Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - InFocus SP4805 *

1993 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 02 april 2004 - 11:10

Unregisteredab1514eb
  • Unregisteredab1514eb
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0

papperet kan 854x480 verka klent.

Tittar du däremot mer på bilden denna projektor faktiskt presterar, så kan den absolut hänga med sina högre upplösta LCD rivaler.

Körde senast förra veckan 720p och 1080i på denna med mycket bra resultat. :)


Jeg så 4805 på CES og kan bekrefte at bildet var meget bra til kun NTSC-oppløsning. Om man sammenligner med LCD med samme oppløsning var billedkvaliteten av en helt annen klasse. Bildet manglet også de mange defektene som har skremt meg fra å kjøpe PT-AE500 eller Z2, men da jeg ikke har sett 4805 med noe annet enn NTSC-materiale aner jeg ikke hvordan en så stor reduksjon i oppløsning vil virke.

Av prinsipp synes jeg man i Europa kun burde kjøpe prosjektorer med 576 og 1080 linjer, men inntil 1080 kommer for fullt kan man kanskje klare seg med en 4805?

InFocus burde forøvrig:
-få med HDMI slik at man kan ha lengere kabelstrekk.
-snart oppdatere designet med mindre og penere bokser, her er de helt forbikjørt
-redusere støyen


Robert-

Redigerat av Unregisteredab1514eb, 02 april 2004 - 11:13.


#102

Postad 02 april 2004 - 12:34

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

papperet kan 854x480 verka klent.

Tittar du däremot mer på bilden denna projektor faktiskt presterar, så kan den absolut hänga med sina högre upplösta LCD rivaler.

Körde senast förra veckan 720p och 1080i på denna med mycket bra resultat. :D


Jeg så 4805 på CES og kan bekrefte at bildet var meget bra til kun NTSC-oppløsning. Om man sammenligner med LCD med samme oppløsning var billedkvaliteten av en helt annen klasse. Bildet manglet også de mange defektene som har skremt meg fra å kjøpe PT-AE500 eller Z2, men da jeg ikke har sett 4805 med noe annet enn NTSC-materiale aner jeg ikke hvordan en så stor reduksjon i oppløsning vil virke.

Av prinsipp synes jeg man i Europa kun burde kjøpe prosjektorer med 576 og 1080 linjer, men inntil 1080 kommer for fullt kan man kanskje klare seg med en 4805?

InFocus burde forøvrig:
-få med HDMI slik at man kan ha lengere kabelstrekk.
-snart oppdatere designet med mindre og penere bokser, her er de helt forbikjørt
-redusere støyen


Robert-

Med tanke på att det är samma tillverkningsprincip på brickan som HD2+, så är pixligheten mycket liten. Även i ett helt mörkt rum, där denna projektor blommar upp ännu mer med sina höga kontrast, svärta och frånvaro av pixelering.
På CES kom den inte särskilt bra till rätta med allt omgivningsljus och skaleringen ändå upp till 1080i, via 576i blir väldigt bra. Också med bra insats från FLI2310.

Vi kommer att erbjuda en HDMI > M1 adapter inom kort och har inte sett det helt motiverat att sätta en HDMI ingång på projektorn, då denna kontakt idag mer verkar vara lämplig när mottagaren både skall ha ljud och bild digitalt (t ex en plasma TV), vilket inte är så vanligt med projektorer. För övrigt har vi ju 10 meters DVI > M1 kabeln, och den har jag använt ett flertal gånger med mycket bra resultat.
Än så länge så leder väl ändå DVI i fråga om tillgänglighet på HTPC:er och DVD spelare. Rätta mig om jag har fel.
Också lite roligt att här var vi en av de första med att på allvar proklamera DVI signal på en videoprojektor på LS110 (ScreenPlay 110), och nu när DVD marknaden äntligen börjat komma ikapp (även i låga prisklasser), så skall alla ha HDMI bara för att en tillverkare har det på sin nya modell.. :D
Fast blir HDMI (eller kanske annan standard) klart dominant, så kommer vi säkerligen hänga på.. B)
Storleken på hemmabioprojektorer tror jag inte har så stor betydelse, om det kan motiveras med bättre bild. Så länge vi inte kommer upp på CRT nivå. (3-chip blir dock rätt stora, :) fast vi har ansträngt oss att göra 777 snygg även när den inte är på. :rolleyes:) Fast ju mindre, ju coolare på sätt och vis.
Ljudnivån är ett moment där LCD leder ligan, men vi har gjort en del justeringar på chassit i 4805 som reducerar ljudnivån. Hur denna uppgradering uppfattas får bli upp till var och en att avlyssna.

;)

Fredrik
InFocus

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 02 april 2004 - 12:37.


#103

Postad 02 april 2004 - 14:20

Unregisteredab1514eb
  • Unregisteredab1514eb
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0

Vi kommer att erbjuda en HDMI > M1 adapter inom kort och har inte sett det helt motiverat att sätta en HDMI ingång på projektorn, då denna kontakt idag mer verkar vara lämplig när mottagaren både skall ha ljud och bild digitalt (t ex en plasma TV), vilket inte är så vanligt med projektorer. För övrigt har vi ju 10 meters DVI > M1 kabeln, och den har jag använt ett flertal gånger med mycket bra resultat.
Än så länge så leder väl ändå DVI i fråga om tillgänglighet på HTPC:er och DVD spelare. Rätta mig om jag har fel.
Också lite roligt att här var vi en av de första med att på allvar proklamera DVI signal på en videoprojektor på LS110 (ScreenPlay 110), och nu när DVD marknaden äntligen börjat komma ikapp (även i låga prisklasser), så skall alla ha HDMI bara för att en tillverkare har det på sin nya modell.. :D
Fast blir HDMI (eller kanske annan standard) klart dominant, så kommer vi säkerligen hänga på.. ;)

At man også kan få med digital lyd er selvsagt ikke grunnen til at jeg vil ha med HDMI på en prosjektor, problemet er at mange får problemer med lengere kabelstrekk med DVI som de ikke ville fått med HDMI.

