Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Sharp XV-Z2000 *

145 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sharp XV-Z2000 (Projektorer) 1 9,14 (13) Inga priser
2 relaterade trådar

#1

Postad 17 februari 2005 - 01:24

Jumpman Junior
  • Jumpman Junior
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Bifogad fil  XV_Z2000.jpg   19,85K   0 Antal nerladdningar

Huvudspecifikationer, Sharp XV-Z2000E

• Hemmabioprojektor
• DLP 16:9
• Upplösning: 1280x720 HD2+
• Färghjul: 5x spinn, 6 segment
• 1080i/720p/720i/576p/576i/480p/480i
• Ljusstyrka: 1200 ANSI Lumen
• Kontrast 2500:1
• Projecering: Framifrån, bakifrån eller tak
• Lamptid: upp till 3000 timmar (Eco-läge)
• 32 dB (Eco-läge)
• Motoriserad Zoom och Fokus, 100-tum från 2,6 - 3,9 meter
• DVI-I (HDCP)/RGB data, 2 x Komponent, Y/C, Composit-video
• Vikt: 4,3 kg
• Storlek i mm (bredd/höjd/djup): 310 x 89 x 282
• Pris:



Svensk manual för Z2000 hittas HÄR. (Högerklicka och välj "Spara mål som...")

Test hos BigScreen hittas HÄR.

Information infylles med tiden.


Peter.M Moderator

Edit 050628: Tydligen skall den ha 6 segments färghjul. Inte 7.

//////////////////////////////////

Jag är ruskigt intresserad av Sharps nya HD2+-modell. Dock verkar ingen ha införskaffat den på här på forumet. Eller?

Äger idag en LCD-projektor och tänker övergå till DLP. Det finns intressanta modeller på marknaden, men ingen som känns sådär hundra. Funderar på Sharps Z201, men den e lite klen i ljusstyrka. Mitsubishi HC900 verkar fantastisk, men har bara 4x färghjul. Många DLP-projektorer verkar ha sina "barnsjukdomar", tänker bl.a. på dithering som många modeller fortfarande lider av. Kanske bör man vänta på den verkliga DLP-revolutionen, vem vet.

Nåväl. Jag är som sagt intresserad av Sharps nya Z2000 och skulle vara tacksam om någon som vet, sett denna maskin hade lust att skriva en rad.

:(

// Björn

Redigerat av Peter.M, 28 juni 2005 - 09:57.


#2

Postad 17 februari 2005 - 11:59

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

  • 2 991 inlägg
  • 0
Här har du en tråd som testar Sony VPL-HS50, Sharp XV-Z2000 och Yamaha DPX-1000.

#3

Postad 17 februari 2005 - 22:34

Jumpman Junior
  • Jumpman Junior
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Tack för det.

#4

Postad 28 februari 2005 - 00:18

GNOMA0
  • GNOMA0
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej
Jag har precis fått Sharp XV-Z2000 demat för mig och den var någonting i hästväg :P . Det värsta jag sett i projektorväg. Big Screen testar den i slutet av veckan och jag kan sätt en del pengar på att den blir ny referens DLP.

Priset i Sverige 39 900 kr. Den är lätt värd 39 900.
Jag fick den demad mot Sony HS50. Den hade förstås inte en susning som den LCD den är. Det var som att jämföra VHS mot DVD eller LP-skiva mot CD.

Kolla in Big screen om någon vecka för ett riktigt test
/Martin

#5

Postad 28 februari 2005 - 11:27

Unregistered963e8511
  • Unregistered963e8511
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Jag var på väg att beställa ett ex. och pratade med Sharp Sverige. Projjen finns inte för leverans.
Den genomgår något test i Tyskland för att senare släppas i Sverige. Skumt :P

#6

Postad 03 mars 2005 - 23:20

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

  • 819 inlägg
  • 0

Hej
Jag har precis fått Sharp XV-Z2000 demat för mig och den var någonting i hästväg ;) . Det värsta jag sett i projektorväg. Big Screen testar den i slutet av veckan och jag kan sätt en del pengar på att den blir ny referens DLP.

Priset i Sverige 39 900 kr. Den är lätt värd 39 900.
Jag fick den demad mot Sony HS50. Den hade förstås inte en susning som den LCD den är. Det var som att jämföra VHS mot DVD eller LP-skiva mot CD.

Kolla in Big screen om någon vecka för ett riktigt test
/Martin

<{POST_SNAPBACK}>


Om HS50 inte hade en susning mot Sharpen så är HS50 antingen:
A. Felinställd / ej kalibrerad
B. Matad med sämre kabel, DVD spelare
C. Körd mot fel duk
D: Sharpen matad med HDTV men ej sonyn)
E: Trasig
eller all ovan (troligast i ditt fall)

Har själv testat Sonyn mot Sharpen och Yamahas gamla flaggskepp DPX1000 a 110 000 Kr ny och Sonyn gick ut som vinnare på både frontprojektionsduk och bakprojektionsduk EFTER att den blivit kalibrerad (enligt ett flertal personer som kikade när vi var klara med kalibben)

Mer info om detta på testen i länken ovan.

