Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad är HDR?

384 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 30 april 2016 - 07:38

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

 

Sen såg jag också att nya UHD-BD spelaren från Panna har en HDR --> SDR konverteringsfunktion och jag är inte helt hundra på hur denna fungerar än men som jag förstår det ska den också kunna mappa om färger. Så här skriver Trustedreviews om just detta,

 

 

Den skalar ner UHD även till 1080p riktigt bra, går att slå av HDR i den spelaren om man nu inte har den "skärm" möjligheten :)

 

https://www.minhembi...howtopic=328133



#152

Postad 09 maj 2016 - 12:37

Unregistereda7fc6b80
  • Unregistereda7fc6b80
  • Forumräv

  • 555 inlägg
  • 0

Jag har en fru som bara brukar vinkla persiennerna, och ibland - när det är mulet ute - inte ens det, när hon kollar tv-serier dagtid...

Sen är ju problemet som JAG ser det att du verkligen måste ha en biogrotta med mörka väggar, tak och golv för att kunna njuta av HDR, för bilden blir rätt rejält mycket mörkare överlag i många scener, även om högdagrarna är superljusa. Och vi är en hel del som har projektorn i vardagsrum med ljusa väggar, tak och golv (även om jag har mörkläggningsgardiner)

 

Kommer köpa LG´s Oled 77" kommer nog bli grym. Vill varken ha en mörk grotta eller projektor för den delen. Trött på att allt skall vara kolsvart för kunna njuta av bilden. 


Redigerat av Unregistereda7fc6b80, 09 maj 2016 - 12:43.


#153

Postad 09 maj 2016 - 18:53

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Men hallå?! Du har väl belysning bakom bilden? Då slipper ögonen bli trötta ju...



#154

Postad 10 maj 2016 - 08:16

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0

Uppdaterade nedanstående i första-inlägget:

 

För att sammanfatta hur det ser ut idag. Totalt landar vi på 4 olika HDR-format:

 

"HDR 10" - PQ EOTF, 10 bit, statisk metadata

Dolby Vision - PQ EOTF, 10-12 bit, dynamisk metadata

Philips/Technicolor - PQ EOTF, 10 bit, dynamisk metadata

BBC/NHK - HLG EOTF, 10 bit, inget metadata

 

De olika formaten skiljer sig bl.a. även i att de erbjuder olika "work-flows" på produktionssidan och i hur de hanterar bakåtkompatibilitet med SDR.

 

HDR10 kan ses som "basformatet". Det mest spridda och det är det enda HDR-formatet som är obligatoriskt för UHD Blu-ray t.ex (de första UHDB-spelarna klarar bara HDR10, än så länge). Dolby Vision är väldigt likt HDR10 men kan ses som ett extra lager som läggs ovanpå HDR10 (mer info). Philips/Technicolors "selling point" tycks vara att SDR och HDR kan bakas in i samma signal (mer info). BBC/NHK är lite på samma linje och är speciellt framtaget för att användas vid live-sändningar, kan således bli mycket aktuellt när väl live-tv/streaming börjar få HDR (mer info).

 

Kan säkert upplevas lite rörigt såhär i början men får det hela bara landa så tror jag inte att det ska bli fullt mycket huvudbry för konsumenten. Man kan likna det vid surroundförstärkare som supportar både Dolby Digital och DTS (vilka i sin tur finns i 100 varianter), istället för ljudformat så har vi bildformat, typ. Borde ligga i displaytillverkarnas intresse att se till att de supportar samtliga.


Redigerat av pacman, 10 maj 2016 - 08:18.


#155

Postad 10 maj 2016 - 09:12

Unregistereda7fc6b80
  • Unregistereda7fc6b80
  • Forumräv

  • 555 inlägg
  • 0

En j*vla röra minst sagt :D

Jag är nöjd dock med bilden jag får idag och blir ännu bättre med Oled, om det sen blir olika varianter av detta så orkar jag inte söka efter senaste standarder hela tiden, utan någon gång får de vara bra och man får vara nöjd :)



#156

Postad 10 maj 2016 - 10:20

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0

Ijmf med mycket annat så är det iofs än så länge ganska o-rörigt.

 

Men ja, att ha en "antingen funkar det; eller så funkar det inte"-inställning är nog bra för hälsan. :)



#157

Postad 16 maj 2016 - 09:29

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0

För att sammanfatta hur det ser ut idag. Totalt landar vi på 4 olika HDR-format:

 

"HDR 10" - PQ EOTF, 10 bit, statisk metadata

Dolby Vision - PQ EOTF, 10-12 bit, dynamisk metadata

Philips/Technicolor - PQ EOTF, 10 bit, dynamisk metadata

BBC/NHK - HLG EOTF, 10 bit, inget metadata

Flatpanels rapporterar att det jobbas på att addera stöd för dynamisk metadata i HDR10.



