Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Supra 1RCA TRICO till komponentl

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 mars 2009 - 01:21

Levi
  • Levi
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Hej,

Kan man använda denna kabel, ja alltså om man köper tre stycken för att koppla dvd n till tv n med komponentsignal (röd, grön, blå)

Supra Cables 1RCA-1RCA TRICO Kabel.

Eller måste man använda de dedikerade komponentkablar som finns där allt sitter samman i samma kabel som tex i supras fall när vi nu pratar om dom : 3RCA-3RCA Kabel Komponent.

Båda lösningarna är ju 75 ohm... eller är det något jag missar här ?

Tacksam för lite klarhet här.

(Jag menar, som jag har förstått så är dessa digitala koaxiala kablar eller så skulle man väl kunna säga att de innefattar Digital/Video/Kompositkabel i samma men man kan själv välja här...)

#2

Postad 01 mars 2009 - 21:10

hifi_fan
  • hifi_fan
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Hej,

Kan man använda denna kabel, ja alltså om man köper tre stycken för att koppla dvd n till tv n med komponentsignal (röd, grön, blå)

Supra Cables 1RCA-1RCA TRICO Kabel.

Eller måste man använda de dedikerade komponentkablar som finns där allt sitter samman i samma kabel som tex i supras fall när vi nu pratar om dom : 3RCA-3RCA Kabel Komponent.

Båda lösningarna är ju 75 ohm... eller är det något jag missar här ?

Tacksam för lite klarhet här.

(Jag menar, som jag har förstått så är dessa digitala koaxiala kablar eller så skulle man väl kunna säga att de innefattar Digital/Video/Kompositkabel i samma men man kan själv välja här...)

Supra Cables 1RCA-1RCA TRICO Kabel är en digital koax kabel som används vid S/PDIF.

3RCA-3RCA Kabel Komponent är analog komponent kablar, används vid komponent video (Y/Cb/Cr).

hifi_fan

#3

Postad 02 mars 2009 - 00:03

Levi
  • Levi
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Jo jag förstår det i användningsområdet men för att verka lite tjatig... både av-3 komponentkabeln eller tre separata supra rca-trico är ju 75 ohm så i princip kan jag då undra vad det är som skiljer. Det finns ju en kabel som heter Anco också och den kan man köra komponent video på. Ja samma fråga igen men så försöker jag lära mig... hade nämligen varit "roligare" dra tre separata kablar än en som har alla signalerna i sig.
Man borde ju kunna använda dessa kablar till alla 75ohms applikationer men ok på supra står det att det är för s/dif eller kompositvideo medan anco kan klara komponent blir bara lite nyfiken på vad det är som gör att de används i olika applikationer. Attans jag som var så sugen att köra komponent med 3st trico ... hmmm...

#4

Postad 02 mars 2009 - 02:05

hifi_fan
  • hifi_fan
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Jo jag förstår det i användningsområdet men för att verka lite tjatig... både av-3 komponentkabeln eller tre separata supra rca-trico är ju 75 ohm så i princip kan jag då undra vad det är som skiljer. Det finns ju en kabel som heter Anco också och den kan man köra komponent video på. Ja samma fråga igen men så försöker jag lära mig... hade nämligen varit "roligare" dra tre separata kablar än en som har alla signalerna i sig.
Man borde ju kunna använda dessa kablar till alla 75ohms applikationer men ok på supra står det att det är för s/dif eller kompositvideo medan anco kan klara komponent blir bara lite nyfiken på vad det är som gör att de används i olika applikationer. Attans jag som var så sugen att köra komponent med 3st trico ... hmmm...

Supra Anco är en antennkabel av typ RG-6 medan Trico är en koax kabel av typ RG59.

Det går att använda båda som komponent video kablar men då måste man köpa 3 stycken eller man kan använda en AV-3 multi koax kabel.

Om man har bara en, då använder man Anco som antennkabel och Trico som antingen digital audio kabel eller som komposit video kabel.

hifi_fan

#5

Postad 02 mars 2009 - 10:48

Levi
  • Levi
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Ah tack, du kan mycket om det här roligt,
Det kanske är fel av mig men jag har fått för mig att det skulle bli bättre om man använde 3st separata kablar för komponentvideo signalen som tex 3st trico kablar för detta istället för en "samlings"-kabel som supras av-3 komponent.
Men jag kanske inte kommer märka någon skillnad här, har du någon ide om detta och tror du man får det där "lilla extra" om jag kör 3 separata trico för komponent isf den dedikerade Av-3 komponent kabeln.

än en gång tackar för hjälpen.

#6

Postad 02 mars 2009 - 11:44

hifi_fan
  • hifi_fan
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Ah tack, du kan mycket om det här roligt,
Det kanske är fel av mig men jag har fått för mig att det skulle bli bättre om man använde 3st separata kablar för komponentvideo signalen som tex 3st trico kablar för detta istället för en "samlings"-kabel som supras av-3 komponent.
Men jag kanske inte kommer märka någon skillnad här, har du någon ide om detta och tror du man får det där "lilla extra" om jag kör 3 separata trico för komponent isf den dedikerade Av-3 komponent kabeln.

än en gång tackar för hjälpen.

Så här ser ut prismässigt:

AV-3 RCA - 2m - 665 Kr
3 x ANCO RCA - 2m - 3 x 360 = 1080 Kr
3 x Trico RCA - 2m - 3 x 510 = 1530 Kr

Precis som priset stiger ökar kvaliten också på bilden med ökad skärpa och renare och starkare färger.

hifi_fan

#7

Postad 02 mars 2009 - 13:00

Levi
  • Levi
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Tackar så mycket för hjälpen... också kul o lära sig.

När jag började fråga var jag osäker om man kunde köra komponent på trico o nu vet jag det ju går men som du säger blir bir priset mer än det dubbla så man får ta sig en liten funderare, men också tror jag det kan betydelse för kvaliteten på bilden eller som du säger "renheten" men en dyrare kaben. Jag har en pioneer plasma 50 tum full hd med en denon dvd spelare som kör 1080i och den ger en superbild men jag är nyfiken o testa med analoga kablar på denna och därmed också köpa rimliga kvalitetskablar, som tex 3st rca trico.

#8

Postad 02 mars 2009 - 14:50

Levi
  • Levi
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
f-n kan inte bestämma... jag tror jag köper trico kablarna 3st... det verkar ju bara läckert fast priset är rätt högt men så var man ju inne på den vägen redan från början... hoppas du inte tycker det är för "overkill" som jag skrev tidigare.

#9

Postad 02 mars 2009 - 15:53

Levi
  • Levi
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Åh, ja nu beställde jag 3rca-3rca komponent ändå trots man sneglar på trico kabeln men men... man kanske skulle väntat en dag och funderat lite till hehe :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.