Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - BenQ PE8700(+) *

649 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 maj 2004 - 09:57

Unregistered1586716f
  • Unregistered1586716f
  • Beroende

  • 1 209 inlägg
  • 0
Postad bildPostad bild

Mycket att hålla reda på med dessa projar, men här kommer ett försök att hålla ordning på dem.

Finns två versioner av denna proje då PE8700+ är den nyaste. Den äldre heter bara PE8700, dvs inget + på slutet. Den nyare (8700+) har det senare DMD-chipet i sig som heter HD2+. PE8700 har HD2-chip.

Huvudspecifikationer, BenQ PE8700+

• Digital Home Entertainment single-chip DLP™ projection system
• DMD: HD2+-chip från Texas Instruments (gäller PE8700+-modellen)
• Upplösning: 1280 x 720 W-Pal
• Contrast Ratio: 2500:1 på 8700+ (2000:1 på 8700-modellen)
• Sealed optics
• Silicon Image SiL504-chip
• Picture-In-Picture (PIP) och Picture-on-Picture (POP)
• Tre bildminnesbanker
• Aspect Ratio: 16:9
• Bildstorlek: 31" - 300"
• Zoom Ratio: 1:1.2
• Projektionsavstånd: 1.5m ~ 5m
• True expressiveness of video (upp till 300 Hz Refresh Rate, 250Hz på PAL-material)
• EDTV, SDTV, HDTV ready (480i/p, 576i/p, 720p, 1080i)
• Färghjul: 6 segment, 5x färghjul på 8700+ (läst på vissa ställen att 8700 är 4x)
• Keystone: Digitalt, upp till +/- 20 grader vertikalt och +/- 9 grader horisontellt
• Kontakter: DVI (HDCP), S-Video, Component-Video, Composite-Video, S-Video, BNC-kontakter
Postad bild
• 3-2 Pull Down Recovery
• Fläktjud: <30dB
• IR-sensorer för fjärren på både fram- och baksidan av projektorn
• ANSI Lumen: 1000 max
• Lampa: 210 watt
• Lampans livslängd: upp till ca 2000 timmar
• Projecering: Framifrån, bakifrån eller tak
• Luftutblås: Fram
• Luftintag: Bak
• Items included: 1xUser's Guide, 1xRemote Control, 1xComposite-Video Cable, 1xS-Video Cable, 1xComponent-Video(YCbCr/YPbPr) Cable, 2xAAA Batteries, 3xRCA & BNC Connectors, 3xPWR Cord-(UK, US, Pan-Euqope), 1xD-Sub/DVI cable, 1xD-Sub/BNC cable, 1x12v DV plug, 1xDVI-D/DVI-D cable
• Garanti projektor: 3 år
• Garanti lampa: 90 dagar eller 500 timmar
• Vikt: 6.7 kg
• Storlek: 400x138x292 mm (bredd/höjd/djup)
Garantiärenden:
- Om ett fel uppstår/upptäcks inom de första 15 dagararna efter köp så får man en ny projektor. BenQ kallar det för "DOA" = Dead on arrival. Då får man ett NYTT exemplar på en gång. Inget bagagnat exemplar.
- Inom det första året så har man gratis serviceärenden från BenQ. BenQ betalar frakt osv fram och tillbaka från kunden.
- Det andra och tredje året så måste man själv gå in med projektorn på något serviceställe när man skall skicka iväg projektorn. Servicestället skickar i sin tur in projektorn till BenQ om de inte fixar problemet själva. BenQ betalar då frakten tillbaka till kund.

https://www.prisjakt...=3593&type=.png OBS! HD2-chip

https://www.prisjakt...15446&type=.png OBS! HD2+-chip

Mer info om denna projektor på BenQs hemsida hittas HÄR.


Lite att tänka på
- Det går bara att köra en extern progressiv signal via BNC-kontakerna och DVI-ingången. Ska du köra med RCA-kontakerna och komponentvideo får du köra med en interlacesignal till projen som i sin tur gör om den till progressiv via Sil504-chippet.

- Det är inga problem med 720p från PC OMM du har ATI grafikkort, det har dock varit problem med Geforce serien

- 8700 har alltid varit 300hz(5x) och inga 240hz. Dock är det 250Hz för PAL

- 8700 "har inte" temporal dithering utan använder en annan dithering algortim.

- 8700 har inte och det går INTE att justera korrekta CIE koord för HD/PAL/NTSC..man kan dock förskjuta hela färgrymnden, inte förlänga.

