Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - SwanSpeakers *

978 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Swans Diva 5.2F (Golvhögtalare) 1 7 (2) Inga priser
Swans Diva 2.1 (Surroundhögtalare) 1 6,5 (1) Inga priser
Swans Diva 6.2F (Golvhögtalare) 1 8,37 (7) Inga priser
Swans M20-5.1 (Högtalarpaket för hembio) 1 (0) Inga priser
Swans Diva 4.2F (Golvhögtalare) 2 8 (3) Inga priser
Swans D1080 (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Swans S200A (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Swans S600SE (Golvhögtalare) 1 7,67 (2) Inga priser
Swans M1 (Surroundhögtalare) 1 9 (10) Inga priser
Swans D3.1 (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Swans D3.2F (Golvhögtalare) 0 7,83 (5) Inga priser
Swans 2.3C (Centerhögtalare) 5 9 (5) Inga priser
Swans F2.2F (Golvhögtalare) 5 8,75 (3) Inga priser
Swans F5R (Surroundhögtalare) 2 7,5 (1) Inga priser
Swans F2.2R (Surroundhögtalare) 2 7,5 (1) Inga priser
Swans M10 (Datorhögtalare) 0 8,45 (10) Inga priser
Swans H5 (Datorhögtalare) 4 8,5 (3) Inga priser
Swans M808 (Golvhögtalare) 4 7,5 (1) Inga priser
Swans M806 (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
Swans F2.2A (Golvhögtalare) 1 8,5 (3) Inga priser
Swans F1.1A (Golvhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
Swans M806B (Surroundhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
Swans M100 (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Swans M100 MKII (Surroundhögtalare) 6 7,5 (1) Inga priser
11 relaterade trådar

#901

Postad 23 september 2012 - 19:59

MYC AUDIO
  • MYC AUDIO
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0
Arkenmässan i Göteborg är avslutad :)

Blev en del missöden under vår resa men det gick vägen B)
Började med att vi körde fast efter lastning i Borlänge men efter 2h slit så var vi äntligen på väg..
Vi anlände ganska sent till mässan, kl var ca 23 och anläggningen började spela 03 på natten, ca en halvtimme senare märker vi att vår nas med den värdefulla playlisten inte fungerar vidare, krånglar med den fram till kl 07:30, inser att den inte går att rädda på plats. Har som tur nog med en cd-spelare som backup men enbart 4st skivor är medplockade.
Uppstigning 08:30, frukost och handlar skivor i urvalet som finns på mässan.
Bra med folk unnder lördagen och ganska jämn tillströmning, trevlig minst sagt.
Efter lördagens avslut begav vi oss ut för att leta mer skivor men vi fick inte riktigt ihop den blandning av musik vi önskat.
Söndagen var lite lugnare än lördagen.
Många välord om vår spelande anläggning både för Swans M808 som demades på lördagen och Volent VL-2 som kunde höras under söndagen. En kille som lyssnat till Volent VL-2 sammanfattade det hela som "magiskt", hans ord fastnade verkligen, VL-2 är otroligt välupplösta högtalare och musiken fullkomligt svävar i rummet.

Redigerat av MYC AUDIO, 28 september 2012 - 13:13.


#902

Postad 23 september 2012 - 20:24

MYC AUDIO
  • MYC AUDIO
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0
Bilder fån rummet =)

Bifogad fil(er)



#903

Postad 23 september 2012 - 21:18

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0
Grattis! Snyggt jobbat med inredningen. Hur mycket skall Rickard ha för en HiVi stol tro? :)
Väldans läcker ådring på Swans Diva 8.3 som inte riktigt kommer fram på hemsidan. :wub: Skulle vara kul och jämföra ljudet med Swans 2.2A. Hm! Nästan halva priset... Fast det blir nog 2.2A i alla fall framåt våren skulle jag tro.

Redigerat av perri, 23 september 2012 - 21:19.


#904

Postad 23 september 2012 - 22:45

d00m
  • d00m
  • Veteran

  • 1 678 inlägg
  • 0
Sannerligen fräscht rum! Riktigt trist med NAS:en bara när man valt ut ett passade urval av musik, hoppas försäljarna på mässan hade ett hyffsat utbud och inte bara klassiskt. ;)

#905

Postad 24 september 2012 - 19:43

MYC AUDIO
  • MYC AUDIO
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0

Grattis! Snyggt jobbat med inredningen. Hur mycket skall Rickard ha för en HiVi stol tro? :)
Väldans läcker ådring på Swans Diva 8.3 som inte riktigt kommer fram på hemsidan. :wub: Skulle vara kul och jämföra ljudet med Swans 2.2A. Hm! Nästan halva priset... Fast det blir nog 2.2A i alla fall framåt våren skulle jag tro.


Har inte gjort den jämförelsen än men den mindre divan är otroligt bra även den.
Den delar mellanregister och basar med den större M808. Diva serien är ju väldigt känd för sin prisvärdhet.
Otroligt vackra är de =)

#906

Postad 24 september 2012 - 19:54

MYC AUDIO
  • MYC AUDIO
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0

Sannerligen fräscht rum! Riktigt trist med NAS:en bara när man valt ut ett passade urval av musik, hoppas försäljarna på mässan hade ett hyffsat utbud och inte bara klassiskt. ;)


Vi spelade Chris Jones, Allan Taylor; Jennifer Warnes, Elvis, Kari Bremnes, Bruce Springsteen, Eric Clapton plus några till, sen hade vi någon blandskiva också, köpte även en Focal demoskiva men folk verkade generellt föredra musik istället :blink: :D

