Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Onkyo TX-NR5010, 3010 och 1010

287 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Onkyo TX-NR5010 (Surroundförstärkare) 9 8,11 (8) Inga priser
Onkyo TX-NR3010 (Surroundförstärkare) 8 7 (1) Inga priser
Onkyo TX-NR1010 (Surroundförstärkare) 7 8,5 (5) Inga priser
4 relaterade trådar

#1

Postad 03 juli 2012 - 14:24

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0
Onkyo har ju släppt releaser om de nya modellerna.

Detta ser ju lite extra intressant ut:
A new Differential DAC Mode and Digital Crossover Processing Network are also included on all three models to optimize performance when bi-wiring and bi-amping the front channels

Har de vart så listiga så de ordnat med aktiv delning så "äkta" bi amp går att använda?

Vore ju smutt att riva filtrena ur frontarna och köra aktiv delning under förutsättning att man kan justera in den aktiva delningen helt rätt avseende alla parametrar inkl fas/tid.

Får väl se när instruktionsboken går att ladda ned.

#2

Postad 03 juli 2012 - 21:16

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Kommer knappast gå att ställa in frekvenser själv efter de högtalare man har, dessutom är det inte direkt lätt att ta reda på hur filtren i högtalarna är ställda (väldigt få är intresserade av att ta bort de)

Det låter dock fortfarande intressant, något måste det ju tillföra.

#3

Postad 04 juli 2012 - 07:45

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Onkyo har ju släppt releaser om de nya modellerna.

Detta ser ju lite extra intressant ut:
A new Differential DAC Mode and Digital Crossover Processing Network are also included on all three models to optimize performance when bi-wiring and bi-amping the front channels

Har de vart så listiga så de ordnat med aktiv delning så "äkta" bi amp går att använda?

Vore ju smutt att riva filtrena ur frontarna och köra aktiv delning under förutsättning att man kan justera in den aktiva delningen helt rätt avseende alla parametrar inkl fas/tid.

Får väl se när instruktionsboken går att ladda ned.


Det är möjligt att köra "äkta" bi-amping med aktiv delning.

#4

Postad 04 juli 2012 - 08:13

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0

Det är möjligt att köra "äkta" bi-amping med aktiv delning.


Har du hittad exakt info vad maskinerna kommer ha för funktion gällande detta?

Det skulle ju vara en otroligt smidig lösning för "alla" med 2 vägs högtalare.
Dock sätter det ju "ansvaret" för inställningarna i användarens händer, och finns inte den kompetensen kan ju resultatet bli allt annat än det önskade inklusive uppbrunna diskanter (gissar jag blir top1 problemet).

Så det verkar "vågat" av Onkyo att pumpa ut en sån funktion till den breda allmänheten.

Likaså finns det ju i princip inga passiva högtalare idag på marknaden som är förberedda för aktivt delad drift, dvs inte har några inbyggda filter....kommer bli VM i högtalar reklamationer när alla skall "riva ur" befintliga filter och garantierna ryker.

#5

Postad 04 juli 2012 - 09:51

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0
Hmm...hittade detta i deras "feature" beskrivning:
• Digital Crossover Processing Network to Cancel Crossover
Interference

Hmm, kanske bara separat tidskomp på hi resp lo....nåja

#6

Postad 04 juli 2012 - 19:35

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Hmm...hittade detta i deras "feature" beskrivning:
• Digital Crossover Processing Network to Cancel Crossover
Interference

Hmm, kanske bara separat tidskomp på hi resp lo....nåja


Med digitat crossover så får man en mycket brantare delning än med analog, det så de menar. inga 6,12.18.24 dB/ oktav utan hur brant och exakt som helst.

#7

Postad 11 juli 2012 - 23:00

Unregistereddd2519c1
  • Unregistereddd2519c1
  • Användare

  • 127 inlägg
  • 0
Nu finns dom på Hembiobutiken!
1010 för 19995:-
3010 för 24995:-
5010 för 29995:-

Lite dyrt tycker nog jag att det blev

Redigerat av Unregistereddd2519c1, 12 juli 2012 - 07:40.