- Rapporter om varierande fläktljud på den äldre PE8700-modellen har rapporterats på internet. Det går dock att fixa till om man kommit över ett äldre ex som inte har denna "fix" från BenQ. Fixen hittas HÄR. Måste dock ha en lite speciell kabel för att kunna köra in denna uppdatering. OBS! Avskriver mig allt ansvar för om någon skada skulle uppstå på din projektor efter att denna fix installerats.

Test av PE8700+ på Projectorcentral. Där blev den "Highly Recommended" av denna stora projektorsida.

Allmänt snack om denna projektor som kanske inte är "produktfaktaorienterade", utan mer personlig prägel, kan tas i "Klubbtråden".

MVH Peter. Moderator
-----------------------------
Jag har länge letat efter ett svenskt test på denna projektor, men ej hittat någon!

Jag hittade iaf nu denna sida på Smartson, som kanske kunde intressera någon..Jag tycker minst sagt att denna är intressant med tanke på sitt pris!

Mvh
Christian

Edit 040806: Ändrat Projectorcentraltestlänken till PE8700+testet.

Redigerat av Unregistered1586716f, 06 augusti 2004 - 20:08.


#2

Postad 08 maj 2004 - 10:33

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Antar att det var detta test du ville länka till hos smartson


BenQ PE8700

| Ljud & Bild | Projektorer |


Sammanfattning
BenQ PE8700 är en DLP-projektor med en maximal upplösning på 1280x1024 pixlar och kontrastomfång på 2000:1. Anslutningsmöjligheterna är goda och en testare gillar speciellt DVI-ingången. Projektorn får bra kritik av alla testare för bildkvaliteten. Bra är även fjärrkontrollen med bakgrundsbelysning. Bland de negativa sakerna nämns att fläkten inte har en konstant hastighet och att prislappen är något hög. Projektorn väger 7,6 kg och mäter 400x347x116 mm.

Senast uppdaterad: 2004-04-23

Modell Ca. Pris kr Kommentar

BenQ PE8700 45,000 DLP med snygg fjärrkontroll


Sök pris på denna produkt

Pricerunner

Kelkoo


Testkälla Totalbetyg
Testkommentarer

T3 4/5 “Excellent pictures for a DLP projector”

Home Cinema Choice 4/5 ”Looks a bit expensive”

What Hi-Fi 4/5 ”Easy to use, nice colour balance”

Projector Central - “Extremely impressive video”



BenQ PE8700



Om produkten
BenQ PE8700 är en DLP-projektor i hemmabioklassen med 16:9 format och upplösning på 1280x1024 pixlar. Kontrastomfånget uppges vara 2000:1. Lampan har en livstid på 2000 timmar och effekt på 210 W. Projektorn har en ljusstyrka på 1000 ANSI Lumen. Fläktljudet ligger på 30 dB. Kompatibla format är PAL, SECAM och NTSC. Projektorn klarar progressive scan, EDTV, SDTV och HDTV. Anslutningarna består av kompositvideo, komponentvideo, DVI, S-Video och RS-232. Bland funktionerna finns bild-i-bild och bild-på-bild. Projektorn mäter 400x382x130 mm och väger 6,7 kg.

Vad tycker testarna?
Alla testare tycker att PE8700 ger en mycket bra bild, med fina färger och bra kontrast. Även fjärrkontrollen imponerar med bl.a. bakgrundsbelysning. En testare tycker speciellt om DVI-ingången. De funktioner som finns får bra kritik men en testare saknar några funktioner om man ser till prislappen. En annan testare uppmärksammar att fläkthastigheten inte är konstant.

T3 skriver att projektorn är snygg och har ett ganska enkelt utseende. Testaren gillar speciellt fjärrkontrollen som har orange bakgrundsbelysning. I likhet med de flesta projektorer är installationen relativt enkel. Bra med bild-i-bild och bild-på-bild-funktionerna. Färgerna imponerar och testaren skriver att detta är bland det bästa han sett från en projektor. Dock blir färgerna något orange i de röda tonerna. Bildkvaliteten i helhet är mycket bra för att vara en DLP-projektor. De negativa sakerna är att projektorns användningsavstånd är något långt. Dessutom måste man dra ned rullgardinen om man vill se på något under dagen eftersom ljusstyrkan inte riktigt räcker till. Allt som allt är PE8700 dock en mycket bra projektor.