#907

Postad 25 september 2012 - 09:53

d00m
  • d00m
  • Veteran

  • 1 678 inlägg
  • 0

Vi spelade Chris Jones, Allan Taylor; Jennifer Warnes, Elvis, Kari Bremnes, Bruce Springsteen, Eric Clapton plus några till, sen hade vi någon blandskiva också, köpte även en Focal demoskiva men folk verkade generellt föredra musik istället :blink: :D


Ok, hyffsat bra urval för demo iaf. :)

#908

Postad 21 oktober 2012 - 16:03

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0
Upptäckte just att Myc HiFi firar sitt ettårsjubileum med 25% rabatt på alla Swans högtalare fram till den sista november.
Inte helt fel alltså! :)

#909

Postad 09 december 2012 - 03:18

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0
Råkade snubbla över följande:

Bifogad fil  manu6.jpg   113,79K   8 Antal nerladdningar

Finns tydligen en del varianter som inte hittar ut från kinaland.
Inte för att jag skulle vara direkt intresserad för någon skönhetstävling vinner ju de knappast... <_<
Sen kan man ju också undra om högtalarna på vänstra bilden verkligen kommer från Swans. Något som Rickard kanske kan ge svar på, eller?

Redigerat av perri, 09 december 2012 - 03:24.


#910

Postad 09 december 2012 - 22:58

MYC AUDIO
  • MYC AUDIO
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0

Råkade snubbla över följande:

Bifogad fil  manu6.jpg   113,79K   8 Antal nerladdningar

Finns tydligen en del varianter som inte hittar ut från kinaland.
Inte för att jag skulle vara direkt intresserad för någon skönhetstävling vinner ju de knappast... <_<
Sen kan man ju också undra om högtalarna på vänstra bilden verkligen kommer från Swans. Något som Rickard kanske kan ge svar på, eller?


Dessa är ej standardutförande men Swans kan tillgodose de flesta önskemål. Den lilla monitorn är högtalaren M1 som fortfarande finns i med i programmet.
De vänstra högtalarna kommer även dem från Swans och är mer en show off, har ingen data på dem tyvärr.




#911

Postad 19 december 2012 - 20:26

MYC AUDIO
  • MYC AUDIO
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0
Under CES 2013 kommer Swans presentera flertalet nya modeller inom de flesta kategorier.
Ger här lite försmak på en ny medlem i flaggskeppsserien. Modellen heter 2.8A och vi talar alltså om golvhögtalarna på bilden, maffigt värre B)

Bifogad fil(er)



#912

Postad 19 december 2012 - 20:35

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0
Ser trevligt ut. Linjekällor (heter det så på svenska?) är good shit.

#913

Postad 19 december 2012 - 20:45

kalenen
  • kalenen
  • Forumräv

  • 555 inlägg
  • 0
Mycket riktigt, linjekälla heter det.

Det är för övrigt hemma hos presidenten för Swans Hivi, inredningen känns väl lätt kinesisk :)

Den lilla teven hade han också :-\


#914

Postad 19 december 2012 - 22:10

d00m
  • d00m
  • Veteran

  • 1 678 inlägg
  • 0
Tur man ska till CES då så man får kolla in nyheterna i verkliga livet. :)

#915

Postad 21 januari 2013 - 03:11

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0
MYC HiFi har publicerat ytterligare några bilder på Swans från CES:

http://www.mychifi.s...ces-2013-bilder

Läckert alltså! :)

#916

Postad 21 januari 2013 - 07:30

d00m
  • d00m
  • Veteran

  • 1 678 inlägg
  • 0
Hivi's monter var det allra första jag såg, första mässdagen, när jag kom in i en av hallarna vid Las Vegas Convention Center. Snacka om osannolikt med tanke på alla tusentals utställare. :) Inom "high performance audio" var det nästan 600 utställare, majoriteten höll dock inte till på LVCC utan i sviter på hotellet The Venetian. Ett helt galet hotell för övrigt, precis som alla andra. Man gick vilse innan man ens hittade mässdelen, bland inomhusstäder med virtuella himlar, kanaler med båtar, shoppingcenter och annat... :)

#917

Postad 24 mars 2013 - 21:31

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0
Såg precis att MYC HiFi skall ställa ut på Sweet Spot mässan i Jönköping den 27-28 april.
Är det någon mer från Stockholms trakten som funderar på att åka dit?
Vi skulle ju kunna göra en samkörning i så fall.

Redigerat av perri, 24 mars 2013 - 21:39.


#918

Postad 09 april 2013 - 20:45

MYC AUDIO
  • MYC AUDIO
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0
En liten redogörelse om vad som kommer att spela i Swans rummet på Sweetspot mässan!

Högtalare: Swans F2.2A (uppdatering av föregångaren F2.2F, nytt mellanregister och uppdaterad banddiskant)
Slutsteg: April Music Eximus S1ver2 (klass D som bygger på B&O`s senaste moduler och lämnar 500w 8ohm)
Försteg/DAC: April Music Eximus DP-1
Källa: Macbook med SD disk och lossless musik kopplad via USB till DP-1

;-)

Redigerat av MYC AUDIO, 09 april 2013 - 20:45.


#919

Postad 26 april 2013 - 18:00

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0
Efter 6 månaders försakningar men med en übertrind spargris senare var jag äntligen på väg till MYCHiFi. Här skulle inhandlas mina drömhögtalare numero uno, nämligen ett par Swans F2.2A.

Väl framme och efter att ha morsat på Rickard inleddes Operation Impossible med att få in sex stora lådor i en halvkombi. Efter mycket trixande med den fysiska verkligheten fick vi trots allt tillslut in alla lådorna med någon centimeter tillgodo. Bra jobbat alltså! B)

Sen följde en kopp te och lite trevlig samvaro med diskussioner om ditt och datt inom HiFi branschen.

