Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Koppla LCD till hemmabio

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 05 januari 2007 - 17:59

Barilla
  • Barilla
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har en rätt ny LCD-TV från philips. Nu har jag köpt en hemmabioanläggning modell billig. En Pioneer för ca 4 tuss(länk längst ner). Men jag tror att det finns en liten risk för att jag har gjort bort mig då den bara har en ingång (analog RCA, L och R). Jag har en kabel som är en 3,5 mm vanlig hörlurskontakt i ena sidan och RCA analog i andra änden (röd och vit) och som passar perfekt i hemmabiorecievern.

Problemet är detta. Om jag kopplar in 3,5 mm hörlurskontakten i min Mac Mini (hörlursuttaget) som jag har som "Mediaspelare" så får jag ljud, kopplar jag in min MP3-Spelare med samma kabel så får jag ljud. Men om jag stoppar in kabeln i hörlurskontakten på TV´n så får jag inget ljud. Men om jag tar ett par hörlurar och kopplar in där så får jag ljud! Mycket märkligt. Kan det vara olika spänningar? Jag tror inte att det är någon inställning på TV´n då jag får ljud om jag stoppar i ett par vanliga hörlurar och de har identiska kontakter.

Hjälp!


http://www.netonnet....3001C1931463719

#2

Postad 05 januari 2007 - 18:07

cebonit
  • cebonit
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
Går det inte att ta ut ljudet från Tv:n via scart?

#3

Postad 05 januari 2007 - 18:14

Barilla
  • Barilla
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0
Går säkert men det finns ingen sådan in på Skitrecievern jag har köpt. Finns bara EN in och det är en vanlig analog RCA (L,R Vit och Röd)

#4

Postad 05 januari 2007 - 18:22

cebonit
  • cebonit
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
Du kan ansluta andra apparater (TV,
satellitmottagare, etc.) till den här anläggningen
för att spela upp ljudet genom högtalarsystemet.
Läs mer om detta under Ansluta andra ljudspelare
på sidan 20

Lyssna på andra apparater
1 Kontrollera att den anslutna apparaten (TV, satellitmottagare, etc.) är påslagen.
2 Tryck på LINE för att välja apparat.
Varje gång du trycker växlar du mellan LINE1 och LINE2.
3 Starta uppspelning på den anslutna apparaten om så behövs.


Går det verkligen inte genom scart?
Det brukar funka på de flesta system.

#5

Postad 05 januari 2007 - 18:27

Barilla
  • Barilla
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0
Hmmm det går inte att koppla inte med scart eftersom det inte finns någon Scart in, bara ut. Det ENDA som finns är vanlig analog RCA.

http://www.ectech.co...tereo rca m.jpg
Precis en sådan kabel har jag.

Den röda och vita går in i "förstärkaren" och 3.55 hörlurspluggen i det jag vill ha ljud ifrån.

Jag får ljud från min mp3, mac mini men inte från min tv även fast det är samma uttag (hörlursuttaget). Men om jag stoppar i ett par vanliga hörlurar så får jag ljud.

#6

Postad 06 januari 2007 - 10:48

Barilla
  • Barilla
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0
Alltså för att förtydliga, ja det går att koppla med Scart, men det är bara för att se på DVD. Det går inte att titta på tv och få ljud genom scarten t ex.

#7

Postad 14 januari 2007 - 09:23

simonerlandsson
  • simonerlandsson
  • Lärjunge

  • 383 inlägg
  • 0
Kopplar du genom scarten ska de väl bara vara att byta till tv på receivern så ska tv ljudet gå igång?

#8

Postad 14 januari 2007 - 09:25

simonerlandsson
  • simonerlandsson
  • Lärjunge

  • 383 inlägg
  • 0
läste nu, har du inte kompositvideo utgång på tv'n? Det eller hdmi borde väl en relativt ny lcd ha?

Har din tv komposit, hdmi eller dvi? eller alla? eller någon

Redigerat av simonerlandsson, 14 januari 2007 - 09:27.


#9

Postad 14 januari 2007 - 10:29

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2 588 inlägg
  • 0
Vet inte om det är jag som är trög, men vad EXAKT är det du vill uppnå?

#10

Postad 14 januari 2007 - 13:16

Unregistered13f6fa0e
  • Unregistered13f6fa0e
  • Användare

  • 138 inlägg
  • 0
Jag antar att han vill ha ut ljudet från TV:n och köra ut detta i hemmabiosystemets högtalare.
Jag har kopplat från min TV:s scartuttag via en sådan här
Scart--->rca
därifrån har jag tagit en vanlig 2xrca--->2xrca kontakt och kopplat in i ingången på förstärkaren.
Se bara till att adaptern kopplas in i ett scart-uttag på tv:n som kan sända ut signaler.

Lycka till om det blir detta tips du följer.
Fördelen med detta är att ljudnivån inte beror på tv:ns volyminställning utan enbart hemmabiosystemets volym.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.