Smaken är dock som baken - vissa gilla mkt ljus och gröntintade bilder (XVZ2K) - andra föredrar svärta och korrekta färger (HS50) (försökte svara lite sarkastiskt efter din sågning - no offense :))

Redigerat av bigbadboogie, 03 mars 2005 - 23:24.


#7

Postad 04 mars 2005 - 10:02

GNOMA0
  • GNOMA0
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
:)
A HS50 var kalibrerad men Sharpen var originalinställd
B Samma DVD spelare men mot komponentingången på HS50 och DVI på Sharpen
C Samma duk - Stewart Firehawk (grym duk)
D Vet ej
E Inte troligt

Jag upplevde Sharpen som mycket bättre på alla punkter.
Om det beror på att DVI är så överlägset mot komponentingång kan det vara en förklaring. Jag tror dock inte det. Skillnaden kanske hade blivit mindre dock.

Jag tror ju inte att bara för att du kör komponent så blir bilden grådassig jämfört med Sharpens ljusa bild med djup och tryck i (körd i ECO-mode).

Meningen var inte att såga HS50, bara att förmedla mina egna upplevelser av demon jag fick.
Jag kommer med mer info när jag satt upp min nya Z2000 som jag ska hämta nästa vecka. ;)

MVH/Martin

#8

Postad 04 mars 2005 - 10:39

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
Jag kan inte annat göra än att gå på boogies synpunkter. Om du tycker HS50 var "grådassig" då har dem gjort något fel med den, för grådassig är precis vad den inte är. Rätt kalibrerad så är det svarta svartare än så gott som alla andra projektorer som inte är CRT.

Sen kan ju frågan också vara om du såg den på en firehawk, vilken av projektorerna som satt bäst i förhållande till den?

HS50 är inte "the end of all projectors" men den kan fullgott mäta sig med bra DLP. Nu har jag dock inte sett nya sharpen själv så jag ska inte uttala mig om hur den är, men de flesta kommentarer borta på avsforum hävdar att den är bra men ingen dräpare. Såg en review på sharpen där dem uppmätt kontrasten "The final-calibrated on/off contrast I measured at 1545:1" Jämnfört med det så har HS50 kalibrerad uppmäts regelbundet till 3500-4000:1 i kontrast och även en bra bit däröver. Just med denna information så borde absolut inte HS50 kännas "grådaskig"

Sen har nog Sharpen högre ansikontrast och är ljusstarkare så gillar man en bild med mera "punch" i så kan jag tänka mig att den är utmärkt.

Redigerat av Unregistered47efd78c, 04 mars 2005 - 10:44.


#9

Postad 16 mars 2005 - 20:09

GNOMA0
  • GNOMA0
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Nu har testet från Bigscreen kommit!

Synd att ingen tog emot mina satsade pengar, Z2000 blev inte utsedd till ny referens DPL som jag spådde, den blev ny referensprojektor!!!!

Därmed slog den ut Maranzt VP12-S3 som kostar över 100 000kr.

Jag var i USA och hämtade min förra veckan, där får man den för ca 3250$ (22 000kr) så att behöva köpa en Marantz för över 100 000 för att få en perfekt bild är bara att glömma nu.

Läs testet på Bigscreen för mer info (värt 19 kr)!!

Ha det gött
/Martin

#10

Postad 16 mars 2005 - 21:34

Jumpman Junior
  • Jumpman Junior
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Detta verkar vara DEN projektorn man har väntat på. Recensionen på BigScreen lovordar = känns betryggande. Men 40-papp... Tänker uppgradera från LCD som sagt, men jag har svurit mig själv ett pristak på 30'. Tänk att man betalade lika mycket för SVGA LCD-projektor för fyra år sedan <_<

Men men, prislappar har ju en tendens att sjunka. Väntar med spänning på att ngn framtida XV-Z2000-ägare ska lägga ut screenshots här.

:P

#11

Postad 16 mars 2005 - 22:57

Unregistered29199
  • Unregistered29199
  • Användare

  • 214 inlägg
  • 0
har inte läst testet men väl prövat Sharpen och nej den är inte bättre än maranzten, kanske mer prisvärd men den är definitivt inte bättre än sharps egna värsting z12000

#12

Postad 16 mars 2005 - 23:20

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0
har inte sett sharpen heller, men jag är bara glad över att fler projjar kommer in under 40k som är minst lika bra som det löjligt prissatta high-end projjarna (måste vara GRYYM vinst på en marantz)

så otroligt skoj att man kan få en high-end bild för under 40k, och det finns snart ingen som kan argumentera för en projj på över 100k :P

#13

Postad 16 mars 2005 - 23:20

Unregistered1cce7aeb
  • Unregistered1cce7aeb
  • Forumräv

  • 601 inlägg
  • 0
Jag...

...tippar att Christer Bengtsson (Bigscreen) Vet vad han talar om...

Gläds istället åt att DLP-revolutionen är här.