På vägen hem var det dags för senilkörning i högerkurvorna då jag annars fick en smäll i huvudet av en av lådorna. Växlingarna var dessutom av det mer akrobatiska slaget… :huh:

Men väl lyckligt hemma igen var det dags för montering.

De medföljande obligatoriska vita vantarna modell liten kines visade sig numera vara produktutvecklade för att passa oss västerlänningar med lite större händer. För en gångs skull var vantarna helt motiverade för att inte sätta fingeravtryck på den fina klarlacken vid uppackningen och staplingen.

Inkopplat och klart här skulle lyssnas. Vad i hel… Okey mental handbroms i. Hade gått på det igen. :rolleyes:

High-End låter alltid dåligt i början då högtalarkonerna är medvetet lite styvare tillverkade för att ”breakas” in i förhållande till det alltid något lite annorlunda magnetfältet i varje högtalare.

Det som kom ut var ett strävt distorsionsliknande ljud som försvann efter en halvtimma och ersattes med ett hårt ljud som gradvis blev mjukare.

Men efter att nu ha spelat högtalarna i 200 timmar måste jag säga att detta är det bästa ljud jag någonsin har hört från ett par högtalare och jag har lyssnat på många i mina dar.

Jag menar, Leonard Cohens sabbade stämband har aldrig låtit bättre! :)

Min obligatoriska test med Dire Straits Brothers in Arms där Mark Knopfler sjunger ordet ”heaven" och precis därefter viskar fram ordet ”hell” visade sig också från sin bästa sida. Det är bara på bättre högtalare man överhuvudtaget hör ordet ”hell”.

Med Swans F2.2A hör man ordet helt tydligt samtidigt som man märker att han säger det under utandning! Mycket imponerande.

Swans F2.2A har en överraskande djup bas, ett fantastiskt mellanregister och en skimrande diskant. Detta i kombination med en makalös detaljåtergivning och ett stereoperspektiv som får ljudet att sväva i rummet och låta som om det även kom utanför högtalarnas placering.

Orsaken till att man kan tycka sig höra ljudet utanför högtalarna bygger också det på hög detaljåtergivning då reflexljuden vid inspelningstillfället återges så exakt att det lurar örat.

Swans F2.2A är visserligen dyra men som jag ser det väldigt prisvärda i både ljud och utförande.
Finishen är helt fantastisk med den vackra ådringen i träet och den lyster som skapas tack vare 7-lagers klarlacken. Totalt sett får man vad man betalar för.

Dags att gå och lyssna igen! :)

Redigerat av perri, 26 april 2013 - 20:28.


#920

Postad 26 april 2013 - 18:20

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0
Kul läsning perri!
Ska bli roligt att lyssna på dessa imorgon i Jönköping :-)

#921

Postad 26 april 2013 - 18:25

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0
Grattis till köpet! :) Det skulle vara intressant att höra vilka andra högtalare du haft tidigare (alltså lyssnat länge på i "rätt" miljö) och vad som skiljer mot dessa. Själv har jag bara hört RM301F i Swans sortiment och det är ju inte direkt samma prisklass :)

P.S. Ser att MYC kommer dema F2.2A på Sweetspot så jag får väl passa på att lyssna där då.

#922

Postad 26 april 2013 - 20:23

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

Grattis till köpet! :) Det skulle vara intressant att höra vilka andra högtalare du haft tidigare (alltså lyssnat länge på i "rätt" miljö) och vad som skiljer mot dessa. Själv har jag bara hört RM301F i Swans sortiment och det är ju inte direkt samma prisklass :)

P.S. Ser att MYC kommer dema F2.2A på Sweetspot så jag får väl passa på att lyssna där då.


Har inte haft så många högtalare faktiskt då jag från början köpte 60-70-talets värsta High-End högtalare direkt i unga år.

De första var ett par Goodmans Mezzo 2 och senare ett par Goodmans Magnum K2. Dessa körde jag sen parallellt i över 30 år då de var överlägsna det mesta som producerades senare.

Orsaken till det var att under den senare delen av 70-talet försvann det dominerande High-End magnetmaterialet alnico då det blev för dyrt pga spekulation. Alla körde i fortsättningen på med ferritmagneter med resultat därefter... Det är faktiskt först de sista 15 åren som magnettekniken har kommit i kapp igen.

Mina Goodmans växte hela tiden i ljudkvalité allt efter elektronikens utveckling men dog till slut av fibersläpp i pappkonerna som då blev mjuka.

Men bortsett från det har jag lyssnat på många högtalare genom åren då vi var ett gäng som tävlade om vem som var värst med HiFi i Stockholm. Det var alltid lika roligt att se de andras min när deras magar blev masserade av de fyra 12" basarna som Goodmanslådorna innehöll... :)

Har fortfarande kvar dem av nostalgiska skäl även om de numera låter illa.

Efter den smärtsamma skilsmässan upptäckte jag Swans och det blev ett par Diva 5.2.

Skillnaden mellan Divorna och det senaste inköpet är att F2.2A har mycket mer av alltihop men för övrigt presterar med ungefär samma ljudkaraktär.

Bjöd förresten in en av mina gamla kombattanter från Goodmanstiden för ett par dagar sen för lyssning på nyförvärvet och han blev lika grön i ansiktet som då... Tänk vad lite det är som förändras ibland. :D

#923

Postad 28 april 2013 - 19:03

d00m
  • d00m
  • Veteran

  • 1 678 inlägg
  • 0
Grattis till ett kanonköp! F2.2A har gått varma under Sweetspot-mässan och har imponerat på många. Otroligt bra högtalare!

#924

Postad 28 april 2013 - 20:12

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

Grattis till ett kanonköp! F2.2A har gått varma under Sweetspot-mässan och har imponerat på många. Otroligt bra högtalare!

