Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Audyssey Multi-EQ kalibreringssystem

527 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#401

Postad 28 november 2009 - 17:35

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Han som konstruerat dina högtalare håller inte med. ;)

Har ingen aning om vad han tycker mer än heltäckningsmatta, det lämnar jag åt andra :)

Jag upplever det inte som bra med bordsreflexen.

Fast lite intresserad blev jag nu, får söka efter "bord" i manifestet. Har aldrig testat bord till mina inosar, ska det vara bord får jag väl ställa dit ett :D

edit: Tänker du på detta shifts .. enda som står om "bord" i manifestet " I många inspelningsstudior finns för efterproduktionslyssning dedicerade lyssningsrum med hemliknande utformning (soffgrupp, soffbord mm). Lämpligaste monitorer i dessa miljöer är i regel högtalare ur pi-serien."

Redigerat av Martin, 28 november 2009 - 17:40.


#402

Postad 28 november 2009 - 17:42

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Finns även MultEQ Pro software som man kopplar till sin dator,då kan man mäta från 32 olika lyssnings positioner.

edit: vilken tid det lär ta och mäta 32, jag som tycker det tar tid att mäta 8 platser. :)

Redigerat av jonasprivate, 28 november 2009 - 17:43.


#403

Postad 28 november 2009 - 19:44

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0

och för att göra det med audyssey så måste man ha pro modelen inplanterad i manskinen och mig veteligen så finns det ingen sådan på markanden i dag.

Nja. Om du är registrerad installatör så kan du köra mjukvaran MultiEQ Pro i en laptop för att göra mätningarna där och ladda ner kurvan i en AVR med MultiEQ XT som annars bara stöder 8 positioner i sig självt. Men med MultiEQ Pro används också andra mikrofoner, etc. Sedan gissar jag på att för att bli registrerad installatör för Audyssey så är det lite utbildning och andra saker som tillkommer som kostar en slant.

Vill du däremot ha hårdvara som stöder 32 positioner utan att gå via mjukvara och installatör så blir det till att köpa Audyssey's Sound Equilizer som är en stand-alone EQ baserad på MultiEQ XT. Även den stöder 32 mätpositioner. Men då kostar den i sig självt som en bättre AVR. MSRP ligger på $2500 för den minsta versionen.

#404

Postad 28 november 2009 - 19:49

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Nja. Om du är registrerad installatör så kan du köra mjukvaran MultiEQ Pro i en laptop för att göra mätningarna där och ladda ner kurvan i en AVR med MultiEQ XT som annars bara stöder 8 positioner i sig självt. Men med MultiEQ Pro används också andra mikrofoner, etc. Sedan gissar jag på att för att bli registrerad installatör för Audyssey så är det lite utbildning och andra saker som tillkommer som kostar en slant.

Vill du däremot ha hårdvara som stöder 32 positioner utan att gå via mjukvara och installatör så blir det till att köpa Audyssey's Sound Equilizer som är en stand-alone EQ baserad på MultiEQ XT. Även den stöder 32 mätpositioner. Men då kostar den i sig självt som en bättre AVR. MSRP ligger på $2500 för den minsta versionen.

vem betalar ca 20.000 kr för en mjukvara han måste vara puckad och vad kostar det att ta hem en certfierad insatallatör kostar säker massor av dinneros

#405

Postad 31 maj 2010 - 20:49

joakim2004
  • joakim2004
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0
Ska man ha på AUDYSSEY MULTI EQ och DYNAMIC EQ när man spelar musik? vill ha bas

#406

Postad 31 maj 2010 - 21:07

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Använd ingen dynamisk EQ... Det tar bort dynamiken i ljudet. Det är bra för att titta på film sent på kvällen utan att behöva hålla på och höja och sänka hela tiden, men till musik vill du inte ha det.

