Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

brum i ena kanalen på krell kav-400xi

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 februari 2024 - 08:53

Denlin
  • Denlin
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

Hej.

Jag undrar om det är någon som har, eller vet hur man får tag i ett detaljerat kopplingsschema på en krell kav-400xi.

 

för nåt år sen när jag lyssnade på musik så "ploppade" det plötsligt till i ena högtalaren och sedan dess så är det ett ganska högt brum på ena kanalen på förstärkaren.

 

Jag har lämnat in den på tre olika ställen där erkänt duktiga gamla rävar kollat på den ingående och båda säger samma sak - det behövs ett detaljerat kopplingsschema över förstärkaren för att vi ska kunna laga/hitta felet eftersom den är så komplext uppbyggd.

 

Jag gillar verkligen ljudet i den och vill verkligen få den fixad men inser att loppet nog är kört. Det är ju inte helt gratis att lämna in den heller för inspektion så jag är beredd att ge upp.

 

Är det nån som har nåt förslag eller som av någon otrolig anledning sitter på ett kopplingsschema så tar jag tacksamt mot förslag.

 

Hur mycket jag än gillar ljudet och vill laga den så tänker jag inte skicka den över halva jordklotet och hoppas att nån kan laga den. Finns ju naturligtvis inga garantier ändå och det är inte ekonomiskt försvarsbart heller då bara frakten kommer kosta flera tusen kronor.

 

 

 

 



#2

Postad 09 februari 2024 - 10:15

Gonk
  • Gonk
  • Lärjunge

  • 259 inlägg
  • 1

Här finns det skannade scheman: https://www.diyaudio...-manual.392032/

 

(Första inlägget om man googlar på "Krell kav-400xi schematics"...)

 

Gissar (som vanligt) på någon dålig kondensator som måste bytas. Mät rippel på matningsspänningarna så hittar man nog lätt trasig kondensator eller likriktare.



#3

Postad 09 februari 2024 - 12:38

Denlin
  • Denlin
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

Här finns det skannade scheman: https://www.diyaudio...-manual.392032/

 

(Första inlägget om man googlar på "Krell kav-400xi schematics"...)

 

Gissar (som vanligt) på någon dålig kondensator som måste bytas. Mät rippel på matningsspänningarna så hittar man nog lätt trasig kondensator eller likriktare.

Grymt.... tack så mycket!! :)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • På svart granit.
    Hifi_Lounge
    2024-07-13 10:17:20
  • Nuvarande setup
    Zamwell
    2024-07-03 15:42:33
  • Kurben
    2024-06-17 11:52:05
  • Ny fåtölj
    Kurben
    2024-06-17 11:48:52
  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.