Home Cinema Choice tycker att projektorn är snygg. De anslutningar som finns är bra och ett extra plus får DVI-ingången som erbjuder bra bild från dator eller DVD-spelare med DVI-utgång. Tyvärr är det bara komponentingången som klarar progressive scan. Projektorn är utrustad med en flexibel zoom/focus-ring och menyerna är enkla och lättförståeliga. Objektivet passar inte så bra i mindre rum, eftersom maskinen måste stå en bit bort från duken. Testaren är även lite besviken över funktionerna. Visserligen finns en del bra funktioner som bild-i-bild och HDTV-stöd men man kanske kan förvänta sig lite mer i denna prisklass. Bilden blir för det mesta superb. Kontrastomfånget är särskilt bra vilket ger rika, verkliga färger. Färgerna är inte alltid helt naturliga, speciellt i hudtoner och mörkgrå toner. Testaren såg dock inga spår av regnbågseffekt. Det är främst två saker som får kritik. Dels att det kan se lite prickigt ut vid vissa former av rörelse och dels att blir lite brusigt i mörka partier. Det mesta går dock att få bort genom att ändra projektorns inställningar. PE8700 är en bra projektor med ett kanske lite för högt pris.

What Hi-Fi skriver att projektorn passar bra i små rum. Installationen är enkel och menyerna är lättnavigerade. Dessutom finns en inbyggd funktion för att enkelt ställa in bilden efter den duk man har. Projektorn får bra kritik för den höga upplösningen som är ovanlig i denna prisklass. Bilderna är färgrika och livfulla och känns naturliga. Hudtoner återges mycket övertygande och även konstrasten är bra. Ljusare scener kan dock se lite gryniga ut och testaren såg även lite av regnbågseffekt vid något tillfälle, men detta kunde fixas till genom att låta DVD-spelaren ta hand om progressive scan istället för projektorn. Projektorn erbjuder okej bild, men saknar det där extra för att kunna tävla med de bästa.

Projector Central skriver att PE8700 har hög ”WOW”-faktor. Projektorn är bland de bästa köpen i prisklassen. Fjärrkontrollen är riktigt bra, lätt att använda och har bakgrundsbelysning. Projektorns objektiv kräver ganska kort avstånd, vilket gör den bra för små rum men mindre bra för större rum. Bilden är skarp och stabil och färgerna bättre än hos många DLP-projektorer. Färgerna är dock inte perfekta och de röda tonerna tenderer att gå mot orange, men överlag är bilden mycket bra. Vid HDTV blir bilden och färgerna väldigt bra. Tyvärr är fläkthastigheten inte konstant utan går upp och ned för att hålla rätt temperatur på projektorn. Detta kan vara ganska störande framförallt vid tysta scener. Detta är det minst tilltalande med projektorn som annars imponerar med bra bild till ett bra pris. Testaren rekommenderar produkten.

#3

Postad 08 maj 2004 - 11:31

Unregistered1586716f
  • Unregistered1586716f
  • Beroende

  • 1 209 inlägg
  • 0
hehe precis..Fick in fel länk kopierad..

Det ovan är som sagt det jag menade!

#4

Postad 08 maj 2004 - 22:33

Unregistered1586716f
  • Unregistered1586716f
  • Beroende

  • 1 209 inlägg
  • 0
Jasså!

Grattis till ett bra köp..Du har inte möjlighet att lägga upp bilder på hela härligheten i ditt galleri?

/Christian

#5

Postad 08 maj 2004 - 22:35

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Duddits: Köpte du den av advance.no? Vad är dina intryck av den hittills? Vilka projektorer jämförde du den med innan du köpte den o vad gjorde att du bestämde dig för den? En recension önskas! ;)

#6

Postad 08 maj 2004 - 22:59

Unregisteredd3e6445d
  • Unregisteredd3e6445d
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Jag har ovanstående projektor i min ägo och är mycket nöjd än så länge, verkar vara bästa köp under 50000:- just nu. Det är lite irriterande med fläktljudet dock tycker den låter mer än 30db i verkligheten.

#7

Postad 09 maj 2004 - 11:25

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0
Denna projektor är numera uppgr. med HD2+hippet. För övrigt konstiga recensioner ang avstånd. Vissa menar att den ej passar i små rum. Andra att den i passar i större.. Frågan är var den passar.... ;)

#8

Postad 09 maj 2004 - 11:27

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0

. För övrigt konstiga recensioner ang avstånd. Vissa menar att den ej passar i små rum. Andra att den i passar i större.. Frågan är var den passar....


Ja du , om en del säger att den ej passar i små rum , och en del säger att den passar i stora rum, då hade jag gissat på att den troligen passade bäst i stora rum...

:P ;)

Redigerat av greveriff, 09 maj 2004 - 11:28.


#9

Postad 09 maj 2004 - 13:42

Unregistered1586716f
  • Unregistered1586716f
  • Beroende

  • 1 209 inlägg
  • 0
Den har ju short-throw lins, så nog passar den bättre i mindre ruum, om man inte vill köra jätte stor duk eller montera den i taket mitt ute i rummet.

