Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony VPL-AW10 & AW15

158 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony VPL-AW10 (Projektorer) 1 6,5 (1) Inga priser
Sony VPL-AW15 (Projektorer) 1 8,62 (15) Inga priser
1 relaterade trådar

#51

Postad 15 augusti 2007 - 09:02

kleinis
  • kleinis
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0

Hur ofta måste man göra rent den?

Jag står mellan denna och TW700! Hjälp någon!!

Jag kollar !endast! på Blu-Ray / HD DVD filmer... Och jag har nästan alltid mörklagt...

Jag vet att sony har 0-döda pixlar garanti... Hur är det me TW700?

Ska man vara orolig för att få en död pixel ifall man går på tw700?

<{POST_SNAPBACK}>


Mitt tips är att slå till på aw15. Enligt specifikationer lär det bli mjukare panorereing på HD-material med Sonys (har dock inte sett någon jämförelse själv).

Och döda pixlar garanti är ju tryggt, men det kan du å andra sidan få oavsett vilken projektor du köper om du handlar på hemmabiobutiken.se.

Det är mindre tryck i bilden på aw15, men jag anser bilden mer behaglig än Epsons. Var dock längesedan jag såg dem sida vid sida, ska in på The Rock (lund) i slutet av denna veckan tänkte jag...

#52

Postad 22 augusti 2007 - 19:20

Unregisteredf721f19d
  • Unregisteredf721f19d
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Nu orkade jag inte hålla på och vela längre utan beställde precis AW15 från hembiobutiken.se.
Ska bli intressant att se vad den går för. ;)

#53

Postad 23 augusti 2007 - 00:00

Unregistered45b84d38
  • Unregistered45b84d38
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
någon som vet vad lampan kostar?

har en polare som köpte en aw15 men han kollade inte ens upp vad en lampa kostar... o.O

"den smällen får jag ta när det kommer"

#54

Postad 25 augusti 2007 - 07:03

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 947 inlägg
  • 0
Vad är Len shift? Såg att 10an inte hade det... mär det nödvändigt att ha det eller? vad jag förstår har det väl att justera bilden på nåt sett? :)

#55

Postad 25 augusti 2007 - 09:21

Anders27
  • Anders27
  • Användare

  • 180 inlägg
  • 0
Du kan flytta runt bilden både åt sidan och upp och ner.

Vad är Len shift? Såg att 10an inte hade det... mär det nödvändigt att ha det eller? vad jag förstår har det väl att justera bilden på nåt sett?  :)

<{POST_SNAPBACK}>



#56

Postad 25 augusti 2007 - 21:24

Unregisteredc3b9e8ac
  • Unregisteredc3b9e8ac
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Är sugen på AW15, men har suktat länge på Epson TW700.

Så, någon erfaren som kan förklara fördelar och nackdelar gentemot varandra? Vilken är bäst att köpa tro?

Själv bor jag i lägenhet och tänkt ha projjen i vardagsrummet. Kan väl mörka ner sådär, funderar på att köpa mörkläggningsrullgardiner (längsta ordet jag skrivit på ett tag :) ), så det borde bli tillräcklig mörkt ändå för sommarkvällarna. Har en PS3:a som jag kommer att titta på film och spela från. Samt har jag också en dator som jag också kommer att spela spel och titta på film från.

Redigerat av Vantskruv, 25 augusti 2007 - 21:24.


#57

Postad 25 augusti 2007 - 22:13

kleinis
  • kleinis
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0

Är sugen på AW15, men har suktat länge på Epson TW700.

Så, någon erfaren som kan förklara fördelar och nackdelar gentemot varandra? Vilken är bäst att köpa tro?

Själv bor jag i lägenhet och tänkt ha projjen i vardagsrummet. Kan väl mörka ner sådär, funderar på att köpa mörkläggningsrullgardiner (längsta ordet jag skrivit på ett tag :) ), så det borde bli tillräcklig mörkt ändå för sommarkvällarna. Har en PS3:a som jag kommer att titta på film och spela från. Samt har jag också en dator som jag också kommer att spela spel och titta på film från.

