Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hegel

3546 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Hegel CDP2A MK2 (CD-spelare) 1 8,5 (3) Inga priser
Hegel H2A (Slutsteg) 1 (0) Inga priser
Hegel P4A MK2 (Stereoförsteg) 3 8,75 (3) Inga priser
Hegel H200 (Stereoförstärkare) 1 9,16 (18) Inga priser
Hegel H1 MK4 (Stereoförstärkare) 4 8,5 (5) Inga priser
Hegel CDP4A MK2 (CD-spelare) 2 7,5 (1) Inga priser
Hegel H2A MK2 (Slutsteg) 1 (0) Inga priser
Hegel H4A MK2 (Slutsteg) 2 8 (2) Inga priser
Hegel H100 (Stereoförstärkare) 3 9,2 (14) 9 900:-
Hegel H20 (Slutsteg) 3 (0) Inga priser
Hegel HD10 (DAC & hörlursförstärkare) 3 8,9 (9) Inga priser
Hegel H70 (Stereoförstärkare) 2 (0) Inga priser
Hegel HD2 (DAC & hörlursförstärkare) 1 6,29 (6) Inga priser
Hegel P30 (Stereoförsteg) 1 (0) 66 998:-
Hegel H30 (Slutsteg) 1 (0) 99 998:-
Hegel HD20 (DAC & hörlursförstärkare) 2 9,27 (10) Inga priser
Hegel H4SE (Slutsteg) 1 (0) Inga priser
Hegel HD11 (DAC & hörlursförstärkare) 2 9,08 (11) Inga priser
Hegel H300 (Stereoförstärkare) 7 9,31 (12) Inga priser
Hegel HD25 (DAC & hörlursförstärkare) 2 8,25 (7) Inga priser
Hegel P20 (Stereoförsteg) 3 7,5 (1) Inga priser
Hegel H80 (Stereoförstärkare) 5 9,11 (37) Inga priser
Hegel Super (DAC & hörlursförstärkare) 6 9,25 (11) Inga priser
Hegel RC8 (Fjärrkontroller) 1 (0) Inga priser
Hegel H160 (Stereoförstärkare) 4 8,92 (12) Inga priser
Hegel H360 (Stereoförstärkare) 5 8,29 (6) Inga priser
Hegel HD30 (DAC & hörlursförstärkare) 1 (0) Inga priser
Hegel Röst (Stereoförstärkare) 4 8,87 (7) Inga priser
Hegel H90 (Stereoförstärkare) 2 8,5 (5) Inga priser
Hegel H590 (Stereoförstärkare) 1 5,67 (2) 99 998:-
41 relaterade trådar
Köpråd - Stereoförstärkare 15-30000 (157 inlägg) 2 år sedan
2-kanalsförstärkare med Hembiofunktion (198 inlägg) 5 år sedan
DAC (Externa) (732 inlägg) 5 år sedan
Byta från Hegel H160 till en Yamaha A-S2100? (7 inlägg) 5 år sedan
Inkopplingsproblem optisk ut fr tv till 2-kanal (2 inlägg) 5 år sedan
Saknar tryck\driv. (26 inlägg) 5 år sedan
Förstärkarval Excite X38 (36 inlägg) 7 år sedan
2-kanalsförstärakare till Elac fs407 (34 inlägg) 7 år sedan
Nybörjarfråga: Lämplig förstärkare till Klipsch RF-7 MK2 (1 inlägg) 8 år sedan
Byte upp sig från Hegel H80 till H360 (42 inlägg) 8 år sedan
Förstärkare till Audiovector Si3 Signature (8 inlägg) 8 år sedan
Hegel H200 VS Naim Supernait , Naim Nait XS-2 (41 inlägg) 9 år sedan
Hegel H100 vs Rotel RA-1570 (26 inlägg) 9 år sedan
Hegel, Rotel samt lite digitalt Cambridge, lyssningstest (7 inlägg) 9 år sedan
Förstärkare och högtalarkablar till System Audio Ranger (11 inlägg) 10 år sedan
Prisvärdaste StereoFörstärkaren med DAC (31 inlägg) 10 år sedan
Hegel H200 vs Musical Fidelity M6i (30 inlägg) 10 år sedan
Stärkare till A P Scorpio 25 (10 inlägg) 10 år sedan
Köpa DAC: Hegel HD11 vs. Musical Fidelity M1 vs. ??? (9 inlägg) 10 år sedan
Dags att köpa en DAC. (340 inlägg) 10 år sedan
Köpa ny förstärkare (8 inlägg) 11 år sedan
Inställning för att koppla dac till ps3-slim? (9 inlägg) 11 år sedan
Bladelius Thor mk3 eller Hegel H300?? (38 inlägg) 11 år sedan
DAC + integrerad förstärkare eller DAC med försteg + separat slutsteg? (6 inlägg) 11 år sedan
Tar upp jakten igen på nya högtalare. LÄS! (62 inlägg) 11 år sedan
Hegel H100 kompatibel med Ipad / Iphone? (1 inlägg) 11 år sedan
Slutsteg och reciever till dynaudio excite x36? (2 inlägg) 11 år sedan
Bästa förstärkaren med inbyggd DAC upp till 15000 kr (7 inlägg) 12 år sedan
Primare I22 DAC eller Hegel H100? (15 inlägg) 12 år sedan
HEGEL HD11 (103 inlägg) 12 år sedan
Bladelius Tyr vs. Hegel H1 MK4 (321 inlägg) 12 år sedan
B&W CM9, vilken förstärkare? (26 inlägg) 12 år sedan
Hegel HD20 (24 inlägg) 13 år sedan
Hegel H70 (37 inlägg) 13 år sedan
Hegel D10 DAC. (139 inlägg) 13 år sedan
Förstärkare till MA RX8? (9 inlägg) 13 år sedan
Ljudskillnaden mellan Hegel och Rotel ? (23 inlägg) 13 år sedan
Enligt Hifi & Musik är inte Hegel bra! (58 inlägg) 13 år sedan
Hegel h200 (40 inlägg) 14 år sedan
Krell KAV-400Xi vs Nad M3 vs Bladelius Thor MKII vs Hegel H200 vs Thule Spa (46 inlägg) 14 år sedan
Vacker och mycket bra cd-spelare? (36 inlägg) 14 år sedan

