Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Sony STR-VAXXXES, Ă„sikter erfarenheter ?

65 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 14 maj 2003 - 15:57

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlĂ€gg
  • 0
Funderar lite pÄ bio förstÀrkare ur ES serien. Har hitills mest funderat pÄ 555ES men lÀste nyss i en Àldre trÄd att den slutat sÀljas i sverige 2003. PÄ MCP gÄr den dock att köpa för 1300 Euro.

Sen finns ju 333ES men dÀr blir jag mer fundersam om den Àr tillrÀckligt bra, den Àr klart billigare, har en kanal till jÀmfört med 555ES. NÄn som har jÀmfört dessa ?

Sen har det ju funnits en 777ES men den kanske inte tillverkas lÀngre. Den kom ju för nÄgra Är sen och Àr nog inte sÄ modern format mÀssigt och sÄ.
Vet nÄn om det Àr nÄt nytt pÄ G i ES serien, kÀnns som att det just nu bara Àr 333ES som Àr en fÀrsk produkt. Nog mÄste vÀl Sony ha nÄn lite exlusivare receiver Àn sÄ ?

Mattias.

#2

Postad 14 maj 2003 - 16:45

Weiman
  • Weiman
  • ForumrĂ€v

  • 921 inlĂ€gg
  • 0
Visst Àr det nya grejer pÄ gÄng:
http://www.avland.co...a3000/index.htm
http://www.avland.co...a5000/index.htm
http://www.avland.co...a9000/index.htm

#3

Postad 14 maj 2003 - 16:57

Unregistered192fb032
  • Unregistered192fb032
  • AnvĂ€ndare

  • 119 inlĂ€gg
  • 0
FruktansvÀrt fula var dom iaf.

#4

Postad 14 maj 2003 - 17:34

masaba
  • masaba
  • LĂ€rjunge

  • 275 inlĂ€gg
  • 0
NÄgon hos Sony har defintivt fÄtt spelet.

De var massiva men lÄngt ifrÄn vackra.

#5

Postad 14 maj 2003 - 20:34

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlĂ€gg
  • 0
Weiman: Tack för tipset.

Kan hÄlla med om att dom inte verkar sÄ himla snygga.
Effekt siffrorna kÀnns lite överdrivna. 7*170W pÄ DA5000.
Sen var det ju inget litet hopp frÄn 5000 till 9000 modellen, frÄn £900 till £2500 !

Dom verkar redan finnas till försÀljning, skulle vara intressant och lÀsa nÄn test.

SÄg detta oxÄ pÄ 5000 modellen "Video Up Conversion To Component". MÄste vara typ samma som Denon 3803 har och pÄ den ska det fungera riktigt bra har jag hört.

Mattias.

#6

Postad 14 maj 2003 - 20:41

Unregistered4a05a49e
  • Unregistered4a05a49e
  • LĂ€rjunge

  • 299 inlĂ€gg
  • 0
Tjenare

Jag har en 333es som jag e super nöjd med,men jag har inte testat mot den större modellen.
Jag köpte den pÄ fastronic.com för 9500 mad frakt o allt(dom har lÀgstapris garanti och det höll dom)

#7

Postad 14 maj 2003 - 21:09

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlĂ€gg
  • 0
Mer info om dom nya förstÀrkarna.
http://www.sony-euro...x?articleid=896

Verkar handla om nÄn slags digitalt förstÀrkeri.

Mattias.

#8

Postad 14 maj 2003 - 21:32

Reine
  • Reine
  • Wannabe

  • 32 inlĂ€gg
  • 0
Jag har en TA-VA777ES och Àr nöjd!
Riktigt fin pjÀs, dock finns ju inte alla nya ljudformat men hur ofta kör man 7.1? Iof DPL2 kanske skulle vara kul ibland... NÀr man lirar GameCube :D

#9

Postad 14 maj 2003 - 22:10

Warlord
  • Warlord
  • AnvĂ€ndare

  • 211 inlĂ€gg
  • 0
Anledningen till de höga effektsiffrorna Àr att Sony gÄtt över till digital förstÀrkning vilket ger en mycket effektivare förstÀrkning. Det digitala systemet medför detsutom att inte förstÀrkaren varm pÄ samma sÀtt som en analog.