<{POST_SNAPBACK}>


Mitt tips blir AW15... mitt val står mellan dessa båda också. HD-upplösta filmer lär bli bättre på AW15 (mer om det tidigare i tråden, vill jag minnas) och jag tycker att bilden är betydligt mer behaglig över lag på AW15, mkt lugnare och med bättre färger och svärta. Epsons var i mina ögon alldeles förwow-upplevelseaktigt (i neg bemärkelse). Starka färger och starkt ljus, som om bilden darrade. AW 15 är mer lugn och stabil... inte lika mkt "wow", men det kan man ABSOLUT leva med.

Jag kommer med största sannolikhet själv köpa en AW15 i oktober/november. Ska dock in på en sista kik på The Rock i Lund innan köp.

#58

Postad 28 augusti 2007 - 09:48

Klaso
  • Klaso
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Hello.

Hmm... nu har jag nog blivit "övertalat" :) att investera i en Sony(VPL-AW15) i stället för en Epson(EMP-TW700). Skall ha min i källaren så totalmörkläggning är inget bekymmer, och då känns denna helt rätt. Hoppas ni fortsätter skriva in era synpunkter och tack för alla kloka ord som ni har delat med er av!!

Mvh

Klas O

#59

Postad 28 augusti 2007 - 10:15

Unregisteredc3b9e8ac
  • Unregisteredc3b9e8ac
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Tror nog det blir en Panna (AX100E) för min del. Ska ju ha min proj i vardagsrummet och jag är rädd för att Sony:s proj ska vara för ljussvag.

#60

Postad 28 augusti 2007 - 12:29

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 947 inlägg
  • 0

Tror nog det blir en Panna (AX100E) för min del. Ska ju ha min proj i vardagsrummet och jag är rädd för att Sony:s proj ska vara för ljussvag.

<{POST_SNAPBACK}>



För mig med... har rätt mycket ströljus i vardagsrummet... beställde från voxon.se Men tar en vecka, kanske , KANSKE får den på fredagen, för dom hade ingen hemma... bra pris dock! 10 papp! :)

#61

Postad 28 augusti 2007 - 21:34

Unregisteredc3b9e8ac
  • Unregisteredc3b9e8ac
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Beställde pannan för 5 minuter sedan från Dustin. Såg att dom hade den i lager. :D Så jag hoppas också att jag får den på fredag. Nu är det dags att köpa en hylla för projjen och lite kablar. Duk får jag ta sen dock.

#62

Postad 30 augusti 2007 - 20:07

Unregistered4a2e7abb
  • Unregistered4a2e7abb
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Är det ingen som har något mer att säga om Sony-projektorerna? Är dom tysta, och märks det i praktiken att bilden flyter mindre ryckigt? Är den ljusstark nog? Funkar lens-shift bra även med lite större förskjutning? Hur mycket mer låter den i takmonterat läge, upp-och-ned?
Jag kan mörklägga ganska bra och vill hemskt gärna att fläktarna inte brusar och visslar, och behöver lens-shift men inga regnbågar, är det en sådan Sony man ska ha då, eller?

#63

Postad 30 augusti 2007 - 21:19

Unregistered9c603b2b
  • Unregistered9c603b2b
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Är det ingen som har något mer att säga om Sony-projektorerna? Är dom tysta, och märks det i praktiken att bilden flyter mindre ryckigt? Är den ljusstark nog? Funkar lens-shift bra även med lite större förskjutning? Hur mycket mer låter den i takmonterat läge, upp-och-ned?
Jag kan mörklägga ganska bra och vill hemskt gärna att fläktarna inte brusar och visslar, och behöver lens-shift men inga regnbågar, är det en sådan Sony man ska ha då, eller?

