Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

TEST: HDMI-kablar, längder 15 m. Ju dyrare desto bättre?

31 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Deltaco Ferrite HDMI - HDMI Standard Speed with Ethernet 15m (DVI-, DisplayPort- & HDMI-kablar) 2 4,33 (5) 214:-

#1

Postad 12 maj 2012 - 10:15

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 2
Hej, jag tänkte posta en länk till en sida jag trixade ihop igår kväll, efter min utvärdering av kablarna. Som rubriken antyder handlar det om HDMI-kablar och med en intressant kabellängd, kritiska 15 m.

Kommentarer uppskattas alltid!
Min tanke med detta är inte att skapa ett flamewar. Läs vidare i länken, kommentera gärna sedan. Ha en trevlig helg!

Test: HDMI-kablar på 15 m.

Redigerat av Falcy, 24 juli 2012 - 22:32.


#2

Postad 15 maj 2012 - 22:55

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Vad menar du att man ska köra ut från datorn om inte 23,976hz ?

#3

Postad 15 maj 2012 - 23:22

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0
Kanske dåligt formulerat? Det jag menade var iaf uppdateringsintervallen, som finns under bildskärmsegenskaper(?). Satte jag den på 60Hz så failade kabeln. Drog jag ner den till 24Hz så fungerade den. Men 24Hz går ju inte att använda. Segt som sirap på "skärmen" i Windows.

#4

Postad 16 maj 2012 - 01:44

Rumpnisse
  • Rumpnisse
  • Forumräv

  • 741 inlägg
  • 0
måste fått ett riktigt dåligt ex av deltacon...

iofs va det ett tag sen nu men jag kör själv deltaco 15m billigast möjliga från till både plasma och projen från dvd ps3 och dekoder...

dessutom skarvat och splitter och funkar klockrent...

däremot supran fick jag ingen bild alls med och hjälpt flera bekanta som även dom haft problem med supra på 10m eller längre och även där fick deltacon ta över med kanon resultat...

obs detta är ett tag sen nu så kablarna kan vara annorlunda i dagens läge...

#5

Postad 23 maj 2012 - 10:03

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

måste fått ett riktigt dåligt ex av deltacon...

Jag tror personligen inte att Deltaco skickar ut kablar som inte fungerar men nu blev det som det blev. Och det där med att den inte "klarade" uppdateringsintervallen, på datorn med 60Hz, tyckte jag var väldigt intressant. Konstigt "fenomen".

#6

Postad 26 maj 2012 - 11:23

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 856 inlägg
  • 0
Att den inte klara 60 hz var inget konstigt men att bilden blev mörk va lite speciellt...

#7

Postad 26 maj 2012 - 14:27

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Att den inte klara 60 hz var inget konstigt

Utveckla gärna det. Tackar :)

#8

Postad 26 maj 2012 - 16:21

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Utveckla gärna det. Tackar :)

60 Hz = 60 bildrutor per sekund. 24 Hz = 24 bildrutor per sekund. 60 bildrutor kräver mer bandbredd än 24 rutor. 60 slutar funka före 24.

#9

Postad 27 maj 2012 - 09:13

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 856 inlägg
  • 0
Falcy>> :) Slog det dig aldrig att högre frekvens kräver högre bandbredd och därmed ställer högre krav på kabeln?


Så mao, om man får en kabel som beter sig som Deltaco-kabeln, och den marknadsförs som "High Speed", så borde det bara vara att lämna tillbaks den...

(undra hur det är med det där egentligen, rimligtvis borde ju hdmi- transmittern och receivern spela roll oxå för hur stor bandbredd överföringen klarar. Borde ju finnas exempel där även de inte är "upp till spec".)

Redigerat av pacman, 27 maj 2012 - 09:19.


#10

Postad 27 maj 2012 - 10:05

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Falcy>> :) Slog det dig aldrig att högre frekvens kräver högre bandbredd och därmed ställer högre krav på kabeln?