Konstigt, det kan inte bara varit jag och polaren som tyckte dom lät uselt på mässan. För 60k förväntar jag mig ett stort, exakt och ofärgat ljud med djup, välbalanserad bas där det inte går att ljudmässigt lokalisera högtalaren. Tyckte Swans var mil ifrån det på mässan.

#925

Postad 29 april 2013 - 10:16

d00m
  • d00m
  • Veteran

  • 1 678 inlägg
  • 0

Konstigt, det kan inte bara varit jag och polaren som tyckte dom lät uselt på mässan. För 60k förväntar jag mig ett stort, exakt och ofärgat ljud med djup, välbalanserad bas där det inte går att ljudmässigt lokalisera högtalaren. Tyckte Swans var mil ifrån det på mässan.


Till att börja med vill jag klargöra att jag inte jobbar för MYC utan blev medbjuden på mässan av Rickard då det fanns plats kvar, således är det jag skriver mina egna åsikter.

Alla har så klart rätt att tycka vad de vill men det där var ganska magstarkt med tanke på att jag själv tyckte de presterade riktigt bra under de akustiska förutsättningarna i de rummen. MYC hade med sig akustikpaneler men givetvis går det inte att förutsäga innan hur ett rum beter sig och ska man dämpa bort basresonanser krävs det förstås mer riktade åtgärder. Jag vet inte vad som spelades när du lyssnade, men de 400+ okomprimerade filerna lät i mina öron riktigt bra med fin detaljrikedom och bra perspektiv. Visst hände det att folk ville prova Spotify på rejält hög volym och stod man då i hallen vid ingången så var det rejäla basresonanser där. I soffan var problemet mindre och jag hade personligen väntat mig mer problem i basområdet i ett så pass litet rum. Jag hörde kommentarer som "60'000 kr, de måste ju ha skrivit fel?" varefter vederbörade sa att de lika gärna kunde ha kostat det dubbla. En högtalarkonstruktör var mäkta imponerad över mellanregistret och sa att övergången mellan mellanregister och diskant var helt otroligt bra.

#926

Postad 29 april 2013 - 13:04

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

Till att börja med vill jag klargöra att jag inte jobbar för MYC utan blev medbjuden på mässan av Rickard då det fanns plats kvar, således är det jag skriver mina egna åsikter.

Alla har så klart rätt att tycka vad de vill men det där var ganska magstarkt med tanke på att jag själv tyckte de presterade riktigt bra under de akustiska förutsättningarna i de rummen. MYC hade med sig akustikpaneler men givetvis går det inte att förutsäga innan hur ett rum beter sig och ska man dämpa bort basresonanser krävs det förstås mer riktade åtgärder. Jag vet inte vad som spelades när du lyssnade, men de 400+ okomprimerade filerna lät i mina öron riktigt bra med fin detaljrikedom och bra perspektiv. Visst hände det att folk ville prova Spotify på rejält hög volym och stod man då i hallen vid ingången så var det rejäla basresonanser där. I soffan var problemet mindre och jag hade personligen väntat mig mer problem i basområdet i ett så pass litet rum. Jag hörde kommentarer som "60'000 kr, de måste ju ha skrivit fel?" varefter vederbörade sa att de lika gärna kunde ha kostat det dubbla. En högtalarkonstruktör var mäkta imponerad över mellanregistret och sa att övergången mellan mellanregister och diskant var helt otroligt bra.


Jo visst är det så att rummet betyder väldigt mycket.

Själv bor jag i en hundra år gammal kåk med 2.80-3.00 meters takhöjd med brädväggar och torvisolering. Rummet var så att säga klart från början med en riktigt fin rak kurva utan ståendevågsproblem som ju annars uppkommer som mest vid den svenska standardtakhöjden 2.40.

Nu var jag inte där på mässan men att bygga upp en bra ljudbild i ett mässrum är alltid knepigt. Sen har vi det faktumet att det alltid springer omkring en massa biologiska dämpenheter (människor) i rummet som ovanpå detta hela tiden förändrar ljudbilden.

Så att gå in i ett rum och kategoriskt sabla ner ett par högtalare under de omständigheterna är väldigt nybörjaraktigt.
På en mässa lyssnar man först och främst på potentialen för att sen föreställa sig ljudbilden i en annan miljö.

Bortsett från det så var mannen som blev alldeles grön en av Svedalas större importörer av tung HiFi under 80-talet... :)

#927

Postad 29 april 2013 - 13:55

d00m
  • d00m
  • Veteran

  • 1 678 inlägg
  • 0

Jo visst är det så att rummet betyder väldigt mycket.

Själv bor jag i en hundra år gammal kåk med 2.80-3.00 meters takhöjd med brädväggar och torvisolering. Rummet var så att säga klart från början med en riktigt fin rak kurva utan ståendevågsproblem som ju annars uppkommer som mest vid den svenska standardtakhöjden 2.40.

Nu var jag inte där på mässan men att bygga upp en bra ljudbild i ett mässrum är alltid knepigt. Sen har vi det faktumet att det alltid springer omkring en massa biologiska dämpenheter (människor) i rummet som ovanpå detta hela tiden förändrar ljudbilden.

Så att gå in i ett rum och kategoriskt sabla ner ett par högtalare under de omständigheterna är väldigt nybörjaraktigt.
På en mässa lyssnar man först och främst på potentialen för att sen föreställa sig ljudbilden i en annan miljö.

Bortsett från det så var mannen som blev alldeles grön en av Svedalas större importörer av tung HiFi under 80-talet... :)


Låter som att du har bra förutsättningar med andra ord. :) Mitt vardagsrum som jag använde innan jag byggde ut huset med hifirum var förvisso hyffsat stort (40 kvm) men fungerade inte alls akustiskt sett och sällan har jag väl fått en sådan uppenbarelse som när jag spelade anläggningen första gången i det nya rummet när det stod klart för några år sedan.

