Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Hitachi PJ-TX10 *

532 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 oktober 2003 - 13:38

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Tja, undrens dagar är inte förbi. Arioch har LCD. :D

För den som undrar ngt om denna projje så är det bara att fråga här.

Mina åsikter hittills:

+ Extremt låg och behaglig ljudnivå.
+ Trevlig bild med naturliga färger.
+ Lågt pris.
+ Lensshift horisontellt och vertikalt.

- Screendoor
- Blaskig svärta
- Låg upplösning (ser dock ingen större skillnad på denna och den 1280x720-panel som Yamaha LPX-500 har)

Jag vill understryka; ljudnivån är sensationellt låg. :lol:

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 04 augusti 2004 - 06:12.


#2

Postad 22 oktober 2003 - 19:26

Steppo
  • Steppo
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
Är mycket nöjd med min Hitachi efter första vecka nu!!! :D
Nog för att det är min första projektor men jag tycker svärtan är helt OK.


Det är f-------t roligt med stor bild...

/Stefan

#3

Postad 22 oktober 2003 - 20:01

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0
Får nog lägga in en reservation mot att denna tråden är "officiell"!
Det är BARA moderatorer som kan/får göra trådar till officiella. Detta för att länkarna ska fungera som finns på första sidan i projektordelen.
Den som ligger som en sticky.
Sedan tycker jag att det krävs ett markant antal inlägg om en och samma produkt innan man kan göra en tråd till officiell.
Känns lite konstigt om alla som köper ny projektor skulle göra "sin" tråd officiell eller hur?
Man kan även PM:a berörd moderator för att påpeka att man tycker det är dags för en officiell tråd om XXXX.
Detta är det bästa sättet att lösa det på så länkningen från första sidan ska fungera klanderfritt.

Rubriken ändrad

Ökar intresset för denna projektor kommer den säkerligen att tas upp som officiell men inte som det är nu.

#4

Postad 22 oktober 2003 - 20:20

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Sorry. Trodde att de projektorer som inte hade officiella trådar kunde ha en. Trodde definitivt att det gällde nya modeller.
Nu vet jag vad som gäller... :D Kanske skulle ha läst reglerna först.

#5

Postad 22 oktober 2003 - 21:43

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0
No worrys Arioch!

Jag vet att vi inte har varit så tydliga på denna punkt.
Så det är lika mycket mitt fel :D
Men som sagt, det har väl inte varit så många frågot/kommentarer om denna projektor än?
Men vad tycker du om den?
Pris kontra prestanda?
Alla tips och tyckanden tas emot tacksamt då man vill lära sig mer om allt eller hur?

#6

Postad 22 oktober 2003 - 22:02

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

  • 2 891 inlägg
  • 0

Tja, undrens dagar är inte förbi. Arioch har LCD.


Arioch: Vaddå, har du köpt den? :D

#7

Postad 22 oktober 2003 - 22:08

mjoakim
  • mjoakim
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Hej!

Jag håller inte med Arioch när det gäller upplösningen

- Låg upplösning (ser dock ingen större skillnad på denna och den 1280x720-panel som Yamaha LPX-500 har)


Har jämfört med Panasonic PT-AE300 och den är betydligt bättre i mina ögon, framförallt när det gäller upplösningen.

Jämfört dem sida vid sida på en 230cm greyline duk. Bilkälla Sony DVP-999es. Både progressivt och interlaced. Kablage Monster Video3 komponent och Monster M500 S-video båda 8m långa.

Jag gillar TX-10:ans lensshift och dess mycket stora zoomomfång.

I övrigt håller jag med. Svärtan är bra för att vara en LCD, men i jämförelse med NEC HT1000 så är det stor skillnad.

+ Zoomen
+ Lensshift
+ Svärtan (för att vara en LCD)
+ Låg ljudnivå
+ färger

- Pixligheten
- Screendoor
- Låg upplösning
- Vibrerande text

Jag råder alla att jämföra själva.

