Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Akustiksnack

149 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 13 augusti 2009 - 18:58

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0
Har en fråga till dig Widescreen, det är inte alls menat som någon kritik men:

Har du lyssnat på dina högtalare/elektronik i ett professionellt akustikbehandlat rum? Om du inte har det så vet du ju inte hur långt ifrån sin potential grejerna spelar hemma hos dig. Att du är nöjd är kanon, men det betyder inte att rummet är perfekt. Fel upptäcks oftast först när de inte finns längre, dvs avsaknaden av felen.

Att en anställd hos en Hifi-butik hävdar att akustikbehandling är meningslöst säger mer om hans kompetens/intresse än vad det säger om ljudåtergivning. Han är intresserad av att sälja elektronik. Frågar du en som arbetar med akustikbehandling så får du ett helt annat svar. Som vanligt ligger väl sanningen någonstans mellan ytterligheterna.

Redigerat av Ageve, 13 augusti 2009 - 19:02.


#102

Postad 13 augusti 2009 - 20:33

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0
Tråkigt tjafs i denna tråd. Kan ni inte starta en ny tråd i akustikdelen istället?

#103

Postad 13 augusti 2009 - 21:03

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0

Tråkigt tjafs i denna tråd. Kan ni inte starta en ny tråd i akustikdelen istället?


Eller kanske i TV delen? Med tanke på LCD-TVs utmärka akustiska egenskaper :)

#104

Postad 14 augusti 2009 - 12:22

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 734 inlägg
  • 0
När man läsar denna tråd så fattar inte jag hur folk läser.
Kan väll kanske inte med altl widescreen säger men flera av er läser hans inlägg helt fel och svarar på
saker han inte skrivit eller påstått.

Är en dålig absorbent ingen absorbent?
En dålig bil är ingen bil utan en moped då ?

Förstår att många inte hör skillnad på kabel för det är så extremt små skillnader enligt MIG
och man måste ha haft sin anläggning ett bra tag och vet hur den låter.
Sedan verkar det vara många som kanske testar lite för dyra kablar till sin stereo.


När jag köpte ett rotel 1092 till mina Pioneer S-1or så blev jag otroligt besviken då
jag blev lyssningstrött väldigt fort (30min) och den blev lite essig något jag aldrig upplevt med yamaha z7 dock blev allt annat bättre tänkte dock lägga ut den på annons dagen efter.
Hade fått men en extremt billig kabel, steget över lakrissnören.
Åkte ner till jörgen på ultimate och köpte supra sword, kanske skulle nöjt mig med billigare men fick bra pris.
Blev av med det mesta och blev helnöjd, kan nu lyssna i många många timmar.

Samma sak byte från enklaste möjliga kabeln till dubbla supra ply.
Hörde mera detaljer än innan.
Byte min supra HDMI mot Audioquest dyraste hdmi för 2500kr hörde eller såg inte en skillnad

Byte från Ps3 till pioneer LX91a och ******** vilken skillnad har börjat lyssna på musik utan subb nu faktiskt
och ljudbilden blev större man hörde mera exakt vad dom stod.
Har provat en del kablar som faktiskt inte gett något också ;)



Många säger att dom hör så himla bra men att ha bra hörsel och ha tränad hörsel är totalt skilda saker.
Jobbbar på ett pappersbruk och går pappret av i maskinen så går en sieren och det hör jag betydligt snabbare än t.ex dom som inte varit där så länge fast det är lågt.
Samma sak gäller hifi.


Bensin kanske vara dåligt exempel för t.ex shells bensin göra att bilen går snålare och snabbare än t.ex statoil men bensin som bensin?

#105

Postad 14 augusti 2009 - 12:35

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0

Har en fråga till dig Widescreen, det är inte alls menat som någon kritik men:

Har du lyssnat på dina högtalare/elektronik i ett professionellt akustikbehandlat rum? Om du inte har det så vet du ju inte hur långt ifrån sin potential grejerna spelar hemma hos dig. Att du är nöjd är kanon, men det betyder inte att rummet är perfekt. Fel upptäcks oftast först när de inte finns längre, dvs avsaknaden av felen.

Att en anställd hos en Hifi-butik hävdar att akustikbehandling är meningslöst säger mer om hans kompetens/intresse än vad det säger om ljudåtergivning. Han är intresserad av att sälja elektronik. Frågar du en som arbetar med akustikbehandling så får du ett helt annat svar. Som vanligt ligger väl sanningen någonstans mellan ytterligheterna.


Nej jag har inte haft möjlighet att lyssna på dom i ett sådant rum.
Men vad skulle det ge mej? Det är ju knappast mitt rum eller?