#8

Postad 12 juli 2012 - 10:02

jonas_79
  • jonas_79
  • Beroende

  • 1 085 inlägg
  • 0

Nu finns dom på Hembiobutiken!
1010 för 19995:-
3010 för 24995:-
5010 för 29995:-

Lite dyrt tycker nog jag att det blev


Samma pris som förra året på dom 2 toppmodellerna. När dom släpptes och tycker
också det är lite saftigt pris på en reciever men med tanke på att dom säkert sålde
bra redan förra året när denna höjning kom fortsätter dom med samma prissättning.

#9

Postad 12 juli 2012 - 12:01

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Har en nyfiken fråga. Är 1010 7kanals eller är den 9kanals?

#10

Postad 12 juli 2012 - 12:05

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0

Har du hittad exakt info vad maskinerna kommer ha för funktion gällande detta?

Det skulle ju vara en otroligt smidig lösning för "alla" med 2 vägs högtalare.
Dock sätter det ju "ansvaret" för inställningarna i användarens händer, och finns inte den kompetensen kan ju resultatet bli allt annat än det önskade inklusive uppbrunna diskanter (gissar jag blir top1 problemet).

Så det verkar "vågat" av Onkyo att pumpa ut en sån funktion till den breda allmänheten.

Likaså finns det ju i princip inga passiva högtalare idag på marknaden som är förberedda för aktivt delad drift, dvs inte har några inbyggda filter....kommer bli VM i högtalar reklamationer när alla skall "riva ur" befintliga filter och garantierna ryker.


http://www.fyndborse....49-Piano-Black

Är inte så insat men den här borde väl kunna gå att dela aktivt då den är klar för aktiv drift av några till samtliga element?

#11

Postad 12 juli 2012 - 15:23

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Har en nyfiken fråga. Är 1010 7kanals eller är den 9kanals?


Den är 7.2 men med 9.2 pre-out om man kör med ett extra slutsteg

#12

Postad 12 juli 2012 - 15:32

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Då behåller jag min 1008 istället :wub:

#13

Postad 15 juli 2012 - 11:54

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0
Intressant att vikten på 1010 ökat till 23kg jämfört med 1009 som väger 18.5kg. Max strömförbrukning upp från 830W till 850W. Gissar på liten uppgradering av trafon och kylningen.

Onkyo TX-NR1010 vs TX-NR1009
- 7.2 men 9.2 Analog output (TX-NR1009 har 9.2)
- 23kg (TX-NR1009 väger 18.5kg)
- 850W max strömförbrukning (TX-NR1009 drar max 830W)
- 200W vid 6Ω, 1kHz, 1% THD, 1 Channel Driven, IEC (TX-NR1009 ger 180W)
- THX® Ultra2 Plus™ (TX-N1009 har Select2 Plus)
- Audyssey MultEQ® XT32 (TX-N1009 har MultEQ XT)
- Independent Dual Subwoofer Pre-Out
- Differential DAC Mode
- Digital Processing Crossover Network
- VLSC (Vector Linear Shaping Circuitry)
- Hybrid Standby
- InstaPrevue (HDMI bild i bild)
- MHL (Mobile High-Definition Link)
- Quick Set-Up Menu
- 8st HDMI in på baksidan (TX-NR1009 har 7)
- Cisco SimpleTap
- Simfy och MP3tunes online music service
- Djup på 463.5mm (TX-NR1009 är 435.5mm djup)
- Saknar Multi-channel Analog input
- Saknar S-Video in och utgångar

Onkyo TX-NR3010 vs TX-NR3009
- 11.4 Multi-channel Analog output varav 9 slutsteg, resten är pre-out (TX-NR3009 har 9.2 och 9 slutsteg)
- 1010W max strömförbrukning (TX-NR3009 drar max 1060W)
- Differential DAC Mode
- Digital Processing Crossover Network
- Hybrid Standby
- InstaPrevue (HDMI bild i bild)
- MHL (Mobile High-Definition Link)
- Quick Set-Up Menu
- 8st HDMI in på baksidan (TX-NR3009 har 7)
- Cisco SimpleTap
- Simfy och MP3tunes online music service
- Saknar Multi-channel Analog input
- Saknar S-Video in och utgångar