#3251

Postad 09 januari 2018 - 00:03

PatrikRL
  • PatrikRL
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0

Har precis köpt en Hegel H90. Superfin! Både som förstärkare till högtalarna och som hörlursförstärkare. Jättenöjd!

Det enda som stör mig är att när jag har hörlurarna inkopplade och byter källa så hörs volymstegen i vänster hörlur när volymen automatiskt höjs på sitt stegrande vis. Det tickar i volymstegen om ni förstår. Detta kan även höras i vänster högtalare när hörlurarna inte sitter i. Dock så hörs det väldigt lågt intill högtalaren och inte ifrån soffan. Volymrattens steg tickar alltså svagt i vänster kanal. Hade aldrig märkt det om jag inte haft hörlurarna inkopplade men i hörlurarna så hördes det. När man vrider på volymratten manuellt så är det ett "tick" per steg.

 

Är det bara på mitt exemplar eller kan någon annan höra det också på sin H90, Röst eller H190?

 

Tydligt när man byter ljudkälla med hörlurarna i som sagt. Skall tillägga att tickljudet varken blir starkare eller svagare beroende på volym. Det är samma oavsett volym.



#3252

Postad 12 februari 2018 - 13:51

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Har en H90 och känner att mina Boston Acoustics A26 inte riktigt platsar. Använder en Audio Pro Ace Bas 2 också.

 

Tänkte mig ett par golvare så jag kan skippa subben.

 

Skulle ett par Yamaha NS-F700 passa till Hegel H90?

 



#3253

Postad 14 februari 2018 - 16:16

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0
Kör en Chromecast Audio optiskt till min H360. Läser att Spotify Connect maxar 256 kb/s. Får jag ut 320 kb/s om jag kör Spotify via AirPlay istället? Finns det något annat sätt att krama ut max ljudkvalitet ur Spotify?