#10

Postad 14 maj 2003 - 23:51

Unregisteredca86427a
  • Unregisteredca86427a
  • Wannabe

  • 35 inlĂ€gg
  • 0
Har en TA-VA777ES och Àr supernöjd. Böt bort min Denon 3801 mot denna fantastiska skapelse.

Byggkvaliten, konstruktionen och finishen Àr verkligen smÄtt fantastisk, 24 Kg kompromisslös "no bull".....

I en direkt ljudmÀssig jÀmförelse med Denon 3801 Àr Sonyn nÄgot bÀttre i multikanal, och förkrossande överlÀgsen i 2-kanal. Den var tom sÄ bra pÄ detta omrÄde att min dedikerade 2-kanals Denon fÄtt parkera i garderoben.

Ett stort plus Àr att 777'ans försteg Àr av yppersta klass, Sony har ofta anvÀnt detta + separata effektsteg vid publika SACD demonstrationer

Visserligen saknar den radio och de senaste mumbojumbo formaten, men vad bryr man sig om det, bÀttre göra ett begrÀnsat antal saker riktigt bra Àn en masssa saker halvbra.

Det finns en chamagne fÀrgad till salu hÀr pÄ forumet för endast 7500:- (kostade 20-24 papp nÀr de sÄldes), mitt solklara tips...köp den!

Audioreview (STR-DA777ES, samma fast inkl radio):
http://www.audiorevi...00_2718crx.aspx

#11

Postad 15 maj 2003 - 17:08

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlĂ€gg
  • 0
777:an hÀr pÄ forumet verkar vara sÄld. Annars hade det ju varit ett fynd.

Är det nĂ„n som vet hur 333 stĂ„r sig mot 555:an ?

333 verkar ha 3*32 bitars DSP, 555:an har 2*32 bitar. Jag har ingen aning om hur det pÄvkerar ljudet, gör det det ?
333:an Àr ju dessutom en nyare modell men samtidigt har dom klÀmt in ett extra slutsteg och fÄtt ner priset nÄn tusenlapp, nÄnting mÄste dom ju smÄlat in pÄ mot 555:an dÄ, eller ?

Mattias.

#12

Postad 15 maj 2003 - 20:09

Unregistered8b534d22
  • Unregistered8b534d22
  • AnvĂ€ndare

  • 197 inlĂ€gg
  • 0
varför just sony? sony gör vÀl ok grejer men jag tycker personligen att det finns bÀttre grejer för samma pengar

#13

Postad 15 maj 2003 - 20:50

Unregisterede959f3fd
  • Unregisterede959f3fd
  • AnvĂ€ndare

  • 208 inlĂ€gg
  • 0
Vad dÄ?

#14

Postad 15 maj 2003 - 21:57

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlĂ€gg
  • 0
walle85: Vad har du gjort för jÀmförelser och tester nÀr du kommit fram till det ?

Jag Àr sugen pÄ Sonys ES serie för att dom har fÄtt vÀldigt mycket bra kritik och sjÀlva ES produkterna har överlag vÀldigt bra rykte framför allt till musik.
Dessutom kan Bossanova hÀr i stan mest troligt fÄ fram Sony till bra priser.

Vad tycker du man ska satsa pÄ dÄ ?
FöreslÄ bara inte H/K som 95% av alla hÀr pÄ forumet. Har en nu och kommer aldrig skaffa en igen. FörstÄr inte hypen kring H/K.

Jag funderar sjÀlvklart över andra alternativ Àn Sony ES som t.e.x Yamaha AZ2 och Pioneer 2011 men dessa skrivs det sÄ mycket om att det inte finns nÄn anledning till att starta Ànnu en trÄd om dom.

Mattias.

#15

Postad 16 maj 2003 - 00:00

Unregisteredca86427a
  • Unregisteredca86427a
  • Wannabe

  • 35 inlĂ€gg
  • 0
Mattiask:
I svenska tidningen High Fidelity nr1 2003 testas 333'an mot/med de betydligt dyrare Denon AVC-A1SR och Pioneer VSA-AX10.

NĂ„gra citat...
-"..om man ser bort frÄn den svagare muskelkraften hÀnger den riktigt fint med de stora..."

-"..det var en behaglig överaskning, dÄ lillebror (333) ger en bÀttre rumsupplevelse Àn 555'an och har nÀstan samma fasthet i botten som 777'an."

-"ljudet kan karaktÀriseras som lÀtt dÀmpat. "Varm", "med fin balans" och "fin surround back verkan".