Vad beträffar att ett fel finns utan att man vet om det så är det ju orelevant. Aukustikreglering gör man endast när man har upplevda problem, annars så börjar man lite i fel ände tycker jag.

Jag anser att om man skall reglera så behöver man ta in en fackman för mätning och uträkning av åtgärder.
Det skulle innebära att kostnaden för att akustikreglera min 1:a hade varit långt över vad det är värt för min del.

Om inte jag minns fel så säljer just Hificonsult prylar för att aukustikreglering och åker även runt och mäter.
Så dom blir väl någonstans imellan ytterligheterna. Har inte pratat något med anställda utan med ägarna.

#106

Postad 14 augusti 2009 - 13:39

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0

Nej jag har inte haft möjlighet att lyssna på dom i ett sådant rum.
Men vad skulle det ge mej? Det är ju knappast mitt rum eller?

Vad beträffar att ett fel finns utan att man vet om det så är det ju orelevant. Aukustikreglering gör man endast när man har upplevda problem, annars så börjar man lite i fel ände tycker jag.


Jävligt märkliga resonemang du kör med... Hur kommer det sig att du bytt högtalare då? Jag menar.. hade det inte varit bättre o köpt ett par, inte lyssnat på nåt annat och sen hade allt varit frid och fröjd. Jag menar.. andra högtalare är ju inte som ditt första par eller hur, så vad skulle det ge dig?

Ja just, det, dom kanske ger dig bättre ljud! Precis på samma sätt som akustikreglering gör.

Nej just det, ditt rum är ju det perfekta HiFi-rummet, både vad gäller mått och att inte förglömma den suveräna LCD-absorbenten och fläkt-diffusorn. Så sånt behöver ju inte du. Inte för att du testat att arbeta med akustiken, utan för att du säger så. Genomtänkt.

Redigerat av bran, 14 augusti 2009 - 13:40.


#107

Postad 14 augusti 2009 - 14:00

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

  • 938 inlägg
  • 0

Hificonsult dvs dom jag själv pratat med där säger att det har gått långt över styr med akustikreglering, främst då på forumen. Att det är grundpelaren tycker inte jag, utan det går att matcha utrustning med rummet. Precis som man gjorde långt innan det va tal om reglering.



Vad en hifiaffär säger är rätt ointressant, dom har ofta dålig kunskap om sådana saker. För folk som varit i akustikfixade rum så inser alla hur mycket bättre det blir och det är ofantligt mycket större skillnader än mellan CD spelare och olika förstärkare. Så vad Hifi consult säger ger jag inte mkt för.

Rummet och högtalarna måste "spela ihop" för bästa resultatet. Det är helt omöjligt att få till riktigt bra återgivning om man har ett rum som ständigt jobbar emot högtalarna. Så trots den "hype" som akustikfix fått senaste åren med olika forum och lättare att mäta saker själv så är det fortfarande för lite värderat mot resten av anläggningen.

Så istället för köpa och sälja 20-tal högtalare så kanske det hade varit bättre och hört ett par som var bra och sen fixa till i rummet så det blev bra hemma. Det ger mycket mer än pilla med kablar och dyl.

#108

Postad 14 augusti 2009 - 14:11

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0

Jävligt märkliga resonemang du kör med... Hur kommer det sig att du bytt högtalare då? Jag menar.. hade det inte varit bättre o köpt ett par, inte lyssnat på nåt annat och sen hade allt varit frid och fröjd. Jag menar.. andra högtalare är ju inte som ditt första par eller hur, så vad skulle det ge dig?

Ja just, det, dom kanske ger dig bättre ljud! Precis på samma sätt som akustikreglering gör.

Nej just det, ditt rum är ju det perfekta HiFi-rummet, både vad gäller mått och att inte förglömma den suveräna LCD-absorbenten och fläkt-diffusorn. Så sånt behöver ju inte du. Inte för att du testat att arbeta med akustiken, utan för att du säger så. Genomtänkt.


Högtalarbyte är ju det roligaste som finns, jag vill aldrig komma dit då jag sitter nöjd och inte vill byta mer.
Det är för mej en korkad inställning att vilja sitta nöjd när det finns så otroligt mycket godis ute på marknaden.
Jag har lyckats snappa upp en mängd favoriter under åren och många fler ska det bli.

Jag har inte den inställningen till något i mitt liv, att sitta nöjd är det samma som att ge upp i min bok.
Nej man skall aldrig stanna upp, fortsätt resan livet ut.

Men du hänger upp dej galet.

