Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

3D utan glasögon

63 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 augusti 2010 - 09:41

Unregistered59bab59e
  • Unregistered59bab59e
  • Rookie

  • 6 inlĂ€gg
  • 0
Det verkar som att var och varannan numera "vet" att om nÄgra Är sÄ kommer det 3D teknik till TV apparater som inte behöver glasögon.

Min Äsikt Àr att sÄ Àr det tyvÀrr inte alls. Det finns vad jag vet överhuvudtaget ingen teknik, inte ens pÄ experiment-stadiet, som skulle kunna ge 3D-TV Ät en familj utan glasögon.

Glöm 3D utan glasögon! Om det kommer sÄ blir det inte under din livstid!

(Undantaget Àr skÀrmar för en enda tittare, som Nintendos nya konsol. I det specialfallet behövs inte glasögonen.)

#2

Postad 23 augusti 2010 - 09:45

MooDHooDs
  • MooDHooDs
  • Amatör

  • 63 inlĂ€gg
  • 0

Det verkar som att var och varannan numera "vet" att om nÄgra Är sÄ kommer det 3D teknik till TV apparater som inte behöver glasögon.

Min Äsikt Àr att sÄ Àr det tyvÀrr inte alls. Det finns vad jag vet överhuvudtaget ingen teknik, inte ens pÄ experiment-stadiet, som skulle kunna ge 3D-TV Ät en familj utan glasögon.

Glöm 3D utan glasögon! Om det kommer sÄ blir det inte under din livstid!

(Undantaget Àr skÀrmar för en enda tittare, som Nintendos nya konsol. I det specialfallet behövs inte glasögonen.)

http://www.mobil.se/...n-1.368182.html

Det kommer vÀl..

#3

Postad 23 augusti 2010 - 10:28

Unregistered59bab59e
  • Unregistered59bab59e
  • Rookie

  • 6 inlĂ€gg
  • 0
Det dÀr Àr samma teknik som i nintendos konsoll. Den tekniken fungerar bara nÀr en enda person tittar pÄ skÀrmen i en given vinkel (rakt framifrÄn). Vad jag vet finns det inget sÀtt att fÄ den hÀr tekniken att fungera för flera tittare samtidigt, som Àr ett mÄste för en TV.

De hÀr skÀrmarna anvÀnder mikrolinser för att projicera tvÄ olika bilder i tvÄ olika riktningar. Om du sitter precis framför skÀrmen sÄ kommer TV:n visa olika bilder för höger och vÀnster öga. Det hÀr Àr inte en fungerande lösning för en vanlig TV. Den som sitter vid sidan av den som sitter precis i mitten skulle bara se den ena bilden och ingen 3D.

Redigerat av Unregistered59bab59e, 23 augusti 2010 - 10:34.


#4

Postad 23 augusti 2010 - 10:54

Unregisteredd0294629
  • Unregisteredd0294629
  • AnvĂ€ndare

  • 116 inlĂ€gg
  • 0
SÄ eftersom att du inte kÀnner till nÄgon lösning kan det inte finnas nÄgon?

Om man kan skicka ljuset frÄn tvÄ olika bilder Ät tvÄ olika hÄll, varför skulle man inte kunna dela upp sÀg 120* i ett antal olika fÀlt med 2 invÀxlande bilder? Knappast praktiskt dÄ man mÄste sitta pÄ ett par specifika punkter för att inte fÄ den stereoskopiska 3d-kÀnslan inverterad, men nog skulle det fungera.

#5

Postad 23 augusti 2010 - 11:26

Unregistered59bab59e
  • Unregistered59bab59e
  • Rookie

  • 6 inlĂ€gg
  • 0
Det kan vÀl rent teoretisk finnas framtida lösningar pÄ nÀstan vad som helst, t ex teleporterare, snabbare Àn ljuset resor och bilar som gÄr pÄ vatten. Trots det tycker jag det Àr stor skillnad pÄ om man just nu kan se en möjlig framtida lösning eller inte.

3D-TV utan glasögon kÀnner i alla fall inte jag till nÄgon tÀnkbar framtida lösning för. Ditt förslag kÀnns inte sÄ rimligt, tycker jag i alla fall. Om det finns en tÀnkbar framtida lösning sÄ Àr jag sÄklart nyfiken pÄ att fÄ veta! Men jag kÀnner inte till nÄgon.

#6

Postad 23 augusti 2010 - 11:32

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 528 inlĂ€gg
  • 0
Vad exakt var meningen med denna trÄden?

Eller snarare vart vill du komma?