Sen undrar jag lite hur ni kom fram till att ett bord framför lysningspositionen förstör ljudet? Jag har alltid haft bordet kvar vid mätningar och tycker inte att det på något sätt blir dåligt. Känns ju som sagt väldigt konstigt att bära ut saker ur rummet då man såklart under mätningen inte ska göra några stora förändringar på rummet. Är det någon som kan förklara varför ljust bordet ska ut?
Skall snart göra om min Audyssey mätning då jag har gjort om lite i rummet och funderar på att köra utan bord denna gång... Det är väldigt synd att man inte kan lagra två mätningar samtidigt och byta emellan dem.

#407

Postad 03 juni 2010 - 11:23

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Använd ingen dynamisk EQ... Det tar bort dynamiken i ljudet. Det är bra för att titta på film sent på kvällen utan att behöva hålla på och höja och sänka hela tiden, men till musik vill du inte ha det.

Sen undrar jag lite hur ni kom fram till att ett bord framför lysningspositionen förstör ljudet? Jag har alltid haft bordet kvar vid mätningar och tycker inte att det på något sätt blir dåligt. Känns ju som sagt väldigt konstigt att bära ut saker ur rummet då man såklart under mätningen inte ska göra några stora förändringar på rummet. Är det någon som kan förklara varför ljust bordet ska ut?
Skall snart göra om min Audyssey mätning då jag har gjort om lite i rummet och funderar på att köra utan bord denna gång... Det är väldigt synd att man inte kan lagra två mätningar samtidigt och byta emellan dem.


Angående bordet så är det Chris på AVSforum/audyssey som tipsar om det. Har något att göra med att ljudet studsar i det och ner i golvet tror jag från centern. Körde med borde först och fick ett väldigt dovt ljud ur centern, utan bord blev det mycket bättre. Kan hålla med om att det är lite konstigt, bordet står där sen när man kollar film och borde vara med i mätningen, men blir det bättre kvalite på ljudet är det väl bara att göra som man blir tillsagd :D .
Har för mig det var den förklaringen i alla fall.......

Redigerat av genstruktur, 03 juni 2010 - 11:41.


#408

Postad 03 juni 2010 - 20:45

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Antar att det är lite samma princip som att man inte ska utföra mätningar för nära rumsgränser, det resulterar förmodligen i onödig kompensation av ljudet. Ska testa nästa mätning utan!

#409

Postad 04 juni 2010 - 12:44

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Antar att det är lite samma princip som att man inte ska utföra mätningar för nära rumsgränser, det resulterar förmodligen i onödig kompensation av ljudet. Ska testa nästa mätning utan!


Jo det kan aldrig skada att prova! :D

#410

Postad 23 juli 2010 - 12:51

K-Man
  • K-Man
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Jag har en Onkyo TX-NR1007 och har haft en hel del problem med Audyssey i min lägenhet. Men efter att ha kollat igenom alla forum och dokumentation en andra gång så tror jag att jag har hittat en lösning som funkar för mig. Grundmisstagen jag gjort är att jag försökt "spänna upp" en alltför stor och komplicerad sweet spot med mina 8 mätpunkter. För det är ytterst viktigt att man ser dom som mätpunkter och INTE lyssningspositioner. Och alla lyssningspunkter behöver inte vara inom mätområdet (troligtvis inte om man har ett större vardagsrum).
Efter många försök och mycket studier så tror jag mig förstått att Audyssey endast kan korrigera generella rumsproblem och skillnader mellan högtalare, inte specifika problem för varje individuell sittplats. Så när man väljer mätpunkter så är det viktigare att varje mätpunkt just representerar ett "icke-undantagsfall".
För mig specifikt innebar detta att jag ignorerade det faktum att jag har en hörnsoffa relativt nära en bakre vägg, utan istället valde 8 mätpunkter i ett relativt litet område i sweet spot en bra bit från väggen. Tror det var en representant från Reference Audio som här på forumet tipsade om att man inte ska ha mer än 60cm mellan mätpunkterna. Det höll jag på. Jag tog till och med bort mitt soffbord och mätte ungefär hälften av punkterna där bordet i vanliga fall står. Mitt resonemang är att bordet enbart genererar specialfall för varje individuellt plats som Audessey ändå inte kan korrigera för så det bästa är att ta bort det under mätningen för att minimera "mätbrus".
Mitt slutresultat är i alla fall att alla avstång OCH nivåer äntligen är logiska och att ljudet är riktigt bra och basrikt :-) Innan så hade jag problem med en skev balans mellan höger och vänster (troligtvis pga av att jag försökte anpassa mätpunkterna efter min hörnsoffa) samt att subwoofern fick en galet låg nivå (troligtvis för att jag mätte för nära den bakre väggen där det är en tydlig förstärkning av basen. 30cm från väggen räcken inte, sikta hellre på 50+cm.) så att basen blev väldigt tunn.
Jag hoppas mina erfarenheter kan hjälpa någon.