#8

Postad 23 oktober 2003 - 06:39

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
anarkizt>> Ja, det är konstiga tider. :D Det är en lång historia som jag beskriver någorlunda i tråden:
https://www.minhembi...showtopic=45977
Kort sagt så var jag på g att köpa en Cine7LT, men insåg att finanserna inte var de bästa för tillfället. Så jag har min kära BG808 till salu, https://www.minhembi...=0, och letade efter en "tillfällig" projje. När jag såg (och inte kunde höra :rolleyes:) denna projje för 16.000:- så stod valet klart.
Helst hade jag velat ha en DLP istället, men regnbågarna gör mig sjuk.

mjoakim>> "Vibrerande text"? :blink: :D :lol: Är det en feature eller en bug? :lol: :D

#9

Postad 23 oktober 2003 - 06:44

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
mjoakim>> Jo, upplösningen... Jag kommer att köra denna på 2,4 m bredd och sitta på drygt 5 m avstånd, så upplösningen blir inte en jättestor issue...
Fast jag måste säga att den låga ljudnivån har lyft ergonomin i hembion till helt nya höjder. :D Eftersom jag arbetar i "brusig" miljö (mkt datorer och skrivare m.m.) hela dagarna så är det väldigt skönt att kunna koppla av med en film utan att ha en dammsugare i örat. Vi har tyvärr ganska lågt i tak i bion också, ca 2,3 m.
Dessutom är det en fönsterkupa som soffan står i och där är ett sluttande tak som gör takhöjden fallande från 2,3 m till 1,9 eller nå't. Om en projje måste hänga där (vilket Barco:n måste) så kommer den väldigt nära våra öron i höjdledd.
Hitachi:n kan hänga ute i den normala takdelen (2,3 m) p.g.a. av dess korta throw-distance, så det bidrar ytterligare till att den hörs mindre. :lol:

#10

Postad 23 oktober 2003 - 08:52

Casper
  • Casper
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
har hitachi smothescreen?

"Hitachi har nämligen gjort som Panasonic (300E) och lyckats få bort den pixlighet som är så vanlig med den realtivt låga upplösningen som TX10 har" (kopierat från hembiobutiken)

vad tycker ni som har den. är pixlarna väldigt synliga?
hur är det med vertikal banding?

#11

Postad 23 oktober 2003 - 09:43

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Har enbart jämfört den med Yamaha-LPX500 och kom fram till att det inte var ngn större skillnad alls på Hitachi:ns 854x480-panel och Yamaha:ns 1280x720.
Jag skulle aldrig betala de 30.000:- extra som Yamaha:n kostar för den nästan obefintliga skillnaden.
Dessutom: har man bara rätt storlek på duken och rätt avstånd till duken så har upplösningen mindre betydelse. Det gäller för alla projjar, CRT, LCD som DLP.
Yamaha:n låter dessutom mkt mer än Hitachi:n. Rättare sagt; de flesta projjarna som existerar låter mer. Förmodligen enbart undantaget Barco Cine6, 508 och några andra... Tvivlar faktiskt på att det finns ngn annan digital projje som låter såhär lite.

#12

Postad 23 oktober 2003 - 09:46

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
En sak till ang. upplösningen:
Då jag kör progressiv DVD till projjen så blir bilden betydligt mindre pixlig, men också mindre "krispig" och lite "softare". Beror naturligtvis på vad man har för DVD-spelare, min är nog i softaste laget. :D
Projjens interna deinterlacer/scaler ger en väldigt krispig bild som är riktigt behaglig på "rätt" avstånd, men väldigt pixlig på "fel" avstånd.

#13

Postad 23 oktober 2003 - 10:42

Unregistereda9b6bf40
  • Unregistereda9b6bf40
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0
Jag var på Tele Hå igår och provtittade på denna projektorn.
jag blev faktiskt riktigt förtjust i den!
Fina färger, jag tycker inte screendoor var så farlig heller.
jag skulle gärna vilja se en AE 200 också, vart i Göteborg finns en sån???