#10

Postad 10 maj 2004 - 09:09

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

  • 1 555 inlägg
  • 0
Jag tycker denna projektor är högintressant, den sänker priset rejält på HD2+ projektorer! Bäst pris just nu är 36.520 kr, Infocus och Optoma:s HD2+ projektorer kostar runt 60 tkr. Den har dessutom fått väldigt bra recensioner av användare och professionella recensenter. Kolla på AVSforum för mer info (och ecoustics.com).

Den har inte lika höga kontrastvärden som dom bästa, t ex Sharp Z12000, men den är tyst, har bra garantier och det snabba sex segments färghjulet. [EDIT:] Z12000 har det senaste färghjulet med sju segment som förbättrar dithering-problemet med DLP. Men 8700 har fått lovord just gällande dithering i testerna. Benq är f ö Acer:s nya varumärke för vissa produktkategorier.

Lite synd, ja t o m korkat, att Benq har använt samma beteckning på den nya HD2+ modellen som på den gamla HD2. VARNING för förvirring, men enligt olika källor skall alla projektorer som nu säljs under beteckningen 8700 vara HD2+. På olika forum betecknas den nya som 8700+ för att skilja på dom...men var uppmärksam på detta när ni läser recensioner.

Redigerat av Tomas L, 10 maj 2004 - 15:29.


#11

Postad 10 maj 2004 - 10:57

Unregistered5443661d
  • Unregistered5443661d
  • Forumräv

  • 584 inlägg
  • 0

Jag tycker denna projektor är högintressant, den sänker priset rejält på HD2+ projektorer! Bäst pris just nu är 36.520 kr, 


Jag såg att Inet Data säljer den för 36.520kr, men är det HD2+ eller "bara" HD2 ?

men enligt olika källor skall alla projektorer som nu säljs under beteckningen 8700 vara HD2+.


Det kan dock finnas butiker/distributörer/importörer som har den gamla i lager...


/L

Redigerat av Unregistered5443661d, 10 maj 2004 - 10:57.


#12

Postad 10 maj 2004 - 14:32

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

  • 1 555 inlägg
  • 0

Jag såg att Inet Data säljer den för 36.520kr, men är det HD2+ eller "bara" HD2 ?


Omöjligt att svara på ;) så här skriver projectorcentral:


Comments: All units with serial numbers below 99J5877B2140300017H have 2000:1 contrast ratio and Mustang HD2 chip. This unit has HD2+ DMD chipset


Kan man lita på att hemsidorna är korrekt uppdaterade? Inet Data har angivit kontrasten till 2000:1, det har även Hembiobutiken men där står det i klartext att det är den nya HD2+ som avses (som egentligen har 2500:1). Bäst är att fråga genom att maila/ringa och att vid beställning klargöra att det är HD2+ man vill ha. Hembiobutiken har inget lager utan projektorn kommer direkt från importören, det är säkert likadant med Inet Data...

Redigerat av Tomas L, 10 maj 2004 - 20:21.


#13

Postad 13 maj 2004 - 19:46

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

  • 1 612 inlägg
  • 0
Läste detta ur detta test

Inputs and Connectivity

The BenQ PE8700 has a complete set of inputs on the back of the projector, as can be seen in the photo above. There are composite and S-Video jacks, RCA jacks for component inputs (interlaced only), and BNC jacks for either RGB or component inputs (interlaced and progressive input compatible).

Verkar vara från den gamla modellen utan HD2+ chippet.
Korkat att inte byta namn på dom då det är sån skillnad på dom.

Betyder detta att man inte kan ha PS component eller.
Måste man ha 5 sladdar till den andra ingången eller räcker det med 3 st.

#14

Postad 13 maj 2004 - 21:58

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

  • 1 612 inlägg
  • 0
Najs.
då kan man altså köra två källor med component.

Är det någon som vet om man kan köra scart till rgb på denna med synken på komoskit eller ska synken va på nånn av BNC kontakterna??
Eller går det inte att köra scart>rgb?

Synd att den inte har lens shift annars hade den ju vart helt perfekt.
Finns nog ingen annan proje med så här bra spec i denna prisklass.
Den klår väl infocus 7200 som kostar nästan det dubbla.
På pappret iallafall.

Finns det något eco mode eller liknande så man kan få ner ljus flödet om man så önskar??

Redigerat av Unregisteredd7a46a96, 13 maj 2004 - 22:05.


#15

Postad 13 maj 2004 - 23:50

infan
  • infan
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Finns det något eco mode eller liknande så man kan få ner ljus flödet om man så önskar??


Nej.. något eco mode finns inte.

