Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LR ( Lightroom ) Tips & Trix

240 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 10 juni 2013 - 11:42

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Radialfiltret, fläckborttagning och nåt helskärmsläge är det folk har pratat mest om i alla fall som ska vara bra.

Själv kommer jag vänta lite eftersom jag inte vet om jag aka köpa iMac eller inte i år

#152

Postad 10 juni 2013 - 11:59

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Det verkar ju vara bra funktioner, så om någons har ( som andreas sa ) fusktankat hem det så får dom gärna dela med sig :)

#153

Postad 10 juni 2013 - 12:04

Unregistered31881
  • Unregistered31881
  • Beroende

  • 1 253 inlägg
  • 0

Det verkar ju vara bra funktioner, så om någons har ( som andreas sa ) fusktankat hem det så får dom gärna dela med sig :)


Kommer nog dröja någon vecka innan man kan "fusktanka" hem det

#154

Postad 10 juni 2013 - 15:24

Unregistered2d8d729c
  • Unregistered2d8d729c
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0
Nu är ju sådär lite tråkig, men kan tycka att det är sjukt dålig stil att tanka hem ett program som man använder såpass mycket. Att ladda ner saker för att testa fattar jag, sånt gör jag hela tiden, men ett program som gör det ännu roligare att fota, och som man spenderar timtal med varje vecka, bör man betala för.

Inget påhopp på någon. Bara min åsikt, alla gillar inte samma kopp med te.

#155

Postad 10 juni 2013 - 15:34

Unregistered31881
  • Unregistered31881
  • Beroende

  • 1 253 inlägg
  • 0

Nu är ju sådär lite tråkig, men kan tycka att det är sjukt dålig stil att tanka hem ett program som man använder såpass mycket. Att ladda ner saker för att testa fattar jag, sånt gör jag hela tiden, men ett program som gör det ännu roligare att fota, och som man spenderar timtal med varje vecka, bör man betala för.

Inget påhopp på någon. Bara min åsikt, alla gillar inte samma kopp med te.

lite skapligt sidospår men visst har du rätt. Finns ingen ursäkt för att tanka hem ett program av sådan kvalite som adobe för man vet verkligen precis vad man får. Fundear själv på att prenumerera på ps och köpa lr. Lr kostar ju "bara" 600 kr typ. Och ja jag använder hemtankade program så jag är precis lika usel jag

#156

Postad 10 juni 2013 - 15:41

Unregistered2d8d729c
  • Unregistered2d8d729c
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0

lite skapligt sidospår men visst har du rätt. Finns ingen ursäkt för att tanka hem ett program av sådan kvalite som adobe för man vet verkligen precis vad man får. Fundear själv på att prenumerera på ps och köpa lr. Lr kostar ju "bara" 600 kr typ. Och ja jag använder hemtankade program så jag är precis lika usel jag


Jag är väl också usel, en del program, som jag behöver använda sisådär typ 3 gånger om året, tankar jag också, dessutom är en del saker extremt överprissatta. Men just när det är nått man använder hela tiden, och det kostar egentligen ingenting om man ser till vad din kamerautrustning kostar och hur mycket man använder det så finns det egentligen ingen ursäkt.

#157

Postad 10 juni 2013 - 15:41

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
uppgradering från LR4 till LR5 kostar ca 650kr
ska du köpa nytt kostar det väl nästan 1500kr
photoshop kostar väl runt 10-12000kr så jag förstår verkligen att folk laddar ner.
finns väl inga privatpersoner som kastar ut sådanna summor på en mjukvara.

#158

Postad 10 juni 2013 - 15:44

Unregistered31881
  • Unregistered31881
  • Beroende

  • 1 253 inlägg
  • 0

uppgradering från LR4 till LR5 kostar ca 650kr
ska du köpa nytt kostar det väl nästan 1500kr
photoshop kostar väl runt 10-12000kr så jag förstår verkligen att folk laddar ner.
finns väl inga privatpersoner som kastar ut sådanna summor på en mjukvara.


Du hade rätt där det är uppgradera som kostar runt 600 medans fulla versionen kostar 1156 kr

Redigerat av Unregistered31881, 10 juni 2013 - 15:44.