Onkyo TX-NR5010 vs TX-NR5009
- 11.4 Multi-channel Analog output varav 9 slutsteg, resten är pre-out (TX-NR5009 har 9.2 och 9 slutsteg)
- Differential DAC Mode
- Digital Processing Crossover Network
- Hybrid Standby
- InstaPrevue (HDMI bild i bild)
- MHL (Mobile High-Definition Link)
- Quick Set-Up Menu
- 8st HDMI in på baksidan (TX-NR5009 har 7)
- Cisco SimpleTap
- Simfy och MP3tunes online music service
- Saknar Multi-channel Analog input
- Saknar S-Video in och utgångar

Redigerat av Bogge, 15 juli 2012 - 13:50.


#14

Postad 15 juli 2012 - 22:54

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0
11.4? Det ser ju ut som det är två y-kopplade subutgångar. Vore ju mer intressant om den kunde kalibrera 4 subbar individuellt.

#15

Postad 16 juli 2012 - 01:08

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

11.4? Det ser ju ut som det är två y-kopplade subutgångar. Vore ju mer intressant om den kunde kalibrera 4 subbar individuellt.

Instämmer, ser ut som det enbart är 2 sub-kanaler, SW1 och SW2. Trots 4 utgångar på baksidan.

#16

Postad 16 juli 2012 - 14:56

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0
Antar att begränsningen ligger i Audyssey, men då ska man inte marknadsföra receivrarna som X.4 heller. Då skulle dom ju kunna skicka med en näve y-splittar och hävda att det är en 11.22 eller nåt.

#17

Postad 26 juli 2012 - 15:21

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
Nu har jag äntligen haft lite tid att packa upp den, den har stått tre lååånga dagar och väntat.

Min nya TX-NR 5010

Bifogad fil(er)



#18

Postad 26 juli 2012 - 22:14

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Fuuusk

#19

Postad 02 augusti 2012 - 16:09

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0

Nu har jag äntligen haft lite tid att packa upp den, den har stått tre lååånga dagar och väntat.

Min nya TX-NR 5010

Hur var det med delningsfiltrena?

#20

Postad 05 augusti 2012 - 08:55

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Hur var det med delningsfiltrena?


De går att justera i 14 steg från 250 Hz till 5000 Hz och det går att justera en del andra parametrar ( Se bifogad bild ).

Den använder front plus front high slutstegen.

Bifogad fil(er)



#21

Postad 05 augusti 2012 - 20:50

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0
Äkta bi-amp alltså? Låter ju grymt lockande. Kanske man skulle satsa på Onkyos processor istället för Emotiva ändå.

#22

Postad 05 augusti 2012 - 21:17

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Äkta bi-amp alltså? Låter ju grymt lockande. Kanske man skulle satsa på Onkyos processor istället för Emotiva ändå.


Stämmer, riktig bi-amp med aktiv delning

#23

Postad 05 augusti 2012 - 21:45

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0

Stämmer, riktig bi-amp med aktiv delning


Grymt! Det trodde man ju inte. Ställer autokalibreringen in fasen/volymen mellan elementen eller får man justera det manuellt?

Finns det någon info om 5510 än? Lär väl bli samma spec som 5010 antar jag men när dyker den upp?

#24

Postad 06 augusti 2012 - 12:42

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Det här verkar ju extremt intressant, nu blev jag verkligen förvånad.

#25

Postad 06 augusti 2012 - 21:49

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0
Grymt intressant,
Kan brantheten på filtrena ställas? Om inte...framgår det vilken branthet de har?
Kan man ställa överlappning eller dra isär delningarna?
Kan man få de separerade signalerna på pre-out's?