Mvh

#14

Postad 17 mars 2005 - 12:26

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0

har inte sett sharpen heller, men jag är bara glad över att fler projjar kommer in under 40k som är minst lika bra som det löjligt prissatta high-end projjarna (måste vara GRYYM vinst på en marantz)

så otroligt skoj att man kan få en high-end bild för under 40k, och det finns snart ingen som kan argumentera för en projj på över 100k :P

<{POST_SNAPBACK}>




Du verkar tro att det är somma skit allihopa med olika pris, typ att Marantz väljer att ta 135000kr för samma produkt som andra tar 40000kr bara för att dom vill tjäna mer pengar, ingen bra affärside...

Komponenterna är mycket dyrare i en marantz än tex. sharpen, och är typ det bästa som finns på marknaden, dock kan man ju tveka på om det är värt priset att ha det absolut bästa, när det nästbästa kostar så mycket mindre och är så pass nära i kvalitet.

#15

Postad 17 mars 2005 - 12:50

Jumpman Junior
  • Jumpman Junior
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Appropå "löjligt prissatta high-end projjarna" - såg att Marantz VP-12S4 ramlat ner ca 40-papp på hembioconsult.se. Man kan bara tacka företag som producerar och konkurrerar ut dessa dyra high-end projektorer. Jag skulle gärna vilja veta vad butikerna köper in dessa för, jag menar om man först kan sälja en en projektor för 135' och sedan sälja den för 99' - och ändå göra vinst på produkten. De är nog löjligt prissatta, ja.

#16

Postad 17 mars 2005 - 13:18

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

  • 1 870 inlägg
  • 0

Appropå "löjligt prissatta high-end projjarna" - såg att Marantz VP-12S4 ramlat ner ca 40-papp på hembioconsult.se. Man kan bara tacka företag som producerar och konkurrerar ut dessa dyra high-end projektorer. Jag skulle gärna vilja veta vad butikerna köper in dessa för, jag menar om man först kan sälja en en projektor för 135' och sedan sälja den för 99' - och ändå göra vinst på produkten. De är nog löjligt prissatta, ja.

<{POST_SNAPBACK}>



Dom köper INTE in dom, vid order sker leverans direkt från importören och då får du liksom återförsäljaren dagens pris. Återförsäljare som ligger med dyra projar på lager finns snart inte längre.

#17

Postad 17 mars 2005 - 13:45

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

  • 1 281 inlägg
  • 0
Marginalerna på "high end" produkter behöver inte vara större än marginalerna på produkter i lägre prisklasser. Däremot så är det givet att det, räknat i kronor, blir större vinst för en projektor som kostar 100k mot en som kostar 15k.
Angående prisras så är det inte som så att en butik kontrollerar om en proj ska sjunka med 40k i pris. Det är leverantörna som sätter priserna och dom sjunker ju ständigt så jag förstår inte varför en konsument blir upprörd över marginaler när en produkt sjunker i pris?
Det är snarare ett problem för butiker som har ett stort lager att se att deras produkter stadigt minskar i värde.
Att klaga på dom giriga butikerna i projektorsammhang är löjeväckande eftersom
det är ett område som marginalerna är väldigt små!
Var glad istället att man får bättre och bättre grejer för pengarna... :)

Redigerat av BioBanditen, 17 mars 2005 - 13:47.


#18

Postad 17 mars 2005 - 15:36

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 856 inlägg
  • 0
Z2000 bättre än S3? Väldigt svårt att tro det. Kanske om man kör med en 4 meter bred duk iofs... :)

#19

Postad 17 mars 2005 - 16:19

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0
ingen klagar på affärerna som säljer dessa dyra projjar alla fattar väl att det är marknaden som sätter priserna.

men faktum kvarstår dom är löjligt prisatta och den skillnad man ser i bild är inte motiverad i mitt tycke (har inte sett s3:an men andra high-end projjar)

tror ni verkligen att komponenterna i en marantz är så mycket dyrare att tillverka än dom som sitter i en sharp eller sony, visst kanske dyrare men kom igen 100.000 kr dyrare. dock är loggan värd ungefär 50-60k.

jag är alltid glad när high-end projjarna får sig en snyting och säger bara bra jobbat sharp och sony.

mer DLP dräpare under 40k :) :ph34r:

#20

Postad 17 mars 2005 - 18:00

Jumpman Junior
  • Jumpman Junior
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Om avansen inte är stor för de butiker som säljer projektorer skulle i sådant fall vara paradoxalt för de butiker som är sura över prisbomber som exempelvis Benq 8700 (har diskuterats här på forumet). Jag köper inte det argumentet.

Jag litar i varje fall på Christer Bengtsson och BigScreen, för Er som inte har läst hans recension kan jag rekomendera att göra det. Sedan tycker jag det är fantastiskt att utveckligen går framåt och priserna sjunker. Jag menar, visst sjutton skulle jag springa iväg och köpa en Marantz om ekonomin tillät. Men varför göra det om man kan få en likvärdig produkt för betydligt mindre penning. Sharp XV-Z2000 är dock av BigScreen utsedd till ny referensmaskin, vilket jag tycker är fantastiskt skoj.