#159

Postad 10 juni 2013 - 16:04

Unregistered2d8d729c
  • Unregistered2d8d729c
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0
Har hört att Adobe, iaf för photoshop, nästan främjar nedladdning. Man laddar ner det till en början, blir såpass bra på det att man i vissa fall kan livnära sig på det/iaf jobba med det, eftersom "alla" redan kan ps behöver/kommer inte företag att köpa något annat program = Typ monopol, ingen annan kommer kunna slå sig in på den marknaden.

#160

Postad 10 juni 2013 - 16:11

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Har hört att Adobe, iaf för photoshop, nästan främjar nedladdning. Man laddar ner det till en början, blir såpass bra på det att man i vissa fall kan livnära sig på det/iaf jobba med det, eftersom "alla" redan kan ps behöver/kommer inte företag att köpa något annat program = Typ monopol, ingen annan kommer kunna slå sig in på den marknaden.


jag har svårt att tro det faktiskt då det bara blir svårare och svårare att ladda ner programmen,, alltså inte just nedladdningen kanske med att installera det och få det att funka.
dock har jag alltid varit totalt värdelös på sånt och fattar aldrig hur man ska göra så jag har gett upp för längesen.
har en polare som brukar hjälpa mig att fixa min dator när den måste formateras eller sånt, då brukar han fråga om han ska lägga in några program :)

#161

Postad 10 juni 2013 - 19:42

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Uppgraderat! Eftersom jag hade LR sen förut så köpte jag uppgraderingen. Funkar bra! Rullar fint på min gamla iMac, tycker nästan det flyter bättre än 4'an. Hela gränssnittet verkar lite rappare liksom när man klickar på saker och menyer.

#162

Postad 10 juni 2013 - 20:13

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Ser fram emot bilder från nya LR5 då micke :)

#163

Postad 10 juni 2013 - 20:31

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Ser fram emot bilder från nya LR5 då micke :)

Ser inte direkt att det kommer revolutionera redigeringen, men radial filtret ser trevligt ut! Det är som rullgardinen... fast runt... och man kan invertera justeringen!

#164

Postad 10 juni 2013 - 20:34

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Är det inte lite som Darken / Lighten i Colorefex ?
Har för mig att det fungerar på samma sätt ?

Redigerat av mstoltz, 10 juni 2013 - 20:34.


#165

Postad 12 juni 2013 - 11:42

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 097 inlägg
  • 0
Jag använder just nu programmen Photoshop elements 8 och Canon DPR. Jag kan redigera RAW-filer i bägge programmen. Frågan är nu vad Lightroom kan tillföra extra. Blev sugen på att skaffa nya Lightroom 5 men blev sen fundersam på vad det kan tillföra.

#166

Postad 12 juni 2013 - 12:00

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Arbetsflöde. Nu vet jag ingenting om de andra programmen men Lightroom är klockrent både som bibliotek och som redigerare. Tar du bara några kort ibland eller väldigt få bilder varje gång kanske det inte har någon betydelse, men annars förstår jag inte hur man kan leva utan lightroom! :)

Hur använder du programmen nu?

#167

Postad 13 juni 2013 - 06:58

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Jag använde tidigare PSE från version 2 och upp till 10, men gick förra året över till LR4. I huvudsak så är det arbetsflödet som OH skriver, jag använder den som en arbetsbas, där jag exporterar in bilderna för sortering, redigering och sedan utexportering, men man kan också strunta i export direkt utan enbart göra det om man vill ta ut bilden från LR's databas.
För redigering så är det mycket lättare att göra deljusteringar i bilden i LR då man kan lägga på skärpa, kontrast, ljus mm med pensel. Dock så kan man inte jobba i lager, så behöver man större justeringar så får man gå över till annat program tex PSE

#168

Postad 13 juni 2013 - 07:37

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 097 inlägg
  • 0

Jag använde tidigare PSE från version 2 och upp till 10, men gick förra året över till LR4. I huvudsak så är det arbetsflödet som OH skriver, jag använder den som en arbetsbas, där jag exporterar in bilderna för sortering, redigering och sedan utexportering, men man kan också strunta i export direkt utan enbart göra det om man vill ta ut bilden från LR's databas. För redigering så är det mycket lättare att göra deljusteringar i bilden i LR då man kan lägga på skärpa, kontrast, ljus mm med pensel. Dock så kan man inte jobba i lager, så behöver man större justeringar så får man gå över till annat program tex PSE

För att förenkla...det man kan göra i LR kan man även göra (plus lite till) i PSE men det kan i vissa fall vara lite krångligare. Stämmer detta? Nu syftar jag på redigeringsmöjligheter. Valet står mellan LR5 och PSE11 för min del.