Sjukt bra och vågat av Onkyo att släppa ut denna funktion, det lär brinna diskanter....hua...250Hz :)

Per definition kan man nu roa sig med ett aktivt delat 3 vägssystem om du har lågnivåfilter i subbarna och ett extra steg.
Kör frontarna som small och använd det nya filtrena mellan diskant, mellanregister, använd reciverns subutgångarna till frontarnas basar daisy chain'a till subbarna med inbyggd lågnivå filter på 80hz....vipps, aktiv delat 3- vägs frontsystem, stereo...fullt justebar delning och rimmligt tidskomp. Möjligtvis är reciverns högsta subdelning.....dvs frontarnas bas en begränsning.

Redigerat av Triggerhappy, 06 augusti 2012 - 21:51.


#26

Postad 07 augusti 2012 - 07:03

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Grymt intressant,
Kan brantheten på filtrena ställas? Om inte...framgår det vilken branthet de har?
Kan man ställa överlappning eller dra isär delningarna?
Kan man få de separerade signalerna på pre-out's?


Sjukt bra och vågat av Onkyo att släppa ut denna funktion, det lär brinna diskanter....hua...250Hz :)

Per definition kan man nu roa sig med ett aktivt delat 3 vägssystem om du har lågnivåfilter i subbarna och ett extra steg.
Kör frontarna som small och använd det nya filtrena mellan diskant, mellanregister, använd reciverns subutgångarna till frontarnas basar daisy chain'a till subbarna med inbyggd lågnivå filter på 80hz....vipps, aktiv delat 3- vägs frontsystem, stereo...fullt justebar delning och rimmligt tidskomp. Möjligtvis är reciverns högsta subdelning.....dvs frontarnas bas en begränsning.


Den delar antingen totalt brant, typ 100% /oktav

Bifogad fil  digital delning.jpg   59,24K   18 Antal nerladdningar

Eller med en överlappning av 1/3 oktav.

Bifogad fil  överlappning.PNG   43,19K   8 Antal nerladdningar

Redigerat av OMD28, 07 augusti 2012 - 07:05.


#27

Postad 07 augusti 2012 - 09:44

Abraham
  • Abraham
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Hej

Vore mycket intressant att veta när isåfall PR-SC5510 kan tänkas dyka upp (försteget), någon som hört något om denna?

Mvh
Tobbe

#28

Postad 08 augusti 2012 - 19:59

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0

Sjukt bra och vågat av Onkyo att släppa ut denna funktion, det lär brinna diskanter....hua...250Hz :)


Om man nu skulle plocka ur det passiva filtret ur högtalarna och köra aktivt kan man väl sätta nåt litet filter på diskanten en bit under den tänkta delningsfrekvensen för att skona den från "skräp" som kan komma med då man startar slutsteg etc? Har dålig koll på såna här komponenter men vad jag fattat är det rekommenderat att man gör en sådan åtgärd för att inte bränna diskanten.

Per definition kan man nu roa sig med ett aktivt delat 3 vägssystem om du har lågnivåfilter i subbarna och ett extra steg.
Kör frontarna som small och använd det nya filtrena mellan diskant, mellanregister, använd reciverns subutgångarna till frontarnas basar daisy chain'a till subbarna med inbyggd lågnivå filter på 80hz....vipps, aktiv delat 3- vägs frontsystem, stereo...fullt justebar delning och rimmligt tidskomp. Möjligtvis är reciverns högsta subdelning.....dvs frontarnas bas en begränsning.


Ett litet problem bara. Frontarnas basar får ingen högpassdelning så dom kommer spela överlappat med subben en bit under 80 hz. Däremot med ett par tvåvägare och två subbar bör man kunna bygga ett superbt system. Tur man sitter på detta redan :D



Det här var väl över förväntan av Onkyo. Tror inte gemene man fattar vad det är eller kommer att använda det men det ger ju grymma möjligheter till de som vill. Emotivas XMC-1 känns plötsligt efter innan den släppts. Jag är visserligen jäkligt nyfiken på TACT som dom implementerat i den men Audyssey XT32 gör ju sannerligen ett bra jobb.

#29

Postad 09 augusti 2012 - 06:58

Unregistered98bc0f60
  • Unregistered98bc0f60
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0
Även på 818 modellen kan man använda digitalt delningsfilter till högtalarna.
Synd att inte Onkyo klarar 4K på bild in utan bara kan skala upp till det.
/M

#30

Postad 09 augusti 2012 - 14:52

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0

Hej

Vore mycket intressant att veta när isåfall PR-SC5510 kan tänkas dyka upp (försteget), någon som hört något om denna?