#3254

Postad 14 februari 2018 - 22:22

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Kör en Chromecast Audio optiskt till min H360. Läser att Spotify Connect maxar 256 kb/s. Får jag ut 320 kb/s om jag kör Spotify via AirPlay istället? Finns det något annat sätt att krama ut max ljudkvalitet ur Spotify?


AirPlay eller en annan enhet med Spotify igång ger 320 Kbit.

#3255

Postad 15 februari 2018 - 08:37

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0

AirPlay eller en annan enhet med Spotify igång ger 320 Kbit.


Yepp. Begränsningen ligger tydligen inte i CCA utan det är Spotify som bestämt att det ska vara så. Då kanske de kan ändra sig också.

#3256

Postad 18 februari 2018 - 09:54

danne63
  • danne63
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Lite sugen hegel röst efter ett besök hos min lokala handlare .Var där igentligen för att kolla på ett slutsteg till min Yamaha reciver som känns klen till mina nya monitor audio silver 500 .Fördelen enligt säljaren var att med en integrerad förstärkare i stället för slutsteg en klar ljudmässig fördel vid musik lyssnande i 2 kanaler samt att Hegel Röst tar betydligt mindre plats i mediabänken. Min fråga ang Hegel Röst är om den måste ha nätverkskabel konstant ansluten eller bara vid installations inställningar ?? Hittar inget efter en hel del googlande om att den har trådlöst nätverk.Vill helst Inte dra jätte lång kabel då nätverket sitter på våningen ovanför.

#3257

Postad 18 februari 2018 - 13:54

mgus
  • mgus
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Jag har en h360 och den behöver bara nätverket när du skall köra Airplay eller DNLA.
Onätad så fungerar den på samma sätt som vilken annan förstärkare.
Jag tror att Röst fungerar lika dant.

#3258

Postad 18 februari 2018 - 14:52

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Om du inte tycker dig behöva nätverk så är det ju inget problem.

Som ren förstärkare funkar den lika bra utan. 

 

Om man vill nyttja nätverk men inte vill dra kabel finns ju alltid möjlighet att koppla in en enhet (trådlös accesspunkt) som fixar kommunikation med din router en trappa upp. 



#3259

Postad 19 februari 2018 - 17:02

mgus
  • mgus
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Om du inte tycker dig behöva nätverk så är det ju inget problem.
Som ren förstärkare funkar den lika bra utan. 
 
Om man vill nyttja nätverk men inte vill dra kabel finns ju alltid möjlighet att koppla in en enhet (trådlös accesspunkt) som fixar kommunikation med din router en trappa upp.

Jag använder en Airport express (den senaste verisionen) i detta syfte av samma skäl som danne63 har. Jag har inget bra sätt att dra ned en nätverkkabel till min förstärkare. Fungerar perfekt !

#3260

Postad 25 februari 2018 - 22:04

nilhe7
  • nilhe7
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Gjorde ett stort misstag och sålde min Hegel Röst för några månader sedan trots att jag var riktigt nöjd med förstärkaren. Fick för mig att köra hemmabio istället, vilket jag därefter ångrat en hel del. Gjorde mig därför till slut av med min AV receiver och har nu inhandlat en Hegel H90. Måste säga att jag är helt mållös över hur bra den spelar.
Så otroligt nöjd med köpet av H90. Den är verkligen helt komplett med perfekt kontroll av högtalarna, förenat med stor spelglädje samt lockar fram upplösning och fantastisk bas hos högtalarna. Rekommenderas verkligen stort!

#3261

Postad 25 februari 2018 - 22:27

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Gjorde ett stort misstag och sålde min Hegel Röst för några månader sedan trots att jag var riktigt nöjd med förstärkaren. Fick för mig att köra hemmabio istället, vilket jag därefter ångrat en hel del. Gjorde mig därför till slut av med min AV receiver och har nu inhandlat en Hegel H90. Måste säga att jag är helt mållös över hur bra den spelar.
Så otroligt nöjd med köpet av H90. Den är verkligen helt komplett med perfekt kontroll av högtalarna, förenat med stor spelglädje samt lockar fram upplösning och fantastisk bas hos högtalarna. Rekommenderas verkligen stort!