Nu vet vi att du inte tror att 3D kommer utan glasögon, var det allt?

Personligen tror jag inte 3D har nÄgon större kommersiell framgÄng i hemmen sÄ lÀnge glasögon Àr ett krav och tror dÀrför tvÀrtom.

Redigerat av masse70, 23 augusti 2010 - 11:43.


#7

Postad 23 augusti 2010 - 12:02

Unregistered59bab59e
  • Unregistered59bab59e
  • Rookie

  • 6 inlĂ€gg
  • 0
Ok, det kanske inte var sÄ tydligt vad min avsikt var.

Jag undrar om det finns nÄgot sÀtt att göra 3D-TV utan glasögon som jag inte kÀnner till? NÄgon som kÀnner till nÄgot som Àr pÄ experimentstadiet?

Eller Ànnu tidigare, pÄ idéstadiet?

Redigerat av Unregistered59bab59e, 23 augusti 2010 - 12:04.


#8

Postad 23 augusti 2010 - 12:07

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlĂ€gg
  • 0
KanontrÄd tycker jag! Tummen upp Woland.

Kanske kan fĂ„ folk att sluta drömma om teknik som inte finns. :) 3D utan glasögon Ă€r, inom överskĂ„dlig framtid, mycket, mycket SÄMRE Ă€n 3D med glasögon. Av den enkla anledningen att det inte funkar alls.

#9

Postad 23 augusti 2010 - 23:37

Bigrauk
  • Bigrauk
  • ForumrĂ€v

  • 892 inlĂ€gg
  • 0
3D med glasögon = En kortvarig fluga som inte Àr vÀrt ett **** i mina ögon.
3D utan glasögon = DÄ kan vi börja snacka (om nu bilden flyter pÄ som den skall :) )

#10

Postad 24 augusti 2010 - 08:53

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlĂ€gg
  • 0

3D med glasögon = En kortvarig fluga som inte Àr vÀrt ett **** i mina ögon.

Grejen Àr ju att eftersom det enligt vad Woland (och jag) kÀnner till idag inte ens pÄ experimentstadiet finns nÄgon metod utan glasögon som lÀmpar sig för bruk i TV-rumsmiljö sÄ Àr den flugan kanske lite mer lÄnglivad Àn man kunde hoppas.
Jag har förstÄelse för dem som skippar dagens 3D-teknik, det finns vÀl en del skÀl till det, men gör man det med hÀnvisning till att det inom kort kommer teknik som funkar bra utan glasögon sÄ lurar man nog sig sjÀlv.

Redigerat av alfista, 24 augusti 2010 - 08:54.


#11

Postad 24 augusti 2010 - 09:33

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlĂ€gg
  • 0
Panasonic visade för nÄgot Är sedan en prototyp av en plasma dÀr flera lager av plasmapaneler var staplade pÄ varandra och skulle kunna visa 3D utan glasögon. LÀste aldrig nÄgot test av den, men en gissning Àr vÀl att den skulle bli orimligt dyr att producera.

#12

Postad 24 augusti 2010 - 09:39

Freddie73
  • Freddie73
  • Amatör

  • 58 inlĂ€gg
  • 0
Mmmm, 3D utan glasögon (som funkar som vi vill) lÀr nog dröja bra mÄnga Är. DÀremot borde det vÀl komma bra mycket bÀttre glasögon (el. liknande) som Àr bÄde mindre, lÀttare , smidigare och "snyggare". :)

#13

Postad 24 augusti 2010 - 09:51

dealerovski
  • dealerovski
  • ForumrĂ€v

  • 882 inlĂ€gg
  • 0
Varför har folk sÄ stora problem med glasögon? Jag bÀr pÄ ett par hela dagen lÄng och nÀr jag ser pÄ 3D har jag dubbel uppsÀttning glas pÄ glas, jag klagar inte.

Redigerat av dealerovski, 24 augusti 2010 - 09:52.


#14

Postad 24 augusti 2010 - 10:22

Unregistered59bab59e
  • Unregistered59bab59e
  • Rookie

  • 6 inlĂ€gg
  • 0
agpath: Har du nĂ„gon lĂ€nk dĂ€r man kan lĂ€sa vad det handlade om? Är du sĂ€ker pĂ„ att det inte handlade om passiva glasögon och att man skulle slippa aktiva glasögon? SĂ„dana paneler krĂ€ver flera lager.