Ja, det er flere som har utgang for DVI enn for HDMI idag, men siden 4805 er for hjemmekino vil dette endre seg. Det vil komme stadig flere spillere med HDMI i løpet av året så at dette er noe som kun Pioneer støtter stemmer ikke:
-Samsung HD945
-Sony DVP-NS975
-Panasonic DVD-S97
-Philips DVP900SA

Det hadde IMHO vært mye bedre å tilby adaptere fra DVI til HDMI enn å tilby adaptere fra HDMI til DVI(M1). I den siste løsningen vil man begrense kabellengden for samtlige brukere. Hvem i alle dager bygger forresten noe med M1-utganger idag? Her henger InFocus igjen med gamle løsninger.

Storleken på hemmabioprojektorer tror jag inte har så stor betydelse, om det kan motiveras med bättre bild. Så länge vi inte kommer upp på CRT nivå. (3-chip blir dock rätt stora, :) fast vi har ansträngt oss att göra 777 snygg även när den inte är på. :D) Fast ju mindre, ju coolare på sätt och vis.
Ljudnivån är ett moment där LCD leder ligan, men vi har gjort en del justeringar på chassit i 4805 som reducerar ljudnivån. Hur denna uppgradering uppfattas får bli upp till var och en att avlyssna.


Det har kanskje ingen betydning for deg, men for mange som ikke før har drevet med hjemmekino vil dette bli et stort og uvant objekt å ha hengende i taket og ingen kan beskylde InFofus for å lage bokser som er pene å se på. Det er andre produsenter som lager DLP-prosjektorer som er både mindre, penere, mindre støyende, med bedre billedkvalitet og billigere (i alle fall i Norge) enn InFocus så jeg kjøper rett og slett ikke argumentet om at prosjektoren må være stor, stygg og støyende for å få gode bilder. Her er det enda en gang InFocus som henger igjen med gammel design og gamle løsninger. Kanskje på tide med litt fornyelse?


Robert-

#104

Postad 02 april 2004 - 17:12

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

  • 3 283 inlägg
  • 0
Fredrik:

Är det bestämt, eller har du nån aning om vad som kommer ingå när man köper denna projektor? Sladdar, konverterings-adaptrar och annat?

Om du inte vet säkert kanske du kan våga dig på en kvalificerad gissning?

Och inget mer om priset...? Lutar det åt 19.990:- eller kanske mer typ 16.990:- för att konkurrera på en gång med Z2:an och AE500E:n?

Begär nu inte bara bergsfasta uppgifter, utan spekulationer går också bra om du vågar dig på sådant. :)

#105

Postad 02 april 2004 - 20:24

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Vi kommer att erbjuda en HDMI > M1 adapter inom kort och har inte sett det helt motiverat att sätta en HDMI ingång på projektorn, då denna kontakt idag mer verkar vara lämplig när mottagaren både skall ha ljud och bild digitalt (t ex en plasma TV), vilket inte är så vanligt med projektorer. För övrigt har vi ju 10 meters DVI > M1 kabeln, och den har jag använt ett flertal gånger med mycket bra resultat.
Än så länge så leder väl ändå DVI i fråga om tillgänglighet på HTPC:er och DVD spelare. Rätta mig om jag har fel.
Också lite roligt att här var vi en av de första med att på allvar proklamera DVI signal på en videoprojektor på LS110 (ScreenPlay 110), och nu när DVD marknaden äntligen börjat komma ikapp (även i låga prisklasser), så skall alla ha HDMI bara för att en tillverkare har det på sin nya modell.. :D
Fast blir HDMI (eller kanske annan standard) klart dominant, så kommer vi säkerligen hänga på.. :D

At man også kan få med digital lyd er selvsagt ikke grunnen til at jeg vil ha med HDMI på en prosjektor, problemet er at mange får problemer med lengere kabelstrekk med DVI som de ikke ville fått med HDMI.

Ja, det er flere som har utgang for DVI enn for HDMI idag, men siden 4805 er for hjemmekino vil dette endre seg. Det vil komme stadig flere spillere med HDMI i løpet av året så at dette er noe som kun Pioneer støtter stemmer ikke:
-Samsung HD945
-Sony DVP-NS975
-Panasonic DVD-S97
-Philips DVP900SA

Det hadde IMHO vært mye bedre å tilby adaptere fra DVI til HDMI enn å tilby adaptere fra HDMI til DVI(M1). I den siste løsningen vil man begrense kabellengden for samtlige brukere.


Den här HDMI > < (M1) DVI debatten kan nog fortsätta rätt länge, och hör kanske inte till denna tråden. B)
Den har ett par fördelar mot HDMI, bl a att kabelkvaliteteten påverkar hur lång du kan göra den till viss mån. Det är delvis därför vi lyckats med vår 10 meter långa DVI > M1 som många av våra kunder och jag själv använder med gott resultat och dessutom får kabel över. ;)
I övrigt stödjer M1 USB (för vår software upgrade möjlighet t ex) och har en inbyggd signalförstärkare som bl a möjliggör att vi har kunnat förverkliga den första riktigt enkla trådlösa bildöverföringen för data i vår LiteShow produkt som du säkert hört talas om. Och detta öppnar ju i sin tur också möjligheten för trådlös video på sikt, och det vet vi..
Dessutom har M1 automatisk igenkänning/mottagning för digital och analog signal.
Så gammal lösning? Nja.. Tycker jag väl inte riktigt. :rolleyes:

Hvem i alle dager bygger forresten noe med M1-utganger idag? Her henger InFocus igjen med gamle løsninger.