#14

Postad 23 oktober 2003 - 11:02

Casper
  • Casper
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
man tackar för det snabba svaret.
man är ju rejält sugen på en nu.

har en till fråga tänkte ha den på sidan av min två meter breda soffa,
projen kommer vara ca 3.5 meter från duken klara lenshift att fixa så jag får
en rak bild mitt framför soffan?

mvh: casper

#15

Postad 23 oktober 2003 - 11:26

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Mkt tveksamt. Varför vill du inte hänga den i taket? Det är ju optimalt. Den väger trots allt bara knappt 4 kg.

#16

Postad 23 oktober 2003 - 14:25

Casper
  • Casper
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
bor i en gammal lägenhet så det passar inte så bra att sätta upp projen i taket. :D
men det ska nog gå att lösa på något sätt.
undra om ljus styrkan räker för att köra med grå duk :P
tänkte köra med en 65tums 16.9 duk

#17

Postad 23 oktober 2003 - 15:58

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Det är nog svårt att hitta ett tak som inte klarar av 3 kg. :D Bara man sätter upp den riktigt så, med rätt plugg eller dylikt.
Grå duk vet jag inte så mkt om.

#18

Postad 23 oktober 2003 - 16:03

Casper
  • Casper
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
jag tänkte mer på estetiska orsaker för att inte sätta upp den i taket :D

#19

Postad 23 oktober 2003 - 16:58

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Jaha, ojdå... Men då är det väl inte mkt i hembiosammanhang som passar? :D

#20

Postad 23 oktober 2003 - 22:50

Unregistered8d58f4e2
  • Unregistered8d58f4e2
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
En av fördelarna med denna projen är att den har utblåset av varm luft framåt. Jag köpte en 28 cm djup hylla på IKEA med tillhörande konsoller. Totalpris under 100 kr. Sen är det bara att borra i väggen, upp med hyllan, och kör. En ful klump i taket vill man helst undvika. Hitachin passar oss esteter. :D

#21

Postad 24 oktober 2003 - 06:46

Unregistereded4964c5
  • Unregistereded4964c5
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
f** också...här hade jag i princip bestämt mig för den snuskigt billiga AE-200....och så läser jag den här tråden... :angry:

Är Hitachin värd de extra tusenlapparna eller? Jag får snart panik av min beslutsångest..... :D :angry: :P

#22

Postad 24 oktober 2003 - 07:11

Casper
  • Casper
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
helt rätt stäppvargen det är ju viktigt hur det ser ut när man har projen i
vardags rummet(hade varit något annat om man hade ett hembiorum).

hur är det med wertical banding på tx10?
tror ni att det är värt att använda en prog dvd till tx10 den har ju
nån form av linje dubblare inbyggt så frågan är om den är till räklingt bra?

#23

Postad 24 oktober 2003 - 07:16

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Har jämfört...
Interlaced video till TX10: pixlig men jäkligt krispig/skarp bild.
Progressiv video till TX10: inte så särskilt pixlig, men lite "softare" bild.

Man kan nog säga att, eftersom PAL/NTSC inte direkt är anpassat för storlekar över ~28 tum så blir det alltid pixligt, randigt eller suddigt i vissa scener - oberoende av vad man har för projektor, scaler, TV etc. Det finns helt enkelt inte mer upplösning att ta av.
Tricket är nog att placera sig på rätt avstånd till duken. :D

#24

Postad 24 oktober 2003 - 08:28

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
Jag vet inte vad jag skall säga... det liksom värmer i själen och en liten mjuk dragning i mungipan :D