#411

Postad 06 augusti 2010 - 17:07

Unregistered407b1f4d
  • Unregistered407b1f4d
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Många klagar på att det är för lite bas efter kalibrering. Finns nog ingen lätt förklaring till detta. Hur ljud ter sig i ett rum är som många vet extremt komplext.

Men generellt så tycker de flesta att mer bas låter bättre. Därför har man vant sig vid ett "överdrivet" och inte korrekt ljud med för mycket bas. När man sedan gör en kalibrerna så strävar så klart de formler som används av processorn att göra en rak frekvenskurva. Och då tycker man det låter basfattigt och dåligt.
ganska övertygad om att detta är en del i förklaringen. Sedan har klart allt detta sina begränsningar.

Läs även länken nedan. En bit ner där så förklarar man mer i detalj hur mätningen skall gå till. Troligen är man för rädd att tala om detta i reklam osv. Tror många skulle tycka det ser för jobbigt ut.

http://www.hometheat...denon-et-al/150

Redigerat av Unregistered407b1f4d, 06 augusti 2010 - 17:08.


#412

Postad 09 augusti 2010 - 11:52

Meller
  • Meller
  • Lärjunge

  • 417 inlägg
  • 0
Har precis suttit halva dagen med att kalibrera om mitt system, oj vilken skillnad det blev om man följde Audyssey guiden till punkt och pricka.
Kan läsas här: http://www.avsforum....;postcount=5701

Kände att det va något som inte stog rätt till så jag började med att uppdatera min Receiver Denon-3808 med nyaste Firmware. Sen en hel reset.

Körde efter guiden slaviskt, och det blev natt å dag. Nu är det riktigt bra fart i Stereo lyssning det var det inte förut. Äntligen gjort något nyttigt på semestern ;)

#413

Postad 09 augusti 2010 - 12:00

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Kul! Hur många mätpunkter hade du? Vad satte Audyssey för delningsfrekvens på högtalarna? Kör du med Dynamic EQ?

#414

Postad 09 augusti 2010 - 12:08

Meller
  • Meller
  • Lärjunge

  • 417 inlägg
  • 0

Kul! Hur många mätpunkter hade du? Vad satte Audyssey för delningsfrekvens på högtalarna? Kör du med Dynamic EQ?


Använder alla 8mätpunkter, ja det är här det kommer tvistas ;) Audyssey satte dom till Large (Fullrange) och delar subben vid 80Hz. Dynamic EQ lyser i displayen så den borde vara på har inte stängt av något manuelt iallafall.
Men nu funkar det så mycket bättre än innan så jag är nöjd.

Enda nackdelen verkar vara att subben kroknar långt innan frontarna så man kommer inte riktigt upp till dom nivårna som jag skulle vilja. Men men SVS kommer ju med massa nytt snart :P

Redigerat av Meller, 09 augusti 2010 - 12:21.


#415

Postad 09 augusti 2010 - 12:41

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Ok! Personligen anser jag att Dynamic EQ färgar ljudet alldeles för mycket vid musiklyssnande. Den är dock bra vid film.
MultiEQ är bättre på den punkten (musik) men har en tendens att ge en LFE-signal som är cirka 6 dB för låg.

Lustigt att du fick 80 Hz delning, tyckte den inte att dina Elac presterade bra nog i låg- och mid-bas? Konstigt! Själv sätter min Onkyo 906 alla mina högtalare på LARGE... Fast du har så grym sub att du kanske vill använda den så mycket som möjligt?

