast för några dagar sedan, info om denna DVD spelare, och då såg det väldigt mörkt ut om release. Men det är ju suveränt om den nu kommer, jag ska garanterat köpa den efter sommaren, om nu inte spelaren floppar vilket jag dock inte tror :-)
Hoppas den inte kommer kosta mycket mer än 5000kr.

#8

Postad 13 juni 2003 - 00:22

Komori
  • Komori
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Ville bara tipsa om att denna trevliga spelare
finns att köpa hos
http://www.mediacheckpoint.com
för 469 Euro för dem som inte kan vänta.

#9

Postad 13 juni 2003 - 00:37

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
KATASTROF!!!

Det ser inte ut som den har inbyggd DD och DTS dekoder.
Och jag som bara har 5.1 ingång i min "fina" förstärkare...

M.a.o. så kan jag glömma dvd30!!!

Hur in i H-te kan dom vara så snikna så att dom struntar i att bygga in en dekoder för DD och DTS när dekodrarna knappt kostar något längre?

Pioneer dv656 har inbyggda dekodrar men inställnings möjligheterna är undermåliga.
Så kommer HK med avancerad bassmanagement och fullt tillräckliga inställningsmöjligheter i sin dvd30 men utan DD och DTS dekoder!!!!

#10

Postad 13 juni 2003 - 00:42

Unregisterede2a9d159
  • Unregisterede2a9d159
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0
Vad är det för fördel om DVD spelaren har inbyggda dekodrar för DD och DTS?
DVD spelaren måste kan väl skicka ut dessa signaler ändå ?
Har inte hört något negativt om HK DVD-25 och den har ju inte heller inbyggda dekodrar.

#11

Postad 13 juni 2003 - 00:51

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Jag har inga dekodrar i min förstärkare (förutom DPL).
Att byta min förstärkare till en nyare som spelar musik lika bra som min gör kostar lätt 10.000:-!!!!
Då är det billigare att köpa en dvd-spelare med inbyggda dekodrar för både dvd-a och DD/DTS.

Man gör liksom två flugor på smällen samtidigt då.

Alternativet är att köpa en ny förstärkare för minst 10.000:-, vill man sen ytterligare ha dvd-a så måste man ju då köpa en dvd-a spelare också.

HOPPSAN, där sprang budgeten iväg på 15.000:- istället för 5.500:-....
Som tur är så har jag redan köpt pioneer 656'an så jag får väl stå ut med att avstånds-inställningarna (delay), saknas för DD/DTS och DVD-A/SACD.

#12

Postad 13 juni 2003 - 02:34

primoo
  • primoo
  • Lärjunge

  • 494 inlägg
  • 0
Fint att den börjar synas ute i handeln... även jag fråga h/k när den skulle komma och då sa de i slutet av juni... så de har redan börjart flytta releasen till juli [:D]

#13

Postad 13 juni 2003 - 07:05

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

  • 2 665 inlägg
  • 0
verkar ju vara en bra spelare..

nu sitter jag bara och väntar p+å att yamahan ska släppa sin nya 840.....

hoppas den kommer med bas managment och kanske något annat gosigt..

#14

Postad 13 juni 2003 - 09:56

Unregisteredb259d244
  • Unregisteredb259d244
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Det här med komponentsignal via scart stämmer nog. DVD25 kan också skicka ut komponent via scart-kontakten, dock inte en progressiv signal. Jag vet, för jag har själv testat med min Loewe som kan ta emot komponentsignal via ena scart-ingången. Det var dock inte någon större skillnad i bildkvalité mellan komponent och RGB.

#15

Postad 13 juni 2003 - 10:50

Unregistered1e86e03c
  • Unregistered1e86e03c
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Synd att den inte har SACD. Då hade den varit ett ännu mer givet köp.

#16

Postad 13 juni 2003 - 11:44

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Bättre att den bara tar DVD-Audio än bara SACD tycker jag. Fast bäst skulle det så klart vart om den tog båda. [:D]

Sitter och läser maualen nu. Verkar vara ganska bra, fast man vill ju höra vad användare tycker om den.

#17

Postad 13 juni 2003 - 13:36

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Angående PS står det så här i bruksen:

"If the video-output is set to SCART, the SCAN-TYPE sub-menu cannot be accessed, then scan type is is fixed as interlaced. Progressive Scan is only available if the Video output is set to YCrCb (YPrPb) or S-Video (if set to S-Video the YCrCb output will be selected automatically then) and with an NTSC and PAL signal via the component outputs." slut citat

Detta tolkar jag som att det INTE går att köra PS på scarten, men det kanske går efter en fireware-uppdatering? Inte SÅ troligt, men.......

