Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dags för vinyl igen

152 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 13 mars 2005 - 16:19

JohnnyD
  • JohnnyD
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Jag upplever det nog som rätt trösterikt att det finns möjlighet till felkorrigering på flera olika nivåer i det digitala mediet. Detta saknas ju helt i det mekaniska. En liten statisk laddning eller ett dammkorn och du har en högst hörbar artefakt som mediet inte har en chans att fixa till. För att inte tala om vad som händer med själva den fysiska vinylen när man plöjt en diamant genom dess spår några gånger...

Dessutom garanterar de matematiska modellerna som beskriver signalen att felkorrigeringen --upp till en viss gräns, sedan börjar det dista-- inte medför en förvrängning av signalen, utan just ett återställande till det ursprungligen avsedda. Det finns rätt mycket redundans att utnyttja i systemet.

Har du någon bra statistik på hur ofta dessa läsfel yttrar sig?

Här är förresten ett par hyfsat bra länkar om felkorrigering i digital miljö:
How can a CD survive scratches?
Understanding pipelined ADCs

#102

Postad 16 mars 2005 - 15:30

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Ju bättre spelare och riaa man har desto mindre brus och knaster blir det.

CD skivor är långt ifrån säkra, det vet alla om. När CD kom kunde man köra på dom med bilar och fimpa på dom. Verkligheten är något helt annat, något som dom flesta vet om.

#103

Postad 16 mars 2005 - 15:44

SnyggoRik
  • SnyggoRik
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0
Med obegränsad budget kan man ju välja en laserläsare = inget slitage på skivorna. Ingen RIAA förstärkare behövs, se där, några sparade tusenlappar :P

Länk: http://www.elpj.com/

MVH
SnyggoRik

#104

Postad 16 mars 2005 - 15:48

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Fundera länge på ELP's spelare men har valt att inte köpa den. Det beror på att den kan göra så vissa skivor låter åt ****! Vanliga spelare kan få ner brus och knaster rejält utan ändra på ljudet medans ELP kan få det knastra som ***.

Sedan tog den inte färgade skivor heller, men det var ett mindre problem.
Mem jag vill fortfarande lyssna på den.

#105

Postad 16 mars 2005 - 16:29

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

  • 1 469 inlägg
  • 0

Med obegränsad budget kan man ju välja en laserläsare = inget slitage på skivorna. Ingen RIAA förstärkare behövs, se där, några sparade tusenlappar :P

Länk:  http://www.elpj.com/

MVH
SnyggoRik

<{POST_SNAPBACK}>

RIAA-förstärkare behövs om man inte köper modellen med inbyggd RIAA. Man kan ju anta att den med inbyggd RIAA är lite dyrare än den utan. Några pengar lär man alltså inte spara.

#106

Postad 16 mars 2005 - 17:17

SnyggoRik
  • SnyggoRik
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0

RIAA-förstärkare behövs om man inte köper modellen med inbyggd RIAA. Man kan ju anta att den med inbyggd RIAA är lite dyrare än den utan. Några pengar lär man alltså inte spara.


Förlåt! Missade det, när jag lyssnade i Köpenhamn (för ett år sen ca) så hade dom bara med inbyggt RIAA.

MVH
SnyggoRik

#107

Postad 16 mars 2005 - 21:50

Gäst_KMJ_*
  • Gäst_KMJ_*
  • 0
Jäklar vilket liv i tråden :P

Då vinyl är så kasst så skulle jag kunna offra mig att förvalta dina skivor JonnyD, helt utan kostnad då jag känner mig på trevligt humör idag <_<

Bara att skicka dem :P

#108

Postad 19 mars 2005 - 19:11

fx
  • fx
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
Äntligen lite nya inlägg med substans :unsure:

Kollade lite på ELP men jag tycker man tappar en del av "the analog feeling". Har personligen alldrig hört någon sådan så jag kan inte uttala mig om ljudet.
Just nu ligger inköpsplanerna lite på is då det ekonomiska läget inte ligger på plusssidan just nu :ph34r:

#109

Postad 20 mars 2005 - 20:51

Unregistered76b72946
  • Unregistered76b72946
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0

man tappar en del av "the analog feeling".


och en stor hög med pengar, tyvärr, annars skulle jag satsat på en direkt

#110

Postad 14 februari 2006 - 20:48

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0
Då tar vi väl och luftar tråden då för nu har jag fått en flash-back från min barndom när jag som 5 åring satt på brorsans rum och lirade Twisted Sister - Stay Hungry och tittade med stora ögon på fordralet där Dee tuggar på ett ben, killen var ju farlig :P , det är ju så man blir tårögd när man tänker på det.