<{POST_SNAPBACK}>


Några regnbågar lär du inte se då det är en LCD projje :)

#64

Postad 30 augusti 2007 - 21:32

Unregistered4a2e7abb
  • Unregistered4a2e7abb
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0

Är det ingen som har något mer att säga om Sony-projektorerna? Är dom tysta, och märks det i praktiken att bilden flyter mindre ryckigt? Är den ljusstark nog? Funkar lens-shift bra även med lite större förskjutning? Hur mycket mer låter den i takmonterat läge, upp-och-ned?
Jag kan mörklägga ganska bra och vill hemskt gärna att fläktarna inte brusar och visslar, och behöver lens-shift men inga regnbågar, är det en sådan Sony man ska ha då, eller?

<{POST_SNAPBACK}>


Några regnbågar lär du inte se då det är en LCD projje :)

<{POST_SNAPBACK}>

Att jag nämnde regnbågarna var för att ingen skulle rekommendera en DLP-projektor i stället, bara för att "dom har sååå mycket bättre bild"!

Redigerat av Unregistered4a2e7abb, 31 augusti 2007 - 07:26.


#65

Postad 31 augusti 2007 - 10:01

CChild
  • CChild
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Jag är nyfiken hur denna klarar sig i ett "vanligt" vardagsrum.

Jag ska köpa en ny Proj och väljer mellan Sony AW15 och Panasonic AX-100.

Jag är nog lite mer sugen på Sonyn för den är "nyare" och tystare.. Men den stora frågan är om den överlever i ett ljust rum.

Försökte kolla på SonyCenter men dom hade ingen uppe till demo tyvärr

#66

Postad 31 augusti 2007 - 10:27

kleinis
  • kleinis
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0
I den enda recension som finns uppe ställer sig recensenten mkt skeptisk till att det skulle fungera i ett upplyst rum... Panasonics är nog ett bättre val i ett sådant ljus. Skulle jag gissa utan att ha sett Sonys i upplyst.

Jag ska dock in och titta på AW15 på The Rock på tisdag eller onsdag nästa vecka. Jag kan återkomma efter det...

#67

Postad 31 augusti 2007 - 12:15

on_the_edge
  • on_the_edge
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
har min AW-15 i vardagsrummet (ett stort rum på 60 kvm) med 3 fönster i ena änden på rummet och 4 fönster där duken sitter. Traditionella persienner på bägge sidorna. Funkar hur bra som helst förutom om det är riktigt starkt solsken, men då tror jag även att de andra, typ Epson och Panasonic också får problem...dessutom kör jag projjen i Eco-läge hela tiden...

Den är grymt tyst (monterat i taket upp-och-ner med ett SMS-fäste)

Var nog en av de första som köpte den och kan bara rekommendera den! Shift-lensen funkar utmärkt, även om jag inte behöver nyttja den speciellt mycket för att justera. :)

#68

Postad 05 september 2007 - 13:53

kleinis
  • kleinis
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0
Jag var inne på The Rock i Lund idag och tittade på AW15.

Var tidigare inne på att köpa en Sony HS60, men nu får det nog blir en AW15 eftersom HS60 är svår att få tag i.

AW15:s bild var något mer tryck i än vad det är i HS60. Tyvärr ger det något sämre svärta, om än fortfarande bra för att vara LCD, medan färger blir något starkare. Bilden är fortfarande mer behaglig att titta på än Espons TW700, som jag tycker är för stark och nästan darrar. AW15:s bild är mer dämpad.

Tyvärr förekommer det ganska mycket vertical banding, åtminstone på det demoex som The Rock använder. Syns endast i riktigt ljusa partier. Vertical banding är troligtvis projektorns stora svaghet, då detta syns tydligare än på exempelvis Epsons.

Jag kommer slå till på en AW15 i oktober/november, om det inte händer något drastiskt på marknaden.