#416

Postad 11 augusti 2010 - 10:23

Meller
  • Meller
  • Lärjunge

  • 417 inlägg
  • 0

Ok! Personligen anser jag att Dynamic EQ färgar ljudet alldeles för mycket vid musiklyssnande. Den är dock bra vid film.
MultiEQ är bättre på den punkten (musik) men har en tendens att ge en LFE-signal som är cirka 6 dB för låg.

Lustigt att du fick 80 Hz delning, tyckte den inte att dina Elac presterade bra nog i låg- och mid-bas? Konstigt! Själv sätter min Onkyo 906 alla mina högtalare på LARGE... Fast du har så grym sub att du kanske vill använda den så mycket som möjligt?


Hmm nu vet jag inte riktigt om jag förståt det hela rätt. Front, center står på LARGE då måste det väll menas att dom får hela registret eller?, även om crossovern till subben är på 80hz. Det är lite märkligt nämligen för kollar jag i auto setupen på parametrar så står det inget på front och center under crossovers, men under Manual setup fliken står det att dom delas på 40hz.

#417

Postad 11 augusti 2010 - 10:32

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Aha, då förstår jag! Audysseyn anser att dina högtalare inte spelar så bra under 40 Hz och har delat där. Det är rätt normalt.

Onkyo 906 och XPA-2 levererar så pass mycket kraft att alla högtalarna sätts som large. Men med en hemlånad klenare maskin, en Onkyo 807, fick jag resultatet 40 Hz delningsfrekvens vid alla högtalare. Jag antar att den inte orkade pressa fram lågbasen ordentligt.

Det finns en annan delsningsfrekvens i setuppen som inte har med den andra att göra. 80 Hz är i ditt fall inställningen till subbens övre gräns. Dvs hur högt ska subben gå. Det rekommenderas att man sätter den så högt som möjligt, d.v.s. på 120 Hz, så att man inte får en skarv precis där LFE-signalen slutar.Säkerhetsmarginalen för att filtret inte ska klippa bort LFE-information blir då 40 Hz vilket räcker till gott.

#418

Postad 11 augusti 2010 - 10:38

Meller
  • Meller
  • Lärjunge

  • 417 inlägg
  • 0
Bra då är jag med igen Tackar! Hade missat att man skulle höja LFE till 120Hz om receivern tillåter det, stog i Audyssey guiden att höja gick bra men man skulle undvika att sänka några crossovers.

Jo en liten sak till det står så här i guiden:
8. A suggestion for tweakers is to set the subwoofer trim level in the range of ±3 dB.

Är det +-3db från vad frontarna hamnar på eller är det 0 sträcket som gäller?, i mitt fall hamnar frontarna på -7db Höger och -6db Vänster.

Redigerat av Meller, 11 augusti 2010 - 10:44.


#419

Postad 11 augusti 2010 - 17:28

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
När det gäller subbens volym så ska den stå så nära noll som möjligt och när det gäller subbens delningsfrekvens så kommer den att ta vid under frontarnas delning,så står dom på exempelvis 40hz så kommer subben att spela under den frekvensen oavsett om det står 80 eller 120 hz i menyn men har sysemet satt frontarna som large så kommer dom att spela även den lägsta basen och då är det subbens delningsfrekvens som gäller,det vill säga att den kommer att spela vad som har ställts in som max i subbmenyn och rättar sig inte efter frontarnas delning och som i MELLERS fall så verkar det inte stämma riktigt med att frontarna blir så lågt ställda i volym som minus 6 och 7,du kan ju prova med att plocka bort Dynamic EQ och allt annat som färgar ljudet och köra om kallibreringen och se var du hamnar och var mycket noga med att sätta micken efter Audysses riktlinjer,även en avvikning på någon centimeter i ALLA riktningar,även höjd gör stor skillnad,i mitt fall har jag använt ett mikrofonstativ med bom och mickhållare för att få det så noga som möjligt och det fungerade mycket bra.