Min uppfattning efter att ha läst på www.avsforum.com så är 8700 inte så ljusstark i verkligheten som på pappret. De flesta rekomenderar tom en vit duk framför grå till den.

Dock duger det till om man kan mörklägga någorlunda.

#16

Postad 16 maj 2004 - 18:46

Unregisteredab1514eb
  • Unregisteredab1514eb
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0

Jag såg att Inet Data säljer den för 36.520kr, men är det HD2+ eller "bara" HD2 ?


Omöjligt att svara på :) så här skriver projectorcentral:

De som selges i Norge nå har HD2+.

BTW hvorfor er de så dyre i Sverige? :blink:


Robert-

#17

Postad 16 maj 2004 - 18:50

Unregisteredab1514eb
  • Unregisteredab1514eb
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0

Är det någon som vet om man kan köra scart till rgb på denna med synken på komoskit eller ska synken va på nånn av BNC kontakterna??
Eller går det inte att köra scart>rgb?

Har i 3 uker hatt pe7800 som har akkurat samme innganger. Det er ikke mulig å få RGB fra SCART inn på proktoren.

Du må ned på s-video eller opp på dvi eller 576p over komposit/BNC.


Robert-

#18

Postad 16 maj 2004 - 18:55

Unregistered3e2c5c3f
  • Unregistered3e2c5c3f
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Jeg fikk min PE8700+ på fredag :)
Det er den råeste DLP projektoren jeg har sett!
Jeg klarer ikke å se forskjell på PE8700+ og Screenplay 7200 eller
Marantz VP12S3. Det kan nok tenkes at marantzen har bedre features og muligheten til lens shift? men billed messig er det ikke noen merkbar forskjell i hverken farger, lysstyrke eller sortnivå. Jeg har ikke sett Projection design Action 1 eller Yamaha DPX-1000, det kan nok tenkes at disse er enda et hakk råere, men jeg er mere enn fornøyd med mitt valg. Spesielt fordi jeg fikk projektoren for 29.990,-Nkr :blink: Noe som må betraktes som et kupp.
Så lenge det ikke er noe bedre kilde format en DVD er det strengt tatt ikke behov for bedre projektor.

#19

Postad 21 maj 2004 - 19:12

Unregistered5443661d
  • Unregistered5443661d
  • Forumräv

  • 584 inlägg
  • 0
Den verkar vara ett prisvärt alternativ.

Hur ser ditt rum ut (vardagsrum, källare, fönster...)

Hur stor bild har du och vilken duk använder du?

Ljudnivån?


/L

#20

Postad 26 maj 2004 - 06:45

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Upp. Jag vill veta mer om den här projektorn. Den verkar ju högintressant. Jag kör med LCD nu, budgetmodellen Sony VPL-HS2, men har läst en del om Benq 8700+ nu och har blivit väldigt intresserad. Jag har iofs aldrig sett en DLP "live". Ska försöka hitta någon som visar denna Benq så kanske man blir helt såld :)

#21

Postad 27 maj 2004 - 11:35

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlägg
  • 0
Kanske följande länk kan vara av intresse?
http://www.hometheat...tor-8-2003.html

/professorB

#22

Postad 27 maj 2004 - 11:58

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0
Sen dess har ju även projektorn fått ett hd2+chip!

#23

Postad 27 maj 2004 - 16:21

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Nu har jag fortfarande inte sett den, men jag kan mycket väl tänka mig att köpa den här i nuläget. Ska se om Lennart på Hembioconsult kanske har den uppe för visning, någon som vet?

Har en Sony VPL-HS2 budget LCD i nuläget, kommer skillnaden bli väldigt stor eller bara marginell? Jag har faktiskt aldrig sett en DLP över huvud taget men det jag läser om den här projektorn övertygar verkligen ;)

Redigerat av Drem, 27 maj 2004 - 16:22.


#24

Postad 27 maj 2004 - 16:23

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0
Tror Lennart har en uppe. Han gillar den skarpt själv. Skillnaden mellan din nuvarande projje och denna tror jag är minst sagt enorm.... ;)

#25

Postad 27 maj 2004 - 16:25

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Kanske följande länk kan vara av intresse?
http://www.hometheat...tor-8-2003.html

/professorB

Intressant test även om det inte verkar vara HD2+ -modellen?

#26

Postad 27 maj 2004 - 16:26

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Tror Lennart har en uppe. Han gillar den skarpt själv. Skillnaden mellan din nuvarande projje och denna tror jag är minst sagt enorm.... ;)

Ojojoj, det blir livsfarligt att åka dit och kolla. Plånboken kanske får sig en rejäl törn :D Allt hänger iofs på om jag får sålt min HS2a.