#158

Postad 17 maj 2016 - 19:50

Unregistered24ff7f2e
  • Unregistered24ff7f2e
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Kanoninfo Pac :) tack och bock!



#159

Postad 23 maj 2016 - 12:17

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0

Artikeln handlar om Playstation men som alltid går det snabbare på PC-sidan [edit: i och med "PS4.5" kanske det går lika snabbt för Playstation dock] och svaret på min fråga ovan tycks bli 2016 i och med de nya Radeon (och även Geforce får man förmoda) grafikkorten:

http://www.sweclocke...displayport-1-3

 

Precis som en kamera fångar omvärlden i HDR så jobbar många 3D-motorer i HDR. Fram tills idag har man alltså tone-mappat såväl kamerors som 3D-motorers HDR-bild till SDR innan visning men nu blir det alltså ändring på det och det blir HDR "hela vägen", typ.

Mmm, nu börjar det verkligen röra på sig när det gäller HDR datorgrafik/spel.

 

Nvidia har jobbat tillsammans med flera spelutvecklare med att göra förhållandevis måttliga tillägg till 3D-monitorer så att det snart finns HDR-spel till bl.a Nvidia Pascal (GTX1080 osv):

GTX-1080-HDR-635x288.png

 

Vidare supportar man även HDR-streaming från Pascal-grafkort->Shield; om nu datorn råkar stå i pojkrummet istället för i vardags/bio rummet.

GTX-1080-GAMESTREAM-HDR-635x310.png

 

http://wccftech.com/...ing-for-movies/



#160

Postad 24 maj 2016 - 14:21

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

Läste en intressant artikel om LG 2016 TV apparater och HDR. De flesta nya TV apparater kan ta emot HDR men alla kan inte visa det. Detta liknar mycket situationen när HD kom med HD Ready TV apparater som kunde ta emot HD men inte visa det.

Hur vet man när en TV kan ta visa HDR fullt ut. Kolla hur TV apparaten beskrivs på tillverkarens hemsida och om några bilder finns som visar skillnaden mellan icke-HDR och HDR.

För LG kan man titta på LCD TV 55UH950V och 55UH750V.

Jut det här blir intressant, det påminner om början på DVD tiden då avkodningen för ljudet låg inne i DVD spelaren. Köper man idag en LG tv i serie 6 eller 7 så har den stöd för att visa HDR men som jag förstår det utifrån et high level perspektiv (utan att gå in på bites och bytes) så processar de modellerna inte HDR utan kan "bara" visa en extern HDR ström till skillnad från 8 och 9 serien som har HDR stöd men även processar HDR, Vilket innebär att NETFLIX i 4K HDR från den inbyggda NETFLIX appen fungerar i serie 8 och 9 men inte 6 och 7 där det krävs att en processad HDR ström kommer i till TV:n, right? 

 

Går vi tillbaka och tittar på LG 8 serien från förra året så har den inte vad jag kan se HDR stöd eller HDR processing. 8 serien 2015 har HEVC där HDR är del i HEVC standarden om jag förstår och tolkar rätt? Det är här jag börjar tappa bort mig någonstans... Kan man då säga att förra årets 8 serie med HEVC har motsvarande funktion som serie 6 och 7 i år gällande HDR?

Addera HMI 2.1 till detta för att koppla ihop(S)UHD TV och BD så är ändå inte en HDR processing TV framtidssäkrad ändå om inte 4K NETFLIX räcker förstås då färdig processad 4K HDR ström bör kräva HDMI 2.1?

 

EK


Redigerat av Unregisteredcec18524, 24 maj 2016 - 16:08.


#161

Postad 25 maj 2016 - 15:21

Unregistered24ff7f2e
  • Unregistered24ff7f2e
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Det jag tycker man ska tänka på är att även om en display kan visa HDR så betyder det inte per automatik att resultatet blir bättre. Är man i midrange eller lowrange segmenten och letar TV så gör man nästan bäst i att helt enkelt ignorera HDR helt då dessa inte klarar av HDR alls (på så vis att det inte riktigt tillför något bra). Vissa modeller i prestandasegmentet kan visa HDR på vettigt vis men inte ens där är det så att alla gör det på ett bra sätt. Allt i betraktarens ögon såklart dock.. 

 

Står en del om det bl.a här: http://www.flatpanel...l&id=1463743719


Redigerat av Unregistered24ff7f2e, 25 maj 2016 - 15:22.


#162

Postad 25 maj 2016 - 15:26

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0

Det jag tycker man ska tänka på är att även om en display kan visa HDR så betyder det inte per automatik att resultatet blir bättre. Är man i midrange eller lowrange segmenten och letar TV så gör man nästan bäst i att helt enkelt ignorera HDR helt då dessa inte klarar av HDR alls (på så vis att det inte riktigt tillför något bra). Vissa modeller i prestandasegmentet kan visa HDR på vettigt vis men inte ens där är det så att alla gör det på ett bra sätt. Allt i betraktarens ögon såklart dock.. 