Jag vÀnder mig mot formuleringar som "det dröjer nog mÄnga Är" nÀr det gÀller grundlÀggande
fysikaliska problem som inte har nÄgon kÀnd praktisk lösning. Ingenjörer och forskare har haft ganska mÄnga Ärtionden pÄ sig nu att försöka komma pÄ praktiska lösningar för 3D. Det kÀnns inte sÄ sannolikt att nÄgon nu plötsligt skulle komma pÄ ett helt nytt sÀtt att skapa en 3D bild. Vi fÄr sannolikt, Ätminstone under vÄr livstid, leva med de metoder vi nu kÀnner till.

Snabbare teknik och mindre pixlar hjÀlper inte. Dagens metoder för att skapa en 3D bild har varit kÀnda vÀldigt lÀnge. Det enda som hÀnder Àr att redan kÀnda lösningar blir billigare.

SjÀlv tror jag att 3D kommer att spridas ganska mycket nÀr TV apparater för passiva glasögon blir billiga, och det kommer inte ta sÄ lÄng tid. Om jag kan ha ett paket med 50 billiga 3D glasögon i en lÄda under TVn sÄ börjar det bli tillrÀckligt enkelt för att anvÀnda ibland. Aktiva glasögon tror jag Àr för struligt för de flesta och glasögonfri 3D verkar bara vara fantasier.

#15

Postad 24 augusti 2010 - 12:18

dealerovski
  • dealerovski
  • ForumrĂ€v

  • 882 inlĂ€gg
  • 0
Jag gissar att om 4-5 Är finns TV aparater som kan visa 3D till hela familjen utan glasögon. Jag ser ingen omöjlighet runt tekniken nÀr man redan kan ta fram aparater som kan visa "3D" i vissa vinklar utan glasögon.

#16

Postad 24 augusti 2010 - 13:03

Unregistered59bab59e
  • Unregistered59bab59e
  • Rookie

  • 6 inlĂ€gg
  • 0
Helt obegripligt för mig hur det skulle gÄ till med den tekniken om 4-5 Är. En sÄdan TV mÄste detektera var mÀnniskor har sina ögonpar i rummet och individuellt projicera var sin bild pÄ var sin sida om varje nÀsa och kunna följa med nÀr man rör sig, och det Àr vÀl nÀstan ett krav att den ska klara nÀr man vrider pÄ huvudet ocksÄ. Omöjligt? Nej, men ingen möjlighet överhuvudtaget att vi ser det om 4-5 Är. KÀnns mer som science fiction.

DÄ blir det nog "enklare" att sÀtta upp ett antal projektorer som letar upp och projicerar separata bilder direkt pÄ mÀnniskors nÀthinnor. Finns ingen större anledning att ha en skÀrm lÀngre om den adaptivt ska kunna visa olika bilder i alla olika riktningar. Som sagt, mer science fiction Àn praktisk verklighet.

(Om det spelar roll för nÄgon sÄ har jag doktorerat i teoretisk fysik, sÄ jag har i alla fall inget problem att förstÄ hur fysiken hÀr fungerar.)

Redigerat av Unregistered59bab59e, 24 augusti 2010 - 13:07.


#17

Postad 24 augusti 2010 - 14:07

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlĂ€gg
  • 0
Toshiba slÀpper glasögonfri 3DTV Q4?

Kan dom sÀkert göra, men tror fortfarande att det rör sig om relativt smÄ displayer tÀnkta för 1 person.

...with promises of eliminating eye strain and widening 3D viewing angles.

Vore intressant att fÄ se siffror pÄ det.

#18

Postad 24 augusti 2010 - 14:39

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlĂ€gg
  • 0

KanontrÄd tycker jag! Tummen upp Woland.

Kanske kan fÄ folk att sluta drömma om teknik som inte finns. :)

Folk kommer alltid drömma, för att ha en ursÀkt att slippa köpa nÄgot. "Glöm LCD/Plasma, jag tÀnker vÀnta pÄ SED!" etc

#19

Postad 24 augusti 2010 - 15:18

Unregistered42176b20
  • Unregistered42176b20
  • LĂ€rjunge

  • 368 inlĂ€gg
  • 0

Toshiba slÀpper glasögonfri 3DTV Q4?

Kan dom sÀkert göra, men tror fortfarande att det rör sig om relativt smÄ displayer tÀnkta för 1 person.


Verkar som att den fungerar som nintendos lösning fast med 9 bilder och en betraktningsvinkel pĂ„ 30 grader. Även om det sĂ€kert funkar ok sĂ„ kommer större apparater krĂ€va Ă€nnu fler blider och högre upplösning, och det lĂ€r ju bli problem att fĂ„ till rörliga bilder med tanke pĂ„ dagens inspelningstekniker (kameror med 9+ linser?) och media. 1280*800*9 blir ungeför 9 Megapixel per bildruta, tĂ€nk dĂ„ hur mycket data det blir full-HD med fler Ă€n 9 parallax-fĂ€lt (eller var man ska kalla det).

