Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny DAC från DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core & room correction

702 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#601

Postad 11 november 2014 - 20:08

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

Skulle tänka mig att det är golv-takmoden, nästan alla verkar ha en dip där...


En takhöjd på 2.40 m ger mycket riktigt en mod vid 71 Hz (343/(2*2.40))

#602

Postad 11 november 2014 - 20:16

Unregistered83b2f5c3
  • Unregistered83b2f5c3
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
okej där ser man, blir svårt att göra något åt saken då :P
Tack för hjälpen!

#603

Postad 11 november 2014 - 20:57

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Går alltid att göra något åt saken, frågan är bara hur mycket du är villig att göra ;)

#604

Postad 14 november 2014 - 15:34

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Håller på att kalibrera upp till 500 Hz nu, tänkte köra en vid typ 200, 100 och 80 Hz också. Sen kan man byta profil och jämföra. Är väl dags att ta reda på hur högt upp man vill kalibrera, och det ändå låter bra. Hade iofs varit bra att använda antimoden så mycket det går, men nackdelen är väl att ovanför 80 Hz så blir väl signalen mer kanalberoende och känsligare för om man skulle sitta lite annorlunda i soffan från vart mikrofonen var vid mätningen?

Men när möjligheten finns får man väl i alla fall undersöka det hela tänker jag. :)

Redigerat av genstruktur, 14 november 2014 - 15:35.


#605

Postad 14 november 2014 - 16:06

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

  • 1 158 inlägg
  • 0

Håller på att kalibrera upp till 500 Hz nu, tänkte köra en vid typ 200, 100 och 80 Hz också. Sen kan man byta profil och jämföra. Är väl dags att ta reda på hur högt upp man vill kalibrera, och det ändå låter bra. Hade iofs varit bra att använda antimoden så mycket det går, men nackdelen är väl att ovanför 80 Hz så blir väl signalen mer kanalberoende och känsligare för om man skulle sitta lite annorlunda i soffan från vart mikrofonen var vid mätningen?

Men när möjligheten finns får man väl i alla fall undersöka det hela tänker jag. :)

Jag tror att vid ca 150 Hz börjar man ana var basen är om det är en baslåda du undrar över men det har lite med hur nära basen man sitter också.

#606

Postad 14 november 2014 - 16:11

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Jag tror att vid ca 150 Hz börjar man ana var basen är om det är en baslåda du undrar över men det har lite med hur nära basen man sitter också.


Njea jag kör ju pi60+bs60 numer. Tänkte mer att, av vad jag förstår, så mäter antimoden summan av signalen i basregistret enligt manualen. Desto längre upp i register den korrigerar, så kommer det blir mer kanalberoende. Det kommer väl också att generera att det blir mer känsligt att avvika från mikrofonplaceringen sedan när man lyssnar? Men det är bara en teori, är väl därför jag tänkte prova :).



Bass signals have no directionality at the lowest frequencies, but they get
directional toward the mid-range bass and above. Because of this, Anti-Mode
2.0 Dual Core employs correction of the summed output on lowest frequencies
(where all audio material is essentially monophonic), but the correction
becomes more channel-dependent towards lower mid-range and higher
frequencies. After all it is a different concept to measure either left or right
channels separately, compared to measuring both in-phase (which applies to
the majority of any bass content). All this directionality versus summed (inphase)
effects are automatically handled by Anti-Mode 2.0 Dual Core controlled
by the selected correction frequency range.


Redigerat av genstruktur, 14 november 2014 - 16:12.


#607

Postad 16 november 2014 - 18:43

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
Har lånat hem en Hegel H300 & det låter riktigt bra med H300's inbyggda DAC, men när jag kör via antimoden så tycker jag att
allt låter platt & livlöst, tips på inställningar i antimoden för att det skall låta bättre?

körde en typical calibration, skall jag köra en advanced istället?

#608

Postad 16 november 2014 - 19:05

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Går det inte att använda dacen i Hegeln även fast du kör med antimoden då?

#609

Postad 16 november 2014 - 19:18

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

Går det inte att använda dacen i Hegeln även fast du kör med antimoden då?