 

Står en del om det bl.a här: http://www.flatpanel...l&id=1463743719

 

Den där länken har dykt upp i ett par trådar nu..  intressant. 



#163

Postad 25 maj 2016 - 15:39

Unregistered24ff7f2e
  • Unregistered24ff7f2e
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Den där länken har dykt upp i ett par trådar nu..  intressant. 

 

Det jag tycker man tar upp bra är just att HDR inte bara är guld och gröna skogar. Det är så lätt att det blir så tokhypat annars och att det blir ett säljargument för att sälja midrange-TV's för att "den har ju HDR!!!". HDR är banbrytande i mina ögon men tekniken är inte riktigt ifatt ännu på bred front.



#164

Postad 25 maj 2016 - 15:43

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0

HDR och Ultra HD Premium kanske har blandats ihop lite olyckligt.

 

http://www.pocket-li...badge-explained



#165

Postad 26 maj 2016 - 07:31

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 2

Det jag tycker man ska tänka på är att även om en display kan visa HDR så betyder det inte per automatik att resultatet blir bättre. Är man i midrange eller lowrange segmenten och letar TV så gör man nästan bäst i att helt enkelt ignorera HDR helt då dessa inte klarar av HDR alls (på så vis att det inte riktigt tillför något bra). Vissa modeller i prestandasegmentet kan visa HDR på vettigt vis men inte ens där är det så att alla gör det på ett bra sätt. Allt i betraktarens ögon såklart dock.. 

 

Står en del om det bl.a här: http://www.flatpanel...l&id=1463743719

Du har helt rätt. Därför jag skrev om det i trådens första sida redan förra året, så folk var förberedda.  ;)

 

HDR kräver Local Dimming LCD (dyrt!) eller OLED (också dyrt!) för riktigt bra resultat.

 

Det här är väldigt positivt!

 

Uppgraderade videostandarder är extremt sällsynt och ska man ta fram nya vore det rent av tjänstefel att ta fram system som man kan utnyttja till max av nutidens massmarket displayer. Då har man satt ambitionsnivån, ribban, alldeles för lågt. Ett fall av nervös kortsiktighet.

 

HDTV-standarden, Rec709, togs fram 1990. Fanns då, minst sagt, rätt dåligt med apparater i den lokala tv-butiken (ni vet, Olles Tv&Radio nere på hörnet som 10 år senare fick lägga ner när ElElefanten krossade honom) som hanterade Rec709 på ett bra sätt (VHS funkade ganska bra dock). Men idag kan vi vara glada att de siktade så pass högt som de gjorde. 


Redigerat av pacman, 26 maj 2016 - 13:04.


#166

Postad 26 maj 2016 - 16:13

Unregistered24ff7f2e
  • Unregistered24ff7f2e
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Du har helt rätt. Därför jag skrev om det i trådens första sida redan förra året, så folk var förberedda.  ;)

 

Yup men det är rätt viktig information och det skadar nog inte om det repeteras ett gäng gånger.

 

Man ser exakt samma problematik kring HDR i flatpanels recension av DX750 från Panasonic. 8-bits panel, ingen local dimming, BAM! HDR-loggan finns där liktförbannat, sen köper man till en UHD-spelare och spelar upp HDR-material och då var det inte så roligt alls längre då man precis som du skrivit om bara flyttar runt skalan eftersom att TV'n inte klarar av hela skalan samtidigt som ju krävs för HDR. Just på den TV'n t.ex hade det varit vettigare att helt skippa stöd för HDR (precis som Sony också borde ha gjort med alla sina nya varianter) och bara låta TV'n spela upp det som den är bra på och hålla sig där då den i övrigt verkar prestera rätt så bra för att vara en LCD. Väldigt lite problem med clouding/bleeding vilket i mina ögon är ett av LCD's största problem idag då man får i princip defekta apparater och tillverkaren bara rycker på axlarna och säger: det ska vara så, men den är ju smal upptill! Wow.. 

 

Länk till flatpanels recencion av DX750.

 

http://www.flatpanel...l&id=1464241293

 

Lite smått OT.

 

Jag tycker flatpanels gör ett grymt jobb som också påtalar problematik så fort det dyker upp. Det är nästan så jag tycker det är falsk marknadsföring att stämpla alla TV's med HDR-loggan som man idag gör då det kommer att avskräcka folk från tekniken öht. Vanlig svensson köper 65XD93, köper en UHD-spelare och ska se en UHD med HDR.. Vad hände?? Sony lovade ju att det här skulle bli awesome och så blev det inte ens rätt..