-"I stereo kan denna förstÀrkare driva mina Jamo Oriel högtalare bÀttre Àn vad tidigare upplevt med surround prylar i denna prisklass".

-"För priset 15000 vill jag inte tveka att kalla 333'an ett verkligt bra köp"

#16

Postad 16 maj 2003 - 08:53

Warlord
  • Warlord
  • AnvĂ€ndare

  • 211 inlĂ€gg
  • 0
Jag tycker Ă€ndĂ„ du ska vĂ€nta tills i höst, dĂ„ de nya prylarna kommer. Även 333:an har funnits ett tag, och de nya, digitala förstĂ€rkarna kommer garanterat vara ett stort kliv uppĂ„t. Finns ingen anledning att köpa nĂ„got omodernt nĂ€r man vet att det snart kommer mycket bĂ€ttre grejer. Ska su prompt köpa nu, köp begagnat för en billigare pening, sĂ„ svider det inte lika mycket i plĂ„nboken nĂ€r du Ă„ngrar dig i höst sen.

#17

Postad 16 maj 2003 - 12:28

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlĂ€gg
  • 0
Rille: Intressanta citat, tack sÄ mycket men det hade dock varit intressant med lite negataiva oxÄ, eller hade dom inget illa och sÀga om den?
Om dom inte hade nÄn negativ kritik till en hemmabio receiver för 15000:- sÄ finns det ju anledning att vara skeptisk till testen.
Om dom tycker den Àr bra för 15000:- sÄ Àr den ett riktigt fynd hos MCP för 998 Euro! [:)]

Warlord: Om dom nya stÀrkarna Àr nÄt stort kliv uppÄt vet vi ju ingenting om. 3000 och 5000 modellen verkar ju ganska lÄgt prissatta sÄ det Àr svÄrt och veta pÄ vilken nivÄ dom kommer lÀgga sig.
Det kommer alltid nya roliga saker sÄ det Àr lite svÄrt och vÀnta. TÀnk om man vÀntar til hösten, ja dÄ annonserar Pioneer att dom ska komma med en ny receiver som verkar riktigt bra och slÀpps i slutet pÄ november. Sen nÀr man vÀntat till dess sÄ annonserar Yamaha ut att man kommer slÀppa en ny receiver i mars mde inbyggd kaffebryggare.... ja... bara och vÀnta igen! [B)]

Nej dÀr pÄ slutet överdrev jag lite men du förstÄr mitt tankesÀtt va ?

Dessutom Àr min nuvarande H/K trasig sÄ den funkar inte som den ska heller. Kul och vÀnta till hösten dÄ, nej det vet jag inte om jag fixar men visst hade det varit intressant att veta hur dessa sake rkommer prestera.

Mattias.

#18

Postad 16 maj 2003 - 13:28

Warlord
  • Warlord
  • AnvĂ€ndare

  • 211 inlĂ€gg
  • 0
SjÀlvklart kommer andra tillverkare med nya saker hela tiden, men eftersom det Àr SONY:s vÀrstingmodeller du tittar pÄ sÄ Àr det dem jag syftar pÄ. Anledningen till att det blir ett stort kliv just i höst, större Àn i vanliga fall, Àr ju som jag sagt att SONY gÄr över till digitala system vilket sÄ gott som alltid Àr bÀttre dÄ dessa Àr helt fria frÄn störingar, ger bÀttre effekt med mera. Men du gör sjÀlvklart precis som du vill, jag ger bara min Äsikt.

#19

Postad 16 maj 2003 - 14:26

Unregisteredca86427a
  • Unregisteredca86427a
  • Wannabe

  • 35 inlĂ€gg
  • 0
Mattiask:

De hade egentligen inget negativt alls att sÀga mer Àn att vissa bioeffekter kunde upplevas som nÄgot ÄterhÄllsamma i jÀmförelse med de 2 andra maskinerna...och att det var ett bra alternativ sÄ lÀnge man inte tÀnkt att starta krig med grannarna (tolkar jag som negativt varje fall [8D] )

#20

Postad 16 maj 2003 - 15:04

Unregistered2dabe7b8
  • Unregistered2dabe7b8
  • LĂ€rjunge

  • 446 inlĂ€gg
  • 0
Det var nog min 777ES som ni syftar pÄ och den Àr redan sÄld. Det finns en pÄ hifimagasinet om du Àr intresserad
http://www.hifimagas...p?annonsID=5511

