Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ljudspår på Blue-ray film

59 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 februari 2008 - 10:07

d00mo
  • d00mo
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Hej,

Jag kollade på fodralet till en Blue-ray-film igår och funderar lite över de olika ljudspåren.

På baksidan står det (om jag mins rätt):

Dolby digital 5.1
DTS 5.1
PCM 5.1

samt en logga, DTS HD.

Detta tolkar jag som att det finns tre ljudspår på skivan; ett dd, ett dts och ett okomprimerat pcm. Korrekt?

Vilka spår innehåller hd-ljud? Enbart dts-spåret (eftersom den loggan fanns med)? Eller även pcm-spåret?
Om jag inte har rätt avkodare (men kan ta emot lpcm), kan jag då få hd-ljud via pcm-spåret? Innehåller pcm-spåret alltid hd-ljud om det finns komprimerat hd-ljud-spår med?

#2

Postad 18 februari 2008 - 10:10

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

  • 2 384 inlägg
  • 0
PCM spåret är lossless....dvs okomprimerat så bättre blir det inte.

#3

Postad 18 februari 2008 - 11:29

punktniklas
  • punktniklas
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0

PCM spåret är lossless....dvs okomprimerat så bättre blir det inte.


Men frågan är väl vilken kvalitet det är på PCM-ljudet.. DTS- HD är ju 24 bit i 96kHz. Om PCM-spåret är av lägre kvalitet så kan det ju vara sämre även om DTS-ljudet nu är komprimered med en "förstörande" algoritm.

#4

Postad 18 februari 2008 - 14:11

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Låter konstigt om det står PCM.

'Lossless' formaten som finns är: Dolby TrueHD samt DTS HD MA (Master Audio) - Ljudspåret som heter endast DTS-HD är komprimerat.

Det framgår inte alltid när man beställer film via nätet exakt vilka ljudspår filmen innehåller - det får man kolla upp på andra ställen som exempelvis DTS-hemsida (tryck på 'technology' och sortera på ex. DTS HD MA) eller recensions-sidor som Highdefdigest

#5

Postad 18 februari 2008 - 14:16

F.A
  • F.A
  • Lärjunge

  • 252 inlägg
  • 0
Jag har fått för mig att PCM ska vara obligatoriskt.
Har jag fel?

#6

Postad 18 februari 2008 - 15:03

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Nu får någon rätta mig om jag har fel, men vad jag vet så är PCM en överföringsmetod - inte ett ljudformat.

#7

Postad 18 februari 2008 - 15:28

punktniklas
  • punktniklas
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0

Nu får någon rätta mig om jag har fel, men vad jag vet så är PCM en överföringsmetod - inte ett ljudformat.


PCM står för "Pulse code modulation" och är helt enkelt rå samplingsdata. På en CD lagras ljudet som PCM och eftersom det är 16 bitars samplingar i 44.1kHz så behövs det 2 bytes per sampling vilket ger en bitrate på 2*44100 = 88200 bytes per sekund.

WAV-filer är typiskt i PCM-format.

Exakt hur PCM-data lagras och överförs kan säkert skilja sig åt lite i olika användningsområden. Det är mer en generell term för okomprimerat ljud.

#8

Postad 18 februari 2008 - 15:31

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Det är mer en generell term för okomprimerat ljud.


Ok, tack :blink:

#9

Postad 18 februari 2008 - 18:47

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Jag har fått för mig att PCM ska vara obligatoriskt.
Har jag fel?

Japp, du har fel.

#10

Postad 18 februari 2008 - 19:09

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Jag har fått för mig att PCM ska vara obligatoriskt.
Har jag fel?

Japp, du har fel.


Kan tänka mig att F.A syftar på denna artikel

#11

Postad 18 februari 2008 - 19:39

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Det är obligatoriskt för spelarna att klara av att hantera PCM-spår men inte obligatoriskt att det ligger ett PCM-spår på filmerna.

#12

Postad 18 februari 2008 - 20:29

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Men frågan är väl vilken kvalitet det är på PCM-ljudet.. DTS- HD är ju 24 bit i 96kHz. Om PCM-spåret är av lägre kvalitet så kan det ju vara sämre även om DTS-ljudet nu är komprimered med en "förstörande" algoritm.


Den ljudmix som är "originalet" lagras digitalt som ett PCM-spår. Det är på något sätt referensen, det kan inte bli bättre än så.

Ligger det ett PCM-spår på skivan är det i normala fall så bra som det blir. Mer eller mindre alla ljudmixar som produceras (i lite bättre produktioner) är 24 bitar 48 kHz. Så vad ett eventuellt förlustfritt format som Master Audio klarar av är inte riktigt relevant för att få ut max av ljudmixen.