Jag ringe min "leverantör" och berättade detta och satte taket på 10 000:-

Då tipsade han om Rega P3 som jag redan hade sneglat på för 5500:- och ett RIAA Pro-ject försteg för runt tusenlappen och en pickup för 1800:- Elyse 2 http://www.svalander...egapickuper.htm

Har väl tänkt åka in och lyssna runt löning den 25/4 ngn gång och faller den mig i smaken slår jag nog till.
Vinyl är inget jag är bra på, så jag tar gärna mot lite fler tips än just Rega även om det just nu lutar åt en sådan för jag har sneglat på dom ett tag nu.
Pro-ject är väl coola på sitt sätt men för mig går den bort pga designen, inget fel på den egentligen men jag vill ha en klassisk spelare, fyrkantig sak med lock.

Mvh
Kim

Edit: hittade pickupen

Redigerat av Unregistered33cc6995, 14 februari 2006 - 21:05.


#111

Postad 14 februari 2006 - 21:01

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

  • 2 049 inlägg
  • 0
Härligt att denna tråd "kom igång igen". :P

Är också i vinylköpar tagen. Dock är min budget lite lägre. Kommer lägga runt 3000:-, och i denna prisklass har jag fastnat för en Goldring GR2. Tyvärr verkar det inte som det finns ngn i Sverige som för denna spelare. Har fått enormt bra betyg av "Hi-Fi pressen", men tyvärr verkar det alltså som den inte går att köpa i Sverige. Att inhandla den från England är inget alternativ, då frakten allt som oftast är sanslöst dyr där ifrån. Undra varför det är så?

Har istället riktiat in mig på följande märken: Dual, Pro-Ject eller Technics.

Skulle jag dock få välja, tar jag med lätthet en Rega-spelare. Grym kvalité, och precis det jag är ute efter. Tyvärr är den lite för dyr i dagsläget, men kanske kanske att det trots allt blir att "bända på reglerna" och satsa på en Rega P3... :lol:

Återkommer med beslut och utvärdering av spelaren.

Redigerat av Unregistered52a88696, 14 februari 2006 - 22:50.


#112

Postad 15 februari 2006 - 08:43

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Kika på NAD:s skivspelare, det är en moddad Rega 2:a för endast 3700:-. Jag har inte lyssnat på den men den verkar klart vettig.

Annars är min Pro-Ject RPM4 (4400:-) riktigt trevlig om man gillar den originella designen.

#113

Postad 15 februari 2006 - 09:35

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0
Audiovector// Den där såg ut som dom ska göra, men då det är en Rega P2 som bas så låter den ju inte lika bra som P3 men det är ju helt klart ett intressant alternativ om jag inte lyckas skrapa ihop de pengarna jag behöver.
Pro-ject är säkert ljudmässigt en mycket bra vinylare men designen är lite för modern för att vara vinyl.

Konstigt nog dras jag dock till Opera Vinyl med tillhörande stativ som påminner om Pro-ject jag vet dock inte vad den ligger på i pris.

OT men jag kände att jag måste när jag såg den serien

Kolla in Operas nya serie , designmässig fullträff tycker jag.

Redigerat av Unregistered33cc6995, 15 februari 2006 - 09:53.


#114

Postad 15 februari 2006 - 23:40

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
P3 är ett klart vettigt alternativ. När det gäller riaan så vet jag att flera ogillar pro-ject riaan, men vet inte om det finns fler alternativ som är klart bättre i den klassen.

Vart bor du Kim? Kanske kan gå och lyssna och testa lite olika uppsättningar?

#115

Postad 16 februari 2006 - 02:37

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0
Varför inte exempelvis ett försteg med bra phono-steg i stället för ett separat RIAA-steg?

I exempelvis Yamaha C-50 kan du köra "Disc Direct", vilket egentligen är "Phono Direct" om du vill ta ut signalen direkt.
Sedan tror jag att du skulle upptäcka hur bra övriga musikkällor kan låta genom en sådan förförstärkare jämfört med ett AV-försteg.

#116

Postad 16 februari 2006 - 08:56

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0

P3 är ett klart vettigt alternativ. När det gäller riaan så vet jag att flera ogillar pro-ject riaan, men vet inte om det finns fler alternativ som är klart bättre i den klassen.

Vart bor du Kim? Kanske kan gå och lyssna och testa lite olika uppsättningar?

