Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Infinity RS5001 eller Primus 250

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 december 2006 - 12:43

endallas
  • endallas
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
Har ett par gamla Infinity RS5001 som har stått ett tag och tror att båda basarna och eventuellt ett mellanregister behöver bytas. Det är 8´´ basar och 2´´ mellanregister och en bladdiskant (eller banddiskant, eller vad det heter) i dem. De har en känslighet på 89 db. Priset för renoveringen beräknas från 1500 till 2500 beroende på hur mycket som behöver bytas. Det var en mycket fin modell när de kom för typ 10 år sen och kostade då ca 7000 tror jag.

Jag ska driva med en Denon AVR 1804 i nuläget, är dock sugen på en Cambridge Azur 540r v.2.

Min fråga är nu om det är lönt att renovera dessa eller om man ska satsa på ett par nya primus 250. De gamla är väl betydligt mer tungdrivna om jag fattar det rätt och är rädd att min stärkare inte orkar med dem. Är jag inte helt säker men jag tror de gamla låter bättre men det var som sagt länge sedan jag lyssnade på dem.

Någon som har erfarenheter av dessa eller annars har åsikter?

Redigerat av endallas, 06 december 2006 - 12:49.


#2

Postad 06 december 2006 - 13:22

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0
Har både RS-4000 och RS-5000 och skulle inte byta någon av dom mot Primus. Mest tack vare banddiskanerna, men så gillar jag även designen.

Det går att byta kanter på dom själv, vilket jag har gjort. Det är lite extra knepigt när det gäller de små mellanregistrena eftersom de är kapslade. Kostnaden blir ca. 400:- för byte av alla kanter.

Det sitter 10"-basar i RS-5000 och 8"-basar i RS-4000.

Hur skiljer sig RS-5001 mot RS-5000? Vet att det sitter två 10:or i RS-6000, medan det sitter två 8:or i RS-6001.

Den "låga" känsligheten som anges anser jag inte att du behöver oroa dig över. Det är inga svårdrivna högtalare och jag har en del att jämföra med.

Edit: Såg nu att det skiljer en hel del mellan 5000 och 5001. De bl a helt olika mellanregister, så du får hoppa över en del av det jag skrev.

Bilder på RS-5000 (överst) och RS-5001:

Bifogad fil(er)


Redigerat av Lust, 06 december 2006 - 13:54.


#3

Postad 06 december 2006 - 18:12

endallas
  • endallas
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
ok, så rent ljudkvalitetsmässigt anser du rs5001 vara ett bättre val?

Det som är fel med bashögtalarna är att gummilisten (eller upphängningen) runt elementet har torkat och ramlat sönder, du säger att de går att byta på egen hand?

Mellanregistret är angripet av en viss katt... :D ... Vet inte hur det elementet fungerar men det verkar vara någon form av skumgummibeklädnad i form av en halvsfär utanpå, så om bara skummgummit är skadat borde det inte vara något problem eller?

Redigerat av endallas, 06 december 2006 - 18:15.


#4

Postad 06 december 2006 - 18:16

cinemax
  • cinemax
  • Forumräv

  • 625 inlägg
  • 0
Åh, vad kul att det är fler som fortfarande kör RS serien!
Själv har jag RS-5000 och tycker fortfarande att de låter hyggligt bra..
:D

#5

Postad 06 december 2006 - 18:31

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0

ok, så rent ljudkvalitetsmässigt anser du rs5001 vara ett bättre val?

<{POST_SNAPBACK}>


Ja, jag gör det - men det säger inget om att du anser detsamma.

Det som är fel med bashögtalarna är att gummilisten (eller upphängningen) runt elementet har torkat och ramlat sönder, du säger att de går att byta på egen hand?

Mellanregistret är angripet av en viss katt... :D ... Vet inte hur det elementet fungerar men det verkar vara någon form av skumgummibeklädnad i form av en halvsfär utanpå, så om bara skummgummit är skadat borde det inte vara något problem eller?