MVH
/Chuck

#13

Postad 19 februari 2008 - 07:53

F.A
  • F.A
  • Lärjunge

  • 252 inlägg
  • 0

Det är obligatoriskt för spelarna att klara av att hantera PCM-spår men inte obligatoriskt att det ligger ett PCM-spår på filmerna.


Aha, då hänger jag med.

#14

Postad 19 februari 2008 - 08:11

F.A
  • F.A
  • Lärjunge

  • 252 inlägg
  • 0
Jag siktar på att koppla analogt (5.1) till min Denon 2106.
Hur vet jag om den kan ta emot PCM?

#15

Postad 19 februari 2008 - 08:32

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Jag siktar på att koppla analogt (5.1) till min Denon 2106.
Hur vet jag om den kan ta emot PCM?

Kopplar du analogt så behöver inte förstärkaren klara av att kunna ta emot PCM. PCM är digitalt och kan endast skickas via spdif (coax/optiskt) eller hdmi.

#16

Postad 19 februari 2008 - 08:41

F.A
  • F.A
  • Lärjunge

  • 252 inlägg
  • 0

Jag siktar på att koppla analogt (5.1) till min Denon 2106.
Hur vet jag om den kan ta emot PCM?

Kopplar du analogt så behöver inte förstärkaren klara av att kunna ta emot PCM. PCM är digitalt och kan endast skickas via spdif (coax/optiskt) eller hdmi.


Hmm, får lite spridda besked om man kan skicka PCM via de analoga utgångarna eller inte.
Enligt den här artikeln kan man det.
Vad gäller?

Ursäkta om jag kapat tråden.

Redigerat av F.A, 19 februari 2008 - 08:54.


#17

Postad 19 februari 2008 - 09:00

punktniklas
  • punktniklas
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0

Hmm, får lite spridda besked om man kan skicka PCM via de analoga utgångarna eller inte.
Enligt den här artikeln kan man det.
Vad gäller?


Det artikeln menar är att du kan lyssna till PCM-spåret om du använder de analoga utgångarna. Det som skickas över de analoga utgångarna är just analogt ljud, inte en digital bitström. Omvandlingen från digitalt till analogt (DA-omvandling) sker då i BD-spelaren.

Allt som BD-spelaren klarar av att avkoda och DA-omvandla själv kan skickas ut över den analoga ljudutgångarna.

#18

Postad 19 februari 2008 - 09:05

d00mo
  • d00mo
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Den ljudmix som är "originalet" lagras digitalt som ett PCM-spår. Det är på något sätt referensen, det kan inte bli bättre än så.

Ligger det ett PCM-spår på skivan är det i normala fall så bra som det blir. Mer eller mindre alla ljudmixar som produceras (i lite bättre produktioner) är 24 bitar 48 kHz. Så vad ett eventuellt förlustfritt format som Master Audio klarar av är inte riktigt relevant för att få ut max av ljudmixen.

MVH
/Chuck


Tack för det förtydligandet! :)

#19

Postad 19 februari 2008 - 17:35

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Jo men LPCM kan ju skickas i hdmi-kontakten med...

#20

Postad 19 februari 2008 - 19:19

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Hmm, får lite spridda besked om man kan skicka PCM via de analoga utgångarna eller inte.
Enligt den här artikeln kan man det.
Vad gäller?

Ursäkta om jag kapat tråden.


Du har helt rätt i att det är oklart.

Jag har skrivit artikeln och ser nu själv att det jag skrivit är helt onödigt luddigt, PCM är en digital överföring och precis som postaren under dig skrev så menas att man, efter D/A-omvandling i spelaren, kan lyssna på spår som ligger som PCM genom de analoga multikanalnsutångarna.

Jag skall försöka ändra texten lite snabbt så det blir mer tydlig. Tack för att du uppmärksammat det.

MVH
/Chuck

#21

Postad 20 februari 2008 - 08:09

F.A
  • F.A
  • Lärjunge

  • 252 inlägg
  • 0

Hmm, får lite spridda besked om man kan skicka PCM via de analoga utgångarna eller inte.
Enligt den här artikeln kan man det.
Vad gäller?

Ursäkta om jag kapat tråden.


Du har helt rätt i att det är oklart.

Jag har skrivit artikeln och ser nu själv att det jag skrivit är helt onödigt luddigt, PCM är en digital överföring och precis som postaren under dig skrev så menas att man, efter D/A-omvandling i spelaren, kan lyssna på spår som ligger som PCM genom de analoga multikanalnsutångarna.

Jag skall försöka ändra texten lite snabbt så det blir mer tydlig. Tack för att du uppmärksammat det.