Jo, givetvis. Jag är inte helt bakom flötet :). Tänkte mer på om du hade någon annan förklaring. Det är väldigt konstigt att den är specificerad som High Speed with ethernet och inte klarar av det. Champion kabeln var vad jag vet inte alls lika högt specificerad men klarade detta galant. Givetvis får(ska) man byta kabeln om den inte klarar av detta simpla test. Jag tror jag fick ett måndagsex eller om den kanske avled när jag böjde den.

Tack för svaret, både till dig och BitterMelon, även om jag givetvis förstod att 24 kräver lägre bandbredd. Riktigt uselt att den inte klarade det med den höga specificeringen, det var mer det jag blev överraskad av.

#11

Postad 27 maj 2012 - 13:21

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 856 inlägg
  • 0
Har lite svårt att se att en böjning av kabeln skulle göra att den kirrar lägre bandbredd så den var nog aldrig en "high speed" helt enkelt...


Det skumma var som sagt den mörka bilden, vad hände där egentligen? Det här måste vi får ordning på. För som det är nu så motsäger ditt test din tes om att man inte ser nån skillnad på olika kablar - då signalen går fram...och det är väl inte så bra? ;)

Det enda jag kan komma på är att uppkopplingen fick nått problem då den "dåliga" kabeln används vilket lockade fram en handskakning som i sin tur locka fram ett byte av colorspace och att detta byte av colorspace med dina prytlar ger en mörkare bild. Dvs den mörkare bilden har (förstås) inte med kabeln i sig att göra.

Redigerat av pacman, 27 maj 2012 - 13:24.


#12

Postad 27 maj 2012 - 17:52

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Det skumma var som sagt den mörka bilden, vad hände där egentligen? Det här måste vi får ordning på. För som det är nu så motsäger ditt test din tes om att man inte ser nån skillnad på olika kablar - då signalen går fram...och det är väl inte så bra? ;)

Nej, det är ju inte så bra :D. Får ingen riktig rätsida på vilken "sida" du står? Kabelkramare eller "funkar det så funkar det"?
Det var inte bara jag som reagerade på att bilden blev något mörkare i Batman. Det var faktiskt tjejen som "skrek" till först, men jag såg det också, efter en jämförelse till.

Champion, Supra och den 10 m Matsui jag hade innan är alla likvärdiga bild/ljudmässigt.
Alla inställningar och andra parametrar var givetvis samma under hela "testet".

Redigerat av Falcy, 27 maj 2012 - 17:53.


#13

Postad 28 maj 2012 - 07:17

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 856 inlägg
  • 0
:) Har aldrig varit på nån annan sida än "funkar det så funkar det", såklart. Har iaf inte hittills sett nått eller fått nån trovärdigt teori som skulle få mig på nån annan sida.


Alla inställningar och andra parametrar var givetvis samma under hela "testet".

Inklusive colorspace (RGB Video/Data, YCbCr 4:4:4/4:2:2)? Den kan ju ändras automatiskt menar jag..

#14

Postad 28 maj 2012 - 08:58

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 856 inlägg
  • 0
Det är lite skumt egentligen, "Standard speed" = testad för 75 MHz, "High speed" = testad för 340 Mhz.

Jag skulle tippa att det är väldigt många kablar som egentligen inte kirrar 340 Hz men säg att de kirrar iaf 200 Mhz och folk kan med marginal köra 1080p60. Märkligt att det inte finns nån semi-snäll mellannivå, istället har de gjort en osäljbar nivå och en i väldigt många fall onödigt svår nivå.

Sure, med framtida signaler så kommer behovet öka men för idag så skulle säg 200 Mhz funka för de allra flesta.

#15

Postad 29 maj 2012 - 14:58

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Inklusive colorspace (RGB Video/Data, YCbCr 4:4:4/4:2:2)? Den kan ju ändras automatiskt menar jag..