Jag som konsument går ballistic när jag ser sånt här, man betalar ganska avsevärda pengar för prylar som inte håller det som utlovas. Det ska inte krävas att man som konsument ska behöva sätta sig in i vad det är för typ av belysningsteknik, vad det är för panel, hur många bitar panelen har, om den har stöd i hårdvara för HDR, om den har nog med zoner av local dimming för att det ska kunna bli vettigt, om TV'n lider av clouding/bleeding deluxe som default på grund av vald teknik samt designval.. Och så vidare. Det hela blir en djungel och när jag började kika på att köpa ny TV för ett tag sen så upplevde jag ren och skär hopplöshet inför hur tillverkarna faktiskt behandlar sina kunder.

 

Just där har bl.a du Pacman varit till stor hjälp med att förklara alla begrepp och tekniken i sig och det ska du ha en stor eloge för.



#167

Postad 27 maj 2016 - 09:22

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0

Men dom lovade ju aldrig att HDR loggan skulle vara ett kvalitets märkte,  det är ju en feature endast.     Det man kom överens om mellan aktörerna var ju Ultra HD Premium loggan. 

uhd.jpg


Redigerat av dealerovski, 27 maj 2016 - 09:22.


#168

Postad 27 maj 2016 - 10:05

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0

Det ska inte krävas att man som konsument ska behöva sätta sig in i vad det är för typ av belysningsteknik, vad det är för panel, hur många bitar panelen har, om den har stöd i hårdvara för HDR, om den har nog med zoner av local dimming för att det ska kunna bli vettigt, om TV'n lider av clouding/bleeding deluxe som default på grund av vald teknik samt designval.. Och så vidare. Det hela blir en djungel och när jag började kika på att köpa ny TV för ett tag sen så upplevde jag ren och skär hopplöshet inför hur tillverkarna faktiskt behandlar sina kunder.

Förstår din välmening men jag håller faktiskt inte med riktigt. Tanken att specifikationer på något sätt kan användas som kvalitetsmärkning är förvisso god men den är inte alls realistisk.

 

Oavsett om vi pratar om tv-apparater eller något helt annat så tycker jag det är upp till kunden att ta reda på hur en viss vara presterar. Det gör man via egna undersökningar och/eller andras tester/recensioner. Och gärna input från en eller flera som man tror, i den mån kan avgöra det, kan tänka sig vara mer insatt i ämnet än vad man själv är.

 

Mao, ger man sig ut för att köpa en tv, bl.a. i syfte att titta på HDR, så är det upp till kunden att ta reda på om tv:n ifråga klarar uppgiften på ett tillfredsställande sätt.

 

Och det är ju så det är. Även om jag inte har några problem att köpa en tv som passar mina behov perfekt så finns det 365218 andra produkter där ute där jag egentligen behöver ta hjälp innan jag handlar. Ibland tar man hjälpen och ibland ids man inte; med ett varierande slutresultat.

 

Just där har bl.a du Pacman varit till stor hjälp med att förklara alla begrepp och tekniken i sig och det ska du ha en stor eloge för.

Varsågod. I huvudsak så är det dock en egoistisk tanke som ligger bakom det hela, gör det för att jag själv vill förstå... :) Men det har varit lärorikt och det finns fortfarande mkt kvar att lära...ständig process det där.


Redigerat av pacman, 27 maj 2016 - 10:08.


#169

Postad 27 maj 2016 - 10:11

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Tanke... står det hdr ska den väl klara hdr, står det stereo skall väl den spela upp stereo.

Är inte problemet att hdr inte är en sak utan det kan vara 80% hdr eller 20% hdr men det är fortfarande hdr, vilket jag som kund bara blir förbannad på. Om det skall märkas ska väl hdr betyda samma sak oberoende tillverkare, eller teknik.

#170

Postad 27 maj 2016 - 10:13

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0

Tanke... står det hdr ska den väl klara hdr, står det stereo skall väl den spela upp stereo.

Är inte problemet att hdr inte är en sak utan det kan vara 80% hdr eller 20% hdr men det är fortfarande hdr, vilket jag som kund bara blir förbannad på. Om det skall märkas ska väl hdr betyda samma sak oberoende tillverkare, eller teknik.

 

stereo kan ju vara 20%  med dålig komprimering mp2, etc tänker jag. :)

 

Jag håller med att det är irriterande dock.  Jag vill kunna filtrera TV-apparaterna på prisjakt efter 2160p+hdr+lanserings år och lita på att det är kvalite. 


Redigerat av dealerovski, 27 maj 2016 - 10:17.


#171

Postad 27 maj 2016 - 10:14

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

stereo kan ju vara 20% med dålig komprimering mp2, etc tänker jag. :)

Haha, ja men då beror det ju på källan :-)

#172

Postad 27 maj 2016 - 10:20

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0

Tanke... står det hdr ska den väl klara hdr, står det stereo skall väl den spela upp stereo.