MVH
/Chuck


Suveränt, då vet jag.

#22

Postad 20 februari 2008 - 11:00

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

Hmm, får lite spridda besked om man kan skicka PCM via de analoga utgångarna eller inte.
Enligt den här artikeln kan man det.
Vad gäller?

Ursäkta om jag kapat tråden.


Du har helt rätt i att det är oklart.

Jag har skrivit artikeln och ser nu själv att det jag skrivit är helt onödigt luddigt, PCM är en digital överföring och precis som postaren under dig skrev så menas att man, efter D/A-omvandling i spelaren, kan lyssna på spår som ligger som PCM genom de analoga multikanalnsutångarna.

Jag skall försöka ändra texten lite snabbt så det blir mer tydlig. Tack för att du uppmärksammat det.

MVH
/Chuck

Tack Chuck för en jätte bra artikel förresten den var helt suverän. :)

Redigerat av Unregistered2e3b64ba, 20 februari 2008 - 11:00.


#23

Postad 06 januari 2009 - 01:21

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Den ljudmix som är "originalet" lagras digitalt som ett PCM-spår. Det är på något sätt referensen, det kan inte bli bättre än så.

Ligger det ett PCM-spår på skivan är det i normala fall så bra som det blir. Mer eller mindre alla ljudmixar som produceras (i lite bättre produktioner) är 24 bitar 48 kHz. Så vad ett eventuellt förlustfritt format som Master Audio klarar av är inte riktigt relevant för att få ut max av ljudmixen.

MVH
/Chuck


Är på gång att köpa blurayspelare och har också kollat in spec. på olika sajter på filmer. Blir lite förvirrad ;) -
PCMspår är alltså bra, t.o.m "bäst"? Vad skall man då med Dolby digital plus och Master Auodio HD till?
Man kan alltså köpa filmer utan MAster audion HD men med PCM och vara säker på att få "HDljud"?
Eller är Master audioljudet "kodat" i PCM? LPCM och PCM är samma sak? Fan helt förvirrad, det märks kanske :P .
MAn vill ju inte köpa nya fina blurayfilmer med gammal sunkig( ;) ) DolbyDigital och DTS som man har på dvdversionerna.

/Genis

Redigerat av genstruktur, 06 januari 2009 - 01:29.


#24

Postad 06 januari 2009 - 02:30

thetias
  • thetias
  • Mästare

  • 2 965 inlägg
  • 0
PCM är inte så vanligt längre på skivorna. DD-TruHD och DTS Master-audio är oxå nya HD ljud format som kan skickas som PCM.

Det viktiga är om du INTE har en receiver som har HDMI och kan koda av DTS-MA eller DD-TrueHD så måste du mata din receiver via analoga ingångarna. DVS Bluray spelaren måste kunna koda av de nya ljudformaten intern och ha minst 5.1 analoga ljudutgångar.

Annat alternativ att du har receiver med HDMI som kan ta emot de nya ljudformaten som PCM om de avkodas intern i en Bluray spelare.

#25

Postad 06 januari 2009 - 09:28

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

Är på gång att köpa blurayspelare och har också kollat in spec. på olika sajter på filmer. Blir lite förvirrad ;) -
PCMspår är alltså bra, t.o.m "bäst"? Vad skall man då med Dolby digital plus och Master Auodio HD till?

/Genis


Du behöver inte oroa dig, DTS HD-MA är grymt mycket bättre än PCM.
Stor skillnad tycker jag,köp din spelare och njut av de nya ljudformaten. ;)

#26

Postad 06 januari 2009 - 09:32

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 496 inlägg
  • 0

PCM står för "Pulse code modulation" och är helt enkelt rå samplingsdata. På en CD lagras ljudet som PCM och eftersom det är 16 bitars samplingar i 44.1kHz så behövs det 2 bytes per sampling vilket ger en bitrate på 2*44100 = 88200 bytes per sekund.

WAV-filer är typiskt i PCM-format.

Exakt hur PCM-data lagras och överförs kan säkert skilja sig åt lite i olika användningsområden. Det är mer en generell term för okomprimerat ljud.

Bytes och bits...

CD audio är som du skriver 44100 samples per sekund, med ordlängd på 16 bitar, dvs en bitrate på 44100 * 16 * 2 (eftersom det är två kanaler) = 1411200, dvs 1411 kbit/s, vilket ju är vad din mediaspelare visar som bitrate och du spelar en CD. Bytes per sekund är inte lika vanligt att använda som mått...

