Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Varför blyfritt lod vid lödning?

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 28 april 2003 - 10:04

Nillok
  • Nillok
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Såg att det var blyfritt lod till salu i säljtråden. Min fråga är varför det skulle vara bättre med blyfritt lod än SnPbCu?

#2

Postad 28 april 2003 - 10:14

Unregisteredc1c61fe5
  • Unregisteredc1c61fe5
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0
Därför att du slipper inandas blyångor när du löder, bly är ett väldigt otrevligt ämne som man bär hantera med viss försiktighet, man bör definitivt inte inandas det.

Vad jag vet så är hälso- och miljöproblemen den enda anledningen till att inte använda bly. Lödtenn med bly är dessutom på väg att försvinna på grund av nya miljöregler.

#3

Postad 28 april 2003 - 10:16

Unregisteredd17966f2
  • Unregisteredd17966f2
  • Lärjunge

  • 417 inlägg
  • 0
Blyfritt lod har ju en fördel... det är just blyfritt!!!
Det finns altså positiva miljöaspekter med blyfritt, annars så har det inga speciella fördelar. De flesta hifi snubbar föredrar lödtenn med silver i. Det lod du beskriver är ju en Tenn-bly-koppar legering. Enda direkta nackdelar jag vet har funnits med blyfritt lödtenn är högre smälttemperatur och mindre tåligt mot mekanisk påverkan (det blir en "sprödare" lödning med blyfritt)

#4

Postad 28 april 2003 - 10:27

Nillok
  • Nillok
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Det stämmer det ni säger men jag undrade om det fanns någon elektrisk fördel. I säljtråden stod det nått om att silver har ungefär samma galvaniska potential som koppar, vilken fördel skulle det ge?

(Anledningen till att elektronikindustrin är på väg mot ett blyfritt alternativ är just med avseende på miljön. Om industrin fick bestämma så skulle man fortsätta med det gamla hederliga Tenn-Bly lodet och inte gå över till SnAg3,5Cu0,7)

#5

Postad 28 april 2003 - 11:42

Unregisteredd17966f2
  • Unregisteredd17966f2
  • Lärjunge

  • 417 inlägg
  • 0
Det Galvaniska snackat handlar mest om "batterieffekten". Placeras olika sorters metaller i otroligt fuktiga miljöern och samtidig närvaro av ström/alkalier/syror så kan den minst ädla metallen "käkas" upp av dom andra. Det spelar inte så himla stor roll att blyet är borta eftersom det fortfarande finns tenn i lödningen, som åxå är en hyfsat oädel metall och därför fort går åt i en galvanisk process. Lite mindre galvanisk skillnad blir det men långt ifrån borta.
Såvida man inte väter sina lödningar så har vanliga rums fuktighet så liten påverkan att det är försumbart. En liten fördel utan bly är väl att lödningen oxiderar lite långsammare. Oxidering en annars schysst lödning är nog ingen effekt som är hörbar för 99,9999999% av befolkningen på jorden, men man kan ge sig fasen på att någon kan höra den otroligt irriterande disperseringen av signalen i den där oxiderade lödningen. [:)]

#6

Postad 28 april 2003 - 12:05

Unregistered57457b8b
  • Unregistered57457b8b
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0
quote:Därför att du slipper inandas blyångor när du löder, bly är ett väldigt otrevligt ämne som man bär hantera med viss försiktighet, man bör definitivt inte inandas det.

Eehh. Detta var mycket intressant f95toli. Jag har alltid lärt mig på utbildningar att det är isocyanater och aldehyder som är det farliga vid lödning. Dessa bildas bl.a vid uppvärmning av "plastmaterial" som ingår i vissa mönsterkortsmaterial och skyddslacker, samt harts. Det är i vilket fall dessa som filterutrustningen man kan köpa avlägsnar / är byggda för.

Please tell me more ...

Blyfritt har en ennan nackdel i det att inte alla komponenter idag klarar den högre temperaturen, samt att en del komponenter i sig är små kretskort lödade med "vanligt" lod (som alltså smälter tidigare än det blyfria och därför gör så när de lödas ... i ugn då).

Miljöaspekten kan också diskutteras iom det att jag vill minnas att den mängd bly elektronikindustrin sprider i naturen är t.o.m mindre än det bly som naturligt finns OCH tennbrytningen är inte en speciellt miljömässig höjdare heller. Nu kommer vi kraftigt öka mängden behövt tenn istället.