#21

Postad 16 maj 2003 - 22:26

Unregistered2ccebbe1
  • Unregistered2ccebbe1
  • Wannabe

  • 48 inlĂ€gg
  • 0
Tjenare alla glada,
jag hÄller med Rille... köpte sjÀlv en begagnad TA VA 777 ES för ett tag sen och tycker att det Àr en supermaskin, det enda jag saknar Àr prologic 2, men
det kan jag leva med om man ser till alla fördelar, innan jag köpte Sonyn hade jag en Yamaha RXV 620 som Àr en bevisat bra reciever men det Àr ÀndÄ fruktansvÀrt stor skillnad...Sonyn har ju Àven ett grymt 2 kanalsljud som grÀdde pÄ moset, och att för ett pris av 7000:- för denna pedantskötta pjÀs med uppgraderad mjukvara hade jag ju varit en idiot om jag inte gjort affÀr.
Jag sÀjer bara hittar du nÄn sÄ köp.

Lycka till.

#22

Postad 16 maj 2003 - 23:49

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlĂ€gg
  • 0
Warlord: SjÀlvklart fÄr du och ska ge din Äsikt. Jag menade inget annat.
Sony har sÀekrt fÄtt till digital tekniken bra nÀr man nu gÄr över helt och hÄllet till det.
Det jag blev mest fundersam över var den prissÀttning som verkar ganska lÄg pÄ dom. Min tanke var bara att dÄ kanske man har siktat in sig pÄ en marknad av lite billigare receivers Àn 555 och 777ES. Naturligtvis fÄr dom ju gÀrna vara jÀtte bra för dom pengarna utan jag spekulerar bara fritt, man kan ju inte göra sÄ mycket annat nÀr produkterna inte Àr slÀppta Ànnu. Sen var designen vÀldigt trÄkig vilket inte Àr vÀrldsviktigt men ÀndÄ synd.
För den som inte har startat nÄn hemmabio anlÀggning alls Ànnu men funderar seriöst pÄ det eller om man sitter pÄ en billigare receiver men dock fungerande sÄ Àr det ju inte sÄ stor sak att vÀnta nÄgra mÄnader men för mig som sitter med nya högtalare, ganska ny projje men bara med en förstÀrkare som bara fungerar till hÀlften sÄ Àr det ingen kul tanke.

Rille99: Okej. Det dÀr om kriget med grannarna Àr ju ett vÀldigt snÀllt sÀtt att sÀga "Vi tycker den Àr lite för klen". [:)]
NÄja en kompetent receiver i prisklassen Àr det sÀkert !

Dynaudio: Tack sÄ otroligt mycket för tipset om annonsen. Mailade snubben dierkt. Hoppas den inte Àr sÄld.
Kan du beskriva lite hur du upplevde ljudkaraktÀren pÄ den ? JÀmförde du den nÄngÄng med nÄnting annat ?

rockman: Vad innebÀr den uppgraderade mjukvaran ? Kan man göra det sjÀlv ?

Mattias.

#23

Postad 17 maj 2003 - 00:15

Unregisteredca86427a
  • Unregisteredca86427a
  • Wannabe

  • 35 inlĂ€gg
  • 0
Man kan göra det sjÀlv, killen jag köpte mina av hade installerat senaste mjukvara 2.02

Du hittar mjukvaran, remote control koder, allmÀna tips, forum etc pÄ denna VA777ES fan site:
http://techneaux.min...s/Sony777es.htm

#24

Postad 17 maj 2003 - 10:36

LJN
  • LJN
  • ForumrĂ€v

  • 895 inlĂ€gg
  • 0
+ Har "setup-management" i samma klass som "dyra" surroundprocessorer.

+ Man slipper stökiga OSD, allt fungerar perfekt via displayen.

+ Har anvÀndbara "DSP-modes" som"fungerar" till skillnad frÄn mÄnga andra.

+ Byggkvalité och finish.

- DPLII, men hur ofta anvÀnder man prologic mode?