Redigerat av Drem, 27 maj 2004 - 16:28.


#27

Postad 28 maj 2004 - 06:51

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Det finns en ganska stor tråd i norska Avforum.no:
http://www.avforum.n...opic.php?t=8731

Och en till där en snubbe testat den:
http://www.avforum.n...opic.php?t=9209

Här är en till lyrisk recension:
http://www.widescree...ons/eqrev1.html

Redigerat av Drem, 28 maj 2004 - 07:57.


#28

Postad 28 maj 2004 - 14:41

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Vet någon om projen finns för visning någonstans i GBGområdet? (Fanns tyvärr inte kvar för visning på Hembioconsult)

#29

Postad 03 juni 2004 - 09:34

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Är det inte någon i Gbgområdet med omnejd som har den här projektorn så man kanske kan få komma på en liten visning? :)

#30

Postad 08 juni 2004 - 14:44

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Nu är denna tråd officiell!

#31

Postad 08 juni 2004 - 15:54

maxtor
  • maxtor
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Bra med en officiell får hålla sig i denna då..

Tänkte på det här med snabba priskast och dålig versionshantering.
Mycket osmart att ha samma betäckning på två olika projektorer. Företagen som säljer lär få massor med frågor som sen i sin tur frågar Benq. Skapar jobb om inte annat...
Var kommer företaget Benq från för land? Funderade på om det finns en sk generalagent i sverige eller om det är fri inport så fler företag kan ta in projektorer och det därav kan finnas stora prisskillnader.

Sen var det surt att man avvaktade med att dra iväg en beställning när den kostade 25k. Men priserna kommer förmodligen att stabiliseras, andra tillverkare måste sänka priserna. Kan tänka mig att infocus tappar en hel del spekulanter till benq.

#32

Postad 08 juni 2004 - 23:00

Unregistered17073e7d
  • Unregistered17073e7d
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Hej!

Är absolut sugen på denna proj o 7800, tvekar mellan dem!!!

Enligt nån på den officiella tråden om 7800 har projjen utblåsventil där bakom o då måste man ha minst 50 cm avstånd, men hur är det med 8700(+)?? Kollade på BenQs hemsida och i manulen som man kan ladda ner från hemsiidan (på engelska och flera språk, däribland tyska och spanska) såg jag att utblåsventilen på 8700(+) står där fram.. Hur påverkas bilden av den?? Blir det "varma" bilder, dvs det blir som när man står o ser på vägen i solen, då blir det liksom konstigt därborta typ...

// Daniel

#33

Postad 08 juni 2004 - 23:35

Unregistered6675e297
  • Unregistered6675e297
  • Forumräv

  • 921 inlägg
  • 0
Som jag ser på en lite video demo av PE7800 så har projjen antingen insug eller utblås på baksidans kanter, dock så hoppas jag att de IOM att dom sitter på sidorna bör vara riktade åt ut åt sidorna, självfallet vet jag ju inte detta, men det ser ut som utblåsen om det nu är det, börjar på bakredelens sidor och en bit in på baksidan, är detta smart byggt har dom riktat luften ut åt sidorna och inte rakt bakåt, 50 cm låter väldigt mycket.
Tycker det vore konstigt om man skulle behöva så stort avstånd baktill, så länge luften kommer ut utan större besvär bör det ju inte vara nått problem med kylningen, dvs att inte ha projektorns baksida direkt mot en vägg borde ju räcka.. kanske 20 cm.

//Cineoholic

Redigerat av Unregistered6675e297, 08 juni 2004 - 23:40.


#34

Postad 09 juni 2004 - 07:19

Unregistered17073e7d
  • Unregistered17073e7d
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Cineoholic: Var kan man hitta den video demo som du talar om?? Skulle vara bra för mej att titta på!!

// Daniel

#35

Postad 09 juni 2004 - 07:35

Unregisteredab1514eb
  • Unregisteredab1514eb
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
http://www.cinenow.c...referer=cinenow


Robert-

Redigerat av Unregisteredab1514eb, 09 juni 2004 - 07:37.


#36

Postad 09 juni 2004 - 12:13

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Mycket fin videopresenation där robertaas! 8700+ ser ju i princip likadan ut så det var kul att få se lite härliga kamerasvepningar. Jag tycker faktiskt projjen e ganska snygg.