#69

Postad 05 september 2007 - 19:03

Jemej
  • Jemej
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Hej,

Funderar oxå på att investera i en AW15 och vi åker till USA om en månad så det blir nog till att köpa en där, priset är det ju inget fel på direkt: :(


http://cgi.ebay.com/...1QQcmdZViewItem

#70

Postad 05 september 2007 - 19:44

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Länken, den är det däremot fel på :(

#71

Postad 05 september 2007 - 20:14

Jemej
  • Jemej
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Aj då,

Bättre nu?

http://search.ebay.c...aw15&category0=

Mvh Jimmy

#72

Postad 18 september 2007 - 13:18

Fredag
  • Fredag
  • Forumräv

  • 954 inlägg
  • 0
Nån ägare till denna som vill ge lite synpunkter?

Hade tänkt måla svart och ha denna som "mellanprojje" tills jag har råd med nån av storebröderna.

#73

Postad 23 september 2007 - 09:13

Svensson199
  • Svensson199
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Äntligen har jag slagit till på en ny projektor.
Det blev en VPL-AW15.
Mitt första intryck av den här projjen, är bara gott.
Bilden är kanon.
FRAMFÖRALLT är den tyst som en mus. Bara det är argument nog för att köpa den!

#74

Postad 03 oktober 2007 - 01:28

Crow
  • Crow
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
äntligen är det en bra internetaffär i tyskland som har denna till ett bra pris... har varit bara skitaffärer innan men 9100 från en bra affär låter gott gott tycker jag ;)

Vill vara säker bara... denna projektor har ingen offset eller? dvs den skjuter bilden rakt fram så att linsen e då i mitten av duken (när man inte använder lensshit alltså)

edit.. kom på en till sak... om man beställer denna från usa hur e det med ström o så... e det som en dator och kan ta emot båda EU och USA ström... nån som vet?

Redigerat av Crow, 03 oktober 2007 - 01:31.


#75

Postad 03 oktober 2007 - 07:33

Crow
  • Crow
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
En till sak.... nån som vet hur denna funkar med en dator, dvi -> HDMI ... blir det bra så? klarar den av pixelmapping o allt det goda man vill ha?

#76

Postad 03 oktober 2007 - 17:55

Morfius
  • Morfius
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Hej!

Jag ska o titta på AW15 imorgon och skulle vilja ha lite mer info om hur folk här på forumet upplever den, hur den står sig mot andra i samma prisklass osv?

Det verkar inte som så många har köpt den här projektorn, den kanske inte är så bra. Den verkar ju inte så poppulär om man tänker på hur lite som skrivits om den här i forumet och att det inte verkar finnas några svenska riktiga test av den...

Så alla som har något att säga om denna projektor får gärna skriva en rad eller om hur dom upplever den...

Mvh Morfius....

#77

Postad 06 oktober 2007 - 15:52

Lusen
  • Lusen
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Hej Crow.

Aw-15 skjuter bilden rakt ut.

#78

Postad 18 oktober 2007 - 09:43

Pr0wler
  • Pr0wler
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0
Jag skall snart köpa en Sony AW15 och håller just nu på med mitt biorum. Så jag skulle vilja veta hur långt det är mellan centrum på linsen och centrum av upphängningen så att jag sätter upp förstärkningen i taket på rätt ställe. Är det någon som skulle kunna mäta upp detta mått hade det varit kanon?

Vilken butik är det förresten som Crow snackar om ovan?

Tack på förhand!
/Jonas

Edit: Hittade i manualen på nätet att det är 51 mm mellan linsmitt och upphängningsmitt (i sidled).

Redigerat av Pr0wler, 18 oktober 2007 - 13:19.