Man måste givetvis ha en förståelse för akustiken när man lyssnar på mässor och ha det som utgångspunkt. När Highendmässan i Stockholm var på Sheraton (den har väl flyttat nu, jag missade den för första gången på många år just detta år) så var akustiken ingen höjdare, men likväl får man försöka bilda sig en uppfattning. I synnerhet baskapabla system sätter igång rumsresonanserna.

Han kanske är en blivande Swansägare han med? ;)

#928

Postad 29 april 2013 - 14:32

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

Alla har så klart rätt att tycka vad de vill men det där var ganska magstarkt med tanke på att jag själv tyckte de presterade riktigt bra under de akustiska förutsättningarna i de rummen. MYC hade med sig akustikpaneler men givetvis går det inte att förutsäga innan hur ett rum beter sig och ska man dämpa bort basresonanser krävs det förstås mer riktade åtgärder. Jag vet inte vad som spelades när du lyssnade, men de 400+ okomprimerade filerna lät i mina öron riktigt bra med fin detaljrikedom och bra perspektiv. Visst hände det att folk ville prova Spotify på rejält hög volym och stod man då i hallen vid ingången så var det rejäla basresonanser där. I soffan var problemet mindre och jag hade personligen väntat mig mer problem i basområdet i ett så pass litet rum.

Smaken är som baken, men som sagt ljudet som Swans presterade var långt ifrån det jag eftersträvar (dvs så ofärgad återgivning som möjligt). Då bortsåg jag ändå från basresonanser, eftersom jag vet hur svåra dom är att fixa, och försökte koncentrera mig på dom andra egenskaperna i ljudet. Jag har svårt att tänka mig någon miljö där jag skulle uppskatta ljudet från F2.2A. Men det finns många andra högtalare som jag inte heller tycker är prisvärda, så det är inget unikt för Swans.

#929

Postad 02 maj 2013 - 19:41

kalenen
  • kalenen
  • Forumräv

  • 555 inlägg
  • 0

Smaken är som baken, men som sagt ljudet som Swans presterade var långt ifrån det jag eftersträvar (dvs så ofärgad återgivning som möjligt). Då bortsåg jag ändå från basresonanser, eftersom jag vet hur svåra dom är att fixa, och försökte koncentrera mig på dom andra egenskaperna i ljudet. Jag har svårt att tänka mig någon miljö där jag skulle uppskatta ljudet från F2.2A. Men det finns många andra högtalare som jag inte heller tycker är prisvärda, så det är inget unikt för Swans.


För den som är intresserad så diskuteras ovan i denna tråd: https://www.minhembi...howtopic=309158 ;)

#930

Postad 18 maj 2013 - 21:30

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0
Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge sägs det.

Var ett tag beredd på att omvärdera det talesättet men till slut så dök den upp i alla fall, Swans H10 subbasen och jo det var gott, mycket gott! :)

Samma enormt fina finish som H5 högtalarna med 7 lager klarlack på ebenholts faner. Plus en liten svart fjärr i utfräst aluminium med tre guldknappar på. Bara en sån sak... Motordriven volym dessutom.

Ljudet ja... Det är helt klart att skall man köpa ett par Swans H5 så skall man nog ta en titt på H10 också då dessa tre matchar varandra perfekt i en harmonisk helhet.

Kan bara konstatera att det här är en riktigt bra Hi-Fi sub med mycket detaljerad distorsionsfri lågbas.
Delningsfrekvensen på 80Hz gör också att H5 blir ännu lite bättre ljudmässigt då den slipper att jobba i den lägsta frekvensen.

För den som vill ha High-End med små enheter på en begränsad yta är detta ett givet köp!

Redigerat av perri, 18 maj 2013 - 21:32.


#931

Postad 16 september 2013 - 02:52

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0
Så blev det visst dags för en ny rapport om Swans F2.2A då.
Orsaken är att jag råkade komma över en riktig tungviktare till 7.1 stärkare vid Emotivas augusti utförsäljning av Sherbourns hela lager.
Stärkaren jag köpte har det upplysande namnet SR-120 och kan väl betraktas som high-end i den översta skalan. 30 kilo tung med massor av ljudliga finesser som t.ex 11 bands equalizer på varje kanal och med variabelt högpassfilter efter högtalarkapacitet.
Mätmikrofon medföljde för automatisk kalibrering av avstånd, volym, fas, högpassfilter och rak kurva i rummet via equalizern.
Men hej vilken chock jag fick när det skära bruset gick igång vid kalibreringen av F2.2A. Dånet var av Cervin Vega klass och jag fick fly ut ur rummet med händerna för öronen. Snacka om ljudtryck!
Men när väl chocken och benmärgsvibrationerna hade lagt sig och jag kunde börja att lyssna på resultatet blev allt bara ett enda stort leende.
En sån perfekt harmonisk balans och välljud är det sällan jag hört tidigare från någon hemmabioanläggning. F2.2A levererade utsökt och Swans subben SUB10 var som förvandlad efter 11bands korrigeringen i 20-250hz området. Till och med den svagare länken i form av Swans C3 centern spottade upp sig ordenligt och likaså de fyra surroundarna från Infinity.
Rätt kul det här då det hela börjar påminna om tiden med mina gamla Goodmanshögtalare som bara blev bättre och bättre allt efter elektronikens utveckling. Verkar som om detta kanske också gäller Swans större högtalare.