Jo det skall gå, jag kopplade så här
Datorn till Antimode med USB, sedan Optiskt UT från Antimoden till Optiskt IN på H300 då skall väll bara antimoden bara skicka över den
kalibrerade signalen till Hegels DAC & den sköta ljudet, men jag tycker att det låter livlöst, skall göra en till advanced kalibrering o se vad som händer.

#610

Postad 16 november 2014 - 19:25

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Jo det skall gå, jag kopplade så här
Datorn till Antimode med USB, sedan Optiskt UT från Antimoden till Optiskt IN på H300 då skall väll bara antimoden bara skicka över den
kalibrerade signalen till Hegels DAC & den sköta ljudet, men jag tycker att det låter livlöst, skall göra en till advanced kalibrering o se vad som händer.


Ja om du kopplar på det viset så används Hegelns dac.

Jag brukar köra advanced kalibrering. Om jag var du skulle jag börja med att kalibrera till 80 Hz, så påverkan från antimoden blev så liten som möjligt. Ställ compensation på normal.

Låter det livlöst efter det så kanske du får pilla upp compensation efter kalibreringen, eller applicera en houscurve?

Vad menar du med livlös? För lite bas? Eller låter allt livlöst?

Redigerat av genstruktur, 16 november 2014 - 19:27.


#611

Postad 16 november 2014 - 19:34

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

Ja om du kopplar på det viset så används Hegelns dac.

Jag brukar köra advanced kalibrering. Om jag var du skulle jag börja med att kalibrera till 80 Hz, så påverkan från antimoden blev så liten som möjligt. Ställ compensation på normal.

Låter det livlöst efter det så kanske du får pilla upp compensation efter kalibreringen, eller applicera en houscurve?

Vad menar du med livlös? För lite bas? Eller låter allt livlöst?

Körde en advanced kalibrering 90 Hz compensation på normal. men det låter fortfarande livlöst & platt saknar massor med detaljer, om jag trycker på bypass får jag lite
mer bas men tycker inte att alla detaljer kommer fram. musiken låter mycket bättre när jag kopplar bort antimoden helt & kopplar datorn direkt till USB porten på Hegel H300

Redigerat av Unregisteredc2d1da48, 16 november 2014 - 19:35.


#612

Postad 16 november 2014 - 20:23

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Prova att sänka headroom kanske.

Kan ju vara så att du inte behöver antimoden kanske? :)

#613

Postad 16 november 2014 - 20:36

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Körde en advanced kalibrering 90 Hz compensation på normal. men det låter fortfarande livlöst & platt saknar massor med detaljer, om jag trycker på bypass får jag lite
mer bas men tycker inte att alla detaljer kommer fram. musiken låter mycket bättre när jag kopplar bort antimoden helt & kopplar datorn direkt till USB porten på Hegel H300


Låter märkligt. Testat att koppla optiskt till antimode vs optiskt till H300?

#614

Postad 16 november 2014 - 21:02

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Glöm inte att maxa volymen i antimoden (-0dB) så att du inte av ngn anledning använder digital volym.

#615

Postad 16 november 2014 - 22:27

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

Prova att sänka headroom kanske.

Kan ju vara så att du inte behöver antimoden kanske? :)

Skall kolla in det där med headroom hur fungerar det & vart hittar jag det?

Låter märkligt. Testat att koppla optiskt till antimode vs optiskt till H300?

har ingen optisk ut på den bärbara som jag anv. så jag måste köra med USB från datorn till Antimoden.

Glöm inte att maxa volymen i antimoden (-0dB) så att du inte av ngn anledning använder digital volym.

Volymen är redan på max eftersom det är digitalt kopplar från antimoden optiskt UT till H300 optiskt IN så att H300's DAC skall anv.
så det står 0dB i displayen kan varken höja eller sänka.

När jag kalibrerade så kopplade jag likadant optisk UT från Antimoden till optiskt IN på H300 är det fel o kalibrera så?