Till och med bättre än röst?

#3262

Postad 25 februari 2018 - 23:59

nilhe7
  • nilhe7
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Till och med bättre än röst?

Nja, svårt att säga. Just nu upplever jag den kanske något bättre (roligare) än Röst (kan dock vara nyhetens behag). Men det är väldigt svårt att svara på då det var flera månader sedan jag ägde Röst och som jag också var riktigt nöjd med. Kan i alla fall säga att jag spontant och omedelbart, blivit mer, positivt överraskad av H90. Den känns minst lika kraftfull som Röst och på något sätt mer spelglad. Men kan ha fel då minnet kan svika och man borde såklart ha båda förstärkarna hemma samtidigt för att kunna jämföra dem rättvist. Båda två är i vilket fall riktigt bra förstärkare, inget snack om det. H90 drar dock det längsta strået om man lägger in prislappen i jämförelsen också. Otroligt prisvärd måste jag säga...

#3263

Postad 18 mars 2018 - 22:32

danne63
  • danne63
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Har köpt en Hegel Röst och kopplat den till min Rauter med kabel och markerar att den är ansluten.känns väldigt krångligt att hitta anslutningen i datorn.Jo jag har kollat på Hegels youtube klipp men det är ju Windows och jag kör Mac. .Har installerat filerna enligt klippet men kanske någon kunnig har något mer tydlig info hur man gör .

#3264

Postad 19 mars 2018 - 14:20

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Vet inte hur din inkoppling via ethernet är tänkt att fungera . "antar att det är ethernet du kopplar till routern".

Trodde att Ethernet anslutningen till routern var för att streama direkt från internet då man styr valen direkt på enheten eller via App.

 

Men du borde om inte Hegel har ett eget förfarande kunna koppla Röst till datorn som om det vore en extern dac dvs via USB.

Då behövs i normalfallet inga speciella drivrutiner för Mac (brukar klara sig helt utan).



#3265

Postad 19 mars 2018 - 14:24

Mr Floyd Pink
  • Mr Floyd Pink
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Lite mer nyttig info om hur du tänker spela upp vore bra. T.ex om du ska köra Tidal via Airplay, spela upp egna filer som ligger på datorn eller en Nas, vilket program/spelare du använder dig av (iTunes eller någon annan spelare, typ Audirvana)

Har själv Windows och då behöver man ha någon form av stöd för upnp/dlna aktiverat om man ska kunna streama filer över nätverket till Hegelns nätverksingång. Tidal via Airplay från t.ex Ipad är bara att välja som vanligt var man vill skicka signalen. Kör du Tidal så bör du få upp röst som mottagare i appen om förstärkaren är korrekt ansluten till routern.

Själv kör jag med Roon nu men har tidigare både haft J-river, Foobar och lite olika appar till Ipad (t.ex Mconnect) som jag styrt min uppspelning från. Har aldrig haft några problem med uppspelningen till nätverksingången oavsett vilket program jag använt mig av så länge jag bara har haft delning över hemmanätverket aktiverat i något av programmen.

#3266

Postad 19 mars 2018 - 19:58

danne63
  • danne63
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Ja har till en början tänkt köra Spotify från min iMac och jag nu får det att funka prova tidal.jag i och försig inte provat AirPlay från min IPad. Enligt youtube klippet så skall man hålla på med zip filer och dyligt för Spotify mm i min dator eller håller jag på med något som bara krånglar till det? tänkte också rippa in mina cd skivor i ITunes så vet ej onm detta behövs?
https://m.youtube.co...h?v=TAhcrSBg_eU

Redigerat av danne63, 19 mars 2018 - 20:08.


