Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bi Wire frågor.

44 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 03 september 2012 - 18:08

GangsterGunnar
  • GangsterGunnar
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej gott folk,

Har precis fått mitt nya hemmbio levererat och är i full gång att koppla ihop allt.

Jag har inte lagt ner någon tanke på det innan men om man kollar på min golvhögtalare så finns det ju 4 stk uttag för högtalar kablar.

Efter lite googlande så har jag nu förstått att det kan användas för Bi Wire.

Just nu är dom bryggade och jag antar att man kan koppla på vilket som helst och sen köra igång men jag undrar nu hur bra eller dåligt det egentligen är.

Kommer jag som nybörjare ens behöva bry mig om det här?

Och sista frågan, skulle man kunna använda en vanlig högtalar kabel 2.5mm för Bi Wire koppling.

Mvh Alex

#2

Postad 03 september 2012 - 18:35

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0
Nej, du behöver inte bry dig om det (varken som nybörjare eller expert ;)).

Och ja, det går utmärkt med vanlig högtalarkabel. Bi-wire är bara fler kablar. :)

#3

Postad 03 september 2012 - 18:42

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 3
Hej
Det är alltid kul med lite nya grejer..
Som allt annat när det rör ljud så finns det väldigt många åsikter och förslag.
Det bästa tipset är nog att testa själv och se / höra vad man själv tycker låter bra eller bättre.
Jag upplever lite "mera" eller "bättre" ljud med bi wire, men inte någon natt och dag skillnad.
Sen beror det säkert lite på vad du har för grejer i övrigt oxå, hur akustikanpassat rummet är mm.
Ang kablar så finns det nog mer förslag än stjärnor på natthimlen...
Mitt tips är att just som du föreslog köp ett par med minst 2.5mm så tror jag du kommer långt ljudmässigt.
Förslagsvis kan du köpa dessa kablar på biltema 2.5 eller 4mm där är det så "billigt" att du gott kan
testa bi wire och se hur det låter hos dig.
Ha det gott
Niclas på biobygget.se

#4

Postad 03 september 2012 - 20:47

GangsterGunnar
  • GangsterGunnar
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Tack för era svar, jag kopplade ihop det utan bi wire just nu, och jag måste säga att jag är helnöjd ändå, har inte vågat kräma på så mycket då systemet var klart runt 21.

Men än så länge är jag riktigt nöjd, har inte hunnit kalibrera det ännu, kommer göras imorgon.

//Alex

#5

Postad 04 september 2012 - 05:35

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0
Dom som tror att bi-wire är bättre, har dom något test som styrker deras påstående eller finns det några argument till att det skulle vara bättre?

#6

Postad 04 september 2012 - 07:28

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Dom som tror att bi-wire är bättre, har dom något test som styrker deras påstående eller finns det några argument till att det skulle vara bättre?

Nej, de upplever det som bättre. That's it. Men det räcker ju som bekant för många.

#7

Postad 04 september 2012 - 08:03

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Dom som tror att bi-wire är bättre, har dom något test som styrker deras påstående eller finns det några argument till att det skulle vara bättre?

Varför skulle det inte kunna bli skillnader om du använder två olika typer av kablar?

#8

Postad 04 september 2012 - 08:29

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Nej, de upplever det som bättre. That's it. Men det räcker ju som bekant för många.


Så länge dom inte gör ett blindtest, då blir upplevelsen likadan :)

Varför skulle det inte kunna bli skillnader om du använder två olika typer av kablar?


Använda olika kablar kanske kan ge skillnad om den ena kabeln är kass men oftast använder man samma kabel bara att den är splittad i ena änden fast metallblecken gör ju exakt samma jobb, omöjligt att märka nån skillnad, går nog inte ens mäta, troligen för att det inte är nån skillnad.

#9

Postad 04 september 2012 - 08:49

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Använda olika kablar kanske kan ge skillnad om den ena kabeln är kass men oftast använder man samma kabel bara att den är splittad i ena änden fast metallblecken gör ju exakt samma jobb, omöjligt att märka nån skillnad, går nog inte ens mäta, troligen för att det inte är nån skillnad.

Om man använder samma kabel med en split i ena änden kommer det nog inte bli ljudmässig skillnad men varför man skulle vilja göra så (förutom av andra än ljudmässiga skäl) begriper jag inte.