Får prova lite imorgon när jag kommer hem från jobbet, skall försöka sluta runt 15 tiden för jag måste lämna tillbaks H300 före 18.00

#616

Postad 17 november 2014 - 14:20

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
Provade lite snabbt när jag var hem på lunchen att gå in Audio settings & ändrade headroom från 9db to 3db
då blev musiken levande igen, fick tillbaks alla detaljer som saknades. provade ändra tillbaks till 9db musiken blir lägre o låter platt
finns inga detaljer kvar då.

tips prova att ändra headroom om ni inte har gjort det.

läste lite på computeraudiophile om detta. postar länken här.

http://www.computera...ual-core-19655/

skall prova lite mer när jag kommer hem, innan Hegel 300 skall lämmnas tillbaks.

#617

Postad 17 november 2014 - 14:32

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Gött :). Håll koll så att inte antimoden varnar för klippning bara. Själv kör jag headroom 0,men det fungerar bara här hemma så länge man inte Applicerar några boostingfilters. Tror det fungerar bättre också, med headroom 0, om man kör endast analogt.

Redigerat av genstruktur, 17 november 2014 - 14:35.


#618

Postad 17 november 2014 - 14:55

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

Gött :). Håll koll så att inte antimoden varnar för klippning bara. Själv kör jag headroom 0,men det fungerar bara här hemma så länge man inte Applicerar några boostingfilters. Tror det fungerar bättre också, med headroom 0, om man kör endast analogt.

Får varning clipping varning om jag ändrar headroom till 2 så 3 är nog gränsen, men jag tror jag har något boostfilter skall prova tabort dom
så kanske jag kan köra med 0 på headroom.

låter mycket bättre iallafall, skall kolla om jag kan låna en Hegel H80 nu när jag lämmnar tillbaks H300 för att jämföra hur det låter
när man endå har H300's ljud hyffsat färskt i minnet.

#619

Postad 17 november 2014 - 15:07

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Jo prova att ta bort boostingfilters och testa runt med headroom.

#620

Postad 17 november 2014 - 19:45

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Får varning clipping varning om jag ändrar headroom till 2 så 3 är nog gränsen, men jag tror jag har något boostfilter skall prova tabort dom
så kanske jag kan köra med 0 på headroom.

låter mycket bättre iallafall, skall kolla om jag kan låna en Hegel H80 nu när jag lämmnar tillbaks H300 för att jämföra hur det låter
när man endå har H300's ljud hyffsat färskt i minnet.


Vad har du för boostfilter? Jag har en rätt gammal firmware vid det här laget så det kan funka rätt annorlunda med hur det fungerar med era. Men med en autokalibrering på advanced och compensation på normal så får jag 5db headroom inställt. 9db är rätt mycket. Ändrar jag headroom ändras compensation automatiskt. Går därmed att ställa ner till 0db.

Men i och med att den boostar vissa nivåer så sänker den resterande, dvs har du headroom/compensation påslaget så sänker den också volymen. När ni gör era jämförelser och kringgår antimoden, se till så att nivån på förstärkaren höjs motsvarande nivå så att ni jämför på samma volym, annars försvinner givetvis detaljer.

Och när ni kör "bypass" behåller den sänkt ljudvolym så att man ska kunna göra samma jämförelse.

#621

Postad 17 november 2014 - 20:32

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

Vad har du för boostfilter? Jag har en rätt gammal firmware vid det här laget så det kan funka rätt annorlunda med hur det fungerar med era. Men med en autokalibrering på advanced och compensation på normal så får jag 5db headroom inställt. 9db är rätt mycket. Ändrar jag headroom ändras compensation automatiskt. Går därmed att ställa ner till 0db.

Men i och med att den boostar vissa nivåer så sänker den resterande, dvs har du headroom/compensation påslaget så sänker den också volymen. När ni gör era jämförelser och kringgår antimoden, se till så att nivån på förstärkaren höjs motsvarande nivå så att ni jämför på samma volym, annars försvinner givetvis detaljer.

Och när ni kör "bypass" behåller den sänkt ljudvolym så att man ska kunna göra samma jämförelse.