Fast så illa är det ju inte. Står det "supports HDR" eller nått i den stilen så innebär ju det som regel att man kan ta emot en HDR-insignal och, efter bästa förmåga, återge den.

 

Det innebär inte att det specificerade nödvändigtvis blir optimalt, eller ens bra, utfört men det innebär inte en "Stereo"-specifikation heller. Eller tycker du att alla apparater det står "Stereo" på låter bra? :)

 

Det är det jag menar, specifikationer är ingen kvalitetsstämpel.

 

Det här är ju allt annat än nytt. Hur många apparater har det inte sålts som det står "HDTV" på där bilden helt enkelt är kass? Många. Genom åren väldigt många. 


Redigerat av pacman, 27 maj 2016 - 10:24.


#173

Postad 27 maj 2016 - 10:36

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Jo, det svor man ju över också, fullhd, så betyder det att den kan ta emot fullhd men visar det på en 1364*768 panel, tack för att ni lurar kunderna med flit :-P

Redigerat av SKIBBE, 27 maj 2016 - 10:36.


#174

Postad 27 maj 2016 - 10:40

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0

Spelar roll. En överväldigande majoritet av de FullHD-upplösta tv-apparater som idag används kan, i dess nuvarande konfiguration, ändå inte visa en FullHD-upplöst bild...  :rolleyes:


Redigerat av pacman, 27 maj 2016 - 10:40.


#175

Postad 27 maj 2016 - 13:52

Unregistered24ff7f2e
  • Unregistered24ff7f2e
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Förstår din välmening men jag håller faktiskt inte med riktigt. Tanken att specifikationer på något sätt kan användas som kvalitetsmärkning är förvisso god men den är inte alls realistisk.

 

Oavsett om vi pratar om tv-apparater eller något helt annat så tycker jag det är upp till kunden att ta reda på hur en viss vara presterar. Det gör man via egna undersökningar och/eller andras tester/recensioner. Och gärna input från en eller flera som man tror, i den mån kan avgöra det, kan tänka sig vara mer insatt i ämnet än vad man själv är.

 

Mao, ger man sig ut för att köpa en tv, bl.a. i syfte att titta på HDR, så är det upp till kunden att ta reda på om tv:n ifråga klarar uppgiften på ett tillfredsställande sätt.

 

Och det är ju så det är. Även om jag inte har några problem att köpa en tv som passar mina behov perfekt så finns det 365218 andra produkter där ute där jag egentligen behöver ta hjälp innan jag handlar. Ibland tar man hjälpen och ibland ids man inte; med ett varierande slutresultat.

 

Varsågod. I huvudsak så är det dock en egoistisk tanke som ligger bakom det hela, gör det för att jag själv vill förstå... :) Men det har varit lärorikt och det finns fortfarande mkt kvar att lära...ständig process det där.

 

Joo jag förstår hur du menar men, jag håller bara inte med dig :) Slänger man på en logga för något så bör produkten klara det loggan står för, inte en halvmesyr av vad loggan står för. Jag är lite fyrkantig av mig dock :D

 

Går det att stänga av HDR när man spelar upp UHD-skivor på nåt sätt eller blir man forcerad in i HDR-läget med alla dess brister som på t.ex. DX750 om man humpar i en UHD-skiva? Då tänker jag att bästa lösningen så länge kanske blir att köpa köra vanlig bluray så länge och helt enkelt bara strunta i HDR rakt av tills man har en apparat som stöder det. (på riktigt vis alltså) :) 



#176

Postad 27 maj 2016 - 14:16

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Går det att stänga av HDR när man spelar upp UHD-skivor

 

 

Ja!

 

 

helt enkelt bara strunta i HDR rakt av tills man har en apparat som stöder det. (på riktigt vis alltså) :)

 

 

På riktigt vis! Vad är inte riktigt?



#177

Postad 27 maj 2016 - 14:20

Unregistered24ff7f2e
  • Unregistered24ff7f2e
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Ja!

 

 

 

På riktigt vis! Vad är inte riktigt?

 

Slår man av HDR i spelaren eller displayen när man kör UHD-skivor?

Oh, inte riktigt vis är när man kör med HDR aktiverat och bilden blir sämre än utan HDR påslaget. Det är väl en rätt hyfsad definition? :) 



#178

Postad 27 maj 2016 - 14:26

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Slår man av HDR i spelaren eller displayen när man kör UHD-skivor?
 

 

Jag har Panna UB900 och i den kan man slå av funktionen! 

 

 

inte riktigt vis är när man kör med HDR aktiverat och bilden blir sämre än utan HDR påslaget. Det är väl en rätt hyfsad definition? :)

 

 

Får man fråga vilken bildvisare du fått demat då och under vilka förutsättningar? :)


Redigerat av mcmike, 27 maj 2016 - 14:27.


#179

Postad 27 maj 2016 - 15:26

Unregistered24ff7f2e
  • Unregistered24ff7f2e
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Jag har Panna UB900 och i den kan man slå av funktionen! 