M1 är ingen utgång, det är en ingång.


Storleken på hemmabioprojektorer tror jag inte har så stor betydelse, om det kan motiveras med bättre bild. Så länge vi inte kommer upp på CRT nivå. (3-chip blir dock rätt stora, :) fast vi har ansträngt oss att göra 777 snygg även när den inte är på. :lol:) Fast ju mindre, ju coolare på sätt och vis.
Ljudnivån är ett moment där LCD leder ligan, men vi har gjort en del justeringar på chassit i 4805 som reducerar ljudnivån. Hur denna uppgradering uppfattas får bli upp till var och en att avlyssna.


Det har kanskje ingen betydning for deg, men for mange som ikke før har drevet med hjemmekino vil dette bli et stort og uvant objekt å ha hengende i taket og ingen kan beskylde InFofus for å lage bokser som er pene å se på. Det er andre produsenter som lager DLP-prosjektorer som er både mindre, penere, mindre støyende, med bedre billedkvalitet og billigere (i alle fall i Norge) enn InFocus så jeg kjøper rett og slett ikke argumentet om at prosjektoren må være stor, stygg og støyende for å få gode bilder. Her er det enda en gang InFocus som henger igjen med gammel design og gamle løsninger. Kanskje på tide med litt fornyelse?

Robert-


En fördel med att inte ta fram en ny design för varje ny produkt, är ju att man kan spara pengar på just det.
Tycker och smak finns ju alltid, och jag uppskattar din feedback. Jag skall notera den.
Jag har aldrig sagt att stor projektor = bättre bild generellt, men om jag (och de flesta tror jag håller med mig) kan välja mellan en lite fulare/större design och bättre bild än tvärtom, så väljer säkert de flesta det senare ponera att priset är detsamma/inte skiljer omotiverat mycket.
Fast visst, som jag sa, kan man kombinera litenhet med kvalitet, tysthet mm, så är ju det givetvis det bästa.

Fredrik
InFocus

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 02 april 2004 - 21:47.


#106

Postad 02 april 2004 - 20:33

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Fredrik:

Är det bestämt, eller har du nån aning om vad som kommer ingå när man köper denna projektor? Sladdar, konverterings-adaptrar och annat?

Om du inte vet säkert kanske du kan våga dig på en kvalificerad gissning?

Och inget mer om priset...? Lutar det åt 19.990:- eller kanske mer typ 16.990:- för att konkurrera på en gång med Z2:an och AE500E:n?

Begär nu inte bara bergsfasta uppgifter, utan spekulationer går också bra om du vågar dig på sådant.  ;)

Vi kommer inte direkt att behöva några adaptrar till denna, då (till skillnad från SP4800) denna projektor har (förutom M1 (DVI) ingång) component ingång som tar både interlaced och progressive signal (om du nu vill bypassa Faroudja FLI2310 :))

En HDMI > M1, DVI > M1 (om du inte vill använda våra originalkalblar) och Component > M1 adapter kommer finnas som tillval.

Vi kommer vara konkurrenskraftiga. :D

Fredrik
InFocus

#107

Postad 02 april 2004 - 20:59

Unregistered7a9b2557
  • Unregistered7a9b2557
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Vi kommer vara konkurrenskraftiga. :)

Jag var in till ROCKS idag och säljaren där sa att han nu trodde ca 16.000 och han har alltid sagt 18000kr tidigare.

Jag det var idag........inte igår han sa det!

Om det stämmer så ska det mycket till för att jag inte ska ha en......

#108

Postad 02 april 2004 - 21:02

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

  • 3 283 inlägg
  • 0

[Vi kommer inte direkt att behöva några adaptrar till denna, då (till skillnad från SP4800) denna projektor har (förutom M1 (DVI) ingång) component ingång som tar både interlaced och progressive signal (om du nu vill bypassa Faroudja FLI2310 :))

Ok, då kommer givetvis en liten följdfråga, vad bör man komma upp i för prisklass på DVD-spelaren för att det ska börja vara värt att skicka progressiv signal?

Jag har en H/K DVD 25:a som ska ha hyffsad de-interlacing, men är den sämre eller bättre än den inbyggda i InFocusen? För om den är sämre i H/Kn bör jag väl skicka ut interlaced signal antar jag?

Bästa bildkvalité i övrigt borde jag väl få via component sladdar? Annars har jag hört att det i vissa fall ska bli bättre att gå via RGB scart till någon adapter....vad tror du i detta fallet?

#109

Postad 02 april 2004 - 21:03

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

  • 3 283 inlägg
  • 0

Vi kommer vara konkurrenskraftiga. :)

Jag var in till ROCKS idag och säljaren där sa att han nu trodde ca 16.000 och han har alltid sagt 18000kr tidigare.

Jag det var idag........inte igår han sa det!

Om det stämmer så ska det mycket till för att jag inte ska ha en......

Låter ju jättebra om det ligger någon sanning i det!

Det ska nog väldigt mycket till för att jag inte ska köpa denna då....typ ett äkta tröskverk till fläkt eller väldigt mycket RBE.

