Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

5:1 funkar ej

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 20 april 2010 - 22:13

MacDaddy
  • MacDaddy
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Jag har ett hemmabiosystem som ser ut som följande.

En DVD som är kopplad med HDMI och med 2st ljudkablar(röd+vit) till TVn som är en 50tums plasma. Front och sidohögtalarna är direkt kopplade till DVDn.
Sen har jag en liten streamer box, WD HD live som är kopplad till TVn med HDMI. De bakre högtalarna är kopplade till en dosa som sköter streamningen trådlöst till DVDn.

Nu till problemet. När jag tittar på DVD genom DVDn så funkar 5:1 ljudet men när jag använder streamerdosan så får jag bara ljud i front och sidohögtalarna, vad kan va fel?
(vet ej om jag hamnat i exakt rätt kategori i forumet)

#2

Postad 21 april 2010 - 13:22

MacDaddy
  • MacDaddy
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
ingen som har en aning?

#3

Postad 21 april 2010 - 14:19

DanielSchenström
  • DanielSchenström
  • Beroende

  • 1 102 inlägg
  • 0
Jag antar att dvd:n också agerar förstärkare/reciever eftersom alla högtalare går till den. Eftersom det går en stereokabel enbart från tv till dvd så kan du bara få ut stereo. Ska du få ut riktigt surround måste ljud gå från streamerboxen till en ingång på dvd/recievern, en optisk kan kanske finnas. (Vilket inte är säkert att det finns, många billiga hemmabiolösningar med inbyggd dvd kan bara skicka ut dvd:ns ljud i riktig surround.) Om du bara vill få ut stereoljud fast i alla högtalare så brukar det finnas någon funktion för att aktivera Dolby surround och liknande program som skapar en surroundkänsla från tvåkanaligt ljud.

Om du postar exakt modell av hemmabiosystemet så är det lättare att hjälpa dig, annars står nog dina alternativ i manualen till hemmabion.

#4

Postad 21 april 2010 - 15:28

MacDaddy
  • MacDaddy
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Jag antar att dvd:n också agerar förstärkare/reciever eftersom alla högtalare går till den. Eftersom det går en stereokabel enbart från tv till dvd så kan du bara få ut stereo. Ska du få ut riktigt surround måste ljud gå från streamerboxen till en ingång på dvd/recievern, en optisk kan kanske finnas. (Vilket inte är säkert att det finns, många billiga hemmabiolösningar med inbyggd dvd kan bara skicka ut dvd:ns ljud i riktig surround.) Om du bara vill få ut stereoljud fast i alla högtalare så brukar det finnas någon funktion för att aktivera Dolby surround och liknande program som skapar en surroundkänsla från tvåkanaligt ljud.

Om du postar exakt modell av hemmabiosystemet så är det lättare att hjälpa dig, annars står nog dina alternativ i manualen till hemmabion.

Tack för svaret!
Här är hemmabiosystemet jag pratar om.
LG lh-W760IA
https://www.prisjakt...kt.php?p=103540

#5

Postad 21 april 2010 - 17:17

DanielSchenström
  • DanielSchenström
  • Beroende

  • 1 102 inlägg
  • 0
Ok, kollade i manualen och den har bara stereoingångar så det enda ljud som kommer in är stereo. Du har dock en knapp som heter Virtual på fjärrkontrollen som ska ge 3Dljud från en stereokälla.

#6

Postad 07 maj 2010 - 22:31

MacDaddy
  • MacDaddy
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Ok, kollade i manualen och den har bara stereoingångar så det enda ljud som kommer in är stereo. Du har dock en knapp som heter Virtual på fjärrkontrollen som ska ge 3Dljud från en stereokälla.

ok, jag testa den och det ger ett mer maffigt ljud faktiskt. Men jag förstår inte vad jag ska med bakre högtalarna isf. Hur får jag dem att leka?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.