 

 

 

Får man fråga vilken bildvisare du fått demat då och under vilka förutsättningar? :)

 

Nice! att man kan slå av i spelaren, har letat och letat efter alternativet i TV's men inte funnit något sådant där.

 

Sonymodeller uteslutande so far, X85C, XD93 och XD85 och hemma hos mig. Jag är inte imponerad :( Jag gillar bildflytet rent allmänt i sonys modeller och vanlig SDR ser ju helt okej ut om man bortser från issues med clouding/bleeding (vilket inte är okej) men HDR känns inte alls okej, på X och XD85  förstärktes bleedingen till en nivå som jag inte tycker är okej överhuvudtaget och inte ens XD93 som jag hade rätt höga förhoppningar på skötte det på ett för pengarna bra sätt med blooming som var rätt markant rätt ofta och då särskilt runt text samt clouding :( Ej kalibrerat dock men jag förväntar mig inga underverk med kalibrering för att kontra problemen jag sett hittills.

 

Just nu står det mellan att spela vidare i panellotteriet med en "billigare" modell och vara nöjd om jag har tur med ett bra ex, (har hämtat en tredje X85)  och helt skippa HDR för nu eller helt enkelt köpa en OLED om B6 visar sig vara i klass med E6. Polarn min har en i princip felfri X85C med bara lite lätt mörkare hörn och thats it så det finns ju bevisligen sådana som är helt okej om man bara skippar HDR.

 

edit: Jag är dock en petig person, clouding och klart synlig bleeding t.ex. är sånt som är helt förstörande för mig när jag sitter i mörker och glor på t.ex Pitch Black.


Redigerat av Unregistered24ff7f2e, 27 maj 2016 - 15:29.


#180

Postad 27 maj 2016 - 17:20

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0

Nice! att man kan slå av i spelaren, har letat och letat efter alternativet i TV's men inte funnit något sådant där.
 
Sonymodeller uteslutande so far, X85C, XD93 och XD85 och hemma hos mig. Jag är inte imponerad :( Jag gillar bildflytet rent allmänt i sonys modeller och vanlig SDR ser ju helt okej ut om man bortser från issues med clouding/bleeding (vilket inte är okej) men HDR känns inte alls okej, på X och XD85  förstärktes bleedingen till en nivå som jag inte tycker är okej överhuvudtaget och inte ens XD93 som jag hade rätt höga förhoppningar på skötte det på ett för pengarna bra sätt med blooming som var rätt markant rätt ofta och då särskilt runt text samt clouding :( Ej kalibrerat dock men jag förväntar mig inga underverk med kalibrering för att kontra problemen jag sett hittills.
 
Just nu står det mellan att spela vidare i panellotteriet med en "billigare" modell och vara nöjd om jag har tur med ett bra ex, (har hämtat en tredje X85)  och helt skippa HDR för nu eller helt enkelt köpa en OLED om B6 visar sig vara i klass med E6. Polarn min har en i princip felfri X85C med bara lite lätt mörkare hörn och thats it så det finns ju bevisligen sådana som är helt okej om man bara skippar HDR.
 
edit: Jag är dock en petig person, clouding och klart synlig bleeding t.ex. är sånt som är helt förstörande för mig när jag sitter i mörker och glor på t.ex Pitch Black.


Eller gör som jag, vänta till tidigast i höst och se vad som kommer. Jag har sett HDR i Sony 520 och det är inte dåligt kan jag lova. Så när höstens nya modeller kommer så blir det riktigt spännande.
Mvh Mikael

#181

Postad 28 maj 2016 - 16:21

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

 Jag är dock en petig person, clouding och klart synlig bleeding t.ex. är sånt som är helt förstörande för mig när jag sitter i mörker och glor på t.ex Pitch Black.

 

 

Jag har inte sett någon Sony, men kan lov att det finns skärmar som levererar med med det formatet som finns i dag på skiva med Ultra HD. En "dålig" skärm blir ju inte bra bara för att den kan visa hdr, men det har du fått så bra förklarat tidigare :)


Eller gör som jag, vänta till tidigast i höst och se vad som kommer. 

 

 

Jag vet "lite" vad som kommer :P


Redigerat av mcmike, 28 maj 2016 - 16:21.


#182

Postad 28 maj 2016 - 19:16

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0

Jag har inte sett någon Sony, men kan lov att det finns skärmar som levererar med med det formatet som finns i dag på skiva med Ultra HD. En "dålig" skärm blir ju inte bra bara för att den kan visa hdr, men det har du fått så bra förklarat tidigare :)

 
Jag vet "lite" vad som kommer :P


Då är vi 2 broder:-SS :-P

#183

Postad 08 juni 2016 - 13:43

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 1

Har efterlyst EOTF-mätningar av HDR projjar och nu hitta jag en, HDTVTest recension av JVC X7000.