<{POST_SNAPBACK}>


Hej Nin

Jag bor i Helsingborg så jag har tre affärer i stan och två av dom handlar jag inte hos. :)

Sen gällande RIAA så spelar det mindre roll om det kostar 1000:- eller 4000:- nu om jag ändå ska köpa nytt så kom gärna med förslag.

Mvh
Kim

#117

Postad 16 februari 2006 - 09:08

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0

Varför inte exempelvis ett försteg med bra phono-steg i stället för ett separat RIAA-steg?

I exempelvis Yamaha C-50 kan du köra "Disc Direct", vilket egentligen är "Phono Direct" om du vill ta ut signalen direkt.
Sedan tror jag att du skulle upptäcka hur bra övriga musikkällor kan låta genom en sådan  förförstärkare jämfört med ett AV-försteg.

<{POST_SNAPBACK}>


Hej Lust

Jag är inte så hemma på vinyl, min senaste upplevelse med vinyl var för säkert 15 år sedan och då var det en mikrostereo med plasthögtalare med den enorma uteffekten 10 watt som stog hemma på pojkrummet och skrålade Max Mix :)
Jag kan mao inte mycket om sånt här utan får "förlita" mig på affären där jag handlar och det var han som föreslog RIAA steget m.m

Mvh
Kim

#118

Postad 16 februari 2006 - 12:32

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0
Ser att du redan har ett bra försteg, så då är det nog ett separat RIAA-steg du ska ha.

Mitt förslag passar bäst för de med AV-receivers < 10.000:- och som saknar RIAA-steg.

#119

Postad 16 februari 2006 - 12:41

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0

Ser att du redan har ett bra försteg, så då är det nog ett separat RIAA-steg du ska ha.

Mitt förslag passar bäst för de med AV-receivers < 10.000:- och som saknar RIAA-steg.

<{POST_SNAPBACK}>


Hej Lust

Oki, tack för tipset iaf, mitt försteg blir inte aktuellt att byta.
Den kombon ska senare inte vara inkopplad till mina M3 Avantgarde högtalare utan driva ett par mindre stativare till hembion.
Jag ska köpa en ny integrerad Audionet men då jag inte har råd med det på ett tag så får jag köra på det sålänge.

Det får bli ett RIAA och av din samling att dömma så kan Du en hel del om vinyl/gamla grejjer så har Du ngt bra förslag så tar jag tacksamt mot det.
Maxtak 4000:-.

mvh
Kim

#120

Postad 16 februari 2006 - 14:28

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0
Tyvärr kan jag inte bidra så mycket när det gäller separata RIAA-steg.

Jag har ju aldrig behövt något tack vare mina gamla grejer :)

Har bara favoriter som sitter inbyggda i några av dem.

#121

Postad 16 februari 2006 - 15:08

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Kim*:
Jag tycker att du skall titta lite närmare på RIAA-steget som jag har tipsat om tidigare om i tråden, nämligen Harmony Design V9 . Jag har ett sådant steg till min Rega P25 och tycker att det låter bra.

#122

Postad 16 februari 2006 - 15:11

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0
Hej Joakim// Tack för tipset, jag ska försöka samla på mig så mycket jag kan innan jag ringer affären för en provlyssning/köp.

Jag missade att Du hade nämt den innan i tråden, jag orkade inte läsa för de var sånt liv :)

Mvh
Kim

#123

Postad 22 februari 2006 - 00:00

[hejo]
  • [hejo]
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Tips till er som har planer på att skaffa en ny spelare är att kolla in nästa nummer av tidningen Hi-Fi & Musik som kommer ut snart. Dem har utlovat ett stortest av nya vinylspelare!

#124

Postad 22 februari 2006 - 22:21

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Har inte läst allt "tjaffs ovan". så det kan hända att jag missat något som återkommer här.
Några fråga. Vad behöver man lägga på en instegsrigg för att inte bli besviken?
Klarar man sig om man lägger 2000:-? Eller är det som att köpa en billig unitedDVD från ica maxi för 399 kr att spela CD-skivor med?

Vad kostar skivorna? (förstår att det finns VÄLDIGT dyra vinyler) men jag menar finns dem så man kan gå och fynda på div. bord osv? (vet att bengans i göteborg har en massa, men har inte tittat närmare på utbud eller pris)

Hur är det när man spelar vinyl, försämras skivorna dem med tiden eftersom nålen går i spåret och "skrapar" eller är det obetydligt?

Är det viktigt med temperaturen i förvaring av skivorna?

Nålar och sånt... är det slitagegrejjer?

Sedan allt det här med xx-varvare hit och xx-varvare dit... hehe vad beror sånt på :D ?