#10

Postad 04 september 2012 - 09:58

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Om man använder samma kabel med en split i ena änden kommer det nog inte bli ljudmässig skillnad men varför man skulle vilja göra så (förutom av andra än ljudmässiga skäl) begriper jag inte.


Snarare av visuella skäl.

#11

Postad 04 september 2012 - 12:19

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Varför skulle det inte kunna bli skillnader om du använder två olika typer av kablar?

Därför att det inte säljs så dåliga kablar.

#12

Postad 04 september 2012 - 12:25

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Därför att det inte säljs så dåliga kablar.

Det känns som om du antingen driver med mig eller så har du mindre bra koll på hur de elektriska egenskaperna i en kabel påverkas av kabelns geometri (längd, area, tvärsnittets uppbyggnad).

#13

Postad 04 september 2012 - 15:19

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

Det känns som om du antingen driver med mig eller så har du mindre bra koll på hur de elektriska egenskaperna i en kabel påverkas av kabelns geometri (längd, area, tvärsnittets uppbyggnad).


Men varför använda två olika kablar?
Två likadana av den bästa borde väl vara bättre om man tror på BW

#14

Postad 04 september 2012 - 15:29

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Det känns som om du antingen driver med mig eller så har du mindre bra koll på hur de elektriska egenskaperna i en kabel påverkas av kabelns geometri (längd, area, tvärsnittets uppbyggnad).


Misstänker att invändningen handlar om att det visserligen blir en faktisk och ibland mätbar skillnad, just beroende på längd, resistivitet, kapacitans osv, men att skillnaden är såpass liten att den är långt ifrån möjlig att uppfatta med våra öron.

Skillnaden är dessutom mycket större om man hostar, flyttar huvudet några centimeter, spänner sig eller ungefär vad som helst, och därför är den lilla men dock närvarande skillnaden inte relevant.

#15

Postad 04 september 2012 - 15:43

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Hej gott folk,

Har precis fått mitt nya hemmbio levererat och är i full gång att koppla ihop allt.

Jag har inte lagt ner någon tanke på det innan men om man kollar på min golvhögtalare så finns det ju 4 stk uttag för högtalar kablar.

Efter lite googlande så har jag nu förstått att det kan användas för Bi Wire.

Just nu är dom bryggade och jag antar att man kan koppla på vilket som helst och sen köra igång men jag undrar nu hur bra eller dåligt det egentligen är.

Kommer jag som nybörjare ens behöva bry mig om det här?

Och sista frågan, skulle man kunna använda en vanlig högtalar kabel 2.5mm för Bi Wire koppling.

Mvh Alex


Om det är en rx-473 du har så verkar den inte ha Bi-amp så troligtvis gör det inte mycket nytta med Bi-wire.

#16

Postad 04 september 2012 - 17:00

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Det känns som om du antingen driver med mig eller så har du mindre bra koll på hur de elektriska egenskaperna i en kabel påverkas av kabelns geometri (längd, area, tvärsnittets uppbyggnad).

Jag har nog tillräcklig koll på det. Tillräcklig koll för att inse att det (när det gäller högtalarkablar) inte påverkar resultatet hörbart.

#17

Postad 04 september 2012 - 18:38

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Jag har nog tillräcklig koll på det. Tillräcklig koll för att inse att det (när det gäller högtalarkablar) inte påverkar resultatet hörbart.

Ok. Jag står dock fast vid min tes att det är hörbar skillnad mellan olika kablar och att man därigenom kan påverka slutresultatet. Att det sedan i de allra flesta fall i mitt tycke inte är en önskvärd förändring är en annan sak.

Långa kablar behöver i de flesta fall ha en större area än korta kablar för att inte negativt påverka signalen.

Edit: Det verkar som om Ingvar Öhman också anser att det är hörbar skillnad: http://www.faktiskt....ewtopic&t=50626

Redigerat av joakim99, 04 september 2012 - 18:43.


#18

Postad 04 september 2012 - 20:43

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Ingvar har även skrivit detta i ämnet...

http://www.sonicdesign.se/biwire.html

#19

Postad 04 september 2012 - 21:19

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 1
Så var kabel kriget utanför kabel trådarna igen :P hahaha :D :D :D

#20

Postad 05 september 2012 - 13:42

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Långa kablar behöver i de flesta fall ha en större area än korta kablar för att inte negativt påverka signalen.


