Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Längd på högtalarkabel?

29 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 19 augusti 2004 - 19:45

tabaco
  • tabaco
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Jag har sökt på forumet men inte hittat nåt svar på det.

Spelare det någon roll om man har olika lång kabel mellan höger och vänster front högtalare? Jag har hört att det ska vara bättre om man har samma längd på båda men märker man någon skillnad?

Förstärkaren jag har är en Yahama rxv650 och den har ju en sån här "grej" som ställer in ljudet själv, tänkte att den kanske löser problem i möjligtvis förddröjning?!

Någon som har svar på det, jag är just till att börja kapa sladdar nu så :( .

#2

Postad 19 augusti 2004 - 19:58

tollen88
  • tollen88
  • Forumräv

  • 824 inlägg
  • 0
Man ska helst ha lika långa kablar men man hör ingen skillnad om den ena är 1 meter längre!! :(

#3

Postad 19 augusti 2004 - 20:02

Steppo
  • Steppo
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
Du kommer inte höra någon skillnad...
(För jag antar att du inte ska hundra meter skillnad på kablarna)


/Stefan

#4

Postad 02 september 2004 - 09:17

Unregistered10ecfd50
  • Unregistered10ecfd50
  • Lärjunge

  • 357 inlägg
  • 0
Som dom tidigare sagt någon meter hit eller dit kvittar
Mvh:ML

#5

Postad 02 september 2004 - 09:26

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

  • 2 279 inlägg
  • 0
Mest kan man väl märka det om kablarna är på gränsen till för klena. Då kan en extra meter eller två på ena kabeln göra motståndet i kabeln för högt och framförallt basen blir dålig i den högtalaren. Men det beror alltså i huvudsak inte på att kablarna är olika långa, utan på att de har för liten snittyta.

#6

Postad 05 september 2004 - 18:11

Camilla-25
  • Camilla-25
  • Lärjunge

  • 425 inlägg
  • 0
Vad är en bra snittyta. En hyfsat billig 4mm prosonkabel, har den så att det räcker till 10m till frontarna?

#7

Postad 06 september 2004 - 12:38

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0
Kan inte vara något problem.

#8

Postad 23 oktober 2004 - 00:29

Unregistered3518a928
  • Unregistered3518a928
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Hur stor skillnad är OK då?
Mitt problem är att jag har förstärkaren brevid vänstra högtalaren.
Detta leder till att det smidigaste hade varit att ha 1 meter till vänstra högtalaren, och 3.5 meter till den högra.

Blir det dåligt av detta?

#9

Postad 23 oktober 2004 - 00:54

jockew
  • jockew
  • Användare

  • 206 inlägg
  • 0
På B&W's hemsida läste jag nyss att det är bra att ha så korta kablar som det behövs.
Alltså inte köpa samma längd om det inte behövs, det stod också att kabeln inte bör vara
för kort så att den blir onödigt sträckt.

Ljudmässigt och tekniskt så bör det inte bli någon skillnad alls om det inte är en riktigt gammal
rostig plåtkabel vad jag förstår ..

Här är länken

http://www.bwspeaker...67F00D0B7473B37

#10

Postad 23 oktober 2004 - 00:56

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0
Hej ;)

Säg att du har ett par högtalarkablar på 10 meter som är dimensionerade för sin uppgift. Då spelar det för välljudet ingen roll om du tar bort t.ex. 9 meter på den ena och kör med en 10-meterskabel och en 1-meterskabel i din anläggning.

#11

Postad 23 oktober 2004 - 12:50

merry
  • merry
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0

Hej ;)

Säg att du har ett par högtalarkablar på 10 meter som är dimensionerade för sin uppgift. Då spelar det för välljudet ingen roll om du tar bort t.ex. 9 meter på den ena och kör med en 10-meterskabel och en 1-meterskabel i din anläggning.

Tomas D700!
jag frågar dig för du verkar vara den som vet mest på detta forum samt kan svara utan ironi.
hur långa kan kablarna bli innan man förlorar nåt , och vad är viktigast ang kabeln , märke? tjocklek? matrial?

#12

Postad 23 oktober 2004 - 14:20

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0
Hej B)

hur långa kan kablarna bli innan man förlorar nåt , och vad är viktigast ang kabeln , märke? tjocklek? matrial?