#420

Postad 11 augusti 2010 - 18:16

Meller
  • Meller
  • Lärjunge

  • 417 inlägg
  • 0
Att frontarna får en så låg siffra beror nog på Emotiva slutsteget jag har det är ganska hög gain på dom runt 32 om jag inte minns helt fel. Men jag ska testa att göra en ny kalibrering. Tackar för svaret..

#421

Postad 11 augusti 2010 - 18:43

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Kan du inte justera gainen på steget så att du får bättre värden på kallibreringen,man ska helst försöka att komma så nära noll som möjligt på alla högtalare, då jobbar recivern som bäst.

#422

Postad 11 augusti 2010 - 18:50

Meller
  • Meller
  • Lärjunge

  • 417 inlägg
  • 0
Tyvärr det finns ingen justerbar gain på dom, går dock att köpa sånna som man sätter imellan ser ut som rca pluggar som sänker gainen. Kanske vore något.

#423

Postad 11 augusti 2010 - 19:27

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Att frontarna får en så låg siffra beror nog på Emotiva slutsteget jag har det är ganska hög gain på dom runt 32 om jag inte minns helt fel. Men jag ska testa att göra en ny kalibrering. Tackar för svaret..

Det handlar inte om hur kraftigt slutsteg man har utan hur mycket bas framhögtalarna kan producera och har man fram högtalare som är kapabla att producera bas ner i mot infra området då är audyssey rena skiten.

#424

Postad 11 augusti 2010 - 19:33

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0

Det handlar inte om hur kraftigt slutsteg man har utan hur mycket bas framhögtalarna kan producera och har man fram högtalare som är kapabla att producera bas ner i mot infra området då är audyssey rena skiten.

Vilken tur då att det är VÄLDIGT få som har fullrange frontar som seriöst har något att ge neråt 20hz :D

#425

Postad 11 augusti 2010 - 19:34

TODA
  • TODA
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
Jag e mycket skeptisk till Audyssey, lirar jag spel på boxen har jag den funktionen på men så fort jag sätter på en film stänger jag av EQ, anser att filmen skall återges så som det är original och inte låta förstärkaren manipulera ljudet.

Har fullregister högtalare och slår jag på EQ får jag en enorm basåtergivning, visst det låter maffigt men det känns inte rätt när man har sjysta högtalare.

Vad anser ni om Audyssey.

#426

Postad 11 augusti 2010 - 19:39

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Vilken tur då att det är VÄLDIGT få som har fullrange frontar som seriöst har något att ge neråt 20hz :D

Canton rc-l

#427

Postad 11 augusti 2010 - 19:41

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0

...anser att filmen skall återges så som det är original och inte låta förstärkaren manipulera ljudet.

Audyssey i sig manipulerar inte ljudet, den kompenserar snarare dina bristerna i ditt lyssningsrum så att ljudet återges som det var tänkt.

Sen kan jag hålla med om att Dynamic EQ inte är någon höjdare, men Audyssey rumskalibrering funkar lysande (för mig :D )

#428

Postad 11 augusti 2010 - 19:55

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Audyssey i sig manipulerar inte ljudet, den kompenserar snarare dina bristerna i ditt lyssningsrum så att ljudet återges som det var tänkt.

Sen kan jag hålla med om att Dynamic EQ inte är någon höjdare, men Audyssey rumskalibrering funkar lysande (för mig :D )

Jo audyssey manipulerar ljudet till det sämre platt och tråkigt ljudbild
utan audyssey inkopplad så lever ljudet upp till sin rätta nivå .

#429

Postad 11 augusti 2010 - 19:56

TODA
  • TODA
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Audyssey i sig manipulerar inte ljudet, den kompenserar snarare dina bristerna i ditt lyssningsrum så att ljudet återges som det var tänkt.

Funkar det i praktiken då? funktionen är super men kan man lita på att det låter rätt med Audyssey påslagen?
Dom flesta som har nog haft en eller två förstärkare utan Audyssey och det har väll låtit skapligt utan Audyssey.

Menar bara att slår ja på Audyssey så får jag en loudness effekt, det känns inte rätt bara.