#3267

Postad 19 mars 2018 - 20:39

Mr Floyd Pink
  • Mr Floyd Pink
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Kör du iTunes eller Tidal så är det bara att välja Hegeln vid Airplay ikonen som motagare. Tänk dock på att Hegelns volym styrs av volymen som är satt i programmet som du spelar upp från så står volymen på fullt i iTunes eller Tidal så får du full volym på förstärkaren. Så var noga med att ställa ned volymen i iTunes eller på Ipaden innan du trycker på play för att undvika att inte sabba högtalarna.
Rippade skivor kan du köra genom iTunes. Kör du däremot högupplösta filer bör du nog försöka att ansluta med usb eller någon form av nätverksanordning typ Nas eller extern hårddisk kopplad direkt till din router om den har stör för att kunna dela filer på det sättet vill säga.

Spotify vet jag inte hur det funkar. Har haft Tidal sedan det startade och är nöjd med det.
Filmen på youtube är för Control4 och är ett program för personlig automatisering av smarta hem där du styr allt i huset via kommandon som du ger det. Tror inte du behöver bry dig om det alls om det nu inte finns någon inbyggd programvara för Spotify i det då förstås.

#3268

Postad 19 mars 2018 - 21:54

danne63
  • danne63
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 1

Kör du iTunes eller Tidal så är det bara att välja Hegeln vid Airplay ikonen som motagare. Tänk dock på att Hegelns volym styrs av volymen som är satt i programmet som du spelar upp från så står volymen på fullt i iTunes eller Tidal så får du full volym på förstärkaren. Så var noga med att ställa ned volymen i iTunes eller på Ipaden innan du trycker på play för att undvika att inte sabba högtalarna.
Rippade skivor kan du köra genom iTunes. Kör du däremot högupplösta filer bör du nog försöka att ansluta med usb eller någon form av nätverksanordning typ Nas eller extern hårddisk kopplad direkt till din router om den har stör för att kunna dela filer på det sättet vill säga.
Spotify vet jag inte hur det funkar. Har haft Tidal sedan det startade och är nöjd med det.
Filmen på youtube är för Control4 och är ett program för personlig automatisering av smarta hem där du styr allt i huset via kommandon som du ger det. Tror inte du behöver bry dig om det alls om det nu inte finns någon inbyggd programvara för Spotify i det då förstås.

. Ja du har alldeles rätt i det du säger .Har nu provat Spotify och ITunes och bara slå på AirPlay .Vet inte rigtigt vad man skall använda det som visas på youtub. Stort tack för snabbt svar och bra tips.😘👍

Redigerat av danne63, 19 mars 2018 - 22:09.


#3269

Postad 19 mars 2018 - 23:04

danne63
  • danne63
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Ja spinner nu vidare efter så bra svar .Kör nu Spotify och ITunes via AirPlay på min iPad men mycket vill ha mer så funderar då på Tidal.Men vad jag då läst i detta forum så får man inte full ljudkvalité om man kör det via AirPlay ?Om jag nu startar Tidal i min IMac går den då automatiskt till AirPlay ? vet inte om jag är dum eller har otur när jag tänker vad som blir skillnad typ köra en nas till routern .Hur styr man åtkomsten till Nasen ? Kollar typ i AppStore ser inte restetionerna så jätte bra ut på Tidal .vill ju hälst ha musik i så hög upplösning som möjligt vet ej om att rippa cd skivor blir något i längden för mig .Har ju också en Dac knapp i rösten hur funkar den? Ganska dålig bruksanvisning till den och inget på svenska .Hoppas på överseende på min okunnighet.

#3270

Postad 20 mars 2018 - 18:35

Mr Floyd Pink
  • Mr Floyd Pink
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 1
Det är nog inga problem att köra Airplay med Tidals desktop app från din mac på samma vis som du gör med iTunes och Spotify. Upplösningen kommer dock alltid att vara begränsad till 16/44.1 khz när du använder dig av Airplay.
Du kommer med andra ord inte att ha glädje av Masters kvaliteteten via Airplay.