#25

Postad 17 maj 2003 - 13:10

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlĂ€gg
  • 0
LJN: Antar att det Àr 777 du skriver om eller ?
Det hÀr med OSD och köra bilden via receivern förstÄr jag inte tjusningen med. Jag skulle gÀrna se en förstÀrkare dÀr man inte har satsat ett öre pÄ nÄgra bild in o ch ut gÄngar utan satsat dom pengarna pÄ annat istÀllet.
AngÄende ditt minus sÄ kan jag ju bara prata för mig sjÀlv men jag anvÀnder Pro Logic mycket ( dock inte idag för den funktionen har försvunnit frÄn min H/K ). Tittar ju ganska mycket pÄ TV och dÄ hade jag tidigare alltid H/K:ns "Logic 7" lÀge pÄ.
Men den har ju Pro Logic och gör sÀkert det vÀldigt bra sÄ det ska man nog klara sig med.

Mattias.

#26

Postad 17 maj 2003 - 14:18

LJN
  • LJN
  • ForumrĂ€v

  • 895 inlĂ€gg
  • 0
-Ja, 777 och Àven 333 med 555 har Àrvt Sony,s fina setup frÄn Sony E9000ES. Och den kodar av prologic pÄ ett förtjÀnstfullt sÀtt ocksÄ. Ett minus till kanske, fjÀrren - en Pronto Àr nog bÀttre[;)]

#27

Postad 18 maj 2003 - 01:41

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlĂ€gg
  • 0
Nu har jag gjort affĂ€r pĂ„ 777:an son Dynaudio tipsade om. Än sĂ„ lĂ€nge Ă€r det bara en muntlig överenskommelse över telefon men om han Ă€r lika Ă€rlig som jag sĂ„ borde jag ha den hemma i nĂ€sta vecka! [;)]

LJN: Har hört en del negativt om fjÀrren men det gör inte sÄ mycket. Har ÀndÄ haft planer lÀnge pÄ en Pronto eller liknande och nu nÀr jag fyndade denna 777:a sÄ fÄr jag Àntligen pengar över till en ny fjÀrr oxÄ! [:D]

Mattias.

#28

Postad 18 maj 2003 - 10:37

Unregisteredca86427a
  • Unregisteredca86427a
  • Wannabe

  • 35 inlĂ€gg
  • 0
Grattis ! posta gÀrna lite kommentarer nÀr du fÄtt hem den och provkört lite...

#29

Postad 18 maj 2003 - 10:41

Unregisteredca86427a
  • Unregisteredca86427a
  • Wannabe

  • 35 inlĂ€gg
  • 0
En sak till, tycker fjÀrren Àr riktigt bra faktiskt, kan styra precis alla apparater jag har med den.

Och det bÀsta av allt Àr att frugan inte förstÄr hur man anvÀnder den... ;)

#30

Postad 18 maj 2003 - 12:44

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlĂ€gg
  • 0
Rille99: Okej lite fjÀrr frÄgor till dig dÄ.
I HemmaBio tidningens test i Nr 3 2000 sÄ stÄr det sÄ hÀr om fjÀrren "den kan programmeras men inte lÀras".

AlltsÄ det gÄr att programmera den för andra mÀrken men inte lÀra med nos mot nos fattar jag det som, eller ?
Hur programmerar man den, har den en mÀngd produkter fÀrdig programmerade, hur gÄr det dÄ med produkter som Àr nyare Àn den sjÀlv ?

Mattias.

#31

Postad 18 maj 2003 - 19:17

Unregistered2dabe7b8
  • Unregistered2dabe7b8
  • LĂ€rjunge

  • 446 inlĂ€gg
  • 0
mattiask-> Lyssnade b la pÄ HK 7000, Pioneer E08, Yamaha 1200 (tror jag det var?),
Denon 3801 och sÀkert nÄgra till som jag glömt. Lyssnade mao igenom en del
förstÀrkare i den prisklassen. Valet föll pÄ 777:an pga dess egenskapar i 2-kanaligt.
Det finns en hel del kraft i den maskinen. Ljudbilden- ganska neutral, lite Ät det ljusa hÄllet.
FjÀrren- den Àr ok men lite klumpig. Tror nog att du kommer att bli nöjd om det blir affÀr.

Bra Forum för 777:an
http://pub106.ezboar...nformationforum

#32

Postad 18 maj 2003 - 23:36

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlĂ€gg
  • 0
Dynaudio: Hur stod den sig mot dom andra till film med 5.1 ljud och Pro Logic ?

Om ljudkaraktÀren Àr som du beskriver sÄ kan den passa vÀldigt bra till min Sonus högtalare. Det kÀnns som att dom inte bör paras ihop med nÄnting Ät det mörkare hÄllet i ljudkaraktÀren, helst nÄnting lite ljusare men inte skrikigt.