// Björn (ej miljonär)

#21

Postad 17 mars 2005 - 18:37

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
En bra och lite mera nyanserad diskussion om denna projektor och bigscreens tester finns på component: Tråd

#22

Postad 18 mars 2005 - 11:08

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
Den har nu blivit reviewad av Projectorcentral också.

Inte för att jag tycker projectorcentral har gjort några supertester på senaste men dem tyckte att z2000 var ganska jämn och kanske bara något bättre än en benq 8700+. Det är lite skillnad mot bigscreens extrema superlativ :)

Projectorcentrals review

#23

Postad 18 mars 2005 - 12:32

Jumpman Junior
  • Jumpman Junior
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Den har nu blivit reviewad av Projectorcentral också.

Inte för att jag tycker projectorcentral har gjort några supertester på senaste men dem tyckte att z2000 var ganska jämn och kanske bara något bättre än en benq 8700+. Det är lite skillnad mot bigscreens extrema superlativ :)

Projectorcentrals review

<{POST_SNAPBACK}>


Ja, vad har hänt med projectorcentral eg? De har verkligen lackat ur på siståne. Dock ett plus att de är kritiska, men jag börjar nästan tvivla på deras objektivitet.

#24

Postad 19 mars 2005 - 00:09

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Jag kan bara hålla med, och jag skulle ALDRIG köpa Marantzen istället för sharpen.

MEN det är så många faktorer som avgör ett pris, framforskning av projektor och teknik, komponenterna osv. osv.

Marantz är väl inget super-wowigt highendmärke förutom inom projektorer, pga. att dom bara släppt EN modell (som iof. får sig ett lyft då och då) som genast blev utsedd till den bästa på marknaden, de har helt enkelt kört en helt kompromisslöst
lösning (förutom att den bara har ett chip).

Tror att komponenterna är mycket dyrare i Marantzen än i sharpen, men dyrare är inte alltid = bättre, men priser sätts heller inte alltid efter vad som är bäst, tex. tekniken i Marantzen har svindyr tillverkningskostnad, medans sharp hittan en annan lösning som blir MYCKET billigare och kanske till och med bättre, det är ju på så sätt vissa tekniker dör ut och priser/prestanda ökar, kallas utveckling.

Men som vissa här antyder att det är rent ocker från Marantz och återförsäljarna är nog mest trams, men givetvis tjänar dom pengar, men det är väl därför dom bygger/säljer projjar?

Tror att om Marantz bara vill tjäna massa pengar, så ligger det väl i deras intresse att sänka priset så att den säljer mer, men det måste ju oxå vara lönsamt...

Som bekant så betalar ju de flesta inte en massa pengar för saker som inte är värda det, och då är det ju ingen bra affärs id'e att sätta ett orealistiskt pris på sina produkter (teknik produkter)?


Men faaan vad jag vill ha en sharp, Pipro tar ca 35000kr för detta stjärnskott! :unsure:

Redigerat av Dr. Death, 19 mars 2005 - 00:09.


#25

Postad 21 mars 2005 - 23:46

PIPRO Sverige
  • PIPRO Sverige
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
Kan nämna att våra tekniker anser att Toshiba MT700 är något ett bättre köp än XV-Z2000 i denna prisklass. Det säger väl lite om hur bra MT700:an är med tanke på att Sharpen inte på något sätt är dålig, snarare tvärt om.

Mvh PIPRO Sverige

PS Finns just nu ett erbjudande på MT700 i butiksforumet.

Redigerat av PIPRO Sverige, 21 mars 2005 - 23:48.


#26

Postad 22 mars 2005 - 00:24

beke
  • beke
  • Användare

  • 155 inlägg
  • 0
Ska bli intressant att se hur länge sharpen kan ligga på 40k!!!
Då en proj som mt700 lägger sig på ~26k och det med inbyggd linjedubblare från faroudja!! även benq7700 ligger ju kring 25k även den med just linjedubblare, fattar inte att man kan kränga en proj utan det i den prisklassen idag???

#27

Postad 22 mars 2005 - 12:16

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0

Kan nämna att våra tekniker anser att Toshiba MT700 är något ett bättre köp än XV-Z2000 i denna prisklass. Det säger väl lite om hur bra MT700:an är med tanke på att Sharpen inte på något sätt är dålig, snarare tvärt om.

Mvh PIPRO Sverige

PS Finns just nu ett erbjudande på MT700 i butiksforumet.

<{POST_SNAPBACK}>




Menar du att ni tycker att MT700 är en bättre projektor än Sharpen eller menar ni att sharpen inte är värd sin merkostnad över MT700? Hoppas att du fattar vad jag menar... :D :D

Om båda legat på exakt samma pris så hade ni valt Toshiban ändå? ;)

Ni skall inte sälja Benq 7700 eller 8820?