Uuuuunderbart, tjoff tjoff - låt mig säga såhär :
Va trevligt Arioch att du skaffat en söt, tyst å prisvärd liten maskin... å va kul att den är såpass bra. Jag har gluttat lite på annonser och tycker den är intressant. Lensshift är ju åxå något jag gillar.
Förresten ; "Det finns helt enkelt inte mer upplösning att ta av.", är ju en tes jag gärna framför i ryandet om skärpa och upplösning. Du vet ju vad jag brukar säga om det... ögat är så otrooooligt mycket bättre än den upplösningen så en "filmlik", "supermjuk" vrål skickligt interpolerad bild gör att MINA öga söker sig tokiga efter en skärpa som inte finns (jag ser som en hök) och då är det paradoxalt nog så att MINA ögon tycker det är skönt med pixlar eftersom de får en signal om att de skärpt upp bilden tillräckligt och att det inte blir bättre¹.

En tokig fan som inte helt ogillar pixlar Go LCD Go :angry: :blink: :blink: Håkan... typ LCD-positiv² :angry:

¹ Jag har en automatfokuskamera som är "kinkig" och när det är lite mörkt och/eller djup i mitten av bilden så jobbar autofokusen som en blådåre för att hitta skärpan... bzzzz-upp... bzzzz-ner... bzzzz-upp... bzzz-ner en smula irriterande när man skulle (nu har jag en digitalkamera - som åxå håller på så ibland :P ) försöka ta en bild.
När mina ögon gör så blir jag trött
² ...och DLP-positiv, och CRT-positiv... eller helt enkelt musik och film-upplevelsepositiv

#25

Postad 24 oktober 2003 - 09:32

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
:D
På något sätt är det nog så att där DLP och LCD blir pixligt, där blir CRT "soft".
Det man, som CRT-älskare, ganska lätt stör sig på med det pixliga är att man påminns om att det är en digital representation av verkligheten som man tittar på.
En CRT-diggares hjärna fungerar nog som så att det "softa" tolkas som mer verkligt än vad det "pixliga" gör.

#26

Postad 24 oktober 2003 - 10:48

Unregistered6b502595
  • Unregistered6b502595
  • Beroende

  • 1 104 inlägg
  • 0
Hur står du ut med en pixlig LCD? :D

Känns det ok, eller är det bara ett nödvändigt ont tills det är dags för Cine7? Man undrar ju, varför inte bara behålla Barcon tills dess?

#27

Postad 24 oktober 2003 - 11:11

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Många som undrar, både via mail och forumet. Tre anledningar:

- För att den här låter - typ ingenting. Det var egentligen det som fick mig att ta beslutet.
- För att det inte finns utrymme att bygga en hush-box till Barco:n där den måste hänga. Det skulle se helt vansinnigt ut.
- För att jag ville ha en ny leksak. :D Har redan testat det mesta med Barco:n.

Frågan är ju om jag kommer att vilja ha en Cine7 med <35 db när denna låter så lite. Kanske slutar det med en helt ljudlös Cine6 och mindre duk istället. Vi får se...

Om jag står ut med pixlig bild... Tja, det återstår ju att se. :angry:

Lite hjärntvättad har jag ju också blivit av alla LCD-/DLP-förespråkare och kände att jag bara var tvungen att verkligen kolla vad dagens digitala projjar går för.
Hittills är det enbart ljudnivån som har imponerat på mig. :P
Bortser helt ifrån upplösningsfrågan eftersom den som sagt står helt i relation till avståndet till bilden... :angry:

#28

Postad 24 oktober 2003 - 13:29

Unregisteredc021d911
  • Unregisteredc021d911
  • Lärjunge

  • 358 inlägg
  • 0
Kul Arioch, och grattis till ditt köp.
Min enda fråga nu är:
Vem ska vi nu debattera CRT kontra DLP/LCD?? :D :P

Trevlig helg,

#29

Postad 27 oktober 2003 - 00:42

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

  • 2 592 inlägg
  • 0
SågTX-10 i lördags på mässan, kanske inte så bra att se den direkt efter Infocus demo, men ändå. Blev faktiskt imponerad, främst av det låga ljudet. Där stog jag och blev mer och mer sugen på en uppfradering....men så kan man hem och drog i gång "Gangs of New York" via S-Video.......och......det var nog ingen större skillnad egentligen.....eller.... visst var färgerna lite bättre på TX-10 mot min 225:a och upplösningen ska ju vara lite högre. Men sceendoor effekten var ju mycket värre påTX-10. Minns inte hur stor duk dom hade där (nån som vet?) Min är iaf 240 bred (kan ju vara så att de hade bredare bild).