Om man bor i en hyfsat stor villa eller lägenhet har man i allmänhet inte så stort vardagsrum att kablarna kan anses långa i det här avseendet.

:)

#21

Postad 05 september 2012 - 14:15

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Ok, då måste jag tolket inlägget på faktiskt.se helt fel. Jag tolkade det som att med de föreslagna kablarna (12 m långa?) så skulle det bli uppemot 3dB fel.

Jag citerar:
"EKUA och 12 meter kabel låter alldeles på tok för långt/tunt med en
4 ohmslast (det ger en nivåförlust/tonkurvefel om uppåt 3 dB!)"

#22

Postad 05 september 2012 - 14:30

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Ok, då måste jag tolket inlägget på faktiskt.se helt fel. Jag tolkade det som att med de föreslagna kablarna (12 m långa?) så skulle det bli uppemot 3dB fel.

Jag citerar:
"EKUA och 12 meter kabel låter alldeles på tok för långt/tunt med en
4 ohmslast (det ger en nivåförlust/tonkurvefel om uppåt 3 dB!)"


Om du citerat rätt är författaren ute och cyklar.

För att få en förlust i kabeln på 3dB vid 4 ohms last krävs motsvarande ungefär 1,7 ohm i kabeln.
Så vansinnigt usla högtalarkablar finns helt enkelt inte.

Skulle möjligtvis vara nån skoj-kabel från nordost e likn då... :)

#23

Postad 05 september 2012 - 15:06

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Det känns skönt att författaren är bättre på att designa högtalare (INO) då.

#24

Postad 05 september 2012 - 16:25

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Det känns skönt att författaren är bättre på att designa högtalare (INO) då.


Ja, att vara bra på högtalardesign innebär inte nödvändigtvis att allt man skriver i forum blir rätt... :)

#25

Postad 05 september 2012 - 16:48

shifts
  • shifts
  • Veteran

  • 1 684 inlägg
  • 0
Det står vad det är för kabel: EKUA.

Jag tror nog han har torrt på fötterna där. Kan inte vara så svårt att mäta upp 12 meter EKUA och kolla.

Redigerat av shifts, 05 september 2012 - 16:52.


#26

Postad 05 september 2012 - 17:09

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Det står vad det är för kabel: EKUA.

Jag tror nog han har torrt på fötterna där. Kan inte vara så svårt att mäta upp 12 meter EKUA och kolla.


Kollade precis på ett antal olika skruttkablar. INGEN kom ens upp i ett par hundradels ohm per meter. :)

Stämmer ganska väl med nedanstående tabell från "The Electricians Guide" (http://www.tlc-direc.../Book/5.3.6.htm)

Bifogad fil  tabell.png   10,39K   3 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistered277056c3, 05 september 2012 - 17:13.


#27

Postad 05 september 2012 - 18:21

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Nu har kabeln i fråga en tvärsnittsarea på 0.38 mm2 så resistansen är högre än för de som du har med i listan.

#28

Postad 05 september 2012 - 19:36

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0
Extrapolerat från den tabellen borde den då hamna runt 45 mohm per meter, så 0,54 ohm på 12 m. Men det är ju väldigt tunn kabel, normalt säljs det väl inget under 0,75 mm2?

#29

Postad 06 september 2012 - 10:39

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Extrapolerat från den tabellen borde den då hamna runt 45 mohm per meter, så 0,54 ohm på 12 m. Men det är ju väldigt tunn kabel, normalt säljs det väl inget under 0,75 mm2?


Funderade lite till, och det slog mig plötsligt att en 12-meterskabel i praktiken är 24 meter lång (två ledare), så ledningsmotståndet blir dubbelt så stort, dvs drygt ett ohm för 12 meter EKUA.

Öhman är inte helt ute och cyklar, men den förlust han talar om (med EKUA) gäller vid ett avstånd på drygt 30 meter och inte 12.

Sen bör det iofs nämnas att inte ens de allra billigaste högtalarkablar som säljs är tillnärmelsevis så dåliga...

#30

Postad 06 september 2012 - 11:23

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
2x3m boaorms kabel modell svindyr bör i praktiken innehålla en himmlans massa meter ledare då vissa har 10-30st ledare tvinnat på alla möjliga sätt vilket bör påverka hörbart isdf.