Har man inga upplevda problem i sitt rum så behöver du inte reglera.....!
Har du peakar som stör...ja då behöver du sänka dom.
Har du dippar som stör...ja då behöver du reglera ditt rum.
Har du en enorm efterklang... kan man kolla med klapp-test ja då behöver du reglera.

Upplever du inte något av detta då behöver du inte reglera akustiken svårare än så är det inte.
Det här måste ju tom en förståndshandikappad förstå.

#109

Postad 14 augusti 2009 - 14:55

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

  • 938 inlägg
  • 0

Högtalarbyte är ju det roligaste som finns, jag vill aldrig komma dit då jag sitter nöjd och inte vill byta mer.
Det är för mej en korkad inställning att vilja sitta nöjd när det finns så otroligt mycket godis ute på marknaden.


Då har du en helt annan hobby än mig. Jag vill bara lyssna på musik och se på film så bra som möjligt och vill gärna slippa byta massa apparater hela tiden.

#110

Postad 14 augusti 2009 - 14:56

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 734 inlägg
  • 0

Vad en hifiaffär säger är rätt ointressant, dom har ofta dålig kunskap om sådana saker. För folk som varit i akustikfixade rum så inser alla hur mycket bättre det blir och det är ofantligt mycket större skillnader än mellan CD spelare och olika förstärkare. Så vad Hifi consult säger ger jag inte mkt för.

Rummet och högtalarna måste "spela ihop" för bästa resultatet. Det är helt omöjligt att få till riktigt bra återgivning om man har ett rum som ständigt jobbar emot högtalarna. Så trots den "hype" som akustikfix fått senaste åren med olika forum och lättare att mäta saker själv så är det fortfarande för lite värderat mot resten av anläggningen.

Så istället för köpa och sälja 20-tal högtalare så kanske det hade varit bättre och hört ett par som var bra och sen fixa till i rummet så det blev bra hemma. Det ger mycket mer än pilla med kablar och dyl.



Vart står det att hificonsult tycker att akustiken inte spelar roll?
eller att man inte ska fixa något.
känns som ord tagna i luften IGEN

#111

Postad 14 augusti 2009 - 15:38

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0

Vart står det att hificonsult tycker att akustiken inte spelar roll?
eller att man inte ska fixa något.
känns som ord tagna i luften IGEN



Skrev jag att det stod någonstans?
Jag sa att vid samtal...

Vadå ord tagna ur luften? Ove som nu lämnat Consulterna är en god vän till en ingift släkting.
Vi har spenderat en del timmar i den butiken när den va belägen i Alingsås.

Men jag har ett stycke här från månadens Sladd

Om vi sedan tar ämnet akustik. Nu hade vi ju chansen! Jag har skrivit det förut och jag skriver det igen. Artificiella superkustiska rum är inte vår grej. Om kunden kommer in i dessa ökenlandskap och tycker att det låter otroligt bra lär han ju bli besviken när han kommer hem med produkten. Inte mer påverkan än att ge kunden en stadig whisky innan provlyssning och köp kanske men likväl en situation som är gjord i säljande syfte. Följden blir ju oundvikligen att kunden antingen blir besviken över köpet eller att han ger sig på jakt i den superakustiska djungeln. Vilket kommer leda in i en flera år lång tunnel och i bästa fall – om kunden har råd - kommer ge honom en lika bra – eller lika underlig – återgivning hemma. Resultatet kan såklart aldrig garanteras.

Jag tror det är fel väg att gå. Inga hifibutiker säljer ju heller prylarna, de säljs oftast direkt av tillverkaren tillika vår duktigaste mätkille.

Min aproach har hela tiden varit att ju mindre akustikreglering desto bättre. Naturliga vardagsrum behöver inte särskilt mycket. Onaturliga Ernst Kirchensteiger-rum behöver massor av akustikfix. Modet med öde klosterinteriörer är helt förkastlig. Om du inte kan prata med dina gäster så kan du ju heller inte spela musik i sådan ekande miljö!

Skaffa alltså ett liv, dvs bokhyllor med böcker i, gardiner som innehåller tyg (och inte enbart är ett pressat plant ark med dystra blommor) mattor på golvet och krukväxter i fönstren. Behovet av fula paneler avtar dramatiskt.

Om man har ett liv med tillhörande belamrat vardagsrum kan man ändå stöta på bekymmer. Då löser man bekymret. Gärna med akustikreglerande attiraljer.


EDIT: Feltolkade nog ditt inlägg. Du skrev ju det inte riktat till mej .... Sorry!

Då har du en helt annan hobby än mig. Jag vill bara lyssna på musik och se på film så bra som möjligt och vill gärna slippa byta massa apparater hela tiden.