#430

Postad 12 augusti 2010 - 07:16

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Nej, jag har märkt att jag får bäst ljud i Pure Direct i nästan alla lägen, även till film. Ibland, när jag vill ha lite maffigare filmljud, sätter jag på THX-läget. Och vill jag ha maffigare stereoljud (främst vid modern, elektronisk musik) så sätter jag frontarna som small och delar vid 60 Hz. Då får min rappa Velodyne-sub ta hand om djupbasen.

#431

Postad 12 augusti 2010 - 07:47

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0

Jo audyssey manipulerar ljudet till det sämre platt och tråkigt ljudbild
utan audyssey inkopplad så lever ljudet upp till sin rätta nivå .

Det får stå för dig då, jag håller inte med.

Jag upplever ljudet som mycket mer balanserat eller hur man ska förklara det när Audyssey är aktiverat.
Speciellt om man gör kalibreringen noggrant efter guiden på AVSforum.

Men du har ju aldrig varit något stort fan av Audyssey heller :)

Redigerat av -Palle-, 12 augusti 2010 - 07:48.


#432

Postad 12 augusti 2010 - 08:01

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Om man har goda förutsättningar för bra ljud i sitt rum så är ju behovet av Audyssey mindre, helt klart!

#433

Postad 12 augusti 2010 - 16:28

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Funkar det i praktiken då? funktionen är super men kan man lita på att det låter rätt med Audyssey påslagen?
Dom flesta som har nog haft en eller två förstärkare utan Audyssey och det har väll låtit skapligt utan Audyssey.

Menar bara att slår ja på Audyssey så får jag en loudness effekt, det känns inte rätt bara.

jag har jämfört mellan avreciver med audyssey och en vanlig förförstärkare med slutsteg och då har jag gjort kalibreringen efterkonstens alla regler och det låter platt livlöst skit helt enkelt om audyssey.
när man kopplar in den andra enheten så vaknar högtalarma till ordentligt med en stereo bild som man bara kan njuta av .
sen är det frågan om det inte är förprogramerade kurvor som audyssey and vänder sig av och sedan mixar så att det skall fungera något så när till fredställande i dåligt dämpade rum men har man rum som är akustik fixade så skiter det sig totalt med audyssey.
Mera trivnov till folket.

#434

Postad 12 augusti 2010 - 16:51

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Jag har också provat att koppla bort Audyssey och upplevde att man kunde höra mer var högtalarna stod när man körde utan kallibrering och det blev ett annat ljud i anläggningen också,i mitt tycke ett sämre ljud,nu lyssnar jag dock mest på DVD-Live conserter och speciellt vid musik anser jag att man hör den största skillnaden om det är på eller avslaget.Man kan liksom höra att musiken mer flyter ut i rummet men det beror ju på att högtalarna har olika avståndsinställningar så att allt ljud når öronen på samma gång när kallibreringen är påslagen.Det varierar ju på olika Liveinspelningar hur ljudteknikerna har spelat in ljudet,hur mycket dom eldar på med sourroundhögtalarna,vissa bra,vissa mindre bra,men så är det ju hela tiden,även på film. Men man måste som andra också skriver vara mycket noga med hur man placerar micken så att Audyssen får så bra information som möjligtoch inte som jag har läst hur somliga har gjort på huvudet och skrangliga lådor/kuddar,mm mm,det är ju att be om problem och en dålig upplevelse ur en produkt som man har betalat åtskilliga tusen kronor för.

#435

Postad 12 augusti 2010 - 18:09

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Jag har också provat att koppla bort Audyssey och upplevde att man kunde höra mer var högtalarna stod

Dåligt invinklade högtalare.