Jag får väl kolla in den igen och se om mina första intryck var korrekta, annars får det väl bli en iScan....

case

#30

Postad 27 oktober 2003 - 18:37

Steppo
  • Steppo
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
Fixat

Redigerat av Steppo, 21 november 2003 - 16:43.


#31

Postad 27 oktober 2003 - 20:11

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Nä, det där låter ju som att den behöver servas. Nära till butiken? :P

#32

Postad 27 oktober 2003 - 21:31

Unregistered8d58f4e2
  • Unregistered8d58f4e2
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
Steppo: Även denna projektor är ju inte helt tyst, även om den är ovanlig bra när det gäller denna aspekt.. Jag hör min när det är helt tyst i filmen. När det är musik hör man den inte alls. Jämför med PLV-Z1 är den mycket tyst.

#33

Postad 29 oktober 2003 - 19:22

Casper
  • Casper
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
skulle vara kul att se några screenshots från tx10 skulle vara tacksam om någon orkade ta några :rolleyes:

är ni som köpt tx10 fortfarande nöjda?

Mvh casper :lol:

#34

Postad 29 oktober 2003 - 22:18

Unregistered8d58f4e2
  • Unregistered8d58f4e2
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
Jag är mycket nöjd. Tycker bilden är bra. Det enda jag tycker är jobbigt är att man inte kan ha RGB och komponent inkopplat samtidigt.

#35

Postad 29 oktober 2003 - 23:19

Unregistered8369b8a4
  • Unregistered8369b8a4
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
Hejsan!

Jag funderar starkt på att köpa den här projektorn, det blir i så fall min första... Jag undrar en sak om bildsignalen: jag är tvungen (?) att använda s-video eftersom jag har en sådan dvd. Är detta dumt? Jag måste erkänna att jag har dålig koll på det här med bildöverföring - skall jag köpa en ny dvd? Jag har kikat på projar som körts via s-video och det har sett bra ut i mina ögon, men jag har som sagt liten erfarenhet och det kanske duger med s-video om jag inte vet om något annat...

#36

Postad 29 oktober 2003 - 23:27

Unregistered36c2462c
  • Unregistered36c2462c
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Du kan köra på RGB med rätt kabel. PJ-TX10 tror jag har möjlighet att ta RGB via 4 RCA-kablar. RGB bör du få ut från vilken skruttig DVD som helst... Även digitaldekodern brukar kunna få ur sig RGB via Scarten!

/F

#37

Postad 29 oktober 2003 - 23:58

Unregistered8369b8a4
  • Unregistered8369b8a4
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
Jag trodde detta var ett sämre alternativ än s-video!?!

#38

Postad 30 oktober 2003 - 00:01

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Nej absolut inte. Man kan väl säga att RGB är europas svar på amerikanernas komponent.

Mattias.

#39

Postad 30 oktober 2003 - 00:09

Unregistered8369b8a4
  • Unregistered8369b8a4
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
Där ser man. Jag kan ju inget om sånt här :rolleyes:

Då blir det alltså scart från dvd:n till tre (?) snören in i projen (?)

#40

Postad 30 oktober 2003 - 06:39

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Fyra snören. Röd, Grön, Blå och Synk. Synk stoppar du i den gula "Video"-ingången på projjen.

Är det ngn som har fått med en scart->4xRCA adapter till sin projje?

