Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dålig svärta, rum eller projektor?

27 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 september 2017 - 14:45

Unregistered79fe4475
  • Unregistered79fe4475
  • Användare

  • 180 inlägg
  • 0

Vänder mig till er experter då jag har en Sony Vpl-hw40es projektor i vardagsrummet tillsammans med en reactduk och är lite missnöjd med svärtan i bilden (även när det är mörkt ute). Det blir relativt ljust i rummet när jag använder den. 

 

Bifogar kass bild på rummet:

 

Bifogad fil  projje.jpg   110,19K   2 Antal nerladdningar

 

Den grå färgen på väggarna ser mörkare ut än vad som är fallet.

 

Som ni ser så sitter projektorn väldigt tight mot taket, vilket också innebär att jag har duken högt upp.

 

1. Gör detta att reflektionerna från taket påverkar svärtan i bilden mycket?

2. Hade det blivit stor skillnad om jag byter takfästet så jag får ner projektor samt duk från taket en bit? 

3. Hade det gjort stor skillnad om jag närmast duken målar svart i taket?

4. Beror det på projektorn?

5. Vad kan jag mer gör för att få bättre svärta?

 

Tack för hjälpen!

 



#2

Postad 08 september 2017 - 14:57

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jag tror de mest beror på att rummet är ljust när du drar igång bilden, kan du inte skärma av köket med en svart gardin som man drar ut, så du skärmar av kökets vita blänkande skåp och bänkar... de vore nog de bästa du kan göra, och visst, måla svart på taket vad du kan/får... hjälper också



#3

Postad 08 september 2017 - 15:28

Unregistered254d1b1f
  • Unregistered254d1b1f
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

jag tror de mest beror på att rummet är ljust när du drar igång bilden, kan du inte skärma av köket med en svart gardin som man drar ut, så du skärmar av kökets vita blänkande skåp och bänkar... de vore nog de bästa du kan göra, och visst, måla svart på taket vad du kan/får... hjälper också


Har man inte react duk för att slippa ha mörkläggningsgardiner och mörkt tak?

#4

Postad 08 september 2017 - 15:35

Unregistered79fe4475
  • Unregistered79fe4475
  • Användare

  • 180 inlägg
  • 0
Jag var nog lite otydlig. Jag har alltså inte ljust när jag tittar utan släcker ner överallt. Menade att det blir ljust av projektorn.

Jag upplever inte att skåp och kök reflekterar särskilt mycket. De är ju ganska långt ifrån duken, men det kanske gör mer än man tror.

#5

Postad 08 september 2017 - 16:08

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jo men gör inte ett mörkare rum saker lite bättre även om det är en react duk?



#6

Postad 08 september 2017 - 16:26

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 2

Om du kör en film med svarta kanter över/under bilden och samtidigt lensshiftar bilden uppåt så att du kan se kanten där projektorn inte lyser bilden samtidigt som du ser var projektorn lyser så får du svaret. Om du då tycker att svärtan är tillräckligt bra där projektorn inte lyser så är det din projektor som är begränsningen. Vill du ha svartare svärta än vad det är där projektorn inte lyser så behöver du göra mer med rummet.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#7

Postad 08 september 2017 - 20:19

Unregistered79fe4475
  • Unregistered79fe4475
  • Användare

  • 180 inlägg
  • 0
Smart knep!

Fråga: måste jag lensshifta? Räcker det inte med att jag drar ner duken extra långt?

#8

Postad 08 september 2017 - 20:33

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Det går lika bra.

Marcus

#9

Postad 08 september 2017 - 21:11

Gonk
  • Gonk
  • Användare

  • 249 inlägg
  • 1

Jag brukar använda handen för att skugga duken och få en uppfattning om vilken källa som begränsar svärtan.



#10

Postad 10 september 2017 - 11:59

Unregisteredaee893b9
  • Unregisteredaee893b9
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0
Det kan väl vara inställningen på projektorn också....

#11

Postad 11 september 2017 - 08:57

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 1

Jag brukar använda handen för att skugga duken och få en uppfattning om vilken källa som begränsar svärtan.

 

Smart. Det är de enkla knepen som skapar en bra hembio.