#436

Postad 12 augusti 2010 - 19:55

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Nej dom är inte dåligt invinklade SDX. I ett sourroundsystem så har man ju även en Center att ta hänsyn till så jag har ställt mina frontar så att ljudet så att säga går förbi lyssningsplatsen.Om man vinklar in frontarna för mycket så kommer ju ljudbilden att mötas innan den har nått öronen och kommer att korsa centerns spridningsvinkel vilket inte är så bra och det kommer också att inverka på hur micken tar upp ljudet när man kör kallibreringen vilket kan göra att resultatet på det hela kan bli en smula egendomligt.Det har också att göra med hur surrarna är placerade eller om dom är riktade eller rundstrålande.Jag har ett 7.1-system och har riktade surrar placerade snett framför lyssningsplatsen på ställbara vägfäste och dom ställde jag så att dom pekade snett ner mot soffan.Nu har jag bytt ut bakhögtalarna från rundstrålande till ett par likadana som sidosurrarna och ställt även dessa så att dom pekar snett ner mott soffan och kallibrerat om anlägningen igen och utan att flytta någon av dom andra högtalarna en millimeter så blev resultatet att delningsfrekvenserna på alla högtalare blev ändrade än mot vad dom var innan.Det har skrivits här någonstans att micken har lättare att hitta ett par riktade högtalare än ett par rundstrålande och jag är benägen att hålla med på den punkten från vad jag själv har upplevt på min anläggning,det ultimata hade nog varit att slänga upp stativvarianten av frontarna på väggen för att få exakt likadana högtalare runt om,men det hade nog blivit lite för dyrt.Det har också skrivits här att det inte är så noga med surrarna,vilket märke och storlek,att det inte är så mycket ljud ändå som kommer från dom,att försäljarna bara snackar skit för att få sälja fler högtalare men dom har nog rätt i vad dom säger för att kunderna ska få så bra resultat som möjligt,både för ljudet och kallibreringens skull.

#437

Postad 12 augusti 2010 - 21:24

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Nej dom är inte dåligt invinklade SDX. I ett sourroundsystem så har man ju även en Center att ta hänsyn till så jag har ställt mina frontar så att ljudet så att säga går förbi lyssningsplatsen.Om man vinklar in frontarna för mycket så kommer ju ljudbilden att mötas innan den har nått öronen och kommer att korsa centerns spridningsvinkel vilket inte är så bra och det kommer också att inverka på hur micken tar upp ljudet när man kör kallibreringen vilket kan göra att resultatet på det hela kan bli en smula egendomligt.Det har också att göra med hur surrarna är placerade eller om dom är riktade eller rundstrålande.Jag har ett 7.1-system och har riktade surrar placerade snett framför lyssningsplatsen på ställbara vägfäste och dom ställde jag så att dom pekade snett ner mot soffan.Nu har jag bytt ut bakhögtalarna från rundstrålande till ett par likadana som sidosurrarna och ställt även dessa så att dom pekar snett ner mott soffan och kallibrerat om anlägningen igen och utan att flytta någon av dom andra högtalarna en millimeter så blev resultatet att delningsfrekvenserna på alla högtalare blev ändrade än mot vad dom var innan.Det har skrivits här någonstans att micken har lättare att hitta ett par riktade högtalare än ett par rundstrålande och jag är benägen att hålla med på den punkten från vad jag själv har upplevt på min anläggning,det ultimata hade nog varit att slänga upp stativvarianten av frontarna på väggen för att få exakt likadana högtalare runt om,men det hade nog blivit lite för dyrt.Det har också skrivits här att det inte är så noga med surrarna,vilket märke och storlek,att det inte är så mycket ljud ändå som kommer från dom,att försäljarna bara snackar skit för att få sälja fler högtalare men dom har nog rätt i vad dom säger för att kunderna ska få så bra resultat som möjligt,både för ljudet och kallibreringens skull.

prova med 2kanaler så kommer du att märka att dom är dåligt invinklade
och vem sitter och lyssnar till musik i 7,1 kanaler ?

#438

Postad 12 augusti 2010 - 21:44

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Det är mycket sällan jag spelar tvåkanalsskivor så mej spelar det ingen roll,jag tycker det låter mycket bättre med en bra live consert där man både kan se och höra artisten och då blåsa på med en rejäl konsertvolym och även få uppleva en hängiven publik som sjunger med och ljublar för full hals,och allt detta i ett bra kallibrerat 7.1 system med sammanlagt 1225 watt.

#439

Postad 25 september 2010 - 17:22

Meller
  • Meller
  • Lärjunge

  • 417 inlägg
  • 0
Nu har jag gjort denna mätningen så nogrant det bara går, kan nog vänlig själ med mer vetskap än jag kontrolera om det ser bra ut..