Har boostat upp basen 2db, då kan jag köra headroom 3db utan att få clipping warning.
jag körde en kalibrering gick in på advanced valde 90Hz compesation på normal, då blev headroom inställt på 9db efter att jag ställt ner den
till 3db då tycker jag att jag fick fram detaljerna. om jag tar bort boost filtret för basen så kan jag ändra headroom till 0db

har inte provat med bypass efter jag ändrat headroom, men före jag ändrade headroom, så tyckte jag att det inte blev så mycket skillnad.
lite mer bas fick jag om jag minns rätt.

#622

Postad 17 november 2014 - 20:35

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
Har lämnat tillbaks H300 men har lånat en H80, efter ett par timmars lyssning så säger jag bara att H300 låter mycket bättre på allt
har nog mycket att göra med att den har rejäl mycket mer kraft under huven plus att DAC'en är något bättre.

har inte kört H80 med antimode ennu, håller på att kalibrera nu.

#623

Postad 17 november 2014 - 20:37

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Ok... jo genstruktur gjorde samma resa som du började med, dvs boostade bas och grejer. Men faktum är att när basen saknar sina kärlekstoppar så krävs helt enkelt bara mer volym för att man ska uppskatta ljudet. I början är det naturligt att lyssna på lägre nivå med boostad bas (a.k.a. loudness, a.k.a. audyssey dynamic volume) för att uppskatta lyssning på lägre volym.

Men det finns ett sätt att kurera det, höj volymen rejält. Det är fruktansvärt kul när baspucklarna försvunnit. Och du får mängder av detaljer på köpet.

#624

Postad 17 november 2014 - 20:59

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Jo, det tar ett tag att "bli av" med baspuckelsjukan :). Det låter tunt tycker man ofta när topparna försvinner, skivorna låter ganska annorlunda första gången man hör dem. Jag har en puckel på typ 18db vid ca 40 Hz, i början när den försvann så tyckte jag det var grymt, men efter en stunds lyssning var det lite tunt. Då får man höja volymen precis som xavierJH säger, för att få samma upplevda basmängd/tryck som innan. Skulle nog gissa att jag ställer min Denonreceiver (försteget) ca 10 db högre idag när jag lyssnar högt, än innan jag skaffade antimoden.

Dock var det lite intressant när jag talade med IÖ, som menade att antimoden ställde det korrigerade registret för lågt. Han talade även om att generalagenten var medveten om detta. Så det var inte konstigt om man ville höja det korrigerade registret lite efter kalibrering.

Redigerat av genstruktur, 17 november 2014 - 21:05.


#625

Postad 17 november 2014 - 21:53

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Undrar om det är nått IÖ inte har testat... men jag håller med att om man kör kalibrering (med min gamla firmware då vill säga) utan någon form av kompensation så verkar det som om den sänker ner hela basregistret och behåller nivån på övriga. Men det kanske är fixat i en senare firmware. Vågar inte uppdatera... if it ain't broke don't fix it :D

#626

Postad 17 november 2014 - 21:56

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Undrar om det är nått IÖ inte har testat... men jag håller med att om man kör kalibrering (med min gamla firmware då vill säga) utan någon form av kompensation så verkar det som om den sänker ner hela basregistret och behåller nivån på övriga. Men det kanske är fixat i en senare firmware. Vågar inte uppdatera... if it ain't broke don't fix it :D


Ja så kan det mycket väl vara, det kan vara ändrat. Jag har firmwaren från maj 2014 har jag för mig.

När jag pratade med honom så sa jag efter en stund att jag alltid vill skruva upp bc60 lite efter kalibrering med antimoden. Då tände han till, när han hörde att jag hade en antimode, och sa att det var känt med antimoden, att den ställer det korrigerade registret för lågt. Det hävdade han iofs var något bra, sen hade han någon lång utveckling kring det som jag inte hängde med på riktigt :).

#627

Postad 17 november 2014 - 22:03

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Hehe, kan föreställa mig den tråden utan att ens behöva läsa den ;)

#628

Postad 18 november 2014 - 09:05

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0
Det funkade alldeles utmärkt att köra antimoden först och sedan koppla in infra-kortet och skruva på ett trevligt lyft - om man nu har ett cr80(e)s med infrakort, dvs.