#27

Postad 06 januari 2009 - 10:16

Unregistered2133266d
  • Unregistered2133266d
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0

Är på gång att köpa blurayspelare och har också kollat in spec. på olika sajter på filmer. Blir lite förvirrad ;) -
PCMspår är alltså bra, t.o.m "bäst"? Vad skall man då med Dolby digital plus och Master Auodio HD till?
Man kan alltså köpa filmer utan MAster audion HD men med PCM och vara säker på att få "HDljud"?
Eller är Master audioljudet "kodat" i PCM? LPCM och PCM är samma sak? Fan helt förvirrad, det märks kanske :P .
MAn vill ju inte köpa nya fina blurayfilmer med gammal sunkig( ;) ) DolbyDigital och DTS som man har på dvdversionerna.

/Genis


PCM-ljud är ickekomprimerat och icke packad ljud. Dvs det bästa ljudet du kan ha med på en cd. Det finns några anledningar varför inte så många BD har det. 1 Det tar massa plats och är inte i praktiken bättre än TrueHD/ DTS MA som är ickekomprimerat men packat ljud. Det är inte värt det om man måste skära ner på bild eller extra matrial ens. De filmer som har PCM på skivan är oftas tecknade filmer då filmen tar mycket mindre plats.

Jag hoppas det svarade på vad man ska ha de nya ljudformaten till samt vad pcm är.

Du behöver inte vara orolig för sunkigt ljudkvlaitet på dina nya BD filmer!

PCM/LPCM kallas även det ljudsignalen som din BD skickar ut om den har kodat av HD ljudet till din spelare.

#28

Postad 06 januari 2009 - 10:33

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

Du behöver inte oroa dig, DTS HD-MA är grymt mycket bättre än PCM.
Stor skillnad tycker jag

har du verkligen jämfört ett PCM-spår från skiva med ett HD-MA-spår från samma skiva (OBS avkodat HDMA skickat som PCM räknas inte) eller vad bygger du ett sånt orimligt påstående på?

#29

Postad 06 januari 2009 - 11:59

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Nope vet inte om det finns filmer med både PCM och DTS-HD MA.
Jag med många andra tycker ljudet blir bättre om man låter recivern ta hand om ljudet.

#30

Postad 06 januari 2009 - 12:03

Unregistered2133266d
  • Unregistered2133266d
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0

Nope vet inte om det finns filmer med både PCM och DTS-HD MA.
Jag med många andra tycker ljudet blir bättre om man låter recivern ta hand om ljudet.

Om filmen har PCM finns INGEN anledning att ha DTS-HD MA. (inte för att det går att höra skillnad ändå).

Det är ju en annan sak om man låter avkoda en BD med DTS-HD MA och skicka den som PCM till en reciver VS att skicka det som bitström och låta reciver koda av det. Kan vara så att folk hör skillnad på det. Detta är inte samma sak som att ha PCM på BDn.

#31

Postad 06 januari 2009 - 12:27

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Mja alltså kollade lite på cdon te.x där står Band of Brothers - Box (Blu-Ray)(6 disc) specad som Dolby Digital 5.1. Låter inte så hett, det kanske är cdon som skriver fel vad vet jag men den hade inte jag velat köpa ;), har den redan i det ljudformatet. På prisjakt är den specad i DTS HD MA. Hur gör ni får att få tillförlitliga uppgifter på vad en film innehåller för ljudspår?

Det är väl ändå en del icke nyproducerade filme/serier som inte inehåller "HDljud" på bluray, speciellt en del tidiga blurayutgåvor?


/Genis

#32

Postad 06 januari 2009 - 12:40

Frostwhisper
  • Frostwhisper
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0

Det är väl ändå en del icke nyproducerade filme/serier som inte inehåller "HDljud" på bluray, speciellt en del tidiga blurayutgåvor?
/Genis

Ja, tyvärr finns en del BD-filmer som ej har HD-ljudspår, kände mig själv lite blåst då jag köpte fel version av Underworld på BD då den "bara" hade DTS!

#33

Postad 06 januari 2009 - 12:55

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

Mja alltså kollade lite på cdon te.x där står Band of Brothers - Box (Blu-Ray)(6 disc) specad som Dolby Digital 5.1. Låter inte så hett, det kanske är cdon som skriver fel vad vet jag men den hade inte jag velat köpa ;), har den redan i det ljudformatet. På prisjakt är den specad i DTS HD MA. Hur gör ni får att få tillförlitliga uppgifter på vad en film innehåller för ljudspår?

Det är väl ändå en del icke nyproducerade filme/serier som inte inehåller "HDljud" på bluray, speciellt en del tidiga blurayutgåvor?