#20

Postad 24 augusti 2010 - 15:55

Unregistered59bab59e
  • Unregistered59bab59e
  • Rookie

  • 6 inlĂ€gg
  • 0
Det finns rimliga lösningar! HÀr Àr en:

http://gl.ict.usc.ed...arch/3DDisplay/

Det Àr enklare (fel ord kanske) Àn jag tÀnkte pÄ. Det rÀcker ju med att visa olika bilder i sÄ mÄnga riktningar att man med lite marginal löser upp avstÄndet mellan ögonen.

Toshiba verkar ju tycka att 9 bilder Àr okej för 30 grader, pÄ nÀra hÄll. Om vi sÀger att avstÄndet mellan ögonen Àr 5 cm och att man dÀrmed behöver en upplösning pÄ Ätminstone det dubbla, 2,5 cm, sÄ fÄr vi (0,52 radianer)/(9 bilder)*avstÄnd < 2,5 cm. Vilket ger att man inte bör sitta mer Àn cirka 45 cm frÄn Toshibas skÀrm för att fÄ 3D effekten.

Om man vill kunna sitta 3 meter ifrÄn en TV och fÄ 3D utan glasögon inom en 90 graders betraktningsvinkel sÄ krÀvs det (1,57 radianer)/(# bilder)*(3 m) < 2,5 cm => En sÄdan TV mÄste samtidigt kunna visa cirka 200 "samtidiga" bilder i olika riktningar.

Det hÀr gÄr ju att lösa genom att sÀtta en lins framför varje pixel och projicera dem i en av de 200 olika riktningarna. Varje vinkel kommer ba5ra se en 200 del av skÀrmens hela upplösning.

SÄ antingen behövs en skÀrm med 200 ggr högre upplösning Àn normalt, eller sÄ behövs ett aktivt linslager och 200 ggr högre refresh rate Àn normalt (dvs cirka 20.000 bilder per sekund, alla olika), eller en kombination av detta.

Inte science fiction! (Men inte om 5 Ă„r heller.)

En roterande spegel Àr ju ocksÄ möjlig, men den ger ju samma enorma krav pÄ refresh rate.

Inspelningstekniken blir ju ocksÄ vansinnigt avancerad.

Redigerat av Unregistered59bab59e, 24 augusti 2010 - 16:00.


#21

Postad 24 augusti 2010 - 16:28

Unregistered42176b20
  • Unregistered42176b20
  • LĂ€rjunge

  • 368 inlĂ€gg
  • 0

En roterande spegel Àr ju ocksÄ möjlig, men den ger ju samma enorma krav pÄ refresh rate.


Vore ju nice med en tvÄmeters snurrande spegel i vardagsrummet :)

#22

Postad 24 augusti 2010 - 16:45

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 457 inlĂ€gg
  • 0
Det skulle vÀl ocksÄ vara möjligt att anvÀnda nÄgon form av filter som blockerar respektive bild i ett antal zoner med utgÄngspunkt ifrÄn de existerande tvÄ delbilderna, som ett alternativ till lentikulÀr spridare som anvÀnds pÄ mindre 3D-skÀrmar. Problemet Àr ju dock att man har olika betraktningsvinkel till olika delar av skÀrmen, sÄ i praktiken skulle det bli begrÀnsat.

Ett kanske större problem Àr ju att 3D-effekten blir förstörd redan med dagens teknik om man sitter i för snÀv vinkel emot skÀrmen, helt enkelt pÄ grund av geometrin. Dagens 3D-teknik med statiska bildvinklar för vardera ögat Àr knappast lÀmpad för flera tittare och betraktningsvinklar till att börja med.

3D-tekniken kÀnns lite som en panikÄtgÀrd eftersom det börjar bli svÄrt att förbÀttra andra aspeketer i skÀrmarna nÀmnvÀrt. DÀrför har man stressat fram en begrÀnsad och rÀtt omogen teknik. Glasögonbaserad 3D Àr i för mÄnga avseenden opraktiskt för hemmabruk som det Àr och lÀr förbli en gimmick nyttjad enbart av tekniknördar och stekare.

#23

Postad 24 augusti 2010 - 18:24

Unregistered59bab59e
  • Unregistered59bab59e
  • Rookie

  • 6 inlĂ€gg
  • 0
Att blockera de tvÄ 3d bilderna i olika vinkelzoner kommer ju inte fungera för att i hÀlften av alla vinklar skulle ju vÀnster höga se höger bild.