är det väldigt viktigt med en sådant där dämpat hyllplan när man spelar på en skivspelare(tänkte om nålen hoppar lätt)

Som ni förstår så har jag inte en susning med det här med vinylgrejjer men skulle gärna vilja prova på om det inte var allt för dyrt.

EDIT:
kollade med farsan nu han har en spelare. Det är en pioneer PLZ 92 men jag har inte hittat någon info om maskinen och skulle nog inte förstå något av den om jag hittade... skall dock leta vidare... Någon som vet om det är nått att ha?

//Loofy

Redigerat av Unregistered42611, 22 februari 2006 - 22:42.


#125

Postad 23 februari 2006 - 08:06

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0
Jag kan svara på en fråga iaf och det är var jag fyndar skivor.
Det är på Tradera, har "vunnit" en massa Hendrix, Springsteen osv. för mycket bra priser.
Samtliga skivor har varit enligt utlovad kvalité också.
Springsteens - Born in the USA för 15:- är inte mycke att klaga på, sen tillkommer visserligen frakt men den blir inte så farlig per skiva om man köper 3-4 st. från samma person.

#126

Postad 23 februari 2006 - 14:07

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0
Vad behöver man lägga på en instegsrigg för att inte bli besviken?
Klarar man sig om man lägger 2000:-? Eller är det som att köpa en billig unitedDVD från ica maxi för 399 kr att spela CD-skivor med?

En bra begagnad skivspelare kan du hitta kring en tusenlapp. Sedan får du lägga till för en ny pick-up. Det finns bra pick-uper för under tusenlappen.


Hur är det när man spelar vinyl, försämras skivorna dem med tiden eftersom nålen går i spåret och "skrapar" eller är det obetydligt?

Så länge pick-upen är rätt justerad (vinklar, tryck och antiskating) och nålen är oskadad är slitaget från avspelningen försumbar. Hanteringen av skivorna brukar vara den största faran.


Är det viktigt med temperaturen i förvaring av skivorna?

Nej.


Nålar och sånt... är det slitagegrejjer?

Ja, men även här ligger den största faran i hur man hanterar den och inte vid avspelning.


Sedan allt det här med xx-varvare hit och xx-varvare dit... hehe vad beror sånt på :D ?

Förstår inte frågan riktigt. Menar du 33-varvare och 45-varvare? Det är bara hastigheten på skivan uttryckt i varav/minut. LP-33 rpm, singel-45 rpm, maxi-45rpm


är det väldigt viktigt med en sådant där dämpat hyllplan när man spelar på en skivspelare(tänkte om nålen hoppar lätt)

Skivspelaren ska stå på ett stadigt underlag och helst återkopplingssäkert. Har du inget subsonic-filter på förstärkaren kan de lägsta bastonerna ge återkoppling från högtalarna till pickup:en. Men du märker själv var och hur du ska placera den.

Sedan finns det även skivspelare som du kan röra och hålla upp-och-ner under avspelning utan att något händer. De är väldigt lätthanterade och befriade från många av de problem jag nämnt.


EDIT:
kollade med farsan nu han har en spelare. Det är en pioneer PLZ 92 men jag har inte hittat någon info om maskinen och skulle nog inte förstå något av den om jag hittade... skall dock leta vidare... Någon som vet om det är nått att ha?

Känner tyvärr inte till den, men det där Z:t i beteckningen får mig att tro att den ingått i en Midi-stack eller något liknande. Och då är den förmodligen ingen höjdare. Men prova med den och känn dig för om mediet är något för dig först innan du bestämmer dig för att gå vidare.

Redigerat av Lust, 23 februari 2006 - 14:08.


#127

Postad 23 februari 2006 - 16:30

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0

Vad behöver man lägga på en instegsrigg för att inte bli besviken?
Klarar man sig om man lägger 2000:-? Eller är det som att köpa en billig unitedDVD från ica maxi för 399 kr att spela CD-skivor med?

En bra begagnad skivspelare kan du hitta kring en tusenlapp. Sedan får du lägga till för en ny pick-up. Det finns bra pick-uper för under tusenlappen.


Hur är det när man spelar vinyl, försämras skivorna dem med tiden eftersom nålen går i spåret och "skrapar" eller är det obetydligt?

Så länge pick-upen är rätt justerad (vinklar, tryck och antiskating) och nålen är oskadad är slitaget från avspelningen försumbar. Hanteringen av skivorna brukar vara den största faran.


Är det viktigt med temperaturen i förvaring av skivorna?

Nej.


Nålar och sånt... är det slitagegrejjer?