Mattias.

#33

Postad 18 maj 2003 - 23:39

Unregisteredca86427a
  • Unregisteredca86427a
  • Wannabe

  • 35 inlĂ€gg
  • 0
Min fjÀrr kan varje fall lÀras med nos mot nos metoden...

#34

Postad 18 maj 2003 - 23:41

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlĂ€gg
  • 0
Rille: JasÄ. Ja det Àr ju bara bra isÄ fall. Kanske fÀrren har uppdaterats sen Hemmabio gjorde testen i början pÄ -00 ?

Mattias.

#35

Postad 19 maj 2003 - 00:08

Unregisteredca86427a
  • Unregisteredca86427a
  • Wannabe

  • 35 inlĂ€gg
  • 0
I en direkt jÀmförelse i multikanal mellan Denons 3801 och 777 Àr den mest i öronfallande skillnaden att 777'an till skillnad frÄn Denonen spelar ljudets hela frekvensspektrum dÀr det framförallt Àr ett helt annat driv i Sonyns mellanregister.

Elgitarrena i Metallicas fantastiska S&M konsert i DD5.1 bÄde lÄter och "kÀnns" som elgittarrer med sonyn, medans 3801'an snarare lite försiktigt reproducerar hur en gura lÄter.

NÀr det gÀller ren digitalteknik som ljudformatsavkodning, surroundeffekter och kanalseparation Àr dock Denon maskinen vÀl sÄ bra som Sonyn. Digitalteknik Àr billigt och det Àr inte det man betalar för nÀr man köper större och dyrare maskiner.

Jag anvÀnder alltid virtual matrix 6.1 (v2.02 uppgraderingen) nÀr jag kollar pÄ pro logic material, ger i mitt tycke en bÀttre upplevelse Àn ren pro logic som kÀnns lite "blek"

#36

Postad 19 maj 2003 - 00:30

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlĂ€gg
  • 0
Jag tror den hÀr var uppgraderad sÄ dÄ ska alltsÄ virtual matrix 6. fungera. Annars har jag hittat hur man uppgradera sjÀlv frÄn lÀnken Dynaudio gav.

Hoppas verklige nu att affÀren blir av. Ju mer info jag hittar och lÀser och lÀser ju mer sÀker kÀnner jag mig pÄ att det hÀr var helt rÀtt vÀg att gÄ nu.

Har suttit och lÀst igenom manualen pÄ pdf fil. Gosse vad instÀllnignar det fanns. En frÄga till er som har 777:an. Kan man verkligen göra nÄnting med den inbyggda equalizern utan hjÀlp av ett automatiskt kalibrerings system med mÀtmikrofon och dylikt, t.e.x som hos Pioneer 2011 ?

Mattias.

#37

Postad 19 maj 2003 - 10:54

Unregistered2dabe7b8
  • Unregistered2dabe7b8
  • LĂ€rjunge

  • 446 inlĂ€gg
  • 0
mattisask-> Tycker att den Àr bra Àven i DD/DTS och DPL.
Visserligen fÄr den ordentligt med "stryk" av min Rotel RSP-1066+RMB-1075 i alla format. Men dÄ pratar vi ocksÄ om en ganska stor prisskillnad. Tror inte du kan hitta nÄgon stÀrkare i den prisklassen som presterar den ljudkvalitén som 777:an erbjuder. TÀnk dock pÄ att InstÀllningsmöjligheter och DSP-funktioner inte Àr detsamma som vÀlljud!
T ex RSP-1066 har inte alls samma instÀllningsmöjligheter som 777:an har men den presterar ÀndÄ ett bÀttre ljud.

#38

Postad 19 maj 2003 - 11:23

Unregisteredca86427a
  • Unregisteredca86427a
  • Wannabe

  • 35 inlĂ€gg
  • 0
Jag har temporÀrt varit tvungen att ha centern instoppad under TV'n i stereobÀnken, vilket medför lite taskig Ätergivning/spridning av de högre frekvenserna.

Problem av denna typ kan relativt enkelt minimeras med hjÀlp av Eq'n och lite "labbande".

Jag litar mer pÄ örat Àn automagiska kalibreringssystem.... ;)

#39

Postad 19 maj 2003 - 11:57

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlĂ€gg
  • 0
Nej sjÀlvklart Àr inte DSP och dylikt nÄnting som har med ljudkvalitet och göra men flexibla instÀllningar ger ju alltid anvÀndaren större möjlighet att kunna anpassa systemet efter sitt rum, sina högtalare o.s.v.

