Mocklis de som klarar DLP!
77 svar till detta ämne
Postad 17 October 2003 - 19:00
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Har länge haft CRT. Dock är ju inte det den mest ergonomiska lösningen på projektordelen av hembion. Var idag i en butik för att kika på vad som hänt i digitalprojjeväg det senaste halvåret. Hade tänkt att börja titta på LCD och DLP kring 40.000:- strecket. Döm om min förvåning då jag får se en BenQ DLP för ca 27.000:- (det är inte en billig butik vi talar om heller) som ger en fantastisk bild för det låga priset! Jämförde med Yamaha LPX-500 (LCD), men tyvärr visar det sig att LCD fortfarande är platt, livlöst och randigt på både bredden och höjden.  Så jag tittade längre på BenQ-projektionen. Så efter ca 3-4 minuter så kom de... REGNBÅGARNA Fast bilden var faktiskt riktigt, riktigt bra för det låga priset. Hudtoner var helt naturliga såvitt jag kunde avgöra och det var ruskigt bra kontrast för att vara en digitalprojektor. Jag fortsatte titta, för att försöka avgöra ifall det ändå gick att vänja sig vid regnbågarnas blixtrande attacker... Tittade i ca 20 minuter på Vanilla Sky och växlade sedan över till Cast Away. Då hade jag redan börjat bli lite yr och mådde faktiskt lite illa. Cast Away uppvisade nästan genast nästa DLP-artefakt - brus i panoreringar... Hiskeligt. Motivet till denna tråd är att jag vill berätta för alla som kan se på DLP utan att må illa skall veta hur lyckligt lottade ni är!Jag menar, att kunna köpa en projje för ca 25.000:- som visar så bra bild... Klart man hade gjort det, om man inte såg regnbågarna. Jag måste säga att kvalitén är fullt tillräcklig för att ersätta min CRT, men *arrgghhh* för dessa artefakter. Frågan är; finns det inget sätt, utom att köpa en trehjuls för en miljard kronor, att bli av med dessa snuskiga fenomen?? Säljaren som demade, och vad jag förstår många andra, ser regnbågarna men bryr sig inte. Hur kan man inte bry sig??? Finns det ngn tibetansk meditationsmetod som fungerar för att koppla bort den delen av hjärnan eller hur gör man???
Postad 17 October 2003 - 21:02
Unregistered685983cc
-
Unregistered685983cc
-
Forumräv
-
-
943 inlägg
det finns väl ändå inga 3-hjuls DLPar? Du kanske menar 3 chiparna? De har inga hjul alls.
Postad 17 October 2003 - 21:54
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
Kan bara hålla med Arioch, lyckos de som inte ser/bryr sig om regnbågarna! Man kanske kan "vänja" sig vid dem... Om man tittar mycket alltså. Eller?
Postad 17 October 2003 - 22:00
Unregistered89018446
-
Unregistered89018446
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
"Man kanske kan "vänja" sig vid dem"
jupp...man blir allt mer och mer hjärntvättad, tillsist biter det inte...då är det bara en fin bild...gött är det.
Postad 17 October 2003 - 22:35
Unregisteredbdc7a326
-
Unregisteredbdc7a326
-
Användare
-
-
118 inlägg
Lånade hem en Infocus LP350 över en helg för nåt år sedan och njöt av att se pärlorna i min DVDsamling på bioduk - wooooow.
Det var först senare som jag lärde mig mera om projektorer och ínsåg att det var en DLPprojektor. Hade jag bara vetat det då hade jag säkert sett regnbågar och mått illa och sett blixtar och små troll och vättar oxå......
Läste i nån annan tråd där en medlem berättade om de otäcka regnbågarna i en viss projektor. Tyvärr visade det sig vara en LCD...
Vad jag menar är att inbillningens kraft är stor...
Postad 17 October 2003 - 22:42
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
Riktigt trevlig tråd arioch!
Jag hör till kategorin människor som aldrig har sett regnbågarna och inte heller blivit sjösjuk eller liknande av dlp-projjar.
NU kanske du förstår lite bättre varför jag har talat mej så varm för just dlp projjar.
DE' ÄR INTE SÅ DUMMA...
Nu hoppas jag iochförsej att 3chipparna ska dala i pris också. De borde inte behöva kosta mer än max 3 ggr så mycket som motsvarande 1chipare och ändå ge enormt mycket bättre bildkvalitet både vad det gäller kontrast, ljusstyrka, färgmättnad och "upplevd" upplösning...