Ja, men även här ligger den största faran i hur man hanterar den och inte vid avspelning.


Sedan allt det här med xx-varvare hit och xx-varvare dit... hehe vad beror sånt på B) ?

Förstår inte frågan riktigt. Menar du 33-varvare och 45-varvare? Det är bara hastigheten på skivan uttryckt i varav/minut. LP-33 rpm, singel-45 rpm, maxi-45rpm


är det väldigt viktigt med en sådant där dämpat hyllplan när man spelar på en skivspelare(tänkte om nålen hoppar lätt)

Skivspelaren ska stå på ett stadigt underlag och helst återkopplingssäkert. Har du inget subsonic-filter på förstärkaren kan de lägsta bastonerna ge återkoppling från högtalarna till pickup:en. Men du märker själv var och hur du ska placera den.

Sedan finns det även skivspelare som du kan röra och hålla upp-och-ner under avspelning utan att något händer. De är väldigt lätthanterade och befriade från många av de problem jag nämnt.


EDIT:
kollade med farsan nu han har en spelare. Det är en pioneer PLZ 92 men jag har inte hittat någon info om maskinen och skulle nog inte förstå något av den om jag hittade... skall dock leta vidare... Någon som vet om det är nått att ha?

Känner tyvärr inte till den, men det där Z:t i beteckningen får mig att tro att den ingått i en Midi-stack eller något liknande. Och då är den förmodligen ingen höjdare. Men prova med den och känn dig för om mediet är något för dig först innan du bestämmer dig för att gå vidare.

<{POST_SNAPBACK}>

Och tackar har nog fått reda på en del nu. Blir nog att prova den där pioneeren lite först då. Synd att farsan sålde alla drickabackarna med skivor bara :D

jupps. Det är som du säger Lust. Den skivspelaren ingår i en serie. Tillsammans med en förstärkare (och dem högtalarna jag kör som bakkanaler).
Förstärkardelen är även integrerad med dubbelt kassetdäck och en grafisk equalizer. (har för mig det är 6 eller 8 band / kanal). Minns dock att den var hyffsat bra iaf.
Tror det fanns flera olika detta skall ha varit den näst största i serien.

//Loofy

#128

Postad 26 februari 2006 - 17:59

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

  • 2 049 inlägg
  • 0
********

Redigerat av Unregistered52a88696, 12 mars 2006 - 10:01.


#129

Postad 26 februari 2006 - 21:10

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 339 inlägg
  • 0
NAD's RIAA för 800.- är inte dum alls. I alla fall inte till en mellanprisspelare. Köpte en själv för att komplettera min Marantz 8400 som saknar RIAA och NAD'en låter bättre än den RIAA som satt i en Sony 20ES integrerad förstärkare. Den klarar bäda MM & MC. Kör i övrigt med Rega Planar 3 och en Audio Technica MC PU. Bra LP låter fantastiskt bra, dåliga dåligt. Precis som bra och dåliga CD gör......

#130

Postad 01 mars 2006 - 09:03

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0
Jag hade ju bestämt mig för en Rega P3 med Pickup Elyse 2 samt ett Project RIAA steg för en summa av ca 9000:-

Nu sitter jag och surfar på Vinylbutikens hemsida och hittar en Project Debut III med inbyggt RIAA för 2899:-

Är det någon som vet något om denna och hur den står sig mot ovanstående paket samt hur den passar med min stereo H/K Signature Audiovector M3 Avantgarde?

Är där stora hörbara skillnader på vinylspelare på samma sätt som man upplever CD spelare när man byter ut sin 2000:- till en 10 000:-?

Edit: Det kommer inte att bli Projects Riaa steg, det blir Regas egna Riaa steg som ligger på 3500.
Köper det förhoppningsvis nästa månad.

Redigerat av Unregistered33cc6995, 13 mars 2006 - 18:45.


#131

Postad 01 mars 2006 - 18:34

Unregistereda50f5b49
  • Unregistereda50f5b49
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
Skulle nog säga att skillnaden är mycket större på vinyl.


De billiga "standard" spelarna orkar ja inte ens lyssna på, tycker det är jäkligt dåligt ljud.

Ska dock åka o lyssna på dyrare spelare snart och se om de kan imponera

#132

Postad 01 mars 2006 - 18:37

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

  • 1 469 inlägg
  • 0
Jag skulle tro att du hör större skillnad mellan en dyr och en billig vinylspelare än mellan en dyr och en billig CD-spelare.

Edit: Som vanligt hann man inte svara först. ;)

Redigerat av zvedberg, 01 mars 2006 - 18:38.


