Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken signalkabel rekommenderas?

60 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 09 september 2009 - 11:18

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Som vanligt bara en massa babbel och inget svar på frågan. Var är alla mätningar som alltid nämns men som man aldrig får ta del av?


Jag har inget intresse i att hålla på och bevisa detta... och jag kräver inga bevis av er "på andra sidan" heller, och påstår du något annat så har du inte läst vad jag skrivit...
Och jag tänker verkligen inte hålla på och leta upp information från "pålitliga källor",
till dig, också tänker jag inte ens bemöda mig att svara på något mer från dig faktiskt... Är som sagt väldigt o-intresserad i att ödsla energi på att bevisa detta, jag har för länge sedan slutat med att försöka göra det. Därför jag håller mig borta från dessa diskusioner för det mesta. Att du sedan måste dra igång disskusioner för att försöka hävda dig, det är ju din en sak (du gör det ju överallt, helatiden så..) men jag känner inte att jag behöver det så jag väljer helt enkelt att inte delta :)
Tyck vad du vill om det, men du kan tyvärr inte gör något åt det...

Varför skulle man inte lägga 400 kr på en kabel?


Ne.. det e klart man kan göra, bara det att jag tycker att 400 är onödigt mycket, dom kostar 400kr/st bara för att jag valde "onödigt fina kontakter" bara för sakens skull :blush:
Skulle kunna gå på 100kr i stället, och vara lite bra ljudmässigt, men dom där extra 300kr tycker jag e värt för att få snyggare och dessutom en bra fungtion med låsningsbara kontakter ;)

Så menade jag, och inte att 400kr för en lågnivåkabel är onödigt mycket egentligen, beror på hur snygg den är och vilka smarta finesser den har.
Mina är låsningsbara och snygga + att dom är bra rent elektiskt också :blush:
Så jag är nöjd med 400kr för varje par av dom.

Redigerat av DVD-ai, 09 september 2009 - 11:24.


#52

Postad 11 september 2009 - 06:55

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

Som vanligt bara en massa babbel och inget svar på frågan. Var är alla mätningar som alltid nämns men som man aldrig får ta del av?


Men snälla gå och lär dig lite om El-lära å kom tillbaka när du kan koppla en lampa i serie med ett batteri...

#53

Postad 15 september 2009 - 22:05

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

  • 564 inlägg
  • 0

Men snälla gå och lär dig lite om El-lära å kom tillbaka när du kan koppla en lampa i serie med ett batteri...


I vilka böcker hittar jag mätningar av tex. högtalar- och signalkablar?

#54

Postad 15 september 2009 - 22:29

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Hej,

Jag har en HK990 förstärkare och en HD990 CD-spelare. Till detta har jag tänkt koppla en Musical Fidelity X-CAN V8.
Vilken signalkabel rekommenderar ni mellan X-CAN och förstärkare, och varför? Min budget är ca. 3000 kr, och kabeln behöver inte vara mer än ca. 1m lång.

Mvh
Henrik

Jag skall göra det mycket enkelt för dig

Kontakterna är är inte fel att satsa på och att kabeln är bra skärmad, kan kanske också vara av intresse.

Halva din budget
http://www.hifiklubb...kabel_1,0_m.htm
Det finns billigare med bra kontakter och bra skärmning

Hade annars rekomenderat dig minhembios hemmabygge som finns att finna här någonstans
som kostar ett par hundringar. Men det lät inte som att du ville bygga själv.

Eftersom att detta är en kabel som inte syns, så behöver du knappast gå på utseende heller.

Personligen hade jag inte gett mer än max 700 kr och valt denna
http://www.hifiklubb..._kabel_10_m.htm
som jag använder mellan squeezebox och stärkare

Men men .. man bestämmer själv vad man skall göra för pengarna och vill man lägga dom
på kablar, så varför inte.

Gör det som du tror att du blir mest nöjd med :)

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 15 september 2009 - 22:30.


#55

Postad 17 september 2009 - 15:12

Unregistered6c9772c4
  • Unregistered6c9772c4
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Hej!

Tänker byta ut mina tara labs prism 22 (10 år gamla) mot antingen, QED Qunex 3, QED Qunex 4S eller VAN DEN HUL The COMBINATION HYBRID. Jag tänkte köra kabeln från cd till cambridge dac:en vidare till Nad c375bee. Upplever idag ett väldigt starkt sssljud..drygt! Jag vet att det finns andra leverantörer men jag har siktat in mig på dessa. Då jag inte har lust och byta sidleds utan ska uppgradera kablarna så behöver jag era synpunkter.. Alltså vilken kabel är bättre än den jag har idag?

Väl mött // Mats

#56

Postad 18 september 2009 - 07:04

niklas brandin
  • niklas brandin
  • Användare

  • 155 inlägg
  • 0
Nu talar jag utan att ha lyssnat själv men vad jag har hört så är Van Den hul lite avrundade i diskanten.

#57

Postad 18 september 2009 - 17:07

Unregistered6c9772c4
  • Unregistered6c9772c4
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Lånade hem van den hul the name. Mitt första intryck av den rca kabeln var inte bra.. Jag tyckte att diskanten försvann och basen och mellanregistret bakades tillsammans till ngt dovt odetaljerat ljud. Kanske inte passar till min anläggning helt enkelt.

// Mats

#58

Postad 25 september 2009 - 20:00

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

I vilka böcker hittar jag mätningar av tex. högtalar- och signalkablar?


Nej man har man läst el kurser så vet man hur fungerar i en koppar ledning. Då förstår man att det inte är skillnad på kablar...

Redigerat av Timpolanen, 25 september 2009 - 20:01.


#59

Postad 28 september 2009 - 13:24

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Det är omöjligt att få en okunnig att förstå... man skulle behöva sätta dom framför skolbänken och börja vid elläraA och låta dom arbeta sig upp...

#60

Postad 28 september 2009 - 18:22

petestone
  • petestone
  • Lärjunge

  • 406 inlägg
  • 0
Jag har gjort försök att jämföra olika kablar, men det gick inte. Variationerna mellan testrundorna var större än variationerna mellan kablarna så jag kan inte dra några slutsatser av mina försök. Dels har jag inte ett tillräckligt dämpat rum och dels har jag inte rätt utrustning för att kunna ge tillförlitliga och konsekventa resultat.

Det är synd, men jag tvivlar ändå på att ev testresultat skulle fallit i god jord ändå. Man tror på det man vill tro, bevis har inte med saken att göra.

#61

Postad 28 september 2009 - 22:22

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Nordost Red Dawn (RCA) borde kosta ca 3000 kr idag. Testade denna tillsammans med Red Dawn högtalarkabeln för ett antal år sedan. Ljudet blev riktigt trevlig med dessa...

En Audioquest RCA med DBS borde också funka fint...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.