Beträffande vad som gör att många är missnöjda med Tidal tror jag mest ligger i den något sämre användarvänligheten och även funktionerna i deras appar. För egen del bryr jag mig inte om det alls då Roon har inbyggd Tidal klient som gör att användningen och även utseendet är på en annan nivå än i Tidals egna appar.

Nas är ju ett alternativ till att slippa undan Airplay och istället streama trådbundna via nätverket. Men då har du lite jobb framför dig vad, hur och vilken typ av Nas och app som passar med de funktioner du vill få ut av dem.

Själv har jag en mini pc i tv-bänken som jag har Roonlabs installerad på. Den är sedan uppkopplad till en switch och i switchen sitter Hegeln och en Bluesound Node. Styr det med Roons egna Ipad app.
Som extern lagring har jag en ssd på 256gb och i pc’n sitter det en lika stor ssd och det känner jag att jag klarar mig med. Det är min lösning för att slippa använda Airplay.

Enklast och billigast är ändå att köra med usb till röst. Då är du fri från Airplay protokollet.

#3271

Postad 20 mars 2018 - 19:50

danne63
  • danne63
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Det är nog inga problem att köra Airplay med Tidals desktop app från din mac på samma vis som du gör med iTunes och Spotify. Upplösningen kommer dock alltid att vara begränsad till 16/44.1 khz när du använder dig av Airplay.
Du kommer med andra ord inte att ha glädje av Masters kvaliteteten via Airplay.
Beträffande vad som gör att många är missnöjda med Tidal tror jag mest ligger i den något sämre användarvänligheten och även funktionerna i deras appar. För egen del bryr jag mig inte om det alls då Roon har inbyggd Tidal klient som gör att användningen och även utseendet är på en annan nivå än i Tidals egna appar.
Nas är ju ett alternativ till att slippa undan Airplay och istället streama trådbundna via nätverket. Men då har du lite jobb framför dig vad, hur och vilken typ av Nas och app som passar med de funktioner du vill få ut av dem.
Själv har jag en mini pc i tv-bänken som jag har Roonlabs installerad på. Den är sedan uppkopplad till en switch och i switchen sitter Hegeln och en Bluesound Node. Styr det med Roons egna Ipad app.
Som extern lagring har jag en ssd på 256gb och i pc’n sitter det en lika stor ssd och det känner jag att jag klarar mig med. Det är min lösning för att slippa använda Airplay.
Enklast och billigast är ändå att köra med usb till röst. Då är du fri från Airplay protokollet.

Tack för bra och utförliga svar.

#3272

Postad 20 mars 2018 - 21:45

oatp1b1
  • oatp1b1
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

Jag har en HD11 kopplad till stereon här hemma, och jag har funderat på att göra mig av med alla förbaskade fjärrkontroller till förmån för en bättre universalkontroll. Fungerar det med HD11? Jag hittar inga konsekventa svar på internet..



#3273

Postad 09 april 2018 - 23:01

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jag har en äldre cd-spelare NAD C542. 

 

På skoj använde jag den digitala/koax utgången från CDn, och körde ljudet via min Hegel H160 dac istället. Musiken fick ett påtagligt lyft, mer vidsträckt och dynamiskt. Det var roligt att byta mellan cd:ns interna DAC och jämföra mot Hegeln. 



#3274

Postad 17 april 2018 - 12:13

Unregisteredf2e377fd
  • Unregisteredf2e377fd
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Raderat inlägg


Redigerat av Unregisteredf2e377fd, 17 april 2018 - 23:08.


#3275

Postad 03 maj 2018 - 15:38

Mr Floyd Pink
  • Mr Floyd Pink
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 1
Hegel H-590

http://www.stereoplu...er.6113978.html

#3276

Postad 05 maj 2018 - 20:17

BusterM
  • BusterM
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hej. Har nyligen köpt en Hegel Röst, nöjd med den, mycket bra ljud jämfört med min tidigare Yamaha i 5000 kr. klassen.
Fråga: på Hegels hemsida finns en software update-fil att ladda hem. Hur får jag in den i Rösten?
Har en IMac.