#629

Postad 18 november 2014 - 14:48

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Jo det verkar inte vara någon fara att skruva på bc60 efter kalibrering heller. Min topp vid crika 40 Hz som jag korrigerar bort påverkas inte nämnvärt av vad bc60 står på.

Tror att jag lätt luras av toppen vid 40 Hz och ställer bc60 alldeles för lågt, när toppen sedan korrigeras bort upplevs ljudet för tunnt. IÖ sade att allt från kl 10:00 - 15:00 fick anses som normalfall att ställa bc60 på.

Tror också min "öppna" planlösning äter en del bas, eller vad tror ni? Att det är öppet ut i hallen och köket är väl inte optimalt ur bas/välljudsperspektiv? Sovrumsdörren och toadörren stänger jag vid finlyssning. Dessutom är det inte betongväggar, i alla fall inte alla. Misstänker också att det är trägolv under plastmattan, det knarrar när man går på golvet i alla fall.
Se min eminenta bifogade paintbild :D.

Bifogad fil  Vardagsrum.png   12,73K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av genstruktur, 18 november 2014 - 14:53.


#630

Postad 18 november 2014 - 14:55

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Hehe, kan föreställa mig den tråden utan att ens behöva läsa den ;)


Det var över telefon faktiskt! :)

#631

Postad 19 november 2014 - 13:17

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

Ok... jo genstruktur gjorde samma resa som du började med, dvs boostade bas och grejer. Men faktum är att när basen saknar sina kärlekstoppar så krävs helt enkelt bara mer volym för att man ska uppskatta ljudet. I början är det naturligt att lyssna på lägre nivå med boostad bas (a.k.a. loudness, a.k.a. audyssey dynamic volume) för att uppskatta lyssning på lägre volym.

Men det finns ett sätt att kurera det, höj volymen rejält. Det är fruktansvärt kul när baspucklarna försvunnit. Och du får mängder av detaljer på köpet.

Efter att ha lyssnat en heldel så har även jag tagit bort alla filter & höjer volymen det låter mycket bättre, men vill höja volymen mer, men det
kommer inte grannarna att uppskatta, hoppas jag hittar ett hus snart.

#632

Postad 19 november 2014 - 13:31

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Efter att ha lyssnat en heldel så har även jag tagit bort alla filter & höjer volymen det låter mycket bättre, men vill höja volymen mer, men det
kommer inte grannarna att uppskatta, hoppas jag hittar ett hus snart.

Välkommen till klubben :D

#633

Postad 19 november 2014 - 13:47

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

Välkommen till klubben :D

Tack :)

#634

Postad 19 november 2014 - 20:36

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Efter att ha lyssnat en heldel så har även jag tagit bort alla filter & höjer volymen det låter mycket bättre, men vill höja volymen mer, men det
kommer inte grannarna att uppskatta, hoppas jag hittar ett hus snart.


Det går även att höja compensation om man kommer fram till att man vill ha mer bas.
Man kan tänka sig att ha en profil med houscurve på elller så, som man kör när man lyssnar lågt. Om inte trycket kommer på låg volym

Annars är det lite som du beskriver. När man får bort pucklarna vill man höja, då är det grannarna som blir begränsningen. :)

Redigerat av genstruktur, 19 november 2014 - 22:06.


#635

Postad 20 november 2014 - 07:03

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

Det går även att höja compensation om man kommer fram till att man vill ha mer bas.
Man kan tänka sig att ha en profil med houscurve på elller så, som man kör när man lyssnar lågt. Om inte trycket kommer på låg volym

Annars är det lite som du beskriver. När man får bort pucklarna vill man höja, då är det grannarna som blir begränsningen. :)

Ok, får prova lite olika alternativ, finns 4 profiler så att man kan ha lite olika inställningar, synd att man inte kan namn ge profilerna
blir lättare att komma ihåg dom då.