Jag är fortfarnade i valet och kvalet, jag skulle kunna slå till nu med en gång, men jag har fortfarande inte sett den eller någon som är liknande. Lennart på Hembioconsult har 2st uppe för demo, det är Optoma H30 och Sharp Z12000E. Lönar det sig att titta på någon av dom? Sharpen är ju nästan för bra kanske så den vill man kanske inte se <_<

#37

Postad 09 juni 2004 - 12:47

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

  • 2 219 inlägg
  • 0

Som jag ser på en lite video demo av PE7800 så har projjen antingen insug eller utblås på baksidans kanter, dock så hoppas jag att de IOM att dom sitter på sidorna bör vara riktade åt ut åt sidorna, självfallet vet jag ju inte detta, men det ser ut som utblåsen om det nu är det, börjar på bakredelens sidor och en bit in på baksidan, är detta smart byggt har dom riktat luften ut åt sidorna och inte rakt bakåt, 50 cm låter väldigt mycket.
Tycker det vore konstigt om man skulle behöva så stort avstånd baktill, så länge luften kommer ut utan större besvär bör det ju inte vara nått problem med kylningen, dvs att inte ha projektorns baksida direkt mot en vägg borde ju räcka.. kanske 20 cm.

//Cineoholic

Exakt! 15 cm skulle räcka för 4805 enligt Fredrik. Ska Benq verkligen behöva 50 cm? Låter väldigt mycket tycker jag. Kanske är en sån där typisk överdrift från tillverkaren för att vara über-säker på att det inte kan bli överhettat...

#38

Postad 09 juni 2004 - 14:00

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
SÅ! Snabba bud här. Nu har jag och karlceasar beställt varsin 8700+!! <_< Ska sälja min Sanyo Z2 nu. Ska bli kul att se hur det blir. Köper den osedd, men alla recensioner är ju så bra och så vet jag vart min smärtgräns för RGB-flimmer.

DLP here I come! * hoppar upp och ned * :D

#39

Postad 09 juni 2004 - 14:09

Unregistered6675e297
  • Unregistered6675e297
  • Forumräv

  • 921 inlägg
  • 0
Härligt Petesapie <_< , var det inte bättre/billigare att slå till på endast 8700 som är ca 8-9 000 billigare?.
Kul hursomhelst,, BenQ får det hett nu,, verkar beställas en hel del ifrån dom heheh.

//Cineoholic

#40

Postad 09 juni 2004 - 15:21

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

SÅ! Snabba bud här. Nu har jag och karlceasar beställt varsin 8700+!!  :D Ska sälja min Sanyo Z2 nu. Ska bli kul att se hur det blir. Köper den osedd, men alla recensioner är ju så bra och så vet jag vart min smärtgräns för RGB-flimmer.

DLP here I come!  * hoppar upp och ned *  :D

Jag KAN bli nästa man på en 8700+ men jag måste se till att få se en DLP innan bara :D Jag har ingen aning om min smärttröskel för regnbågar. Den som finns ute i naturen gillar jag ju, men men :D <_<

Du, den där hyllan med spotlights du har ovanför din duk, vad är det för någon och vad kostar en sån? Ingår spotlights också eller har du satt dit dom själv?

Redigerat av Drem, 09 juni 2004 - 15:23.


#41

Postad 09 juni 2004 - 15:38

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
cineoholic: Fick en 8700+ till samma låga pris som 8700 så det var en no brainer för mig. :D Bästa dealen jag gjort tror jag. Tackar jag karlceasar för. <_< Har modden för "fläktproblemet" på datorn också så jag tror jag blir nöjd. Bara en kabel som fattas.

Drem: Hyllan ovanför min duk är tre LACK-hyllor från IKEA. Spotlightsen har jag satt dit själv och även de är från IKEA.

#42

Postad 09 juni 2004 - 15:58

Unregistered6675e297
  • Unregistered6675e297
  • Forumräv

  • 921 inlägg
  • 0
Petesapie: tror du modden är samma för PE7800, dom är ju ytterst lika liksom, iaf mot vanliga 8700, allt samma förrutom annan panel typ.
En sak att tänka på att jag läste lite om 8700+ som verkar kallas 8710 annars, skall ha det nya 7 segmentshjulet, så RGB flimmret lär/bör vara ÄNNU mindre på den nya uppgraderade 8700+

Taget ifrån Projectorcentral pressrelase:

First, BenQ released several new items. The PE8710 will be an upgrade to the current PE8700. The PE8710 incorporates the latest HD2+ DLP chip with 2500:1 contrast, and a 7-segment color wheel with 300 Hz refresh rate. That compares to the 8700's HD2 chip, 2000:1 contrast, and 6-segment, 240 Hz wheel. The 8710 will replace the 8700 at the same estimated street price of $5,999, making it the lowest priced HD2+ machine on the market. It is scheduled to ship in April.