#133

Postad 02 mars 2006 - 09:54

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0
Hej.

Ok tack för svaret, jag får ta mig en närmre titt på Rega P3 systemet och hur det låter.

Mvh
Kim

#134

Postad 02 mars 2006 - 11:03

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Det finns en bra tråd HÄR där ni kan tipsa mig om bra pop och rockalbum på vinyl. ;)

#135

Postad 13 mars 2006 - 19:22

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Skulle nog säga att skillnaden är mycket större på vinyl.


De billiga "standard" spelarna orkar ja inte ens lyssna på, tycker det är jäkligt dåligt ljud.

Ska dock åka o lyssna på dyrare spelare snart och se om de kan imponera

<{POST_SNAPBACK}>



Vilka billiga har du lyssnat på och exakt vad är det som låter illa??

#136

Postad 14 mars 2006 - 12:09

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0
Det finns flera olika saker som ställer till det konstruktionsmässigt i en vinylspelare
Tonarmen kan liknas vid en orgelpipa (en tangentialarm är bättre på det viset), En dålig tallrik vid en klocka man har i kyrkor eller vid boxningsringen. Chassiet är i visas fall konstruerade som dåliga helholtzresonatorer (basreflexlådor)
Det finns många faktorer som gärna gör en svans på den transienta delen, tonansattsen.

Edit: Rega P3 har god renomé av flera och är ganska billig begagnad. Själv är jag nöjd med min Continue med tangentialarm. 8 cm granit är en bra referense när man ska mäta micromillimeteravvikelser på ett snurrande objekt. (Att det bara fungerar? )

Redigerat av Stormen, 14 mars 2006 - 12:22.


#137

Postad 27 mars 2006 - 16:11

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0
Hej och tack för tipsen

Har precis beställt följande:

Riaa Leeman Black Cube
Rega P3 Silver
Pickup Elyse

Totalt: ca: 12 000.

Jag ska hämta det på fredag om allt går som det ska så jag hoppas på välljud, jag har idag min H/K DVD 22a som signalkälla, jag tror på skillnad :P

Edit: På fredag om sex veckor, det var tydligen leveranstid på silver utförande.

Redigerat av Unregistered33cc6995, 28 mars 2006 - 11:36.


#138

Postad 31 mars 2006 - 14:06

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0

Jag hade ju bestämt mig för en Rega P3 med Pickup Elyse 2 samt ett Project RIAA steg för en summa av ca 9000:-

Nu sitter jag och surfar på Vinylbutikens hemsida och hittar en Project Debut III med inbyggt RIAA för 2899:-

Är det någon som vet något om denna och hur den står sig mot ovanstående paket samt hur den passar med min stereo H/K Signature Audiovector M3 Avantgarde?

Är där stora hörbara skillnader på vinylspelare på samma sätt som man upplever CD spelare när man byter ut sin 2000:- till en 10 000:-?

Edit: Det kommer inte att bli Projects Riaa steg, det blir Regas egna Riaa steg som ligger på 3500.
Köper det förhoppningsvis nästa månad.

<{POST_SNAPBACK}>


Rega P3 är mycket bättre än project Debut III skivspelare. Har själv en project debut och är nöjd med den. Hörde samtidigt Regas skivspelare och dessa lät bättre, men köpte musik för pengarna som blev över istället. Har både CD och vinyl som används ofta. Tycker att CD och vinyl låter helt OK!
Vincent har ett Riaa steg som låter riktigt bra, kommer tyvärr inte ihåg vad den heter?

Personligen tycker jag det är roligare med vinyl. Jaha, och varför det? Det släpps så mycket skit idag på CD som man blir mörkrädd. Man orkar inte lyssna längre än två tre låtar på en CD. Lite kul är det att skivbolagen undrar varför så få köper CD skivor idag. Man kunde lika gärna handla några porrtidningar, (kanske sjunger dom bättre än dagens musik artister). Det är i alla fall ingen större skillnad på hur dom uppträder framför kameran.
OJ! Det blev lite utanför själva ämnet.

En begagnad skivspelare typ Thorens 160 eller liknande, är också ett bra köp. Drivremmar och motorer till skivspelare finns fortfarande, dock bara till de mera kända märkena.

Pickupen har fått en ny tändning och flera spännande pickuper finns på marknaden. MC pickuper har suveränt ljud, men MM pickuperna ställer inte lika höga krav på tonarmen och ligger inte långt efter i ljudkvalitet. Hoppas du hittar en riktigt bra skivspelare som du blir nöjd med.

