Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Koppla dator till TV

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 20 september 2007 - 23:05

Erik-L
  • Erik-L
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Ska koppla datorn till TV'n. Jag kommer att köpa ett grafikkort som stöder x264 full + VC1, vilket om jag fattat rätt ska vara ett måste för att kunna spela upp filer i 1080p-format.

Vill endast ha en HDMI-kabel mellan TV och dator. För att jag skall få både ljud och bild måste grafikkortet ha HDMI-uttag och dessutom ha ljudkort inbyggt, för annars får jag inget ljud. Har jag fattat det rätt så långt? Om jag har dessa kriterier (HDMI, x264 full, VC1, inbyggt ljudkort) hittar jag endast 6 st grafikkort på prisjakt och detta tycker jag verkar intressant:

https://www.prisjakt...kt.php?p=200222

Problemet med detta och de övriga fem korten är att inga ser ut att ha HDMI-ut, fast det står att de ska ha det. Är det uppgifterna på prisjakt som är fel eller är det bilderna som ljuger?

Om det nu är så att grafikkortet verkligen har HDMI + inbyggt ljud, kommer det då att funka med endast en HDMI-kabel, dvs. att jag får både ljud och bild mellan dator och TV?! Någon skrev att man kunde koppla ljudkortet till grafikkortet?

Hoppas någon förstår vad jag menar och kan hjälpa mig med detta!

Redigerat av Erik-L, 30 september 2007 - 11:56.


#2

Postad 30 september 2007 - 11:57

Erik-L
  • Erik-L
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Ingen som vet? Vad har ni andra för kopplingar mellan dator och TV?

#3

Postad 30 september 2007 - 19:45

Anthon. A.
  • Anthon. A.
  • Forumräv

  • 771 inlägg
  • 0

Problemet med detta och de övriga fem korten är att inga ser ut att ha HDMI-ut, fast det står att de ska ha det. Är det uppgifterna på prisjakt som är fel eller är det bilderna som ljuger?

<{POST_SNAPBACK}>


Via adapter så får du en HDMI utgång ifrån DVI: n...

Om det nu är så att grafikkortet verkligen har HDMI + inbyggt ljud, kommer det då att funka med endast en HDMI-kabel, dvs. att jag får både ljud och bild mellan dator och TV?!


Japp, 'Även ljud' står det ju så då måste det ju vara det. :D Men det skadar ju inte att höra med nån som vet och se ifl det verkligen stämmer...

Ingen som vet? Vad har ni andra för kopplingar mellan dator och TV?


Vanligtvis en för bild och en för ljud, dvs 2 kablar.. Ljudet via SPDIF..

;)

#4

Postad 03 oktober 2007 - 15:01

MikeSkip
  • MikeSkip
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

Ingen som vet? Vad har ni andra för kopplingar mellan dator och TV?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag kör en DVI (Dator) --> HDMI (LCD tv). Funkar klockrent. Ljudet tar jag ut via en annan kabel. Dock litar jag nog inte riktigt på det där du skrev om ljudet via HDMI, tror inte du kan få ut allt i en kabel (är dock inte riktigt säker). De flesta kör ju som tidigare nämnts en bild-kabel o sedan en ljudkabel (coxial eller SPDIF).

MVH
Mike

#5

Postad 06 oktober 2007 - 10:28

jakeblues
  • jakeblues
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Grafikkkort GF 7900 GTX, DVI -> Projektor Toshiba MT200 DVI eller LCD-tv HDMI via adapter

Ljud integrerat på moderkort, koax -> HK receiver AVR645 koax

Fungerar fint numera (mycket krångel med grafikortet i början, tog c:a ett halvår innan nvidia lyckades få fram en krångelfri drivrutin! Även ljudkortet som var med från början, nåt mega-flashigt Creative HP-special som visade sig vara rena skräpet i jämförelse med det på moderkortet integrerade ljudet!!)

#6

Postad 07 oktober 2007 - 16:39

Erik-L
  • Erik-L
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Ok, tack för era svar. Nu har jag löst allting. Tråd kan låsas.