Det är rätt få som har hört talas om Sherbourn av naturliga orsaker då detta var ett företag i USA som enbart byggde hemmabio åt rikingar under eget märke. Stärkarna fanns alltså inte ute på den öppna marknaden. Så när Emotiva köpte upp Sherbourn fick de problem med att sälja ut lagret. Min stärkare till exempel sänktes från 3000 till 2000 och sen till 800 för att sluta på 459 USD!
Fast det blev bättre än så. När jag beställde kom det strax upp ett meddelande om att den var slutsåld men en stund senare fick jag ett mail att jag kunde få ett exemplar från Sherbourns lager i Nederländerna. Dvs ingen tull och tusen kr mindre i frakt! Det uppskattade priset från första början skulle alltså ha varit här i Sverige c:a 30.000 kr medan mitt blev 4100 kr! Inte helt fel!! :rolleyes: :)
Om det skulle vara någon som är sugen så maila Emotiva och fråga om det ev. finns kvar något exemplar för försäljning här i Europa. Annars så finns det en 7.1 förförstärkare PT-7030 kvar som skall vara ännu bättre än min för 999 USD.
http://www.sherbourn...ections/theater
[email protected]

Redigerat av perri, 16 september 2013 - 03:31.


#932

Postad 30 september 2013 - 13:24

MYC AUDIO
  • MYC AUDIO
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0
Delar med oss av några bilder från hifimässan Sweetspot Jönköping.

Snart så ses vi på Sweetspot Stockholm, Clarion Hotel Sign, 26-27 oktober ;-)

Bifogad fil(er)


Redigerat av MYC AUDIO, 04 december 2013 - 21:09.


#933

Postad 29 oktober 2013 - 00:50

MYC AUDIO
  • MYC AUDIO
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0
Bifogar lite bilder från Sweetspot Stockholm, Clarion Hotel Sign. Vi hade dessvärre ingen finkamera med oss :)

Swans H5 med Nuforce BTR-100 blåtandsmottagare tillsammans med en padda och spotify blev ett mycket uppskattat system :)

Bifogad fil(er)



#934

Postad 21 januari 2014 - 15:17

MYC AUDIO
  • MYC AUDIO
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0

Bilder från Swans monter CES 2014


Nyheter finns finns både inom multimedia och hemmabio.

Nytt för i år är en uppdaterad variant av Swans M808 & M806 serie, de går under namnet M806A och M808A.
Aluminium domen får nu hjälp av en super diskant. Surrounder finns nu även att tillgå samt subwooder i samma läckra design. Till sommaren ska de första exemplaren nå Sverige.

F10 ackompanjeras nu av av center, surround och även sub. De har en stil för sig, passar den vågade och med stor plånbok :)

Diva har fått större sub att tillgå. 15" element med 1000w klass D.


På multimedia sidan har vi X-serien som nu finns ända till X-8, sen ser vi även en sub på modellprogrammet.

Den populära M-serien har fått tillökning av M230 och M240, kommer prismässigt ligga mellan toppmodellen M200MKIII och M100MKII

GT1000 är en ny modell som inkommer under andra kvartalet i år. Gamer inspirerat högtalarset med bra anslutningsmöjligheter, blåtand och även fjärr.

Bifogad fil(er)


Redigerat av MYC AUDIO, 21 januari 2014 - 16:38.


#935

Postad 21 januari 2014 - 19:28

Careface
  • Careface
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0
Lite nyfiken på hur man kommer undan kopieringslagarna när man så helt uppenbart tar någon annans konstruktion, trycker i lite skitelement (som inte legat på ritbordet i fem år) ändrar utseendet lite och vips kan man sälja high-end.

Den nya serien är ju en uppenbar billig kopia av Tannoy. Priset är dessutom så högt att om man måste fråga så har man inte råd....

Då köper man nog hellre Tannoy och slipper undan tiokronorselementen.

Någon som vågar gissa på vilken som låter bäst av ovanstående?

#936

Postad 21 januari 2014 - 22:15

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

Lite nyfiken på hur man kommer undan kopieringslagarna när man så helt uppenbart tar någon annans konstruktion, trycker i lite skitelement (som inte legat på ritbordet i fem år) ändrar utseendet lite och vips kan man sälja high-end.

Den nya serien är ju en uppenbar billig kopia av Tannoy. Priset är dessutom så högt att om man måste fråga så har man inte råd....

Då köper man nog hellre Tannoy och slipper undan tiokronorselementen.

Någon som vågar gissa på vilken som låter bäst av ovanstående?


Ditt inlägg är ju uppenbart lite trollaktigt, typ här vill bråkas. Okänt varför.
Så låt oss höja upp debattklimatet ovanför sandlådan.
Så därför får du gärna utveckla dina påståenden lite mer om vilka högtalare som är kopierade (gärna med bild) och vilka element som du anser vara i tiokronorsklassen.
Kan du inte det så är det nog bara att konstatera att den här dagen kanske inte var den bästa i ditt liv... :rolleyes:

Redigerat av perri, 21 januari 2014 - 22:15.


#937

Postad 21 januari 2014 - 23:23

MYC AUDIO
  • MYC AUDIO
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0

Lite nyfiken på hur man kommer undan kopieringslagarna när man så helt uppenbart tar någon annans konstruktion, trycker i lite skitelement (som inte legat på ritbordet i fem år) ändrar utseendet lite och vips kan man sälja high-end.

Den nya serien är ju en uppenbar billig kopia av Tannoy. Priset är dessutom så högt att om man måste fråga så har man inte råd....

Då köper man nog hellre Tannoy och slipper undan tiokronorselementen.

Någon som vågar gissa på vilken som låter bäst av ovanstående?


Ditt inlägg är riktigt tråkigt och ger inte någonting. Vad får du ut av detta? Kanske t.o.m. lejd av någon? :)

Vi vet att du tidigare haft Swans M3 hemma hos dig för test så nog vet du att Swans gör inga högalare med s.k. "skitelement". Att Swans Hivi vuxit så enormt som företag har inte med tur att göra.