#24

Postad 25 augusti 2010 - 08:09

Unregistered59bab59e
  • Unregistered59bab59e
  • Rookie

  • 6 inlĂ€gg
  • 0
Man kan ju ocksÄ notera att Toshiba skriver det hÀr om sina nya glasögonfria 3d monitorer:

"Therefore, the display is suitable for 3D monitors used for advertisements and entertainment appliances."

Mao, monitorerna Àr lÀmpliga för datorgenererad 3d grafik, eftersom det dÄ gÄr att enkelt generera bildinformation i vilken vinkel som helst och att det dÄ kan vara en cool effekt att kunna se saker frÄn sidan medan det knappast Àr vad man vill i en film. För animerad film sÄ kan ju det hÀr absolut fungera för TV nÄgon gÄng ganska lÄngt in i framtiden. Om det sen Àr en bra ide att faktiskt se filmscenerna frÄn sidan nÀr man inte sitter rakt framför TVn Àr ju en annan sak... SpÀnnande teknik Àr det i alla fall.

#25

Postad 25 augusti 2010 - 20:37

Mentos
  • Mentos
  • MĂ€stare

  • 3 992 inlĂ€gg
  • 0
Toshiba to launch first glasses-free 3D TV

"Toshiba will unveil three models of the television, which will cost several thousand dollars, before Christmas, the Yomiuri Shimbun said."

Redigerat av Mentos, 25 augusti 2010 - 20:43.


#26

Postad 26 augusti 2010 - 08:51

Jockegubben
  • Jockegubben
  • Amatör

  • 67 inlĂ€gg
  • 0
http://www.physorg.c...s176036144.html

#27

Postad 26 augusti 2010 - 17:15

VicKi_VaLe
  • VicKi_VaLe
  • Rookie

  • 1 inlĂ€gg
  • 0
Finns ju redan 3D utan glasögon, aldrig hört talas om Cross Eye 3D? :rolleyes: http://www.youtube.c...h?v=zBa-bCxsZDk

#28

Postad 06 september 2010 - 21:42

flygsfors
  • flygsfors
  • LĂ€rjunge

  • 441 inlĂ€gg
  • 0

Det verkar som att var och varannan numera "vet" att om nÄgra Är sÄ kommer det 3D teknik till TV apparater som inte behöver glasögon.

Min Äsikt Àr att sÄ Àr det tyvÀrr inte alls. Det finns vad jag vet överhuvudtaget ingen teknik, inte ens pÄ experiment-stadiet, som skulle kunna ge 3D-TV Ät en familj utan glasögon.

Glöm 3D utan glasögon! Om det kommer sÄ blir det inte under din livstid!

(Undantaget Àr skÀrmar för en enda tittare, som Nintendos nya konsol. I det specialfallet behövs inte glasögonen.)

Tja vad sÀger du nu dÄ??
3D utan glasögon,sÀljstart i höst

#29

Postad 07 september 2010 - 05:17

rillern
  • rillern
  • LĂ€rjunge

  • 344 inlĂ€gg
  • 0
Muhahaha

#30

Postad 07 september 2010 - 08:07

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlĂ€gg
  • 0

Tja vad sÀger du nu dÄ??
3D utan glasögon,sÀljstart i höst

Vad ska han sÀga? Att det Àr samma lenticular lens teknologi som funnits i 10+ Är och som Aftonbladet och Svensson tror Àr en nyhet? Det betyder inte att det Àr en gÄngbar teknik för "familjen".

Folk tÀnker inte lÀngre Àn vad nÀsan rÀcker, de ser orden "glasögonfri 3D" och gapar "ohh, vad bra, det behövs inga glasögon". NÀe det gör det inte men det Àr oxÄ enda positiva nyheten. Att det ska funka i praktiken Àr tydligen inte viktigt...

#31

Postad 07 september 2010 - 08:18

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlĂ€gg
  • 0

Vad ska han sÀga? Att det Àr samma lenticular lens teknologi som funnits i 10+ Är och som Aftonbladet och Svensson tror Àr en nyhet? Det betyder inte att det Àr en gÄngbar teknik för "familjen".

Folk tÀnker inte lÀngre Àn vad nÀsan rÀcker, de ser orden "glasögonfri 3D" och gapar "ohh, vad bra, det behövs inga glasögon". NÀe det gör det inte men det Àr oxÄ enda positiva nyheten. Att det ska funka i praktiken Àr tydligen inte viktigt...