#139

Postad 31 mars 2006 - 16:52

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0
Hej

Det blev dessa grejjerna
Riaa Leeman Black Cube
Rega P3 Silver
Pickup Elyse

Avhämtas om 5 veckor, jag vet inget om Riaa steget men det ska tydligen vara riktigt bra, bättre än Project steget och Regas som jag tittade på.

#140

Postad 31 mars 2006 - 19:42

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0
Det blir nog kanon det!!!

Kul att fler börjar med vinylskivor igen. Leta runt lite på internet så hittar du flera leverantörer av vinylskivor både nytt och begagnat.

Stort nöje med nya vinylspelaren!

#141

Postad 03 april 2006 - 22:55

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0
Skulle bara medela att jag köpte en Pro-ject 2 Xperience för några veckor sedan och
att det var mindre brumm när jag hade motorn fastskruvad i chassit en när jag
hade den upphängd i gummi som man skulle ha för att minska
Vibrationerna från motorn stod det, konstigt i såfall att det var mer vibrationer när jag hade motorn upphängd en när den låg fastskruvad. Jag har lämnat in min till Projekt för att dom skall fixa problemet men det har nu gått över en månad sedan jag lämnade in den och dom har inte hört av sig. Så här har jag lagt ut ca 7000:- på en skivspelare som jag inte kan använda. Verkar som Produktionsfel pga att motorns vibrationer altså när den är upphäng i gummi sprider sig ifrån motorn till remmen till skivtallriken i stället för ner i chassit. Jag har givetvis provat ca 20st av alla deras spelare som dom har på sitt lager men det var samma fel på alla.

Ibland är livet surt. :blink: Anars så låter den mycket bra och analogt ljud har en närvarukänsla som inte ljud som lagras med 1or och 0or kan återge.
Men Skall man få den riktiga analoga närvarukänslan så skall det givetvis vara analogt hela vägen och inte hammna i någon A/D-D/A omvandlare på vägen.

Men du kan läsa mer om vad jag tycker om analogt ljud på forumsinlägget "Analogt vs Digitalt". :D

Redigerat av Isaac, 04 april 2006 - 00:22.


#142

Postad 04 april 2006 - 01:58

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0
Riktigt tråkigt att höra, o en månad utan att Du har hört något är dåligt tycker jag.
Får hoppas Du får rätt på problemet.

Jag är sååå sugen på att höra vad mina Audiovector kan prestera med min blivande Rega, sitter ju idag som sagt på en H/K DVD 22:a som inte direkt är världens bäste signalkälla så jag tror o hoppas att det kommer bli en enorm skillnad.
Närvarokänslan o det här mjuka lena ljudet, jag är övertygad om att jag får rysningar.

Det är iaf upplagt för vinylfest om 1 månad när jag får spelaren, har samlat på mig Hendrix, Lundell o Springsteen plattor från Tradera.
De flesta är i gott skick så jag hoppas slippa undan knaster knaster.

#143

Postad 05 april 2006 - 09:44

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0
;) Jag hade en gammal skiva från 1970 som var helt oöppnad men det var dock något liten knaster på ett fåtal ställen (knappt märkbara).

Det finns guldskivor med bredare spår och högre varvtal (låter helt ofattbart bra).

Jag har köppt några album i sekundhand skivbutiker i Göteborg. Album som är i så gott som nyskick men även oärhört billiga, genomsnitts priset var 50:-/album en fjärdedel av vad en CD-skiva kostar fast med bra mycket bättre ljudkvalitet.

Allt tillverkas ju inte i nypress nu för tiden och om det gör det så fruktar jag att det har varigt digitalt någonstans på vägen så det får man nog kolla upp innan man köper nypressade vinylskivor.

Bara mellan 33,3rpm och 45rpm så är det en stor skillnad på ljudkvaliten fast det tar ju nästan dubbelt så mycket platts, Men 45rpm finns i allfall att få tag på med den vanliga RIAA-korigeringen och dom vanliga microspåren = 0,055mm spårbredd/kanal.

När jag får tillbaka min vinylspelare eller köper en annan skall jag ätligen få njuta av alla mina skivor :D . Hoppas du har en riktigt trevlig Vinylfest och inte blir missnöjd med något.

Redigerat av Isaac, 06 april 2006 - 04:33.


#144

Postad 06 april 2006 - 19:56

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0
:) Lagrar man 1or och 0or på guld och analogt ristat på guld som man förvarar i en diamant låda så håller den digitala lika länge som det analoga ljuddtatan.