#31

Postad 06 september 2012 - 12:27

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 1

Sen bör det iofs nämnas att inte ens de allra billigaste högtalarkablar som säljs är tillnärmelsevis så dåliga...

Det finns dock en hel del kabel som säljs som har en begränsad tvärsnittsarea och du med flera i den här tråden har på ett väldigt bestämt sätt sagt att det inte går att höra några skillnader mellan olika kablar.

I trådar smo handlar om blindtest så har det varit ett måste att kalibrera ljudnivån så att det inte diffar mer än 0.1 dB. Jag anser att man kan få skillnader om överstiger 0.1 dB beroende på kabel. Därför tycker jag det känns lite märkligt att påstå att det inte finns hörbara skillnader mellan kablar.

I normalfallet är det dock inga problem då man oftast har relativt korta högtalarkablar och det kostar väldigt lite att ha vettig kabelarea. Det är de kategoriska uttalanden som sägs vara baserade på fysikaliska sanningar som jag ibland har lite problem med.

#32

Postad 06 september 2012 - 13:46

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Det finns dock en hel del kabel som säljs som har en begränsad tvärsnittsarea och du med flera i den här tråden har på ett väldigt bestämt sätt sagt att det inte går att höra några skillnader mellan olika kablar.

I trådar smo handlar om blindtest så har det varit ett måste att kalibrera ljudnivån så att det inte diffar mer än 0.1 dB. Jag anser att man kan få skillnader om överstiger 0.1 dB beroende på kabel. Därför tycker jag det känns lite märkligt att påstå att det inte finns hörbara skillnader mellan kablar.

I normalfallet är det dock inga problem då man oftast har relativt korta högtalarkablar och det kostar väldigt lite att ha vettig kabelarea. Det är de kategoriska uttalanden som sägs vara baserade på fysikaliska sanningar som jag ibland har lite problem med.


Att det inte skulle gå att höra skillnad på några kablar överhuvudtaget när det gäller högtalare tror jag uppriktigt sagt inte att någon påstått, men annars tror jag mig förstå precis vad du menar, och det du beskriver har enl min mening mest sin grund i en viss språkförbistring.

Att ha exakt samma nivåer i ett A/B-test är både vettigt och enkelt att åstadkomma, men det är inte alldeles relevant i sammanhanget.

Det s k "kabel-kriget" har åtminstone som jag uppfattat det hela tiden handlat om huruvida olika kablar hörbart "färgar" ljudet eller inte, och även om det ibland går att uppfatta en volymskillnad vid en momentan växling mellan signalvägar där nivån skiljer sig någon dB är det inte riktigt det diskussionen handlar om.

Oerhört klena kablar innebär alltid effektförluster mellan slutsteg och högtalare pga den låga impedansen, men såvida man inte kör precis vid klippgränsen gör skillnaden inte att ljudet "låter sämre", utan bara en liten smula svagare, vilket "utan problem" kan kompenseras för vid behov. Det krävs nämligen en icke linjär påverkan av signalen för att den skall låta "annorlunda" eller "sämre" och inte bara marginellt "svagare".

Gör man A/B-test med momentan växling mellan en tjock högtalarkabel med försumbara förluster och en lång och extremt klen kabel som pga detta dämpar signalen något så kan man sannolikt ibland uppfatta den lilla nivåskillnaden, precis som du påpekar.

• Betyder detta att den tunnare kabeln låter sämre? - Nej.

• Betyder detta att man ens i ett ganska stort vardagsrum tjänar något på att använda "lampsladd" jämfört med EKUA? - Ja, marginellt volymmässigt.

• Betyder detta att man ens i ett ganska stort vardagsrum tjänar något på att använda dyr och tjock kabel jämfört med t ex "lampsladd"? - Nej.


Kör man stärkaren för fullt så att det nästan klipper kan man få ett par dB mer headroom om man byter ut sina 30-meters EKUA-kablar mot lampsladd, valfri simpel högtalarkabel eller "dyr-kabel", men större betydelse än så har förlusterna i kabeln inte.

Med väldigt långa avstånd är det givetvis vettigt med större ledningsarea...