Postad 17 October 2003 - 23:27
mr huhta
-
mr huhta
-
Veteran
-
-
2218 inlägg
Hur många av er har verkligen sett en 3chip DLP? Jag såg några stycken hos ett av-företag i STHLM i sommras och alla dom som hackar på crt:n storlek...Behöver inte ens titta åt 3chip hållet  ..Alla av dessa 3chippare kunde få en Barco 912(12" rör och ett par hundra kilo) att se ut som liten portabel kontorsprojektor  , de hade även stora rejäla trefas ingångar för att driva dem...Så ett litet kärnkraftverk skall nog behövas hemma  ..Tyvärr fick vi aldrig se en nån av dem in-action eftersom de krånglade så mycket. han provade att starta upp den några gånger utan att få igång den, bara felkoder..Men vi han njuta av tystnaden mellan omstarterna= denna maskin jag väntade på att få se kunde få en "top-fuel" att låta som en viskning  . Nu vet jag ju att det finns bättre och tystare maskiner än denna, men ville bara säga att bara för att det är 3chip betyder inte att den är helt otroligt bra Skulle vara kul om nån här har fått se en 3chip dlp på en liten duk och gärna skall denna personen ha sett en bra crt som är bra inställd innan så att han har några referenser. Vi får väl se ifall 3chipparna när de kommer till "konsument marknaden" bara är ännu ett "nästan som crt".. Den projektorn som han försökte starta upp var en LIGHTNING vilken av de modellerna vet jag tyvärr inte.
Postad 18 October 2003 - 03:42
Unregisteredcf21a649
-
Unregisteredcf21a649
-
Beroende
-
-
1123 inlägg
Vilken modell utav BenQ är det som vi talar om?
Postad 18 October 2003 - 06:07
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
"Frågan är; finns det inget sätt, utom att köpa en trehjuls för en miljard kronor, att bli av med dessa snuskiga fenomen??"
Jooo...
Har du kikat på dlp:er med 5 ggr spinn på färghjulet? Benqn har ju 4 ggrs...kan vara en enorm skillnad för vissa.
"brus i panoreringar" Jag har inte sett den här Benq modellen men däremot Infocus SP110 som har samma gamla dlp chip. Upplevde samma sak.
Vad jag vill säga är att, rent tekniskt, är den modell du sett inte reprensentativ för dlp-teknik idag. Den här benq-modellen har ett gammalt chip som i rätt hög grad ger förhållandevis låg kontrast och svärta, regnbågar för de känsliga och "dithering" och andra fuligheter pga av att den använder ett långsamt minne.
Rent tekniskt är det STOR skillnad på detta chip och exempelvis dagens Matterhorn-chip som sitter i t.ex kommande Sharp XV-200. Jag tror denna kommer bli grym. Kolla in den om du vill få en uppfattning av dlp-teknik idag.
Håller med om LCD dock..."platt" är verkligen rätta ordet.
Postad 18 October 2003 - 09:23
Perra1
-
Perra1
-
Veteran
-
-
2077 inlägg
Obi-Wan TjernobylLG lär ska komma med en tre- hjuls projektor inom kort - bara för din upplysning Det är nästa steg efter den "berömda" trumman - denna projektor kommer förmodligen på CinemaConcepts mässa i November. mvh /Pär
Postad 18 October 2003 - 09:27
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Obi-Wan Tjernobyl>> Hahaha... Ja, jag är ingen expert på DLP, som du förstår.
krasse>> Jag har tyckt att DLP har bra, helt acceptabel, bild sedan jag såg HT1000 för knappt ett år sedan. Även Infocus 7200 var helt ok då jag kollade på Arken när det nu var, ett år sedan?
Det har hela tiden varit regnbågarna som har varit mitt problem.
Tycker fortfarande inte att DLP vid en shootout klarar sig hela vägen fram till CRT-kvalitet, men som sagt - bilden är tillräckligt bra.
pacman>> Hmmm... Säljaren sade att denna BenQ har ett 6-spinshjul. Stämmer inte det då?
Då vi tittade på Marantz VPS1 (osäker på namnet), så såg varken jag eller min polare några regnbågar. Dock hade den ett högt, vinande ljud som störde mkt.
Är det så att BenQ:n har lägre hastighet? Har den samma som HT1000?
Vilken BenQ kan det vara som jag har tittat på? Har för mig att upplösningen motsvarade ungefär WVGA.
Postad 18 October 2003 - 09:32
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Det måste väl vara BenQ HT480W som jag har sett? Enligt BenQ:s spec:ar så har den "6 segment color wheel". Är det samma sak som 6-spins?
Postad 18 October 2003 - 09:34
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Konstig panel; 848x600. Vad skall det vara bra för tro?
Postad 18 October 2003 - 09:42
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Nä, den är ju 4-spins. Sorry, Pacman...
Hmmm... Undrar vilka 5-spins som finns för under 40.000:-? Inga?
Vad har HT1000? För den såg jag ju regnbågar på.
Måste säga att den "låga" upplösningen på BenQ:n inte var ngt som jag störde mig på ngt nämnvärt.