<{POST_SNAPBACK}>


Bashögtalarna kan man enkelt byta kantupphängning på själv.
Det går däremot inte på mellanregistret. Det är av Dome-typ och där rekommenderar jag att lämna över det till proffs istället. Är förmodligen billigast att byta hela elementet.

Men kolla givetvis först hur det låter idag med de skador det har. Det kanske är rätt OK fortfarande?

#6

Postad 06 december 2006 - 18:45

endallas
  • endallas
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
Ok, precis hur byter man upphängningen på baselementet och var skaffar man material? en liten steg för steg kanske? :D

Redigerat av endallas, 06 december 2006 - 18:46.


#7

Postad 06 december 2006 - 21:15

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0
Jag har precis lagt upp en kortfattad beskrivning över hur jag brukar göra här:

https://www.minhembio.com/Lust/86216/

Har säkert glömt en del saker där, men det är bara att fråga på.

Lycka till!

Redigerat av Lust, 06 december 2006 - 21:15.


#8

Postad 06 december 2006 - 21:42

endallas
  • endallas
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
Tack så mycket!

lite frågor

Skall elementet ligga ner på magneten och spela uppåt när man spelar tonen?
Om basen inte klarar av 30 Hz går det då bra med typ så mycket det klarar? I mitt fall går basen bara till 42 Hz


Får se om jag kan få tag i ett par lister. Fattar de om man skriver i millimeter? sjukt knasigt att mäta upp i typ roten ur 72/86 tum

Redigerat av endallas, 06 december 2006 - 21:55.


#9

Postad 06 december 2006 - 21:57

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0

Tack så mycket!

lite frågor

Skall elementet ligga ner på magneten och spela uppåt när man spelar tonen?

<{POST_SNAPBACK}>


Ja, det ska det. Membranet centreras bra ändå plus att du får lite hjälp av tyngdkraften vid limningen.


Om basen inte klarar av 30 Hz går det då bra med typ så mycket det klarar? I mitt fall går basen bara till 42 Hz

<{POST_SNAPBACK}>


Jodå, den går visst ner till 30 Hz, den spelar bara inte lika högt där som vid 42 Hz. Det är alltså inga problem.

Fattar de om man skriver i millimeter? sjukt knasigt att mäta upp i typ roten ur 72/86 tum

<{POST_SNAPBACK}>


Jag skriver alltid i mm och sedan dubbelkollar jag med de tumangivelserna dom sedan anger. Det har funkat prickfritt hittills så jag antar att de är vana vid beställningar från Europa.

Redigerat av Lust, 06 december 2006 - 22:03.


#10

Postad 28 december 2006 - 21:31

endallas
  • endallas
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
Håller på att kanta om min rs 5001 nu! verkar gå bra än så länge och ska centrera med en 30hz ton imorgon när limmet torkat. Tog en stund att komma på hur man lämpligast får bort det gamla "gummit" då detta var helt klibbigt. Det andra elementet tog nog en tiondel av tiden av det första att fixa till =).

Fick betala 200:- för "gummina", lite skillnad mot 1500:- som det skulle kosta att byta elementen. Hoppas bara det blir bra!

#11

Postad 15 januari 2007 - 00:46

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0

Håller på att kanta om min rs 5001 nu! verkar gå bra än så länge och ska centrera med en 30hz ton imorgon när limmet torkat. Tog en stund att komma på hur man lämpligast får bort det gamla "gummit" då detta var helt klibbigt. Det andra elementet tog nog en tiondel av tiden av det första att fixa till =).

Fick betala 200:- för "gummina", lite skillnad mot 1500:- som det skulle kosta att byta elementen. Hoppas bara det blir bra!

<{POST_SNAPBACK}>


Precis så är det. Praktik är ycket bättre än teori...

Återkom gärna och berätta om hur resultatet blev. Är nyfiken på vad du anser om RS-5001.