#169

Postad 13 juni 2013 - 08:03

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Ett tips är att ladda hem LR5 och testa 30 dagar, det är gratis. Kolla gärna nån introduktionsvideo också. Jag känner att LR inte räcker till till ungefär 1% av mina bilder/redigeringar. Annars kan du göra allt där och det går betydligt snabbare än alla andra sätt jag testat. Speciellt att gå igenom en stor mängd bilder och göra små justeringar eller t ex ställa in vitbalans och synka 100 bilder eller så.

#170

Postad 13 juni 2013 - 19:59

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

För att förenkla...det man kan göra i LR kan man även göra (plus lite till) i PSE men det kan i vissa fall vara lite krångligare. Stämmer detta? Nu syftar jag på redigeringsmöjligheter. Valet står mellan LR5 och PSE11 för min del.

Kan hålla med om det och det kan vara allt från betydligt krånligare till mindre krångligt i PSE. Sedan finns det saker som du kan göra i PSE som du inte alls kan göra i LR. Men LR är klart värt priset, sparar man några timmar i veckan med LR så har man på någon vecka tjänat in det.

#171

Postad 14 juni 2013 - 12:29

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Ett tips till er som laddar upp till Fotosidan och använder LR.

http://www.fotosidan...medium=facebook

#172

Postad 14 juni 2013 - 13:18

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Ett tips till er som laddar upp till Fotosidan och använder LR.

http://www.fotosidan...medium=facebook


Bra och smidigt.
har fixat det nu. riktigt smidigt måste jag säga. fixar bildens storlek och allt automatiskt.
Dock så hamnar alla bilder i en ny mapp som heter "Nya bilder" och så kanske man inte vill ha det. såg inte om det gick att ändra heller, men det gör ju inte så mycket. Har man ett gäng bilder där så kan man ju lägga över som i andra mapparna efter hand sen.

jag gillar funktionen. gillar även fotosidans nya läge med fullstora bilder och att man kan kommentera direkt därifrån.

Redigerat av andreassofus, 14 juni 2013 - 14:38.


#173

Postad 14 juni 2013 - 14:50

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Håller med. De har fixat det mkt bättre nu. Jag laddar sällan upp på FS men det har blivit bättre nu måste jag erkänna. Sen gillar jag att man kan förändra bilden i LR och uppdatera utan att bilderna plussas på varandra. Det är ju rätt ofta man går in och vill ändra något i bilder man redan laddat upp på diverse siter :)

#174

Postad 14 juni 2013 - 18:33

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Jag laddade ner deras plugin, men det stod unget hur man installerar det i lr 5

#175

Postad 14 juni 2013 - 18:34

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
på samma sätt som i fyran antar jag,, menyerna ser väl ganska lika ut?

här är videon om hur du gör om du inte sett den
http://www.fotosidan...medium=facebook

Redigerat av andreassofus, 14 juni 2013 - 18:36.


#176

Postad 14 juni 2013 - 21:43

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
aha videon dök inte upp tidigare men kollade den och gjorde som dom sa

Redigerat av mstoltz, 14 juni 2013 - 21:45.


#177

Postad 16 juli 2013 - 16:10

Unregistered2d8d729c
  • Unregistered2d8d729c
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0
Tänkte bara visa en video som är väldigt snarlik på hur jag jobbar i Lightroom. Det är inte jag på videon, och jag har inte riktigt samma presets som jag jobbar med, däremot är tilvägagångssättet detsamma. Har ju typ minst 30 olika versioner av samma redigering, fast min baseras mer på väder, årstid, hudfärg osv. Gör det på alla bilder i albumet oftast (eller, går igenom dom först, tar bort dom jag inte gillar) Sen kollar jag alla full screen, och kanske gör nån ändring.