Även om det Ă€r en vĂ€ldigt kompetent förstĂ€rkare sĂ„ Ă€r den ju sjĂ€lvklart inte överlĂ€gsen separata enheter för beydligt mer pengar, det förvĂ€ntar jag mig ju inte. Det jag förvĂ€ntar mig Ă€r att den ska spöa skiten ur min gamla H/K och detta lĂ€r den göra med rĂ„ge, dĂ„ kan jag leva med den ett bra tag och lite mer lĂ„ngsiktigt börja bygga upp en anlggning sĂ„ smĂ„ningom med separata enheter.

Mattias.

#40

Postad 23 maj 2003 - 23:54

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlĂ€gg
  • 0
Nu har förstÀrkaren anlÀnt. TyvÀrr har fjÀrren emr eller mindre krossats under transporten. Har gjort en reklammation hos posten. FÄ se hur det gÄr med det och hur lÀnge det kommer ta. MÄste fÄ tag i nÄn fjÀrr till den. har nÄn nÄt tips ?

Kan man skaffa en Pronto Neo och lyckas programmera den för 777:an utan att ha en fungerande original fjÀrr ?

Imorrn ska den kopplas upp och testas hÀr hemma.

Mattias.

#41

Postad 24 maj 2003 - 11:51

Unregisteredca86427a
  • Unregisteredca86427a
  • Wannabe

  • 35 inlĂ€gg
  • 0
Kul, men trÄkigt med fjÀrren..., hÄll oss uppdaterade

#42

Postad 24 maj 2003 - 13:28

LJN
  • LJN
  • ForumrĂ€v

  • 895 inlĂ€gg
  • 0
Pronto fungerar perfekt, pÄ www.remotecentral.com finns massor med information. FÀrdiga CCF finns under lÀnken http://www.remotecen...o=&au=&le=&pg=2

Ladda ner mjukvara för ProntoEdit och kör emulering av nÄgra CCF sÄ fÄr du en fin inblick hur fin Pronton Àr innan
ev. köp. Den g:a modellen duger fint!

Har inte jag fel sÄ kan du anvÀnda din reciever utan fjÀrr, alla instÀllningar gÄr att göra "manuellt"

Lycka till!

#43

Postad 25 maj 2003 - 01:51

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlĂ€gg
  • 0
Har kopplat in förstÀrkaren nu och kört lite Pro Logic till TV tittande. Uttalar mig inte om ljudet Ànnu. MÄste gÄ igenom alla instÀllningar. Det blir lite svÄrt och lyssna sig fram till rÀtt instÀllningar nÀr man mÄste fram till förstÀrkaren för varje Àndring man ska göra.

Vad tror ni om den hÀr fjÀrren pÄ blocket, Àr det bra pris ?
http://www2.blocket....1140872.htm?l=0

Annars kanske det blir en NEo frÄn MCP för dryga 2000:- med frakt. Eller har nÄn nÄt tips om var man kan köpa Pronto fjÀrrar billigt. England, USA ?

Mattias.

#44

Postad 25 maj 2003 - 04:01

Unregistered4a05a49e
  • Unregistered4a05a49e
  • LĂ€rjunge

  • 299 inlĂ€gg
  • 0
Jag lÄste i denna trÄd att det var ett par killar som köpt en ts-1000 för 975 kr frÄn usa.

https://www.minhembi...s,Pronto,TS1000,

Är sjĂ€lv lite sugen pĂ„ en sĂ„n till min Sony 333es

Butiken finns pÄ http://www.pcseller.com/

#45

Postad 25 maj 2003 - 10:46

Unregisterede959f3fd
  • Unregisterede959f3fd
  • AnvĂ€ndare

  • 208 inlĂ€gg
  • 0
Nya Pronto NEo kostar 2499 pÄ euroniks

#46

Postad 25 maj 2003 - 14:10

Unregistered8b534d22
  • Unregistered8b534d22
  • AnvĂ€ndare

  • 197 inlĂ€gg
  • 0
vad kör du för högtalare till sonyn,(du har sÀkert skrivit det men jag har bara orkat lÀsa sista sidan) sony brukar vÀl vara ganska strömsvaga sÄ dom e lÀtta att lasta ner.