#33

Postad 06 september 2012 - 14:06

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Oerhört klena kablar innebär alltid effektförluster mellan slutsteg och högtalare pga den låga impedansen, men såvida man inte kör precis vid klippgränsen gör skillnaden inte att ljudet "låter sämre", utan bara en liten smula svagare, vilket "utan problem" kan kompenseras för vid behov. Det krävs nämligen en icke linjär påverkan av signalen för att den skall låta "annorlunda" eller "sämre" och inte bara marginellt "svagare".

Jag är inte så kunnigt om detta själv men är det så att förlusten är helt linjär i det hörbara frekvensplanet?

#34

Postad 06 september 2012 - 14:43

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Jag är inte så kunnigt om detta själv men är det så att förlusten är helt linjär i det hörbara frekvensplanet?


Helt linjär är att ta i. Dämpningen blir större med ökad frekvens, men i princip ja.

Eftersom EKUA (telefontråd) varit på tapeten och absolut inte är någon "bra högtalarkabel" så kan dess egenskaper vara ett kul exempel.

Bifogad fil  www.png   10,95K   3 Antal nerladdningar

#35

Postad 06 september 2012 - 14:58

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
I grund och botten är jag helt enig med dig om vad som är viktigt att fokusera på i ett system och vad som har avgörande betydelse.

#36

Postad 06 september 2012 - 15:59

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

2x3m boaorms kabel modell svindyr bör i praktiken innehålla en himmlans massa meter ledare då vissa har 10-30st ledare tvinnat på alla möjliga sätt vilket bör påverka hörbart isdf.

Du måste göra skillnad på parallella och seriella ledare. Parallella => lägre resistans. Seriella => högre resistans.

#37

Postad 06 september 2012 - 16:32

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Jag flyttar tråden till kabelforumet. :)

#38

Postad 07 september 2012 - 11:37

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 1

Du måste göra skillnad på parallella och seriella ledare. Parallella => lägre resistans. Seriella => högre resistans.


alla tillverkare lindar ju inte på samma sett och har ju inte heller en o samma mätbara spec som slutmål.

#39

Postad 07 september 2012 - 11:52

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

alla tillverkare lindar ju inte på samma sett och har ju inte heller en o samma mätbara spec som slutmål.


Det är helt riktigt, och de skillnader som finns är också enkelt mätbara.

I ett vardagsrum är det dock så att har man lampsladd eller högtalarkabel av motsvarande tjocklek så är förlusterna redan såpass små att det inte finns ett jota att vinna ljudmässigt på att byta till tjockare eller spejsigt konstruerade kablar.

Skillnaden blir helt enkelt såpass liten att den är försumbar, även för de som tror sig vara "erfarna" eller utrustade med guldöron...

#40

Postad 07 september 2012 - 12:03

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

alla tillverkare lindar ju inte på samma sett och har ju inte heller en o samma mätbara spec som slutmål.

Vad har det med saken att göra? :huh: Jag påpekade att du inte kan räkna kardeler i en kabel (parallellt) på samma sätt som flera kablar i serie.

#41

Postad 07 september 2012 - 13:23

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Vad har det med saken att göra? :huh: Jag påpekade att du inte kan räkna kardeler i en kabel (parallellt) på samma sätt som flera kablar i serie.




att det är skillnad serie/parallel vet jag också.
mitt exempel grundade sig att det är flera meter ledare i en sådan kabel oftast (30x3m)....om det är i serie eller paralell spelar ingen större roll då skillnaden lär vara mätbar oavsett.

#42

Postad 07 september 2012 - 13:41

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

att det är skillnad serie/parallel vet jag också.
mitt exempel grundade sig att det är flera meter ledare i en sådan kabel oftast (30x3m)....om det är i serie eller paralell spelar ingen större roll då skillnaden lär vara mätbar oavsett.


Ursäkta, men jag fattar inte riktigt vad ditt exempel är tänkt att belysa.

#43

Postad 07 september 2012 - 13:47

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
sorry hjärnsläpp.

mitt exempel grundar om det vore i serie....då blir det en massa meter kabel/högt motstånd.

skrev galet bara....

#44

Postad 07 september 2012 - 13:50

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0
Det är fredag, så hjärnan behöver koppla av lite... :)

#45

Postad 07 september 2012 - 13:55

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Det är fredag, så hjärnan behöver koppla av lite... :)


:rolleyes:



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.