#110

Postad 02 april 2004 - 21:51

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Jag har en H/K DVD 25:a som ska ha hyffsad de-interlacing, men är den sämre eller bättre än den inbyggda i InFocusen? För om den är sämre i H/Kn bör jag väl skicka ut interlaced signal antar jag?

Bästa bildkvalité i övrigt borde jag väl få via component sladdar? Annars har jag hört att det i vissa fall ska bli bättre att gå via RGB scart till någon adapter....vad tror du i detta fallet?

Testa.

4805 kommer inte att ta RGB Scart signal.
Det har vi överlåtit till D5 ingången via scart till D5 adapter (som sitter i SP5700/7200 (även i kommande 7205 och 777).

Fredrik
InFocus

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 02 april 2004 - 22:05.


#111

Postad 02 april 2004 - 22:35

Unregisteredab1514eb
  • Unregisteredab1514eb
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0

Jag har aldrig sagt att stor projektor = bättre bild generellt, men om jag (och de flesta tror jag håller med mig) kan välja mellan en lite fulare/större design och bättre bild än tvärtom, så väljer säkert de flesta det senare ponera att priset är detsamma/inte skiljer omotiverat mycket.
Fast visst, som jag sa, kan man kombinera litenhet med kvalitet, tysthet mm, så är ju det givetvis det bästa.

M1 kunne visst mer enn jeg trodde.... :)

InFocus lager meget bra produkter og jeg har mange ganger blitt imponert over billedkvaliteten. Man skal likevel ikke glemme at det ikke lengere kun er die hard hjemmekinofantaster med egne "lekerom" som kjøper seg prosjektor idag. Man har lenge snakket om WAF, Wife Acceptance Factor, for Hifi-komponenter og jeg tror nok det er noe også prosjektorprodusenter må forholde seg mer til i fremtiden.
Ny design for hvert nye produkt burde ikke være nødvendig, men endringer for hvert 3-4 produkt burde være mulig.


Robert-

#112

Postad 03 april 2004 - 10:01

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

M1 kunne visst mer enn jeg trodde....  ;)

InFocus lager meget bra produkter og jeg har mange ganger blitt imponert over billedkvaliteten. Man skal likevel ikke glemme at det ikke lengere kun er die hard hjemmekinofantaster med egne "lekerom" som kjøper seg prosjektor idag. Man har lenge snakket om WAF, Wife Acceptance Factor, for Hifi-komponenter og jeg tror nok det er noe også prosjektorprodusenter må forholde seg mer til i fremtiden.
Ny design for hvert nye produkt burde ikke være nødvendig, men endringer for hvert 3-4 produkt burde være mulig.


Robert-

Jag håller med. Frontprojektionsmarknaden har utvecklats oerhört de sista åren och man får väl på sätt och vis säga att PANASONIC öppnade upp möjligheterna rejält med sin 100 modell och 16:9 format i en tilltalande prisklass för några år sedan.

Jag minns när jag började i denna bransch 1997 och stod och sålde LCD plattor. :lol: Videokvalitet var bara att glömma där. Ville man ha hyfsat god videokvalitet kunde man prova en TFT LCD projektor eller ta steget upp till riktigt bra videokvalitet; en polysilikon LCD med i bästa fall 350:1 kontrast. :lol: Fast det var en svindyr teknik förunnad företagen som höll på med professionella presentationer. Inget för privatkonsumenter inte.
(Hela tiden i bakgrunden satt ju här CRT folket med sina jumbokanoner och såg de andra teknikerna försöka komma ikapp. De log säkert. B) Fast idag börjar även de få hett om öronen. DLP bara skall pricka in svärtan också. Sen så. :rolleyes:)
Sedan kom de första DLP:erna och satte nya nivåer i fråga om kontrast och svärta, men videokvaliteten var katastrof. Statiska bilder var bra, men rörliga. :D
Sedan började det komma massa polysilikon LCD:er i de lägre prisklasser och SONY satte High End ribban med sin VW10. DLP var då fortfarande inte riktigt ikapp. Sedan kom YAMAHA DPX1 och sätter en ny standard för videokvalitet med DLP tekniken.
LCD börjar nu få kalla fötter och DLP blir bara bättre och bättre medan pixelfel, ofrånkomliga panelmissfärgningar/konvergensfel, screendoor, VB och annat elände fortsätter att drabba LCD.
Vi kom 2001 ut med LS110 (ScreenPlay 110) och satte en ny standard mellan de dyraste LCD:erna (typ SONY VW10) och DLP:erna (typ YAMAHA DPX1).
Sedan kom DLP baserade InFocus X1 2002 och vände upp och ner på allt igen. Förutom att regnbågsproblematiken fortfarande finns där och att den inte är äkta 16:9, så tycker jag ändå att den slår det mesta i LCD väg lätt under 15.000:- med sin höga kontrast/svärta, naturliga färgåtergivning, befrielse från tidsofrånkomlig panelmissfärgning, konvergensfel, screendoor och VB. Allt toppat med inbyggd Faroudja de-interlacing.
LCD leder också ligan vad gäller fläktljud och hög upplösning på papperet, men vi börjar närma oss. 777 (vår 3-chips DLP) är det tystaste jag hört hittills i alla fall.
Mycket av InFocus X1´s framgång var ju klart tack vare den robusta DLP tekniken, men också en lyckoträff av våra ingenjörer.
Nu följer SP4805 i dess anda och därmed har jag svårt att se hur LCD skall kunna fortsätta att vara dominant under 39.000:- (typ InFocus ScreenPlay 5700:ans prisklass).
The winds are changing. Hoppas bara att alla ni som funderar på projektor tar er tid att se denna utveckling med era egna ögon innan ni köper projektor från 10.000:- och uppåt.
Artikeln i senaste HemmaBio bekräftar ju också att DLP vinner över LCD, förutom regnbågseffekten då. Men jag är inte allt för orolig för detta när man ser alla andra fördelar det innebär att stoppa HD2+ teknik i en maskin (InFocus ScreenPlay 4805) en bra bit under 20.000:-. :lol:
LCOS/DILA/SXRD då? > Vi får väl se. Jag är inte särskilt imponerad hittills iallafall..