Mvh
Tobbe


Hittade detta: http://de-de.faceboo...otal_comments=1

Med hjälp av google översätt fick jag fram att ingen efterträdare är planerad och produktionen av 5509 kommer fortsätta. Verkar ju väldigt konstigt om man släpper receivrar som är bättre försteg än senaste processorn som finns.

#31

Postad 09 augusti 2012 - 22:11

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0

Ett litet problem bara. Frontarnas basar får ingen högpassdelning så dom kommer spela överlappat med subben en bit under 80 hz. Däremot med ett par tvåvägare och två subbar bör man kunna bygga ett superbt system. Tur man sitter på detta redan.


Inget problem om man har hp delning i subben/ subbarna.

#32

Postad 10 augusti 2012 - 17:59

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0

Inget problem om man har hp delning i subben/ subbarna.


Det har du rätt i. Det kräver dock att subbarna står ganska nära frontarna då dom kommer få samma avstånd i receivern. Eller åtminstonde på samma avstånd från lyssningsplats.

#33

Postad 10 augusti 2012 - 18:14

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Det har du rätt i. Det kräver dock att subbarna står ganska nära frontarna då dom kommer få samma avstånd i receivern. Eller åtminstonde på samma avstånd från lyssningsplats.


Ursäkta mitt inlägg men avståndet har inte så stor betydelse, däremot att de är i fas med frontarna och gärna från samma position i rummet. Det jag menar är att det fysiska avståndet nästan aldrig är det samma som "rätt" avstånd då en aktiv subb innehåller elektronik som tar mer eller mindre tid på sig att släppa genom signalen, en "typisk" subb tar ca 1-1.5 meter på sig om man nu kan utrycka det så.

Men i stort sett alla moderna vettiga subbar har steglös fas så det är inget problem.

Redigerat av OMD28, 10 augusti 2012 - 18:16.


#34

Postad 10 augusti 2012 - 18:33

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0

Ursäkta mitt inlägg men avståndet har inte så stor betydelse, däremot att de är i fas med frontarna och gärna från samma position i rummet. Det jag menar är att det fysiska avståndet nästan aldrig är det samma som "rätt" avstånd då en aktiv subb innehåller elektronik som tar mer eller mindre tid på sig att släppa genom signalen, en "typisk" subb tar ca 1-1.5 meter på sig om man nu kan utrycka det så.

Men i stort sett alla moderna vettiga subbar har steglös fas så det är inget problem.


Jepp, det vet jag. Om ens sub står på 3 meter fysiskt men rapporteras som 4 meter i receivern ska man givetvis låta bli att ändra. Men kör man signalen genom subben för att få lågpass på frontarnas basar (gäller vid 3-vägs+sub) så antog jag att den signalen fördröjs ungefär lika mycket och därför bör dom stå i närheten av varandra. Det känns som att 2-vägs+sub är absolut lättast att få helt faskorrekt även om 3-vägs kan fungera. Dock skulle det vara mer korrekt (tror jag) om det kunde delas på 3 (sub out undantaget) redan i onkyon.

Jag har inga egna mätningar på detta men enligt Audyssey så är fasjustering på subbar i princip värdelös. De vrider fasen vid en speciell frekvens och är ingen riktig "delay" som flyttar hela frekvensområdet bakåt i tidsdomänen. Därför rekommenderar dom alltid att subbar ställs på 0 grader i fas om receivern kan ställa separat avstånd per sub då detta blir mycket mer korrekt. Antar att dom mätt en del så jag litar på dom gällande detta. Kika på audysseys frågesida, finns mycket info där. Grundaren av Audyssey svarar personligen på dina frågor.