Enligt mig så är det bland dom bästa grejerna med lightroom, att man kan göra på det här sättet. Det tar lång tid att fixa allt, men det är värt det i längden.


Redigerat av Unregistered2d8d729c, 16 juli 2013 - 16:15.


#178

Postad 16 juli 2013 - 17:21

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Oj jäklar...dom preseten skulle man haft :) :)
Eller liknande i alla fall, verkar ju vara ett bra sätt att jobba på !

Hur har du gjort floyd ?
Har du gjort egna liknande eller laddat ner och modifierat ?

Hur som helst så skulle det varit roligt att prova sådana presets :)

#179

Postad 17 juli 2013 - 21:37

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
någon som vet hur jag smidigast får över mina bilder och inställningar och allting från min nuvarande lightroom 4 på pc till lightroom 5 på mac?

#180

Postad 18 juli 2013 - 11:51

Unregistered31881
  • Unregistered31881
  • Beroende

  • 1 253 inlägg
  • 0

någon som vet hur jag smidigast får över mina bilder och inställningar och allting från min nuvarande lightroom 4 på pc till lightroom 5 på mac?


Slänger den högt överskattade macen i en låda och behåller din pc =) skämt å sido så vet jag faktiskt inte. tveksamt om lr sparar i samma filformat på mac som på pc. jag skulle testa en google på det.

here ya go andreas

http://helpx.adobe.c...-lightroom.html






How do I move a catalog from a Windows computer to a Mac?



Move the catalog file (.lrcat), the previews file (.lrdata), and possibly your image files, depending on where they're located. See Copy or move a catalog in Lightroom Help for instructions on moving a catalog and its preview files from one computer to another.

Note: If all of the files reside on an external hard drive that both Mac OS and Windows can read, you don't have to move anything. Open Lightroom on the second computer and navigate to the catalog on the external drive. See <a href="http://helpx.adobe.c...and_a_desktop_" style="margin: 0px; padding: 0px; border: 0px; outline: 0px; font-style: inherit; font-size: 14px; font-family: inherit; color: rgb(51, 153, 204); text-decoration: none; cursor: pointer;">How can I use my catalog on multiple computers, such as a laptop and a desktop?


Redigerat av Unregistered31881, 18 juli 2013 - 11:52.


#181

Postad 18 juli 2013 - 17:21

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
tack, googlat har jag gjort, men jag är kass på både datorer och engelska så jag fattade inte. tänkte bara om någon gjort det själv och kunde förklara på svenska :)

#182

Postad 18 juli 2013 - 21:33

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
så nu ör det fixat. jag löste det genom att ringa en polare så fick han fixa allting :)

#183

Postad 18 juli 2013 - 22:02

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

så nu ör det fixat. jag löste det genom att ringa en polare så fick han fixa allting :)


He he , det är det dom är till för eller ? :)

Kul att det löste sig för dig Andreas, så då sitter du på mac i stället ?
Vad är egentligen den stora skillnaden mellan Mac och pc då ?

#184

Postad 18 juli 2013 - 22:42

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
japp. mac och lightroom 5 så allting är nytt nu :)
köpte skrivbord och riktig kontorstol också så jag kan sitta bekvämt istället för vid köksbordet :)

vet egentligen inte vad skillnaden är. eller jo, allting skulle jag vilja säga, osx lion är krångligt när man är van med windows.
en annan skillnad är också att jag kan göra MASSA saker samtidigt på datorn utan att den segas ner, och knäpptyst är den också.

sen är det en kalibrerad IPS skärm som tydligen ska va ganska bra.

#185

Postad 19 juli 2013 - 05:47

Unregistered31881
  • Unregistered31881
  • Beroende

  • 1 253 inlägg
  • 0

japp. mac och lightroom 5 så allting är nytt nu :)
köpte skrivbord och riktig kontorstol också så jag kan sitta bekvämt istället för vid köksbordet :)

vet egentligen inte vad skillnaden är. eller jo, allting skulle jag vilja säga, osx lion är krångligt när man är van med windows.
en annan skillnad är också att jag kan göra MASSA saker samtidigt på datorn utan att den segas ner, och knäpptyst är den också.

sen är det en kalibrerad IPS skärm som tydligen ska va ganska bra.