Oj. Det blev långt och väldigt off-topic, men va f*n.. :D

PS: Jo projektorerna får gärna vara snygga också. Det verkar iallafall vissa av våra 3-chips DLP kollegor totalt ha kommit ifrån. :lol:
Jag hade kunnat tänka mig att ha en InFocus LP120 (stor som en Noblesse ask) hängande i mitt tak också. Läckert liten med 1100 ANSI-lumen, XGA upplösning och förberedd för trådlös dataöverföring, men knappast optimerad för video. :)

Fredrik
InFocus

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 03 april 2004 - 16:27.


#113

Postad 03 april 2004 - 16:35

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

  • 3 283 inlägg
  • 0
Skön liten historie-lektion där Fredrik.

Kul läsning för oss som är väldigt nya på området, men som du säger låter det ju som att framtiden för er är väldigt ljus! Speciellt om då RBE går neråt i takt med fläktljudet.

Men jag ska utan tvekan vänta med mitt val tills jag sett SP4805 in action, det låter som att den kommer bli mitt val.

En liten fråga bara, vad kan man köra för upplösning ut från datorn till SP4805? Då den ju har en verklig upplösning som inom datavärlden är ganska låg, men ju ska kunna skala ner högre upplösningar.

För man vill ju kunna ha en ok storlek på saker och ting om man kopplar datorn till den, om man tänker spela spel eller annat på så vis.

Vad är max upplösning man kan skicka till den, och vilket frekvenstal är det som gäller? 60, eller 50 på allt? Nu vet inte jag hur det funkar när det gäller projektorer, men med vanliga dataskärmar så blir ju 60 Hz väldigt mycket störande flimmer av....gäller det samma när man kollar på en DLP projektor? Eller gör den det hela på något annat sätt, så det inte blir störande?

Som du märker är jag helt ny på området, men det är såna tankar jag går och funderar på lite.

#114

Postad 03 april 2004 - 22:31

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

En liten fråga bara, vad kan man köra för upplösning ut från datorn till SP4805? Då den ju har en verklig upplösning som inom datavärlden är ganska låg, men ju ska kunna skala ner högre upplösningar.

För man vill ju kunna ha en ok storlek på saker och ting om man kopplar datorn till den, om man tänker spela spel eller annat på så vis.

Vad är max upplösning man kan skicka till den, och vilket frekvenstal är det som gäller? 60, eller 50 på allt? Nu vet inte jag hur det funkar när det gäller projektorer, men med vanliga dataskärmar så blir ju 60 Hz väldigt mycket störande flimmer av....gäller det samma när man kollar på en DLP projektor? Eller gör den det hela på något annat sätt, så det inte blir störande?

Som du märker är jag helt ny på området, men det är såna tankar jag går och funderar på lite.

Vilka upplösningar/frekvenser tänker du på?

Fredrik
InFocus

#115

Postad 03 april 2004 - 22:55

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

  • 3 283 inlägg
  • 0
Vanliga upplösningar för normal datoranvändande, typ internet eller spel. Minimum är väl egentligen 1024x768. Under det blir det ju svårt att ens använda internet. Spel går givetvis, men 1024x768 är nog ett minimum där med egentligen.

Går det att skicka tex en sådan upplösning, eller någon liknande tro?

Och är det 50 Hz som gäller...eller funkar 60 också?

#116

Postad 04 april 2004 - 11:11

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Vanliga upplösningar för normal datoranvändande, typ internet eller spel. Minimum är väl egentligen 1024x768. Under det blir det ju svårt att ens använda internet. Spel går givetvis, men 1024x768 är nog ett minimum där med egentligen.

Går det att skicka tex en sådan upplösning, eller någon liknande tro?

Och är det 50 Hz som gäller...eller funkar 60 också?

Den slutliga specen är inte klar än, men 800x600 och 1024x768 skall inte vara några problem.

Fast skall du köra 1280x720 fullt ut och det mest (framför video) är det nog en XGA eller SXGA (lite mer sällsynt och dyrt) projektor du skall ha.

Ursäkta min okunskap på datasidan här, men vad borde 50 och/eller 60 Hz göra för skillnad, såvida det inte är videofrekvensen du talar om (50 Hz PAL, 60 Hz NTSC).

Fredrik
InFocus

#117

Postad 04 april 2004 - 16:06

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

  • 3 283 inlägg
  • 0
Jag vet inte hur frekvensen påverkar en projektor, det är därför jag frågar.

Men när det gäller en monitor till en dator (vanlig CRT) så bli ju bilden behagligare att se på ju högre frekvens man kör den i (upp till ca 85-90Hz någonstans där allt över det är fort nog).

Jag antar att eftersom du undrar varför jag undrar, att då en DLP projektor inte funkar på samma vis?

För skulle jag sätta min CRT skärm på att köras i 50 Hz skulle jag få huvudvärk av allt flimmer på två sekunder.

#118

Postad 04 april 2004 - 17:48

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlägg
  • 0
Vad jag vet är det bara CRT-skärmar som flimmrar så vid frekvenser under typ 70 Hz.
Man märker inte samma fenomen på en bild som är reflekterad på en duk.