Postad 18 October 2003 - 10:09
Unregisteredcf21a649
-
Unregisteredcf21a649
-
Beroende
-
-
1123 inlägg
NEC 1000 har 4ggr. Detsamma som BenQ. Men Infocus 7200 har 5ggr såvitt jag vet(?) Så att du såg regnbågar på den också lät mer illavarslande.
Redigerat av Unregisteredcf21a649, 18 October 2003 - 10:10.
Postad 18 October 2003 - 10:12
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Nä, nu har du läst snett.  7200 såg jag inga regnbågar på.
Alltså borde 5-spins vara lungt för mig då...
Har Marantz VPS1 5-spins?
Finns det ingen lista över detta? Upplösningar och spins på DLP:er. Kanske finns på projectorcentral.com?
Postad 18 October 2003 - 10:18
Unregisteredcf21a649
-
Unregisteredcf21a649
-
Beroende
-
-
1123 inlägg
Nja  Jag tänkte snarare på att du sa att "regnbågar har alltid varit ett problem", och då tog jag för givet att du även räknade in Infocus modellen dit. Men ok..
Postad 18 October 2003 - 11:04
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Jaha, nä, det gjorde jag inte. Fast jag vet ju inte ifall jag hade börjat se dem efter ett tag ifall jag hade en 5xspins. Skulle inte tro det iofs.
I de prisklasser som 7200, VPS1/2 m.fl. ligger i så tycker jag dock att det är tokigt att välja DLP framför t.ex. Cine7LT CRT. Då tycker jag att den är ett mkt bättre köp.
Mer än ca 40.000:- tycker jag inte att en 16:9, 5xspins DLP är värd faktiskt. Så bra är inte bildkvalitén.
Postad 18 October 2003 - 12:11
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Överlag är det så att en viss typ av chip gör att man väljer att konstuera projjen antingen som en "4 ggrs" eller som en "5 ggrs". Detta förutsatt att man använder sig av ett 6-segments (RGBRGB) färghjul. Använder man sig utav endast 3 segments (RGBW) färghjul så är det bara fråga om en "2 ggrs" projje (=regnbåge VM) Men alltså: SVGA DDR chippet ger "5 ggrs" projjar (t.ex.: Sharp XV90/91) "858*600-chippet" ger "4 ggrs" projjar (Infocus sp110, Benq HT480) (Detta är alltså ett hybrid chip som är tänkt att klara både SVGA 4:3 och WideNTSC 16:9 utan skalning. Dock är alltså detta chip utav "förra generationen" med sämre svärta och kontrast men faktiskt ngt mindre screendoor) XGA DDR chippet ger "4 ggrs" (t.ex. NEC HT1000, Optoma H56) Matterhorn-chippet ger "5 ggrs" (t.ex. Infocus SP5700, Sharp XV200/201) HD1-chippet ger "5 ggrs" (t.ex. Sharp XV9000, Marantz VP12-S1) HD2-chippet ger "5 ggrs" (t.ex. SP7200, XV10000, Marantz VP12-S2, Optoma H76) Finns säkert undantag dock...Toshiba MT500 (med kapad XGA DDR) t.ex. blir jag aldrig klok på. 4ggrs eller 5ggrs? Olika bud hela tiden. 5x spinn under 40000? Antar att du menar 40000 i Sverige. Finns inte så många tyvärr. Sharp XV90/91 för 20 papp och förhoppningsvis hamnar XV200/201 under denna gräns till slut. Men de är nog de enda jag kan komma på på rak arm. (Eventuellt MT500 oxå alltså) Infocus SP5700 finns strax över gränsen, för cirka 45000. MT500 och SP5700 verkar förövrigt vara varandras motsatser. MT500 är rätt ljussvag men har å andra sidan väldigt hög kontrast och djup svärta. SP5700 är sjukt ljusstark men man har fått offra lite kontrast och framförallt svärta. MT500 kanske kan vara nått för dig, Arioch, som kommer CRT världen? Importerar man från utlandet så finns det ju säkert mer att välja på för under 40 papp... edit: Ändrade lite (se nedan), tackvare perra1. Tackar!
Redigerat av pacman, 18 October 2003 - 12:46.
Postad 18 October 2003 - 12:40
Perra1
-
Perra1
-
Veteran
-
-
2077 inlägg
Marantz VP12-S1 HD1 chipp har 5ggr spinn
mvh
/Pär
Edit:stavfel
Redigerat av Perra1, 18 October 2003 - 12:41.
Postad 18 October 2003 - 12:42
Unregisteredcf21a649
-
Unregisteredcf21a649
-
Beroende
-
-
1123 inlägg
Du kan dina saker, Pacman  Mycket fint att kunna ta del utav din kunskap. Ojdå! Här kom biokunge Perra in också, så då är det nog bäst att man ger dig en liten eloge också. Så att det inte sås split emellan er
Redigerat av Unregisteredcf21a649, 18 October 2003 - 12:43.