Spelaren verkar ta de flesta typer av brännda DVD-skivor också om man får tro på manualen. DVD-R, DVD-RW, DVD+R, DVD+RW osv. DET är bra tycker jag, men som vanligt tar den inte DVD-RAM (om man har någon användning av det?).

#18

Postad 13 juni 2003 - 13:45

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Även jag efterlyser SACD (utan att utesluta DVD-a).

Någon som kollat tänkta prisnivåer?

#19

Postad 13 juni 2003 - 14:24

Unregistered33380
  • Unregistered33380
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0
quote: Kenti, tänk på att alltid skriva en så tydlig ämnesrubrik som möjligt, det underlättar för oss alla på forumet.
/preacher


Unnskyld så meget, skal prøve å skjerpe meg! [:D][8)]

#20

Postad 13 juni 2003 - 15:47

Franz
  • Franz
  • Veteran

  • 2 127 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by movieman
Vadå... ny DVD och endast 10-bit, 108 MHz video D/A converter.
Nya moderna DVd'n idag kör med 12-bit, 216 MHz video D/A converter .

M

10 bit /54 MHz är det väl på DVD30. Sedan brukar det väl vara 12 bit/108 Mhz och inte 216 MHz på nyare DVD (Denon 2900, Sony 930 etc)

H/K Har för övrigt uttalat att de planerar att släppa en kombinerad DVD-A/SACD-spelare i år. Frågan är dock ifall DVD30 leder till att denna spelare kommer lite senare...

#21

Postad 13 juni 2003 - 16:42

Unregistered33380
  • Unregistered33380
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0
Er glad jeg kjøpte 656An istedet for dvd 30n. Er jo håpløst at den ikke har innebygdt dekodere for DD og DTS... I tillegg mangler også SACD... Ikke bra

#22

Postad 13 juni 2003 - 17:01

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
DVD 30 tar wma-filer såg jag, samt "jpg-filvisning".

På videosidan återstår att se hur bra den presterar. Ser lite "underspecad" ut. Tror det blir svart att slå Philips DVD 963SA på den biten i alla fall om man kör upp bilden via komponent och en projektor. DCDi från Faroudja är fint det. [:D]

Jag är också intresserad av Denon DVD 2900, men det finns inga direkta recensioner på den i PAL-utförandet än (vad jag vet?), sen är den ju lite dyrare än både H/K och Philipsen.

Kompromissen skulle vara en DVD 963SA som tar DVD-Audio. [:D] *önsketänkande*

#23

Postad 13 juni 2003 - 17:16

Unregistered5cf1b4b0
  • Unregistered5cf1b4b0
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0
Tror nog tillverkarna tycker det är någon idè att göra dvd-spelare med inbyggda dekodrar då alla recievrar har detta nu.
Synd bara för dem som sitter med en lite äldre recievrar utan dessa inbyggda...

#24

Postad 13 juni 2003 - 19:14

ekko
  • ekko
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
H/K Dvd-30 finns på Hificomponents för 399 € [8D]

#25

Postad 13 juni 2003 - 20:33

Unregistered33380
  • Unregistered33380
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by ytspänning
Tror nog tillverkarna tycker det är någon idè att göra dvd-spelare med inbyggda dekodrar då alla recievrar har detta nu.
Synd bara för dem som sitter med en lite äldre recievrar utan dessa inbyggda...


Jeg som har en Arcam avr100 nyter godt av innebygd DTS dekoder. Ikke fordi den ikke har dekodere for DD og DTS, men fordi avr100 har så forbannet dårlig bass-management. Det fører til at jeg ikke kan bruke DTS da signalet til subben blir alt for lavt. Selv når bassen står på 10+, som er maks på forsterkeren. Og jeg gidder ikke stille opp på subben hver gang jeg skal se en film med DTS, da det er så mye pes å stille tilbake til akkurat det jeg hadde før. Dette fører igjen til at jeg ikke får brukt DTS.

Jeg er såpass fornøyd med lyden i min Arcam, så hvis jeg skulle byttet til en med bedre bass-management, måtte jeg ha lagt ut så mye som jeg ikke vil akkurat nå for å få bedre/tilsvarende lydkvalitet.

Men nå som jeg har 656An med innebydd DTS dekoder har jeg ikke lenger det problemet. Nå kan jeg bruke DTS lyd fra 5.1 utg på dvdn. Og jeg får mye høyere nivå ut til subben, og kan stille helt fritt på forsterkeren.

Voila.

#26

Postad 14 juni 2003 - 01:22

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by ytspänning
Tror nog tillverkarna tycker det är någon idè att göra dvd-spelare med inbyggda dekodrar då alla recievrar har detta nu.
Synd bara för dem som sitter med en lite äldre recievrar utan dessa inbyggda...