+1

Jag citerar och kommenterar lite frÄn aftonbladet:

De demoklipp de visar av stridsflyg som flyger bredvid ett örlogsfartyg som skydsskĂ€rm och kanotister Ă€r riktigt bra. Åtminstone sĂ„ lĂ€nge man stĂ„r fyra-fem meter frĂ„n skĂ€rmen.

...betraktningsvinkeln Àr 120 grader

Skulle jag ta med en STOOOOOR nypa salt.

3d-tv utan bÄgar
– en dyr historia

Jag skulle vilja sÀga:

"3D-tv utan bÄgar,
-en dyr och ganska dÄlig historia"
Utan att ha sett det sjÀlv alltsÄ. :)
Men med tanke pÄ att 3D MED glasögon Àr lÄngt ifrÄn perfekt pÄ de flesta displayer sÄ sÀger det sig sjÀlvt att det knappast Àr till det bÀttre UTAN glasögon.

#32

Postad 07 september 2010 - 08:34

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlĂ€gg
  • 0
Är vĂ€l 10 Ă„r sen jag första gĂ„ngen kika pĂ„ 3D utan glasögon, mer eller mindre samma problem dĂ„ som det Ă€r idag.

Och det Àr precis det Woland försöker belysa med denna trÄd, 3D-tv utan glasögon Àr en hopplös svÄr nöt att knÀcka och Àr inom överskÄdlig framtid inget alternativ till glasögon 3D-tv. Detta oavsett hur mkt lÀnkar folk postar som hÀvdar att "nu kommer det allt".

Att sen 3D-tv med glasögon Àr en vÀldigt bristande teknik hÄller jag med om till 100%, men det betyder ju inte att man mÄste hylla glasögonfria diton som en bra lösning heller.

Ännu vĂ€rre Ă€r det med folk som yrar om att det vill ha glasögonfria 3D-projjar...ja, det vore nĂ„tt det, kommer visas pĂ„ samma IFA-mĂ€ssa som de visar "beam me up Scotty"-maskinen... :)

HÀr Àr en lite bÀttre lÀnk ang Dimencos lenticular lens tv btw:
http://www.engadget....-hopefully-our/
Varför bestÄr Dimencos av ex philips anstÀllda? För att Philips tillverkade, och sÄlde pÄ marknaden, för flera Är sedan en tv med snarlik teknik - men de har sen dess beslutat att lÀgga ner satsningen. Undra varför....

Redigerat av pacman, 07 september 2010 - 08:36.


#33

Postad 07 september 2010 - 08:42

Unregistered42176b20
  • Unregistered42176b20
  • LĂ€rjunge

  • 368 inlĂ€gg
  • 0
Intressant Àr ocksÄ att alla artiklar jag lÀst om denna, förutom just aftonbladets, anger att produkten berÀknas nÄ marknaden 2013. Engadgets artikel var inte lika positiv angÄende upplevelsen.

EDIT:
Var visst lite lÄngsam dÀr... Men en av anledningarna att tidigare satsningar aldrig riktigt tagit, bÄde vad gÀller med och utan glasögon, Àr vÀl att det varit satsningar av enskilda företag utan breda standarder eller stöd av branschen.

Redigerat av Unregistered42176b20, 07 september 2010 - 08:45.


#34

Postad 07 september 2010 - 08:45

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlĂ€gg
  • 0
Exakt, jag fattar egentligen inte vad folk har emot glasögon.
Man kommer ju som sagt var knappast ha dom pÄ sig hela tiden nÀr man kollar pÄ tv.

Priserna har definitivt gÄtt ner snabbare Àn vad jag trodde.
Men jag vÀntar inte pÄ att det ska bli billigare, utan bÀttre.
VÀntar med spÀnning pÄ Toshibas "monster" ( du vet vilket jag menar Pac' ).

BÀttre att utvecka den tekniken som ÀndÄ funkar bÀst, om Àn lÄngt ifrÄn perfekt, istÀllet för att hÄlla pÄ och försöka med 3D utan glasögon.

#35

Postad 07 september 2010 - 08:51

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlĂ€gg
  • 0

Intressant Àr ocksÄ att alla artiklar jag lÀst om denna, förutom just aftonbladets, anger att produkten berÀknas nÄ marknaden 2013. Engadgets artikel var inte lika positiv angÄende upplevelsen.

EDIT:
Var visst lite lÄngsam dÀr... Men en av anledningarna att tidigare satsningar aldrig riktigt tagit, bÄde vad gÀller med och utan glasögon, Àr vÀl att det varit satsningar av enskilda företag utan breda standarder eller stöd av branschen.