#12

Postad 20 oktober 2017 - 23:55

Unregistered79fe4475
  • Unregistered79fe4475
  • Användare

  • 180 inlägg
  • 0
Blir väldigt tydligt svartare där jag skuggar så alltså är det projektorn.

Blev därför lite sugen på att prova en annan projektor. Hur står sig en jvc x30 mot hw40es?

#13

Postad 21 oktober 2017 - 12:16

Unregistered79fe4475
  • Unregistered79fe4475
  • Användare

  • 180 inlägg
  • 0
Nån som förresten har koll på xv-z18000. Äldre modell, 2009. Snordyrt när den kom men går att få billigt från Tyskland idag.

#14

Postad 22 oktober 2017 - 22:08

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
X30 är bättre på att släcka sitt ljus än hw40 - alltså du kommer få bättre svärta om rummet tillåter.
Skippa Sharpen, även om de var fina på sin tid så kan de inte mäta sig men nyare modeller från Sony; JVC och Epsons finare sortiment.

Med vänlig hälsning, Jacob

#15

Postad 19 december 2023 - 13:44

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Jag brukar använda handen för att skugga duken och få en uppfattning om vilken källa som begränsar svärtan.


Kanske jag som är trög :)

Hur skulle man testa med handen om det var projektorn eller rummet som begränsar svärtan?

#16

Postad 19 december 2023 - 17:27

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0
Du håller handen framför ex de svarta 2:35-fälten. Blir det skugga i lnje med projektorljuset så lyser projektorn upp mer än allmänljuset i rummet.
Ser du ingen skugga av handen så har du mer allmänljus i rummet än vad projektorn kan dra nytta av.

#17

Postad 19 december 2023 - 18:08

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Du håller handen framför ex de svarta 2:35-fälten. Blir det skugga i lnje med projektorljuset så lyser projektorn upp mer än allmänljuset i rummet.
Ser du ingen skugga av handen så har du mer allmänljus i rummet än vad projektorn kan dra nytta av.


Tack! :) Skall testa ikväll inför dagens filmvisning och återkomma med rapport!

#18

Postad 19 december 2023 - 20:37

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Du håller handen framför ex de svarta 2:35-fälten. Blir det skugga i lnje med projektorljuset så lyser projektorn upp mer än allmänljuset i rummet.
Ser du ingen skugga av handen så har du mer allmänljus i rummet än vad projektorn kan dra nytta av.

Höll handen en bit framför duken vid letterboxen (svarta fälten ovanför/nedanför filmen) med film påslagen. Det var rätt tydligt mycket mörkare där min hand skuggade duken. Var riktigt najs svärta där handen skuggade :).

Det betyder att projektorn är begränsningen?

(Ursäkta om jag är övertydlig. Men jag är helt ärligt inte helt säker på det här)

Redigerat av genstruktur, 19 december 2023 - 20:45.


#19

Postad 19 december 2023 - 20:51

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0
Ja.
I ett mörkt rum utan fönster lämnas i princip alltid en skugga av handen.
Men alla har inte de förutsättningarna, eller vill inte ha det på det sättet.

#20

Postad 19 december 2023 - 21:14

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Ja.
I ett mörkt rum utan fönster lämnas i princip alltid en skugga av handen.
Men alla har inte de förutsättningarna, eller vill inte ha det på det sättet.

Ok! Nästa dumma fråga :)

"Tjänar" jag inte längre på att göra rummet ytterligare mörkare och mer ljuskontrollerat då?(med samma projektor)

Redigerat av genstruktur, 19 december 2023 - 21:15.


#21

Postad 20 december 2023 - 10:57

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Ok! Nästa dumma fråga :)

"Tjänar" jag inte längre på att göra rummet ytterligare mörkare och mer ljuskontrollerat då?(med samma projektor)

Det skulle jag inte säga, har haft ganska många projar , en del för många år sedan och de hade dålig svärta , men alla blev helt klart bättre genom att ta bort alla ljusa ytor eftersom så länge man har detta kommer projljuset att studsa där och påverka duken 



#22

Postad 20 december 2023 - 13:18

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Det skulle jag inte säga, har haft ganska många projar , en del för många år sedan och de hade dålig svärta , men alla blev helt klart bättre genom att ta bort alla ljusa ytor eftersom så länge man har detta kommer projljuset att studsa där och påverka duken 

Alltså det låter logiskt då även om jag gjort en del i rummet finns det fortfarande saker jag har på listan att göra. Som mörkare heltäckningsmatta, mörkare vägg bakom sweetspot. Eventuellt också göra en större del av taket mörkare (just nu är första 120cm från duken mot sweetspot mörk).