Du kan inte ha haft en speciellt bra dator om du inte kunnat köra massa saker samtidigt utan att den segas ner.

#186

Postad 19 juli 2013 - 08:36

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Du kan inte ha haft en speciellt bra dator om du inte kunnat köra massa saker samtidigt utan att den segas ner.

En 2 år gammal laptop. 3ghz 4gb ram
En helt ok surfdator men inget mer. Den klarade inte typ lightroom och cs3 samtidigt, tex när jag gjorde ett panorama med 6 bilder. Tiff filen är ju på över 600 mb då :)

Det var typ så jag menade. Men den började bli slö ändå, gick upp i högvarv hela tiden samt hängde sig och youtube klipp laddade långsamt och slutade ladda och sånna grejer. Kanske jag har virus eller nåt skit på den.

Tror jag ska formatera hårddisken så den blir helt ren så jag kan ha den som en ren surfdator igen

#187

Postad 19 juli 2013 - 13:16

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
min dator har börjat få samma symptom.
men om jag ska köpa en ny så hade det nog blivit en pc

#188

Postad 19 juli 2013 - 19:36

Unregistered31881
  • Unregistered31881
  • Beroende

  • 1 253 inlägg
  • 0

En 2 år gammal laptop. 3ghz 4gb ram
En helt ok surfdator men inget mer. Den klarade inte typ lightroom och cs3 samtidigt, tex när jag gjorde ett panorama med 6 bilder. Tiff filen är ju på över 600 mb då :)

Det var typ så jag menade. Men den började bli slö ändå, gick upp i högvarv hela tiden samt hängde sig och youtube klipp laddade långsamt och slutade ladda och sånna grejer. Kanske jag har virus eller nåt skit på den.

Tror jag ska formatera hårddisken så den blir helt ren så jag kan ha den som en ren surfdator igen


Förstår att din går långtsamt då =)

själv har jag både photoshop cc, ls5, browser, spotify samt något online lir att köra mellan redigeringarna och datorn flyter på. inget illa om apple men jag tycker det märket är otroligt överskattat.
Visst en gång i tiden var de bäst när det gällde redigering men tryck in en ssd samt 16 gb ram i en pc och den klår en apple lätt faktiskt och det till bara 1/5 av priset typ.

#189

Postad 19 juli 2013 - 21:38

echotuva
  • echotuva
  • Lärjunge

  • 287 inlägg
  • 0

Förstår att din går långtsamt då =)

själv har jag både photoshop cc, ls5, browser, spotify samt något online lir att köra mellan redigeringarna och datorn flyter på. inget illa om apple men jag tycker det märket är otroligt överskattat.
Visst en gång i tiden var de bäst när det gällde redigering men tryck in en ssd samt 16 gb ram i en pc och den klår en apple lätt faktiskt och det till bara 1/5 av priset typ.


Själv använder jag produkter från båda lägren och nej en ssd och 16 Gb ram räcker inte när din apple redan har det ;)

#190

Postad 19 juli 2013 - 22:56

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 1
Nu håller vi oss till topic. Annars jävlar. :)

#191

Postad 19 juli 2013 - 23:34

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Förstår att din går långtsamt då =)

själv har jag både photoshop cc, ls5, browser, spotify samt något online lir att köra mellan redigeringarna och datorn flyter på. inget illa om apple men jag tycker det märket är otroligt överskattat.
Visst en gång i tiden var de bäst när det gällde redigering men tryck in en ssd samt 16 gb ram i en pc och den klår en apple lätt faktiskt och det till bara 1/5 av priset typ.


Fast nu är det ju min nya Apple dator sånär seg om du trodde det. Nu flyter det allt på verkar det som .

Pratade med en kompis förut förresten som pluggar till systemvetare och hon prenumererade på ALLA adobes program för 200 kr/mån och frågade om jag ville dela. 100 kr för alla deras program kan ju va intressant. Tex ps6 och massa andra program
Värt att testa i alla fall :)

Redigerat av andreassofus, 19 juli 2013 - 23:39.