#12

Postad 02 april 2007 - 21:00

endallas
  • endallas
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
Lite sent kanske men jag tänkte uppdatera ändå :) .

Det gick relativt smärtfritt att byta kantupphängningen faktisk, skulle till och med kunna sträcka mig till att vem som helst kan göra det!

I fråga om ljudet så låter de helt underbart enligt mig. Jämförde med min faders B&W DM602 S3 och tycker helt klart mina Infinity låter mycket bättre. Mycker klarare och öppnare ljud. Dessutom är det såklart bättre bas (inte konstigt kanske med tanke på att B&W DM602 S3 är en stativare, men ändå!).

Jag passade också på att uppgradera förstärkeriet i form av en Proton AP-2000 II och ett Proton AA-2120 så nu är jag nöjd ett bra tag framöver, hoppas jag.

#13

Postad 02 april 2007 - 22:12

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0
Vad kul att det gick bra med kantbytet!

Och jag håller med om att har man bara inte tummen mitt i handen så är det inte svårt. Lite extra känsla ger det också...

Att du sedan är nöjd med ljudet också är ju allra bäst. Hade du inte varit det hade du ju alltid kunnat sälja av dom.

Mellanregistrena måste tydligen ha varit OK? Vad tycker du om diskanterna då?

#14

Postad 03 april 2007 - 16:45

endallas
  • endallas
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
Ja jag antar att mellanregisterna är ok, har inte hört någon antydan till något annat i alla fall. Antar att katten inte hade tillräckligt långa klor för att nå in till själva elementet ;) .

Angående diskanterna så är jag mycket nöjd!. Luftigt och öppet är nog ord som beskriver ljudet ganska bra. Man skulle kunna säga att de präglar ljudet väldigt tydligt, men utan att för den skull bli för mycket.

Tror det är "tur" att jag inte köpte Primusarna (även om de verkar prisvärda), de hänger inte med i vare sig diskant eller bas :P


Haha måste bara också påpeka att trots minst 15 år på nacken har de kvar en mycket angenäm trädoft, helt underbart! Man kanske skulle kunna säga byggkvalitet?

Redigerat av endallas, 03 april 2007 - 16:49.


#15

Postad 21 april 2007 - 07:12

cinemax
  • cinemax
  • Forumräv

  • 625 inlägg
  • 0
Så har det även hänt mig, basarna behöver nya kanter.. :)
Jag litar dock inte på min egen förmåga att utföra detta, kan man lämna in högtalarna och få det gjort någonstans? Vart vänder man sig i såfall?

#16

Postad 21 april 2007 - 18:46

endallas
  • endallas
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
har för mig att hifikit.se gör sådant. Kolla vad det tar och jämför med de ca 200 kronorna det kostar att göra det själv.

Jag är inte speciellt händig själv med jag kan säga att det var ingen konst att fixa dem! jag köpte mina kanter av geoaliwil på ebay, det tog bara ett par dagar att få hem dem!

#17

Postad 17 juli 2008 - 14:19

Unregistered60f3a1d1
  • Unregistered60f3a1d1
  • Forumräv

  • 687 inlägg
  • 0
Hej hej

Jag har ett pra äldre Sonab / Carlssonhögtalare som jag ska renover. Det enda som behövs göras egentligen är att byta kantupphängningen då den är sprucken och helt körd efter 30 år varav 10 stillastående i en källare..Men var har ni som kantat om fått tag på kantgummit och så. Vore smidigast om det var en svensk firma man kunde beställa ifrån då jag har dåliga erfarenheter från utlandsbeställningar tyvärr..

#18

Postad 24 maj 2010 - 22:17

erajack
  • erajack
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Hej på er!
Har lagat våra RS5000 till bättre än nyskick!
Har ni några funderingar kan ni höra av er.

Bilden visar som dom såg ut ny.

Mvh//Lars

Bifogad fil(er)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.