Precis, litar betydligt mer pÄ Engadget Àn Afton*oran.
Sen Àr det ju sÄ att det Àr skillnad pÄ "marknad" och "marknad" ocksÄ.
Finns ju en professionell och en konsument.

#36

Postad 07 september 2010 - 09:54

dealerovski
  • dealerovski
  • ForumrĂ€v

  • 882 inlĂ€gg
  • 0
Tekniken beror pÄ hur snabba tv aparater man kan bygga.. det behövs minst 120hz för att 3d ska fungera med glasögon idag, nÄgot som LCD/LED precis har lyckats uppnÄ. För att göra dom glasögon fria behövs mycket högre frekvenser eftersom bilden mÄste fokuseras pÄ specifika punkter och samma bild mÄste visas pÄ flera punkter i rummet samtidigt.

RÀkna pÄ det sjÀlv, avstÄndet mellan ögonen x betraktings vinkeln man vill uppnÄ = antal bilder man mÄste upprepa.

Redigerat av dealerovski, 07 september 2010 - 09:56.


#37

Postad 07 september 2010 - 10:19

Beagle five
  • Beagle five
  • MĂ€stare

  • 2 523 inlĂ€gg
  • 0
det sÀmsta som kan hÀnda 3D Àr att en tv utan glasögon slÀpps för fort, innan 3D Àr etablerat.
3D med glasögon Àr WOW! utan Àr det typ... wtf!?
om det inte Àr minst lika bra eller bÀttre Àn med glasögon sÄ hoppas jag att dom inte slÀpper det!

#38

Postad 08 september 2010 - 23:46

Unregisteredee22ca6a
  • Unregisteredee22ca6a
  • Wannabe

  • 11 inlĂ€gg
  • 0
KÀnns det inte som nÄgon försöker rÀttfÀrdiga sitt köp av en 3d-tv just nu? ;)

#39

Postad 10 september 2010 - 23:05

Mentos
  • Mentos
  • MĂ€stare

  • 3 992 inlĂ€gg
  • 0
Glasses-Free 3D Display Using Integral Imaging - Toshiba

#40

Postad 11 september 2010 - 09:05

Unregistered59bab59e
  • Unregistered59bab59e
  • Rookie

  • 6 inlĂ€gg
  • 0
Allt det hÀr Àr ju en och samma teknik som redan diskuterats i den hÀr trÄden, plus en del sÀljsnack. Det finns tusentals artiklar pÄ nÀtet av samma typ som den i aftonbladet. Alla hoppas pÄ 3D utan glasögon och alla svÀljer med stor glÀdje sÀljsnacket.

NÀr denna teknik kommer? Den har som sagt redan funnits pÄ marknaden ett bra tag. Problemet Àr att ingen verkar kunna förklara hur den ska kunna anvÀndas i praktiken för 3D-TV i hemmen. Jag förstÄr inte hur det ska gÄ till och jag kan inte hitta en enda artikel dÀr nÄgon annan ens försöker förklara hur det ska gÄ till.

#41

Postad 17 september 2010 - 13:08

dealerovski
  • dealerovski
  • ForumrĂ€v

  • 882 inlĂ€gg
  • 0
TÀnk dig en TV med en sÄ förfÀrlig betraktningsvinkel att om du blundar med ett öga i taget sÄ ser du olika bilder pÄ tvn frÄn vardera öga.

Redigerat av dealerovski, 17 september 2010 - 13:09.


#42

Postad 22 september 2010 - 22:21

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 457 inlĂ€gg
  • 0
För att kunna fÄ bra bild pÄ en skÀrm med lentikulÀrteknik krÀvs förmodligen extrapolering av vinklar och inte bara upprepning av vÀnster och höger öga. Det senare lÀr nog ocksÄ leda till att begrÀnsa tittavstÄndet till bestÀmda intervall. Dessutom tror jag att prislappen kommer svida ordentligt Àven jÀmfört med glasögon-3D.

Med tillrÀckligt mÄnga diskreta vinklar, tillrÀcklig panelupplösning samt material utformat för pseudovolumetrisk 3D sÄ kan lentikulÀrtekniken nog fungera.

Det som irriterar mig mest Àr hur otroligt komplicerad tillverkarna vill framstÀlla grundprincipen, som om de lyckats fÄ en brödrost att fusera atomkÀrnor. Vanliga stereogram har ocksÄ lentikulÀrfilter. Det man lyckats med Àr att limma fast en tv pÄ baksidan istÀllet för ett vykort.