Är ganska trött på tjatet om analogt vs digitalt ljud.
Jag tycker att det analoga ljudet är bättre pga mer närvarukänsla, varmare ,mjukare och mer levande ljud, givetvis finns det sämre vs bättre analogt ljud men detta gäller för alla jordens produkter och även för digitala ljuduppspelningsmedier.

Digitalt lagrat ljud är också okej om det är en hög samplingfrekvens och upplösning lite fördelar och lite nackdelar. Personligen så tycker jag om analogt ljud. :(

#145

Postad 08 april 2006 - 15:06

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0
Har provat Project 2 xperiece med Audio-technica AT95E pickup var väldigt bra ljud fast när motorn var upphänd i gummy så gick vibrationerna via remmen i stället för chassit vilket bidrog med lågfrekvent brumm. När jag skruvade fast motorn var det en mycket bra kvalitet.

Jag provat en Dual CS455 med en Ortofon Stylus 30 Pickup. Var ett mycket sämre ljud, sämre kanalseperation,dålig antiskakning bidrog med att skivan spårar ut lättare om man inte har ett högt tryck på den vilket bidrar med högre slitage. Sedan så var det en mycket svagare signal och sämre dynamik.

Project spelaren kostade 7000:- och AT95E Pickupen kostade 500:-.
Dual spelaren kostade 3000:- och Stylus 30 Pickupen kostade 1100:-

Så det är viktigare med en bra spelare en jätte bra Pickup.

Provade en Project Phonobox se RIAA som kostar 2000:- och har stöd för subsonic filter Jag jämförde Project riaan med min inbyggna som jag har i mitt analoga Rotel försteg från 90-talet.

Och det var en stor skillnad på ljudkvaliten.
I rotel riaan så kom det med lite mer lowbas som fick mina högtalare att hoppa lite smått knappt märkbart det var den enda nackdelen men annars så var ljudet bra mycket mer detaljrikt i rotelns riaa och mycket mer dynamiskt.

Allt detta bidrog med att jag valde att lämna in min Projectspelare efter dom förat två veckorna för lagning men har inte fått tillbaka den en. Så här står man nu utan skivspelare.

#146

Postad 25 april 2006 - 14:58

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0
:( Nu har jag provat att föra över min Vinyl till datorn = PCM, 192KHz, 24bitar.
Det är skillnad på närvarukänslan mellan 48KHz och 192KHz.

Ljudet är nästan 3gånger så närvarande på 192KHz en 48KHz.
Dock så är fortfarande det helanaloga ljudet mycket mer närvarande en 192KHz. Men en liten förbättring blev det allt. :(

Redigerat av Isaac, 25 april 2006 - 15:00.


#147

Postad 25 april 2006 - 15:31

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Ljudet är nästan 3gånger så närvarande på 192KHz en 48KHz.


Hahahaha hur kom du fram till detta (3ggr)?

Och hur gick du tillväga när du överfördevinylen till datorn i 192khz?
Vilka program och vilken hård`vara?

#148

Postad 25 april 2006 - 20:33

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 339 inlägg
  • 0
Det måste gå duktigt med hårddiskutrymme med 192khz PCM.....
Eller en DVD-ROM för en LP sisådär?

#149

Postad 26 april 2006 - 07:41

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0
Jo det borde gå åt en del.

Jag rippade en DVD-Audio en gång och ljudspåren var ca 350MB stora!!

#150

Postad 26 april 2006 - 12:11

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Ljudet är nästan 3gånger så närvarande på 192KHz en 48KHz.


Hahahaha hur kom du fram till detta (3ggr)?

Och hur gick du tillväga när du överfördevinylen till datorn i 192khz?
Vilka program och vilken hård`vara?

<{POST_SNAPBACK}>


ljudet med 192KHz 24bitar PCM kändes nästan dubbelt + helften av det dubbla så närvarande en 48KHz.
Om vi antar att vinylen är 100% så kändes 192KHz mindre en dubbelt så frånvarande.
Medans 96 KHz kändes exakt dubbelt så frånvarande.
48KHz kändes mer en dubbelt så frånvarande.

48KHz = 25% av vinylens närvaru. 48*2=96
96KHz = 50% av vinylens närvaru. 96*2=192
192KHz = 100% men antagligen så förvinner det ändå information så man får nog översampla, jag tyckte att det bara var ca 75%.
384KHz bör vara lika närvarande som vinylen.

Tog en välisolerad och bra signalledande signalkabel från vinylspelaren till min filterförstärkare med riaa-korigering och sedan vidare till mitt E-MU 1820M (Line in) Mjukvara = DSP-emulator till Hårdisken = PCM, Wav, 24bitar/192KHz.



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.