Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Förstärkarfunderingar - Digitala förstärkare, finns det?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 10 december 2005 - 19:47

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

  • 34 inlägg
  • 0
Kan det verkligen stämma att man kan förstärka PCM-, AC3- eller DTS-bitströmmar och är en jättestark etta eller nolla bättre än en normal eller svag?
Läs mer här

#2

Postad 16 december 2005 - 16:51

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Hela begreppet digital har numera fått den felaktiga innebörden "ettor och nollor" och en hel bransch (tillsammans med många konsumenter) förknippar alldeles för ofta "digitalt" med något som är bra (/mycket bättre än analogt).

Det som avses med digitala förstärkare är att en digital förstärkare "switchar", d.v.s slut-transistorerna går endast från helt strypta till vidöppna utan några nämnvärda mellanlägen. Till skillnad från "vanliga" förstärkare vars slut-transistorer genererar en signal genom att låta slut-transistorerna "följa" en analog signal och därmed har ett arbetsområde mellan just "helt slutna" och "vidöppna".

Det som inte nämns i artikeln som kan vara av intresse är att filtreringen av pwm signalen i sin enklaste form består av en simpel induktans. En spole m.a.o. och med detta så skulle faktiskt också talspolen hos ett dynamiskt högtalar-element fungera som "filter".

M.a.o. så innebär detta också att i sin enklaste form så finns det faktiskt "digitala" förstärkare!!!

De matar faktiskt talspolen i ett högtalar-element med ett puls-tåg! Det är bara det att pulstågets frekvens vida överstiger högtalarens arbetsområde så att det enda som hörs i själva verket är det ljud som man försöker förmedla med pulståget.

I praktiken så är det saker som t.ex. elementets rörliga massa som helt enkelt "stoppar" de extremt höga frekvenserna som pulståget levereras med.

Det nämns också i artikeln att det finns ett otal ytterligare klasser av förstärkare (utöver klassD), men i själva verket så är det egentligen inte helt korrekt.

I en klass B förstärkare så arbetar en transistor uppsättning med att försöka följa den positiva halvan av den inmatade signalen och en annan uppsättning arbetar med att försöka följa den negativa halvan av den inmatade signalen.

Men vad händer om man låter två switchande steg förstärka vardera halva istället för att låta transistorerna "följa"?

Har man då skapat en ny förstärkar-klass?

Enligt min mening så har man INTE skapat en ny förstärkar-klass utan i själva verket så har man kombinerat 2 befintliga på ETT sätt.

Ett annat exempel.

Man strömförsörjer ett vanligt klass AB steg med ström (och spänning) ifrån en switchande nätdel!
Har man då skapat en ny förstärkar-klass?

INTE enligt min mening, men bob carver vill gärna få det att låta som om hans digitala förstärkare med "tracking down converter" är en nyhet (VAR ska väl tilläggas).

Enligt min mening så finns det i praktiken bara 4 eller 5 olika förstärkar-klasser.
  • Klass A (en uppsättning transistorer hantera HELA signalen och inte delar av den)
  • Klass B (en signal delas i två halvor som förstärks vardera)
  • Klass C (inte helt säker, men har för mej att det är en typ av "radio-förstärkare". Högfrekvent m.a.o.).
  • Klass D (switchande förstärkar-konstruktion)
  • Klass ? (differential-förstärkare, den som vet klassens benämning får gärna fylla i)
Sen är resten bara olika kombinationer och tillämpningar av dessa olika tekniker.

Digitala repeaters räknar jag inte ens som förstärkare, eftersom de faktiskt inte förstärker en befintlig signal utan "regenererar" den!

Detta med alfabetets alla olika förstärkar-klasser tycker jag är störigt. Jag tror det hade varit bättre om fler fick förståelse för ovan nämnda förstärkar-klasser istället för att försöka memorera alla olika tillverkares mer eller mindre "fantastiska" nya förstärkar-klasser. På så sätt så får "gemene man" avsevärt lättare att "genomskåda" både fördelarna och nackdelarna med många av de andra "klasserna" som bara benämns som klasser av marknadsförings-tekniska skäl...