Repeterar vad jag sa tidigare:

Men vad händer då om displayen inte kirrar 1000 nits? Säg att den bara klarar 100 nits. Vad händer? Ja, det beror på vad man gör.

Ett (obra) sätt är ju att köra med en komplett PQ EOTF likförbaskat. Vad händer? Ja signalnivå 75% som ska vara 1000 nits kommer visas som 100 nits. Och signalnivå 50%, dvs en väldigt ljus del av bildens huvudsakliga innehåll, kommer visas med fjuttiga 10 nits! Dvs bilden kommer bli mörk som fasen!

Man skulle istället kunna trunkera alla signalnivåer över ca 50%. Så att alla dessa visas som 100 nits. Medans alla insignaler under 50%, bilden huvudsakliga innehåll, visas exakt som det ska. Den huvudsakliga bilden blir iaf inte mörk, utan den skulle kunna se ut som SDR bild. Det tråkiga med denna lösning är att all dynamik ovanför detta, signalnivåer över 50%, går helt förlorad. Not so high dynamic range.

Resultatet (Gamma:D och efter justeringar av HDTVTest) är ganska förväntat (Grå linje = uppmätt resultat):
Bifogad fil  JVC EOTF.png   35,59K   0 Antal nerladdningar

Den gula referens-kurvan kan sägas motsvara sista stycket; att man kör på för fullt tills ljusstyrkan tar slut. Med i JVC:ns fall räcker det inte så långt eftersom ljusstyrkan bara räcker till signalnivå 55% nånstans.

La även till en röd kurva, vilket kan sägas motsvara första stycket, en komplett "1000 nits PQ EOTF" ("en riktig HDR display"). Vilket förstås inte funkar heller pga den begränsade ljusstyrkan.

JVC har alltså, med all rätt, valt att lägga sig mellan dessa extremer (grå linje, som sagt). Vid insignal 50%, motsvarande 100 nits, får man Y=0.3, 30% av max ljusstyrkan. Det är en mycket snabbare stigning än vad "en riktig HDR-display" skulle göra men det är som sagt nödvändigt då max-ljusstyrkan är så pass låg. Trots det så kommer JVC visa 50% signaler som mörkare än "en riktig HDR display".

Vad man kan se är att JVC kan visa och särskilja signaler upp till ca 70%, ganska high dynamic range ändå mao. Inte illa för en display som inte mäktar med så mkt mer än 100 nits.

Det är alltså som jag sa tidigare. Tone-mapping (att konvertera ner från en högre dynamik till en lägre) är ett måste på HDR-projjar. Man måste se till att man hamnar mellan extremerna. Men det kommer variera var nånstans mellan extremerna man hamnar så HDR på proj är än så länge vilda västern.

JVC påminner, i egenskap av att vara ett mellanting, mitt förslag men är inte lika "publikfriande". Jag var inne på att X=50% ungefär skulle ge Y=0.44 och att man sen trappa av för att nå taket, max ljusflöde, vid kanske 65%. Utifrån förutsättningarna är JVC ganska korrekt, stigningen som sådan ser inte helt orimlig ut. Men jag ställer mig lite frågande till system som visar HDR mörkare än SDR, dålig självbevarelsedrift där. Jajja, vi lär få se alla möjliga varianter som sagt.


Redigerat av pacman, 09 juni 2016 - 07:09.


#184

Postad 09 juni 2016 - 07:12

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0

Notera förövrigt att resultatet är efter HDTVTests justeringar av [Picture Tone], [Bright Level] och [Dark Level]. Gamma D direkt ur lådan hade tydligen en mindre korrekt, mindre PQ-lik, stigning. Inte omöjligt att den petar ur mer ljus <50%.


Redigerat av pacman, 09 juni 2016 - 07:14.


#185

Postad 11 juni 2016 - 12:54

Unregistered1b0c1937
  • Unregistered1b0c1937
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Samsung lär komma med ny firmware som ger HDR+ till KS serien. nån som vet mer om vad det innebär?

#186

Postad 12 juni 2016 - 04:08

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Jag har lärt mig att teven "mappar" om när den inte klarar av nitsen. Allt skalas bara proportionerligt ner. Stämmer min tanke? Eller var det Dolby Vision som gör så?



#187

Postad 13 juni 2016 - 06:58

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Notera förövrigt att resultatet är efter HDTVTests justeringar av [Picture Tone], [Bright Level] och [Dark Level]. Gamma D direkt ur lådan hade tydligen en mindre korrekt, mindre PQ-lik, stigning. Inte omöjligt att den petar ur mer ljus <50%.

 

Finns rekommenderade inställningar för gamma D i befintliga produkt tråden sedan en lång tid tillbaka från Jvc, om man nu är intresserad av det...