Redigerat av Unregistered7fb84d09, 04 april 2004 - 17:50.


#119

Postad 04 april 2004 - 19:36

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

  • 3 283 inlägg
  • 0
Ok, då är det ju lugnt.

Även TFT skärmar kan inte köras i för låg upplösning, men där är det också på ett annat sätt än CRT.

#120

Postad 13 april 2004 - 15:57

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
InFocus ScreenPlay 4805, 16.000:- inkl. moms. B)

Skall finnas tillgänglig mitten/slutet maj.

Kontakta din närmaste återförsäljare eller Septon (031-93 92 70) om du vill veta vilken demo som kommer finnas närmast dig.

B)

Fredrik
InFocus

#121

Postad 13 april 2004 - 16:10

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlägg
  • 0
Ska verkligen bli spännande att få se den.
Jag är lite skeptisk mot att den kommer ha mycket bättre bild än sin föregångare men vi får väl se B)

#122

Postad 13 april 2004 - 16:15

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

InFocus ScreenPlay 4805, 16.000:- inkl. moms. B)

Skall finnas tillgänglig mitten/slutet maj.

Kontakta din närmaste återförsäljare eller Septon (031-93 92 70) om du vill veta vilken demo som kommer finnas närmast dig.

B)

Fredrik
InFocus

GRYMT!!!!

Arrgh...kunde ni inte släppt den under Q1 istället. Då hade säkert undertecknad haft en Infocus hemma... B)

Ärligt talat, låter som ett konkurrenskraftigt pris Fredrik! Alla som letar projjar i <30k klassen borde kolla upp denna. Kan inte tänka mig annat än att den är grym!

Hur har det gått med fläktljudet föresten? Nån sänkning sen den, lite väl högljudda, X1:an?

Redigerat av pacman, 13 april 2004 - 16:24.


#123

Postad 13 april 2004 - 16:17

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Hur har det gått med fläktljudet föresten? Nån sänkning sen den, lite väl högljudda, X1:an?

Chassit har som sagt förstorats något och det jag har hört hittills av denna har varit något tystare än ScreenPlay 4800.

Fredrik
InFocus

#124

Postad 13 april 2004 - 22:27

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

  • 2 219 inlägg
  • 0

InFocus ScreenPlay 4805, 16.000:- inkl. moms. :lol:

Skall finnas tillgänglig mitten/slutet maj.

Kontakta din närmaste återförsäljare eller Septon (031-93 92 70) om du vill veta vilken demo som kommer finnas närmast dig.

B)

Fredrik
InFocus

Yes, yes yes... Det där blir mumma det... Lutar starkt åt att jag väljer denna före sharpen och optoman nu...

Sorry Pacman! B)

Efter allt vad jag har hört på olika forum så håller Infocus högsta klass när det gäller kvalitet och kundservice. Kan man nu få en regnbågsmässigt schysst proj som inte låter allt för mkt till det priset så ska det mkt till för att jag inte ska slå till B) :lol: :D

#125

Postad 13 april 2004 - 23:06

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

  • 3 283 inlägg
  • 0
Skönt att höra Fredrik!

Riktigt bra pris verkar det som, helt klart.

Detta kommer med största sannolikhet att bli min första projje!

#126

Postad 15 april 2004 - 14:05

ericdvd
  • ericdvd
  • Forumräv

  • 792 inlägg
  • 0
Har precis ringt septon och dem får in sina 4805 första eller andra veckan i maj.

#127

Postad 15 april 2004 - 14:09

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

  • 2 991 inlägg
  • 0
Trevligt pris på projektorn, helt klart!

ericdvd; jag drog iväg ett mail till Septon igår ang. SP4805, men har inte fått svar på den - men tack för att du svarade på min fråga istället! :P

#128

Postad 15 april 2004 - 14:24

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Yes, yes yes... Det där blir mumma det... Lutar starkt åt att jag väljer denna före sharpen och optoman nu...

Sorry Pacman!  :P

Hehe, tycker bara det låter vettigt Mr Anathema. :D

Har man tålamod och kan vänta (vilket ni gjort nu, vintern är ju över), kan leva med lite väl mkt fläktljud och eventuellt ett snäpp fler regnbågar så kan jag inte tänka mig annat än att 4805 kör över 91:an. Utvecklingen går framåt, tack o lov. :lol:

#129

Postad 15 april 2004 - 15:56

ericdvd
  • ericdvd
  • Forumräv

  • 792 inlägg
  • 0
Alla ni som är intresserade av denna projektor.

Hur har ni tänkt att sätta upp projektorn?

jag menar...många vill nog sätta upp den på en hylla en bit ovanför soffan. Då är det nog inte så att duken kan sitta 90cm ovanför marken. Eller hur?

Man kan väl inte luta projektor för då blir väl bilden skev?

använder man keystone då?

Jaja

lite funderingar bara...

#130

Postad 15 april 2004 - 17:17

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Alla ni som är intresserade av denna projektor.

Hur har ni tänkt att sätta upp projektorn?

jag menar...många vill nog sätta upp den på en hylla en bit ovanför soffan. Då är det nog inte så att duken kan sitta 90cm ovanför marken. Eller hur?

Man kan väl inte luta projektor för då blir väl bilden skev?

använder man keystone då?

Jaja

lite funderingar bara...

Undvik för all del keystone och fysisk projektorlutning generellt.

Offset på denna blir 27.8 %, d v s om projektorn står på et bord lodrätt, så hamnar nedankanten på bilden 27.8 % av bildens höjd ovanför mitten på linsen.

Så har du den upp och ner lodrätt och bildhöjd 1.5 meter, så hamnar ovankanten på bilden 41.7 cm nedanför linsens mitt.