Det finns många kabeltrådar :D på detta forum och de flesta brukar sluta med att alla blir sura på varandra, några varnas och några blir utvisade :lol: för min egen del ligger jag någonstans mellan dessa grupper vad gäller kablars betydelse och tycker väl att jag har en ganska sund inställning. Om vi börjar med märke så är ju det ingenting som man direkt "hör" men det kan givetvis spela roll om tillverkaren av ett visst märke har visat sig leverera kablar som rent mekaniskt håller en mycket hög kvalité medans någon annan gör detta mindre bra. Rent tillverkningsmässigt kan alltså märket indirekt ha en viss betydelse för kablar liksom för allt annat.
När det gäller tjockleken så antar jag att du menar ledarnas totala area och den spelar givetvis en roll, speciellt om du behöver använda mycket långa kablar. Den anges ofta i en standard som kallas AWG (American Wire Gauge) och det kan vara bra att komma ihåg att ju lägre detta värde är ju större är arean!
Denna tabell visar vilken area det gäller och resistansen gäller för OFC-koppar vid en temperatur på 20 grader. Jag har inget speciellt förhållande till Van den hul utan de hade helt enkelt en bra tabell ;) Fram med fysikboken och miniräknaren...
Som material har jag personligen aldrig funderat på något annat än vanlig koppar. Alla elektriska kablar vad jag vet tillverkas av syrefri koppar (OFC) men högtalarkabeltillverkare är väl bäst på att uppmärksamma oss om detta faktum.
Till slut har vi själva konstruktionen av kabeln som det finns lika många utav som det finns tillverkare och var och en har sin teori om vad som är bäst och varför. Själv använder jag en Litzkabel som är en teknik att eliminera den sk. skinneffekten som kort innebär att ju högre frekvens en elektrisk signal har desto närmare ledarens yta flyter dess strömmar och därmed nyttjas mindre och mindre av ledarens totala area. Ju högre frekvens desto högre motstånd alltså. Skinneffekten är en verklig fysisk effekt som alla strömmar lyder under och som upptäcktes långt innan det fanns högtalarkablar B) Att denna effekt skulle vara hörbar och därmed ett problem för ljudåtergivning är dock inte så troligt. Att jag själv använder en Litzkabel är för att helt enkelt veta att detta "problem" är ur värden för min del och jag behöver inte fundera över detta något mer. Sinnesro är en underskattad parameter när det gäller upplevt välljud :D

Det som jag tycker är viktigast när det gäller kablar men som många inte bryr sig så mycket om, antagligen eftersom det på något sätt upplevs som en onödig kostnad, är hur dessa kablar termineras/avslutas. Detta har jag skrivit om i många trådar och sökfunktionen leder dig dit ;)

Nog OT för idag, tillbaks till kablar av olika längd :lol:

Redigerat av Tomas_D700, 23 oktober 2004 - 14:22.


#13

Postad 23 oktober 2004 - 16:16

Unregistered3518a928
  • Unregistered3518a928
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
OK. Jag fattar att ljudet inte blir sämre bara för att kabeln bli kortare... Det borde istället bli bättre. Men min fundering är huruvida man måste fixa någon form av fördröjning till ljudet som kommer i den kortare kabeln. Eller är skillnaden så pass liten att man inte hör?

#14

Postad 23 oktober 2004 - 17:11

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Hej.. nej du behöver inte fixa med någon fördröjning.
Om du har 1 meter på ena kabeln och 3.5 på den andra så blir det ingen skillnad,det kommer låta utmärkt.




/jonas

#15

Postad 23 oktober 2004 - 17:27

jimmyroq
  • jimmyroq
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Fördröjningen behöver du inte oroa dig över. Ljusets hastighet (som även tillämpas på elektriska ledare) är c:a 300 000 km per sekund. Även om vi antar att du kunde höra skillnader i mikrosekundsnivå (miljondels sekunder) så skulle du fortfarande kunna köra med en kabel på 300 m och en på 1 m utan att höra någon skillnad.

Betydligt viktigare då att du sitter lika långt från högtalarna när du lyssnar, om man inte gör det så kan man höra fördröjningsskillnader (ljudet rör sig trots allt med en miljondel av hastigheten hos ljuset) och därför finns möjligheten att ställa in fördröjningar på din förstärkare.

#16

Postad 23 oktober 2004 - 17:55

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0
Hej B)

Men min fundering är huruvida man måste fixa någon form av fördröjning till ljudet som kommer i den kortare kabeln. Eller är skillnaden så pass liten att man inte hör?

