Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony VPL-HS2 vs Garbo Matchline

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 12 december 2002 - 16:06

gyllis
  • gyllis
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Jag var inne på CinemaConcept idag och jämförde projarna ganska länge. Vi trimmade projarnas bild för att få dem så lika och bra som möjligt. Sedan jämförde jag genom att titta på LOTR och växla genom att hålla en lapp för den enas lins. Samma duk, samma dukavstånd, lika stor bild.

Jag trodde jag skulle kunna bestämma mig idag men det kan jag inte [:)]
De kostar ungefär lika mycket (lite beroende på var man köper dem).

Här är vad jag tycker/har kommit fram till:

Garbo Matchline
- Något blaskigare bild
+ Naturligare bild/färger
+ Mjukare bild
+ Något tystare fläkt
+ Scart-RGBS
+ 6000 timmar på lampan
+ Pronto Neo fjärr
- Sämre IR-öga placering (för upp och ner placering i hylla)
- Släpper ut ljus åt sidorna (gör mer beroende på placering)

Sony HS2
+ Bättre svärta (lite lila)
- Sämre/onaturligare färger
+ Mer dynamik
+ Något skarpare
+ Bättre fot för bordsplacering
+ Sideshot (om man måste)
+ Snyggare
- färre timmar på lampan
- PJ-multikontakt

Svårt att välja! Vilken av dessa man än väljer blir man nog nöjd tror jag. Beror mest på tycke och smak för vilken bild man föredrar.

#2

Postad 12 december 2002 - 16:31

Unregistered3e8a25cd
  • Unregistered3e8a25cd
  • Beroende

  • 1 114 inlägg
  • 0
Intressant info, visste inte ens att HS-2 släppts ännu...

#3

Postad 12 december 2002 - 16:33

gyllis
  • gyllis
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Glömde: det finns ingående tester av båda projjarna på www.bigscreen.se

#4

Postad 12 december 2002 - 16:45

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Jag förstår verkligen att du inte kunde bestäma dig om det var så här du upplevde dessa projjar. [:D]

Ska du ta bättre svärta istället för naturliga färger... eller kanske mer timmar på lampan och Pronto fjärr istället för "mer dynamik"... eller kanske en tystare fläkt istället för sideshot... ja du har inte gjort det lätt för dig.

Mitt råd är att verkligen försöka klura ut vad som är viktigt för DIG, t.e.x så här.

Kommer jag nånsin att använda "sideshot" ?
Hur mycket använder jag projektorn och hur länge kommer jag ha den... är 6000 timmar nödvändigt eller klarar jag mig flera år på 2-3000 timmar ?
Hur gärna vill jag ha en Pronto fjärr ?
Vilken prioritet har jag vad gäller bildkvalitet :
Skärpa ?
Svärta ?
Färger ?

Lycka till!
Mattias.

#5

Postad 12 december 2002 - 16:49

Unregistered707ea961
  • Unregistered707ea961
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Med det du skriver tycker jag det verkar solklart med philips:en...

Mvh

#6

Postad 12 december 2002 - 18:34

gyllis
  • gyllis
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
navone: Varför tycker du det?

Jag lutar nog mer åt Sonyn. Som mattiask skrev så får man välja ut vad som är viktigast för en själv. För mig är det:
Garbon hade "trevligare" bild men lite för blaskig för mig. Jag gillade Sonyns svärta, skärpa och dynamic.
Jag skall ha den på soffbordet (tyvärr) och då är Sonyns fot och "icke-ljusläckage" bra.
Pronton är jag inte intresserad av.
2000 timmar på lampan räcker till två timmar om dagen i tre år.
Det var inte stor skillnad i ljud.

#7

Postad 12 december 2002 - 18:47

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Jag har bestämt mig för att köpa Sonyn.

#8

Postad 12 december 2002 - 18:52

Unregistered1932f3ed
  • Unregistered1932f3ed
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0
Själv tycker jag att Sanyo Z1 slår båda dessa när det gäller bild och pris!!! [:D]

Sedan att den låter lite får man ju ta, dessutom så låter inte fläkten så mycket nu när den nya firmwaren har kommit.

#9

Postad 12 december 2002 - 18:54

Unregistered09455cc1
  • Unregistered09455cc1
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Det där med lamptid är som mattiask påpekar är av underordnad betydelse.
Om du köper projektor som har 2000tim så är det ingen ide att köpa ny lampa då den är slut för då har det kommit en projektor som är så mycket bättre än den du har.
Om man köper en med 6000tim så har hunnit bytt innan lampan är slut.