/Genis


Band Of Brothers har DTS-HD MA, du kan kolla på blu-ray.com där står det vad filmerna har för ljudspår. ;)

#34

Postad 06 januari 2009 - 13:01

Unregistered2133266d
  • Unregistered2133266d
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0

Mja alltså kollade lite på cdon te.x där står Band of Brothers - Box (Blu-Ray)(6 disc) specad som Dolby Digital 5.1. Låter inte så hett, det kanske är cdon som skriver fel vad vet jag men den hade inte jag velat köpa ;), har den redan i det ljudformatet. På prisjakt är den specad i DTS HD MA. Hur gör ni får att få tillförlitliga uppgifter på vad en film innehåller för ljudspår?

Det är väl ändå en del icke nyproducerade filme/serier som inte inehåller "HDljud" på bluray, speciellt en del tidiga blurayutgåvor?
/Genis


Måste stå fel. Om du kollar på bilden dom har på cd så står det DTS MA på film boxen. Plus att på alla andra sidor står det att det är dts ma. Tror du kan lite på mer på prisjakt det är mer folk som har kolla på saker och ting och ser till att det är rätta uppgifter. Annars kan du ju fråga någon här på forumet om du skulle vara osäker. Eller maila företaget.

Ja det är sant att det finns nyproducerade filmer och serier som inte har HD ljud. Men hänger man i forumet brukar man få rätt bra koll ändå.

#35

Postad 06 januari 2009 - 13:06

Gokster
  • Gokster
  • Forumräv

  • 867 inlägg
  • 0

Band Of Brothers har DTS-HD MA, du kan kolla på blu-ray.com där står det vad filmerna har för ljudspår. ;)


Det är inte alltid det stämmer från de som säljs här i europa/skandinavien.
Ta 'The Departed', då den endast har DD och att de skippade PCM som den engelska/amerikanska versionen har.

#36

Postad 06 januari 2009 - 13:41

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Ja, tyvärr finns en del BD-filmer som ej har HD-ljudspår, kände mig själv lite blåst då jag köpte fel version av Underworld på BD då den "bara" hade DTS!



Jo precis sådant vill man unvika.


Det går säkert att lösa självklart, går att ta reda på som ni säger. Ville mest bara veta vilka ljudformat som räknades till "HDljuden". Vet att jag skrev till just cdon för ett par månader sedan och klagade på deras dvdspec.
"Man måste lista rätt ljudfomat i specen. VIKTIGT skrev jag". Verkar de inte lyssnat på om man dömer efter bluraydelen i alla fall :P


Angåene Bluray.com : Ja söker man på Band of brothers får man upp den amerikanska utgåvan, är det säkert att det är samma som den som säljs på cdon då? Brukar skilja på dvd i alla fall? Nu verkar det vara rätt med just BOB men detta var ett exempel ;) .

Nej nu skall jag åka och köpa mig en BRspelare i alla fall! ;)

Redigerat av genstruktur, 06 januari 2009 - 14:00.


#37

Postad 06 januari 2009 - 14:23

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Vad kul du får lägga upp bilder sen. ;)

#38

Postad 06 januari 2009 - 22:09

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Japp bilder kommer!

VAr iväg och köpte spelare, då måste man ha lite film att titta på då också såklart! :)

Blev: Blood Diamond, PCM 5.1
Rattatoulle, PCM 5.1
I robot, DTS HD 5.1

Jag borde alltså fått HDkvalite på alla filmerna. Det dök upp lite nya "lampor" på recievern i alla fall. Kör bitsream till min Denon 2808 eftersom den avkodar de nya formate. Vid PCM står det " Multkanal" och vid DTS HD, ja DTS HD ;) .

#39

Postad 06 januari 2009 - 22:28

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

PCMspår är alltså bra, t.o.m "bäst"? Vad skall man då med Dolby digital plus och Master Auodio HD till? /Genis

Ligger det ett PCM-spår på skivan kan man med 99% säkerhet anta att det är identiskt det PCM-spår som mixaren gjorde i studion, det är per definition det "bästa" man kan lyssna till om man vill vara originalet sant.

De andra formaten du skirver om (förutom DD Plus) är förlustfria, komprimerande ljudformat, som också i slutändan petar ur sig EXAKT samma PCM-spår som gick in i enkodern, för att sedan brännas på skivan och sedan avkodas (packas upp) i antingen en spelare eller receiver. De skall, om inget medvetet gjorts för att ändra det som gick in i enkodern, spledes vara identiskt med det PCM-spår som jag skrev om i stycket ovan.

Fördelen är flera, en viktig är att dessa tar betydligt mindre plats på skivan, utrymme som kan användas för att göra bilden bättre tex.

Man kan alltså köpa filmer utan MAster audion HD men med PCM och vara säker på att få "HDljud"?

Absolut kan man det.

Eller är Master audioljudet "kodat" i PCM? LPCM och PCM är samma sak?