 

Alla råd angående bra bild från projektor förespråkar också "Bat Cave", även om jag själv nog inte riktigt tänker mig gå så långt.

 

Men samtidigt skriver ju Markus från the Rock tidigare i tråden:

Om du då tycker att svärtan är tillräckligt bra där projektorn inte lyser så är det din projektor som är begränsningen. 

 

 

Så vad är det egentligen jag har testat? :)


Redigerat av genstruktur, 20 december 2023 - 13:24.


#23

Postad 20 december 2023 - 13:21

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Innan man försöker, släcka alla lampor och alla annan belysning först. Så man får en riktlinje. Skuggor från handen på det sättet framför en letterbox beror på också på ljuset i själva bilden innaför letterboxen. Det kan studsa runt i rummet. Så idealt jämför man en bild som är väldigt svart – men inte helt svart – med en som har mycket ljusinnehåll och stora svarta ytor på samma gång. Då får man med skillnaden som rummet gör.

 

Och istället för hand kan det vara skönare att ha något annat. En blomkruka eller liknande. 

 

Denna metod är heller inte immunt mot sådan som att svartnivån är ankrad fel i bilden. Den kassa svärtan kan alltså lika gärna bero på fel inställningar.

 

Ifall genstruktur berättar vilken projektor han blir det lite lättare att säga vad som är begränsningen. Är det en modern JVC eller Sony vet vi att det är projektorn som inte är det stora problemet. Är det en random DLP avsedd för skolsalar vet vi att projektorn lär vara det stora problemet. :)


Redigerat av Ringblixt, 20 december 2023 - 13:23.


#24

Postad 20 december 2023 - 13:44

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Innan man försöker, släcka alla lampor och alla annan belysning först. Så man får en riktlinje. Skuggor från handen på det sättet framför en letterbox beror på också på ljuset i själva bilden innaför letterboxen. Det kan studsa runt i rummet. Så idealt jämför man en bild som är väldigt svart – men inte helt svart – med en som har mycket ljusinnehåll och stora svarta ytor på samma gång. Då får man med skillnaden som rummet gör.

 

Och istället för hand kan det vara skönare att ha något annat. En blomkruka eller liknande. 

 

Denna metod är heller inte immunt mot sådan som att svartnivån är ankrad fel i bilden. Den kassa svärtan kan alltså lika gärna bero på fel inställningar.

 

Ifall genstruktur berättar vilken projektor han blir det lite lättare att säga vad som är begränsningen. Är det en modern JVC eller Sony vet vi att det är projektorn som inte är det stora problemet. Är det en random DLP avsedd för skolsalar vet vi att projektorn lär vara det stora problemet. :)

Tack för svar! :)

 

Jo jag släckte ner lampor och allt annat så klart. Samma förutsättningar som jag har när jag ser en film tänkte jag var bra :). Men kanske skall testa en scen/bild som är väldigt svart. Minns inte riktigt om jag gjorde det. Slängde på Blade Runner 2049 och tog lite olika random scener bara.

 

Angående ankrad svärtnivå. Jag har ställt in contrast och brightness med en massa olika bilder och tester efter bästa förmåga. Jag hamnar alltid på samma värden tycker jag. Jag hamnar också rätt nära i inställningar vad jag läst i recensioner från AVSforums och Cine4home.de reveiw. Så jag har antagit att det borde vara hyfsat rätt inställt.

 

Projektorn är en Sony VPL-VW95ES.

 

www.cine4home.de (Test Sony VPL-VW95 Preis 3D Beamer Projektor SXRD Sony VW95 LCOS VPLVW95 VW-95 SXRD Test Sony VPLVW95 Test Sony VPLVW 95 Test Preis Sony Test Sony VPL VW 95 Test Sony 95 Test SXRD Projektor)


Redigerat av genstruktur, 20 december 2023 - 13:51.