Ja det har jag definitivt då.
Hifipress ser jag som en IKEA katalog, där finns potentiella "möbler" för mitt rum.

Låter "möblerna" dessutom bra så blir det ju extra roligt ;)

Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 14 augusti 2009 - 15:36.


#112

Postad 14 augusti 2009 - 15:48

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

  • 938 inlägg
  • 0
Det sladd säger är ju rena gojjan, men är inte förvånade från en som säljer dyra USB kablar som ska ge bättre ljud. Snacka om silar myggor och svälja kameler. Trist att en sådan ska sälja dyra apparater till folk. Det är som någon skulle dema projektorer under lysrör och säger att "det ska funka lika bra då".

#113

Postad 14 augusti 2009 - 15:51

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0

Det sladd säger är ju rena gojjan, men är inte förvånade från en som säljer dyra USB kablar som ska ge bättre ljud. Snacka om silar myggor och svälja kameler. Trist att en sådan ska sälja dyra apparater till folk. Det är som någon skulle dema projektorer under lysrör och säger att "det ska funka lika bra då".


Och du vet bättre än Sladd för att?

Antar att du förespråkar Ino?

#114

Postad 14 augusti 2009 - 16:02

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

  • 938 inlägg
  • 0

Och du vet bättre än Sladd för att?

Antar att du förespråkar Ino?



För alla studier och forskning säger emot hans påstående. Du får gärna visa mig vilka studier som visar att akustiken inte spelar så stor roll.

En fråga till dig Widescreen: Vad har hög efterklang med bra ljud att göra?

#115

Postad 14 augusti 2009 - 16:05

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0

För alla studier och forskning säger emot hans påstående. Du får gärna visa mig vilka studier som visar att akustiken inte spelar så stor roll.


Dito och inga utav Öhman som har ekonomisk vinning på det godkänns.
Betänk att Consulterna säljer även akustikreglering på konsultbasis.

En fråga till dig Widescreen: Vad har hög efterklang med bra ljud att göra?


Det har jag inte skrivit någonstans vad jag minns?
Däremot har inte alla rum som inte reglerats hög efterklang

#116

Postad 14 augusti 2009 - 16:07

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

  • 938 inlägg
  • 0

Dito och inga utav Öhman som har ekonomisk vinning på det godkänns.
Betänk att Consulterna säljer även akustikreglering på konsultbasis.



Sluta hitta på saker bara för din kunskap är låg om ämnet. Om du inte vet vad du diskuterar, läs på istället för kör huvudet i väggen. Detta har inget med Öhman, svanå eller någon annan att göra utan den verkliga fysiska världen. Rummet ÄR med och påverka och vill man ha god återgivning så måste man få bort problemen som skapas i rummet.

Det har jag inte skrivit någonstans vad jag minns?
Däremot har inte alla rum som inte reglerats hög efterklang



Ditt rum ser ut att ha rejält med efterklang, ska vi åka dit och mäta kanske? Eftersom du påstår det inte är några större fel på ditt rum.

#117

Postad 14 augusti 2009 - 16:12

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0

Sluta hitta på saker bara för din kunskap är låg om ämnet. Om du inte vet vad du diskuterar, läs på istället för kör huvudet i väggen. Detta har inget med Öhman, svanå eller någon annan att göra utan den verkliga fysiska världen. Rummet ÄR med och påverka och vill man ha god återgivning så måste man få bort problemen som skapas i rummet.




Ditt rum ser ut att ha rejält med efterklang, ska vi åka dit och mäta kanske? Eftersom du påstår det inte är några större fel på ditt rum.



Alla rum har inte problem i den utsräckning så det behöver regleras....varför har du så svårt att förstå?
Det är inget påhitt det är ett faktum!

Du verkar sakna kunskap om det mesta vi avhandlat i denna tråden.

Kom hit och mät du... knock ur self out...!

#118

Postad 14 augusti 2009 - 16:12

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 734 inlägg
  • 0
[quote name='widescreen' date='Aug 14 2009, 16:38 ' post='2531351']
Skrev jag att det stod någonstans?
Jag sa att vid samtal...

Vadå ord tagna ur luften? Ove som nu lämnat Consulterna är en god vän till en ingift släkting.
Vi har spenderat en del timmar i den butiken när den va belägen i Alingsås.




Men snälla vem citerar jag?
inte dig widescreen.

#119

Postad 14 augusti 2009 - 16:13

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

  • 938 inlägg
  • 0

Alla rum har inte problem i den utsräckning så det behöver regleras....varför har du så svårt att förstå?
Det är inget påhitt det är ett faktum!

Du verkar sakna kunskap om det mesta vi avhandlat i denna tråden.