PCM är det "avkodade" format som din receiver/förstärkare "ser" och kan digitalt behandla, innan det sker en D/A-omvandling, så att man sedan kan skicka det vidare till ett slutsteg osv

Således blir SAMTLIGA format vi pratar om här PCM-signaler efter avkodning/uppackning. Det är den enda sorts signal som vi kan använda oss av.

Notera att hela det här "HD-ljud" är otroligt överdrivet och upphaussat. I själva verket är det mycket mycket svårt att skilja en förlutfri codec som TrueHD från en "vanlig" hederlig Dolby DIgital 640 kbps, trots att den förra innehåller mångdubbelt mer information. Det visar de tester som utförts under ordnade förhållanden. Som alltid finns det motstridiga uppgifter, och inte helt oväntat kommer dessa från personer som INTE testat under ordnade förhållanden där inte den enklaste formen av krav tillfredsställs, förvissandet om att man lyssnar på samma volym.

MVH
/Chuck

#40

Postad 06 januari 2009 - 22:36

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Ok PCM 5.1 tar alltså större plats änd te.x DTS HD. Man blir lite komfunderad ibland, DTS HD låter lite nyare och tuffare än PCM 5.1 :) . Borde vara bra köp jag gjort med andra ord.

Tyckte nog själv att I Robot lät lite mustigare och finare på Bluray. Men men inte kliniskt bevisat direkt :lol: .

Tack chuck för fin information!


/Genis

Redigerat av genstruktur, 07 januari 2009 - 00:17.


#41

Postad 06 januari 2009 - 22:56

toadilicious
  • toadilicious
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0

De andra formaten du skirver om (förutom DD Plus) är förlustfria, komprimerande ljudformat, som också i slutändan petar ur sig EXAKT samma PCM-spår som gick in i enkodern,


Jag trodde att kompimering var något dåligt? Att t.ex TrueHD var okomprimerat, och därför "förlustfritt" ?
Varför är då inte DD Plus förlustfritt om det också har blivit komprimerat? :lol:

Mvh T

#42

Postad 06 januari 2009 - 23:14

Unregistered2133266d
  • Unregistered2133266d
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0

Jag trodde att kompimering var något dåligt? Att t.ex TrueHD var okomprimerat, och därför "förlustfritt" ?
Varför är då inte DD Plus förlustfritt om det också har blivit komprimerat? :lol:

Mvh T


Tänk så här! DTS-MA och TrueHD är förlustfria format som de har packat ner(kompimerat) typ som en zip/rar fil. Saker förlorar ju inte kvalitet bara för att man zippar dem. Däremot tar det lite mindre plats. Jag har själv ingen aning om hur detta fungera på ljud. Om man tar DD plus så är det mera om man gör om en bild till jpg och tappar massa information och sen zippar den.

Hoppas det var lite förklarande iaf.

#43

Postad 06 januari 2009 - 23:20

toadilicious
  • toadilicious
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0

Tänk så här! DTS-MA och TrueHD är förlustfria format som de har packat ner(kompimerat) typ som en zip/rar fil. Saker förlorar ju inte kvalitet bara för att man zippar dem. Däremot tar det lite mindre plats. Jag har själv ingen aning om hur detta fungera på ljud. Om man tar DD plus så är det mera om man gör om en bild till jpg och tappar massa information och sen zippar den.

Hoppas det var lite förklarande iaf.


Jag förstår lite grann iaf :)
Är fortfarande ologiskt för mig att ljudspår inte förlorar kvalitet om man packar ner/trycker ihop det..
Om man har 1.1 liter vatten t.ex, och en förpackning med volymen 1 liter, så måste man ju ta bort 1 dl för att få plats med allt? Så resonerar jag iaf :lol:

Mvh T

#44

Postad 06 januari 2009 - 23:23

Unregistered2133266d
  • Unregistered2133266d
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0

Jag förstår lite grann iaf :)
Är fortfarande ologiskt för mig att ljudspår inte förlorar kvalitet om man packar ner/trycker ihop det..
Om man har 1.1 liter vatten t.ex, och en förpackning med volymen 1 liter, så måste man ju ta bort 1 dl för att få plats med allt? Så resonerar jag iaf :lol:

Mvh T

Som sagt jag vet inte. Folk som vet kan ju upplysa oss.

Men jag skulle gissa på att det man tar bort är det man trollar fram genom codecs som klara att läsa av DTS-MA och TrueHD. Så dekodrara fyller på 0.1 liter vatten är att dom känner av att det saknas det eftersom det är standarden eller nått.