Postad 18 October 2003 - 12:52
EmuMannen
-
EmuMannen
-
Veteran
-
-
2096 inlägg
Jag tycker hela idén med seriell bild käns fel. Visst kan man snurra hjulet fortare och kanske kan det till slut lura ögat och hjärnan så att huvudont, illamående och ansträngda ögon upphör. Jag tycker dock att en parrallel bild bestående av komponenterna RGB känns bättre rent konseptuellt. Därför ser jag fram emot 3-chips DLP eller någon annan teknik som ger lika eller bättre bild. CRT är fortfarande ett alternativ men de börjar bli lite "amatörradiokänsla" över hobbyn att underhålla en gammal CRT. Visst kan det vara kul att sända på mellanvåg, fixa en ny quad-antenn eller bygga sin egen "bug" men ärligt talat, känslan må saknas men visst är det både bekvämare och effektivare att kommunicera via Internet! Analogt med detta så tror jag att CRT-projektorernas dagar är räknade men tills det finns 3-chips DLP eller något motsvarande så nöjer jag mig med min LCD. Jag lider inte själv så mycket av regnbågar men det är skillnad på att provtitta några minuter i en affär och att avverka film efter film, timme ut och timme in hemma. Ju mer man tittar ju viktigare blir det med en ergonomisk bild. Det valigaste problemet med digitala projektorer tycker jag är för hög ljusstyrka i mörklagda rum. Lågt kontrastomfång är givetvis fortfarande ett problem jämfört med CRT men det är lättare att leva med än en bild som tröttar ut ögonen eller som i värsta fall ger huvudvärk och illamående. Oberoende av teknisk utveckling så skall jag erkänna att jag är något av en nostalgiker. Jag kan inte låta bli att samla på mig gamla datorer, konsol- och arkadspel. Därför skulle det inte förvåna mig om det en dag smyger sig in en gammal CRT-projektor i alla fall. Inte för att de då är bättre eller billigare än de nya digitala projektorerna. Utan endast på grund av känslan. Samma känsla som att köra Arcanoid eller Tempest i stället för Counterstrike eller Halo...
Ps. Hur dyra är DLP-chippen egentligen. Kan det verkligen vara så stor skillnad i materialkostnad mellan ett eller tre chip? I så fall tycker jag att TI kan sänka priset på dessa kretsar. De skulle ju sälja tre gånger så många i så fall så det bör väl gå på ett ut (så länge tillverkningskostnaden inte är allt för hög)!
Redigerat av EmuMannen, 18 October 2003 - 13:06.
Postad 18 October 2003 - 12:59
Perra1
-
Perra1
-
Veteran
-
-
2077 inlägg
EmuMannen, Vad tyckte du om VP12S2 på Firehawk? mvh /Pär
Postad 18 October 2003 - 13:03
EmuMannen
-
EmuMannen
-
Veteran
-
-
2096 inlägg
EmuMannen,
Vad tyckte du om VP12S2 på Firehawk?  Perra1, du vet att det är bra, mycket bra, men med tanke på priset så vore det väl själva faan om det inte var det!
Redigerat av EmuMannen, 18 October 2003 - 13:06.
Postad 18 October 2003 - 13:13
Perra1
-
Perra1
-
Veteran
-
-
2077 inlägg
he he he - ville bara gotta mig lite - men mer seriöst tror jag faktiskt att DLP ALLMÄNT kommer att ligga i den klassen inom 12-18 månader.... Och det till ett pris under 40 kkr - utvecklingen rasar på.... mvh /Pär
Postad 18 October 2003 - 13:24
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Pacman>> Tack för utförlig förklaring! 
Var kan man se Infocus SP5700 i Ggb tro? Den verkar ju klart intressantast i ligan.
Postad 18 October 2003 - 13:30
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Pratade med Ljudkällarn nu. Han kunde ev. låna hem en Infocus SP5700 för demo i nästa vecka... Jag kan ju meddela i denna tråd om han får hem en, ifall ngn annan är intresserad.
Postad 18 October 2003 - 13:54
Unregisteredcf21a649
-
Unregisteredcf21a649
-
Beroende
-
-
1123 inlägg
Emumannen. Skojar du, eller? Tänker då på detta angående 3 chipparna, som givetvis är dyra pga. utvecklingskostnader.
Postad 18 October 2003 - 14:25
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
EmuMannen,
Vad tyckte du om VP12S2 på Firehawk?  Perra1, du vet att det är bra, mycket bra, men med tanke på priset så vore det väl själva faan om det inte var det!
Isf är väl det där med seriell bild inte en sån dum idé ändå? Jag menar, 135000 kronors VP12S2 är ju lika mkt seriell bild som 20000 kronors Sharp XV90...