#28

Postad 22 mars 2005 - 12:34

Unregistered5376ab7e
  • Unregistered5376ab7e
  • Forumräv

  • 523 inlägg
  • 0
Skulle tro att Marantz som har legat väldigt långt framme har hållt ett högt pris av flera anledningar.
Deras projektorer har varit bäst och kanske är?
De har säkerligen haft dyra forskningskostnader för att testa nya tekniker för att kunna vara framgångsrika tidigt.

Jag tycker ändå att det är ganska självklart att sånt kostar pengar, nu har dock utvecklingen sprungit i fatt och därför sjunker priset. Möjligen kommer en helt ny projektor som betingar ett ännu högre pris (1080p?, 15000:1 i kontrast...)

#29

Postad 22 mars 2005 - 13:38

PIPRO Sverige
  • PIPRO Sverige
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0

Kan nämna att våra tekniker anser att Toshiba MT700 är något ett bättre köp än XV-Z2000 i denna prisklass. Det säger väl lite om hur bra MT700:an är med tanke på att Sharpen inte på något sätt är dålig, snarare tvärt om.

Mvh PIPRO Sverige

PS Finns just nu ett erbjudande på MT700 i butiksforumet.

<{POST_SNAPBACK}>




Menar du att ni tycker att MT700 är en bättre projektor än Sharpen eller menar ni att sharpen inte är värd sin merkostnad över MT700? Hoppas att du fattar vad jag menar... :D :D

Om båda legat på exakt samma pris så hade ni valt Toshiban ändå? ;)

Ni skall inte sälja Benq 7700 eller 8820?

<{POST_SNAPBACK}>


Vad vi hört så arbetar Sharp med en uppdaterad version av XV-Z2000 för att ta bort några barnsjukdomar i första versionen. Dessutom så är jag ganska säker på att priset kommer sjunka en hel del inom de närmaste 1-2 månaderna för idag känns den som den ligger för högt i pris jämfört med konkurrenterna. Jag har inte själv sett bilden från MT700 eller sharpen så jag vågar mig inte på några mer detaljerade kommentarer om prestandan.

Mvh Patrik Johansson
PIPRO Sverige

#30

Postad 22 mars 2005 - 17:53

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0

Kan nämna att våra tekniker anser att Toshiba MT700 är något ett bättre köp än XV-Z2000 i denna prisklass. Det säger väl lite om hur bra MT700:an är med tanke på att Sharpen inte på något sätt är dålig, snarare tvärt om.

Mvh PIPRO Sverige

PS Finns just nu ett erbjudande på MT700 i butiksforumet.

<{POST_SNAPBACK}>




Menar du att ni tycker att MT700 är en bättre projektor än Sharpen eller menar ni att sharpen inte är värd sin merkostnad över MT700? Hoppas att du fattar vad jag menar... :D :D

Om båda legat på exakt samma pris så hade ni valt Toshiban ändå? ;)

Ni skall inte sälja Benq 7700 eller 8820?

<{POST_SNAPBACK}>


Vad vi hört så arbetar Sharp med en uppdaterad version av XV-Z2000 för att ta bort några barnsjukdomar i första versionen. Dessutom så är jag ganska säker på att priset kommer sjunka en hel del inom de närmaste 1-2 månaderna för idag känns den som den ligger för högt i pris jämfört med konkurrenterna. Jag har inte själv sett bilden från MT700 eller sharpen så jag vågar mig inte på några mer detaljerade kommentarer om prestandan.

Mvh Patrik Johansson
PIPRO Sverige

<{POST_SNAPBACK}>



En av dessa barnsjukdomarna är att den lider av ett för högt pris? :D

Jag fattar att du inte vill yttra dig personligen, men jag menar, var det så era tekniker tyckte, eller missuppfattade jag dig?

Fan vad kul att det äntligen börjar hända nåt på riktigt, Toshiba MT 700, Benq 7700 och Sharp XV2000(när dom sänkt priset litta), är de maskiner som lockar mest just nu!

#31

Postad 22 mars 2005 - 18:17

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0
Jo sitter själv här och försöker bestämma mig för Sony HS50 eller MT700, vad tycker era tekniker på PIPRO om det valet samt även ni andra??

#32

Postad 01 april 2005 - 16:45

Der Wiking
  • Der Wiking
  • Forumräv

  • 578 inlägg
  • 0
Var på "the rock" i lund och kollade på Sharpen och Sonyn(50) och tyckte att de båda levererade bra bild (dvd), skulle nog ha köpt sharpen då jag gillar "stunsen" i bilden.

Men när de visade en HDTV sändning på sharpen höll jag på att smälla av!!! Bilden blev OTROLIGT mycket bättre än dvd (dig mat med en dyr pioneer).

Detaljerna och skärpan......

AAAAAHHHHHHHHHHHHHH vill ha HDTV och ny proje!!!!

#33

Postad 03 april 2005 - 03:15

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

  • 819 inlägg
  • 0

Här har du en tråd som testar Sony VPL-HS50, Sharp XV-Z2000 och Yamaha DPX-1000.