#41

Postad 30 oktober 2003 - 08:37

Unregistered8369b8a4
  • Unregistered8369b8a4
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
Aha! Fyra snören alltså. Jag förstår. Hur är det med längder? Jag har ännu inte bestämt var alla prylarna skall vara, alltså hur långt det blir mellan dvd och proj. Finns det något "kritisk" längd på kabeln som den inte bör överstiga? Snart skall jag ringa till Hifi-center och höra om erbjudandet där duk på 200*170 ingår fortfarande gäller - då slår jag nog till isf! Är det någon här som slagit till på detta erbjudande och vet något om duken?

#42

Postad 30 oktober 2003 - 09:32

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
10 meter brukar väl vara en bra rekommendation för maxlängd, även om det funkar med längre.
Komponent/RGB är generellt mindre känsliga för långa längder än s-video och komposit om du använder 3/4 RCA av god kvalitet.

200*170 låter som en 4:3-duk. Det är nog bättre att satsa på en 16:9-duk med maskning med en gång. Du kommer ändå att vilja ha det senare. Tro mig... :rolleyes:

#43

Postad 30 oktober 2003 - 09:39

Unregistered8369b8a4
  • Unregistered8369b8a4
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
Jodå Arioch, nog hade jag tänkt köra 16:9. Jag vet inget alls om duken än, om det bara är duken, eller någon kasett. Jag tänkte iaf ta materialet och ramspänna själv. Då får jag en 16:9 duk på 85-90"

Tack för svaret, några tio meter blir det iaf inte...

#44

Postad 02 november 2003 - 12:12

Unregistered8d58f4e2
  • Unregistered8d58f4e2
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
Nu är jag uppe i femtio timmar med min Hitachiprojektor. Måste säga att det är himmelriket att vara projägare. Leeds-Arsenal igår avnjöt man som en kung, sen blev det tre timmar indisk film (Devdas) på kvällen. Jag har haft massor av kompisar som varit och kollat på film hos mig. Ingen har knystat det minsta om dålig upplösning eller screendoor eller något liknande. Alla lutar sig tillbaka och njuter. Vilken superuppfinning projektorn är!

#45

Postad 08 november 2003 - 01:41

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0
Fick hitachin demad för några dagar sen. Bra bild och svärtan var helt ok MEN texten såg inte alls bra ut. Extremt pixliga kanter och hade dessutom viss skugga om man tittade lite närmre, dock bara i vissa partier av filmen (ljus bakgrund). Körde ca 2 meters bildbredd.

Frågan: Beror den förödande texten på projektorn eller dvd:n. Vill ju inte sitta med en pj där texten ser ut som överdrivet förstorad datortext :/

#46

Postad 08 november 2003 - 02:36

Unregistered33380
  • Unregistered33380
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0
Nå fikk jeg plutselig også veldig lyst på Hitachi:n :D
Nettopp fordi den har så lavt støynivå.

De projjer det står mellom for min del nå er:

- Panasonic PT-AE300, 15.300,- NOK
- Epson EMP-TW 10, 9300,- NOK (TW 200 blir nok litt for dyr, 18.900,- NOK)
- Hitachi PJ-TX10, 11.500 NOK

Å ha en ganske lydløs projje er jo ganske fristende da. Og prisen er jo ganske bra! Hos www.projektor.no selges den for 11.500, mens hifi center kjeden tar 15000 for den! :rolleyes:

Panasonicen er jo ganske fristende den også da, den har jo fått geniale kritikker i mange tester her i Norge. Epsonen vet jeg ikke med, men har det for meg at det er en veldig bra projje til prisen. Selv om den nok ikke klarer å hamle opp med de to andre?

Av disse tre, er det kanskje Hitachien til prisen som er det beste kjøpet?