Postad 18 October 2003 - 15:01
EmuMannen
-
EmuMannen
-
Veteran
-
-
2096 inlägg
Emumannen. Skojar du, eller? Tänker då på detta angående 3 chipparna, som givetvis är dyra pga. utvecklingskostnader.
Ja jag är allvarlig, hur stor är utvecklingskostnaden för ett DLP-chip (om vi inte räknar med FoU)? Det vore intressant att veta. Det är ju industriellt tillverkade komponenter. Ju fler enheter som tillverkas ju billigare bör tillverkningskostnaden bli. Det innebär även en längre serie att slå ut FoU-kostnanden på. Vad är det för ide att hålla uppe priset och bara tillverka ett fåtal komponenter innan någon annan teknik tar över? Om de sänker priset så kanske 3-chips-lösningar blir realitet även på konsumentmarknanden och med tanke på tre gånger så många chip per projektor så borde det generera mer pengar i slutänden. Förutsatt att tillverkningskostnaden per chip inte är för stor. Är det någon som vet vad den är?
Redigerat av EmuMannen, 18 October 2003 - 15:03.
Postad 18 October 2003 - 15:08
EmuMannen
-
EmuMannen
-
Veteran
-
-
2096 inlägg
Isf är väl det där med seriell bild inte en sån dum idé ändå?
Jag menar, 135000 kronors VP12S2 är ju lika mkt seriell bild som 20000 kronors Sharp XV90...
Vad jag sa var att seriell bild inte tilltalar mig rent konceptuellt. De gäller oavsett hur bra det ser ut! Sen får vi väl hoppas att det inte bara skiljer sig i pris mellan VP12S2 och XV90 utan att det även skiljer i PQ trots att de båda är DLP.
Postad 18 October 2003 - 15:44
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Vad jag sa var att seriell bild inte tilltalar mig rent konceptuellt. De gäller oavsett hur bra det ser ut! Sen får vi väl hoppas att det inte bara skiljer sig i pris mellan VP12S2 och XV90 utan att det även skiljer i PQ trots att de båda är DLP. 
 Men... Vad spelar det för roll hur bilden är uppbyggd rent konceptuellt? Ser det bra ut så ser det bra ut lixom, struntsamma hur man kommit fram till den bra bilden. Ja, förutsatt att man inte upplever huvudont, illamående och ansträngda ögon vilket jag antog att du inte gjorde med S2:an. Vore ju vansinne om man avstår från en köpa en proj bara för att man inte gillade konceptet...inte direkt det man sitter och tänker på när man ser film. Ja självklart skiljer det i PQ men det var inte riktigt det jag menade... Konceptet med seriell bild funkar ju uppenbarligen, oavsett om vi pratar 135000 eller 20000.
Postad 18 October 2003 - 15:47
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
En annan sak...
Arioch>> Vad menas med "Mocklis de som klarar DLP!"? Mocklis, vad betyder det?
Postad 18 October 2003 - 16:01
Unregistered084c72af
-
Unregistered084c72af
-
Användare
-
-
111 inlägg
Arioch: InFocus ScreenPlay 5700 finns på Tele-Hå (eller gjorde iallafall det för ett par veckor sedan).
Postad 18 October 2003 - 16:30
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
"Mocklis" betyder typ... Tjaaa... Att man är jäkligt avundsjuk. 
Kanske är Göteborgskt..?
Postad 18 October 2003 - 17:06
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
"Mocklis" betyder typ... Tjaaa... Att man är jäkligt avundsjuk.  Kanske är Göteborgskt..?
Aha... Har själv aldrig hört det. Kul med sånna där "dialekt-slangord" ju. Måste jag fråga en kompis om ikväll, hon är ur-göteborgare så hon borde veta...
Postad 18 October 2003 - 17:24
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
pacman>> Gör det!
manji>> Konstigt... De kanske hade lämnat tillbaka den eller nå't när jag var där då..
Postad 19 October 2003 - 10:06
Unregistered34520
-
Unregistered34520
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
Arioch:
Jag har också haft stora problem med regnbågar, även på projektorer med 5* spinn. Med 5* spinn såg jag regnbågar på vissa projektorer, och inte på andra, men jag fick aldrig huvudvärk, vilket jag fick på projektorer med 4* spinn och lägre. Men efter en demo av en Nec HT1000 som var kalibrerad för max konstrast (vilket ger låg ljusstyrka) såg jag inte några regnbågar trots att Nec har 4* färghjul. En ljusstarkare BenQ 8700 precis bredvid gav klart mer regnbågar trots att den har ett 5* färghjul. Min slutsats var att färghjulets hastighet var bara en faktor som styr hur mycket regnbågar man ser. Efter att ha läst på och klurat en del har jag kommit fram till att en annan faktor är hur stark lumen man får tillbaka från skärmen.