#192

Postad 20 juli 2013 - 00:24

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
Inte för att verka viktigpetter men photoshop cs6 heter väl photoshop CC numera?
Var bara en ren reflex. :)

Redigerat av Velodynamic, 20 juli 2013 - 00:25.


#193

Postad 20 juli 2013 - 06:26

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Oj...det var ju kanon Andreas.....det hade jag gjort :)

#194

Postad 03 augusti 2013 - 18:00

knobloch
  • knobloch
  • Guru

  • 4 023 inlägg
  • 0
Lite smått o gott från LR 5.2:

http://m.youtube.com...u&v=YNIUE31qyj4

#195

Postad 03 augusti 2013 - 22:24

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Men YEEEEEES!!!

#196

Postad 04 augusti 2013 - 09:06

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Lite smått o gott från LR 5.2:

http://m.youtube.com...u&v=YNIUE31qyj4


Cooool!!! Heal/Clone med feather = toppen!

Tänkte bara visa en video som är väldigt snarlik på hur jag jobbar i Lightroom. Det är inte jag på videon, och jag har inte riktigt samma presets som jag jobbar med, däremot är tilvägagångssättet detsamma. Har ju typ minst 30 olika versioner av samma redigering, fast min baseras mer på väder, årstid, hudfärg osv. Gör det på alla bilder i albumet oftast (eller, går igenom dom först, tar bort dom jag inte gillar) Sen kollar jag alla full screen, och kanske gör nån ändring.

Enligt mig så är det bland dom bästa grejerna med lightroom, att man kan göra på det här sättet. Det tar lång tid att fixa allt, men det är värt det i längden.

http://vimeo.com/69990212


men det här missade jag! Otroligt smart, något som jag funderat på men aldrig orkat göra själv. Man kan ju förenkla det med mindre presets och lite enklare egna tolkningar. Men konceptet att justera verkligen allt med presets genom att titta på miniatyren/preview är smart tycker jag. Det är som han säger i filmen... man blir lätt blind för vad man gör när man sitter med reglagen och en stor bild.

#197

Postad 13 oktober 2013 - 19:40

mega-x
  • mega-x
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0
hejsan.
Sitter och redigerar i Lightroom. och märker att det går lite halvlaggigt. en har flytigt på bra innan.
Dock gick 1 av 4 minnesmoduler sönder för nån vecka sen så nu kör jag bara på 3 modeler á4gig så dom kör ju inte dual-läge längre. och sen vet jag inte om dom kör på max bussfrekvens.

Men såg också att inne i aktivetshanteraren så ligger Lightroom på ca 1 500 000kb och tuggar. ska den ligga så högt? det spelar ingen roll om jag stänger ner lightroom och öppnar det igen. då börjar den på 500 000 kb och tuggar sig uppåt till 1,5gig som den sedan ligger på stadigt. Är det normalt?
Mitt Lightroom bibliotek innehåller ca 13.000 bilder från år 2011.

EDIT: Uppe i 1 890 000kb nu :(

Redigerat av mega-x, 13 oktober 2013 - 19:52.


#198

Postad 31 december 2013 - 10:28

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Hur mycket skärper ni upp bilderna i LR, jag har lagt mig som standard på:

Mängd 39
Radie 1,1
Detalj 25
Maskning 40

Tycker det är svårt att se vad som händer med de olika inställningarna så har ni några bra grundinställningarna

#199

Postad 31 december 2013 - 10:30

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Jag tror jag kör på grundinställningarna (ligger på 20 va?) och numer skärper jag väldigt sällan i LR. Oftast kör jag high pass filter i PS istället.

#200

Postad 31 december 2013 - 10:37

Unregistered31881
  • Unregistered31881
  • Beroende

  • 1 253 inlägg
  • 0

Hur mycket skärper ni upp bilderna i LR, jag har lagt mig som standard på:

Mängd 39
Radie 1,1
Detalj 25
Maskning 40

Tycker det är svårt att se vad som händer med de olika inställningarna så har ni några bra grundinställningarna


Jag brukar dra på en del med skärpa och högt på maskningen beroende på om det är porträtt eller inte.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.