Har faktiskt sökt på Tannoy som du skriver men hittar inget som är likt. Om du menar likt med att den är stor och så gott som fyrkantig, OK då är den lik :rolleyes:
Till design är den något helt annat och och visar ett väldigt skickligt hantverk. Sen är det en 4-vägs basreflex mot Tannoy som har ett koaxialelement, lite olika konstruktionsprinciper. Fasligt dyr är den inte med tanke på dess ljudkvalitet som sen är parat med en enorm detaljkvalitet, ett hantverk utöver det vanliga. De flesta har faktiskt råd med rätt prioriteringar, de är inte ouppnåeliga. Priset då.. 115 000:- för ett par F10.

Swans Hivi utvecklar sina egna element och de finjusteras till just den specifika högalaren som produceras. Man kan känna igen vissa element över modellserierna men de har oftast helt olika specifikationer även om utsidan kan se lika ut. Det är inte många tillverkare som har denna möjlighet och tillverkar allt från början till slut på en högtalare.
Utvecklingstid på en högtalare varierar beroende på modell, men på multimedia sidan har vi fått informationen att det tar drygt 12 mån att få fram en ny modell, från ritbordet till en färdig produkt. Det varierar så klart väldigt mycket beroende på vilken grund man står på och hur mycket ingenjörer som är tillsatt.

Har du förresten läst Hemmabio testet av F1.1A? De kallar en Swans högtalare för 119 000:- " EXTREMT PRISVÄRD"

Trevlig läsning!

Postad bild

#938

Postad 22 januari 2014 - 02:04

Careface
  • Careface
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0
Givetvis är allt som skrivs i svensk media rent nys. Det vet alla som varit med ett tag.

Vi börjar med X4. Behöver jag ens förklara att det är en kopia av Genelec?

2.3bht är en kopia på en konstruktion från Mcintosh.

D2.1SE+ är en kopia av totem där dom dessutom har en elementkonstruktion som jag vill minnas hålls under danskt patent?

Betald är jag då inte utan jag bara undrar lite hur dom kommer undan med att sälja kopior på europeisk marknad? Att dom gör sina element själva styrker min tes om prislappen på 10kr. Det är trots allt Kina vi pratar om. Ett mänskligt liv kostar mindre än 10kr där.

Redigerat av Careface, 22 januari 2014 - 14:04.


#939

Postad 22 januari 2014 - 03:38

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0
Inte mata trollet Rickard... :)
Det är ju rätt uppenbart när man läser mellan raderna i hans satsuppbyggnad att han inte mår speciellt bra.
Så fortsättningen kommer bara att föda mer ovederhäftigt tjafs utan substans då han av någon anledning kokar av oförlösta känslor.
Bara att bojkotta hans vidare inlägg och begrava dem i tystnad då nog de flesta trots allt ser att han för tillfället är ett tragiskt skämt.

#940

Postad 22 januari 2014 - 11:33

Careface
  • Careface
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0
Really?

Tycker frågorna är högst befogade och jag skulle gärna vilja ha svar på dom.
Att fjanta runt med dig Perri har jag inget behov av . Du har rätt till din åsikt men för mig betyder den ingenting.

I brist på vettiga svar så får man väl fastställa att det är okej att kopiera såväl element som hela konstruktioner och sälja.

#941

Postad 22 januari 2014 - 14:10

Careface
  • Careface
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0
Mcintosh
Postad bild
Genelec
Postad bild
Totem Model one b
Postad bild

Någon som fortfarande vill tjafsa eller ska vi få ett svar på frågorna tycker ni?

#942

Postad 22 januari 2014 - 15:16

MYC AUDIO
  • MYC AUDIO
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0

Mcintosh
Postad bild
Genelec
Postad bild
Totem Model one b
Postad bild

Någon som fortfarande vill tjafsa eller ska vi få ett svar på frågorna tycker ni?


Så för att Mcinstosh gjort en högtalare med principen linjekälla så har Swans Hivi kopierat... Nej, tyvärr, här är du ute och cyklar.

Nu finns det inget hos Totem högtalaren som är Totems egna element utan dessa används fritt av flera flera tillverkare. Seas diskant och Dynaudio baselement. Hivi`s element ser väldigt lika ut men mäter bättre.

Här nedan har du Totem Forest. Seas diskant och Hivi baselement.
Postad bild


Angående Genelec så ja, de är förbluffande lika X-serien. Helt klart så har de sneglat på designen och satt sin egen prägel.
Postad bild


Oavsett detta så går det inte att sticka under stolen att Swans Hivi gör fantastiska högtalare och element med väldigt hög kvalitet på finish och byggkvalitet.
Swans Hivi har mer än 300 ÅF/Distributörer världen över och 800+ egna butiker. Pengar och resurser finns, de kan ställa de riktigt stora mot väggen.

#943

Postad 23 januari 2014 - 00:34

Careface
  • Careface
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0
Ja du borde ju veta bäst av alla här inne hur framtiden ser ut för Swans. Nu när priserna är mer eller mindre exakt de samma som hos dom stora.

Lönsamheten i din verksamhet gentemot dom andra aktörerna på svenska marknaden borde ju vara en regelrätt måttstock och ett utmärkt medel att spå framtiden i. All lycka till dig.

Nej Mcintosh konstruktionen är kopierad, inte bara liknar. Att Hivi elementen mäter bättre än Dynaudios tror jag när jag ser en europeisk mätning av de båda.

Vad det gäller Totem så pratade jag aldrig om element. Utan just att konstruktionen har dom snott rakt av när Swans gjorde sin modell. Totem köpte element från Dynaudio på licens men inte nu längre.