#3277

Postad 05 maj 2018 - 20:56

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Hej. Har nyligen köpt en Hegel Röst, nöjd med den, mycket bra ljud jämfört med min tidigare Yamaha i 5000 kr. klassen.
Fråga: på Hegels hemsida finns en software update-fil att ladda hem. Hur får jag in den i Rösten?
Har en IMac.


Har du den kopplad till nätverket så surfa till förstärkarens IP-adress. Där kan du ladda upp den i webbläsaren.

#3278

Postad 06 maj 2018 - 08:43

BusterM
  • BusterM
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Tack för snabbt svar. Men, hur ser jag vilka IP-adresser mina anslutna enheter har i det lokala nätverket? :-)

#3279

Postad 07 maj 2018 - 07:17

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Tack för snabbt svar. Men, hur ser jag vilka IP-adresser mina anslutna enheter har i det lokala nätverket? :-)


MAC: Open the Safari browser. Under bookmarks,
you will find the Bonjour tab, and
here the Hegel H90 will appear.

If you can’t find the Bonjour tab, select on
(Preferences -> Advanced -> Bonjour) in the
Bookmarks Menu.

#3280

Postad 07 maj 2018 - 17:33

BusterM
  • BusterM
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Ok. bonjour finns ej i senaste Safari...
Fick ladda ned en app ”LocalSites”(10kr).
Så nu är den uppdaterad! -:)

#3281

Postad 16 maj 2018 - 17:21

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

Precis köpt en Hegel H160 gillar den skarpt, men det ända jag saknar är ett standbyläge.

ni som har denna förstärkare stänger ni av den på strömbrytaren under?

 

eller kan man man använda Mute knappen som ett standby läge?

eller ska man bara låta den vara igång?



#3282

Postad 16 maj 2018 - 17:38

xarl
  • xarl
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0
Jag brukar stänga av men ibland glömmer jag den i några dygn🤷🏼‍♂️

#3283

Postad 16 maj 2018 - 21:51

Lakritsen
  • Lakritsen
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0

kylspray grattis till nya stärkaren! Har en H160 jag också.

Saknar också standby läget. Stänger av den på strömbrytaren under när jag går och lägger mig på kvällarna.

Vill jag stänga av den under dagarna så sänker jag till noll så klicket hörs.



#3284

Postad 16 maj 2018 - 22:54

Unregistered135187d8
  • Unregistered135187d8
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Brukar lämna min H80 igång 24/7. Stänger av när jag ska bort några dagar.



#3285

Postad 17 maj 2018 - 08:10

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 086 inlägg
  • 0

Precis köpt en Hegel H160 gillar den skarpt, men det ända jag saknar är ett standbyläge.

ni som har denna förstärkare stänger ni av den på strömbrytaren under?

 

eller kan man man använda Mute knappen som ett standby läge?

eller ska man bara låta den vara igång?

Kort bara, ända sitter vi på. Det heter enda. Minnesregel: en vill jag tala om alltså den enda jag vill tala om. 



#3286

Postad 20 maj 2018 - 01:52

GarfieldPower
  • GarfieldPower
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Hegel HD12 någon som kör en sådan?

Tankar/Synpunkter?



#3287

Postad 20 maj 2018 - 06:12

little_mac
  • little_mac
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0

Hegel HD12 någon som kör en sådan?

Tankar/Synpunkter?

 

Ett klart lyft i jämförelse med HD20. Körde den i loop med H300 och det var en klart förbättring. 



#3288

Postad 20 maj 2018 - 21:15

GarfieldPower
  • GarfieldPower
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Ett klart lyft i jämförelse med HD20. Körde den i loop med H300 och det var en klart förbättring. 

 

Okej, tänker såhär. PC -> DAC -> Försteg -> Slutsteg med XLR mellan allt, tänkte mig Emotiva 2 kanal samt Emotiva försteg. Vad tror du om det?