#10

Postad 12 december 2002 - 18:59

cozzer
  • cozzer
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0
gyllis,

Har du sett både Garbo och Garbo Matchline ?
Om så är fallet undrar jag hur du upplever skillnaderna dem emellan. Tekniskt data som skiljer kan du utelämna, jag är bara nyfiken på vad du upplever i dina ögon bildmässigt för några skillnader ?


/Cozzer

#11

Postad 12 december 2002 - 18:59

gyllis
  • gyllis
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Sanyo Z1 tycker jag har märkbart sämre bild än både Sony VPL-HS2 och Garbon. Det "kryper" i bilden. Den har dåliga interlacingchip och kräver HTPC eller progressiv signal (anser jag). Lite som Panasonic PT AE-100.

Jag tittade återigen på Z1 idag för att bekräfta att den inte är aktuell för mig.

#12

Postad 12 december 2002 - 19:03

gyllis
  • gyllis
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Ja jag har jämfört Garbon och Garbo Matchline på samma ställe två gånger. Även pillat på inställningarna. Matade från samma källa, på samma duk, samma avstånd.

Jag tycker Matchlinen är ett bättre köp än standard Garbon. Helt klart värt mellanskillnaden när man ändå köper en såpass dyr sak.

Mer tryck i bilden (men inte lika mycket som HS1) och mer skärpa än Garbo.

#13

Postad 12 december 2002 - 19:06

cozzer
  • cozzer
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0
-Tack för snabbt svar ![:D]

Tryck i bilden var ju något som jag själv önskade lite när jag tittade på standard Garbon.



/Cozzer

#14

Postad 12 december 2002 - 19:18

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
gyllis:

Vad körde ni för PJ Multikabel när ni provade HS-2? Finns det olika och hur ser dom ut? Hur kopplar jag in datorn?

#15

Postad 12 december 2002 - 22:23

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
gyllis: Låter som att du har bestämmt dig för HS2:an... eller ?

Mattias.

#16

Postad 12 december 2002 - 23:03

gyllis
  • gyllis
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Drem: vi hade ingen multikabel alls utan S-video rakt in i HS2. Trots det blev det bra bild. Det borde inte bli sämre med komponent ;-)

Jag vet tyvärr inte hur multikabeln ser ut till HS2 eller hur man kopplar in datorn.

Garbon provade vi med S-video också först och då var HS2 bättre. Sedan körde vi Garbon med komponent (interlaced) och då blev det jämnare. Det var det jag skrev om i först inlägget (HS2 S-video, Garbo komponent).

mattiask: Ja just nu lutar det åt det. Hade jag haft råd skulle jag köpt en HS10 som du ;-)

Ett stort tack till CinemaConcept förresten!! Mycket hjälpsamma och kunniga, Jimmy och Jonathan.

#17

Postad 12 december 2002 - 23:17

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Härligt gyllis, då återstår det bara att se om jag får en HS-2 kamrat eller inte här på forumet [;)][:)]

OM du ska köpa den, vart och för hur mycket köper du den? Jag var ju på vippen att köpa Z1 genom Sven på Intervideo i Tyskland, men ändrade ju till HS-2 och tyvärr kunde han inte ge ett lika bra pris på den, men ca 22000kr är ändå ca 6000kr billigare än sverigepris, och han kollar projektorn NOGA innan han skickar iväg den, vilket känns som en extra trygghet när man beställer från honom. (Jag skickade min beställning igår och han har tyvärr inte svarat ännu men jag kommer att brista ut i extas när jag får min orderbekräftelse) [:D] Någon stackare i Finland fick ju hem en Z1 från BigScreen.de med en död pixel och det avskräckte lite från att beställa från dem. Med tanke på hur många projjar dom skickar iväg varje dag, undrar om dom verkligen hinner kolla alla för döda pixlar och andra fel?

#18

Postad 12 december 2002 - 23:49

gyllis
  • gyllis
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Jag bestämmer mig nog nästa vecka. Blir det en proj innan jul så blir det nog HS2.

Det gäller även att övertala resten av familjen [:)]

Cinemaconcept tar 25' för den.

#19

Postad 13 december 2002 - 17:28

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Nu har Sven svarat, projjen skickas väl på måndag antar jag. Nu är det en euforisk känsla som infunnit sig [:)]

#20

Postad 13 december 2002 - 18:41

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Drem: Jag förstår hur det känns. Men om du tycker det är en euforisk känsla att få orderbekräftelsen så vänta bara tills projjen knackar på din dörr... min gjorde det idag, det går inte ens att beskriva hur kul det känns!! [:)]

Ska inte smutsa ner den här tråden mer om det.. skriver i "min" tråd vidare om min nya leksak!

#21

Postad 13 december 2002 - 18:56

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Härligt mattiask! Grattis till nya projjen! Hur länge fick du vänta, jag kommer att sitta här och vrida mig tills den kommer känns det som hehe.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.