Jag testade det här med en action1 som har variabel lumen. På max ljusstyrka (1200 ansilumen) såg jag en hel del regnbågar, men när vi minska ljusstyrkan minskade också regnbågarna. En större duk med lägre gain, och en projektor som drar iväg färre ansilumen minskar sannolikt därför regnbågseffekterna. Givet detta är det inte så konstigt om du inte såg regnbågar på Marantzen, som dels har ett snabbt färghjul, dels inte är så väldigt ljusstark. Däremot kanske du ser dem på Infocus 5700 som visserligen har ett snabbt färghjul men är ljusstark.
Postad 19 October 2003 - 10:33
Unregisteredc021d911
-
Unregisteredc021d911
-
Lärjunge
-
-
358 inlägg
Intressant...
Det låter ju rätt logiskt
Postad 19 October 2003 - 11:47
professorB
-
professorB
-
Beroende
-
-
1297 inlägg
Skillnaden mellan 1-chip och 3-chip är inte bara att man behöver tre gånger så många chip. Man behöver också minst två färgprisma men viktigast är kanske att man behöver linjera dessa chip och prismor med perfekt pixel till pixel överlappning. Med LCD har man ju bara ca. 70% fill factor dvs. den del av ytan för ett pixel som lyser. Därmed har man 30% av ett pixels storlek på sig att fellinjera. Med DLP har man en fillfaktor på 92% eller mer. Därmed är kraven på perfekt överlapp för alla pixlar mycket större för DLP och det kan vara detta som gör att 3-chip DLP blir mycket dyrare. Med 1-chip har man inga som helst problem med linjering eftersom samma chip används för alla färgerna. Därmed får man automatiskt perfekt överlapp mellan röd grön och blå bild.
Jag själv kan inte se en DLP utan att se regnbågar. Den något sämre kontrasten med LCD får jag acceptera tills 3-chips DLP eller annan teknik kommer.
Sen är ju allt relativt. På bio har man ca. 500:1 i kontrast och 24 bilder per sekund. Jag tycker att bilden flimrar mycket på bio i ljusa scener, fler som noterat detta?
/professorB
Postad 19 October 2003 - 11:56
EmuMannen
-
EmuMannen
-
Veteran
-
-
2096 inlägg
professorB, du har helt klart en poäng med prismor, linjering och konvergens. Tänkte inte på det... När det gäller "riktig" bio så håller jag med. Många vet inte vad de talar om när de slänger ur sig begrepp som "filmlik bild". Det de ofta menar är en tv-lik bild med mycket färger, hög skärpa, stort kontrasomfång och 3D-känsla. Det är lång ifrån den bild jag är van vid från traditionell bio. Titta ordentligt nästa gång så skall ni se att svart är mörkgrått på bio och att bilden flimrar lika mycket som en interlaced tv-bild!
Redigerat av EmuMannen, 19 October 2003 - 12:06.
Postad 19 October 2003 - 13:22
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Nidhugg>> Intressant! Det skulle jag nog gjort ändå om jag skaffade mig en DLP - sänkt ljusstyrkan kraftigt.
Det skulle kunna betyda att t.ex. BenQ480W skulle kunna funka för mig ifall jag drar ner ljusstyrkan? Det är ju i stort sett alltid då det är mörka scener och det finns vissa extremt ljusa delar av bilden, allt ifrån subtitles till ljusa delar i bilden, som regnbågarna uppträder.
Kan det vara så enkelt? Hmmm... Kanske skall ta en titt till på BenQ480W.
Jag minns också att då vi jämförde Cine7LT och Marantz:en så skiljde det inte särskilt mkt i ljusstyrka, vilket då faktiskt skulle kunna förklara varför inga regnbågar uppträdde.
Hmmm... Tack för denna info!
Postad 19 October 2003 - 16:27
mr huhta
-
mr huhta
-
Veteran
-
-
2218 inlägg
Emumannen: Jag håller med och jag är väl inte den som försöker uppnå en "biolik" bild utan jag vill ha en bild som jag tycker är bra. Detta medför att jag hamnar ganska långt från en bio-bild, som jag inte tycker är speciellt bra igentligen. Jag kör ganska hög kontrast och mycket skarp bild, så att allt verkligen ritas ut med rakblad  ..3D känslan gillar jag väldigt mycket hos Crt eftersom det nästan känns som bilden är "ritad" på vatten  . MIN bild är absolut inte lik en bio-bild, utan snarare en stor tv som du säger...Alla har väl en egen smak vad gäller bild, tex farsan min som älskar brightnes  ...Han sänker kontrast och färg massor och ökar brightness väldigt högt...Detta ger verkligen en helt livlös grådaskig bild där det plockas fram mycket brus i bilden...När jag kollar på tv:n där så har jag några gånger ställt in den som "det skall vara"  enligt en testdisk..Detta gillar han inte alls eftersom han tycker att bilden är för mörk....Det är ju hans tv och han får ju ha det som han vill  .