Detta vet jag är något som en del försäljare anser vara av yttersta vikt, speciellt om man köper längre kablar av någon anledning :D Men som jonasprivate och jimmyroq skriver så behöver du inte bekymra dig om detta. Vi kan ju låtsas att vi har kopplat in ett par kablar som skiljer i längd. Nu ska vi inte smussla utan vi leker med tanken att den högra kabeln är 1 km längre än den vänstra, alltså 1000 meter längre.

Signalen som nu skall skickas från förstärkaren till högtalaren via din högtalarkabel rör sig genom en kopparledare med en fantastisk fart. De siffror man nämner brukar variera mellan 70 och 90 % av ljusets hastighet så om jag hugger till med 250 miljoner meter per sekund så ligger vi tillräckligt nära sanningen för denna teoretiska övning :blink: Det är inte den individuella elektronen som du stoppar in i ena änden av kabeln som färdas med denna hastighet utan det fungerar som en vattenslang som är fylld med vatten, dvs. matar du in vatten i ena änden så kommer vatten ut i den andra nästan omedelbart. Hastigheten jag anger är alltså "utbredningshastigheten" av den elektriska energin. En individuell elektron rör sig så långsamt att du lätt promenerar förbi den ;)

Nåväl, om samma signal skickas via båda kablarna så kommer elektronen i den längre kabeln att ramla ut 1000/250000000=0.000004 sekunder senare. Den ligger alltså lite efter när det gäller att aktivera högtalarelementet i den högra högtalaren och sätta luften i rörelse. Ljudet breder ut sig med en hastighet av ungefär 340 meter per sekund och när ljudet från den högra högtalaren skall ge sig av så har ljudet från den vänstra redan hunnit 340*0.000004=0.00136 meter, dvs. 1.36 millimeter!

Du kan alltså kompensera en kabelskillnad på 1000 meter med att vrida huvudet och så att högra örat hamnar 1.36 mm närmare den högra högtalaren. Skiljer bara 10 meter så räcker en förflyttning på 13.6 micrometer.

Jag hoppas denna tankelek understryker vad de två föregående talarna redan berättat B)

#17

Postad 23 oktober 2004 - 18:08

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Du kan alltså kompensera en kabelskillnad på 1000 meter med att vrida huvudet och så att högra örat hamnar 1.36 mm närmare den högra högtalaren. Skiljer bara 10 meter så räcker en förflyttning på 13.6 micrometer.

Känner mej lite manad att fortsätta med tankeleken ytterligare... :blink:

Med 1000 meters kabelskillnad så blir förskjutningen alltså 1,36 mm. Ta då i beaktandet att hörselgångens diameter oftast brukar vara runt 3-4 mm i diameter. Alltså hamnar skillnaden inom våra hörselorgans felmarginal... :D

Nog med tankelekar...

Precis som med alla andra komponenter i en anläggning så "degraderar" även kablarna ljudkvaliteten i en anläggning (OBS, förhållandevis lite jämfört med t.ex. förstärkare, cd-spelare och liknande "aktiva" komponenter).

En lång kabel degraderar ljudet mer än en kort kabel.
Men nu råkar det vara så att "två onda ting" aldrig blir bra i en ljudanläggning. Det blir bara sämre. Men om man t.ex. håller kabel-längderna så korta som är praktiskt möjligt så minskar försämringen av ljudet. Det är alltså bättre att ha en kabel längre än den andra än båda lika långa ur kvalitets-synpunkt.
Det vi vill höra är ju trots allt SUMMAN av det som våra olika högtalare ger, INTE ljudet ifrån var och en av högtalarna...

Redigerat av Unregistered959, 23 oktober 2004 - 18:13.


#18

Postad 23 oktober 2004 - 18:08

Unregistered3518a928
  • Unregistered3518a928
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
HEHE så jag kan alltså sluta oroa mig för någon ynka meter hit eller dit. :blink:

Tack för all hjälp. Nu ska jag bara kolla upp vilken kabel jag ska satsa på.

#19

Postad 23 oktober 2004 - 18:35

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

Tack för all hjälp. Nu ska jag bara kolla upp vilken kabel jag ska satsa på.


Ja det kommer bli kul vilka har du funderat på ?
är det endast högtalarkablar eller är några du behöver ?

/jonas

#20

Postad 23 oktober 2004 - 18:42

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0
Vill bara understryka att mitt räkneexempel ovan enbart handlar om tidsskillnader. En 1000 meter lång kabel kommer med avseende på t.ex. resistansen orsaka vissa signalskillnader men detta tror jag de flesta är med på :blink:

Den enda direkta anledningen (som också är anledningen till att alla mina kablar är lika långa) är att om man skall sälja dem så kan det vara svårt att sälja en kabel på 0.5 meter tillsammans med en som är 10 meter :D

#21

Postad 23 oktober 2004 - 19:03

jimmyroq
  • jimmyroq
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

Du kan alltså kompensera en kabelskillnad på 1000 meter med att vrida huvudet och så att högra örat hamnar 1.36 mm närmare den högra högtalaren. Skiljer bara 10 meter så räcker en förflyttning på 13.6 micrometer.