#7

Postad 28 april 2003 - 12:59

Unregisteredc1c61fe5
  • Unregisteredc1c61fe5
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0
Att blyet är på väg bort från elektronikindustrin beror som sagt var på miljöeffekterna. Vad gäller hälsoaspekten så vet jag inte hur allvarlig den är men den är nog inte försummbar. Bly i likhet med alla tungmetaller bör man vara försiktig med. Jag hanterar ibland bly på jobbet och det är finns regler om att man måste använda handskar/tvätta händerna när man tagit i blyklumparna (vi använder även barium och yttrium och där måste man vara ännu mer försiktig, för att inte tala om tallium som är riktigt otäckt).
Om jag fattar det rätt så kan bly ge skador på nervsystemet och jag kan inte tänka mig att det skulle vara ofarligt att inandas.

Hittade följande sida på UU
http://www.occmed.uu...metal/bly3.html

Sen har TLovskog rätt i att även ångorna från plasten är otrevliga och möjligen ännu farligare att inandas, man bör alltid ha god ventilation när man löder!

Som en liten parantes så kan jag nämna att jag försökte beställa en grej som skulle gjutas i bly för ett tag sedan men det gick inte, det finns inga firmor som vill hantera smält bly längre.

#8

Postad 28 april 2003 - 18:52

Unregistered0ff54576
  • Unregistered0ff54576
  • Forumräv

  • 733 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Nillok
Det stämmer det ni säger men jag undrade om det fanns någon elektrisk fördel. I säljtråden stod det nått om att silver har ungefär samma galvaniska potential som koppar, vilken fördel skulle det ge?
Silver leder ström bättre!.

//Birdie

#9

Postad 28 april 2003 - 21:01

Unregistered57457b8b
  • Unregistered57457b8b
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0
f95toli:
Jo du har helt rätt i att bly är ett gift. Vill minnas att de gamla sättarna som använde "blybokstäver" just inte blev så gamla ...

Jag vart dock lite nyfiken så jag hörde mig för. Vid normal lödtemperatur med handverktyg är inte blyet speciellt flyktigt. Dock kan det tänkas vara att ta hänsyn till vid våglödning.

Med hartsen ovan syftade jag på den som finns i fluss, som en källa till åtanke.

#10

Postad 29 april 2003 - 13:21

Unregistered892bfa6c
  • Unregistered892bfa6c
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Silver leder ström bättre!


Ominte jag har fattat det fel så är det svårare att får bra lödninga med lod som innehåller silver. Pga att det kräver högre tempraturer, och större risk för kallödingar.

Rätta mej om jag har fel

Mvh Croffa

#11

Postad 29 april 2003 - 14:49

Unregisteredc1c61fe5
  • Unregisteredc1c61fe5
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0
Ravenclaw86 har rätt, undvik silver om du inte är van att löda och inte har en riktigt bra lödstation. Kallödingar är inte trevliga.

#12

Postad 29 april 2003 - 18:42

Unregistered57457b8b
  • Unregistered57457b8b
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0
Hej,

Jo. Ibland skjuts det mycket kråka med kanon, IMHO.

Förutom den högre smältpunkten så finns det en annan sak som strular. Många silverhaltiga lod är inte eutektiska. Med detta menas att de smälter / stelnar inte vid en bestämd smältpunkt utan segar sig igenom ett smältintervall. D.v.s när lodet stelnar så stelnar inte allt på en gång. Om man då ruckar på det hela så blir det inte bra.

Dock är SnAg (3.5% silver) eutektiskt, så skall det tvunget användas så ...

En annan tråkig egenskap hos silver i sig är att den migrerar. Har du 2 lödpunkter som är spänningsatta så kommer det bildas "dendrites". Små utväxter av ledande metall som till slut kan kortsluta det hela. Ofta blandar man i Zn för att minska denna risk. Visserligen kanske inte något alarmerande jätteproblem, men SnPb är mer än hundra gånger bättre i detta avseendet. (Källa: Kapitel 45.9 i Coomb's Printed Circuit Handbook, 5th edition - Ännu en bibel)

Bly må vara sämre ledande, men det har 3 mycket fina egenskaper (förutom att sänka smältpunkten) och det är.

1) Sänker ytspänningen, vilket ger bättre lödning.
2) Agerar "lösningsmedel" för att den intermetalliska bindningen mellan koppar och tenn skall blir riktigt bra och gå snabbt.
3) Den hindrar tennet från att omvandlas från vitt och beta till grått och alfa, när det passerar 176 grader vid stelning. En sådan omvandlig hade annars ökat volymen med mer än 25% och orsakat icke önskvärda strukturförändringar i tennet och fogen.

Urprungligen tillförde man silver till lodet enbart för att skapa bättre förutsättningar när man lödade silverplätterade ytor.

Så visserligen leder silver bättre än bly, men det är helheten som räknas.

Ett annat ämne som leder snarlikt är guld, men det är helt förkasstligt att blanda in. Lödfogen blir mycket spröd och helt kass.

Hmm. Som vanligt blev det kanske lite akademiskt. ...



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.