Postad 19 October 2003 - 16:32
mr huhta
-
mr huhta
-
Veteran
-
-
2218 inlägg
Intressant det där med högre ljusstyrka ger mer regnbågar. Kanske dags att åka och ta sig en titt på några dlp igen. Jag tror att om några år så kommer jag att gå över till DLP tekniken eftersom jag tror att det är den som kommer att ta över efter CRT. Redan nu ger de väldigt bra bild och får det bara utvecklas ett tag till så är det tillräckligt nära för att JAG skall kunna vara nöjd(om jag inte ser regnbågar längre och det borde väl vara fixat väldigt snart, kanske redan är det för mig?)
Postad 19 October 2003 - 21:06
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Det är ju hans tv och han får ju ha det som han vill
NEJ! Det tycker inte jag. Det är ju precis sådär som det är. Smaken är som baken. Häromdagen satt en arbetskamrat och "ojjade" sig högljutt över alla som har Widescreen-TV och ser på 4:3-program utsträckta. Jag håller givetvis med honom om att det är helt tossigt, men som han sade "De verkar ju vilja ha det så." Då tog jag upp en gammal diskussion som jag haft med honom angående LCD-skärmar och film (jag gillar inte den kombinationen alls), och sade; "Precis så är det för mig då vi talar om LCD och film. Du förstår inte alls vad jag menar då jag säger att det ser 'digitalt', 'platt' och 'livlöst' ut." Fast då ville han inte prata om det ämnet mer.  Emu & Huhta>> Jag håller dock inte med om det generella uttalandet att film på bio har dålig bild. Går man på en film som nyss haft premiär och som visas på riktigt stor duk och med riktigt bra utrustning så är bildkvalitén helt enastående tycker jag. Tänkte på det senast jag var på bio, "Pirates of the Caribbean", då jag såg hur underbart omfång, från mörkaste toner till de mest subtila hudtoner, alltid med enorm detaljrikedom och skärpa, som biofilm faktiskt kan erbjuda. Däremot så har ju majoriteten av de små salongerna på diverse "multiplex" enormt dålig kvalitet på både bild och ljud. Då är det högre kvalitet hemma.
Postad 19 October 2003 - 21:09
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Alltså, när CRT är som bäst och kvalitén på filmen är god, så är det en himmelsk bildupplevelse som jag tvivlar på att ngn digital projektor under en halv miljon kan återskapa i dagsläget. Det är vad jag tycker.
Se'n kan man käbbla om skärpa, ljusstyrka och kontrast hur mycket man vill, men med CRT så kan man verkligen "hamna mitt i filmen", istället för att bara "se på film".
Fast som sagt, DLP kan verkligen ge heeelt ok bild.
Postad 19 October 2003 - 21:57
mr huhta
-
mr huhta
-
Veteran
-
-
2218 inlägg
Oftast när jag ser på bio så går jag ju på Trollhättans bio så det kan ju vara att det är den som suger  . Jag var iofs på Palladium i GBG när jag kikade på StarWars2 och var inte så jätte impad av bilden ändå..Bättre än i THN, iofs. Upplösningsmässigt så har ju inte min bio så mycket att sätta emot en riktig, men helhets mässigt så föredrar jag att se film hemma, men detta är pga många faktorer...ett av dem är "fjortisar"  och mina tvångstankar att tvångsmata dem med meobiltelefoner
Postad 19 October 2003 - 22:22
Unregistered34520
-
Unregistered34520
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
Mr Huhta, det finns ett undantag! Vissa filmers premiärer på bio kan inte slås i en hemmabio, oavsett relativ bild- och ljudkvalitet!
Närmaste bioupplevelse jag inte räknar med att någonsin kunna återskapa hemma är premiären av Sagan om konungens återkomst. Ev. kan också Matrix revolutions bli en sån där premiärfilmsupplevelse där man nästan fysiskt kan känna biosalongens samlade förväntan... Med tanke på hur hett eftertraktade biobiljetterna lär vara till Konungens återkomst lär inte heller några osnutna fjortisar med icke avstängda mobiltelefoner snubbla in av misstag vilket undanröjer en av dina invändningar
Postad 19 October 2003 - 22:50
Unregisteredc9c5a2e4
-
Unregisteredc9c5a2e4
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
OK... det är en grej att mitt forum-läsande satte stopp för mitt DLP-inköp... men nu får ni hejda er lite... jag vill fortfarande kunna gå på bio i alla fall :-)
Regnbågarna:
Efter flera veckors projektor-tjötande (GBG slang: för att prata mycket och vara ihärdig med sitt pratande) på jobbet så beslöt vi oss för att åka hem till en Infocus X1 kille och kolla på hans proj. Det tog ungefär tre sekunder innan jag såg min första regnbåge.... stön... dom dök ju verkligen upp överallt kändes det som. Inte nog med det, jag kände nåt slags tryck i pannan efter en stunds tittande. Här kommer en spoiler för er som vill framkalla dom: Koppla projen till datorn och dra den vita musen fram och tillbaka över desktopen.... "over the rainbow" liksom....