Urbota korkade tillverkare. I alla år så har det gått bra för de flesta att använda inbyggda DA-omvandlare i cd-spelare. Men så kom dvd och då helt plötsligt så måste man vänja sej vid att förstärkaren ska ha DA-omvandlarna inbyggda!
För att sen krångla till det ännu mer så kommer då dvd-a och sacd som i sin tur kräver att förstärkarna ska vara utrustade med 5.1 ingångar för dessa avkodarna finns inte i förstärkarna!
En tidsfråga säger vissa.
Trist säger jag!
Dvd30 tar ju priset i dumhet!

Med den spelaren MÅSTE man ha en förstärkare med inbyggda DA-omvandlare OCH 5.1 ingång för att da-omvandlingen för dvd-audio sitter i dvd-spelaren.

Alltså både en digital kabel PLUS 5.1 kablage för att kunna utnyttja spelaren till fullo.

Det som stör mej mest är att da-omvandlarna som hk skryter om i dvd30 (wolfson) de kan faktiskt omvandla alla digitala signaler från 16bit/44.1kHz till 24bit/192kHz vilket faktiskt omfattar bitströmmarna ifrån både dts och DD.
Det enda som hade behövts är ett litet chip som kan avkoda (inte da-omvandla) DD och dts.

Detta chip kan man numera hitta i alla möjliga förstärkare och dvd-spelare som kostar så lite som 999:- och uppåt.

Att först gå och vänta på dvd30 och att stå ut under ett halvårs tid med besked som "den kommer nästa månad" för att sedan upptäcka att när den väl kommer så är den ändå inget alternativ eftersom dom har snikat på DD/DTS dekoder!

Frustrationen är total!

RIDÅ!!!![:D]

#27

Postad 14 juni 2003 - 02:16

Unregistered33380
  • Unregistered33380
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0
quote: Med den spelaren MÅSTE man ha en förstärkare med inbyggda DA-omvandlare OCH 5.1 ingång för att da-omvandlingen för dvd-audio sitter i dvd-spelaren.



Alle DVD-spillere som kan spille dvd-a og sacd krever at forsterkeren har 5.1 inngang. Det gjelder ikke bare DVD 30.

#28

Postad 14 juni 2003 - 14:15

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Jo men varför bygga in en da-omvandlare för dvd-a och/eller sacd men sedan utelämna dekodrarna för flerkanals-ljud i filmer? Om nu dessa wolfson da-omvandlare är så duktiga så kan man väl anta att de kanske t.o.m. är duktigare än de som sitter i förstärkarna också. Då kunde det väl vara trevligt att få utnyttja dessa "audiofila" wolfson dacar även i bioläge när man lyssnar på dts/dd-ljud?

Jag menar, om dom nu kan hantera en så högkvalitativ signal som dvd-a och presentera en analog signal med audiofila kvaliteter, ljudkvaliteten ifrån lägre specade digital bits-strömmar lär ju inte bli dålig heller när man använder en överdimensionerad DA-omvandlare.

#29

Postad 14 juni 2003 - 15:29

Franz
  • Franz
  • Veteran

  • 2 127 inlägg
  • 0
Efter att ha tittat i manualen får man helt klart intrycket att DVD30 inte har någon inbyggd dekoder för DD/DTS. Jag tror nog dock inte att hoppet är helt ute än...
När DVD30 var på tapeten förra gången (2002) skrevs det tydligt ut att den hade dekoder för MP3, DD och DTS (Jag har produktbladet bredvid mig).
Möjligheten finns ju att den här inofficiella manualen från februrari inte är riktigt heltäckande. Sedan så känns det ju som att har man en MLP-dekoder har man allt som krävs för DD/DTS så möjligheten kanske finns där (odokumenterat) eller kanske krävs en firmwareuppgradering (som den inofficiella med regionsfrihet och progressive PAL för DVD25).

Allt är naturligtvis bara spekulationer men ett litet mail till H/K eller vänta och se innan man målar fan på väggen kanske?

#30

Postad 14 juni 2003 - 16:36

Daniel.N
  • Daniel.N
  • Lärjunge

  • 334 inlägg
  • 0
Dessutom vette tusan om det är värt att måla fan på väggen även om det stämmer. Vill man envisas med att använda en spelares inbyggda DD/DTS-dekoder får man väl köpa en spelare som har det. Vill man använda den i sin processor är det bara trevligt att slippa mynta stålars för något man ändå inte kommer använda.

#31

Postad 14 juni 2003 - 19:31

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Jag har förståelse för att de utelämnar dekoders för DD/DTS. De resonerar som så att det naturligtvis sitter i stärkaren och sannolikt är de flesta köparna av DVD 30 personer som har/har tänkt köpa en H/K-stärkare. De passar ju perfekt ihop.