Nej, jag skulle ljuga om jag sa att jag hade koll på det faktiskt. Om nu så var fallet, varför ändras det utan min vetskap eller godkännande? Detta har inte ändrats på övriga kablar jag har testat.

#16

Postad 30 maj 2012 - 07:14

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 856 inlägg
  • 0
Det ändras utan ditt godkännande om "auto colorspace" råder vilket det oftast är som default. Har du aktivt valt ett colorspace så borde det inte ändras dock. Hurvida du märker nått beror lite på hur tydligt colorspace rapporteras av displayen.

Hehe, ja det är rätt långsökt men i brist på annat (vägrar ju tro att kabeln "förmörka signalen" ;))... Min tanke var att att överföringen fick problem (pga av den "trötta kabeln") och synkronisering/handskakning kicka in och så hände nått. Vet inte om det är tekniskt möjligt iofs men just colorspace är det enda jag kan komma på som eventuellt kan ge den effekt du beskriver.

#17

Postad 17 juli 2012 - 15:45

defiant
  • defiant
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0
Tack för testet bra initiativ.

Jag köpte denna i vitt utförande och har bild från både playstation och dator i 1080p (vet inte hur jag ser vilken frekvens som används?). Har inte kört något längre test utan bara kopplat ihop och kollat att bilden ser okej ut. På deltaco's sida står det att den är standard med ethernet men på kablen och på påsen står det high speed with ethernet.
Kanske du fick en dålig kabel?



Bifogad fil  15M HDMI.JPG   543,8K   2 Antal nerladdningar

#18

Postad 17 juli 2012 - 18:10

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Tack för testet bra initiativ.

Tack för din feedback. Man gör så gott man kan, inga lätta saker att "testa" och det blossar gärna upp till ett "krig".

Kanske du fick en dålig kabel?

Så är det nog, ja. Och av det kan man faktiskt dra en intressant slutsats. Jag låter läsaren själv tolka det. :)

#19

Postad 24 juli 2012 - 21:30

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Det har kommit till min kännedom att Fynda.se antingen har fått felaktig information från Deltaco och/eller gjort en felskrivning på sin hemsida.
Deltaco kabeln i mitt utförda test är en Standard HDMI och inte en High Speed. Och med en standard har jag fått för mig att man inte kan kräva 1080p. Är det korrekt pacman?

Här skyltar Fynda med High Speed HDMI:
http://www.fynda.se/...1-4-svart/4915/

Men tittar man på tillverkarens(Deltaco) art# HDMI-1080. Så får man fram följande:
http://www.deltaco.s...080)/index.aspx

Anmärkningsvärt och intressant, detta ska jag ta upp med Fynda.

#20

Postad 24 juli 2012 - 22:09

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 985 inlägg
  • 0
Ja då är det inte bara de utan här åxo där jag beställer :mellow: http://www.teknikpro...m-HDMI-1080.htm

Redigerat av mcmike, 24 juli 2012 - 22:14.


#21

Postad 24 juli 2012 - 22:15

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Ja då är det inte bara de utan här åxo där jag beställer :mellow: http://www.teknikpro...m-HDMI-1080.htm

Jupp så är det. Även Webhallen har sålt denna Standard HDMI(HDMI-1080) som en High Speed HDMI så sent som för några timmar sedan. (Webhallen har ändrat på sin hemsida nu). Detta måste ju betyda att den felaktiga och vilseledande informationen kommer från tillverkaren själv...

#22

Postad 24 juli 2012 - 22:17

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 985 inlägg
  • 0

Jupp så är det. Även Webhallen har sålt denna Standard HDMI(HDMI-1080) som en High Speed HDMI så sent som för några timmar sedan. (Webhallen har ändrat på sin hemsida nu). Detta måste ju betyda att den felaktiga och vilseledande informationen kommer från tillverkaren själv...