#45

Postad 06 januari 2009 - 23:39

oscarstegland
  • oscarstegland
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0

Ligger det ett PCM-spår på skivan kan man med 99% säkerhet anta att det är identiskt det PCM-spår som mixaren gjorde i studion, det är per definition det "bästa" man kan lyssna till om man vill vara originalet sant.

De andra formaten du skirver om (förutom DD Plus) är förlustfria, komprimerande ljudformat, som också i slutändan petar ur sig EXAKT samma PCM-spår som gick in i enkodern, för att sedan brännas på skivan och sedan avkodas (packas upp) i antingen en spelare eller receiver. De skall, om inget medvetet gjorts för att ändra det som gick in i enkodern, spledes vara identiskt med det PCM-spår som jag skrev om i stycket ovan.

Fördelen är flera, en viktig är att dessa tar betydligt mindre plats på skivan, utrymme som kan användas för att göra bilden bättre tex.

Absolut kan man det.


PCM är det "avkodade" format som din receiver/förstärkare "ser" och kan digitalt behandla, innan det sker en D/A-omvandling, så att man sedan kan skicka det vidare till ett slutsteg osv

Således blir SAMTLIGA format vi pratar om här PCM-signaler efter avkodning/uppackning. Det är den enda sorts signal som vi kan använda oss av.

Notera att hela det här "HD-ljud" är otroligt överdrivet och upphaussat. I själva verket är det mycket mycket svårt att skilja en förlutfri codec som TrueHD från en "vanlig" hederlig Dolby DIgital 640 kbps, trots att den förra innehåller mångdubbelt mer information. Det visar de tester som utförts under ordnade förhållanden. Som alltid finns det motstridiga uppgifter, och inte helt oväntat kommer dessa från personer som INTE testat under ordnade förhållanden där inte den enklaste formen av krav tillfredsställs, förvissandet om att man lyssnar på samma volym.

MVH
/Chuck


Håller inte med dig. Testade skillnaden på Wall-E på Blu-Ray mellan DTS-HD MA och DTS i studion på jobbet genom en Onkyo TX-SR906. Kördes som Bitstream till receivern och jag märkte absolut skillnad i klarhet på ljudet. Ljudet på Dolby True HD har ju högre bandbredd än vad en dvd-film har allt som allt. Dock så är det större skillnad mellan DD och DD+ samt mellan DTS och DTS-HD HRA än mellan DD+ och Dolby True HD respektive mellan DTS-HD HRA och DTS-HD MA.

Va skummt att det finns skivor som kör spåren utan något avkodningsformat för övrigt... PCM är okomprimerat ja, men det är ju inget codec. Vanligtvis måste ljudet avkodas antingen i spelaren eller i receivern.

Jag trodde att kompimering var något dåligt? Att t.ex TrueHD var okomprimerat, och därför "förlustfritt" ?
Varför är då inte DD Plus förlustfritt om det också har blivit komprimerat? :lol:

Mvh T


Hade man haft helt okomprimerat så hade det inte rymmts på en Blu-Ray. Tänk dig en skiva med musik. Ligger på 700 mb i Flac. I mp3 ligger samma skiva på ca. 80 mb säger vi. Det känns väldigt komprimerat. Samtidigt så låg bara en låt på flera gigabyte i inspelningsstadiet. Det enda du behöver tänka på är att DD+ och DTS-HD HRA har lägre bandbredd (dvs. sämre kvalitet i slutändan) än Dolby TrueHD respektive DTS-HD MA.

Redigerat av oscarstegland, 06 januari 2009 - 23:43.


#46

Postad 06 januari 2009 - 23:56

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

Är fortfarande ologiskt för mig att ljudspår inte förlorar kvalitet om man packar ner/trycker ihop det..
Om man har 1.1 liter vatten t.ex, och en förpackning med volymen 1 liter, så måste man ju ta bort 1 dl för att få plats med allt? Så resonerar jag iaf :lol:

Som sagt jag vet inte. Folk som vet kan ju upplysa oss.

Men jag skulle gissa på att det man tar bort är det man trollar fram genom codecs som klara att läsa av DTS-MA och TrueHD. Så dekodrara fyller på 0.1 liter vatten är att dom känner av att det saknas det eftersom det är standarden eller nått.

det ni inte väger in är hur mycket tomrum det finns i ljud. se det som en tvättsvamp istället. det går att trycka ihop rätt bra, för den innehåller massa dött utrymme - nollor, som är enkla att ersätta identiskt ur tomma luften.

men det går ju ändå bara att trycka ihop den en viss mängd - säg 50% - om man vill att den ska kunna fluffa upp sig och bli exakt likadan som före nedpackningen.

så om du vill få ner en tvättsvamp i en burk som bara är 1/4 så stor som själva svampen får du börja skära bort lite där du inte tycker det märks. då går det inte att återge svampen sin exakta form när du packar upp den, men de flesta märker nog ändå ingen skillnad. så gör lossy codecs.