Det var ett kul räkneexempel, men om rätt ska vara rätt så ska du ju bara förskjuta huvudet halva denna sträcka, annars blir det ju effekten rakt motsatt! :-)

#22

Postad 23 oktober 2004 - 20:56

Unregistered3518a928
  • Unregistered3518a928
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Problemet är att jag ska mublera om i rummet, och då passar inte de tidigare kablarna.

Jag vet inte vilka kablar det blir, men under 100kr/meter i.a.f. Jag ska fråga runt lite bland butikerna i närheten om de har några kablar man kan få låna hem och testa. Så jag ser att det motiverar priset. ska även testa bi-wire...

Anläggningen i sig är ingen värstig. Sherwood och wharfedale - diamond8

EDIT: länkarna

Redigerat av Unregistered3518a928, 23 oktober 2004 - 21:03.


#23

Postad 23 oktober 2004 - 21:04

Vrålapan
  • Vrålapan
  • Lärjunge

  • 343 inlägg
  • 0
Snabb fråga: Blir det mycket försämring av ljudet om man kör bakre högtalarna på en 0,75 mm kabel? :blink:

#24

Postad 23 oktober 2004 - 21:08

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0
Det verkar vara en skaplig anläggning tycker jag. (2*4mmhögtalarskabelanläggning kanske :D ?) Kunde vara skoj om du fick låna hem ett par dyringar och testa (helst blint :blink: ).

#25

Postad 23 oktober 2004 - 21:19

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0

Snabb fråga: Blir det mycket försämring av ljudet om man kör bakre högtalarna på en 0,75 mm kabel?  :blink:

Ja det va ju det ... Inte alls säkert att du märker någon skillnad. Kanske ta en 2,5 för de är ju inte dyra.

#26

Postad 23 oktober 2004 - 21:58

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

Blir det mycket försämring av ljudet om man kör bakre högtalarna på en 0,75 mm kabel?


Ja nu är det så att sorrund högtalarna inte behöver ta hand om så mycket ljud,
därav ¨så ställs det inte lika höga krav på dessa kablar som till front/center.

kolla in dessa som jag länkar till funkar bra till dina sorrund.

http://www.hembiobut...p?pgrpnr=100780



/jonasprivate

#27

Postad 24 oktober 2004 - 02:08

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Jag är en teknik-nisse långt ut i fingerspetsarna, så länge jag inte blivit motbevisad så tror jag fullt och fast på vedertagna fysikaliska lagar.

Men trots detta (eller kanske ändå) så låter jag min hörsel vara avgörande när jag lyssnar på nya grejer.

Jag har haft förmånen att "labba" med olika typer av högtalare, förstärkare, kablar o.s.v. Detta har lärt mej att man ibland kan uppleva skillnader (i allra högsta grad påtagliga) mellan olika kablar ÄVEN om jag inte direkt kan förstå varför, rent tekniskt.

Till saken hör att jag är ganska övertygad om att teknisk kompetens ALDRIG kan förklara HUR något låter (t.ex.) men däremot så kan man med teknisk kompetens bekräfta VARFÖR vissa saker låter som de gör.

Det är en viss skillnad.

Vid ett speciellt tillfälle så "lekte" jag lite med ett par VonSchweikert högtalare (tror att det var VR 4'orna) tillsammans med värsting kablage ifrån MIT, Nordöst och taralabs + några för mej helt okända fabrikat (dock av "dyr" modell).

Vid tillfället så tyckte jag att MIT's värsting kablar gav hyffsat mellanregister (vad det gäller detaljerings-graden) men med något tillbakadragna detaljer (otydliga), BRA stamp i basen, men trots att just basåtergivning brukar anses vara MIT's fördel så tyckte jag att det saknades något.

Ut med MIT-snörena och in med Nordöst!
Med Nordöst så fick basen kontur. Det där speciella lilla "klippet" låååångt ner basen infann sej, mellanregistret stack ut lite mer och diskanten blev lite mer svävande än med MIT-kablarna. Konstruktionen skiljde kraftigt mellan nordöst och MIT men priset var ungefär i samma "härad". Ändå så var skillnaderna så tydliga så att min spontana reaktion var, -"Där satt den" (pricken över i-et)...