#47

Postad 26 maj 2003 - 18:11

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlĂ€gg
  • 0
TyvÀrr har jag inte hunnit med nÄ desto mer testande i helg.

Provade dock lite grann i lördags. Hade en Lars WinnerbÀck skiva i spelaren sÄ jag började med att lyssna pÄ den. Det lÀt inte bra, ljudet satt fast i högtalarna och kÀndes lite grumligt pÄ nÄt sÀtt. Jag har nyss köpt den hÀr skivan och inte hunnit lyssna nÀstan alls pÄ den sÄ jag tÀnkte att den Àr kanske dÄligt inspelad . SlÀngde in en skiva som snurrat betydligt mer, Tracy Chapman "Tracy Chapman". Hennes första skiva frÄn -88. Men Àven hÀr lÀt det konstigt. Ljudet satt fortfarande fast i högtalarna och kÀndes grumligt, oklart. Jag började kÀnna besvikelsen vÀlla över mig. Det hÀr lÀt sÀmre Àn min H/K.
Jag fortsatte ialla fall lyssna igenom skivan och sÄ efter kanske 15 minuters lyssnande sÄ tog det en helomvÀndning. Ljudet slÀppte frÄn högtalarna. Detaljer kom fram och diskanten fick liv och basen blev tajt... ja allt bara föll pÄ plats och nu spöade det skiten ur min H/K.
Nog har jag ju ÀndÄ vetat att förstÀrkare lÄter bÀst nÀr dom fÄtt bli lite varmare men en sÄ hÀr drastisk skillnad har jag inte hört förrut. Janne pÄ Bossanova som jag köpt högtalarna av har pÄpekat flera gÄnger nÀr vi lyssnat pÄ andra Sonus högtalare dÀr att dom avslöjar vÀldigt snabbt om det brister i elektroniken men jag har aldrig riktigt hört det sjÀlv. Nu Àr jag beredd att skriva under pÄ det! [;)]

Jag ska lyssna mer pÄ musik ikvÀll och Àven testa lite film.

IgÄr bestÀllde jag en Philips Pronto TS1000 frÄn PC Sellers för under tusenlappen med frakt. Hoppas nu att det inte strular med nÄt, det Àr lite jobbigt och försöka stÀlla in bio ljudet utan fjÀrr. [;)]

Mattias.

#48

Postad 26 maj 2003 - 21:51

Unregisteredca86427a
  • Unregisteredca86427a
  • Wannabe

  • 35 inlĂ€gg
  • 0
Hade samma fenomen nÀr jag köpte min 777'a som legat nedpackad i kartong i nÄgra veckor, lÀtt riktigt illa första halvtimmen men sen upplevede jag en helomvÀndning pÄ samma sÀtt som du.

Efter första uppvÀrmningen "kommer" ljudet mycket snabbare nu, princip direkt faktiskt....och hoppas det blir samma för dig.

#49

Postad 29 maj 2003 - 16:14

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlĂ€gg
  • 0
Har lyssnat en hel del nu. Är kanon nöjd till musik, spelar verkligen skiten ur min H/K. Allt Ă€r sĂ„ mycket bĂ€ttre. Det Ă€r ingen idĂ© och börja gĂ„ in nĂ„ djupare pĂ„ det, skulle bara bli en lĂ„ng radda med diverse suprlativ. [:)]

Kortfattat. Som hemmabio förstÀrkare till 2 kanal Àr det helt enkelt GRYM.
Till bio Àr den mera ordinÀr, bra men dÀr möter den sÀkert betydlgit hÄrdare konkurrens.

TyvÀrr sÄ brukar ju förbÀttringar av anlÀggningen Àven fÄ fram bristerna i anlÀggningen bÀttre. SÄ Àven denna gÄng. Jag har inte testat sÄ mycket med film men jag anar det jag misstÀntke frÄn början men aldrig ÀndÄ upplevde med H/K:n. Centern hÄller inte frontarnas klass, det hörs nu.

Mattias.

#50

Postad 29 maj 2003 - 18:34

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlĂ€gg
  • 0
Är det nĂ„n av er som har haft eller har 777:an som vet om det gĂ„r att fĂ„ fram volymen pĂ„ displayen ?
I.o.m att min fjÀrr gick sönder sÄ ser jag ju inte volymen dÀr som det vÀl Àr tÀnkt att fungera.

Mattias.



1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.