Kom hit och mät du... knock ur self out...!



Ja, vi gör upp en tid så kommer jag. Resultatet kommer såklart presenteras här med.
Jag tror inte du vet vad du snackar om faktiskt. Tror inte du ens varit i ett bra akustikfixat rum och hört vad det gör med ljudet.

#120

Postad 14 augusti 2009 - 16:14

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0

Skrev jag att det stod någonstans?
Jag sa att vid samtal...

Vadå ord tagna ur luften? Ove som nu lämnat Consulterna är en god vän till en ingift släkting.
Vi har spenderat en del timmar i den butiken när den va belägen i Alingsås.





Men snälla vem citerar jag?
inte dig widescreen.


Nej jag upptäckte det efter jag postat och la till en edit om du läser igen ser du.
Sorry ;)

#121

Postad 14 augusti 2009 - 16:17

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0

Ja, vi gör upp en tid så kommer jag. Resultatet kommer såklart presenteras här med.
Jag tror inte du vet vad du snackar om faktiskt. Tror inte du ens varit i ett bra akustikfixat rum och hört vad det gör med ljudet.


Yes! Hela nästa vecka går bra för mej.

Vi skall mäta frekvensomfång på min anläggning och dess dippar och peakar sen efterklang.
skulle att tippa på att -6db ligger runt 50-55Hz i mitt rum ;) .

Framförallt ska vi lyssna.

#122

Postad 14 augusti 2009 - 16:55

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

  • 938 inlägg
  • 0
Du tycker inte det skulle vara trist om mätningarna och lyssningen bekräftar det som sagts, att rummet har problem?

#123

Postad 15 augusti 2009 - 07:37

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Lägg märke till hur många ytor som potentiellt kan ge reflexer, hur kan dom ens producera musik i ett sådant rum?
Detta är från Air Studios.

Postad bild

Ser inte speciellt många parallella ytor, en kvalificerad gissning är att det är många 100.000 kronor spenderade i det rummet enbart på akustiken.

Redigerat av Martin, 15 augusti 2009 - 07:38.


#124

Postad 15 augusti 2009 - 08:31

Superduke
  • Superduke
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0

Så istället för köpa och sälja 20-tal högtalare så kanske det hade varit bättre och hört ett par som var bra och sen fixa till i rummet så det blev bra hemma. Det ger mycket mer än pilla med kablar och dyl.


Helt klart är det så , men när man fixxat med rummet är det så kul med den sista "kryddningen"av det hela ;)

Är detta en genväg till det perfekta ljudet ... Behringer Ultra-Curve Pro DEQ2 kan man undra då :)

http://www.ljudia.se...t.aspx?id=80563

#125

Postad 15 augusti 2009 - 08:40

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0
Widescreen: du resonerar kring akustikreglering som Bigscreen resonerar kring ISF-kalibrering av displayer. Huvudet ner i sanden och inte öppna för att lyssna på andra argument än dina egna. Ni är säkerligen syskon ;).

Du har en poäng dock - vilket jag själv fått erfara nu - att inte akustikreglera för sakens skull och bara slänga upp lite absorbenter t ex. Men man kan ju säga det på ett hyfsat trevligt sätt, utan att vara spydig, eller hur?

Jag har ett biorum i min källare som jag från början bara dämpade med tyg på sidoväggar, bak och tak. Förra sommaren satte jag ett akustiktak. Då jag köpte ny 5.2-uppsättning nu (MK Sound 150-system 5.2) så ville jag göra allt rätt, så inom ett par veckor kommer en akustiker och mäter mitt rum och kommer med förslag på akustikåtgärder. Har nu medvetet lämnat bakom högtalare, sidoväggar och bakvägg helt rena för att få veta vad jag bör göra.

Mitt system låter bra, speciellt i sweetspot när jag kört åtta mätningar med Audessey MULTIEQ XT, det visar i alla fall för mig att jag måste göra ngt åt akustiken. Det handlar inte bara om att dämpa, utan också diffusera. Jag vill inte skära i alla höga frekvenser (det gör jag redan genom heltäckningsmatta och akustiktak) utan diffusera och mer jobba med absorbering av bas.

Ljudåtergivning är inget hokus pokus, det är vetenskap. Säger man att det finns olika smak så stämmer det, men det betyder inte att ljudet återges så som det var tänkt av producenten. Så vill jag i alla fall lyssna.