Bifogad fil  DSC02173.JPG   2,7MB   2 Antal nerladdningarBifogad fil  DSC02175.JPG   2,49MB   0 Antal nerladdningarBifogad fil  DSC02176.JPG   2,47MB   0 Antal nerladdningarDSC02176.JPG]

#440

Postad 25 september 2010 - 17:31

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0
Sänk nivån manuellt på subben, målet är att försöka få den på +-0db i Audyssey.

#441

Postad 25 september 2010 - 17:33

Meller
  • Meller
  • Lärjunge

  • 417 inlägg
  • 0

Sänk nivån manuellt på subben, målet är att försöka få den på +-0db i Audyssey.


Jo men nu har ju XT32 en egen nivåkalibrering för subben innan man börjar setupen, den skickar en ton och så ser du tex 89db som den mäter i rummet så sänker man på subben tills man hamnar på 75db.

Redigerat av Meller, 25 september 2010 - 17:36.


#442

Postad 25 september 2010 - 17:37

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0
Men varför sänker den subben med 6,5db då om den är nöjd?

#443

Postad 25 september 2010 - 17:38

Meller
  • Meller
  • Lärjunge

  • 417 inlägg
  • 0
Ja väldigt bra fråga, blir ju sänkning på sänkning. Men det är ju smidigt att den nivå reglering finns med, om det nu hade blivit som man vill :)

#444

Postad 25 september 2010 - 17:40

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0
Jag skulle försöka få till nivån med basens volymreglage.

#445

Postad 25 september 2010 - 17:42

Meller
  • Meller
  • Lärjunge

  • 417 inlägg
  • 0
Hmm då måste jag strunta i den första mätningen den vill göra altså ligga runt 6.5db högre på den. 81.5db. Kan ju testa men jag tror den kommer sänka ännu mera då under mätningen.

Har ställt den frågan nu på AVS forumet i den stora Audyssey tråden, får se vad dom säger.

Redigerat av Meller, 25 september 2010 - 17:50.


#446

Postad 26 september 2010 - 10:26

Meller
  • Meller
  • Lärjunge

  • 417 inlägg
  • 0
Så efter att ha ställt in allt, så är ljudet nu HELT PERFEKT. Otroligt nöjd!

#447

Postad 27 oktober 2010 - 12:03

K-Man
  • K-Man
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Jag vet inte om den är infon ens är publik men är det någon som vet exakt vad Audyssey XT gör med ljudet (i en Onkyo NR1007 för att vara exakt)? Och kan man återskapa allt dom gör med de manuella inställningarna (dvs avstånd, nivå, delningsfrekveneser och EQ) eller finns det något mer (t ex mixtrande med fas, utsläckning och mer högupplöst EQ) dom göra bakom kulisserna?
Jag funderar nämligen på om det skulle vara värt besväret att mäta upp och ställa in allt manuellt.

#448

Postad 27 oktober 2010 - 18:31

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Det Audyssey gör kan du INTE uppnå själv. Den mäter upp rummet och justerar därefter frekvenssvaret så att du får en så rak kurva som möjligt. Men ja det är helt klart värt besväret, körde en kalibrering igår (MultiEQ XT) hemma hos en polare tog knappt 30 min!

#449

Postad 27 oktober 2010 - 19:17

vinylen
  • vinylen
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0

Jo audyssey manipulerar ljudet till det sämre platt och tråkigt ljudbild
utan audyssey inkopplad så lever ljudet upp till sin rätta nivå .

Då gör du fel när du gör din kalibrering

Om man har goda förutsättningar för bra ljud i sitt rum så är ju behovet av Audyssey mindre, helt klart!

Det är inte många som har bra förutsättningar i sitt rum

#450

Postad 04 februari 2011 - 22:10

Johbe
  • Johbe
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Är grymt imponerad efter första Multi-EQ mätning på min nya Denon AVR-1911.

Ska läsa på lite mer inte ens kommit igenom hela denna tråd än, men nu måste jag ner o kolla på film. :D



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.