#3

Postad 25 december 2005 - 10:28

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

  • 2 349 inlägg
  • 0
hur tror ni att pris/prestation kommer att återspegla sig med digitala förstärkare, exempelvis lansering av plasma svindyr inte speciallt bra nu bra och relativt billig.

#4

Postad 02 januari 2006 - 10:27

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Jag är tämligen övertygad om att vissa delar av de "digitala förstärkarna" kommer att bli både bättre och billigare. Tänker närmast på saker som "switch-frekvens" och effekt-tåligheten. Förmodligen så kommer det att dyka upp fler förstärkare som också strömförsörjs av switchande nät-aggregat och man kan också förvänta sej att filtreringen av de biprodukter som följer av switchningen kommer att förbättras.

Men tyvärr så tror jag inte att priserna kommer att följa de förbättringar som görs medan tekniken mognar. Det kommer säkert att dyka upp fler och ännu billigare klass D förstärkare, men de kommer inte att vara nämnvärt bättre än dagens (och kanske lite dyrare i dagsläget). Väntar man och vill ha Klass D förstärkare som låter bättre än dagens så kommer de fortfarande att vara dyrare än dagens.

Priser på olika varor brukar ju normalt sett inte sjunka utan tvärtom. För att på något slags "marknadsmässigt" vis motivera höjda priser, så krävs det någon form av utveckling av produkterna. En utveckling som i en marknadsförares händer kan framställas som en "förbättring", även om det nödvändigtvis inte innebär en förbättring för konsumenten...

Se bara på 1-bits teknologin inom cd-spelar branschen. Den stora förbättringen som 1-bits teknologin medförde var faktiskt inte bättre ljud utan billigare konstruktion (vilket ger större förtjänster hos tillverkarna).

Jag är på sätt och vis ändå entusiastisk inför framtiden...

Jag tror att vi kommer att få se fler och fler "hybrider" mellan klassD steg och andra klasser. Ta som ett exempel en switchande klassA förstärkare. Det finns mängder av andra sådana här kombinationer man kan göra och alla har sina fördelar och nackdelar.

En annan sak som också gör framtiden spännande är den eventuella möjligheten att helt och hållet bibehålla en signal i den "digitala domänen" för att till sist mata en något modifierad digital signal direkt till ett klassD steg för att driva högtalare. Kan man göra en "konvertering" av en digital signal till ett format som kan switchas ut till en högtalare så har man också mer eller mindre eliminerat många problem-källor som analoga signaler möter på vägen till högtalarna...
Det bästa hade ju varit att slippa DA-omvandlingen HELT! Digitalt fram till högtalaren som i sin tur gör en "direkt omvandling" från digitala signaler till ljud!

Högtalarna blir D/L omvandlare (Digital/Ljud) istället för som idag A/L-omvandlare (Analog/Ljud)

Framtiden är onekligen spännande.

#5

Postad 02 januari 2006 - 20:45

Unregistered43444287
  • Unregistered43444287
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Hur vet man vilken klass ens receiver har? har en NAD 753

#6

Postad 02 januari 2006 - 23:47

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Om inget annat anges så är det nästan alltid fråga om en Klass AB förstärkare och jag är ganska så övertygad om att det är det även i fråga om din förstärkare.

Tillverkare av klass A steg brukar ju inte hålla tyst om att deras är i just klass A, likaså med tillverkare av KlassD steg. De brukar ju också vara väldigt kvicka med att häva ur sej saker som "digital förstärkare" eller just beteckningen "Klass D".

Sen finns det ett gäng olika förstärkar modeller med mer eller mindre exotiska bokstavs-beteckningar som t.ex. "optical Class A" som en tillverkare gärna skröt om (tror det var Technics för många år sedan), men synonymt för alla dessa andra mer eller mindre exotiska klasserna är att de i själva verket är olika kombinationer av de vanliga klasserna...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.