#79

Postad 19 oktober 2007 - 14:19

Pr0wler
  • Pr0wler
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0
Har precis lagt en beställning på en Sony AW15. Såg av en slump att PixMania hade en rabattkod på 2000 kr. Vet ej om den gäller andra produkter också eller hur länge den gäller, men den är i alla fall:
Sonse2000
Dessutom så har de ett rabattkort (VIPIX) som kostar 170 kr eller nåt, men med det får man 7% om produkten kostar över 10000 kr så det blir ju 700 kr till i rabatt! Så från den dyrast indexerade affären fick jag det bästa priset (som jag sett i Sverige). 10114 kr inkl frakt! Ibland lönar det sig att googla lite. :)

pixmania

#80

Postad 19 oktober 2007 - 14:32

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Har precis lagt en beställning på en Sony AW15. Såg av en slump att PixMania hade en rabattkod på 2000 kr. Vet ej om den gäller andra produkter också eller hur länge den gäller, men den är i alla fall:
Sonse2000
Dessutom så har de ett rabattkort (VIPIX) som kostar 170 kr eller nåt, men med det får man 7% om produkten kostar över 10000 kr så det blir ju 700 kr till i rabatt! Så från den dyrast indexerade affären fick jag det bästa priset (som jag sett i Sverige). 10114 kr inkl frakt! Ibland lönar det sig att googla lite.  :)

pixmania

<{POST_SNAPBACK}>

Pixmania är ett Franskt företag?

#81

Postad 19 oktober 2007 - 14:53

Pr0wler
  • Pr0wler
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0
Det stämmer, men de har en svensk variant av hemsidan så den är indexerad under svenska butiker här på prisjakt!

#82

Postad 19 oktober 2007 - 21:15

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

  • 721 inlägg
  • 0
Pixmania har varit en mardröm för några polare dock. Blir det problem så kan det bli jobbigt. (Pentax digitalkamera och Sony DVD recorder var det då)

#83

Postad 21 oktober 2007 - 19:51

insaniac
  • insaniac
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
hej funderar på att köpa en sony aw10
någon som har en sån?
ligger under 8k på nätet nu är den värd pengarna?

kan man montera den i taket?
är helt grön när det gäller projjar men är sugen på att skaffa en.
hoppas på svar
/insaniac

#84

Postad 22 oktober 2007 - 11:36

Pr0wler
  • Pr0wler
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

hej funderar på att köpa en sony aw10
någon som har en sån?
ligger under 8k på nätet nu är den värd pengarna?

kan man montera den i taket?
är helt grön när det gäller projjar men är sugen på att skaffa en.
hoppas på svar
/insaniac

<{POST_SNAPBACK}>


Ja den går att montera i taket. Tänk på att den inte har lensshift bara. Vilket betyder att du skall montera den så nära centrum av bilden som möjligt om jag fattat det rätt. Bilden går ju att justeras även utan lensshift, men då med kvalitetsförlust.

#85

Postad 23 oktober 2007 - 09:37

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0
Hur är det egentligen med ANSI värdet på dessa? Enligt prisjakt (och vissa nätbutiker) ligger det på 1100 ANSI Lumens, men enligt sony.se så är värdet 1300 ANSI Lumens.

Nån som vet?

//P

Edit: Pr0wler...har du fått din projje från pixmania ännu?

Redigerat av peppelito, 23 oktober 2007 - 09:39.


#86

Postad 23 oktober 2007 - 11:30

Unregistered707aa2d4
  • Unregistered707aa2d4
  • Användare

  • 133 inlägg
  • 0
ooooh, haft min AW15 liggandes i en månad nu. Håller på att bygga nere i källaren, snacka om att man är sugen på att kolla på film nu då.

#87

Postad 23 oktober 2007 - 12:20

dave19
  • dave19
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0

Hur är det egentligen med ANSI värdet på dessa? Enligt prisjakt (och vissa nätbutiker) ligger det på 1100 ANSI Lumens, men enligt sony.se så är värdet 1300 ANSI Lumens.

Nån som vet?

//P

Edit: Pr0wler...har du fått din projje från pixmania ännu?

<{POST_SNAPBACK}>



Ljusvärdet i specen säger i regel ingenting utan är marknadsföringssiffror. Enda sättet att veta hur ljusstark en projektor är är att kolla recensioner där dom har mätt upp ljusstyrkan. Kan säga direkt att du kommer inte få i närheten av varken 1100 eller 1300 ANSI-lumen.