Med vänlig hälsning, Martin

#35

Postad 10 augusti 2012 - 19:09

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Jepp, det vet jag. Om ens sub står på 3 meter fysiskt men rapporteras som 4 meter i receivern ska man givetvis låta bli att ändra. Men kör man signalen genom subben för att få lågpass på frontarnas basar (gäller vid 3-vägs+sub) så antog jag att den signalen fördröjs ungefär lika mycket och därför bör dom stå i närheten av varandra. Det känns som att 2-vägs+sub är absolut lättast att få helt faskorrekt även om 3-vägs kan fungera. Dock skulle det vara mer korrekt (tror jag) om det kunde delas på 3 (sub out undantaget) redan i onkyon.

Jag har inga egna mätningar på detta men enligt Audyssey så är fasjustering på subbar i princip värdelös. De vrider fasen vid en speciell frekvens och är ingen riktig "delay" som flyttar hela frekvensområdet bakåt i tidsdomänen. Därför rekommenderar dom alltid att subbar ställs på 0 grader i fas om receivern kan ställa separat avstånd per sub då detta blir mycket mer korrekt. Antar att dom mätt en del så jag litar på dom gällande detta. Kika på audysseys frågesida, finns mycket info där. Grundaren av Audyssey svarar personligen på dina frågor.


Med vänlig hälsning, Martin


Jag kan bara säga att jag håller med, och att jag också har ganska höga tankar om Audyssey, jag ville bara peta lite på en viktig detalj, jag har sett för många som litar på en tumstock men inte på en kalibrering. Tumstocken bör bytas ut mot öron tycker jag.

#36

Postad 10 augusti 2012 - 20:05

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

De går att justera i 14 steg från 250 Hz till 5000 Hz och det går att justera en del andra parametrar ( Se bifogad bild ).

Den använder front plus front high slutstegen.


Verkar vara en jättebra funktion.
Det står Starta Testton på bilden. Är det manuell inställning med micken eller kan man använda micken så det automatiskt blir rak delning, rätt fas och avstånd i en kalibrering?

Redigerat av Ljudligt, 10 augusti 2012 - 20:06.


#37

Postad 10 augusti 2012 - 20:12

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0
Absolut, jag litar helt på avstånden audyssey ger efter kalibrering. Våra "eminenta" hifi-magasin hjälper ju inte de mindre insatta heller direkt i denna aspekt. När dom hävdar att 8 kalibreringspunkter är lika med 8 sittplatser. Och att "som vanligt måste man gå in och ändra på autokalibreringens inställningar" utan att nämna vad dom syftar på. J***a pajastidningar är vad dom är. Tur det finns folk med logiskt tänkande som inte är beroende av sponsorpengar.


Med vänlig hälsning, Martin

#38

Postad 10 augusti 2012 - 22:20

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
Jag tänkte närmast om det fanns någon sorts automatisk kalibrering i det aktiva delningsfiltret gentemot de ingående högtalarelementen. Kalibrering av varje aktivt element i högtalaren.
Men det är klart att delningsfrekvensen vill man kanske bestämma själv så det passar med elementens specifikationer. Eller konstruktionens valda frekvenser.

Redigerat av Ljudligt, 11 augusti 2012 - 08:42.


#39

Postad 21 augusti 2012 - 08:36

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1 403 inlägg
  • 0
Onkyo TX-NR1009 vs 818 eller 1010.

Jag har möjlighet att köpa 1009 för ett bra pris och jag undrar om det skiljer mycket mellan 818 eller 1010 mot 1009 som jag kan få billigt...Är det värt att lägga eXtra pengar eller? (kan köpa 1009 för 8500kr)
Tacksam för ett snabbt svar.

#40

Postad 21 augusti 2012 - 11:10

Han Solo
  • Han Solo
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0
Vad är det som skiljer i funktioner mellan dessa och PR-SC5509, förutom att de är förstärkare resp. försteg då.

Hade egentligen siktat in mig på en PR-SC5509 och har redan de slutsteg jag behöver för 9.2, men om det inte kommer en PR-SC5510 och det finns några fina features i de nya förstärkarna så kanske det är bättre att satsa på en av dessa, slutstegen kan man ju använda ändå på preout och ha de interna till zon2/3 eller?