Eftersom jag hade läst så mycket bra om Nec LT240K på Projectorcentral.com vå ville jag inte ännu ge upp. Jag ville i alla fall se den projektorn. Efter lite tjöt lyckades jag få en schysst säljare på NEC att skicka ned ett ex till vårt företag. Packade förtjust upp projen och testade "mus"-tricket..... wow... ingen regnbåge, detta kanske kan funka ändå tänkte jag. På med en film och kikade i tre-fyra minuter... och där kom trycket i pannan igen. Game Over DLP tänkte jag.
Lite senare satt jag i vårt konferensrum på jobbet och tittade på en projektor som vi kört mycket presentationer med på jobbet de senaste två-tre åren en NEC LT150. Den har ju aldrig varit något problem. Har ju suttit och tittat på den hela dagar utan problem....... tittar lite noggrannare på projen.... det står DLP på den... japp, loggan är där. DLP by Texas Instruments eller vad det står.
Sedan dess har jag faktiskt inte vågat kolla på jobb-projen. Jag tror jag håller på att bli galen eller så är det så att denna gamla maskin, som bara klämmer ur sig 800 ansi ger en betydligt snällare bild än nya DLPer.
Jag vill bara instämma: "Mocklis er som inte blivit DLP-allergiska!"
PS: I mitten av Rad 12 på Palladium i Göteborg brukar jag trivas!
Postad 19 October 2003 - 22:56
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
OK... det är en grej att mitt forum-läsande satte stopp för mitt DLP-inköp... men nu får ni hejda er lite... jag vill fortfarande kunna gå på bio i alla fall :-)
Regnbågarna: Efter flera veckors projektor-tjötande (GBG slang: för att prata mycket och vara ihärdig med sitt pratande) på jobbet så beslöt vi oss för att åka hem till en Infocus X1 kille och kolla på hans proj. Det tog ungefär tre sekunder innan jag såg min första regnbåge.... stön... dom dök ju verkligen upp överallt kändes det som. Inte nog med det, jag kände nåt slags tryck i pannan efter en stunds tittande. Här kommer en spoiler för er som vill framkalla dom: Koppla projen till datorn och dra den vita musen fram och tillbaka över desktopen.... "over the rainbow" liksom.... Eftersom jag hade läst så mycket bra om Nec LT240K på Projectorcentral.com vå ville jag inte ännu ge upp. Jag ville i alla fall se den projektorn. Efter lite tjöt lyckades jag få en schysst säljare på NEC att skicka ned ett ex till vårt företag. Packade förtjust upp projen och testade "mus"-tricket..... wow... ingen regnbåge, detta kanske kan funka ändå tänkte jag. På med en film och kikade i tre-fyra minuter... och där kom trycket i pannan igen. Game Over DLP tänkte jag.
Lite senare satt jag i vårt konferensrum på jobbet och tittade på en projektor som vi kört mycket presentationer med på jobbet de senaste två-tre åren en NEC LT150. Den har ju aldrig varit något problem. Har ju suttit och tittat på den hela dagar utan problem....... tittar lite noggrannare på projen.... det står DLP på den... japp, loggan är där. DLP by Texas Instruments eller vad det står.
Sedan dess har jag faktiskt inte vågat kolla på jobb-projen. Jag tror jag håller på att bli galen eller så är det så att denna gamla maskin, som bara klämmer ur sig 800 ansi ger en betydligt snällare bild än nya DLPer.
Jag vill bara instämma: "Mocklis er som inte blivit DLP-allergiska!"
PS: I mitten av Rad 12 på Palladium i Göteborg brukar jag trivas!
Samtliga projjar du nämner är "2 ggrs" projjar med RBW hjul. Inte konstigt att du såg regnbågar på dem. Tvärtom hade varit märkligt om du INTE gjorde det... Riktiga hembio dlp:er (jag anser att RGBW-dlp:er inte är det) har RGBRGB hjul för 4 eller 5 ggrs spinn. STOR skillnad det. Inte säkert att du är dlp-allergisk alls...  edit: Vet iofs inte var ni har för presentationer men i regel brukar de inte innehålla sånt material som är "regnbågeframkallande". Dvs mörka, kontrastrika bilder med mkt rörelser. Jag har iaf aldrig sett en sån presentation, de brukar vara tråkigare än så...
Redigerat av pacman, 19 October 2003 - 23:02.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|