Redigerat av Careface, 23 januari 2014 - 00:36.


#944

Postad 23 januari 2014 - 01:14

MYC AUDIO
  • MYC AUDIO
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0

Ja du borde ju veta bäst av alla här inne hur framtiden ser ut för Swans. Nu när priserna är mer eller mindre exakt de samma som hos dom stora.

Lönsamheten i din verksamhet gentemot dom andra aktörerna på svenska marknaden borde ju vara en regelrätt måttstock och ett utmärkt medel att spå framtiden i. All lycka till dig.

Nej Mcintosh konstruktionen är kopierad, inte bara liknar. Att Hivi elementen mäter bättre än Dynaudios tror jag när jag ser en europeisk mätning av de båda.

Vad det gäller Totem så pratade jag aldrig om element. Utan just att konstruktionen har dom snott rakt av när Swans gjorde sin modell. Totem köpte element från Dynaudio på licens men inte nu längre.


Du verkar har fått för dig att Swans skulle vara något som är billigare att köpa in än något annat. Du borde vara väl införstådd med att så gott som alla fabrikat tillverkar sina produkter i Kina. Kineserna har fått det bättre och lärt sig att ta betalt, det märks tydligt på branschen som får det svårare med mindre marginaler som följd, det är en pågående trend.

Ska man tjäna pengar så är hemelektronik helt fel bransch Careface, fråga vilken handlare som helst. Jag driver MYC AUDIO för jag har ett brinnande intresse för ämnet och vill gärna dela med mig av bra produkter och min erfarenhet.

#945

Postad 23 januari 2014 - 14:35

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0
Citat Careface: "Nej Mcintosh konstruktionen är kopierad, inte bara liknar".

Mata inte trollet sa jag visst... Men här skall nog svansviftaren få en inte alltför god tugga.

En högtalare typ linjekälla kan bara se ut på ett visst sätt annars vore det inte en linjekälla.
Infinity tog fram en sådan redan i början på 70-talet vid namn QLS. På 80-talet kom sen den legendariska IRSV. Efter det har det kommit ett och annat i samma stil från små tillverkare som, i motsats till Swans, försökt profilera sig som exklusiva genom att ta hutlöst med betalt.

Så kära troll... Fortsätt och gorma vet jag så kommer du så småningom att upptäcka något som vi andra redan har sett för länge sen, nämligen att dina byxor befinner sig i jämnhöjd med dina fotknölar.

#946

Postad 23 januari 2014 - 18:28

Careface
  • Careface
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0

Du verkar har fått för dig att Swans skulle vara något som är billigare att köpa in än något annat. Du borde vara väl införstådd med att så gott som alla fabrikat tillverkar sina produkter i Kina. Kineserna har fått det bättre och lärt sig att ta betalt, det märks tydligt på branschen som får det svårare med mindre marginaler som följd, det är en pågående trend.

Ska man tjäna pengar så är hemelektronik helt fel bransch Careface, fråga vilken handlare som helst. Jag driver MYC AUDIO för jag har ett brinnande intresse för ämnet och vill gärna dela med mig av bra produkter och min erfarenhet.


Jag önskade dig och ditt företagande all lycka. Är inte ute efter att jaga någon utan va genuint intresserad.
Sen att jag tycker andra tillverkare har en helt annan klass på elementen än hivi får ju stå för mig.





Citat Careface: "Nej Mcintosh konstruktionen är kopierad, inte bara liknar".

Mata inte trollet sa jag visst... Men här skall nog svansviftaren få en inte alltför god tugga.

En högtalare typ linjekälla kan bara se ut på ett visst sätt annars vore det inte en linjekälla.
Infinity tog fram en sådan redan i början på 70-talet vid namn QLS. På 80-talet kom sen den legendariska IRSV. Efter det har det kommit ett och annat i samma stil från små tillverkare som, i motsats till Swans, försökt profilera sig som exklusiva genom att ta hutlöst med betalt.

Så kära troll... Fortsätt och gorma vet jag så kommer du så småningom att upptäcka något som vi andra redan har sett för länge sen, nämligen att dina byxor befinner sig i jämnhöjd med dina fotknölar.


Jag börjar ledsna lite på dig helt ärligt.
Vi alla vet ju vad som händer när jyckar gläfser mot vovven med högre rang så sluta gläfsa.

http://en.wikipedia..../Harry_F._Olson

#947

Postad 23 januari 2014 - 19:43

MYC AUDIO
  • MYC AUDIO
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0

Jag önskade dig och ditt företagande all lycka. Är inte ute efter att jaga någon utan va genuint intresserad.
Sen att jag tycker andra tillverkare har en helt annan klass på elementen än hivi får ju stå för mig.


Ja, det får nog stå för dig. Vi har själv ehållit mycket beröm över Hivi`s element av erfarna konstruktörer och high end tillverkare använder element av just Hivi.

Börjar även jag ledsna, du spyr galla över något som du inte behärskar.

#948

Postad 23 januari 2014 - 20:51

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

Jag börjar ledsna lite på dig helt ärligt.
Vi alla vet ju vad som händer när jyckar gläfser mot vovven med högre rang så sluta gläfsa.


Ojdå, ett smärre utbrott av narcissism minsann... :rolleyes:
Verkar som om Fido varken fick ben eller kärlek som liten valp.

#949

Postad 23 januari 2014 - 20:55

MYC AUDIO
  • MYC AUDIO
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0
Nu kan vi snälla höja nivån och hålla oss till ämnet!

#950

Postad 23 januari 2014 - 20:59

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

Nu kan vi snälla höja nivån och hålla oss till ämnet!

Har du helt rätt i men när målet står vidöppet blir det ju lite frestande alltså. :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.