Jo tyvärr blir det grannarna som begränsar hur högt man vill spela, känner att när man kommer till en viss volym som grannarna kan börja störa
sig på om man spelar på den volymen en längre tid, det är när man når den volymen som man vill höjja några snäpp till för att det låter så bra.

#636

Postad 22 november 2014 - 15:10

Peterwallbom
  • Peterwallbom
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0
Är lite sugen på en dual core 2.0 men undrar om man kan ha den i både 2 kanal och i hemmabion? använda den som försteg i 2 kanals och som "bypass" i hemmabion?
Försteg när jag använder optisk in och bypass när jag kopplar min hemmabios preout till dual corens analoga in.

Har en dac idag som har inbyggt försteg och HT-pass funktion,tänkte om Anti mode 2.0 kan ersätta min nuvarande dac?

Redigerat av Peterwallbom, 22 november 2014 - 15:48.


#637

Postad 23 november 2014 - 21:03

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Försteg när jag använder optisk in och bypass när jag kopplar min hemmabios preout till dual corens analoga in.


Ja det går. Tror det är exakt så xavierJH kör. :)

#638

Postad 23 november 2014 - 21:07

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Själv har jag jämfört lite här hemma mellan mina korrigeringar på 500, 250, 100, 80 Hz. Den på 500 tror jag verkligen inte på. 250 är jag inte heller så förtjust i. Mellan 100 och 80 Hz är det svårare dock. Har en peak på typ 7-8db strax innan 100 Hz och när jag väljer profilen med korrigering till 100 Hz så känns det som man kan kräma på bc60 lite mer, samma inställning på bc60 vid 80 Hz ger lite för mycket betoning i basen, som jag gissar utgörs av toppen strax innan 100 Hz.

Har du jämfört lite mer mellan dina olika korrigeringar nattlorden?

#639

Postad 24 november 2014 - 16:58

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Har pillat runt lite mer. Har haft lite problem med att det brusar i högtalarna tidigare som ni vet. Det hörs tydligt med den analoga volymen på 0, om man har örat 0-40 cm från högtalarna. Från sweetspot "hörs" det inte alls, men kan ändå tycka att vardagsrummet känns lite lugnare när man stänger av antimoden, eller slutsteget och bruset tystnar.

Har kört antimoden med den analoga volymen på -5db, bara för att bli av med brusandet. Kan tycka det är skönt att anläggningen kan stå på utan att det spelas något, och man slipper brus. Sen tänker jag att bruset måste väl ändå påverka ljudkvaliten något?


Idag så fick jag i alla fall för mig att ställa den analoga volymen på 0 igen och lyssna. Jag tror inte att det är att rekommendera att inte ha den analoga volymen på något annat än 0 faktiskt. Det lät subjektivt bättre med volymen på 0 tycker jag.

Finns det någon lösning på det här tror ni? Nu har jag ändå provat med två olika högtalare och två olika slutsteg. Så det känns som bruset uppstår i antimoden. Är det bara så att olika eq-lösningar brusar? Vet att vissa även klagat på miniDSP angående det.

Kan man byta väggbulan som följer med antimoden, och få ner bruset på så vis tror ni? Jag provade även att dra ström till antimoden från ett annat rum, när jag först köpte den. Det påverkade inte bruset alls.

Redigerat av genstruktur, 24 november 2014 - 17:02.


#640

Postad 24 november 2014 - 17:32

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Om du inte kan höra det, strunta i det. Om du inte kan strunta i det, skaffa separat DAC och kör digitalt in och ut från dual core. Jag kan också konstatera ett svagt brus vid analog in/ut vid högtalarna vilket jag kör vid filmtittande men inget brus med separat DAC.

Ja det går. Tror det är exakt så xavierJH kör. :)


Med brasklapp för att jag inte vet vad som avses med bypass i det här fallet, samt att jag inte använder försteget i dual core.

#641

Postad 24 november 2014 - 17:44

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Om du inte kan höra det, strunta i det. Om du inte kan strunta i det, skaffa separat DAC och kör digitalt in och ut från dual core. Jag kan också konstatera ett svagt brus vid analog in/ut vid högtalarna vilket jag kör vid filmtittande men inget brus med separat DAC.