Sannolikheten är mycket stor att en dekoder i en 900-kronors-DVD är av sämre slag än den som sitter i en bra stärkare. Det är trots allt en kostnad att lägga in dekoders och eftersom det redan finns i förstärkaren (i många fall) lägger de hellre pengarna på annat.

Men, det stämmer att det talades om inbyggda dekoders i DVD 30 "M2002", d.v.s den maskin som inte släpptes.

Det är bättre att bygga en vettig spelare istället för att pressa in triljoner saker i den - samtidigt som priset inte får överstiga 990 kronor.[:D]

#32

Postad 15 juni 2003 - 12:43

Unregisteredb79e8370
  • Unregisteredb79e8370
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Kenti: Det går att koppla DVD-Audio och SACD digitalt om du har en DVD-A1 samt en AVC-A1SR och en Denon digital link. Fast det är klart, om man är villig att betala upp till 60 - 70kkr finns säkert bättre alternativ...

#33

Postad 18 juni 2003 - 19:47

Unregistered33380
  • Unregistered33380
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0
Tror det er DD og DTS dekoder i DVD 30 allikevel etter å ha sjekket litt. Så lenge det er 5.1 utg, er det automatisk DD og DTS dekodere.

#34

Postad 18 juni 2003 - 23:00

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
quote:By connecting a DTS (Digital Theater Systems) or a Dolby Digital decoder, you can enjoy high quality 5.1 digital surround sound from DTS or Dolby Digital discs.
...
6 Ch Analog Audio Outputs: Connect these jacks to the 6 Channel Direct Input (if available) on an A/V receiver or surround processor for analog audio playbackof DVD-Audio discs.
...
Remember, that Dolby Digital or DTS will only play 5.1-channel sound if you’ve connected the optical or coaxial output of the DVD player to a DTS or Dolby Digital receiver or decoder (see page 12) and if the disc was recorded in the Dolby Digital or DTS format.
...

Detta är utdrag ur manualen och jag tolkar dessa utdrag som att man MÅSTE ansluta en av spelarens digital-utgångar till en DD/DTS dekoder för att kunna lyssna på DD/DTS-ljud.

Åkaj...
Det KAN vara fel i manualen och det är väl det jag hoppas på. Men kan någon som har tittat lite närmare på spelaren bekräfta detta då?

#35

Postad 19 juni 2003 - 01:13

Unregistered33380
  • Unregistered33380
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0
Hmm, nå ble jeg også veldig usikker. Det går jo ikke å tolke det utdraget på annen måte enn at det MÅ være receiveren som tar seg av DD og DTS kodingen..

#36

Postad 26 juni 2003 - 02:13

Franz
  • Franz
  • Veteran

  • 2 127 inlägg
  • 0
Nu finns det info på H/Ks hemsida.

quote:
DVD 30
Single-disc DVD Audio/Video player with progressive scan video output

Taking DVD to the next level. By combining DVD Audio for ultimate audio quality and Progressive Scan for extraordinary video quality, the Harman Kardon DVD 30 is a dream come true for the audio and video purist. Inside are Wolfson 24 bit/192 kHz audiophile-grade digital-to-analog converters, MP3 decoding and Dolby Digital and DTS decoders; on the outside a video testscreen, an ergonomic, easy to use backlit remote control and a headphone output. The Harman Kardon DVD 30 - the best of both worlds.


Manualerna som ligger uppe är dock ifrån februari (den svenska översättningen ifrån mars). Dessa skriver fortfarande på ett sådant sätt att det enbart kan tolkas som om DVD30 inte hade inbyggd dekoder för DD och DTS. Texten ovan är dock bara någon dag gammal så den kanske är mest korrekt. Problemet i sådana här sammanhang är naturligtvis att bara för att det står skrivet på hemsidan att det finns DD/DTS-dekoder innebär det ju inte nödvändigtvis att någon sådan finns på riktigt...

[url="http://"http://www.hembiobutiken.com/produkt.asp?pgrpnr=107000"]Hembiobutiken[/url] har för övrigt spelaren för knappt 4985:-

#37

Postad 29 juni 2003 - 02:01

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Jag är fortfarande osäker.
I texten nämns dekodrarna men inte i specen och i den svenska manualen som finns på samma sajt så det i princip en direkt översättning av den engelsk-språkiga manualen som fanns på den norska sajten.

Men, men...
Jag får väl "avvakta" och se själv när den dyker upp i butik om inte någon annan vänlig själ dyker upp i denna tråden med praktiska erfarenheter av Dvd30...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.