Redigerat av Han Solo, 21 augusti 2012 - 11:11.


#41

Postad 09 september 2012 - 03:00

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0
Jag frågade Onkyo nyligen på fejjan om en 5510 var planerad och det var den inte enligt han som svara. Kan hända att det är nån supportkille som har dålig koll på vad som kommer. Låter väldigt märkligt tycker jag om dom inte släpper en processorversion av 5010:an.

#42

Postad 12 september 2012 - 17:30

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Någon som har 1010'an? Hur står den sig mot gamla 1007?
Det verkar som jag varit snäll i år och tomten kommer med en 1010 redan nästa vecka.
Hur tror ni den står sig mot Marantz PM7004 + MM7025 slutsteg i 2-kanal?

//Mike

Redigerat av fristil, 12 september 2012 - 17:50.


#43

Postad 12 september 2012 - 18:36

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

  • 633 inlägg
  • 0

Någon som har 1010'an? Hur står den sig mot gamla 1007?
Det verkar som jag varit snäll i år och tomten kommer med en 1010 redan nästa vecka.
Hur tror ni den står sig mot Marantz PM7004 + MM7025 slutsteg i 2-kanal?

//Mike


Onkyo 5008 och 5009 som jag har haft presterar och låter riktigt bra i 2-kanal, dock är ju detta toppmodellerna, så jag skulle ju tippa på att en Onkyo 1010 inte presterar lika bra, men snarlikt.


Mvh

MM7025 låter iaf enligt mig inte alls bra, och är extremt svagt i ren styrka.

Onkyo 5009:s slutsteg låter enligt mig bättre, även mer kraft (om/när man enbart kör 2-kanal)

#44

Postad 12 september 2012 - 18:45

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Onkyo 5008 och 5009 som jag har haft presterar och låter riktigt bra i 2-kanal, dock är ju detta toppmodellerna, så jag skulle ju tippa på att en Onkyo 1010 inte presterar lika bra, men snarlikt.


Mvh

MM7025 låter iaf enligt mig inte alls bra, och är extremt svagt i ren styrka.

Onkyo 5009:s slutsteg låter enligt mig bättre, även mer kraft (om/när man enbart kör 2-kanal)


Intressant, hmmm. Det jag kommer ihåg nu så tycker jag MM7025 grymt kraftigare än 1007'an .. 1007'an har varit på lagning i månader och nu går den till skroten och jag får en 1010 i ersättning

Kan du verifiera om man kan köra pass-through hdmi bild från sat eller blu-ray på tv'n medan man lyssnar på tex CD

Vad tror ni skillnaden är på en 3009 vs 1010?

//Mike

Redigerat av fristil, 12 september 2012 - 19:39.


#45

Postad 13 september 2012 - 18:02

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

  • 633 inlägg
  • 0

Intressant, hmmm. Det jag kommer ihåg nu så tycker jag MM7025 grymt kraftigare än 1007'an .. 1007'an har varit på lagning i månader och nu går den till skroten och jag får en 1010 i ersättning

Kan du verifiera om man kan köra pass-through hdmi bild från sat eller blu-ray på tv'n medan man lyssnar på tex CD

Vad tror ni skillnaden är på en 3009 vs 1010?

//Mike


Ja alla tycker/hör/upplever väl olika, men att påstå att MM7025 är kraftigt är väl lite att ta i?

I Onkyos och Integras serier så är det 3xxx och 5xxx modellerna som levererar, modellerna under är inte av lika kraftig och hög kvalitet.

En 5009 är iaf ordentligt kraftfull för att vara en flerkanalsreciver, förmodligen den kraftigaste på marknaden.

#46

Postad 14 september 2012 - 08:08

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Ja alla tycker/hör/upplever väl olika, men att påstå att MM7025 är kraftigt är väl lite att ta i?

I Onkyos och Integras serier så är det 3xxx och 5xxx modellerna som levererar, modellerna under är inte av lika kraftig och hög kvalitet.

En 5009 är iaf ordentligt kraftfull för att vara en flerkanalsreciver, förmodligen den kraftigaste på marknaden.