<{POST_SNAPBACK}>


Har nu även testat Sony Hs-50 mot JVC D-ILA DLA-HX2U JVC info.
Dessa båda har testats mot olika dukmaterinal -
- 3 stewart dukar
- XUS grey
- euroscreen white
- 3 tillg. carada materialen
- 2 ej namngivna dukar med goda prestanda (vet ej om jag får gå ut med namnen då jag lånat proverna direkt av distrib.).

Dessvärre blev fotona inte helt lyckade men jag skall försöka sätta ihopa en någorlunda rättvisand testbild.

Kan väl på förhand säga att den 4-5 gånger dyrare JVCn fick möta en jämnlike eller i mina ögon överman beroende på vad som tilltalar din personlighet :)

Och för alla som läst testen vet min ståndpunkt Sharp vs Sony - men man som smaken är olika :(

/ Boogie

Redigerat av bigbadboogie, 03 april 2005 - 03:16.


#34

Postad 27 april 2005 - 01:31

habel
  • habel
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
För mig var valet enkelt!...jag var ner till The Rock för nån vecka sedan och de visade Sonyn mot Sharpen!.....måste säga att det inte går att jämföra dessa 2 projektorer.På Sonyn var VB påtaglig i vissa scener för att inte tala om onaturliga
hudtoner, dessutom så var bilden brundassig i jämförelse.Visserligen bra svärta, men på bekostnad av obefintlig teckning i de mörka partierna.Vi testkörde flera timmar från en massa olika filmer med kända kritiska scener och Sharpen är i särklass med otroligt fina hudtoner och så mkt mer levande djup i bilden, fin detaljerad tecking i de mörka partierna.Dessutom så testade vi med olika bildsignaler efter konstens alla regler och projarna var defenitivt rätt kalibrerade.
Nämner detta om kallibrering eftersom det har tvistats om det här på forumet när det gäller Sonyn!
Ja detta var mitt intryck och jag tycker verkligen att ni som funderar på ny proj ska åka till The Rock i Lund för en grundlig demo.De lägger verkligen ner tid på dig som kund och är otroligt proffsiga utan att försöka påverka dig som kund utan är helt objektiva.
PS.Vi testade även mot S3:an och Sharpen är verkligen i samma klass måste jag säga.

Micke H

#35

Postad 27 april 2005 - 09:20

Messiah
  • Messiah
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0

Jo sitter själv här och försöker bestämma mig för Sony HS50 eller MT700, vad tycker era tekniker på PIPRO om det valet samt även ni andra??

<{POST_SNAPBACK}>


Varför inte lägga med Benq7700 till din önskelista, ungefär samma som MT700 i speccen, fast den är nog 5000:- billigare. HS50 hade jag lagt ner direkt, tyvärr, fattar inte vad alla snackar om här. Jag såg denna med på The rock och den är mörk JA, men så mycket svärta så jag tyckte bilden i övrigt blev lidande. Sen om dom bara tände upp nån lampa eller drog bort skynket så dog ju Sonyn helt, medans sharp 2000 och Benq7700 fortsatte visa fin bild. Så kan man inte mörklägga nåt sjukligt och typ tar svärta före bilddjup och känsla så är nog Sonyn ett bra val. Som dom flesta säger som sett dessa så är där inget tryck i Sonyn, den känns tillbrakadragen och inte lika djup. Det var de, nu har du fått 2 som tycker samma, hade jag valt idag med min kommande budget hade jag tagit Benq7700 då den var grymt cool i bilden. Det var lite oroligheter ibland såkallad dithering, men inget som direkt stör. Sen om jag hade haft mer budget så hade jag nog tagit sharp Z2000. Dom skiljer sig åt en del så det är lite vad man ska ha den till, jag älska den kristallaktiga bilden benq7700 hade, och till PC och spel tror jag den piskar alla dessa nämnda. Älska den till film med skall nämnas, men låg kanske lite lite lite... pyttelite bakom sharp, och då kostar den ju 10.000:- mer, som jag nog inte tyckte det var värt.

#36

Postad 27 april 2005 - 09:40

Greve_G
  • Greve_G
  • Lärjunge

  • 354 inlägg
  • 0
MT700 kostar ju 24290 SEK, den är ju altså inte 5000 kroner dyrare utan 700 Kr billigare.

Edit: såg just att på pricerunner att den låg (med endast en återförsäljare) på som du sa ca 30 papp. (hade bara sett den på pipro.se förut)

Redigerat av Greve_G, 27 april 2005 - 09:45.


#37

Postad 27 april 2005 - 09:43

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0
tror han menar priserna i sverige

#38

Postad 27 april 2005 - 09:56

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Jo sitter själv här och försöker bestämma mig för Sony HS50 eller MT700, vad tycker era tekniker på PIPRO om det valet samt även ni andra??