Att du widescreen inte anser att du behöver akustikreglera för att du är nöjd, säger inte ett smack om din återgivning. För mig säger det absolut ingenting när du inte kan styrka något av det du säger med mätningar. Om du gillar färgat ljud så är det ok för min del, men kom inte och predika den lösningen för alla. Kanske är det så att en del vill ha återgivning som det var tänkt. Det där snacket om att "gemene man inte kan akustikreglera, det är orättvist att låta folk lyssna på hur det egentligen skall låta" är för mig lite skrattretande. Varför inte visa potentialen för konsumenten? Det är ungefär som Bigscreen resonerar om ISF-kalibrering av din display: "det är inget för den vanlige konsumenten". Varför inte det då undrar man ju. Jag lägger massor med pengar på en dyr dsplay, men jag tycker 2500 kr är för mycket för att få en bild som regissören hade i sin monitor. Ihåligt är ordet.

#126

Postad 15 augusti 2009 - 09:13

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Helt klart är det så , men när man fixxat med rummet är det så kul med den sista "kryddningen"av det hela ;)

Är detta en genväg till det perfekta ljudet ... Behringer Ultra-Curve Pro DEQ2 kan man undra då :)

http://www.ljudia.se...t.aspx?id=80563


Nej. En EQ är inte genvägen till det perfekta ljudet. En EQ kan bara fixa ljudet vid sweetspot. Den dagen en EQ kan fixa efterklangstid över HELA rummet, då är den perfekta genvägen här.

#127

Postad 15 augusti 2009 - 09:20

shifts
  • shifts
  • Veteran

  • 1 684 inlägg
  • 0
Välbalanserat inlägg lirsa. Det är uppenbart att vi är många med olika mål här inne och diskussioner verkar oftast uppstå mellan de som verkligen är intresserade av återgivning och de som vill lyssna på stereoprylar de tycker låter bra.

#128

Postad 15 augusti 2009 - 13:51

Superduke
  • Superduke
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Jag läste några tester av Behringer Ultra-Curve Pro DEQ2 och de va nästan lyriska...de som testade köpte Ultra-Curve Pron ialf och de verkade ha rätt bra koll på sina anläggningar ;)

Jag tycker den verkar rätt intressant då man kan köra bypass och ha massa olika lägen i minnet tex "rock" läge..
Samt att man kan koppla in en Mic så ställer den in frekvenskurvan 20-20000 +-1db eller så är rätt grymt kan man tycka då ....
Sen att den har en rätt bra dac i sig är inte dumt heller :)

Kanske nått att fundera på ?
Mvh

#129

Postad 15 augusti 2009 - 17:29

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

För att ta ett dåligt exempel så såg jag en dokumentär om vin, där dom hade 100 personer på en vingård å alla fick smaka på exakt samma vin. Vissa spottade ut det direkt och förstod inte att man kunde dricka det, vissa tyckte att det va det bästa dom druckit. summa sumarum va att dom alla hade olika utvecklade smaklökar.

Så du kanske förstår vart jag vill komma med att alla har förmodligen inte samma utvecklade hörsel.

Appropå vin... Läste i DN för ett tag sedan om ett vintest där deltagarna, när de inte såg vad de drack, inte alls i samma utsträckning fördrog de finare och dyrare sorterna som de tidigare redovisat när de drack "öppet". Man hade garanterat fått liknande resultat om man skulle anordna liknande tester gällande upplevelsen ljud.

Kolla gärna även det klassiska :) "Trocaderotestet" nedan. Dessa människor är inte alls unika och det är heller inte alls konstigt att en del uppfattar positiva skillnader av hifimöss, inspelade cdspelare och tjusiga dyrkablar mm. Man upplever ofta det man förväntar sig att uppleva även om det egentligen inte finns något att uppleva...
http://www.youtube.c...h?v=0HyZIMBQ8n0

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 15 augusti 2009 - 17:37.


#130

Postad 15 augusti 2009 - 19:13

Superduke
  • Superduke
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Hör man inte skillnad på cd-spelare och högtalarkablar ska man kanske använda revaxör :) eller så är man o lowfi träsket fortfarande hihi ..

#131

Postad 15 augusti 2009 - 20:15

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

) eller så är man o lowfi träsket fortfarande hihi ..

Känns fint att vara i low-fiträsket :) billigt om inte annat.

#132

Postad 15 augusti 2009 - 22:17

Unregistered41238
  • Unregistered41238
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0

Känns fint att vara i low-fiträsket :) billigt om inte annat.


Jag finns tydligen i lowfi träsket jag med. Tyvärr är inte ens det billigt..

#133

Postad 16 augusti 2009 - 10:18

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

  • 938 inlägg
  • 0
Ja, lowfi träsket är trevligt, billigt och bra ljud :)

#134

Postad 01 september 2009 - 00:55

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

  • 938 inlägg
  • 0
Det blev tyst väldigt fort i denna tråden. Vill ju höra fler expertutlåtande från akustikmästaren Widescreen. Man kanske kan fixa efterklangen med en digitalbox på bänken? Eller baspeakar med en popcornpåse i soffan?