Inget vetenskapligt blind-test, men till saken hör att jag had ingen aning om vad jag kunde förvänta mej eftersom jag framtills dess aldrig hade labbat med kablar (framförallt inte med just dessa kablarna)...

Detta övertygade mej om att det visst finns skillnader mellan olika kablar. Till och med klart märkbara skillnader.
Sen får folk säga precis vad dom vill, hänvisa till vilka elektriska och fysiska lagar dom vill. Jag är övertygad.

Min tekniska kompetens kanske är större än genomsnitts-svenssons men grejen är den att jag är också tämligen övertygad om att teknisk kompetens aldrig kan tala om HUR något låter, bara (ev.) förklara VARFÖR det kanske låter olika. Jag tror för övrigt inte att det finns någon som har så god teknisk kompetens och samtidigt så god insikt i hur människor uppfattar sin omgivning (perception) så att de på förhand med säkerhet kan förutspå HUR någon kommer att uppleva t.ex. ett kabel-byte...

När det gäller bakhögtalare så är det ljud som dessa producerar faktiskt det man MINST koncentrerar sej på när man ser på film och dessa subtila skillnader som kablar ger tror jag, praktiskt taget går HELT förlorade när man väljer mellan olika kablar till bakhögtalare.

Så är det för mej iallafall. Jag kör för närvarande med 4x 1,5kvmm EKK till mina bakhögtalare (skiftade ifrån vanlig lampsladd) och kan inte med säkerhet säga att det blev någon märkvärdig skillnad...

Mitt råd:

Testa och välj det som prismässigt passar dej bäst...

#28

Postad 24 oktober 2004 - 10:38

jockew
  • jockew
  • Användare

  • 206 inlägg
  • 0

När det gäller bakhögtalare så är det ljud som dessa producerar faktiskt det man MINST koncentrerar sej på när man ser på film och dessa subtila skillnader som kablar ger tror jag, praktiskt taget går HELT förlorade när man väljer mellan olika kablar till bakhögtalare.

Så är det för mej iallafall. Jag kör för närvarande med 4x 1,5kvmm EKK till mina bakhögtalare (skiftade ifrån vanlig lampsladd) och kan inte med säkerhet säga att det blev någon märkvärdig skillnad...

Film ja, men musik i flerkanal blir ju en annan femma - T.ex. Björks senaste Medulla (har den som DVD-A) är mixad så att det kommer lika
viktigt ljud lite överallt ifrån och då blir det ju plötsligt viktigt med alla kablar och kvalitet på bakhögtalarna...

#29

Postad 24 oktober 2004 - 13:23

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

då blir det ju plötsligt viktigt med alla kablar och kvalitet på bakhögtalarna...


Ja helst ska surround högtalarna vara av samma märke som övriga i serien.
för rätt klangmatchning,dock inte lika viktigt som front/center.
om vi säger att du kommer inte behöva mer än 2.5 för dvd-audio.
Men det är upp till var o en hur mycket man vill lägga ner på kablar.

#30

Postad 24 oktober 2004 - 21:43

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Du har en poäng Jockew. Men personligen så gillar jag oftast inte den typen av mixning heller (i och för sej en annan sak).

Jag uppskattar inte att sitt mitt i röran av instrument och liknande (inte ens på de restauranger utomlands där spelemännen vandrar runt borden och omringar folk tills dom får dricks). På konserter så har jag orkestern framför mej (utom då jag vänder mej bort för att ev. prata med någon). Jag vill ha samma sak hemma som ute. Det är just det som ger mej en "verklighets-känsla".

Anledningen till att jag inte gillar att befinna mej i centrum av t.ex. en orkester är att jag tycker det är KRAFTIGT distraherande, när det spelas runt mej. Musik för mej består inte av ljud ifrån ett gäng utspridda, enskilda instrument. Musik för mej är helheten som en orkester kan åstadkomma.

Det jag vill ha sagt är att jag undviker 5.1 ljudmixar av musik i de fall då lyssnaren placeras i mitten av en orkester (ljudmässigt), då lyssnar jag hellre på t.ex. 2-kanals dvd-a där man får en bättre "rums-känsla" och med orkestern FRAMFÖR mej.

För det ändamålet som jag använder mina bakhögtalare så behöver alltså inte högtalar-kablaget vara av bästa kvalitet, de ljud som förmedlas via mina bakhögtalare är oftast "rums-information"...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.