<{POST_SNAPBACK}>


Varför inte lägga med Benq7700 till din önskelista, ungefär samma som MT700 i speccen, fast den är nog 5000:- billigare. HS50 hade jag lagt ner direkt, tyvärr, fattar inte vad alla snackar om här. Jag såg denna med på The rock och den är mörk JA, men så mycket svärta så jag tyckte bilden i övrigt blev lidande. Sen om dom bara tände upp nån lampa eller drog bort skynket så dog ju Sonyn helt, medans sharp 2000 och Benq7700 fortsatte visa fin bild. Så kan man inte mörklägga nåt sjukligt och typ tar svärta före bilddjup och känsla så är nog Sonyn ett bra val. Som dom flesta säger som sett dessa så är där inget tryck i Sonyn, den känns tillbrakadragen och inte lika djup. Det var de, nu har du fått 2 som tycker samma, hade jag valt idag med min kommande budget hade jag tagit Benq7700 då den var grymt cool i bilden. Det var lite oroligheter ibland såkallad dithering, men inget som direkt stör. Sen om jag hade haft mer budget så hade jag nog tagit sharp Z2000. Dom skiljer sig åt en del så det är lite vad man ska ha den till, jag älska den kristallaktiga bilden benq7700 hade, och till PC och spel tror jag den piskar alla dessa nämnda. Älska den till film med skall nämnas, men låg kanske lite lite lite... pyttelite bakom sharp, och då kostar den ju 10.000:- mer, som jag nog inte tyckte det var värt.

<{POST_SNAPBACK}>


Helt rätt! kort efter jag skrivit det inlägget om hs50 och mt700 så upptäckte jag benq 7700 som jag mer eller mindre har bestämt mig för (iaf till 90%).

#39

Postad 10 maj 2005 - 17:20

Unregistered04c7d256
  • Unregistered04c7d256
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0
FRågan är inte om du ska köpa Sharp XV-Z2000 utan när, jag har sett det mesta i projjeväg och kan säga att nya Sharp är helt grym de DLP-projjar som överhuvutaget har en chans är 10 tusentals kronor dyrare, optiken är jättefin med suverän skärpa, mycket bra svärta coh perfekta färger..Toshiba 700 och halv-syskonet Benq 7700 spelar inte i samma division ens,

GS

#40

Postad 10 maj 2005 - 17:32

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

  • 1 281 inlägg
  • 0
Idag har flera BenQ-spekulanter varit förbi och tittat. Dum som jag var demade jag sharpen också. Nu är dom ännu mer förvirrade! :lol:
Sharpen har en fantastisk optisk skärpa som gör att det är en fröjd att titta och förundras av detaljerna i filmerna! :blink:

#41

Postad 10 maj 2005 - 17:34

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

  • 819 inlägg
  • 0

- onaturliga hudtoner, dessutom så var bilden brundassig i jämförelse.Visserligen bra svärta, men på bekostnad av obefintlig teckning i de mörka partierna
- På Sonyn var VB påtaglig i vissa scener

<{POST_SNAPBACK}>


Är det något sonyn INTE lider av så är det VB - alla professionella sajter är eniga och även killarna på the rock (har själv varit där och kikat för några månader sedan och då var det ingen VB - ej heller på min kanon i taket).

Dina intryck i övrigt gäller givetvis dig men att hudtoner på sonyn skulle vara oaturliga mot Sharpen är osannolikt om båda är rätt kalibrerade.
Sen må det vara att du fördrar en viss hudton - därmed inte sagt att det är rätt hudton - dvs naturlig. Finns en anledning varför många tilllverkare av TV apparater drar på med blått och ibland rött - blått för att få vitt att upplevas som ljust och rött för att få hudtoner mysigt rosiga men att färgerna är bättre på Sharpen håller jag inte med om - helt klart det motsatta :lol:

Svärtan och gråskalor i mörka partier på HS50an vill inte ens kommentera med tanke på att HS50an kör med 12bitars gråskalehantering och således får de subtilaste övergångar att framträda ytterst naturligt i mörka scener - inga grönstickande skuggor som på XVZ2K :blink:

Ja det är ett jäkla stuns i bilden med sina maxade ANSIlumen, till påkostnad av svärtan då såklart.

XVZ2K = bra som S3
Och Hs50 i klass med Yam DPX1200 och Mar S4 - va ballt :blink:

Men alla har ju sin åsikt och de stämmer inte alltid överens.
Kan dock glatt erkänna att djupet i Sharpen är fantastiskt - bättre än HS50an t.o.m.

Redigerat av bigbadboogie, 10 maj 2005 - 17:37.


#42

Postad 10 maj 2005 - 19:04

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
bidbadboogie: Rätt kul att du och jag har kommit fram till exakt samma sak. Jag fick Sharp Z2000 demad nyligen och den imponerade på mig. Dock blev jag något besviken också. Skrev av mig lite här.

Det som är grymt med Sharpen är dess optiska skärma över hela bilden och motorstyrda kontroller för zoom och fokus. DÄR ligger Sonyn i lä.

Marantz S4 har jag inte sett "live" än, men det kommer. :lol:

#43

Postad 11 maj 2005 - 00:18

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

  • 819 inlägg
  • 0

bidbadboogie: Rätt kul att du och jag har kommit fram till exakt samma sak. Jag fick Sharp Z2000 demad nyligen och den imponerade på mig. Dock blev jag något besviken också. Skrev av mig lite här.