 

https://www.minhembi...c=325281&page=8



#188

Postad 13 juni 2016 - 09:02

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0

Ännu en HDR kapabel källa:

8XK4z8S.png

 

:)



#189

Postad 13 juni 2016 - 10:20

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0

Ännu en HDR kapabel källa:

8XK4z8S.png

 

:)

 

Ultra-HD Blu-ray?  Vore slick, då förlåter jag dom också för 2006.



#190

Postad 13 juni 2016 - 16:23

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Intressant AVforums Podcast gällande bl,a HDR vs Dolby vision m,m :)

 

https://www.avforums...e-2016.2034507/



#191

Postad 13 juni 2016 - 17:01

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 717 inlägg
  • 0

Ännu en HDR kapabel källa:

8XK4z8S.png

 

:)

Om den kommer att klara att spela upp UHD BD, och gör det med bra kvalité, så känns det svårt att motivera priset för en dedikerad spelare som kostar mer än konsolen, tuff konkurrens för Samsung/Panasonic.



#192

Postad 13 juni 2016 - 18:35

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0
Ojäklar. UHD Blu-ray ingick.

HDR i film och spel.

Från $299.

Redigerat av pacman, 13 juni 2016 - 18:36.


#193

Postad 14 juni 2016 - 07:42

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0

räknar med att UHD spelare kommer sjunka i pris inom kort. 


Redigerat av dealerovski, 14 juni 2016 - 08:43.


#194

Postad 15 juni 2016 - 09:12

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 717 inlägg
  • 0

räknar med att UHD spelare kommer sjunka i pris inom kort. 

Vi såg gott som vet ju att det kommer att gå att köpa en UHD-BD spelare för $299 till julen, så priserna lär ju halveras tills dess. Har velat fram och tillbaks med att köpa en konsol de senaste åren, spelar egentligen inte nuförtiden. Men nu känns det som den nya xbox'en blir ett givet köp så länge dess UHD-BD uppspelning funkar som den ska, vågar man hoppas på subtitle shift?



#195

Postad 15 juni 2016 - 09:56

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0

Vi kör allt snack runt One S i dess egna tråd istället och fortsätter med generellt HDR snack här.



#196

Postad 18 juni 2016 - 14:33

theclone
  • theclone
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Någon som får upp HDR loggan i Netflix? ska finnas för någon serie men jag ser bara ultraHD taggen.

Har en js8005 men den kan väl kör HDR600?

Redigerat av theclone, 18 juni 2016 - 14:40.


#197

Postad 18 juni 2016 - 14:39

mikee
  • mikee
  • Veteran

  • 1 638 inlägg
  • 0

Någon som får upp HDR loggande Netflix? ska finnas för någon serie men jag ser bara ultraHD taggen.

Har en js8005 men den kanske kan köra full HDR...

Vad menar du ?

Full HDR ?

 

Vad jag vet så finns det Dolby Vision ( HDR ) men det klarar väl inte js8005.



#198

Postad 18 juni 2016 - 14:44

theclone
  • theclone
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

Vad menar du ?
Full HDR ?

Vad jag vet så finns det Dolby Vision ( HDR ) men det klarar väl inte js8005.

HDR10 är väl just nu full HDR aka premium HD. HDR10 är väl nits som ska klaras av men JS 8005 klara alla krav utom just 1000 nits. DolbyVision är väl något annat?

Redigerat av theclone, 18 juni 2016 - 14:47.


#199

Postad 18 juni 2016 - 14:54

mikee
  • mikee
  • Veteran

  • 1 638 inlägg
  • 0

Sorry har faktiskt inte hört talas om HDR1000.

 

HDR10 och Dolby Vision har jag hört talas om. 

 

LG:s Oled klarar av svärtan men inte toppen och tvärtom för Samsungs modeller.. Klarar av toppen men inte svärtan.

 

Därför olika krav i Ultra HD Premium standarden.

 

edit.. läset lite på nätet ... HDR1000 verkar vara nåt Samsung kör med för att marknadsföra sig med ,, Kanske fattar fel.

 

Har du nån länk så man kan läsa mer ? :)



#200

Postad 18 juni 2016 - 15:09

theclone
  • theclone
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

Sorry har faktiskt inte hört talas om HDR1000.

HDR10 och Dolby Vision har jag hört talas om.

LG:s Oled klarar av svärtan men inte toppen och tvärtom för Samsungs modeller.. Klarar av toppen men inte svärtan.

Därför olika krav i Ultra HD Premium standarden.

edit.. läset lite på nätet ... HDR1000 verkar vara nåt Samsung kör med för att marknadsföra sig med ,, Kanske fattar fel.

Har du nån länk så man kan läsa mer ? :)

http://www.samsung.c...splay/hdr-1000/

Så kan det vara. Haha...det här med HDR verkar ju var lite vad som helst. :D

Redigerat av theclone, 18 juni 2016 - 15:10.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.