Gamla projektions-tv har ocksÄ lentikulÀrfilter - visserligen för ett annat ÀndamÄl Àn 3D - men de finns dÀr.

#43

Postad 23 september 2010 - 07:45

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlĂ€gg
  • 0

Med tillrÀckligt mÄnga diskreta vinklar, tillrÀcklig panelupplösning samt material utformat för pseudovolumetrisk 3D sÄ kan lentikulÀrtekniken nog fungera.

Mao, det Àr helkört.
SÀtter mig och vÀntar pÄ "Beam me up Scotty"-maskinen istÀllet. :)

#44

Postad 23 september 2010 - 10:56

Unregistered1839
  • Unregistered1839
  • AnvĂ€ndare

  • 199 inlĂ€gg
  • 0

TÀnk dig en TV med en sÄ förfÀrlig betraktningsvinkel att om du blundar med ett öga i taget sÄ ser du olika bilder pÄ tvn frÄn vardera öga.


Du vet om att det inte Àr ögat som ser?
Du vet om att hjÀrnan registerar en bild per öga?
AlltsÄ verkar ju inte denna teknik vara sÄ lÄngt frÄn verkligheten ÀndÄ eller?

Redigerat av Unregistered1839, 23 september 2010 - 10:56.


#45

Postad 26 september 2010 - 22:21

Unregistered59bab59e
  • Unregistered59bab59e
  • Rookie

  • 6 inlĂ€gg
  • 0
Inte lÄngt frÄn verkligheten, men inte heller lÀmplig för en TV apparat för mer Àn en tittare. (För övrigt anvÀnder hjÀrnan mer Àn tvÄ bilder för att skapa 3D, det dÀrför 3D baserad pÄ tvÄ bilder aldrig kÀnns helt rÀtt.)

#46

Postad 02 december 2010 - 21:53

Unregistered59bab59e
  • Unregistered59bab59e
  • Rookie

  • 6 inlĂ€gg
  • 0
Apple patenterar riktig 3D utan glasögon som i teorin skulle fungera bra för en TV:

http://m3.idg.se/2.1...terar-3d-teknik

Det förvĂ„nar mig att Apple kan patentera det hĂ€r, det ser pĂ„ ytan inte ut som nĂ„gon ny ide. Å andra sidan kan man ju patentera nĂ€stan vad som helst nuförtiden. Det Ă€r inte förrĂ€n saken hamnar i domstol som patentet prövas.

Tekniken Àr den jag tror jag nÀmnde tidigare i den hÀr trÄden. Detektera var ÄskÄdarens ögon Àr och visa helt adaptivt en bild för varje öga. Om flera personer sitter i soffan och tittar sÄ skickar man ivÀg en separat bild i precis rÀtt vinkel för att trÀffa varje öga, antagligen mha en roterande spegel.

Iden Àr enkel, frÄgan Àr nÀr det hÀr blir en konsumentprodukt och inte science fiction. NÄgon dag kommer nog den hÀr tekniken men jag tror det tar vÀldigt lÄng tid. Hur man ska fÄ in en 50 tums roterande spegel i vardagsrummet Àr ju inte heller uppenbart. NÄgon kanske kommer pÄ en annan lösning en dag.

#47

Postad 02 december 2010 - 22:14

Unregistered42176b20
  • Unregistered42176b20
  • LĂ€rjunge

  • 368 inlĂ€gg
  • 0

Hur man ska fÄ in en 50 tums roterande spegel i vardagsrummet Àr ju inte heller uppenbart. NÄgon kanske kommer pÄ en annan lösning en dag.

Man kan ju ha mÄnga smÄ speglar. Lite som ett 50" DMD-chip.

#48

Postad 07 december 2010 - 23:56

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlĂ€gg
  • 0
Vill bara kommentera att det Àr en jÀkligt intressant trÄd det hÀr :)

#49

Postad 14 december 2010 - 09:52

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • MĂ€stare

  • 3 945 inlĂ€gg
  • 0
Bifogad fil  Clipboard01.jpg   77,08K   2 Antal nerladdningar

#50

Postad 15 december 2010 - 17:40

King D
  • King D
  • ForumrĂ€v

  • 855 inlĂ€gg
  • 0

Bifogad fil  Clipboard01.jpg   77,08K   2 Antal nerladdningar

Det Àr nog vÀrt att ta pÄ sig 3D glasögon för att titta pÄ 3D TV och spara 75 000:-, Àn att betala 90 000:- för en TV utan 3D glasögon.

Jag kan köpa den "absolut" bÀsta 3D TV:n för 50 000 och som dessutom Àr hela 55''!



0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.