Men då ska väl inte 3D funka va? Om det är modell 1080 enligt tillverkaren!

#23

Postad 24 juli 2012 - 22:32

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Men då ska väl inte 3D funka va? Om det är modell 1080 enligt tillverkaren!

Jag vet faktiskt inte. Söker man på Prisjakt så infinner sig felet även där. Vissa butiker t.ex Alina och Inet har korrekt information på sina hemsidor medans t.ex Dustin säljer den som en High Speed HDMI.

#24

Postad 24 juli 2012 - 22:35

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 985 inlägg
  • 0
Jag var tvungen prova och 3D funkar som den ska iaf :) Står ju på kabel etiketterna att det är en hsk :wacko:

#25

Postad 24 juli 2012 - 22:37

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Jag var tvungen prova och 3D funkar som den ska iaf :) Står ju på kabel etiketterna att det är en hsk :wacko:

Du har den kabeln alltså? Artikel# HDMI-1080? Och på 15 m ? Kör du 1080p?

#26

Postad 24 juli 2012 - 22:57

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 985 inlägg
  • 0

Du har den kabeln alltså? Artikel# HDMI-1080? Och på 15 m ? Kör du 1080p?


Ja, har 2 stycken projjen visar 1080p och 3D funkar som den ska :) Enligt deras hemsida så var det ju ingen 3D kabel?Snacka om vilse ledande!!

#27

Postad 25 juli 2012 - 09:58

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 985 inlägg
  • 0
Enligt Deltaco själva så ska inte det vara en high speed fastän den är märkt med det? Inte klara 3D heller, men då kommer vi till det märkliga att det gör den ju hur skumt som helst :blink: Någon annan?

#28

Postad 25 juli 2012 - 19:26

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 985 inlägg
  • 0
Kan någon insatt förklara hur det kommer säg att man kan se på 3D genom ovanstående deltaco kabel :mellow: Är ju bara en 1.3!

#29

Postad 26 juli 2012 - 11:15

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Kan någon insatt förklara hur det kommer säg att man kan se på 3D genom ovanstående deltaco kabel :mellow: Är ju bara en 1.3!

Kablarna har inte versionsnummer! (För femtielfte gången)

Alla HDMI-kablar går att köra HDMI 1.4 över.

Redigerat av BitterMelon, 26 juli 2012 - 11:16.


#30

Postad 27 juli 2012 - 09:05

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Kablarna har inte versionsnummer! (För femtielfte gången)

Alla HDMI-kablar går att köra HDMI 1.4 över.

Det är helt korrekt. Vad han menade, tror jag, är om en Standard HDMI klarar bandbredden för 3D och 1080p?
Om du läst det jag skrivit så är kabeln tydligen en Standard HDMI och inte en High Speed.

#31

Postad 27 juli 2012 - 09:22

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Det är helt korrekt. Vad han menade, tror jag, är om en Standard HDMI klarar bandbredden för 3D och 1080p?
Om du läst det jag skrivit så är kabeln tydligen en Standard HDMI och inte en High Speed.

Nej, det ska den (vad jag vet) inte. Men Deltaco är rätt förvirrade verkar det som. Mycket möjligt att mcmike har fått en high speed ändå. Eller möjligen en tillräckligt bra tillverkad standard speed. Allt är möjligt (och omöjligt) när det kommer till Deltaco. ;)

#32

Postad 27 juli 2012 - 10:31

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 985 inlägg
  • 0
Det var jag som uttryckte mig fel, vet att man kan få ut 3D via 1.3 men det är ju ingen H S det var det som gjorde mig fundersam fast det står både på påsen och kabeln :mellow: Enligt Deltaco själva är det ingen H S och man kan INTE se på 3D? Beställt nya nu så behöver man inte fundera om man får ut 1080p iaf. Kan dock se på 3D via den här. Håller med allt är tydligen möjligt skumt iaf :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.