//Cineoholic

#43

Postad 09 juni 2004 - 16:00

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Ännu bättre! <_< 8700+ ska tydligen ha 5x spinn på färghjulet också. 8700 har 4x.

Edit: SiL504 har den med. Blir bara bättre och bättre det här. Frugan tror att jag är tokig av lycka. :D

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 10 juni 2004 - 09:54.


#44

Postad 09 juni 2004 - 16:06

Unregistered52f1548e
  • Unregistered52f1548e
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Får man fråga vad er deal blev i kronor och var...
Priserna hoppar ju en hel del just nu, och priserna stämmer inte med prisjakts...

Grattis till köpet! <_<

#45

Postad 09 juni 2004 - 16:06

Unregistered6675e297
  • Unregistered6675e297
  • Forumräv

  • 921 inlägg
  • 0
Har du fått det konkret??? dvs med Sil504 chippet, och sitter det i 7800 med?? <_< .
Annars, vet du om som jag sa tidigare, om fläktmodden funkar med PE7800 om det nu inte skulle va fixat redan från fabrik??
btw: vart fan du 8700+ till priset av 8700 ? :D

//Cineoholic

#46

Postad 09 juni 2004 - 16:16

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Tackar!

SiL504 skall sitta in den enligt bl.a. projectorcentral.com. Spelar inte så stor roll för mig då jag har det chippet i min DVD-spelare ändå. :D

Angående fläktmodden ska jag klura lite i det. Lägger inte in den om jag inte VET helt säkert att den även funkar till 100% på 8700+. Den ska ju funka på 8700 så det borde ju funka tycker man. Jag vill dock vara på säkra sidan först.

Angående fläktmodd till 7800 får ni nog fråga någon annan. Jag "forskar" just nu på 8700+ så det blir mycket att hålla reda på om jag ska leta saker till 7800an också. :D :D

Angående priset så var det en engångsgrej som karlceasar kom över igår. Jag skulle inte ens komma med i hans affär, men jag hade otrolig tur. Skall inte säga hur det gick till för då kommer jag säkert få den butiken efter mig. De har nu också höjt priset så det spelar ingen roll. Sorry, men kan inte säga mer än så. Kanske senare. <_<

PS. Vet att det sista lät lite fånigt, men vill inte göra någon arg angående priset. DS.

#47

Postad 09 juni 2004 - 16:28

Unregistered6675e297
  • Unregistered6675e297
  • Forumräv

  • 921 inlägg
  • 0
Hehehe, ok, det vore ju nästan knstigt om dom inte satt dit deinterlacer ifrån SiL504 i 7800, då dom är så lika, för min del vore det kul, då man inte vet hur H/K DVD 22 presterar mot den inbyggda.
Anågende fläktmodden tror jag att det förmodligen redan är fixat ifrån fabrik, vore konstigt annars?, men man vill ju ha en backup plan :D .

Hehe angående priset, så bryr jag mig inte alls egentligen va du fick den för,, jag känner att jag själv gjort ett litet klipp när jag lyckades klippa ett ex av 7800 innan den höjdes med 2400 kr som billigast.
Kul att det är så många som köpt BenQ, hoppas vi alla blir nöjda, kanske skall börja lokalisera affärer och billigaste priser på lampor nu <_< .

//Cineoholic

#48

Postad 09 juni 2004 - 19:35

karlceasar
  • karlceasar
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om den här maskinen fixar 1:1 mapping 720p via DVI?

Har ju hört att den inte skall gå högre än 1024x576 från pc. ;)

Kan någon bekräfta? :P


"Blivande ägare"

#49

Postad 09 juni 2004 - 20:00

Unregistered89018446
  • Unregistered89018446
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
*innan detta förvandlas till en dvdforum tråd*

-Det är igna problem med 720p från PC OMM du har ATI grafikkort, det har varit problem med Geforece serien

-8700 har alltid varit 300hz(5x) och inga 240hz. Dock är det 250Hz för PAL

-8700+ är inte samma som 8710 som hade ett ND grön fält i sitt färgjul, därmed är det ett rent "drop in" HD2+ som gjorts. inga nya ASIC's etc.

-8700 "har inte" temporal dithering utan använder en annan dithering algortim.
-8700 har inte och det går INTE att justera korrekta CIE koord för HD/PAL/NTSC..man kan dock förskjuta hela färgrymnden, inte förlänga.

#50

Postad 09 juni 2004 - 21:02

Unregistered6675e297
  • Unregistered6675e297
  • Forumräv

  • 921 inlägg
  • 0
Jag vet inte hur det är om det är någon skillnad på 8700an, men det står iaf på PE7800 PDF blad, att den stöder upplösningar upp till 1280*1024.

//Cineoholic



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.