#135

Postad 02 september 2009 - 10:34

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Det blev tyst väldigt fort i denna tråden. Vill ju höra fler expertutlåtande från akustikmästaren Widescreen. Man kanske kan fixa efterklangen med en digitalbox på bänken? Eller baspeakar med en popcornpåse i soffan?



:)

#136

Postad 04 september 2009 - 00:32

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

  • 938 inlägg
  • 0
Widescreen, vart är du?

#137

Postad 05 september 2009 - 17:33

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Hificonsult dvs dom jag själv pratat med där säger att det har gått långt över styr med akustikreglering, främst då på forumen. Att det är grundpelaren tycker inte jag, utan det går att matcha utrustning med rummet. Precis som man gjorde långt innan det va tal om reglering.



Jag tänker såhär, tror du inte att de på Hificonsult är nöjda med om folk skiter i akustiken utan köper nya högtalare istället= de får in stålar? De tjänar inga pengar om folk köper mineralull för 1000:- och blir nöjda.


Klart att det är skillnad på obehandlade rum, vissa låter säkert jättebra ändå men den erfarenheten jag har av aksutikfix är bara positivi, kostar nästan ingenting att prova hemma heller. Jag respekterar ändå folk som inte vill ha det eller tycker det är fult men att säga att det är överskattat tycker jag inte speglar verkligheten.

Redigerat av genstruktur, 05 september 2009 - 17:40.


#138

Postad 06 september 2009 - 08:41

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
"matcha utrustning med rummet"?

Nja vad gör man med en baston som studsar omkring i två sekunder i ett kalt rum? Försöker hitta en subwoofer som är så snabb så tonen inte hinner studsa i rummet? :)

Det säger sig självt att rummet måste anpassas efter utrustningen. Annars kan ju studionissarna slänga bort sina akustikprylar och försöka göra en bra mixning med ett ekande rum med stående vågor. Nej usch det kommer inte funka.

#139

Postad 08 september 2009 - 13:53

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Underbara utalanden ! :)

Ne men lyssna på säljande på HiFiconsult, dom är säkert (självklart) väldigt (o-)partiska och självklart (själv utnämnda) experter i frågan... :)

#140

Postad 08 september 2009 - 16:47

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

  • 938 inlägg
  • 0
Dålig stil av Widescreen att häva ur sig massa saker och sen inte svara på frågorna. Men har har kanske inte tid med tanke på alla inlägg han gör för att nervärdera Ino ägare och dyl. Trevlig kille.

#141

Postad 09 september 2009 - 11:52

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Det sladd säger är ju rena gojjan, men är inte förvånade från en som säljer dyra USB kablar som ska ge bättre ljud. Snacka om silar myggor och svälja kameler. Trist att en sådan ska sälja dyra apparater till folk.

Håller med, det räcker med att man diskuterar med honnom i en minut så förstår man att han saknar både intresse och kunskaper i ämnet, han är betydligt mer intresserad av PENGAR, kaffe med honung och punch rullar (det skulle iof kunna bero på hans hörsel). Första gången jag var på hifi consult så försökte han pracka på mig svindyra oskärmade RC-högtalarkablar med hög induktans, dem hette något ologiskt som transparent. Det är bättre han börjar jobba som bonde igen, det är ju det han är bra på. Ang HIFI Consult så blir bara deras nya QRS sämre och sämre på att återge transparent ljud, klart att lådorna blir snyggare och mindre och filtrerna större och större (är väl svårt när man väljer element som inte spelar bra ihop och eventuell öronvax) och priset högre och mycket högre. Men Sladd är ju trotts allt bara en försäljare och det verkar ju som att han gör ett himmla bra jobb. Tråkigt är bara att man numera får räkna bort HIFI Cinsult som alternativ när man skall köpa ljudutrustning. MVH.

#142

Postad 09 september 2009 - 13:18

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Håller med, det räcker med att man diskuterar med honnom i en minut så förstår man att han saknar både intresse och kunskaper i ämnet, han är betydligt mer intresserad av PENGAR, kaffe med honung och punch rullar (det skulle iof kunna bero på hans hörsel). Första gången jag var på hifi consult så försökte han pracka på mig svindyra oskärmade RC-högtalarkablar med hög induktans, dem hette något ologiskt som transparent. Det är bättre han börjar jobba som bonde igen, det är ju det han är bra på. Ang HIFI Consult så blir bara deras nya QRS sämre och sämre på att återge transparent ljud, klart att lådorna blir snyggare och mindre och filtrerna större och större (är väl svårt när man väljer element som inte spelar bra ihop och eventuell öronvax) och priset högre och mycket högre. Men Sladd är ju trotts allt bara en försäljare och det verkar ju som att han gör ett himmla bra jobb. Tråkigt är bara att man numera får räkna bort HIFI Cinsult som alternativ när man skall köpa ljudutrustning. MVH.