Det som är grymt med Sharpen är dess optiska skärma över hela bilden och motorstyrda kontroller för zoom och fokus. DÄR ligger Sonyn i lä.

Marantz S4 har jag inte sett "live" än, men det kommer.   :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Peter

COMMENT POST
-------------------
Jag tycker det stämmer mkt bra vad du har skrivit, har nästan exakt samma uppfattning själv. Skarp, fantastiskt djup men ej klockrena färger samt förlust i mörkdager och gråskalor och för högljudd (low lamp XVZ2K= ca HS50 high lamp ljudnivå). Motorfocus är något jag personligen helst är utan då en motoriserad focus sällan är 99% korrekt medans en analogt kontrollerad (fingertoppskänsla) focusring kan bli det med hjälp av en som kollar skärpa och en som justerar men det är ju en smaksak. Skall den vara motorsierad skall den även tillåta manuell justering är min åsikt - det vore optimalt för alla parter.

DUKAR
--------
Flyttat till duktråden
Flyttat hit

HS50
------
FLyttat till officiella HS50 tråden
Flyttat hit


Ha de
Boogie
ps
Har ej heller set S4 eller Yammen men det jag läst om dem säger att de kommer slåss om tronen tills det att äkta HD kommer på allvar....och HS50an ligger ett par ljusår bort i sammanhanget :lol:
ds

Redigerat av bigbadboogie, 12 maj 2005 - 11:08.


#44

Postad 10 juni 2005 - 00:29

Jumpman Junior
  • Jumpman Junior
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Jag måste bara få fråga Er DLP-ägare: det där med dithering - är det verkligen något som man störs av när man sitter på behörigt avstånd? Jag vill byta ut min gamle LCD-projektor mot en Sharp XV-Z2000 så småning om, men allt detta snack om dithering börjar få mig att tänkta. Idag sitter jag på sex meters avstånd och och betraktar en 240 cm bred duk; är ditherning något man störs av - ens märker - på sådant avstånd?

Tacksam för inlägg :ph34r:

#45

Postad 10 juni 2005 - 06:31

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
Köper du en sharp 2000 som är relativt lugn och siter på över 2x tittavståndet som du gör kommer du inte se någon dithering.

#46

Postad 15 juni 2005 - 09:55

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
Du kan ju kolla en en stor oberoende Shootout där runt 25 personer satte betyg på 4 olika projektorer - däribland XV-Z2000 ;)

http://www.component...vent_050527.php

mvh

/Pär

#47

Postad 15 juni 2005 - 14:31

Der Wiking
  • Der Wiking
  • Forumräv

  • 578 inlägg
  • 0
Konstigt att sonyn fick dåligt betyg i svärta, den jag såg i "duell" med sharpen (på the rock) hade bättre svärta..

#48

Postad 15 juni 2005 - 19:08

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0

Du kan ju kolla en en stor oberoende Shootout där runt 25 personer satte betyg på 4 olika projektorer - däribland XV-Z2000 :D

http://www.component...vent_050527.php

mvh

/Pär

<{POST_SNAPBACK}>


Ja, denna shootout fick mig att svänga ganska rejält till Sharpens fördel kan jag säga. En rätt kalibrerad Z2000 är riktigt bra. Och då menar jag rikigt bra! Detta gör att jag antagligen byter ut min HS50an till en Sharp inom en snar framtid. En rätt kalibrerad HS50 är också riktigt bra. Lite olika beroende vad man är ute efter för bild i slutändan. Jag jämför den mot HS50 och BenQ PE7700 och PE8700+. Skrev lite i min gästbok om detta nyss HÄR.

Den här hobbyn gör en ruinerad. ;)

Edit: Tråd officiell! ;)

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 15 juni 2005 - 19:32.


#49

Postad 15 juni 2005 - 19:41

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0
Jag är egentligen rätt nöjd med min Skarp 201, men har börjat klura lite...kommer säkert behöva en ljusstarkare projj när jag flyttat 150mil(måste lysa upp tillvaron lite).

Ganska bra att se din kommentar Peter.M... många andra verkar vara lite fast i antingen l*d eller d*p...som jag minns gick du från Bänk 8700 till Sony Hs50...så här är det väl 'bra bild' oaktat teknik som gäller, vilket känns rätt.

Jag skall försöka få kika på bägge två...problemet är väl att man troligen inte kommer kunna se de tillsammans, och att de som demar inte alltid har rätt kalibrering eller utr till bägge.
Men denna 'shootout' borde säga ganska mycket tycker jag.

Förmodligen blir man väl nöjd med vikken av dessa som helst inklusive Bänk 7700 också.

#50

Postad 15 juni 2005 - 19:49

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
AAKEE: Visst gör man det! Alltså bli nöjd. BenQ PE7700 har lite för mycket RBE och dithering för min smak. Stör man sig inte på det är det ett klockrent köp! Riktigt bra projektor för den pengen.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-06-17 11:52:05
  • Ny fåtölj
    Kurben
    2024-06-17 11:48:52
  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.