Kan noen si hva screen door er forresten? (er litt ny på området som dere sikkert har skjønt :lol: )

PS! Sorry hvis jeg er litt out of topic, og bruker tråden til å prøve å finne ut hvilken projje jeg skal ha selv. Men dere vet jo selv hvilket **** man går gjennom når man skal velge projje :D

Redigerat av Unregistered33380, 08 november 2003 - 02:39.


#47

Postad 08 november 2003 - 09:50

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0

Beror den förödande texten på projektorn eller dvd:n. Vill ju inte sitta med en pj där texten ser ut som överdrivet förstorad datortext

Vilken text menar du? Menar du de vanliga subtitles som finns på DVD? De är taggiga och kan inte bli ngt annat än taggiga.

Om du menar typ, eftertexter och titeltexter, alltså de som faktiskt är en del av själva filmen? Sådana texter blir ofta taggiga och pixliga, framför allt då de rör sig, och det beror alltid på att deinterlacer:n inte hänger med.
Deinterlacer:n är det chip som gör om video-material från sammanflätade linjebilder (som på en vanlig TV) till helbilder för att de skall fungera på projektorn.
Detta är inget unikt för Hitachi:n utan ngt som väldigt många projjar, plasma, fristående deinterlacers och t.o.m. progressiva DVD-spelare råkar ut för ibland.
Det enda sättet att försäkra sig om att aldrig råka ut för det är att skaffa sig en riktigt dyr deinterlacer, scaler, linjedubblare (kärt barn har många namn)...
Inte ens den berömda iScan Pro klarar detta felfritt utan ger ofta taggiga texter.

Det kan dock hjälpa ganska mkt om man är försiktig med skärpan i bilden och håller den på en medelnivå eller under. Fast då kan ju bilden förstås upplevas som lite suddig...

#48

Postad 08 november 2003 - 10:12

Unregistered8369b8a4
  • Unregistered8369b8a4
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
Jag fick min igår! Tyvärr är duken på irrvägar, så det blev att projicera på väggen som är målad glasfiberväv med lite lagom struktur, men det gick det också :lol: Första intrycket är väl att den är riktigt tyst i whisper mode, dessutom blir bilden bättre också! Lensshiften funkar ju också suveränt! Ni som har den i taket, vad har ni för fäste? DIY, eller? Jag ska upp med min så småningom, men är lite orolig över att fixa ett fäste själv...

#49

Postad 08 november 2003 - 10:36

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Jag gjorde ett själv såhär:

Tog en fin träskiva och sågade till så att den har samma yttermått som projjen.
Ritade av skruvhålen på ett papper som mall (3 st hål).
Överförde dem till träskivan och borrade lagom stora hål, ngt större än skruvarnas diameter.
Letade upp skruvar som passade med gängorna och diametern på skruvhålen.
Fäste fyra stålöglor i träskivans ovansida.
Fäste fyra kedjor med karbinhakar i dessa öglor.
Skruvade fast skivan med öglor och kedjor i projjen.
Satte fyra vita lampkrokar i gipstaket med plugg.
Hängde projjen med hjälp av kedjorna i lampkrokarna. Man kan ju räkna länkarna så att man får ungefär samma avstånd i varje hörn.
Sedan kommer finessen; jag finjusterade med hjälp av ett vattenpass och genom att skruva i eller ur lampkrokarna något lite (behövs högst ett halvt varv) tills den hängde exakt i våg i båda ledder.
Funkar kanon! :lol:
Inte jättesnyggt, men ruskigt billigt.

Fanns inga takfästen att få tag på i sta'n när jag köpte min så jag lade lite av de pengarna på kablar istället. :D

#50

Postad 08 november 2003 - 10:38

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Tänk på att projjen väger mindre än de flesta lampor som man brukar ha i taket, speciellt glaslampor. Dessa brukar man hänga i endast en krok! Så du behöver inte oroa dig för att den skall lossna, sålänge du fäster krokarna med rätt plugg, alternativt om du hittar reglar/glespanel att skruva dem i. :lol:



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.