PCM använder konstant bitrate. oavsett hur ljudbilden ser ut fläskar den på med 4.6Mbit/s eller vad det nu är. om filmen är knäpptyst i tre sekunder - samma bitrate, den dundrar bara på med enorma mängder nollor - istället för att skriva en lapp om "nu ska det vara tre sekunder nollor". De förlustfria spåren gör helt enkelt det - använder "förkortningar" för att representera större värden. trycker ut överflödig luft, som sen är enkelt att fylla i när man packar upp svampen/ljudspåret.


de gör givetvis mycket mer och komplicerat, men eftersom grundprincipen verkar vara så outgrundlig så förenklar vi rätt grovt.

#47

Postad 07 januari 2009 - 00:18

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Jag vet inte men det känns nästan som alla de nya ljudformaten är lika bra men tar olika plats bara?
Känns lite konstigt, men men.

#48

Postad 07 januari 2009 - 10:24

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Håller inte med dig. Testade skillnaden på Wall-E på Blu-Ray mellan DTS-HD MA och DTS i studion på jobbet genom en Onkyo TX-SR906. Kördes som Bitstream till receivern och jag märkte absolut skillnad i klarhet på ljudet. Ljudet på Dolby True HD har ju högre bandbredd än vad en dvd-film har allt som allt. Dock så är det större skillnad mellan DD och DD+ samt mellan DTS och DTS-HD HRA än mellan DD+ och Dolby True HD respektive mellan DTS-HD HRA och DTS-HD MA.


Du behöver inte hålla med mig, men jag stödjer mig på de tester som utförts av Dolby respektive DTS själva samt information från mixare som lagt ljudspåren på 100-tals Hollywoodfilmer.

Hade man haft helt okomprimerat så hade det inte rymmts på en Blu-Ray.

Det är felaktigt om vi pratar det fördiga ljudspåret som producenten tagit fram i studion. På de PCM-spår som ligger på vissa Blu-rayutgåvor är komprimeringen noll (0), och är identiska med den master som spelats in i 24bitar/48 kHz PCM.

MVH
/Chuck

#49

Postad 08 januari 2009 - 00:08

oscarstegland
  • oscarstegland
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0

Du behöver inte hålla med mig, men jag stödjer mig på de tester som utförts av Dolby respektive DTS själva samt information från mixare som lagt ljudspåren på 100-tals Hollywoodfilmer.


Det är felaktigt om vi pratar det fördiga ljudspåret som producenten tagit fram i studion. På de PCM-spår som ligger på vissa Blu-rayutgåvor är komprimeringen noll (0), och är identiska med den master som spelats in i 24bitar/48 kHz PCM.

MVH
/Chuck


Du menar att Dolby och DTS själva gör reklam mot deras Dolby TrueHD och DTS-HD MA genom att säga att man inte hör någon skillnad?

Dessutom att gå på tester vad det gäller sånt här är ju fullkomligt idiotiskt (inget illa menat mot dig). Precis på samma sätt som vissa inte märker skillnad på en HDMI kabel från Hama för 200 spänn och en Monster kabel för 1500 (jag har personligen testat detta med min egen setup och märker skillnad) så märker inte alla skillnaden om de inte har mycket erfarenhet av det. Jag skulle aldrig kunna säga om ett ljudspår i Dolby TrueHD på en Blu-Ray är bättre eller sämre än Dolby Digital rakt av. Lyssnar jag dock på DD precis innan så märker jag skillnad. Öronen skiljer på alla människor. Vissa kan inte höra väldigt höga frekvenser så tro fan att det skiljer på vad folk känner om ljudutrustning.

Du får tycka vad du vill men jag skulle rekommendera att du testar de två avkodningsformaten rakt efter varandra i stället för att förlita dig på andra människors tester som inte har din utrustning eller dina öron. Märker du ingen skillnad, så grattis. Då behöver du inte lägga ner pengar på en ny förstärkare. Gör du det, så är det ditt val om du vill lägga pengar på att få bättre ljud eller inte. Jag märker skillnad och har testat utförligt då jag jobbar med det. Smaken är som baken...

#50

Postad 08 januari 2009 - 00:40

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Visst är det skillnad jag kollade T2 blu-ray som har DTS, en stund senare såg jag Wanted.
Snacka skillnad i ljud T2 va platt och livlöst jämfört med Wanted DTS-HD MA där va det fullt blås ur alla högtalare.
Kunde höra det minsta lilla komma ur surround högtalarna.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.