Kollar man på spec'en så motsvarar Marantz MM7025 onkyo 3010 när det gäller kraft:

Onkyo
Front L/R 140 W (8 ohms, 20 Hz-20 kHz,
0.05%, 2 channels driven, FTC)
170 W + 170 W (6 ohms, 1 kHz, 0.1%,
2 channels driven, FTC)
Marantz:

Power Output (8 / 4 Ohm RMS) 140 W / 170 W (6)


Vid tester lämnar Marantzen 226 Watt i 4 Ohm. Frågan e ju hur de testar och mäter. Men att säga att MM7025 inte har kräm är a ta i lite tycker jag. Den har nog minst lika som 5010, hur kvalitén är och hur de låter sida vid sida låter jag vara osagt. Vet att Onkyo har ett skönt driv i sina receivers. En 1010 kommer i alla fall nästa vecka, får väll packa upp den och jämföra helt enkelt.

//Mike

#47

Postad 14 september 2012 - 15:47

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

  • 633 inlägg
  • 0

Kollar man på spec'en så motsvarar Marantz MM7025 onkyo 3010 när det gäller kraft:

Onkyo
Front L/R 140 W (8 ohms, 20 Hz-20 kHz,
0.05%, 2 channels driven, FTC)
170 W + 170 W (6 ohms, 1 kHz, 0.1%,
2 channels driven, FTC)
Marantz:


Vid tester lämnar Marantzen 226 Watt i 4 Ohm. Frågan e ju hur de testar och mäter. Men att säga att MM7025 inte har kräm är a ta i lite tycker jag. Den har nog minst lika som 5010, hur kvalitén är och hur de låter sida vid sida låter jag vara osagt. Vet att Onkyo har ett skönt driv i sina receivers. En 1010 kommer i alla fall nästa vecka, får väll packa upp den och jämföra helt enkelt.

//Mike


Jo det är sant, den har givetvis kräm, men inte jämfört med andra slutsteg, tex Rotel, NAD, Lyngdorf, Osv.

Marantz har däremot ett ljud som vissa föredrar (Inte jag) men dom har dom senaste dryga tio åren inte levererat produkter med kraft, om man jämfört mot andra märkens produkter i liknande prisklass.

Deras produkter fungerar dock bra till lite mer lättdrivna högtalare.

Jag hoppas du blir nöjd med din Onkyo 1010.


//Micke

#48

Postad 14 september 2012 - 16:44

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Nu har jag äntligen haft lite tid att packa upp den, den har stått tre lååånga dagar och väntat.

Min nya TX-NR 5010


Uppdatera gärna med vad du tycker om den, vad du hade innan att jämföra med etc.

Jag är själv grymt sugen på att köpa en fast jag ligger ganska risigt till ekonomiskt vilket jag inte är van vid, förut när jag vill ha nåt så har jag alltid haft möjlighet att köpa det men nu kommer det dröja innan jag ligger på plus minus noll igen och kan punga ut 30k.

#49

Postad 14 september 2012 - 17:29

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

  • 633 inlägg
  • 0

Uppdatera gärna med vad du tycker om den, vad du hade innan att jämföra med etc.

Jag är själv grymt sugen på att köpa en fast jag ligger ganska risigt till ekonomiskt vilket jag inte är van vid, förut när jag vill ha nåt så har jag alltid haft möjlighet att köpa det men nu kommer det dröja innan jag ligger på plus minus noll igen och kan punga ut 30k.


Om du inte har ngt emot att handla ifrån Tyskland så kan du ju göra det och tjäna in många tusenlappar... själv köper jag nästan uteslutande recivrar ifrån Tyskland sen tio år tillbaks.

Min Onkyo 5009 betalade jag 15200kr för tex.

#50

Postad 14 september 2012 - 18:35

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Om du inte har ngt emot att handla ifrån Tyskland så kan du ju göra det och tjäna in många tusenlappar... själv köper jag nästan uteslutande recivrar ifrån Tyskland sen tio år tillbaks.

Min Onkyo 5009 betalade jag 15200kr för tex.


Ok, det lät inte helt fel, tips på nån sajt?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.