Undvik högt upp rättvänd på hyllor och så med. Jag brukar säga att när du bestämt var din nederkant på bilden skall hamna, så skall projektorn (rättvänd) inte hamna ovanför detta. Helst skall den vara upp och ner ungefär där ovankanten på din bild är.
Annars får du börja tilta och keystone kompensera; inte kul.

:P

Fredrik
InFocus

#131

Postad 18 april 2004 - 21:02

merry
  • merry
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0
jag har nog bestämt mig för en sån. kan man bara få tips på filmer med mycke regnbågs effekter ,illamående i jag har nämligen aldrig fått tillfälle att se en DLP nångång så jag vet inte om jag är känslig eller ej.men som sagt om jag inte spyr av DLP så ska jag köpa denna.
hoppas ni kan tipsa om filmer då dessa fenomen är väldigt påtaglig. :(

#132

Postad 19 april 2004 - 12:39

Unregistered6675e297
  • Unregistered6675e297
  • Forumräv

  • 921 inlägg
  • 0
Sagan om ringen FOTR, när dom är i underjorden.
Finns en exemplarisk scen där som har stor kontrast skillnad, dvs ljust mot mörkt.

//Cineoholic

#133

Postad 19 april 2004 - 12:42

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Vad på den här projektorn är det som gör att den kommer att vara bättre än sharp z91 tror ni? Jag tycker att den skillnad jag ser är att den kommer att vara en 16:9 projektor, men samtidigt har den 4spinns färghjul mot z91:ans 5 spinns. Vilka fler skillnader i specen finns det? Tacksam för svar då jag nog kommer välja mellan denna, z2, panna 500, optoma h30 samt hitachis blivande uppföjare.

#134

Postad 20 april 2004 - 08:24

Unregisteredf998178d
  • Unregisteredf998178d
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0

Vad på den här projektorn är det som gör att den kommer att vara bättre än sharp z91 tror ni? Jag tycker att den skillnad jag ser är att den kommer att vara en 16:9 projektor, men samtidigt har den 4spinns färghjul mot z91:ans 5 spinns. Vilka fler skillnader i specen finns det? Tacksam för svar då jag nog kommer välja mellan denna, z2, panna 500, optoma h30 samt hitachis blivande uppföjare


Denna kommer innehålla ett helt nytt DLP chip från TI och det borde rimligtvisst vara bättre än det i Sharpen. Kontrasten är specad till 2000:1 i jämförelse mot Sharpens 1200:1. Den totala bildkvalitén borde vara bättre men detta är något som den snara framtiden får utvisa. Mina orosmoln över denna för min del är ljudnivån som Infocus inte verkar ha satsat på att få bukt med samt projektionsegenskaperna(offset,avstånd å dyl) som inte verkar passa mitt rum.

Mvh

The Reaper

#135

Postad 20 april 2004 - 10:30

Unregistered6675e297
  • Unregistered6675e297
  • Forumräv

  • 921 inlägg
  • 0
Vet inte om det nämnts i denna tråd tidigare, men orkar inte söka igenom igen, men vad blir den ungefärliga projectionsavståndet för en 100" bild Fredrik?
Hoppas den är shortthrow.
btw så finns den på prisjakt nu :)

https://www.prisjakt...14765&type=.png

//Cineoholic

Redigerat av Unregistered6675e297, 20 april 2004 - 10:34.


#136

Postad 20 april 2004 - 12:26

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

  • 2 219 inlägg
  • 0
Någon som beställt än?

#137

Postad 20 april 2004 - 13:12

Unregistered6675e297
  • Unregistered6675e297
  • Forumräv

  • 921 inlägg
  • 0
Frågan är om den finns i lager, skulle väl komma i mitten på maj.
Såg nu att dom skriver 1-2 veckors leveranstid.

//Cineoholic

Redigerat av Unregistered6675e297, 20 april 2004 - 13:13.


#138

Postad 20 april 2004 - 13:29

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

  • 2 219 inlägg
  • 0

Frågan är om den finns i lager, skulle väl komma i mitten på maj.
Såg nu att dom skriver 1-2 veckors leveranstid.

//Cineoholic

Nej då men det brukar alltid vara några som förhandsbeställer. Minns hur det var med ae500 då det var ett helt gäng som förhandsbokade på Technikdirekt och fick vänta en månad eller så...

Minst två veckor får man säkert vänta på 4805, kanske en månad, vad vet jag...

#139

Postad 20 april 2004 - 13:30

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Vet inte om det nämnts i denna tråd tidigare, men orkar inte söka igenom igen, men vad blir den ungefärliga projectionsavståndet för en 100" bild Fredrik?
Hoppas den är shortthrow.

För 100" diagonal (221 cm bredd), så hamnar projektorn på 3.9 - 4.7 meter.

Throw ratio avstånd/bredd är för övrigt 1.77:1 - 2:13:1.

Fredrik
InFocus

#140

Postad 20 april 2004 - 13:37

Unregistered6675e297
  • Unregistered6675e297
  • Forumräv

  • 921 inlägg
  • 0

För 100" diagonal (221 cm bredd), så hamnar projektorn på 3.9 - 4.7 meter


hmm, lite lång throw på denna ;) .
Iofs så lär jag endå inte köra 100", snarare 70, 80"

//Cineoholic

Redigerat av Unregistered6675e297, 20 april 2004 - 13:38.


#141

Postad 20 april 2004 - 13:41

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

  • 2 219 inlägg
  • 0
Hur långt blir avståndet från linsen till bakväggen vid en takmontering? Alltså om man räknar längden på proj plus säkerhetsavstånd till bakvägg för ventilation.