Mvh David

#88

Postad 23 oktober 2007 - 12:20

dangra
  • dangra
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0
Dunder: lägg upp lite byggbilder från din källare, vill se... :)

#89

Postad 23 oktober 2007 - 13:29

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

Hur är det egentligen med ANSI värdet på dessa? Enligt prisjakt (och vissa nätbutiker) ligger det på 1100 ANSI Lumens, men enligt sony.se så är värdet 1300 ANSI Lumens.

Nån som vet?

//P

Edit: Pr0wler...har du fått din projje från pixmania ännu?

<{POST_SNAPBACK}>



Ljusvärdet i specen säger i regel ingenting utan är marknadsföringssiffror. Enda sättet att veta hur ljusstark en projektor är är att kolla recensioner där dom har mätt upp ljusstyrkan. Kan säga direkt att du kommer inte få i närheten av varken 1100 eller 1300 ANSI-lumen.


Mvh David


<{POST_SNAPBACK}>


Jag köper absolut att det förhåller sig med dessa siffror som med kontrastsiffrorna på LCD och Plasma...dvs marknadsföring, men inte desto mindre är det ju intressant att infon som står på sony.se skiljer sig från den som finns på prisjakt.nu och exempelvis hemmabiobutiken.se!

//P

#90

Postad 23 oktober 2007 - 13:55

Unregistered707aa2d4
  • Unregistered707aa2d4
  • Användare

  • 133 inlägg
  • 0

Dunder: lägg upp lite byggbilder från din källare, vill se...  :)

<{POST_SNAPBACK}>


Mmmm, har tagit några bilder, får se om det blev något av dem. Har en kass kamera. ;)

#91

Postad 25 oktober 2007 - 08:32

Pr0wler
  • Pr0wler
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Hur är det egentligen med ANSI värdet på dessa? Enligt prisjakt (och vissa nätbutiker) ligger det på 1100 ANSI Lumens, men enligt sony.se så är värdet 1300 ANSI Lumens.

Nån som vet?

//P

Edit: Pr0wler...har du fått din projje från pixmania ännu?

<{POST_SNAPBACK}>


Ja igår kom den. :( Riktigt snabb leverans. Jag beställde i fredags eftermiddag och fick den på onsdagen efter! Antingen hade jag tur eller så har Pixmania skärpt sig efter alla klagomål.

#92

Postad 02 november 2007 - 00:03

McGee
  • McGee
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Tjo!

Måste skriva en rad här eftersom det inte verkar vara så många som slagit till på en AW15 ännu.

Har haft min i 2 veckor och skjuter på väggen änsålänge då jag inte bestämt mig för någon duk ännu. Har dock mycket bra förutsättningar då jag har en ljusgrå helt neutral tapet.
Jag har inte jättestor erfarenhet av projektorer, men av dom 720p jag hittils sett så är den överlägsen.
Bilden är Mycket bra, ok svärta och grym kontrast(misstänker att det har med tapetens färg att göra). Dock känns den lite ljussvag när det är fullt dagsljus ute eftersom jag inte har någon speciell mörkläggning, men är det inte mörkt nog ute så sitter jag nog inte heller och leker med projektorn.
Den skalar vackert ner 1080p om jag skickar det till den men föredrar att köra native 720p från min dator. HD filmer och annat godis fungerar utmärkt även om man får justera ljustemp mellan vissa filmer. Har även testat lite spel som Crysis demot och Bioshock på den och det är nästan överväldigande speciellt i Crysis då man springer runt i den mer eller mindre "fully interactable enviroment". I bilspel så ställer jag mig bara frågan kan det bli så mycket bättre?

Just nu väntar jag bara på en Pioneer BDC-202. Och ska bestämma mig för en ramspänd duk av något slag. Så får jag väl återkomma med en lite update.

So long.