Vilka QRS högtalare syftar du på då ? :)

Redigerat av DVD-ai, 09 september 2009 - 13:18.


#143

Postad 12 september 2009 - 07:45

Superduke
  • Superduke
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0

Dålig stil av Widescreen att häva ur sig massa saker och sen inte svara på frågorna. Men har har kanske inte tid med tanke på alla inlägg han gör för att nervärdera Ino ägare och dyl. Trevlig kille.


Han kanske känner ett det är helt meningslöst att diskutera med de mest fanatiska ino`ister´na :P

Hifi konsulterna är väl ändå väldigt service minded eller ? Jag tycker dom är bättre än många andra handlare att ha med att göra ...

#144

Postad 13 september 2009 - 11:34

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

  • 938 inlägg
  • 0

Han kanske känner ett det är helt meningslöst att diskutera med de mest fanatiska ino`ister´na :)



Vad har Ino med detta att göra? Akustik gäller för ALLA högtalare om du inte visste det :)
Men du är kanske en sådan som köper massa dyra saker, som tidningar och "kända nätprofiler" hissar upp, för att sen ställer in dom i ett uselt rum. Det är alltid lika roligt att se, och tänka på, hur illa det låter för så mycket pengar. :)

Det är som att köpa en 1 miljon kr segelbåt och sen ha den i swimmingpoolen.

Redigerat av Hifimatte, 13 september 2009 - 11:35.


#145

Postad 20 september 2009 - 12:23

Superduke
  • Superduke
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0

Han kanske känner ett det är helt meningslöst att diskutera med de mest fanatiska ino`ister´na



Vad har Ino med detta att göra? Akustik gäller för ALLA högtalare om du inte visste det


Så förvånande att du sög åt dig då :)

#146

Postad 22 september 2009 - 12:54

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

  • 938 inlägg
  • 0

Så förvånande att du sög åt dig då :)



Nej jag förklara för er, du och Widescreen, som verkar inte riktigt förstå detta, att akustik gäller alla högtalare, inte bara ett visst märke. Bra att veta sådana basala saker om man anser sig ha detta som en hobby. :)

#147

Postad 24 september 2009 - 08:10

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0
Var på det nya HIFI-Consult, måste säga att deras nya rum har sämre akustik. Visst var det aldrig bra akustik i deras gamla rum men numera är nog gränsen nådd. Förut hade dem en motorväg utanför, nu har dem en liten bilväg istället fast betydligt högre bakgrundsbrus som genereras av deras ventilationssytem. Mvh.

#148

Postad 24 september 2009 - 08:14

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Vilka QRS högtalare syftar du på då ? :P

QRS utvecklades fram till Callisto sedan gick det utför.

#149

Postad 24 september 2009 - 10:17

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Så förvånande att du sög åt dig då :P


Ehhh, ok.... :lol:
snarare svarade på en väldigt onödigt, och i sammanhanget intetsägande kommentar...

Var på det nya HIFI-Consult, måste säga att deras nya rum har sämre akustik. Visst var det aldrig bra akustik i deras gamla rum men numera är nog gränsen nådd. Förut hade dem en motorväg utanför, nu har dem en liten bilväg istället fast betydligt högre bakgrundsbrus som genereras av deras ventilationssytem. Mvh.


Haha, jo dom e helt hopplösa... :blush: :P

QRS utvecklades fram till Callisto sedan gick det utför.


ok, Jo jag kan hålla med dig till viss del faktiskt !
jag gillar QRS500 så otroligt, vilken högtalare för pengarna...! :rolleyes:

#150

Postad 24 september 2009 - 14:52

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

  • 938 inlägg
  • 0

Var på det nya HIFI-Consult, måste säga att deras nya rum har sämre akustik. Visst var det aldrig bra akustik i deras gamla rum men numera är nog gränsen nådd. Förut hade dem en motorväg utanför, nu har dem en liten bilväg istället fast betydligt högre bakgrundsbrus som genereras av deras ventilationssytem. Mvh.



Galet faktiskt. Vilket seriös projektorsäljare visar sina projektorer i helt vitt rum med massa öppna fönster?
Varför ska man inte kunna få höra själva högtalaren när man lyssnar istället för rummet?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.