Med brasklapp för att jag inte vet vad som avses med bypass i det här fallet, samt att jag inte använder försteget i dual core.



Mmmm får se om jag kan leva med bruset. Som du säger så finns inte bruset vid digital användning av antimoden.




Okej, då hade jag missförstått.

Men att använda den som försteg fungera väl fint oavsett? Bypass tänkte jag att det menades att personen tänkte använda den på samma sätt som mig. Via preout på en hembioreciever, men det kanske inte var så? Vi får se om vi får det förklara för oss :).

Redigerat av genstruktur, 24 november 2014 - 17:45.


#642

Postad 24 november 2014 - 21:19

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Efter lite googling så visar det sig att en del upplever brus på de analoga in/ut-gångarna, men ingen på de digitala. Precis som vi konstaterat :).

Lösningen enligt Dspeaker skall vara att sänka digital headroom, ändra ingångskänsligheten eller ändra utångskänsligheten på apparaten som är ansluten till antimodens analoga ingångar. Jag har provat allt utom det sista, för jag kan inte hitta någonstans att jag kan ändra utgångskänsligheten på min Denonreceiver.


Haha, jag måste nog vara den mest problemfyllda antimodeägaren :D.


Hur som helst så låter det väldigt bra med analog volym på 0! :)

#643

Postad 25 november 2014 - 18:03

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Jag tror jag kan leva med bruset, så bra som det låter nu ;).

#644

Postad 04 december 2014 - 12:50

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Kan bjuda på en bild från min senaste korrigering, körde upp till 100 Hz. Det är inte på långa vägar perfekt, men jag tycker ändå dalarna är mindre djupa och breda, än vad jag fick till med gamla talarna. Finns några peakar kvar, men då får jag korrigera längre upp. Upp mot en 130-150 Hz, inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker om det.

Verkar också som systemet hänger med hyfsat ner till cirka 18 Hz. :).

Bifogad fil  20141204_123304.jpg   1,1MB   2 Antal nerladdningar

Redigerat av genstruktur, 04 december 2014 - 12:53.


#645

Postad 05 december 2014 - 10:07

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0

Har du jämfört lite mer mellan dina olika korrigeringar nattlorden?


Nej, jag är nöjd för tillfället - kommer inte att pillra något mer förrän det gjorts justeringar i akustiken ( när det blir AT-duk någon gång i framtiden ).

#646

Postad 05 december 2014 - 16:03

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Nej, jag är nöjd för tillfället - kommer inte att pillra något mer förrän det gjorts justeringar i akustiken ( när det blir AT-duk någon gång i framtiden ).


Ah, härligt att sitta nöjd :).

#647

Postad 10 december 2014 - 16:45

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Sprang på den här när jag sökte efter annat om antimoden :):
http://www.squeeze-u...tml?language=en

#648

Postad 10 december 2014 - 22:44

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0
"The sound improvement is absolutely sensational." Hmm...

Jag köpte mig i alla fall en Anti-mode för en månad sedan och är nöjd. Har en hel del meckande kvar. Ska jobba med placering av subbarna och låna hem ljudmätaren och mäta så att dom åtminstone spelar med samma volym.
Kalibreringen ser helt ok ut tycker jag, körde upp till 200 Hz. Kanske går att få ut mer under 30 Hz med annan placering? Dom där dipparna runt 100 Hz blir kanske värre, har flyttat lite på frontarna men det gjorde ingen större skillnad.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  image.jpg   1,31MB   1 Antal nerladdningar


#649

Postad 11 december 2014 - 09:59

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Haha ja du, man kam verkligen ifrågasätta den markansdsföringen. Vem bli första man till rakning? ;)

Vad är det för subar imats?

#650

Postad 11 december 2014 - 10:10

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0
Två små BK xls200. Man ska väl inte förvänta sig för mycket av dom men dom gör helt klart jobbet som jag förväntade mig, fylla ut neråt där frontarna tog slut. Musik är det prioriterade.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.