#3289

Postad 02 juni 2018 - 06:50

baconaboo
  • baconaboo
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0
Hegel h160 hamnar i ”standby” av att ställa volymen på 0.
Ni hör det genom att x antal reläer slår till och från då.

Min stängs enbart av med power-knappen om jag vet jag är borta minst 2 dagar.

Imo låter förstärkaren bättre då den står i standby än helt avstängd.

#3290

Postad 02 juni 2018 - 08:29

little_mac
  • little_mac
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0

Okej, tänker såhär. PC -> DAC -> Försteg -> Slutsteg med XLR mellan allt, tänkte mig Emotiva 2 kanal samt Emotiva försteg. Vad tror du om det?


Låter som en bra idé. Antar att du kör usb eller toslink från PC till dac. Snåla inte på kabeln, kör på minst Supra.

#3291

Postad 03 juni 2018 - 17:41

Unregistered11df8ac5
  • Unregistered11df8ac5
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0
Har också en H160, stänger den när jag inte anv den. Ibland ett par,tre ggr på ett dygn. Känner till 0 o stand-by, stänger ändå för det mesta av. Nån som vet vad den drar i läge 0 då?

#3292

Postad 14 juni 2018 - 11:33

mange87a
  • mange87a
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Hej!

 

Sitter på en H160 hemma och har en fråga om HT-läget, den är ju specad till 2 x 150 w vid 8 ohm och när man använder HT-läget så står det HT-85, betyder detta att den endast levererar 85 % av max-effekten då? Dvs ca 128 w?



#3293

Postad 14 juni 2018 - 11:44

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Den levererar vad som krävs, upp till den nivå där det klipper, vilket enligt specifikation är 150 watt. Förstegets volymangivelse är bara en siffra.
Hade det stått 100 på din Hegel, hade du inte kunnat vrida på så mycket på hembiostärkaren innan det klipper istället.

Redigerat av hampestampe, 14 juni 2018 - 11:44.


#3294

Postad 15 augusti 2018 - 07:26

xms67
  • xms67
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0

Väldigt när att köpa en Hegel H190. Ska till en början(kanske för evigt) driva mina Scansonic MB-1. Hade precis lyssnat in mig på H160 när jag insåg att H190 kanske vore något att kosta på sig. Sedan vet jag inte om det är värt priset att istället för 14-15000 för en begagnad H160 betala nästan 30' för en H190..? En lite detalj som gjorde att jag fastnade för H190 är Spotify Connect. Ävensom jag har Appleprylar och kan använda AirPlay så inbillar jag mig att övriga i familjen uppskattar Spotify Connect. Men är det värt priset..??? Svårt läge. 



#3295

Postad 15 augusti 2018 - 14:21

xms67
  • xms67
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0

Varit ledig idag och ältat ovanstående fram och tillbaka. Det landar i en begagnad H160. Priset för en H190 blir med än det dubbla så Spotify Connect får stå tillbaka. Och ev bättre ljud. Går från en NAD C356BEE(vilken i grunden var ett felköp). 



#3296

Postad 15 augusti 2018 - 14:47

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

  • 1 201 inlägg
  • 0

Det blir nog toppen! H160 är ju ett kraftverk i den högoktaniga permiumklassen som kan i princip allt om man läser recensionerna. Jag har ju bara en Hegel Röst, men den är alldeles perfekt för mina användningsområden och högtalare.



#3297

Postad 22 augusti 2018 - 16:10

FONZI
  • FONZI
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
KAMPANJ HEGEL RÖST VIT, NU 13990KR

#3298

Postad 23 augusti 2018 - 10:27

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

  • 1 201 inlägg
  • 0

KAMPANJ HEGEL RÖST VIT, NU 13990KR

 

Helt crazy - klockren köprekommendation!



#3299

Postad 23 augusti 2018 - 11:05

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Vilka sjuka marginaler dom har. Nu kostar den som den borde göra. Bra köprek.

#3300

Postad 23 augusti 2018 - 22:31

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

  • 1 201 inlägg
  • 0

Lade till monstret H590 till produktlistan  :o





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.