//Sune

#93

Postad 02 november 2007 - 18:28

flöjt
  • flöjt
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Lustigt. Här har man suttit i en månad och varit sugen som fan på att skaffa projektor. Sägas bör att jag har noll koll på sånt här, egentligen.
Men iaf.. Så för ett tag sedan snubblade jag över Sony VPL-AW10 & AW15 på en sida. Hittade de pga en ren slump men efter det så har de etsat sig fast i minnet.
Sen nu så hittar jag en tråd om de här som får mig att verkligen vilja ha en ;)

Men frågorna är följande (förbered er på ett par n00b-frågor). Jag är dumsnål och vill ha 10an, den billiga av de.
Jag har förstått att man inte kan justera bilden i sidled och höjdled med den, man måste göra det manuellt. Right?

Vad kan då göra att min bild blir sämre än vad den blir med 15 varianten. Borde jag inte kunna fixa bilden bra en gång, jag sätter ju fast projjen i taket och så sitter den där för alltid och bilden borde vara ok. Eller?

Måste man justera om bilden för varje film/spel man vill visa? :S

Redigerat av flöjt, 02 november 2007 - 18:28.


#94

Postad 02 november 2007 - 18:48

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

Lustigt. Här har man suttit i en månad och varit sugen som fan på att skaffa projektor. Sägas bör att jag har noll koll på sånt här, egentligen.
Men iaf.. Så för ett tag sedan snubblade jag över Sony VPL-AW10 & AW15 på en sida. Hittade de pga en ren slump men efter det så har de etsat sig fast i minnet.
Sen nu så hittar jag en tråd om de här som får mig att verkligen vilja ha en ;)

Men frågorna är följande (förbered er på ett par n00b-frågor). Jag är dumsnål och vill ha 10an, den billiga av de.
Jag har förstått att man inte kan justera bilden i sidled och höjdled med den, man måste göra det manuellt. Right?

Vad kan då göra att min bild blir sämre än vad den blir med 15 varianten. Borde jag inte kunna fixa bilden bra en gång, jag sätter ju fast projjen i taket och så sitter den där för alltid och bilden borde vara ok. Eller?

Måste man justera om bilden för varje film/spel man vill visa? :S


Nja...du kan behöva justera bilden mellan olika filmer och spel, men inte med lensshift utan isf med olika inställningar på projen, exempevis "dynamic" eller "film", dvs olika förinställda modes som passar olika bra till olika saker. Och om du är noggrann vid installationen så lär du ju kunna passa in bilen där du vill ha den även utan lensshift, även om det med lensshift ges större möjlighet till var man placerar projjen. Sen har AWL15 lite mer finesser som kanske påverkar bilden som sådan jämfört med AWL10, men om det är värt de extra pengrna vet jag inte. Som ingångsproj tror ja 10'an duger fint, men du kan ju också kolla på andra modeller som exempelvis Optoma HD70 (DLP), Panasonic PT-AX100 (LCD) och Sanyo PLV-Z5 (LCD). Alla ligger bra i pris och har fått betyg för bra bild. De har också lensshift, förutom HD70 som är en DLP där lensshift är mycket ovanligt på budgetmodeller.

Själv ska jag nog köpa en Sanyo PLV-Z5 på Mediamarkt för 8990 snart...

//P

#95

Postad 03 november 2007 - 10:07

flöjt
  • flöjt
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Hm.
Den största skillnaden mellan 10 och 15 verkar vara kontrasten, 6000:1 på 10 och 12 000:1 för 15.
15 har också nån slags High Contrast Plate.


http://www.sony.se/p...models=VPL-AW10

Redigerat av flöjt, 03 november 2007 - 10:24.


#96

Postad 03 november 2007 - 10:35

Unregistered47353d73
  • Unregistered47353d73
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Om mitt försäkringsbolag väljer att byta ut min HS60 till en AW15, skall jag vara nöjd eller ledsen? Jag kan inte avgöra om AW15 är bättre eller sämre än HS60. Någon som vet`?