#25

Postad 20 december 2023 - 16:09

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Sony VW95 ska i sig inte ha problem med kontrastförhållandet och förmågan att skapa svart – snarare tvärtom då dess kontrastförhållande är högt ihop med en idag jämförelsevis blygsammare ljusstyrka vilket mätt i rena nits/fL blir låga siffror. Du lär inte förbättra så värst med en ny projektor. Moderna modeller har också en tendens att prioritera en högre ljusstyrka vilket också omsätt till ljusare svärta.

 

Men visst, 10 år gamla SXRD-paneler – det diskuteras ju ofta hur mycket de försämras.

 

Därav viktigt att jämföra med nästan svart testbild och en med mer ljus för att se hur mycket det förändras när du växlar mellan. Blir svärtan sämre med en i övrigt ljus bild med svarta kanter är det rummet som låter ljus studsa runt. Fast där gäller ju sunt förnuft. Har man något annat än kolsvarta väggar kommer rummet alltid försämra simultankontrastförhållandet.



#26

Postad 20 december 2023 - 21:15

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Sony VW95 ska i sig inte ha problem med kontrastförhållandet och förmågan att skapa svart – snarare tvärtom då dess kontrastförhållande är högt ihop med en idag jämförelsevis blygsammare ljusstyrka vilket mätt i rena nits/fL blir låga siffror. Du lär inte förbättra så värst med en ny projektor. Moderna modeller har också en tendens att prioritera en högre ljusstyrka vilket också omsätt till ljusare svärta.

Men visst, 10 år gamla SXRD-paneler – det diskuteras ju ofta hur mycket de försämras.

Därav viktigt att jämföra med nästan svart testbild och en med mer ljus för att se hur mycket det förändras när du växlar mellan. Blir svärtan sämre med en i övrigt ljus bild med svarta kanter är det rummet som låter ljus studsa runt. Fast där gäller ju sunt förnuft. Har man något annat än kolsvarta väggar kommer rummet alltid försämra simultankontrastförhållandet.

Testade med Blade Runner 2049 igen. Körde lite blandade ljusa scener och där handen skuggar är det ju svart och fint tycker jag. Men där handen inte skuggar är det nästan mer grått i letterboxen - i alla fall i jämförelse mot skuggan av handen.

Sen körde jag eftertexterna där det nästan är svårt att se att det ens finns en letterbox då det är väldigt mörk bild i mitt tycke. Jag tycker nog att jag ser skuggan av handen rätt tydligt fortfarande men letterboxen som inte skuggas av handen är ju mer en form av ljusare svart nu.

Redigerat av genstruktur, 20 december 2023 - 21:18.


#27

Postad 22 december 2023 - 10:52

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Det blir alltid en skugga eftersom det alltid läcker igenom ljus genom transmissiva system. Nu vet vi att en VW95 knappast är dålig kring detta, utan tvärtom. Men ja, det bli alltid en skönjbar skugga mot svart i ett mörklagt rum. Därför man jämför med den relativa skillnaden mellan olika testbilder med olika nivåer av ljusinnehåll för att avgöra hur mycket rummet kastar tillbaka ljus på duken.



#28

Postad 22 december 2023 - 16:31

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Är det inte lite motsägelsefullt det här med HDR med tanke på att man skall ha och behöver så extrem mkt ljus , man får upp de ljusa partierna inget snack om den , t ex gatu.lampor i film o liknande ger ju sken att man ser ut genom ett fönster o därmed är väl kontrasten hög , dvs man höjer de ljusa i förhållande till de svarta , man upplever därmed högre kontrast , men om man bara fokuserar på ett svart parti då upplever jag att man kan på moderna projar ligga lite efter i svärtnivån mot de som är 5-10 år gamla o hade "låg " ljusstyrka , men ändå tillräckligt för att vara bra i ljuskontrollerat rum , jag har haft många sådana och alltid väldigt bra i svarta områden i filmen , dvs inte grått, men visst den totala kontrasten dvs skillnaden mellan ljust o mörkt var väl "sämre " 

 

Titta på på moderna så har en kollega Sony laser 7000 o jag har en 5000, jag skulle nog påstår att hans har för mkt ljus för mitt behov även om han ställer laser lågt , har har inte helt svart tak mer ljusgrått och det starka ljuset vattnar ur de gråa partierna , sen har han kanske ändå bättre kontrast är jag pga av högre ljusa partier ? 

 

Tänker jag rätt 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.