Jag har 3,7 m från vägg till vägg och hur mkt måste jag då dra av för att räkna ut max projiceringsbredd. Blir det 3m /1,77 = 169 cm max bredd /140 cm min bredd

I såna fall får jag nöja mig med en 160 cm duk men det kanske är lagom på 3,7 m tittavstånd?

#142

Postad 20 april 2004 - 13:58

zsh
  • zsh
  • Forumräv

  • 822 inlägg
  • 0

Hur långt blir avståndet från linsen till bakväggen vid en takmontering? Alltså om man räknar längden på proj plus säkerhetsavstånd till bakvägg för ventilation.

Jag har 3,7 m från vägg till vägg och hur mkt måste jag då dra av för att räkna ut max projiceringsbredd. Blir det 3m /1,77 = 169 cm max bredd /140 cm min bredd

I såna fall får jag nöja mig med en 160 cm duk men det kanske är lagom på 3,7 m tittavstånd?

jag kör med 72" på ca 3,2m avstånd...duk (170*100 - svarta kanter). Tycker att det är bra storlek / avstånd utan att det blir ray charles "is thet motherf*cker waving at me" för stort.

#143

Postad 21 april 2004 - 11:19

Unregistered6675e297
  • Unregistered6675e297
  • Forumräv

  • 921 inlägg
  • 0
Fredrik: hur sannolikt är det att BRL håller vad de lovar med 1-2v leveranstid på denna projektor?
Antar att det bara är ett försäljningsknep att boka upp kunder, som sedan snällt endå får vänta tills mitten på Maj.

Vill ha daturm.

En annan OT fråga.
Jag såg en annons häromdagen "Acer" reklam, dvs datorer och en del annat som det märket säljer.
Det fanns även en projektor med i bladet.
En DLP projektor på 1024*768, 2000:1 i kontrast(vem vet) 1400Ansi lumens, osv, för 19 900 kr!!
Visserligen är nog inte denna att rekomendera för HT, mer för presentation. men endå varför kan dom ha så låga priser?
Jag är typ 90% säger på att allt i bladet var inkls moms.
Varför kan inte vi få en 1024*769 DLP med 2000:1 kontrast, 700ANSI L, 5x färghjul , 28db fläkt för 19 900 ;) ?

/Cineoholic

#144

Postad 21 april 2004 - 11:36

ericdvd
  • ericdvd
  • Forumräv

  • 792 inlägg
  • 0

Hur långt blir avståndet från linsen till bakväggen vid en takmontering? Alltså om man räknar längden på proj plus säkerhetsavstånd till bakvägg för ventilation.

Jag har 3,7 m från vägg till vägg och hur mkt måste jag då dra av för att räkna ut max projiceringsbredd. Blir det 3m /1,77 = 169 cm max bredd /140 cm min bredd

I såna fall får jag nöja mig med en 160 cm duk men det kanske är lagom på 3,7 m tittavstånd?

Jag tror att jag har 3,7 meter jag också.

Men jag hade tänkt att ha en 2 meter bred duk med 92 tums bild då isåfall.

Men det verkar inte fungera med 4805.

Har jag rätt i att tänka så???

#145

Postad 21 april 2004 - 12:50

Unregistered89018446
  • Unregistered89018446
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0

Varför kan inte vi få en 1024*769 DLP med 2000:1 kontrast, 700ANSI L, 5x färghjul , 28db fläkt för 19 900  ?




Toshiba mt500

det var tjöt..5x..4x..5x?!....det var nog 5x, men ej matterhorn chip.

#146

Postad 21 april 2004 - 12:59

Unregistered6675e297
  • Unregistered6675e297
  • Forumräv

  • 921 inlägg
  • 0
Aero: men att få den för det priset i sverige..
btw: är inte den där toshen 1024*576? ;) .


//Cineoholic

#147

Postad 21 april 2004 - 13:20

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
aero: grymt pris!

cineoholic: Sant (det är iofs en 1024*768 panel men endast 576 används) men det gör väl inget? Är ju 16:9 delen som är intressant... ;)

#148

Postad 21 april 2004 - 15:44

ericdvd
  • ericdvd
  • Forumräv

  • 792 inlägg
  • 0
jag var på best sound där dem sade att det spelar ingen roll vilken upplösning du har då dvd-spelaren begränsar vilken upplösning det är som spelas upp.

Kommentar? :-)

#149

Postad 21 april 2004 - 16:50

Unregistered6675e297
  • Unregistered6675e297
  • Forumräv

  • 921 inlägg
  • 0
hehe, det får han nog käka upp såsmåningom :P .
Bara tänka sig att man har en grundbild, PAL 1024*576, så kör man in det i projektorn som skalar upp bilden till sin fysiska upplösning låt oss säga 1280*720, !"tex"! 1 pixel på källmaterialet, dvs 1024*576 delas upp i tex fyra pixlar på projektorn, då är det ju bara att tänka sig att det har stor betydelse ju större bild man projicerar, för skärpans skull.
exemplet var bara taget ur luften.. :lol: .
Men jag antar att det är så det fungerar, varför skulle man annars behöva en projektor med högre upplösning ään källmaterialet :lol: .

//Cineoholic

#150

Postad 21 april 2004 - 22:15

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Varför kan inte vi få en 1024*769 DLP med 2000:1 kontrast, 700ANSI L, 5x färghjul , 28db fläkt för 19 900  :P ?

/Cineoholic

Varför kan inte en Porsche kosta lika mycket som en Volvo? :lol:

Fredrik
InFocus



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.