#97

Postad 03 november 2007 - 11:54

Pr0wler
  • Pr0wler
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Om mitt försäkringsbolag väljer att byta ut min HS60 till en AW15, skall jag vara nöjd eller ledsen? Jag kan inte avgöra om AW15 är bättre eller sämre än HS60. Någon som vet`?


AW15 är väl uppföljaren till HS60 så den borde vara lite bättre på allt. Att AW15 kostar så mycket mindre än HS60 när den kom beror väl på att tekniken i denna kvalitetsklassen har blivit billigare överlag.

#98

Postad 03 november 2007 - 12:08

Unregistered47353d73
  • Unregistered47353d73
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Om mitt försäkringsbolag väljer att byta ut min HS60 till en AW15, skall jag vara nöjd eller ledsen? Jag kan inte avgöra om AW15 är bättre eller sämre än HS60. Någon som vet`?


AW15 är väl uppföljaren till HS60 så den borde vara lite bättre på allt. Att AW15 kostar så mycket mindre än HS60 när den kom beror väl på att tekniken i denna kvalitetsklassen har blivit billigare överlag.


Det är min känsla också, samtidigt läser jag om screen door effekter etc som får det att låta som om AW15 är sämre än HS60. Jag var helt nöjd med min HS60 så är det samma prestanda som på den är allt ok.

#99

Postad 03 november 2007 - 14:09

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

Om mitt försäkringsbolag väljer att byta ut min HS60 till en AW15, skall jag vara nöjd eller ledsen? Jag kan inte avgöra om AW15 är bättre eller sämre än HS60. Någon som vet`?


AW15 är väl uppföljaren till HS60 så den borde vara lite bättre på allt. Att AW15 kostar så mycket mindre än HS60 när den kom beror väl på att tekniken i denna kvalitetsklassen har blivit billigare överlag.


Det är min känsla också, samtidigt läser jag om screen door effekter etc som får det att låta som om AW15 är sämre än HS60. Jag var helt nöjd med min HS60 så är det samma prestanda som på den är allt ok.


Vad jag förstått blev ju HS60 mer eller mindre utsedd till kungen på svärta när den kom och en av få tester jag läst på AW15 indikerar att även den har djup svärta för att vara LCD. Dock har jag för mig att testaren tyckte att den i vissa situationer hade lite svårt med detaljer i de allra mörkaste områdena. AW15 tar ju också emot 1080p/24 och det kan ju vara ett stort plus jämfört med HS60.

//P

#100

Postad 03 november 2007 - 18:40

Unregistered47353d73
  • Unregistered47353d73
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Om mitt försäkringsbolag väljer att byta ut min HS60 till en AW15, skall jag vara nöjd eller ledsen? Jag kan inte avgöra om AW15 är bättre eller sämre än HS60. Någon som vet`?


AW15 är väl uppföljaren till HS60 så den borde vara lite bättre på allt. Att AW15 kostar så mycket mindre än HS60 när den kom beror väl på att tekniken i denna kvalitetsklassen har blivit billigare överlag.


Det är min känsla också, samtidigt läser jag om screen door effekter etc som får det att låta som om AW15 är sämre än HS60. Jag var helt nöjd med min HS60 så är det samma prestanda som på den är allt ok.


Vad jag förstått blev ju HS60 mer eller mindre utsedd till kungen på svärta när den kom och en av få tester jag läst på AW15 indikerar att även den har djup svärta för att vara LCD. Dock har jag för mig att testaren tyckte att den i vissa situationer hade lite svårt med detaljer i de allra mörkaste områdena. AW15 tar ju också emot 1080p/24 och det kan ju vara ett stort plus jämfört med HS60.

//P


Jo det stämmer bra med vad jag läst också, men man blir osäker på hur de egentligen skiljer sig. Ingen verkar ha jämfört dom direkt. Det jag lurar på är om den nya starkare lampan är orsak till att det rapporteras om screen door effekter. Man vill ju inte ha en proj som ger potentiellt sämre bild.



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.