#7

Postad 14 oktober 2007 - 12:09

coolmast
  • coolmast
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Har ATI Radeon x1900GT och kör med DVI -> HDMI sen aux kabel från förstärkaren till datorn bara det funkar kanon ;)

#8

Postad 15 oktober 2007 - 20:43

Gottis81
  • Gottis81
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Jag lånar tråden lite jag har en HP Pavillion dv 9000 med hdmi utgång och har precis köpt en sharp Lcd 42XD1E tjänar jag något på att använda Hdmi utgången på tator direkt till Tv:en lr ska jag satsa på Dvi kabel bara och en separat ljud kabel

#9

Postad 15 oktober 2007 - 20:45

dunde
  • dunde
  • Mästare

  • 3 094 inlägg
  • 0

Ska koppla datorn till TV'n. Jag kommer att köpa ett grafikkort som stöder x264 full + VC1, vilket om jag fattat rätt ska vara ett måste för att kunna spela upp filer i 1080p-format.

Vill endast ha en HDMI-kabel mellan TV och dator. För att jag skall få både ljud och bild måste grafikkortet ha HDMI-uttag  och dessutom ha ljudkort inbyggt, för annars får jag inget ljud. Har jag fattat det rätt så långt? Om jag har dessa kriterier (HDMI, x264 full, VC1, inbyggt ljudkort) hittar jag endast 6 st grafikkort på prisjakt och detta tycker jag verkar intressant:

https://www.prisjakt...kt.php?p=200222

Problemet med detta och de övriga fem korten är att inga ser ut att ha HDMI-ut, fast det står att de ska ha det. Är det uppgifterna på prisjakt som är fel eller är det bilderna som ljuger?

Om det nu är så att grafikkortet verkligen har HDMI + inbyggt ljud, kommer det då att funka med endast en HDMI-kabel, dvs. att jag får både ljud och bild mellan dator och TV?! Någon skrev att man kunde koppla ljudkortet till grafikkortet?

Hoppas någon förstår vad jag menar och kan hjälpa mig med detta!

<{POST_SNAPBACK}>

Det är inget måste med ett speciellt grafikkort för att spela upp 1080p. Bara en CPU som klarar det så är allt OK.

#10

Postad 16 oktober 2007 - 19:23

Gottis81
  • Gottis81
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Ingen som vet hur jag ska göra

Jag lånar tråden lite jag har en HP Pavillion dv 9000 med hdmi utgång och har precis köpt en sharp Lcd 42XD1E tjänar jag något på att använda Hdmi utgången på dator direkt till Tv:en lr ska jag satsa på Dvi kabel och separat ljudkabel

#11

Postad 16 oktober 2007 - 21:29

Anthon. A.
  • Anthon. A.
  • Forumräv

  • 771 inlägg
  • 0

Ingen som vet hur jag ska göra

Jag lånar tråden lite jag har en HP Pavillion dv 9000 med hdmi utgång och har precis köpt en sharp Lcd 42XD1E tjänar jag något på att använda Hdmi utgången på dator direkt till Tv:en lr ska jag satsa på Dvi kabel och separat ljudkabel

<{POST_SNAPBACK}>


Eftersom ljudet kommer antagligen komma med i HDMI kabeln (alla nya HP laptops jag vet fixar det ifl.) så känns det som det bättre alternativet...

;)

#12

Postad 16 oktober 2007 - 21:48

Gottis81
  • Gottis81
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Ingen som vet hur jag ska göra

Jag lånar tråden lite jag har en HP Pavillion dv 9000 med hdmi utgång och har precis köpt en sharp Lcd 42XD1E tjänar jag något på att använda Hdmi utgången på dator direkt till Tv:en lr ska jag satsa på Dvi kabel och separat ljudkabel

<{POST_SNAPBACK}>


Eftersom ljudet kommer antagligen komma med i HDMI kabeln (alla nya HP laptops jag vet fixar det ifl.) så känns det som det bättre alternativet...

;)

<{POST_SNAPBACK}>



Tack för svaret då får jag leta upp en lång kabel för en lagom slant pengar den här kanske dessvärre så får den ju va iaf 5-10 meter minst

http://www.netonnet....SectionRow4Left

lr

http://www.netonnet....rge/l107482.jpg

#13

Postad 16 oktober 2007 - 22:39

Christoffe
  • Christoffe
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Tänkte låna tråden för ännu en fråga.

Har nu kört Datorn via min LG 47 LBR2F. Allat funkar fint. Köpte ny dator som jag skulle köra som en HTPC bland annat. Men på något vänster tycks inte 1080 filmer via datorn funka felfritt. CPU'n är en Dual Core och GFX'et GF 8800 GTS, och ramminne på 2gb.. Finns ingen chans i världen att 1080 inte skall funka. Kan det vara för att jag kör DVI<->RGB adapter, altså, Rgb från adaptern till tv'n? Om jag köper en DVI-HDMI kabel, kommer det funka bättre då?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.